eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔷استاد یوسفی در این جلسه ضمن بیان دو تلقی متفاوت از فقه، به تبیین این دو تلقی تحت عنوان فقه فعال و فقه منفعل پرداختند: 🔸فقه منفعل، فقهی است که می تواند پاسخگوی سوالات متفاوت باشد ولی باید منتظر بماند تا از بخش های مختلف و بر اساس اندیشه های متفاوت، مسئله را به او عرضه کنند. 🔸تلقی دوم فقه فعال است. یعنی ما با توجه به رابطه فقه اکبر و فقه اصغر، نظامات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را استخراج و طراحی کنیم. 🔹فقه اصغر در فقه الاقتصاد، عملیات استنباط انواع احکام تکلیفی و وضعی رفتارها و روابط انسان (مکلف) در سه حوزه تولید، توزیع، مصرف در ارتباط با سایر مکلفین، خدا، دولت و منابع ثروت است. 🔹فقه اکبر مجموعه معارفی است که از مبانی هستی شناختی، اهداف، اصول مالکیت، بخش و ساختار اقتصادی و انواع رفتارها و روابط را استخراج می کند. 🔸فقه اصغر استنباط احکام انواع رفتارها است اما فقه اکبر استنباط مجموعه این مبانی، اهداف، روابط و رفتارها است. 🔘تعریف نظام: مجموعه‌ای از اجزای هدفمند که در ارتباط با هم به‌یک سمت و سویی باشد، به این نظام می‌گوییم. 🔘تعریف نظام اقتصادی: مجموعه هدفمند از رفتار ها و روابط در حوزه تولید، توزیع و مصرف را نظام اقتصادی می گوییم. ◻️سه نوع نظام اقتصادی: نظام اقتصادی مطلوب، مکشوف و موجود هستند. که نظام اقتصادی مطلوب آنچه نزد خداوند مطلوب است می باشد. نظام مکشوف آن است که مجتهد آن را کشف می کند و نظام موجود نظامی است که بر مبنای نظام مکشوف پیاده می شود. ◻️روش های کشف نظام اقتصادی: ◽️۱. روش امضا که همان فقه منفعل است ◽️۲. روش اکتشاف: یعنی حرکت از روبنا به زیر بنا. به این صورت که با مطالعه احکام فقهی که از فقه اصغر استخراج می شود، به اصول و قواعد کلی که ما را به عدالت می رساند دست یابیم. شهید صدر این نظریه را پذیرفته و با توجه به قاعده منطقة الفراغ این را بسط می دهد. که البته ما روی حجیت این روش بحث هایی داریم. ◽️۳. روش تکوین: یعنی حرکت از زیربنا به روبنا. یعنی از مبانی شروع کنیم و به سمت رو بنا ها حرکت کنیم. ◽️۴. روش ترکیب: ما قائل هستیم که هیچ کدام از این روش ها به تنهایی کافی نیست. 🔷این نهاد ها و قوانینی که امروزه در جامعه ما شکل گرفته است اینها برگرفته از مبانی ما نیستند. آیت الله جوادی آملی فرمودندمال که باعث عزت است، بخش خصوصی، بیّن الغی است. بخش دولتی بین الغی است. بخش خصولتی باشد بیّن الغی است. تنها اگر عمومی باشد، عامل عزت است. 🔵 گزارش از مرتضی شرافت 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
970929-ج.3-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.mp3
18.54M
#صوت #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی #استاد_یوسفی 🗓 جلسه سوم: ۹۷/۰۹/۲۹ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
970929-ج.3-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
604.7K
#متن #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی #استاد_یوسفی 🗓 جلسه سوم: ۹۷/۰۹/۲۹ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
