▪️دکتر مهدی گلشنی : تحول در علوم انسانی غرب به سمت رویکردهای غیر پوزیتویستی
🔹 ۶۰ سال قبل که آمریکا بودم، اصلاً خبری از علوم انسانی نبود اما اکنون دانشگاه MIT که مهمترین دانشگاه مهندسی دنیا است، دانشجوی مهندسی خود را مجبور میکند که چند واحد علوم انسانی بگذارند و حتی دورههای لیسانس مشترک مهندسی و علوم انسانی و همچنین لیسانس مشترک علوم انسانی و علوم پایه راهاندازی کرده است. اما نه همه، بلکه اغلب ضعیفترین دانشآموزان در کشور برای تحصیل وارد رشتههای علوم انسانی میشوند.
🔹 این فیزیکدان، دومین تحول خیلی مهم حتی در جوامع غربی را حرکت از سمت تفکر پوزیتیوستی به سمت احیای فلسفه و الهیات در علوم دانست و تصریح کرد: پوپر میگوید وقتی دانشمند کار علمی میکند، ارزشها وارد میشود؛ یعنی دانشمند باید مراقب باشد که دادههای تقلبی را کنار بگذارد و نظریههایی را به کار بگیرد که ضرر نداشته باشد.
🔹 به علامه مصباح یزدی عنوان کردم که این همه بر روی اسلامی کردن علوم انسانی کار میکنید ولی بخش بزرگی از الحاد از علوم تجربی میآید. بنابراین میتوانیم در فکر این باشیم که جهانبینی حاکم بر همه علوم، یک جهانبینی اسلامی باشد.
https://eitaa.com/gharargahemodarres م.م.ل
پوریا طیبی. تربیت. هم:
عبدالله گنجی طی یادداشتی نوشت: اخیراً بیانیهای از سوی تشکل نهضت آزادی که توسط شخص امام منحل گردید، با عنوان «پیامدهای یکدستسازی ... حاکمیت» صادر شد که نه مخاطب دارد و نه تأثیری، اما به ناگاه این بیانیه بهانهای برای تیتر یک روزنامه جناب کرباسچی شد. در این یادداشت درصدد نقد نهضت آزادی نیستم. در آزادی موجود آنان نیز میتوانند بیانیه صادر کنند، اما روی سخن با اصلاحطلبان است.
حقیقتاً مثلث امام، نهضت آزادی و اصلاحطلبان مدل عبرتآموزی برای مطالعه است و احساس میکنیم نسلهای متأخر انقلاب باید آن را بدانند. در بیانیه نهضت آزادی -که طبیعتاً حذف خودشان دغدغه اصلی است – به عزل آیتالله منتظری اشاره شده است و در توهینی آشکار به امام آن عزل را نتیجه «جنگ قدرت» دانستند و در ادامه به سران فتنه اشاره کردهاند که آنان را نیز پیوست و همسوی خود کنند.
امثال کرباسچی میدانند که حملات امام به نهضت آزادی تندتر از حملات به شاه است و این حملات نه از ۱۳۵۸/۸/۱۴ که از ۱۳۶۶/۱۱/۳۰ شروع شد و جرقه آن را چپهای دیروز و تجدیدنظرطلبان امروز زدند. آنچه وزیر کشور موسوی درباره نهضت آزادی به امام نوشت تمامکننده شد و آنچه جوانان مؤمن به انقلاب امروز باید بدانند، این است که آنچه محتشمیپور به عنوان جرم، خیانت، نفاق، فقدان صلاحیت و... درباره نهضت آزادی به امام مستند کرد همان چیزی است که امروز طیف پیشرو و سکولار اصلاحات از نظام میخواهند؛ لذا با ارسال آن محتوا از امام سندی میخواستند که در آستانه انتخابات مجلس سوم نهضت آزادی را فاقد صلاحیت اعلام کنند، اما امروز همان موارد را خود از نظام میخواهند و در عین حال خود را واجد صلاحیت بودن در خط امام میدانند.
مرحوم محتشمیپور مواضع نهضت آزادی درباره جنگ، ولایت فقیه، انتخابات و... را به امام مینویسد و امام چنان این تشکل را پودر میکند که موجب تعجب و شکایت از دستخط امام میشود.
نگارنده قبول دارم که طیفی از اصلاحات و نهضت آزادی به یک تقاطع مشترک رسیدهاند، ربطی هم به ما ندارد، اما آنچه مطالبه است دست برداشتن از نفاق «خط امام» است. اخیراً هم اصلاحطلبان سبیل به سبیل با حضور یا بیانیه از لطفالله میثمی تجلیل کردند. میثمی اپوزیسیون نجیبی است، اما در چهل سال گذشته جز مبارزه و جز مرزبندی با انقلاب اسلامی چه شاخصهای داشته است که باید تجلیل شود؟
نسل اول انقلاب میدانند، اما گردانندگان روزنامه هممیهن که عمدتاً یا با جمهوری اسلامی مبارزه کردهاند یا عدم احساس تعلق خود را اعلام یا اصلاً آن را نمیشناسند، بدانند حذف آیتالله منتظری و نهضت آزادی اختصاصاً در پرونده شخص امام خمینی است و دلایل آن هم در تاریخ ثبت است. نه ربطی به نظارت استصوابی دارد و نه ربطی به دوران بعد از امام. آنچه کرباسچی خوب میداند و جوانان امروز و امثال آقای روح نمیدانند علت حذف آیتالله منتظری است که با طلب مرگ از سوی امام برای خود همراه بود. این حذف دو دلیل عمده داشت؛ اول نفوذ باند آدمکش مهدی هاشمی در بیت ایشان و دوم نفوذ نهضت آزادی و همسویان در بیت منتظری. امام در نامه ۶۸/۱/۶ چهار بار واژه لیبرالها را به کار میبرد و کسی تردید ندارد که منظور امام نهضت آزادی و افراد همسو است. دو بار هم «لیبرالها و منافقین» را با هم میآورد.
در پیام ۶۷/۱۲/۳ موصوف به منشور روحانیت که وجه تسمیه آن قضایای آیتالله منتظری است باز حملات خود را به نهضت آزادی فراموش نمیکند که «تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد» و بدون نامآوری از آیتالله منتظری مینویسد «نباید برای رضایت چند لیبرال خودفروخته در اظهارنظرها و ابرازعقیدهها بهگونهای غلط عمل کنیم که حزبالله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی از مواضع اصولیاش عدول کرده است» و از سپردن پستهای کلیدی نظام در صدر انقلاب شکوه میکند و آنان را فاقد «عقیده خالص به اسلام ناب محمدی» میداند و اصرار دارد «اکنون هم به چیزی کمتر از انحراف انقلاب اسلامی از تمامی اصولش و حرکت به سمت امریکای جهانخوار قناعت نمیکنند».
اصلاحطلبان با شعار توسعه سیاسی در سال ۷۶ و اکنون با نفس مصنوعی به نهضت آزادی که خود بانی نابودی سیاسی آن بودهاند میخواهند چه بگویند؟ اولین شرط عقد اخوت با نهضت آزادی فاصله با خط امام است، زیرا همچنان اصرار بر خط امام صرفاً مؤید نفاق است.
به جای سیاست «راه بینداز و جا بینداز» و تریبون دادن به اعضای نهضت آزادی برای درخواست دموکراسی سکولار در ایران، ابتدا تکلیف خود را با امام روشن کنید و شهامت به خرج دهید، زیرا مکتوبات امام قابل حذف نیست، نامه محتشمیپور قابل حذف نیست، ناراحتی امام از نفوذ لیبرالها در بیت آیتالله منتظری قابل کتمان نیست...م.م.ل.....https://eitaa.com/gharargahemodarres
با وجود نظام جمهوری اسلامی نمیتوانید عدم آن را مفروض بگیرید و روی این مستندات شمشیر بکشید. ابتدا تکلیف خود را با امام روشن کنید. مانند اکبر گنجی صادقانه عمل کنید. نهضت آزادی هرچند بدون جثه است، اما مواضعش تفاوتی با سالهای بعد ازفوت مرحوم مهندس بازرگان ندارد. اینکه اصلاحطلبان بعداً فهمیدند که انقلاب کردن اساساً اشتباه بوده است و باید رژیم شاه را اصلاح میکردند و راهبرد بازرگان که «شاه سلطنت کند نه حکومت» درست بوده است ربطی به جریانات درون نظام جمهوری اسلامی ندارد. جغرافیای استقرار خود را روشن کنید. البته از نظر ما روشن است.
https://eitaa.com/gharargahemodarres م.م.ل
🔥 #پرچم_سرخ دروزیها در تظاهرات مردم سویداء علیه حکومت #سوریه که تقریبا برای اولین بار در روزهای اخیر، افراشته گردید.
⚠️ دروزیها طایفهای هستند که در خاک چهار کشور سوریه، لبنان، #اردن و اراضی اشغالی سوریه و فلسطین (منطقه جولان سوریه و الجلیل فلسطین تحت کنترل #اسرائیل)، ساکن هستند و حداقل دو #پرچم اصلی دارند. یکی از این دو پرچم، پرچم سرخ رنگی است که منتسب به حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی است. هم اکنون رئیس این حزب، ولید جنبلاط از دروزیهای لبنان است که یکی از اصلیترین دشمنان حزبالله، دولت سوریه و جمهوری اسلامی ایران است.
✍ طبق روایات، بنیکلب یا همین قبیلهی دروزیها، طایفه مادری #سفیانی هستند. سفیانی از طریق پدر، از نسل ابوسفیان و معاویه و یزید است و از سمت مادر، به دروزیها میرسد!
✍ دروزیها بیش از چهار ماه است که علیه نظام سوریه، در شهرهای جنوبی سوریه، خصوصا #درعا و #سویداء دست به تجمعات اعتراضی اقتصادی و سیاسی میزنند. چندین عملیات تروریستی و ضدامنیتی نیز در سالهای اخیر، از طریق گروههای تروریستی، علیه نیروهای مقاومت و ارتش سوریه رخ داده است.
✍ الله اکبر از این روایات شیعه...
✍ بدون ملاحظه عرض میکنم: قطع به یقین، هنگامهی #خروج_سفیانی در ماه رجب سال ظهور (هر زمانی که باشد و زمان در ید قدرت الهی است)، طایفهی درّوز از اصلیترین و مهمترین متحدان آن لعین، خواهند بود.
🖤 السلام علیک یا صاحب الزمان 🇮🇷
#فتنه_شام #بنی_کلب #جنگ_سوریه
❤️امام خامنه ای❤️
https://eitaa.com/gharargahemodarres م.م.ل
این سخنان مردخای کدار را بخوانید. او سعی کرده به اسراییلی ها بفهماند وارد جنگی شده اند که در آن پیروزی ممکن نیست چرا که نه با مجاهدان در غزه بلکه با خدای آنها می جنگند. 👇
« بارها گفته ام که اگر یک دست و یک پای یکی از اعضای حماس آسیب ببیند و فقط دو انگشت در دست دیگرش باقی بماند، بر روی پای دیگرش می ایستد و دو انگشتش را به نشانه پیروزی بالا می برد. چرا؟ چون فرزندان و نوه هایش راهش را ادامه می دهند. چون زنده مانده است و موفق شده است. این تصویر پیروزی است. ما باید بفهمیم که این تفکر و معیاری متفاوت است... آیه ای در قرآن وجود دارد که می گوید: ان الله مع الصابرین. خداوند با کسانی است که ظرفیت تحمل رنج برای مدتی طولانی را دارند. سعی کنید بفهمید: صبر؛ ما در عبری چنین کلمه ای نداریم. صبر زمانی است که یکی از اعضای حماس دو سه ماه در تونل است و روشنایی روز را نمی بیند. خیلی کم غذا می خورد. بعد با کلاشینکف بیرون می آید و یک یهودی را می کشد. چرا؟ او ظرفیت تحمل کردن دارد و این برای من قابل درک نیست. شما در داخل حباب اسرائیلی زندگی می کنید. آن ها به خاطر الله زنده هستند. الله با آن هاست. آن ها جهادگر هستند. ما مبارزان راه آزادی هستیم. بله ... ما درگیر جنگی مقدس نیستیم. ببینید، روزی با زیپی لیونی بحث می کردم. به او گفتم ساختار مذهبی آن ها در این جا غالب است. برای آن ها الله بازیگر اصلی است، اگر تنها بازیگر نباشد. برای آن ها خداوند حتی در میدان نبرد حاضر است. او بازیگری جایگزین است. و این تفاوتی عظیم در زمینه ظرفیت روانی و ظرفیت کلی و همچنین ظرفیت جسمی است، زیرا ایمان با عواقب جسمی همراه نیست. توان آن ها در این خصوص بی اندازه است. من نمی گویم ظرفیت اخلاقی ما کمتر اهمیت دارد، اهمیت دارد، اما آن ها در جنگی مقدس هستند. دست کم نیمی از ما نمی خواهیم این را بفهمیم.»
قرارگاه جهادی و روشنگری شهید سید حسن مدرس(ره):
https://eitaa.com/joinchat/3670933991C326446bd8e
https://eitaa.com/gharargahemodarres م.م.ل
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دیدین تو تاکسی میشینید یکی میگه تو این مملکت ۳هزار میلیارد اختلاس میشه و کسی هم نمیتونه کاری کنه؟
قرارگاه جهادی و روشنگری شهید سید حسن مدرس(ره):
https://eitaa.com/joinchat/3670933991C326446bd8e
https://eitaa.com/gharargahemodarres
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آزمایش نابغهِ ایرانی ابوعلی سینا در رابطه با اثر استرس👍
ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا، پورسینا و شیخالرئیس
(۳۵۹–۲ تیر ۴۱۶ خورشیدی، ۹۸۰–۱۰۳۷ میلادی، ۳۷۰–۴۲۸ قمری)،
همهچیزدان، پزشک، ریاضیدان، اخترشناس، فیزیکدان، شیمیدان، جغرافیدان، زمینشناس، شاعر، منطقدان، فیلسوف، موسیقیدان و دولتمرد ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایرانزمین و جهان است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینهٔ فلسفه و پزشکی اهمیت دارد.
✍ با این وجود صدا و سیما ما با ایجاد استرس و ترس در زمان کرونا باعث مرگ هزاران نفر شد ...م.م.ل....قرارگاه جهادی و روشنگری شهید سید حسن مدرس(ره):
https://eitaa.com/joinchat/3670933991C326446bd8e
https://eitaa.com/gharargahemodarres
علاقهشو داشتم ، ولی امکاناتشو نه :)کرونا نکشدت ممکنه یه چیزی بشی 😄
قرارگاه جهادی و روشنگری شهید سید حسن مدرس(ره):..م.م.ل
https://eitaa.com/joinchat/3670933991C326446bd8e
https://eitaa.com/gharargahemodarres
حکایت بچه زرنگ....
فردی دچار بیماری گِل خواری بود و چون چشمش به گِل می افتاد، اراده اش سست می شد و شروع به خوردن آن می نمود. وی روزی برای خریدن قند به دکان عطاری رفت. عطار در دکان سنگِ ترازو نداشت و از گِل سرشوی برای وزن کشی استفاده می کرد.
عطار به مرد گفت: من از گِل به عنوان سنگِ ترازو استفاده می کنم. برای تو مشکلی نیست؟
مرد گفت: من قند می خواهم و برایم فرق نمی کند از چه چیزی برای وزن کشی استفاده کنی. در همین هنگام مرد در دل خود می گفت:
چه بهتر از این! سنگ به چه دردی می خورد برای من گِل از طلا با ارزش تر است. اگر سنگ نداری و گِل به جای آن می گذاری باعث خوشحالی من است.
عطار به جای سنگ در یک کفه ی ترازو، گِل گذاشت و برای شکستن قند به انتهای مغازه رفت. در همین اثنا، مرد گِل خوار دزدکی شروع به خوردن از گِلی که در کفه ی ترازو بود کرد. او تند تند می خورد و می ترسید مبادا عطار متوجه ماجرا شود.
عطار زیرچشمی متوجه ی گل خوردن مشتری شد ولی به روی خودش نیاورد. بلکه به بهانه پیدا کردن تیشه قند شکن، خود را معطل می کرد.
عطار در دل خود می گفت: تا می توانی از آن گل بخور. چون هر چقدر از آن می دزدی در واقع از خودت می دزدی! تو بخاطر حماقتت می ترسی که من متوجه دزدیت بشوم. در حالیکه من از این می ترسم که تو کمتر گل بخوری! تا می توانی گل بخور. تو فکر می کنی من احمق هستم؟ نه! این طور نیست. بلکه هنگامی که در پایان کار، مقدار قندت را دیدی، خواهی فهمید که چه کسی احمق و چه کسی عاقل است
این داستان یکی از حکایت های زیبای مولوی در مثنوی معنوی است. مولانا با ظرافتی ستودنی گل را به مال دنیا و قند را به بهای واقعی زندگی آدمی تشبیه می کند.
در نظر او آنان که به گمان زرنگ بودن تنها در پی رنگ و لعاب دنیا هستند همانند آن شخص گِل خواری هستند که پی در پی از کفه ترازوی خود می دزدند که در عوض از وزن آنچه در مقابل دریافت می کنند، کاسته می شود.
قرارگاه جهادی و روشنگری شهید سید حسن مدرس(ره): م.م.ل
https://eitaa.com/joinchat/3670933991C326446bd8e
https://eitaa.com/gharargahemodarres
عبرتنامه
امام حسن(ع) بسیار زیبا، دارای سخاوت و نسبت به خانواده مهربان بود.
معاویه چندین بار علیه امام توطئه کرد ولی نتیجه نداشت.تصمیم گرفت به وسیله همسر امام حسن(ع)، جَعده (دختر اشعث)، ضربه اش را بزند.
به او گفت: اگر به امام حسن زهر بدهی، صدهزار درهم به تو می دهم و تو را به عقد پسرم یزید در می آورم. روزی امام حسن(ع) روزه دار و آن روز بسیار گرم بود و تشنگی بر ایشان اثر کرده بود در وقت افطار، جعده شربت شیری برای حضرت آورد، که از قبل، آن را زهرآلود کرده بود.
وقتی حضرت آشامید، احساس مسمومیت کرد و گفت: انالله و انا الیه راجعون، سپس رو به جعده کرد و فرمود: ای دشمن خدا، خدا تو را بکشد، به خدا سوگند بعد از من نصیبی نخواهی داشت، او تو را فریب داد، خدا تو و او را به عذاب خود خوار کند.
به روایتی دو روز، زهر در وجود مبارک امام اثر کرد و حضرت در سن 48 سالگی به شهادت رسید.
اما جعده به خاطر طمع به مال و زن یزید شدن آرزویش را به گور برد. معاویه گفت: وقتی به حسن بن علی(ع) وفا نکردی چطور به یزید وفا کنی؟! و به وعده هایی که به او داده بود عمل نکرد؛ و جَعده با خواری و ذلت از دنیا به درک واصل شد.
(منتهی الامال، جلد1، ص231)
قرارگاه جهادی و روشنگری شهید سید حسن مدرس(ره): م.م.ل
https://eitaa.com/joinchat/3670933991C326446bd8e
https://eitaa.com/gharargahemodarres
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرارگاه جهادی و روشنگری شهید سید حسن مدرس(ره):
https://eitaa.com/joinchat/3670933991C326446bd8e
https://eitaa.com/gharargahemodarres
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خــــدایــــا "
در این آخـریـن
شـبـهـای پـایـیـز
مهربانی به دلهـا
برکت تو خونـه ها
برطرف شدن غمهـا
برطرف شدن مشکلات
و مستجاب شدن دعاهـا
را نصیب همه بگردان
یلدا پیشاپیش مبارکــــــــــــ
شـــبــــتـــون خــــوش
همگی خسته نباشید التماس دعا برا ظهور آقا امام زمان سلامتی رهبرمون آرامش کشورمون وسلامتی خانواده وخودتون دعا کنید حاجت روا بشینقرارگاه جهادی و روشنگری شهید سید حسن مدرس(ره):م.م.ل
https://eitaa.com/joinchat/3670933991C326446bd8e
https://eitaa.com/gharargahemodarres