eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
#درس_اخلاق #ویژه_برادران امروز چهارشنبه 1 اسفند، جلسه درس اخلاق #استاد_مجاهدی از شاگردان آیت الله سعادت پرور، همزمان با نماز مغرب در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می شود، ان شاء الله. 📣از عموم علاقمندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید. ✅ جلسات درس اخلاق در زمان مذکور با حضور اساتید اخلاق، هر هفته در محل موسسه برقرار است ان شاء الله. 🍃معاونت تعلیم و تربیت 🍃 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج2-LQ.mp3
5.39M
☑️بیانات اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه دوم 🗓1397/08/23 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب 5شنبه مورخ 2 اسفند ماه 13:30 الی 15:30 http://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش اول 🔘كتابهاي ميرداماد، مانند قبسات
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش دوم 🔘ميرداماد اثرات فراواني بر ملاصدرا داشته است. تمام ويژگي‌هايي كه دربارة ميرداماد گفته شد، در ملاصدرا نيز هست. بااينكه ملاصدرا ادامه دهندة فضاي اشراقي شيخ اشراق است و هويتا يك رجل اشراقي بايد محسوب شود، در كار او مداقه‌هاي عقلي فراواني را مشاهده مي‌كنيم. شيخ اشراق در مداقه‌هاي عقلي چندان نيرومند نبوده است. وجود اين مداقه‌ها در كار صدرا، به بركت سنت فلسفي شيراز و نيز به بركت ميرداماد است. البته ملاصدرا خودش هم قوت فلسفي دارد؛ چون در همين فضا تنفس كرده است. او در دورة تحصيلش، به‌لحاظ مداقه‌هاي عقلي و در فضاي فلسفي‌اش، صاحب انظار و ايده‌هايي شده است. آن جهت شهودي كه در ميرداماد بود، در ملاصدرا آن قدر غليظ مي‌شود كه بعدا بايد گفت او عارف است نه فيلسوف. البته نمي‌گويم او فيلسوف نيست، تأكيد دارم كه فيلسوفي او در نهايت درجه است، اما وقتي شخصيت او را مي‌شكافيم، مي‌بينيم او هويتا يك عارف است. اين نكته از كتاب‌هاي ايشان هويدا است. كتابهاي ايشان در نهايت از عرفان سر در مي‌آورد. ملاصدرا يك رجل عرفاني است. او اين را از ميرداماد گرفته است. نكتة بعدي هم تصلب او در متون ديني است. اين نكته، يعني تصلب در متون ديني و فهم فيلسوفانه از متون ديني، براي حكمت متعاليه بسيار مهم است. ملاصدرا در اين زمينه نيز از ميرداماد تأثير پذيرفته است. #استاد_يزدانپناه 📝برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
#اطلاعیه ⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 🔘 پنجشنبه ها ساعت 9 الی 10 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️ 🏴 "إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ." ⚫️ رحلت مکرم دام ظله را به محضر شریف ایشان و بازماندگان آن مرحوم عرض می‌کنیم. خداوند آن عزیز فقید را قرین اصناف رحمت خود بگرداند و با اولیای اطهار علیهم السلام محشور نماید. ▪️ لطفا فاتحه ای به روح ایشان هدیه بفرمائید. ▪️ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
📝 🔘 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/452 صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/533 ⬅️ ادامه دارد ... 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
971026-ج.6-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
16.92M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🔘 #استاد_یوسفی 🎧 #صوت 🗓 جلسه 6⃣: 27 دی ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
971028-ج.6-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
337.6K