🔷استاد یوسفی در این جلسه به معرفی و تبیین سه سطح موضوع شناسی در فقه نظام پرداختند: ◼️دسته اول عناوین شرعی: ▪️اين گونه عناوين، يا اصل آن‌ها از ناحيه شرع وضع و اعتبار شده است، مثل نماز، روزه، حج و... يا حدود آن از سوى شرع مشخص گرديده، مثل آب كُر، آب قليل و... ▪️براى شناختن اين گونه عناوين و احكام آن‌ها بايد در ادله شرعى جستجو كرد. ◻️دسته دوم عناوین عرفی و عقلایی: ◽️اين عناوين به امورى اطلاق مى گردد كه شارع در ايجاد عنوان و معنون آن‌ها هيچ گونه دخالتى نه در وضع و نه در اسقاط ندارد. ◽️این دسته از عناوین به اعتبار معنون به چهار دسته تقسیم می شوند: ▫️عناوین عرفی تکوینی: 🔸🔸عناوينى كه عرف و عقلا بر امور تكوينى موجود در خارج اطلاق مى كنند; مانند عنوان گندم و شراب. ▫️عناوین عرفی اعتباری: 🔸🔸عناوينى كه معنون آن‌ها توسط عرف و عقلا وضع و اعتبار مى گردد، يا اينكه عرف عام و عقلا آن وضع و اعتبار را مى پذيرند; مانند پول. ▫️عناوین عرفی انتزاعی: 🔸🔸عناوينى كه عرفى و عقلايى محسوب مى شوند، اما نه به اين معنا كه عرف و عقلا آن‌ها را وضع و اعتبار كرده باشند، بلكه آن‌ها بعضى از اشيا را به نحوى مورد استفاده قرار داده و بكار مى گيرند كه از نحوه بكارگيرى و استفاده آن‌ها، آن عناوين خاص براى آن اشيا، انتزاع مى گردد؛ مانند مالیت. 🔸🔸دو نوع از عناوین انتزاعی وجود دارد. یکی آنچه در خارج هست مانند نحوه قرار گفتن اشیا و انتزاع عنوان فوقیت. و یکی فعل عرف و عقلا و نحوه به کارگیری اشیا توسط آنها. مقصود ما همین نوع دوم است. چون احکام بر این نوع مترتب می شود. ▫️عناوین عرف متخصص: 🔸🔸عناوينى كه توسط عرف خاصى وضع و اعتبار مى گردد; مثل تورم، سود، ثروت و... كه عرفِ اقتصادى آن‌ها را اعتبار مى كند; يعنى عرف خاص اقتصادى حالت خاصى از افزايش قيمتها (افزايش سطح عمومى قيمتها) را تورم مى گويد. 🚩همان گونه كه وضع و اعتبار عناوين سه گانه عرفى توسط عرف و عقلا صورت مى گيرد، اسقاط آن‌ها از اعتبار نيز، فقط به وسيله خود عرف و عقلا ممكن خواهد بود. بنابراين شارع (به عنوان اعتبار كننده اعتباريات شرعى) آن عناوين را از اعتبار عرفى ساقط نمى كند. 🚩اگر موضوع يا عنوان عرفى در ادله شرعى، وارد شده باشد، مقصود از آن، همان چيزى است كه عرف و عقلا از آن مى فهمند; يعنى همان معناى عرفى و عقلايى، موضوع حكم شرعى قرار مى گيرد. 🚩اگر در تشخيص مفاهيم و مصاديق يا موضوع احكام شرعى، رفتار و قضاوت عرف حجت باشد، عرف اهل نظر و دقت مقصود مى باشد، نه عرف اهل تسامح و تساهل; مگر اينكه شارع آن تسامحات عرفى را بپذيرد. 🚩اگر رفتار و قضاوت عرف در تشخيص موضوع حكمى دخيل باشد، مقصود از آن، عرف «لَوْ خُلِّىَ وطَبْعَهُ» مى باشد ◼️دسته سوم عناوین ارزش محور: ▪️واژه‌هایی که مبانی هستی‌شناختی و هدفهای ناشی از آن مبانی در ایجاد و تفسیر از آن‌ها دخیل می‌باشند. ▪️نوع نگاه انسان به جهان هستی، خدای متعال، انسان، حیات دنیا و آخرت و هدف آفرینش اثر غیرقابل انکاری در ایجاد و نوع تفسیر از آن‌ها دارد. ▪️بنابراین، در تفسیر و استفاده از آن‌ها لازم است به مبانی و هدفهای هر مکتبی که در ایجاد و تفسیر آن عناوین دخیل هستند، توجه شود. ▪️این عناوین به جهت ارزش‌محور بودن، هر گونه تفسیری از آن در سمت و سوی افراد، کل نظام اجتماعی، اقتصادی و علوم انسانی اثرگذار هستند. ▪️این عناوین و واژه‌ها در توسعه و تضییق معانی و جهت‌دهی رفتارها و روابط و اذهان انسآن‌ها نقش جدی دارند. ▪️واژه‌هایی مانند: سود، بخش خصوصی، مالکیت خصوصی، رقابت اقتصادی، انحصار اقتصادی، هدف‌های اقتصادی، عدالت، رفاه، سعادت، مصلحت و توسعه از این گونه هستند. 🔴این بحث از این جهت مهم است که غفلت و عدم تفکیک این سه سطح باعث بروز اشتباهاتی در فرایند استنباط می شود. 🔵 تهیه پست: 📌 @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچ کس نبود! 