فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج3-980823-LQ.mp3
15.02M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه سوم
🗓 تاریخ جلسه: #23_08_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📗#فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
👤#استاد_یوسفی
⬛️#خلاصه #جلسه_سوم
🔶پرسش اصلی
🔸با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران – جنگ تمام عیار اقتصادی که متوجه ملت ما است – حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی چیست و چگونه میتوان حمایت از کالای ایرانی و نیز پرهیز از مصرف کالاهای خارجی را در چارچوب موازین فقهی محقق نمود؟
🔶پرسش های فرعی
◻️موضوع شناسی
▫️ - مقصود از کالای ایرانی چیست؟ که بحث این گذشت.
▫️ - منظور از «حمایت از کالای ایرانی» چیست؟ بحث امروز ما است.
▫️ - مقصود از کالای خارجی کدام است؟ در آینده بحث خواهیم کرد.
▫️ - آثار و پیامدهای مصرف کالاهای خارجی در شرایط فعلی چیست؟
▫️ - آثار و پیامدهای حمایت از کالاهای داخلی چیست؟
◻️ کشف حکم
▫️ - حکم فقهی مصرف کالاهای خارجی در شرایط فعلی براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟
▫️ - حکم فقهی واردات و مصرف کالاهایی که مشابه داخلی دارند براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟
▫️ - حکم فقهی مصرف کالاهای داخلی در شرایط جنگ اقتصادی براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟
🔶چیستی حمایت
🔸حمایت از کالای ایرانی یعنی خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی توسط هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی
🔷چیستی کالای ایرانی
🔸 • تعیین بر اساس شاخص (بر اساس مراحل تولید)
§ طراحی
□ داخل ایران
□ نیروی کار ایرانی
§ تولید
□ داخل ایران
® ساخت قطعات
® ساخت نهایی
□ نیروی کار ایرانی
□ سرمایه ایرانی
§ بازاریابی و توزیع توسط ایرانیان
- اگر همه مراحل ایرانی باشد، این کالا مصداق کامل و اتم کالای ایرانی است. و به هر میزان که مراحل تولید، غیر ایرانی باشد، رتبه ایرانی بودن آن پایین تر است.
🔸• تعیین کالای ایرانی بر اساس اهداف حمایت
- هدف دشمن از جنگ تمام عیار اقتصادی، نامن سازی، ثبات اقتصادی و معیشتی ملت ایران است. تا اراده ملت ایران تضعیف شود.
- بنابر این اگر هدف حمایت از کالای ایرانی باشد، (با لحاظ سطح دوم موضوع شناسی)، کالایی ایرانی است که حمایت از آن امنیت معیشتی و ثبات اقتصادی ایجاد شود.
§ یعنی خرید و مصرف پایدار هر طیفی از کالاهایی که بتواند هدف بیان شده را تامین کند، کالای ایرانی است و باید از آن حمایت شود.
- بر این اساس سازمان استاندارد نمی تواند فقط یک معیار داشته باشد. باید طیف مشخص کند و بر اساس قاعده الاهم فالاهم کالاهای ایرانی امتیازدهی شوند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
💢 شیوه برخورد با مخالف
🔺البته نبايد از شنيدن لفظ صوفيه فرار كرد كه ما با آنها نيستيم؛ چون اگر قومى با ما موافق نشدند، نبايد اگر يك جهت حقى را هم قائل شدند، ما به مناسبت احراز عداوت كلى، زمزمه مخالفت كلى با آنها سر داده و حرف حق را هم به جهت مخالفت با آنها، قائل نشويم. و الّا اگر بنا بر اين باشد بايد ما با تمام الهيين عالم بناى مخالفت گذاشته و اعتقاد به وحدانيت و توحيد را هم از دست بدهيم. بلكه لازم است انسان طريقى كه حق است با هر آشنايى مشى كند و تا وقتى كه مقصد يكى است با آنها همراه باشد و هر جا مقصد او با مقصد آنها تفاوت كرد و راه او از راه آنها جدا شد، او راه منزل خود را پيش گرفته و آنها را در راه خودشان واگذارد.
📚تقريرات فلسفه ج1 / 285
💢 شرط فهمیدن فلسفه و عرفان
🔺 از فلسفه و اصطلاحات اهل اللّه و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تامّ و تمام و مزاولت بسيار و حسن ظن كامل به علماء باللّه نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد
📚شرح چهل حديث/ 611
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
🔻 بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1849
🔻 بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1880
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
6️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔺نسبت فلسفه با دین
3️⃣ تعامل فلسفه و دین / بخش 2️⃣
☑️خدمات و تعامل پس از اثبات دین
🔘خدمات فلسفه به دین
🔺ایده گیری
ایده دادن و آماده کردن و پیاده کردن تمهیدات برای فهم عمیقتر گزارههای دینی در حوزه فلسفه که هستی شناسی است.
این مسئله مثلا در مورد اخباریها صادق است که میگویند که باید برای فهم گزارههای دینی ذهن را از همه علوم خالی کنیم چون این علوم ذهن را مشوب میکند و نمیتوانند فهم درستی بدهند. چند نکته درست در این حرف وجود دارد:
مثلا کسی که از قدرت علمی و عقلانی کافی برخوردار نیست بعد از مطالعه و فهم روانشناسی جدید به سراغ گزارههای دینی میآید و گزارههای آن علم را بر دین تحمیل میکند.
راه حل اینجا این است که اگر کسی سراغ اندیشههای بشری رفت وقتی بسراغ اندیشههای دینی آمد باید دقت کند که در فهم آموزههای دینی چیزی را وارد نکند.