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🔘 #استاد_یوسفی 💻 #متن 🗓 جلسه 6⃣: 27 دی ۹۷ 🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 🔘 🔘 🚩در این جلسه استاد پس از مقدماتی به تبیین ساختارهای شجره خبیثه (ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری) پرداختند. 🚩ابتدای جلسه به صورت خلاصه بیان شد که نظام اقتصادی مبتنی بر مبانی خداشناختی، انسان شناختی، هستی شناختی و جامعه شناختی شکل می گیرد. 🚩براساس مبانی سرمایه داری، هدف فعالیت اقتصادی، حداکثرسازی منفعت مادی است. 🚩هر ساختار اقتصادی با سه عنصر هدف، مالکیت و اصل رفتاری معرفی می شود. در ساختار اقتصادی سرمایه داری، این سه عنصر بخش خصوصی سرمایه محور را ارائه می دهند. ◻️در درون این بخش خصوصی سرمایه محور رفتار و روابط هدفمند اقتصادی شکل می گیرد. ◽️هدفمند بودن یک رفتار یعنی این که رفتار در جهت اهداف برخواسته از مبانی باشد. به این رفتار رفتاری عقلایی می گویند. ◽️در نظام سرمایه داری، هر رفتاری که در جهت حداکثر نمودن منفعت مادی شخصی باشد، رفتاری عقلایی است و در غیر این صورت عقلایی نیست. ◻️اخلاق یک واژه ارزش محور است و بر این اساس اخلاق اقتصادی در نظام سرمایه داری متفاوت می شود. ◽️رفتاری از دیدگاه آنها اخلاقی است که منفعت مادی دنیایی کسانی افراد را افزایش دهد. ◽️به خلاف اخلاق در اسلام که رفتاری اخلاقی است که منفعت دنیایی اش به غیر برسد و منفعت اخروی اش به فرد برسد. 🔶در الگوی مصرف نظام سرمایه داری، مصرف باید به هدف حداکثر نمودن مطلوبیت و منفعت مادی شخصی باشد. 🔶در الگوی مصرف نظام اقتصادی اسلام، اعتدال در مصرف توصیه می شود. و اقطار یا اسراف هر دو حرام است. و اصلا منطق سرمایه داری یعنی حداکثر سازی منفعت مادی، جایگاهی در اسلام ندارد. 🔷الگوی تولید و توزیع در نظام سرمایه داری مبتنی بر حداکثر نمودن سود مادی شخصی است. ◼️بازار در اقتصاد: به وجود آمدن عرضه و تقاضا برای یک شی در فرایند اقتصادی ◼️انواع بازارها: ◾️بازار پول: عرضه و تقاضا برای پول را بازار پول می گویند. قیمت پول بر اساس نرخ بهره بانکی مشخص می شود. ربایی که در نظام سرمایه داری گرفته می شود، قیمت و ارزش پول در بازار است. ▪️بانک: بانک نهادی است که پس انداز های مردم را دریافت می کند و به آنها بهره پرداخت می کند. همان پول را به متقاضیان وام می دهد و بهره بیشتری دریافت می کند. این نهاد براساس هدف نظام سرمایه داری یعنی حداکثر سازی منفعت مادی صاحبان بانک شکل گرفته است. ▫️بانک ها بر مبنای گزاره «پول، پول می آورد» ابزار حساب جاری را به وجود آوردند و خلق پول را به وجود آوردند. به این صورت که از طریق چک و یا کارت، بیش از مبلغ پولی که در اختیار دارند، اعتبار به مردم عرضه می کنند. ▪️ابزار بانک مرکزی برای کنترل حجم پول، نرخ ذخیره قانونی است. یعنی آن میزانی که بانک مرکزی به بانک ها اجازه تصرف در سپرده ها را می دهد، در خلق پول توسط بانک ها اثر گذار است. اگر نرخ ذخیره قانونی صد در صد باشد، هیچ خلق پولی توسط بانک ها صورت نمی گیرد. هرچه این نرخ کمتر باشد، تصرف بانک ها در سپرده ها و خلق پول بیشتر می شود. ◾️بازار سرمایه: بورس هم دقیقا بر همین مبنا که «سرمایه، سرمایه می آورد» شکل گرفته است. صاحبان بنگاه از سرمایه های خرد افراد در جهت حداکثر سازی سود و منفعت خودشان استفاده می کنند. این نهاد، باعث تمرکز شدید ثروت نزد سرمایه داران می شود. ▪️هر جامعه ای که در آن نهادهای تمرکز ثروت نهادینه شود، لاجرم فقر هم در همان جامعه نهادینه می شود. ◾️بازار کار: محصول بازار کار، نیروی کار است و بر اساس عرضه و تقاضا خرید و فروش می شود. در این بخش اتحادیه های کارگری وجود دارند که حافظ منافع کارگران باشند اما همین ها هم از سرمایه داران خط می گیرند. 🔵ریل های اقتصادی کشور ما به گونه ای است که در زمین دشمن بازی می کنیم. و نهادهای بین المللی هم این امر را تقویت می کنند. 🔸در ریل های دشمن نمی توان اقتصاد مقاومتی عدالت محور، مردم بنیان، درون زا، برون گرا با رویکرد جهادی را محقق کرد. 🔷سه روش برای کشف نظام اقتصادی، امضا، اکتشاف و تکوین است. 🔹از بعد از انقلاب ما با روش امضا و روش عدم مغایرت که همین روش فقه سنتی و مرسوم ماست، به بررسی قوانین و نهادهای مختلف پرداختیم که حاصلش چندهزار قانون ناهمسو و ناهماهنگ بود. ◻️کشف نظام اقتصادی هم معقول است، هم ممکن است و هم از نظر شرعی جایز است. بلکه بهتر است بگوییم واجب است. 🔵 تهیه پست: 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش دوم 🔘ميرداماد اثرات فراواني بر ملا