📒 قسمت اول از عصر صفویه مسائل عرفانی و ولائی چنان با فرهنگ عمومی شیعه آمیخته شده است که همه زوایای زندگی را تحت الشعاع قرار داده است. اعتقاد به وجود خداوند در همه مکانها و ولایت تکوینی اهل بیت علیهم‌السلام که روزی فارق میان اهل عرفان با متکلمان و فقهای غیرعارف محسوب می‌شده است امروزه از مسلمات و عقائد عمومی شیعه محسوب می‌شود که کسی توان انکار آن را ندارد. حقیقت عالی توحید قرآنی و وحدت وجود در عصر صفویه چنان رواج یافت که تبدیل به یک عقیده عمومی شد و حتی در تاریخ آن عصر می‌خوانیم که یکی از پنج شاخصه شیعه در برابر سنیان عثمانی اعتقاد به وحدت وجود بوده است. لذا اعتقاد به توحید قرآنی و وحدت شخصیه وجود در همه جای فرهنگ شیعه سایه افکنده و دانسته و ندانسته همه از ماء معین توحید به قدر خود بهره می‌برند. حتی امروزه جمعی از مخالفان عرفان هم ناخودآگاه به حقیقت وحدت وجود اعتراف می‌کنند گرچه از اسم آن فرار می‌کنند. یکی از مظاهر این فرهنگ عمومی این جمله است که مادران از کودکی برای فرزندان خود در آغاز هر داستانی می‌گویند: یکی بود یکی نبود، غیر از خدای مهربان هیچ کس نبود، یک مردی بود... 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچ کس نبود 📒 قسمت دوم جهت اوّل: عبارت «غیر از خدا هیچ کس نبود، یک مردی بود» این جمله به صراحت می‌رساند که در عین اینکه غیر از خدا هیچ کس نبود ولی یک مردی بود، پس آن مرد (یا هر کسی که شخصیت اصلی داستان است) و تمام افراد مذکور در آن داستان در برابر خداوند متعال استقلال وجودی نداشته و نسبت به خداوند ربط محض و فقر محض می‌باشند و همه امور از آٰغاز تا پایان در دست خداوند متعال است. جهت دوّم: عبارت «یکی بود یکی نبود» از این عبارت نیز همین حقیقت فهمیده می‌شود که آن یکی که بود در عین آنکه یکی بود ولی یکی نبود، یعنی از حیثیتی وحدت داشت و از حیثیتی وحدت او غیر از وحدتهای متعارف بود، وحدتش وحدتی عددی نبود بلکه وحدتی بود غیر عددی که فرض دومی برای آن محال بود و با این حال در درون خود با کثرت نیز به راحتی جمع می‌شد. و چون در ادامه می‌گوید: «غیر از خدا هیچ کس نبود» معلوم می‌شود که این یکی همان خداوند سبحانه و تعالی است. حضرت علامه حسن زاده آملی در هزار و یک کلمه می‌فرماید:  از اين اصل به توحيد حقيقى واجب الوجود آگاه مى‌شوى كه «حق (سبحانه) يكى هست و يكى نيست»، و به تعبير رائج كه در السنه سائر و دائر است «يكى بود و يكى نبود»، و به بيان استادم حضرت آية اللّه حاج ميرزا احمد آشتيانى (رضوان اللّه عليه): «يعنى يكى بود كه حق (تعالى) واحد به وحدت صمدى است، و يكى نبود يعنى واحد به وحدت عددى نيست» فافهم.» (هزار و يك كلمه، ج‌۵، ص: ۳۲۸) غرض از این عبارات اثبات وحدت شخصیه وجود نیست،‌بلکه ورق زدن برگی از تاریخ شیعه است که بر خلاف ادعای برخی از بی‌اطلاعان اعتقاد به توحید صمدی قرآنی آن قدر در میان شیعیان رواج داشته است که تربیت فرزندان خود را از روز اول با همین توحید آغاز نموده و به عنوان یک فرهنگ رائج در میان ایشان درآمده است. 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
!! دانشمند معظم مرحوم آقا سید جلال الدین آشتیانی می‌نویسند: مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانی از پدرش میرزای آشتیانی أعلی‌الله مقامهما نقل فرمودند: یکی از افاضل تلامذه شیخ که سخت مخالف فلسفه بود از شیخ سؤال می کند: نظر شما راجع به فلاسفه اسلام چیست؟ شیخ می‌فرماید: من علم کلام خوانده‌ام. گاهی به کتب فلسفه مراجعه می‌کنم می‌فهمم که این جماعت زبان مخصوص به خود دارند. این قسم نیست که شما بتوانی بدون قرائت فلسفه اظهار نظر کنی. از صاحب مثنوی از شیخ سؤال می کنند، می‌فرمایند: من گاهی بر سبیل تفنن مثنوی را مطالعه می‌کنم. یک شعر عالی دارد که من را سخت تحت تأثیر قرار داده است: اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم أجمعین 📚 نقدی بر تهافت الفلاسفه غزالی، ص۴۸ @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