برخی می گویند وقتی کسی پیش زمینه پیدا کرد ناخودآگاه و حتما در فهم آموزههای دین دچار خطا خواهد شد. این عقیده موجب مسائل عدیدهای میشود. مثلا دین برای عرب بادیه نشین آن موقع ساخته شده و به کسی دیگر نمیتوان توصیه کرد و راه پژوهش دینی بسته میشود.
ما میگوییم: هر چه انسان دارای علم بیشترو پژوهش بیشتری بوده است و البته مراعاتهای لازم فکری را کرده باشد آموزه های دینی را بهتر می فهمد؛ مثلا کسی که مسلط به روان شناسی است گزارههای دینی در مورد روانشناختی صله رحم را بهتر از مردم عرف میفهمد و یا حضرت امام در مورد مسائل فقهی که میگوید با دیدن همه ابواب فقه حکومت فهمیده میشود و نیازی به اثبات ندارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
🔹 بخش 1️⃣ #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 2️⃣
🔴 عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
✅ عنصر اول: نیاز به #اتمسفر_نظری_غنی_شده برای کسب تخصص
◀️برای اینکه ما بتوانیم در این سوگیری تخصصی، خوب و موفق عمل بکنیم، باید روی یک اتمسفر نظری غنیشده بمانیم.
◀️ یکی از اشتباهاتی که ماها میکنیم این است که، ما فکر میکنیم، من که کلاً کمتر از یک قطره هستم، من که عددی نیستم؛ مثلاً اینجاها تواضع به خرج میدهیم! ولی در واقع برای این است که در برویم، که در محاصره نیفتیم.
◀️ اسلام روی ماها دارد حساب میکند. این انقلاب دارد روی تکتک ما حساب میکند. مَثْنى وَ فُرادى… ﴿سبأ، 46 ﴾
◀️ من چه توانمندیهایی باید در خودم جمع بکنم؟ چه کاری باید برای این جامعه بکنم؟
◀️ اگر بخواهیم به این سؤالات فکر بکنیم؛ باید ذهن ما در اتمسفر فکری غنیشده ای استقرار داشته باشد. اتمسفری که در آن، دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی - انقلابی حضور داشته باشد.
✅ عنصر دوم: نیاز به #نظام_ارزشی اسلامی - انقلابی
◀️ ما تأثیر نظام ارزشی را نمیشناسیم. نمیدانیم که یک نظام ارزشی با انسان چه میکند.
◀️ ما تکتک ارزشهایمان و فهرست آنها را باید بهخوبی بشناسیم؛ اینکه چه چیزهایی ارزش هستند و چه چیزهایی خیلی هم ارزش نیستند! حتی رتبه به آن بدهیم.
◀️ بعد مفاد این ارزش را بهخوبی بشناسیم و ارتباط عمیق با آن بگیریم.
◀️ چتر ارزشها را بالای سر خودمان زنده نگهداریم.
✅ عنصر سوم: دانستن #طرح_راهبردی_انقلاب
◀️ این انقلابی که داریم به آن اشاره میکنیم! همینطور؛ توکلتعلیالله؛ بلند شو، بگو اسلام درخطر است پیروز نشده است. کاملاً مشخص است که طرحی دارد.
◀️ متأسفانه برای ما روشن نیست چه طرحی دارد. این جزو نقیصههاست و کم نقیصهای هم نیست.
✅ عنصر چهارم: شناخت #گره_های_راهبری_نهضت
◀️ شما باید گرههای راهبردی نهضت را بشناسید. باید بدانید کجاها گلوگاه دارد. میگوید حالا بگذار درسم را بخوانم، عزیز من! خطاست؛ از منظر تحلیلهای تربیتی خطاست، از منظر تحلیلهای جامعهشناختی هم خطاست.
◀️این تلقی، تلقی خام و اشتباهی است. بلکه تسویف نفس است، که بگذار اینها را بخوانیم، آخر من عددی نیستم که درباره گرههای راهبردی این نهضت فکر کنم. اولاً شماها که در این سن عددی هستید. شما با سن زیاد شروع کردید. شما عددی هستید، شماها نمیتوانید جاخالی بدهید. بماند که کم سن تر از شماها هم حتی محل بحث هستند
◀️ عزیز من! اگر در درد رشد نکنی، یک هویت دیگر پیدا میکنی.
◀️ ما در مسئله زندگی نمیکنیم. اصلاً مراقب هستند که ما در مسئله زندگی نکنیم. میگویند آخر تشویش ذهنی میآورد! آدم بایستی آرامش داشته باشد! آخر هم طرف هرچه استارت میزند روشن نمیشود، همهجایش سولفاته شده است، دیگر روشن نمیشود.
◀️ از همین الآن وقت بگذارید، ولی بهاندازه! بعد؟ کدام بعد؟! الآن یمن به من چه ربطی دارد؟ و هزاران چیز دیگر که هیچکدام به من ربطی ندارد. باور کنید اینطوری همهچیز را میشود شمرد که با ما هیچ ربطی ندارند.
◀️ من حاضرم همین الآن ثابت بکنم، یک ورق سفید بردارید، یک چیزی بنویسید که به شما ربط دارد! هیچ چیزی نمینویسید.
◀️ این یعنی تنهایی حضرت آقا! تنهایی هر کسی که رهبر بشود! سید علی نباشد هر کس دیگری باشد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
💢بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1389
💢بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1441
💢بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1503
💢بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1546
💢بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1568
💢بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1602
💢بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1803
💢بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1857
💢بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1888
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac