7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 حل مسئله نسبت ها / مهم
🔸 ریاضی پنجم ابتدایی
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 نمونه سوال فصل ۴
🔸 ریاضی پنجم ابتدایی
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5
💢الگوی تدریس بارش فکری چیست؟
💢تدریس بارش فکری
✍روش بارش فکری توسط الکس اسبورن در سال 1988 معرفی شد.
در آن زمان بنیاد فرهنگی اسبورن این روش را در چندین شرکت تحقیقاتی، بازرگانی، علمی و فنی برای حل مشکلات و مسائل مدیریت به کار گرفت.
موفقیت این روش در کمک به حل مسائل آن چنان بود که ظرف مدت کوتاهی به عنوان روشی کارآمد شناخته شد.
فرهنگ لغت ” وبستر” تعریف بارش فکری را چنین بیان می دارد:
تکنیک برگزاری یک کنفرانس که در آن سعی گروه بر این است تا راه حل مشخصی را بیابد.
در این روش همه نظرات در جمع بندی مورد استفاده قرار می گیرند.
روش بارش فکری، امروزه یکی از متداول ترین روشهای تصمیم گیری گروهی بوده و موجب گسترش و تحول بسیاری از روشهای مرتبط و مشابه شده است.
موضوعات قابل طرح در این تکنیک می تواند هر موضوعی که به نظر فراگیران جالب به نظر می رسد باشد.
مثلا در مورد معضلات اجتماعی مانند دفع درست زباله، صرفه جویی در آب و بسیاری از مشکلات فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی. اتفاقا” بسیاری از اوقات، فراگیران راهکارهایی را ارائه می دهند که ممکن است به فکر دیگر افراد جامعه نرسد؛ چرا که افکار ما اغلب قالب ریزی شده و یک سمت و سوی مشخصی پیدا کرده است.
قواعد بارش فکری :
اسبورن اشاره می کند:
پیشنهاد ایجاد شده در ذهن یک فرد عادی در گروه، 2 برابر پیشنهاد ایجاد شده در حالت انفرادی است.
در صورتی که قواعد و مقررات مشخصی برای جلسات بارش فکری در نظر گرفته و رعایت شود، این روش بسیار کارآمدتر خواهد شد.
پس قبل از اجرای این روش تدریس، مدرس باید قواعد و اصول این تکنیک را مد نظر قرار دهد.
💢بارش فکری بر دو اصل و چهار قاعده اساسی استوار است.
اصل اول: تنوع نظرات:
تنوع نظرات، آن بخش از مغز را که به خلاقیت مربوط است، فعالتر می کند تا بر تفکر قضاوتی غلبه کند.
تفکر قضاوتی در واقع به معنی ارزیابیها و نظرات تکمیلی نسبت به مطلب مطرح شده است.
به این منظور بعد از آنکه تمامی پیشنهادها جمع آوری شد، بررسی و ارزیابی پیشنهادها صورت می گیرد.
اصل دوم:
توجه به کمیت ایده ها و نظرات:
یعنی هر چه تعداد نظرات و پیشنهادها بیشتر شود، احتمال رسیدن به یک راه حل بهتر افزایش می یابد.
چهار قاعده اساسی بارش فکری :
1 .انتقاد ممنوع:
این مهمترین قاعده است. با توجه به این که در جریان بارش فکری افراد اندیشه های غلط یا صحیح خود را ارائهمی دهند،
هر گونه انتقاد یا اعتراض، روند فعالیت را کند می کند.
فکر آنان به جای تفکر در مورد موضوع مورد نظر، به سوی انتقاد و حتی واکنش در مقابل انتقاد سوق داده شده و چه بسا به مشاجره منتهی شود.
2 .اظهار نظر آزاد و بی واسطه:
این قاعده برای جرأت بخشیدن به شرکت کنندگان برای ارائه پیشنهادهایی است که به ذهن آنها خطور می کند.
به عبارت دیگر در یک جلسه بارش مغزی، تمام اعضا باید جسارت و شهامت اظهار نظر را پیدا کرده باشند، بتوانند پیشنهاد و نظر خود را بیان کنند.
هر چه پیشنهادها جسورانه تر باشد نشان دهنده اجرای موفق تر جلسه است.
لذا قضاوت و ارزشیابی در مورد اندیشه و فکر اعضا ممنوع است. زیرا مقدار زیادی از وقت جلسه تلف شده و فکر اشخاص را منحرف میکند.
در نتیجه، فرصت تفکر و بارش فکری کاهش می یابد.
3 .تاکید بر کمیت :
هر چه تعداد نظرات بیشتر باشد، احتمال وجود پیشنهادهای مفید و کارسازتر در بین آنها بیشتر می شود.
موفقیت اجرای روش بارش فکری با تعداد پیشنهادهای مطرح شده در جلسه رابطه مستقیم دارد.
در این روش این گونه عنوان میشود که هر چه تعداد پیشنهاد بیشتر باشد، احتمال وجود طرح پیشنهاد کیفی بیشتر است.
4 .تلفیق و بهبود پیشنهادها :
اعضا می توانند علاوه بر ارائه پیشنهاد، نسبت به بهبود پیشنهاد خود اقدام کنند.
روش بارش فکری این امکان را به اعضاء می دهد که پس از شنیدن پیشنهادهای دیگران پیشنهاد اولیه بهبود داده شود.
آنها همچنین می توانند پیشنهاد خود را با چند پیشنهاد دیگر تلفیق کرده و پیشنهاد بهتر و کاملتری را به دست آورند.
.
📌 #کانال_همیاری_کشوری پایه پنجم
👇👇👇🏿
@hamyari_5