eitaa logo
جلسه قرآن یکشنبه شبها
132 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىَ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ فصلت - ٥١ و هرگاه‌ ‌به‌ انسان‌ نعمت‌ ارزاني‌ داشتيم‌، روي‌ برتافت‌ و ‌خود‌ ‌را‌ [‌از‌ بندگي‌ ‌خدا‌] كنار كشيد، و هرگاه‌ آسيبي‌ بدو رسيد دعاي‌ دور و درازي‌ داشت‌. ************** نکته ها: كلمه ى «نَأى » به معناى دور شدن است؛ و هرگاه با واژه «جانب» بكار رود، كنایه از تكبّر و غرور است. «نأى بجانبه» یعنى به خاطر نعمت و رفاه مغرور شد و متكبرانه خود را كنار كشید. كلمه ى «عریض» به معناى پهن و كنایه از دعاى زیاد است. سؤال: درآیه 49 خواندیم: «اذا مسّه الشرّ كان یؤوسا» همین كه شرّى به انسان رسید دچار یأس مى شود ولى در این آیه مى فرماید: «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» همین كه شرّى به انسان رسد، دعایى طولانى دارد، سؤال این است كه چگونه انسان مأیوس دعا مى كند؟ پاسخ: مفسّران به این پرسش، پاسخ هاى متفاوتى داده اند: در تفسیر روح البیان چنین آمده است: بعضى مردم به هنگام گرفتارى مأیوس مى شوند و بعضى دیگر دعا مى كنند. برخى در پاسخ این سؤال گفته اند: انسان از اسباب عادّى مأیوس مى شود ولى از خدا درخواست مى كند. ولى لحن آیه توبیخ است و یأس از اسباب عادّى و توجّه به خدا كار نیكویى است و توبیخ ندارد. در تفسیر نمونه آمده است كه انسان ابتدا دعا مى كند ولى كم كم مأیوس مى شود و این دعا و یأس در دو مرحله است. شاید بتوان گفت كه مراد از دعا، استمداد از خداوند نیست، بلكه همان یأس است كه به صورت جزع و جیغ و ناله اظهار مى كند و هر دو آیه یك مسأله را مطرح مى كند لكن در یك جا مى فرماید: مأیوس است و در جاى دیگر مى فرماید: به خاطر یأس جیغ و داد مى زند، نظیر آیه ى «اذا مسّه الشر جزوعا» ************** پیام ها: - رفاه یا سختى در میدان زندگى براى بروز و ظهور خصلت هاى آدمى و آفات روحى اوست. «اذا انعمنا... و اذا مسّه الشّر» - رفاه، مایه ى غفلت است. «انعمنا... اعرض» - نعمت ها از خداست «انعمنا» ولى حوادث تلخ نتیجه عملكرد یا خصلت هاى بد خود انسان است. «مسّه الشّر» (شرّ به خدا نسبت داده نشده است) - انسان تربیت نشده كم ظرفیّت است. «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» - مشكلات و تنگناهاى زندگى در مقابل نعمت هاى اعطا شده از سوى خداوند به او اندك است. (براى نعمت كلمه «انعمنا» آمده، ولى براى شرّ كلمه «مسّه» آمده كه به معناى تماس ساده است.) ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَىَ عَلَىَ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ زمر - ٥٦ ‌تا‌ [مبادا] كسي‌ بگويد: افسوس‌ ‌بر‌ آنچه‌ ‌در‌ كار ‌خدا‌ كوتاهي‌ كردم‌؟ و حقّا ‌که‌ ‌من‌ ‌از‌ ريشخند كنندگان‌ بودم‌. ************** نکته ها: «حسرت» به معناى پشیمانى شدید و «تفریط» به معناى كوتاهى كردن و «جَنب» به معناى جهت و ناحیه است. در روایات مى خوانیم كه: امامان معصوم علیهم السلام «جنب اللّه» هستند و در بیش از ده حدیث آمده كه كوتاهى در جنب اللّه، حمایت نكردن از امیرالمؤمنین علیه السلام است.(65) امام باقر علیه السلام مى فرماید: شدیدترین حسرت در قیامت براى علمایى است كه به علم خود عمل نكردند.65) تفسیر اطیب البیان. ************** پیام ها: - قیامت، روز حسرت است. «یا حسرتى » - ترك انابه و تسلیم و پیروى از وحى، كوتاهى كردن است. «فَرَّطْتُ» - از آن چه در كنار خداست باید پیروى كرد. «جنب اللّه» (كتاب خدا، اولیاى خدا، پیامبر خدا) - نتیجه ى تمسخر حقّ در دنیا، تحقیر خویش در قیامت است. «یا حسرتى - ساخرین» - قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «فرّطت - كنت لمن الساخرین» - ریشه ى كوتاهى ها، سبك شمردن دستورات الهى و بدتر از آن مسخره كردن آنهاست. «لمن الساخرین» ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
هدایت شده از ستادنمازجمعه تفت
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سربازی که درحادثه اتوبوس اندیمشک به رحمت خدا رفت، روحش شاد. تربیت اسلامی به معنای واقعی کلمه، درکجای دنیا چنین جوانانی را سراغ دارید؟
11.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️صدای انقلاب 🎙حجت الاسلام و المسلمین حمیدرسائی ┄┅═✧☫✧═┅┄ 🔻 🆔️@hezboollah110
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. علت عصبانیت جریان لیبرال و غربزده و رسانه‌های آنها از آیت الله مصباح یزدی چه بود؟ پاسخ مؤدبانه عمار انقلاب به کسانی که در آمریکا و انگلیس درس‌ خوانده‌اند و معتقدند که ما باید در برابر غربی‌ها کوتاه بیاییم! چه کسانی در آمریکا و انگلیس درس خوانده‌اند و این عقیده را دارند؟ 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) أَوَلَمْ يَنظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَيْءٍ وَأَنْ عَسَىَ أَن يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ اعراف - ١٨٥ آيا ‌در‌ ملكوت‌ آسمان‌ها و زمين‌ و آنچه‌ ‌خدا‌ آفريده‌ ننگريستند، و این ‌که‌ شايد اجلشان‌ نزديك‌ ‌شده‌ ‌باشد‌! ‌پس‌ ‌به‌ كدامين‌ سخن‌، ‌بعد‌ ‌از‌ قرآن‌ ايمان‌ مي‌آورند ************** نکته ها: «ملكوت» از «مُلك»، به معناى حكومت و مالكیّت است. اینجا به حكومت مطلقه ى خداوند بر هستى اطلاق شده است. ************** پیام ها: - نگاه اندیشمندانه، عمیق و متفكّرانه، ثمربخش و كارگشا مى باشد. (توجّه و اندیشه درباره ى باطن هستى و شیوه ى ارتباط آن با آفریدگار، آدمى را به خداوند مرتبط مى سازد، چنانكه توحید و نبوّت را باید با عقل و فكر فهمید، نه از روى تقلید). «أولم یتفكّروا، أولم ینظروا» - توحید، سرچشمه و پشتوانه ى نبوّت است و دقّت در ملكوت هستى، روشن مى كند كه این نظام رها شده نیست. «أولم ینظروا ... فباىّ حدیث» - بیشتر بدبختى ها به خاطر غفلت از یاد مرگ است. «عسى ان یكون قداقترب أجلهم» (یاد مرگ، در كاستن از لجاجت، مؤثّر است و مردم را به استفاده از فرصت و به ایمان آوردن پیش از فرا رسیدن مرگ، فرا مى خواند) - آفرینش هیچ ذرّه اى، بى هدف نیست. «من شى ء» - قرآن و آیات الهى، بهترین كتاب و سخن است و هیچ عذرى براى نپذیرفتن آنها نیست. «فبأىّ حدیث بعده» - كسى كه به قرآن و معارف آن ایمان نیاورد، دیگر به هیچ سخن هدایت بخشى ایمان نمى آورد. «فبأىّ حدیث بعده یؤمنون» - دقّت در نظام تكوین، سبب ایمان آوردن به نظام تشریع است. «أولم ینظروا... بعده یؤمنون» ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
هدایت شده از سلسبیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ السلام به ائمة الهدی 🔹️شهادت دهمین نور ولایت و امامت، علیه السلام بر تمام شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت باد. 🌻 از شما دعوت می شود به کانال سلسبیل بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/Salsabil1401
هدایت شده از مدیریت خانواده۱۲تجربی وریاضی
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دکتر عباسی خطاب به عبدالناصر همتی: 🎙🗣..ثابت می کنم که شما یا هیچی از مسائل مالی و تحریم و چرخه یوترن (U.Tern) مثل ظریف که رفت تعهدات برجام رو بدون حل کردن مسئله «یوترن» یا معافیت معامله با دلار را امضا کرد، نمیدانی...!! 🩸و یا اگر میدانی و باز هم تحریم ها رو به AFTF مرتبط می‌کنی، پس شیادی..!!! 🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷🌹🇮🇷 جهادتبیین استادامیری۳۱
هدایت شده از امامزاده رشکوئیه
👆با توفیقات الهی بتون ریزی داخل آرماتورهای ریشه انجام شد و اینک کارگران امامزاده در حال آرماتور بندی ستون های ۱۶ گانه هستند تا پس از پایان کار ، بتون ریزی ستونها نیز انجام و آماده سقف گردد. انشاءالله به توفیق الهی و همت شما مردم سخاوتمند تا کمتر از یک ماه دیگر ، ستونها و سقف هم به پایان خواهد رسید. 👈 هزینه سازه تا آخر سقف هر متر مربع ۵ میلیون تومان. 👈 شما هم می توانید حتی با پرداخت یک سهم( ۷۲۰۰۰ تومان) از ۱۴۰۰۰ سهم به نیت ۱۴ معصوم علیهم السلام به یاد اموات و باقیات الصالحات و خرید قطعه ای از بهشت و رفع گرفتاری ، در این کار خیر مشارکت نمایید 🤝 شماره کارت بانکی و شبا به نام امامزاده سید محمد رشکوئیه جهت واریز نذورات و هدایای شما مؤمنین نزد بانک تجارت 5859837007027382 کارت 240180000000120086259910 شبا 🔍 هر مبلغی واریز کنید خدا می بیند و ثواب هفتصد برابر را برای شما می نویسد و انشاءالله امامزاده واسطه خواهد شد تا حاجت روا شوید. ✍ مرکز افق آستان مقدس امامزاده سید محمد رشکوئیه https://eitaa.com/emamzadehreshkuieh
هدایت شده از 🇮🇷 دیار تفت 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨بالاخره "نمی‌توانیم، نمی‌شود‌ ، ممکن‌ نیست‌ های" آقای پزشکیان میوه داد! نتیجه القای ضعف و ناتوانی سبب تحریک دشمنان ملت ایران شد. 😔 آنهایی که به ندانم کاری ( اگر نگوییم خیانت ) این دولت اعتقاد ندارند این کلیپ را حتماً ببینند 🇮🇷 👇 🆔 @Diyaretaft 🔹🔷
»»» آیه ی روز : يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىَ مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ لقمان - ١٧ اي‌ پسرك‌ ‌من‌؟ نماز ‌را‌ برپا دار و ‌به‌ معروف‌ وادار و ‌از‌ منكر بازدار، و ‌بر‌ آسيبي‌ ‌که‌ [‌در‌ ‌این‌ راه‌] ‌به‌ تو رسد صبر كن‌. بي‌ترديد ‌این‌ [صبوري‌] ‌از‌ كارهاي‌ استوار ‌است‌ [‌که‌ اراده‌ي‌ قوي‌ مي‌خواهد]. نکته ها: مراد از «عَزم» در اینجا، یا عزم و اراده ى قطعى خداوند بر انجام این امور است و یا لزوم عزم و تصمیم جدّى انسان بر انجام آنها. با این كه در قرآن، 28 مورد در كنار نماز از زكات یاد شده؛ امّا در این جا كنار نماز امر به معروف ذكر شده است. شاید به خاطر آن كه در این آیه مورد خطاب فرزند است وفرزندان معمولاً ثروتى ندارند كه زكات بپردازند. «أقم الصّلاة وامر بالمعروف» حضرت على علیه السلام مى فرماید: در مشقت و سختى هایى كه در راه امر به معروف و نهى از منكر به تو مى رسد، صبر كن.(287) صبر، گاهى در برابر مصیبت است، «و بشّرالصّابرین . الّذین اذا أصابتهم مصیبة»(288) گاهى در برابر انجام وظیفه، «وامر بالمعروف و انه عن المنكر واصبر على ما أصابك) و گاهى در برابر گناه، چنانكه یوسف در زندان گفت: «ربّ السّجن أحبّ الىّ...» پروردگار! زندان نزد من بهتر از ارتكاب گناهى است كه مرا به آن مى خوانند، تا آنجا كه فرمود: «انّه مَن یتّق و یصبر فانّ اللّه لا یضیع اجر المحسنین»(289) ----- 287) تفسیر مجمع البیان. 288) بقره، 156 - 155. 289) یوسف، 90. ********** پیام ها: - یكى از وظایف والدین نسبت به فرزندان، سفارش به نماز است. «یا بُنىّ أَقِم الصّلاة» - پاكسازى درونى را با دورى از شرك و بازسازى روحى را با نماز آغاز كنیم. «لاتشرك... اقم الصلاة» - وجوب امر به معروف و نماز، مخصوص دین اسلام نیست. (قبل از اسلام نیز، لقمان سفارش به نماز كرده است) «یا بُنىّ أقم الصّلاة وامر بالمعروف» - فرزندان خود را از طریق سفارش به نماز، مؤمن و خدایى، و از طریق سفارش به امر به معروف و نهى از منكر، افرادى مسئول و اجتماعى تربیت كنیم. «یا بُنىّ أقم الصّلاة وامر بالمعروف» - آگاهى فرزندان خود را به قدرى بالا ببریم كه معروف ها و منكرها را بشناسند تا بتوانند امر و نهى كنند. «یا بُنىّ - وَ امُر - وَ انْهَ» - بعد از توجّه به مبدأ و معاد، مهم ترین عمل، نماز است. «أقم الصّلاة» - كسى كه مى خواهد در جامعه امر و نهى كند و قهراً با هوس هاى مردم درگیر شود، باید به وسیله ى نماز خودسازى و خود را از ایمان سیراب كند. «أقم الصّلاة وامر بالمعروف» - فرزندان خود را آمر به معروف و ناهى از منكر بار آوریم. «وامر بالمعروف...» - امر به معروف، همیشه قبل از نهى از منكر است. «وامر بالمعروف وانه عن المنكر» رشد معروف ها در جامعه، مانع بروز بسیارى از منكرات مى گردد. - در مسیر حقّ بودن كافى نیست، لازم است دیگران را نیز به مسیر حقّ دعوت كنیم. «وامر بالمعروف» چنانكه در سوره عصر مى خوانیم: «الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ» - در تبلیغ دین و اجراى فریضه ى امر به معروف و نهى از منكر، باید صبر و سعه ى صدر داشته باشیم. «واصبر على ما أصابك» نهى از منكر، با تلخى ها و نیش زدن هاى گناهكاران همراه است، مبادا عقب نشینى كنیم. - پدر حكیم، رسیدن سختى به فرزندش را مى پذیرد و فرمان صبر مى دهد، ولى ضربه به مكتبش را كه سكوت در برابر فساد باشد، هرگز. «و انه عن المنكر و اصبر على ما أصابك» - امر به معروف و نهى از منكر از مسایل مهم است و صبر در برابر آنچه در این راه به انسان مى رسد ارزش دارد. «انّ ذلك من عزم الامور» سیمایى از نماز به مناسبت سفارش به نماز و امر به معروف در این آیه، اكنون به توضیح مختصرى پیرامون این دو فریضه مى پردازیم: * نماز، ساده ترین، عمیق ترین و زیباترین رابطه ى انسان با خداوند است كه در تمام ادیان آسمانى بوده است. * نماز، 🌹🌺🇮🇷🌷🌸
هدایت شده از گزیده‌ها gozideha1404@
13.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گویا مفتی های عربستان دارند از خوابی که اسرائیل برای کل منطقه کشیده است بیدار می‌شوند.. 📱 به کانال دکتر قدیری ابیانه @Ghadiri1404 و کانال گزیده‌ها @gozideha1404 دعوت می‌شوید. 🖇 لطفا برای دیگران هم ارسال فرمایید.