✅ #کلام_استاد ☑️انديشه نگارش كتاب اسفار و شكل‌گيري افكار نو براي ملاصدرا در دوران تحصيل 🔘مطابق بيانات ملاصدرا، انديشة نگارش كتاب اسفار در دورة تحصيل در ذهن او شكل گرفته است. انديشة اسفار چه بود؟ ملاصدرا مي‌خواست در هر بحثي، تمام اقوال موجود را گردآورد و دايرة‌المعارفي فلسفي بنگارد. اسفار اين حالت را دارد، هم تاريخ فلسفه است و هم فلسفه. ملاصدرا در آن هم انظار ديگران را مي‌گويد و هم انظار خودش را. وي مي‌گويد اين انديشه در ذهن من پديد آمد كه كه شروع به نگارش چنان كتابي كنم، كتابي كه مشتمل بر سخنان مشائيان و اشراقيان باشد و نيز نكاتي را در آن بگويم كه تا حال كسي نگفته باشد. اين نشان مي‌دهد كه ايشان در دوره تحصيل صاحب افكار تازه‌اي شده است. بنده احتمال مي‌دهم انديشه‌هايي مانند تفكيك ميان حمل اولي و حمل شايع، در همين دوره شكل گرفته باشد. حتي اگر اصل اين تفكيك در كتب ديگران موجود باشد، كه به چشم نمي‌آيد، صدرا بود كه آن را به‌عنوان يك انديشه ارائه داد. به نظر مي‌رسد خيلي از مسائلي كه ما به‌عنوان تحقيقات صدرا مي‌شناسيم، در همين دوره شكل گرفته باشد، مانند تحقيق در هويت قضية شرطيه و حقيقيه. بنابراين در اين دوره ملاصدرا به‌لحاظ فلسفي، صاحب افكاري نو شده است و بر آن اساس، تصميم مي‌گيرد كتابي جامع در فلسفه بنويسد. مي‌گويد ابتدا ترديد داشتم، اما بعد تصميم گرفتم، اما موانعي در كار بود كه نگذاشت او به خواستة خود در اين دوره جامة عمل بپوشاند. #استاد_يزدانپناه 📝برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق #استاد_مجاهدی 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
971026-درس اخلاق استاد مجاهدی-LQ.mp3
14.31M
📻 #صوت #درس_اخلاق #استاد_مجاهدی 🗓 تاریخ جلسه: 1397/10/26 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
971104-ج3-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
20.76M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #صوت 🎧جلسه سوم 🗓1397/11/04 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
3الگو 4ــ11ــ97.pdf
409.6K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #متن 📝جلسه سوم 🗓1397/11/04 🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری #کلام_امام 🔷 #علوم_اساسی_برای_تربیت_عقل 🔹اما علومى كه تقويت و تربيت عالم و روحانيت و عقل مجرد را كند، علم به ذات مقدس حق و معرفت اوصاف جمال و جلال، و علم به عوالم غيبيه تجرديه، از قبيل ملائكه و اصناف آن، از اعلى مراتب جبروت اعلى و ملكوت اعلى تا اخيره ملكوت اسفل و ملائكه ارضيه و جنود حق جلّ و علا، و علم به انبيا و اوليا و مقامات و مدارج آنها، و علم به كتب منزله و كيفيت نزول وحى و تنزل ملائكه و روح، و علم به نشئه آخرت و كيفيت رجوع موجودات به عالم غيب و حقيقت عالم برزخ و قيامت و تفاصيل آنها، و بالجمله، علم به مبدأ وجود و حقيقت و مراتب آن و بسط و قبض و ظهور و رجوع آن. و متكفل اين علم پس از انبيا و اوليا، عليهم السلام، فلاسفه و اعاظم از حكما و اصحاب معرفت و عرفان هستند. 🔸محقق فلاسفه و فيلسوف محققين صدر المتألّهين، قدّس اللّه نفسه شرح چهل حديث/ 386 🔸شرّاح «كافى» شريف» - كه از اعاظم علماء و افاخم فضلاء و زبده محققين و قدوه مُدَقّقين و اساتيذ علم و ايقان و اساطين فلسفه و عرفانند- براى كسى جاى كلام نگذاشتند و در هر رشتهاى دست أخلاف را از رشته سخن كوتاه نمودند،(ملاصدرا و ميرداماد) شرح حديث جنود عقل و جهل/ 7 🔸ما اين آيه را به تبع بعض محقّقين از شُرّاح حديث «1» ذكر كرديم.(ملاصدرا) شرح حديث جنود عقل و جهل /306 🔸چنانچه بعضى محقّقين بزرگ گفتهاند، و سكونت نفس را از فروع شجاعت شمردهاند(ملاصدرا) شرح حديث جنود عقل و جهل/ 359 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری #کلام_رهبری 🔷 #جایگاه_ایران_در_فلسفه 🔹ما اگر بخواهيم عمودي را كه به ميزان زيادي به طرف چپ رفته است، متعادل كنيم، يك مقدار آن را به طرف راست مي كشيم، تا متعادل بايستد؛ قاعده اش اين است. الان وضعيت اين گونه است. شما ببينيد در داخل كشور ما مثلاً «فياض لاهيجي»(13) را كه يك فيلسوف است، چه كسي مي شناسد؟ اصلاً نمي خواهم او را با «كانت»(14) و «دكارت»(15) و امثال اينها مقايسه كنم. «ملاصدرا»(16) را هم كه معروف است، به قدر «كانت» نمي شناسند؛ چه برسد به «فياض لاهيجي»! ما كه در فلسفه از آنها عقبتر نيستيم؛ ما كه در فلسفه استاد غربيم. همه قبول دارند كه در فلسفه، شرق استاد غرب است و ايران جزو پيشروان فلسفه در دنياست؛ كسي كه ديگر در اين بحث ندارد. اين كه تكنولوژي و الكترونيك نيست كه بگوييم آنها جلويند؛ درعين حال فلان فيلسوف نصفه كاره ي ناقص غربي، با شرح حالش، تماماً در همه ي مراحل معرفت عمومي در اين جا حضور دارد؛ در حالي كه يك فيلسوف ايراني، يك شاعر بزرگ ايراني، يك عارف ايراني، اصلاً شناخته شده نيست؛ حالا فقيه كه هيچ! 🔹آن رژيم گذشته اگر با دين ارتباطي هم داشت، مسلّماً آن ارتباط از نقطه ي فقاهت نبود؛ يعني با اين نقطه ي فقاهت بد بود و لج مي كرد. اگر هم يك نفر مي خواست يك خرده دينداري بكند، سراغ تصوف مي رفت! يعني اگر يك وصلي هم بود، فقها كه هيچ - آنان كه اصلاً در ميدان كار نبودند - باز تا حدودي مثلاً از طريق عرفا و فلاسفه بود؛ آن هم به مراتب كمتر از فلاسفه ي غربي! بيانات در ديدار با اعضاي « گروه تاريخ» صداي جمهوري اسلامي ايران 1370/11/08 📌 فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
☑️ 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ جلسه1⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/207 جلسه2⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/399 جلسه3⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/511 جلسه4⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/583 جلسه5⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/727 جلسه6⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/836 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج3-LQ.mp3
5M
☑️بیانات اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه سوم 🗓1397/08/30 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
✅ #کلام_استاد ☑️ #اهميت_ميراث_عارفان 🔘بر پايه اصول عقلي، معارف ديني و آموزه‌هاي عرفاني، انسان، هستي و متن ديني داراي مراتبي متعدد و در طول هم هستند كه مي‌توان آنها را در دو مرحلة كلي ظاهر و باطن رده‌بندي كرد. گر چه عارفان مسلمان همواره معتقد بوده‌اند كه مراتب باطني هرگز از مرتبه ظاهر جدا نيستد و اين هر دو مراتب، يك حقيقت واحده‌اند، اما وجه همت خود را به كشف و تبيين مراتب باطني هستي در عرفان نظري، عالم انساني در عرفان عملي، نظري و متن ديني در تأويل عرفاني قرار داده‌ و در پاسخ به مسائل مطرح در اين سير باطني، سعي وافري داشته‌اند و به رمزگشايي از هستي، حقيقت انساني و متون ديني پرداخته‌اند. از اين‌رو، در ميراث عظيمي كه از بزرگان معرفت بر جاي مانده است، گوهرهايي پر بها در حوزه‌ ساحت‌‌هاي باطني موجود است كه تنها با تحقيق و پژوهشي صبورانه و منصفانه امكان دست‌يابي به آنها فراهم مي‌آيد. #استاد_يزدانپناه 📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 1، پاييز 1390 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir