📝 گزیده هایی از کلاس «بررسی و تبیین بیانیه #گام_دوم» -جلسه ششم
💠موضوع این جلسه: جمهوری اسلامی و فاصله میان باید ها و واقعیت ها
👤استاد #محمد_جواد_اخوان
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#مقام_معظم_رهبری
#متنی
💢 جمهوری اسلامی و فاصله میان باید ها و واقعیت ها
🔸فراز پنجم بیانیه #گام_دوم:
جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بیمبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بیشک فاصلهی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصلهای طیشدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بیشک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.
🔷در ابتدا به معانی باید ها و واقعیت های جمهوری اسلامی می پردازیم.
🔹باید ها همان هنجارهایی است که انقلاب اسلامی برای تحقق آن ها به وقوع پیوسته است .این هنجار ها که برخواسته از اندیشه ها و آموزه های اجتماعی مردم و تعالیم دینی بوده است انتظاراتی در جامعه شکل داده است تا مختصاتی از حکومتی مبتنی بر فضائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در این سرزمین حاکم شود و براساس این نظام مردم این میوه فضائل اخلاقی را بچشند.
🔹واقعیت ها نیز وضع فعلی ما است درپیاده سازی آن آرمان ها
.
🔹چهل سال از عمر جمهوری اسلامی گذشته است. بین آن چیزی که انقلاب اسلامی به آن شعار داده است و و عده داده که عمل کند و بین آنچه که در صحنه عمل اتفاق افتاده است فاصله ای وجود دارد و نمی توان انکار کرد که در تحقق بعضی از وعده ها پیشرفت نداشته ایم و نتوانستیم مسیر را دنبال کنیم.
🔹از طرفی ما با پدیده های نو نیز مواجهه هستیم که سابقه نداشته است و نیاز است نسبت به آن موضع گرفت، برنامه ریزی کرد و به آن ها عمل کرد .
🔶 در عین پذیرش فاصله میان واقعیت ها و بایدها نباید تصور کنیم که در انتخاب آن اصول و هنجار ها اشتباه کرده ایم . هنگامی که یک جمعی در یک مسیری حرکت می کنند و یک هدف خاصی را دنبال می کنند اگر به آن نرسند یا در آن زمان معین به آن نرسند عده ای شروع میکنند به تشکیک کردن که آیا این هدف درست انتخاب شده است؟
🔸در طول این چهل سال بارها اتفاق افتاده است که باره افراد گفتند که این هدف ها درست نیست یا اینکه قابل تحقق نیست یا ارزش نیست یا تاریخ مصرف آن ها تمام شده است.
🔸برای نمونه درباره ی یکی از شعارهای اصلی جمهوری اسلامی یعنی استقلال عده ای کتاب نوشتن و تئوریزه کردن که دوران استقلال به پایان رسیده است و در دنیا کسی نمی تواند به صورت مستقل زندگی کند و استقلال را به صورت کامل نفی کرده اند.
🔸به جای آنکه واقعیت را بپذیرند و اصلاح کنند آن باید و هنجار را انکار کردند و نادیده دیدند و این از آن خطاهایی است که پیش آمده است.
بپذیریم که میان واقیعیت و باید فاصله وجود دارد و در جهت اصلاح آن تفکر و برنامه ریزی کنیم یک معنای مثبتی در آن وجود دارد و این یعنی روحیه آرمان گرایی ما از بین نرفته است.
🔻این فاصله نیز قابل کم کردن است اگر نو به نو در موضوعات مختلف پایش بشود که چه مقدار از شرایط موجود با آرمان فاصله وجود دارد. حرکت مستمر خود را در مقاطه مختلف مورد ارزیابی قرار دهد و برای اصلاح آن تلاش کند تا جایی که اگر از مسیرخارج شده است دیر نشود و اختلاف از آرمان زیاد نشود تا بتواند رفتار خود را اصلاح کند
🔻رهبرانقلاب می فرمایند در آینده با حضور نسل جدید جوان مومن انقلابی این فاصله کم خواهد شد .
🔹 منبع 👈 کانال رویش اندیشه
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
gam dovom-p06.mp3
8.73M
🔉 #کلیپ_صوتی
🔹 #گام_دوم_انقلاب
👤استاد #محمد_جواد_اخوان
🌿موضوع کلاس: بررسی و تبیین بیانیه #گام_دوم
✅ جلسه ششم: جمهوری اسلامی و فاصله میان باید ها و واقعیت ها
🔹 منبع 👈 کانال رویش اندیشه
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
📌سر فصلهای پاورپوینت بیانیه #گام_دوم_انقلاب
✅حجت الاسلام #محمد_صادقی
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gameovvom🇮🇷
1_53846333.pptx
1.51M
📌پاورپوینت بیانیه #گام_دوم_انقلاب
✅حجت الاسلام #محمد_صادقی
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gameovvom🇮🇷
نقطه زن تحلیل های حجت الاسلام دکتر راسخی
⭕️« #انقلابیگری » لازمه تحقق گام دوم انقلاب(1) 🔹#گام_دوم و انقلاب مداوم 🔺عدهای انتظار داشتند رهبر
⭕️«انقلابیگری» لازمه تحقق #گام_دوم انقلاب(2)
🔹تصویرسازی از آینده، ضرورت #گام_دوم
🔺در کنار این هفت حوزه که سرفصلهایی برای حرکت و اقدام است، ما احتیاج به تصویرسازی درست، روشن و دستیافتنی از آینده داریم. این کاری است که بیش از همه بر عهدهی فعالان فرهنگی است، تصویری که شوق ایجاد کند، مسیر را قابل پیمودن نشان بدهد و حرکتها را بهسمت آن هدایت کند، نظیر کاری که مرحوم امیرحسین فردی در دههی شصت و هفتاد در کیهان بچهها میکرد و از ایران ۲۰ سال و ۳۰ سال بعد برای نسل سوم تصویرسازی عینی کرد که امروز همهی آنها محقق شده است. آیندهبینی، آیندهپژوهی و آیندهسازی در کشور ما یا مورد بیتوجهی است، یا رؤیاپردازانه و مسئولیتگریزانه است یا در حصار گذشته و حال گرفتار آمده است.
🔹محور جواناناند، اما اصل جایگزینی انقلابیگری و محافظهکاری است
🔺رهبر انقلاب بیش از همه جوانان را مخاطب این پیام قرار داده است، یعنی فارغ از اینکه فلان مسئول یا فلان سازوکار و ساختار، مانع اصلاح و تحقق عدالت و پیشرفت در کشور است، جوانان خود احساس مسئولیت کنند، خود را مسئول پیشرفت و ساختن آیندهی کشور ببینند. قطعاً بخشی از این ماجرا از گذر مطالبه از مسئولین میگذرد، بخشی در تلاش برای اصلاح سازوکارها و ساختارها، بخشی از دل آستین بالا زدن مستقیم جوانان، بخشی هم از دل جوانگرایی در کشور. چنانکه امام دربند «م» وصیتنامهی خویش جوانان انقلابی را در قبال منکرهای بزرگ به مطالبه از مسئولین و در صورت عدم انجاموظیفه آنان، جلوگیری مستقیم، فراخوانده بودند.
🔺حتماً هم مدیران کشور باید راه را برای حضور جوانان در مدیریتها فراهم کنند، هم خود جوانان تلاش کنند صلاحیتهای لازم مسئولیتها را در خویش ایجاد کنند؛ اما این جوانگرایی نباید به تکالب بر سر قدرت، سوءاستفاده از رانتهای فامیلی، قدرتطلبی سیاسی و ارتباط با بعضی نهادها و چهرهها و رشد آسانسوری و بدون صلاحیت بینجامد. عرصههایی که انقلاب در آنها گامهایی اساسی برداشت، عرصههایی بود که جوانانی انقلابی، بدون مزد و منت، داوطلبانه وارد صحنه شدند و علیرغم همهی مشکلات و سختیها با تمرکز و مبارزهی بیامان، انقلاب را پیش بردند، نظیر کاری که شهید احمدیروشن در زمینهی هستهای انجام داد. حتی یک نفر از افرادی که با رابطه و رانت و قدرتطلبی به صحنه آمده و مسئولیت گرفتهاند نمیتوان یافت که انقلاب را در حوزهای خاص، جلو برده باشند.
🔺اساساً مشکل امروزِ انقلاب محافظهکاری است و نه جایگزینی محافظهکارِ پیر و جوان. انقلابیگری بهمعنای تغییرگرایی، بنبستشکنی و نماندن پشت سد وضع موجود است. انقلابی، مشکلات را میبیند و برای عبور از مشکلات برنامهریزی کرده و مبارزهی جهادی میکند و وضع موجود را علیرغم همهی مشکلات تغییر میدهد. چهبسا انقلابی هشتادساله مثل رهبر انقلاب و چهبسا محافظهکار بیست و سی و چهلساله!
✍️ #محمد_صادق_شهبازی نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی
🔹متن کامل یادداشت در لینک زیر:
https://www.teribon.ir/archives/336139
🔹 منبع 👈 کانال تریبون
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جوانان مسئولیت پذیر
🔸 #دکتر_باقری
#گام_دوم_انقلاب
🔹 منبع 👈 کانال خط ۵۷
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
✅ گفتوگوی KHAMENEI.IR با حجتالاسلام رئیسی :
🔹بیانیهی #گام_دوم نقطهی عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است. هم نشانگر پیشرفتهایی است که در چهل سالِ انقلاب اسلامی برای ایران، منطقه و جهان اسلام به دست آمده و هم راهبردی برای آیندهی نظام و حرکت انقلاب است.
🔹این بیانیه ابعاد مختلفی دارد. یک بُعدش نگاه واقعبینانه به شرایط امروز است. بیانیه کاملاً نگاهی واقعبینانه نسبت به امروزِ ایران اسلامی دارد و ضمن اینکه چشماندازها و آرمانها را نشان میدهد کاملا نگاه واقعبینانه دارد و...
🔹پیشنهاد من به عنوان یک طلبه به همهی محافل علمی و حوزوی و دانشگاهی آن است که به این متن را به عنوان یک متن قابل مطالعه، قابل مباحثه، قابل تحقیق و پژوهش و قابل بسط و توسعه نگاه کنند.
🔹تبیینِ مفاهیم عالیای که در این بیانیه به کار برده شده برای نسل فعلی و آینده لازم هست تا کاملاً چشم انداز آینده را نشان دهد و اینکه رسیدن به جامعهی اسلامی، دولت اسلامی و تمدن اسلامی حتماً امکانپذیر و کاملاً قابل دستیابی است. کسی نباید فکر کند وقتی ما سخن از تمدن میگوییم این تمدن، یک امر آرمانیِ دست نایافتنی است.
🔹این بیانیه کاملاً ترسیم و مشخص میکند که تمدن اسلامی امری دستیافتنی است. نیازمند یک حرکت جهادی و یک عزم راسخ در دولتمردان به صورت عام یعنی همهی کسانی که در حکومت مشغولند، هستیم و با این عزم راسخ رسیدن به آن قلههای تمدنی کاملاً امکانپذیر و انشاءاللّه دست یافتنی است.
متن کامل
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41974
🔹 منبع 👈 تمدن نوین اسلامی
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
🔹 برگزیده بیانیه #گام_دوم_انقلاب
✅ #قسمت_نهم: توصیه دوم، معنویت و اخلاق
✅ نسخه موبایلی
🔹 منبع 👈 کانال طلبگی تا اجتهاد
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
⭕️ #گام_دوم کاملا جهانی است، چه کسی به این بعد می اندیشد!؟
🔹 بیانیه #گام_دوم با این نوع جملات آغاز می شود:
"درود... بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و #جهانی چهل سال دوم می شود"
و تصریح می کند:
"برای همهچیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا #شعارهای_جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است"
و دعا می کند:
"این دامنهی #عمل_جهانی و منطقهای در کنار #مظلومان جهان، مایهی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد"
🔺 چون از تغییر نظام قدرت در جهان می گوید من حسرت می خورم که با این چشم های به ما دوخته شده چه کردیم:
"از سویی نگاه امیدوارانهی ملّتهای زیر ستم و #جریانهای_آزادیخواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینهورزانه و بدخواهانهی رژیمهای زورگو و قلدرهای باجطلب عالم، بدان دوخته شد"
در حالی که فهم مردم رشد کرده و مستعد عمل میدانی بود:
"انقلاب... بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به #مسائل_بینالمللی را به گونهی شگفتآوری ارتقاء داد"
🔹 اینها در حالی است که رویارویی ما با استکبار جدی تر شده است :
"امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع #آمریکا از منطقه غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان #فلسطینی در قلب سرزمینهای اشغالی و دفاع از پرچم برافراشتهی حزبالله و #مقاومت در سراسر این منطقه است."
🔸 خوب می دانیم که ظرفیت های جهانی ما صرفا فرهنگی سیاسی نیست بلکه " بازار بزرگ #منطقهای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت" هم یکی از آن فرصت هاست. خصوصا وقتی معتقدیم که "استقلال نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود.. تعریف شود"
🔹 حال ما هستیم و عزتمندی و این همه فرصت و مسوولیت:
" تحرّک جدید نهضت #بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطهی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاستهای آمریکا در منطقه #غرب_آسیا و زمینگیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه.. "
🔺چه کسانی به ابعاد بین المللی #گام_دوم انقلاب بدرستی توجه دارند؟
✍ #علیرضا_کمیلی
🔹 منبع 👈 کانال تریبون
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
♦️ #تقی_زاده_ها مانع تحقق #گام_دوم_انقلاب!
📌رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اول فرودین ۹۸ خود به نقش تقی زاده ها اشاره و فرمودند:
«افراد و رسانه ها که نمیخواهند افکار عمومی متوجه باطن شرارتآمیز دولتهای ظاهر الصلاحی همچون انگلیس و فرانسه شوند، در واقع همان تقی زاده دوران پهلوی هستند که میگفت؛ باید از فرق سر تا نوک پا، غربی شد.»
📌حضرت آقا در ادامه، #آدرس تقی زادهها را برای افشاء چهره منافقانه آنان داده و فرمودند:
« کسانی که امروز در داخل بهطور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی، روشهای غربی و لغات غربی در ادبیات، دانشگاهها و مدارس هستند، در واقع تقی زادههای جدید هستند، همچنانکه مدافعان و حامیان سند 2030 نیز در واقع ادامه دهنده تفکر تقیزاده هستند.»
📌مسیر حرکت و اقدامات تقی زاده توسط روباه پیر #انگلیس ترسیم شد و لذا تقی زاده در دوران قاجار، جریان مشروطیت را از مسیر دین، اعتقادات و منافع ملت ایران به سمت منافع انگلیس تغییر و موجب شهادت شیخ #فضل_الله_نوری بر بالای دار شد.
📌شکست مشروطیت با توطئهی دیگ پلو و کیف انگلیسی، تاریخ غمبار ملت ایران است، که توسط ستون پنجم انگلیس یعنی روشنفکران غربزدهای، چون تقی زاده رقم خورده و لذا وقتی رهبری، "پمپاژ کنندگان سبک زندگی غربی" و "مدافعان و حامیان سند 2030 را تقی زادههای" این عصر معرفی میکند، تکلیف #عمارهای جریان انقلابی در افشاء چهرهی مارهای نفوذی، لانه کرده در مراکز تصمیمگیر و تصمیمساز انقلاب اسلامی، بسیار سنگین است.
آری، تقیزادههای عصر انقلاب اسلامی، مانع اصلی تحقق دولت اسلامی شده و لذا اجرای #گام_دوم_انقلاب" و "رونق تولید"، با حضور تقی زادههای غربزده لیبرال در قوای اجرائیه و مقننه، دشوار و شاید غیر ممکن باشد.
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
🔴 استراتژی سال ۹۸ رهبر انقلاب
✅ نودوهفت سال ایجاد همدلی و انسجام در مقابل فشاردشمن وحل مشکلات داخلی اقتصادی بود. کشور از دل آشوبهای دی۹۶ خارج شده بود و اهل فن در جریان طراحی خارجی آشوبهای موسوم به #تابستان_داغ بودند. رهبری برای حل آن دو، دست دولت را با تشکیل شورای هماهنگی اقتصادکه همه قوا ذیل آن قرار می گرفتند قدرتمند کرد و اجازه نداد موازی سازی با دولت شکل بگیرد و از طرف دیگر تلاش کرد تا شکاف در بین ملت رخ ندهد.
♦️اما اقدامات رهبری در چندماه منتهی به ۹۸ نشان میدهد استراتژی کشور ناظر به شرایط و نقشه های دشمن دچار تغییر شده است.
♦️استراتژی ۹۸ ذیل بیانیه #گام_دوم قرار گرفته است. این را میتوان از اشارات مستقیم رهبری هم دریافت کرد. آنجا که به آیت الله #شب_زنده_دار درباره #گام_دوم سفارش کردند، در دیدار مردم آذربایجان و در همین حرم رضوی به آن اشاره کردند یا اینکه حکم رییس جدید قوه قضاییه را مبتنی بر خواست #گام_دوم اعلام کردند.
♦️#گام_دوم لولای حرکتی سالهای پیش رواست. تغییر تمرکز کشور ازجریان خود جوش مومن انقلابی بر جریان مدیر مومن انقلابی.
چرا؟به هفت توصیه نهایی در #گام_دوم توجه کنید.تحقق هر هفت بند آن به حکومت برمیگردد. حتی در بند دوم آن که مربوط به اخلاق است و ظاهرش به حیطه فردی بر میگردد نوشته شده که معنویت بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد داشت." بماند بندهای دیگر گام دوم مانند استقلال و اقتصاد و... که مستقیم به حکمرانی برمیگردد.
این نگاه در پیام نوروزی هم نمایان است. آنجا که میفرمایند "مشکل اساسی کشور همچنان اقتصاد ومعیشت مردم است و کشور برنامه برای حل آن داردامابروزمشکلات،ناشی از# نارسایی های مدیریتی واجرای آن است."حتی خطاب اصلی سخنرانی حرم رضوی مسولان فعلی کشور میشوند.چه آنجاکه تذکرات پنهانی ازدو قوه درباره کم کاریها علنی میشود و چه آنجا که برای تحقق رونق تولید به #مدیریت واردات اشاره میشود و چه آنجا که شرط شکوفایی اقتصاد مدیریت مجاهدانه و عالمانه دانسته میشود.
♦️شرط تحقق #گام_دوم_انقلاب، غلبه انقلابیگری عاقلانه مومنانه بر بوروکراسی لَخت و تقی زاده وار است. رونق تولیدیک موضوع کاملا حاکمیتی است وشرط تحقق آن رارهبری با توجه به تجربه خود انقلاب اسلامی در گام اول بیان کرده اند. آنجا که جوانان مجاهد اهل نماز شب و دعای کمیل، استقلال سیاسی و امنیتی کشور را فراهم کردند.
سال ۹۸ "سال سخت" نیست برای نگاه مومن انقلابی، "سال فرصت" کنده شدن ارکان حاکمیتی کشور از نفت تنبل پرور است.
✍ #کمیل_خجسته
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
4_5796242212027106692.mp3
1.55M
🔹کلید اساسی همه قفلها
➕مهمترین نکته بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔈 #کلیپ_صوتی
🔹 منبع 👈 کانال استاد پناهیان
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
📌پرونده « #گام_دوم_انقلاب » (بخش اول)
✅سبک زندگی صحیح؛ عامل مهم تداوم انقلاب
🔸رهبر انقلاب اسلامی در بیانیهی «#گام_دوم_انقلاب » با مرور تجربهی ۴۰ سالهی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحلهی خودسازی و جامعهپردازی و تمدّنسازی شده است». #گام_دومی که باید در چارچوب «نظریهی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» بهسوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود.
🔹 به همین مناسبت پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR طی سلسله یادداشتها و گفتگوهایی در قالب پروندهی «#گام_دوم_انقلاب» به بررسی و تبیین ابعاد مختلف این بیانیه میپردازد. در ادامهی سلسله مطالب این پرونده، آقای #رامین_طیاری_نژاد کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در یادداشتی به بررسی بند هفتم توصیههای رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی پرداخته است.
* طرحِ «#سبکِ_زندگی» به عنوان توصیهی هفتم حضرت آیتالله #خامنهای در بیانیهی #گامِ_دومِ انقلاب، تفاوتِ محسوسی با سایر توصیهها داشت؛ آن اینکه شرحی مفصلی مانند بندهای قبل ارائه نشد و تنها به خطر و زیانهای ناشی از ترویج سبکِ زندگیِ غربی و لزوم مقابلهی جهادی، همهجانبه و هوشمندانه با آن پرداختند. ایشان تشریح این توصیه را به دلیل اینکه «سخن لازم در این باره بسیار است»، به فرصت دیگری موکول کردهاند. از این رو، بنظر میرسد بحث و #تبادل_نظر درباره این #آسیب_شناسی، باید #اولویت پیدا کند و شروع بحثهای مفید در این باره، بهتر است با بررسی مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی در اندیشه و بیانات رهبر انقلاب اسلامی باشد. مطلب زیر به این مروری بر این مسأله خواهد پرداخت.
* ۱. سبک زندگی صحیح؛ عاملِ تداومِ انقلاب
قبل از انقلاب اسلامی، تمرکز اصلیِ آیتالله خامنهای بر «تجدید انقلاب اسلامی» #پیامبر_اسلام صلیاللهعلیهوآله و تلاش علمی و عملی برای برانگیختنِ آگاهانهی مردم در جهت تحقق همین اصل بوده است.[۱] با وقوع انقلاب اسلامی ایران، طرح اساسی ایشان با توجه به عبرتهای تاریخ اسلام و وقایعِ رخداده برای انقلاب اسلامی پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و ائمه هدی علیهمالسلام، بر «تداوم انقلاب» به عنوان مهمترین مسئولیتِ پس از انقلاب تمرکز یافت. انقلاب اسلامی در ساحتِ ایجاد خود، همچنانکه از اسلام منشأ یافته است، در عین حال متّکی به مردم بوده و از آنجا که عاملِ بقای آن همان عاملِ ایجاد کنندهی آن خواهد بود،[۲] لذا برخورداریِ مردم از سبکِ زندگیِ دینی و رواج ارزشهای اخلاقیِ اسلام در جامعه به نحوی که ارزشهایِ اصلیِ جامعه محسوب شود، یکی از ارکانِ تداومِ انقلاب اسلامی است.[۳] در این میان، سبکِ زندگی در ارتباط با جوانان از اهمیّت مضاعفی برخوردار است. چه آنکه «پیشرانِ حرکتِ انقلاب، #جوانها هستند».[۴] همّت گماشتن آیتالله خامنهای قبل و حتی بعد از انقلاب اسلامی به تربیتِ نسلهای نوجوان و جوان با تکیه بر #قرآن_کریم، نشان میدهد ایشان از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی، به آیندهی انقلاب و تداومِ آن میاندیشیدند.
🔹 ادامه دارد...
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ تصویری
🔹 برگزیده بیانیه #گام_دوم_انقلاب
✅ #قسمت_دهم: توصیه سوم، اقتصاد
✅ نسخه موبایلی
🔹 منبع 👈 کانال طلبگی تا اجتهاد
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
👥 #نظرات_کاربران
سلام علیکم
خدا قوت از پیگیری شما بزرگواران و دوستان دیگر؛
پیشنهاد می شود در رسانه ملی یا شبکه افق این بیانیه تبیین شود تا بازخورد بیشتری داشته باشد .
یا در قالبهای دیگری مثل پویانمایی و غیره تولید محتوا شود.
📨 ارسالی از: آقای عباسی از شیراز
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش دوم)
* ۲. بیّنه؛ حجّتِ ورود به وادی دینداری
در اندیشه رهبر انقلاب، ورود به وادیِ دینداری از طریق «#معرفت_ایمانی» امکانپذیر و کفایتکننده است بلکه این نوع معرفت از «#معرفت_استدلالی» کاراتر و برانگیزانندهتر به عمل هم هست.[۵] به همین دلیل «وقتی که ابوذر مسلمان شد، پیامبر اسلام نرفته بود برهان نظم و برهان خلف و برهان علّت اُولی را برای او بیان کند و بگوید به این دلیل خدایی هست و خدا یکی است و این بتها خدا نیستند. نخیر؛ با آن بیان پُرجاذبه خودش، ایمانی را در دل ابوذر انداخته بود. میدانید، آن بیانی که بر اثر نورانیّتِ ایمان در دل انسان به وجود میآید چقدر ارزشمند است.»[۶] تحقق چنین معرفت ایمانی که ظرف آن دل انسان است[۷]، میتواند از راههای مختلفی صورت بگیرد؛ یعنی «چه آن را پدر و مادر به انسان بدهند، چه یک بزرگتر دیگر، چه یک حادثه که گاهی آن ایمان ناب را به انسان می بخشد»،[۸] در هر صورت، «آن [معرفت ایمانی] برای انسان، خیلی بیشتر به کار میآید، تا آن استدلالها.»[۹] البته اهمیت و کارکرد معرفت استدلالی نفی نمیشود. معرفت استدلالی بهلحاظ استحکام ایمان و مقابله با شبهات و وسوسهها و خاصیت تردیدزداییاش هم لازم است.[۱۰] دقت در قرآن کریم، همین معنا را تأیید میکند؛ در فرهنگ قرآن به موجب آیات متعدد از جمله آیه «إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیا وَ هُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوى وَ الرَّکْبُ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ لَوْ تَواعَدْتُمْ لاخْتَلَفْتُمْ فِی الْمِیعادِ وَ لکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَمِیعٌ عَلِیمٌ»[۱۱] اگر منظور از هلاکت و حیات یافتن را همان گراییدن به کفر و پذیرش ایمان بدانیم[۱۲]، آنچه در پذیرش دین و ورود به وادی دینداری معیار و حجت است، «بَیِّنه» است. بیّنه به معنای دلالت و راهنمایی آشکار است؛ و هر آنچه که موجب آشکار شدن حق از باطل گردد و بوسیله آن بتوان به آسانی و بدون مشقت به حق آگاهی پیدا کرد، #بیّنه نامیده میشود.[۱۳] این بیّنه منحصر به براهین مشهور کلامی و فلسفی نیست، مشاهده یک کرامت و اعجاز از اولیاء الهی[۱۴] یا دریافت فطری[۱۵] یا مشاهده حادثه غلبه غیرعادی[۱۶] سپاه اسلام بر سپاه دشمن[۱۷] و یا حتی مشاهده تحقق وعدهای از وعدههای الهی[۱۸] نیز مصادیق بیّنه هستند. بر این اساس اصلِ تحقق انقلاب اسلامی یا پیروزی در هشتسال #دفاع_مقدس، خود مصادیق و مظاهری از #بیّنات_الهی هستند.
* ۳. دلالتِ سبک زندگی بر نوع رفتارها
عبارت سبک زندگی را باید أخصّ از زندگی دید. با دقت در معنای واژهی «سَبک»، میتوان مراد از سبکِ زندگی را دقیقتر یافت. سَبک مترادف واژهی «سیره» بر وزن «فِعلَه» در زبان عرب است. در این وزن، واژه نه بر نفْس عمل که بر نوعِ عمل دلالت دارد و اهل لغت آن را همان طریقه، هیئت، رفتار و روش و حالتی دانستهاند که انسان و غیر انسان بر آن حالت باشند.[۱۹] #شهید_مطهری نیز «سیره» را نوع و سبک رفتار دانسته است.[۲۰] حضرت آیتالله #خامنهای آنجایی که سخن از سبک زندگی به میان آوردهاند، همردیف آن عبارات «#روشِ_زندگی» و «#عاداتِ_زندگی» را نیز به کار بردهاند[۲۱] که میتواند حکایت از دلالتِ سبکِ زندگی بر رفتارهایی داشته باشد که به عادتِ یک فرد یا جامعه تبدیل شدهاند و از آنجا که در توضیح سبک زندگی، از عبارت «چگونگیِ مشیِ زندگی»[۲۲] استفاده نمودهاند، استفاده میشود که اساساً سبک زندگی، نه بر نَفس عمل و رفتار، بلکه بر کیفیت، شیوه و چگونگی رفتارها دلالت دارد. بر این اساس در سبک زندگی، چگونگی آن دسته از رفتارهای فردی و اجتماعی مورد نظر است که برای انسان به یک عادت یا حالتِ پایا تبدیل شده باشند و از نوعی تداوم برخوردار باشند.
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
📌 پرونده #گام_دوم_انقلاب (بخش سوم)
* ۴. اثرِ قطعیِ سبک زندگی بر تلقیّات و تعلّقات
یکی از اصول تربیتی در نظام فکری آیتالله #خامنهای، اصل تأثیرِ متقابلِ رفتارها، باورها و گرایشها است. بر این اساس، تعلّقات و تلقیّات انسان از رفتارهای خوب و بد او اثر میپذیرد. کار اگر بد باشد، «...روی دل ما اثر میگذارد، روی اخلاق ما اثر میگذارد، گاهی روی برداشتها و تلقیهای ما اثر میگذارد. دلبستگی که پیدا میکنیم، این دلبستگی روی ذهنیات ما اثر میگذارد» (رهبر انقاب: ۳ تیرماه ۱۳۸۸). در باب عملِ خوب هم همین اصل وجود دارد. چنانکه ایمان «انسان را مىکشاند و به عمل صالح دلالت مىکند...عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت مىکند. یعنى یک تأثیر و تأثر متقابل وجود دارد»[۲۳]. این اصل ما را به یک راهبرد مهم میرساند و آن اینکه اصلاح و تغییر تمایلات و اندیشهها میتواند بواسطهی همین رفتارهای ظاهری صورت بگیرد؛ پس باید مراقب عملِ جامعه و سبک زندگی جامعه بود. تأثیرِ عمل بر باور، قطعی و اجتنابناپذیر است: «عمل بد، به تغییر باورها منتهی میشود»[۲۴]. البته در منظومهی فکری معظمله، آنچه میتواند «مادهی خام» وجود انسان را به «شکلهای برتر» تبدیل بکند، استمرارِ عمل است[۲۵] و همین استمرار عمل است که میتواند ادراک و آگاهی را به ایمان که همان باورِ قلبی است تبدیل کند.[۲۶] در منطق قرآن نیز عملِ بد میتواند باور را ایجاد، متأثر و حتی متحول نماید: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ»[۲۷] همین اصل در سبکِ زندگی نیز جاری است. در سبک زندگیِ دینی، #تداوم_عمل با #معرفت_دینی توأم است: «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ...»[۲۸] در این آیه، منظور از کلام طیّب همان عقاید حقّ است. علامه #طباطبایی با عنایت به عبارت «الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»، مرجع ضمیر در «یرفعهُ» را عقاید حقّ میداند و معتقد است به میزانی که عمل مکرر شود، اعتقاد راسختر، روشنتر و در تاثیرش قوىتر مىگردد.[۲۹] بر این اساس، سبکِ زندگی به عنوان راهبردی برای تغییر نگرشها و باورها مطرح است.
🔹 ادامه دارد...
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ تصویری
🔹 برگزیده بیانیه #گام_دوم_انقلاب
✅ #قسمت_یازدهم: توصیه چهارم، عدالت و مبارزه با فساد
✅ نسخه موبایلی
🔹 منبع کانال طلبگی تا اجتهاد
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
سه استاد 2.mp3
33.14M
✅ دشمن شناسی در #گام_دوم_انقلاب با محوریت جنگ رسانه ای اقتصادی
🎙 باسخنرانی
1⃣ استاد #فرج_نژاد
پژوهشگر اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی، عضو گروه علمی ارتباطات جامعه المصطفی العالمیه
2⃣ استاد #موسوی
پژوهشگر اقتصاد سیاسی و فعال و محقق جنگ سایبری - رسانهای – اقتصادی
3⃣ استاد #رفیعی
پژوهشگر اقتصاد سیاسی و جنگ اقتصادی، مستندساز اقتصادی و مدیر موسسه فرهنگی - رسانهای ثائر
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷
✅ #گام_دوم_انقلاب (قسمت اول)
🔹موج دوم بیداری (یادداشت روز کیهان)
🔸 #سعد_الله_زارعی
🔹اگرچه در گام اول، انقلاب اسلامی ایران، حذف رژیم منحط شاهنشاهی در دستور کار قرار داشت اما از همان آغاز، نفی نظام سلطه حاکم بر جهان را نیز دنبال میکرد و بشریت را به لزوم درانداختن «طرحی نو» در سطح جهان فرامیخواند و این فراخوان در طول دوران پس از انقلاب اسلامی استمرار یافته است. خطابهای حضرت #امام_خمینی(ره) به مستضعفین جهان برای قیام فردی و اجتماعی در برابر قلدران و برای تغییر وضع موجود را همه به یاد داریم و امروز در یک ارزیابی از چهل سال استقامت و دعوت ملت ایران شاهد تغییرات مهمی به نفع محرومان و علیه زورمندان در عالم هستیم. اینکه آمریکاییها که پیش از پایان قرن بیستم با تبختر خود را مالک بیرقیب قرن بیست و یکم جهان اعلام میکردند، در عین حال نزدیک به 30 سال پس از آن میگویند، اعاده قدرت آمریکا بر جهان را باید از محیط پیرامونی خود آغاز کنیم و بر این اساس در مواجهه یا مکزیک و روند اسپانیست شدن آمریکا به طرح دیوارهای بتنی بین آمریکا و این کشور رسیدهاند و در کشور ونزوئلا به رسواترین شکل نمایش کودتا را راه انداختهاند و خودشان هم درباره به نتیجه رسیدن این طرحهای انفعالی علیه مکزیک و ونزوئلا تردید جدی دارند، نشان میدهد که ندای انقلاب اسلامی در جهان تا محیط پیرامونی آمریکا رسوخ کرده است و آمریکایی که در زمانی که جرج واکر بوش میخواست کاخ سفید را به بیل کلینتون تحویل بدهد، از یک قرن آمریکایی پیش رو خبر داد، تا چه حد با مشکل مواجه شده است. بله 27 سال از آن روز گذشته است و در این 27 سال هر سال آمریکا با مشکل بیشتری مواجه و در حل آن ناتوانتر شده است.
با این وصف کاملاً واضح است که ندای انقلاب اسلامی و آرمان آن برای تغییر قواعد حاکم بر جهان و به تعبیر دقیقتر برای تغییر دستور کاری که جنگ افروزان جنگهای خانمان برانداز اول و دوم جهانی نوشتهاند، کاملاً درست و شدنی بوده است. در آن زمان و حتی در همین روزها هم کم نیستند کسانی که با سخن گفتن از جایگاه (Position) یک استاد دانشگاه و یا یک فعال سیاسی، ادبیات انقلابی را رویایی دستنیافتنی معرفی میکنند و آن را دور از دسترس، و در نقطه مقابل منافع ملی میخوانند و در واقع از یک سو چشم خود را بر این واقعیت که امنیت و مصالح ملتها از سوی قدرتهای کنونی جهان ـ که در شورای امنیت سازمان ملل تمثل و تجسم دارند ـ بهطور جدی به خطر افتاده است، میبندند آنان از کنار این موضوع که جنگ ویرانگر یمن که روزانه به قتل و جرح دهها انسان بیگناه و فقیر منجر شده، با قطعنامه شورای امنیت تجویز شده است، عبور میکنند و از سوی دیگر این واقعیت را که ملتها توانستهاند آمریکا و به طور کلی قدرتهای متجاوز را وادار به عقبنشینی در حساسترین موضوعات کنند، نادیده میگیرند!
🔹این عده متأسفانه نسخه قابلتوجهی هم ارائه نمیدهند، یعنی فقط میگویند نمیتوانیم با آمریکا و... درافتیم و انقلاب اسلامی چنین مسئولیتی را بر دوش ما نگذاشته است اما نمیگویند وقتی ما از در مصالحه با اروپا و آمریکا وارد شدیم و یک توافق مشترک را با همه تلخی و یکجانبهگرا بودنش امضا کردیم طرف آمریکایی و اروپایی با همه منافعی که از آنان بهرهمند شد، به آن تمکین نکرد و از پذیرفتن سهم خود طفره رفت، با این قدرتها چه میتوانیم بکنیم راه میانه آنان برای «نه مقاومت نه مذاکره» چیست؟
البته تجربه ما با اروپا در حوزههای سیاسی و اقتصادی و تجربه ما با آمریکا در حوزههای نظامی و امنیتی راه درست را به ما نشان میدهند. ما در حوزه امنیتی و نظامی از در مقاومت وارد شدیم و توانستیم تهدیدات آنان را در این حوزه بیاثر کنیم. تا جایی که امروز ملت ایران هیچ تردیدی در توانایی خود در حوزههای نظامی و امنیتی ندارد و از این منظر در منطقه هم الگو است و در عمل هم توانسته بسیاری از گرههای کور امنیتی ـ نظامی کشورهای منطقه را باز کند. اما در حوزه اقتصادی تجربهای شکستخورده دارد و باید بگوییم در این تجربه پیروز میدان طرف مقابل ایران بوده به شکلی که هماینک این چالش به درون مرزهای ایران آمده و آثار آن حتی در خانههای ایرانی هم نمودار شده است! این تجربیات که ارزان بهدست نیامدهاند را باید پاس بداریم حتی باید از تجربه شکستخورده یک موفقیت بسازیم. موفقیت این است که پرونده این نوع نگاه به دشمنانمان را ببندیم و عدم اعتماد به غرب را در سطح ملی به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
ادامه دارد..
📩 ارسالی از: مخاطبان کانال آقای حسان
✅ کانال #گام_دوم_انقلاب👇
🇮🇷 @gam_dovvom 🇮🇷