4_5922240141421708160.pdf
500.3K
متن برگزیده نشست علمی ظرفیت های حکمت متعالیه در علم کلام 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ بی خبران فلسفه و عرفان را بافته ها می دانند! هر طايفه اى از علماى اعلام و دانشمندان معظم به بُعدى از ابعاد الهى اين كتاب مقدس دامن به كمر زده و قلم به دست گرفته و آرزوى عاشقان قرآن را برآورند و در ابعاد سياسى، اجتماعى، اقتصادى، نظامى، فرهنگى و جنگ و صلح قرآن وقت صرف فرمايند تا معلوم شود اين كتاب سرچشمه همه چيز است؛ از عرفان و فلسفه تا ادب و سياست، تا نگويند عرفان و فلسفه و تخيلاتى بيش نيست و و سير و سلوك كار است، يا اسلام به سياست و حكومت و اداره كشور چه كار دارد كه اين كار سلاطين و رؤساى جمهور و اهل دنياست. يا اسلام دين صلح و سازش است و حتى از جنگ و جدال با ستمكاران برى است. و به سر قرآن آن آورند كه كليساى جاهل و سياستمداران بازيگر به سر دين مسيح عظيم الشأن آوردند. 📚 صحيفه امام، ج ۲۰، ص ۹۳ 📌 @fvt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
💠 امام (رحمه‌الله‌علیه) ریشه انقلاب را، می‌دانند و می‌فرمایند تا وقتی این انقلاب درونی باشد، ارزش‌ها پابرجایند. ⭕️ برای تحول درونی هم چند محور بر می‌شمرند: تحول از خوف به شجاعت، از یأس به اطمینان و امید، از توجه به خود به توجه به خدا و از تفرقه به اجتماع. ایشان می‌فرمایند که از خود گذشتن و به خدا پیوستن رمز پیروزی است. @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ اثر تحصیل فلسفه و عرفان در هر حال كتب فلسفى خصوصاً از فلاسفه اسلام و كتب اهل حال و عرفان هر كدام اثرى دارد. اوّلى ها، انسان را و لو به طور دورنما آشنا مى كند با ماوراء طبيعت، و دوّمى ها خصوصاً بعضى از آنها چون «منازل السائرين» و «مصباح الشريعه» كه گويى از عارفى است كه به نام حضرت صادق- عليه السلام- به طور روايت نوشته است، دلها را مهيّا مى كنند براى رسيدن به محبوب.... 📚صحيفه امام، ج ۱۸، ص ۴۵۳ 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ مناسب نبودن تعلیم غیرحضوری علم گاهی برخی با کتاب یا گوش دادن ، درسها را فرا می گیرند. این راه بد نیست ولی روشی نیست که انسان را بپروراند، [به] خلاف ادراک محضر استاد و الگو گرفتن از طرز گفتگو، رفتار و گفتار او که بسیار آموزنده و سازنده است. شاید انسان با شنیدن نوار یا خواندن کتاب، به علم او افزوده شود امّا افزایش علم کافی نیست، بلکه است که انسان را به یاد خدا می اندازد و دیدن مرد الهی است که انسان را به یاد حق می اندازد. مرحوم علامه [طباطبائی] رضوان الله علیه فرموده اند: درس را باید از محضر استاد فرا گرفت و نباید با مطالعه کتاب و جزوه، مغرور شوید و به همان بسنده کنید. ، مبادا با صحیفه، نوار، کتاب یا جزوه، از محضر استاد، احساس بی نیازی کنید. 📚منبع: کتاب مهر استاد، ص۴۹ 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
من به متن‌خوانی اعتقاد جدی دارم. بعضی‌ها متن‌خوانی را تقلید صرف از گذشتگان مي‌دانند، ولي من معتقدم متن‌خوانی، ماده تفکر هست، ماده تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست. درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بوده‌است. گاهی در سطح ما قرار می‌گیرند و به ما كمك مي‌كنند... موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔷هوالعزیز قال علیه السلام: حب الله نار لا یمر علی شیء الا احترق و نور الله لا یطلع علی شیء الا أضاء. آتشی است که به هر چیز برسد، آن را بسوزاند و نور خدا به هر چه نزدیک شود، فروزانش کند. 📚مصباح الشریعه، ص ۵۲۱ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
970915-عدالت خواهی مطلوب-استاد فلاح.mp3
12.37M
#صوت نشست عدالت خواهی مطلوب بخش اول: #استاد_فلاح 🗓 تاریخ جلسه: ۱۵ آذر ۹۷ ⏱ زمان: ۳۳ دقیقه 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
970915-عدالت خواهی مطلوب-ح.نام خواه.mp3
28.46M
#صوت نشست عدالت خواهی مطلوب بخش اول: #استاد_نامخواه 🗓 تاریخ جلسه: ۱۵ آذر ۹۷ ⏱ زمان: ١ ساعت و ٣٢ دقیقه 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🍃هوالحق بنیانگذار حکیم انقلاب اسلامی، : قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است، و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن بکلّی بی بهره هستند؛ مانند براهینی که بر و اوست که شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید اینگونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛ لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ و شاگرد عالیمقدار آن، ، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمی فهمید، استخراج می کنند. آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این کرده است که شما بیخردان پا را از گلیم خود دراز نکنید. 📚کشف الاسرار/ ص ۳۲۳ 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از حسینی
✅ ضرورت تعلیم فقه الدین اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزه‌های علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه‌الله، فقه‌الدین. فقه فقط فروع نیست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چیزهایی است که با غور در مسائل عقلی باید آنها را به دست آورد و فهمید و با تهذیب نفس آنها را صیقل داد. میخواستند دین را فرابگیرند و آن را به مخاطبان خودشان تعلیم بدهند. 📚 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان‌ * ۱۳۸۳/۰۴/۱۵ 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
هوالحی ✅ جایگاه توحید نطری از منظر « ، فقط اين نيست كه بگوييم خدايى هست، آن هم يكى است و دو نيست. اين، صورت توحيد است. ، اقيانوس بی كرانهایى است كه اولياى خدا در آن غرق می شوند. توحيد، وادى بسيار باعظمتى است؛ اما در چنين وادى باعظمتى، باز از مؤمنين و مسلمين و موحدين خواستهاند كه با تكيه به تفكر و تدبر و تعقل، پيش بروند. واقعاً هم عقل و تفكر می تواند انسان را پيش ببرد. البته در مراحل مختلف، به نور و نور معرفت و آموزشهاى اولياى خدا، تجهيز و تغذيه می شود؛ ليكن بالاخره آنچه كه پيش میرود، عقل است. بدون ، نمی شود هيچ جا رفت.» 📚حكم انتصاب حجة الاسلام و المسلمين محمد محمدى ری شهرى به سمت توليت آستان مقدس حضرت عبد العظيم حسنی، سال ۱۳۶۹ 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ خودخواهی سبب انکار عارفان آنان كه انكار مقامات عارفان و منازل سالكان كنند، چون و هستند هر چه را ندانستند حمل به جهل خود نكنند و انكار آن كنند تا به خودخواهى و خودبينى شان خدشه وارد نشود. 📚صحيفه امام، ج ۱۸، ص ۴۵۴ 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
تاریخ فلسفه اسلامی-مقدمات.pdf
1.07M
جزوه درس قسمت اول 🔷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
عرفان و تصوف در گستره روایات.PDF
180.8K
مقاله: «عرفان و تصوّف در گستره روايات» نویسنده : نشریه معارف عقلی، شماره ۸ @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#گزارش ✅ جمعی از برادران دوره های قبلی حکمت اسلامی به همراه چند دانشجوی دکتری علوم انسانی جلسه مباحثه هفتگی کتاب #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم را در محضر #استاد_فلاح برقرار می کنند که به مرور برخی از نکاتی که استاد در این جلسه می فرمایند خدمت عزیزان تقدیم می کنیم. 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
⚪️ (؟) 🔵 1⃣ 🔘 🔘 🔷 در جهان هستى كه داراى موجودات بسيار و پديده هاى بيشمار بوده و ما نيز جزئى از مجموعه آنها می باشيم بسيار می شود كه چيزى را راست و پا برجا پنداشته و موجود انگاريم و سپس بفهميم كه دروغ و بی پايه بوده است، و بسيار می شود كه چيزى را نابود و دروغ انديشيده و پس از چندى به ما روشن شود كه راست بوده و آثار و خواص بسيارى در جهان داشته است. ازاينرو ما كه خواه ناخواه غريزه بحث و كاوش از هر چيز كه در دسترس ما قرار بگيرد و از علل وجود وى داريم، بايد موجودات حقيقى و واقعى (حقايق به اصطلاح فلسفه) را از موجودات پندارى (اعتباريّات و وهميّات) تميز دهيم. و گذشته از اين كاوش غريزى براى رفع حوائج زندگى، دست به هر رشته از رشته هاى گوناگون علوم بزنيم اثبات هر خاصه از خواص موجودات به موضوع خود محتاج به ثبوت قبلى آن موضوع می باشد. 🔹يك سلسله بحث هاى برهانى كه غرض و آرمان نامبرده را تأمين نمايد و نتيجه آنها اثبات وجود حقيقى اشياء و تشخيص علل و اسباب وجود آنها و چگونگى و مرتبه وجود آنها می باشد «فلسفه» ناميده می شود.🔹 ☑️ 🔶 اینجا دغدغه محوری مرحوم علامه تعریف فلسفه است، هر چند که در ادامه از فرق علوم و فلسفه و اینکه فلسفه موضوع علوم را ثابت می کند هم بحث می کند، اما دغدغه اصلی این مقاله تعریف فلسفه است و اتفاقا بحث پراثری است، شاید همینطوری تا انتهای فلسفه آدم مشغول تعریف فلسفه باشد؛ هر چند که اول کار چند عبارت درست می کند، ولی همینطور که سفره بحث های فلسفی باز می شود احساس می کند که بهتر دارم می فهمم که فلسفه چیست. 🔶 در باب تعریف فلسفه این میزان از سخن خیلی کم است. تبیین خوبی از فلسفه صورت نمی گیرد. 🔶 مرحوم شهید مطهری در کلیات علوم اسلامی می گویند فلسفه به کلیات مباحث هستی می پردازد، نگاه اندام وار دارد، علوم اینطوری نیستند، علم می رود روی چشم یا گوش تمرکز می کنند، اما فلسفه اینطوری نیست، به فیلسوف عضو نشان بدهی نگاه نمی کند، فیلسوف سراغ نگاه های گشتالتی و کل نگر می رود. به علوم اگر کل را ارائه بکنی نگاه نمی کند، می گوید من به این ها چه کار دارم؟! می خواهم روی گوش نگاه بکنم، اگر من را بگیری ببری روی کل پیکر من یک چیز دیگری می شوم. می خواهم روی مو کار بکنم، اگر سبد مطالعاتی من را شلوغ بکنی دیگر این تخصص نیستم. 🔸یک نکته دیگر هم می گویند که فلسفه به چیستی می پردازد، فلسفه چیستی و تعریف اشیاء را می گوید. مابقی علوم کاری ندارند، روان شناس می گوید ذهن بعد می گوید کارکرد های ذهن، انواع حافظه چیست و در هر حافظه چه خبر است، روانشناسی یادگیری و ... نگهش می داریم می گوییم این ذهن که می گویی چیست؟ می گوید نمی دانم، آن کار فیلسوف است، و دوباره در مورد ذهن می گوید. می گوید ذهن هر چه هست من در مورد کارکردهایش دارم بحث می کنم. من کاری ندارم که ذهن چیست. افق علم (ساینس) افق این دغدغه ها نیست. 🔶 یک بحث پیش می آید که این ها را بحث بکنیم چه فایده ای دارد؟ این سؤال برای این بنده خدا مطرح نشده بود، او تا الان چند تا هم کتاب در مورد روان شناسی یادگیری نوشته است. بفهمیم چه هست چه فایده ای دارد؟ به فرض که جهان را اندام وار فهمیدیم و چیستی ها را هم فهیدیم؛ فایده اش چیست؟ 🔸در یادداشت بعد در ذیل این بحث علامه که (فلسفه موضوع علوم را ثابت می کند) بخشی از این فایده را مطرح خواهیم کرد، که باعث روشن شدن تعریف خود فلسفه نیز خواهد شد. 📌 eitaa.com/fvtt_ir‌