❓برای چه کسی میسازیم؟
💠 این سوال را از هر شهرساز و معماری بپرسید پاسخش به شما یک کلمه است؛ انسان.
اما وقتی پرسیده شود کدام انسان، پاسخ متفاوت خواهد بود و در نتیجه، خروجی معماری و شهرسازی نیز یکسان نخواهد بود.
💠 انسانی که صرفاً در بعد جسمانی تعریف میشود و غایت حیاتش حداکثری کردن لذات حیوانی است یا انسانی که علاوه بر بعد جسمانی و مهمتر از آن، صاحب روح است و غایت حیاتش رسیدن به مقام عبودیت و عبد شدن است.
✅ پس معماری و شهرسازی اسلامی و قرآنی قبل از اینکه به کالبد و نوع طراحی و... بپردازد به این سوال میپردازد که معماری و طراحی شهر و روستا برای چه انسانی با چه ویژگیهایی قرار است صورت گیرد؟
💎 معمار تراز کسی است که ساحتهای وجود انسان در قرآن را بشناسد و طراحیاش برای چنین انسانی باشد.
انسانی که از حیات نباتی و حیوانی در صدر و شغاف عبور میکند و به حیات قلبی و فؤادی میرسد.
#معمار_انسان_شناس
#نقشه_انسان_در_قرآن
🎥 برای آشنایی با نقشه انسان در قرآن به جلسه ۲۴۲ و ۲۴۳ کلبه کرامت مراجعه نمایید:
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/610
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/611
🏘 معماری هجری
@MemariHejri_ir
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ طلب بخشش رهبری از استمرار یک سیاست غلط
🔰 حمید رسایی: مسأله جمعیت آنقدر برای امام خامنهای مهم بود که در سال ۹۱ وقتی در جمع مردم بجنورد سخنرانی میکردند، ادامه سیاست تحدید نسل را اشتباه و خطای مسئولان کشور دانستند و در تریبون عمومی، اعلام کردند که حتی رهبری هم به دلیل استمرار این سیاست، باید از پروردگار عالم طلب بخشش کند. این سخن البته ناظر به تواضع و مسئولیت پاسخگویی در ایشان بود و به عبارتی به در گفتن تا دیوار بشنود.
این در حالی است که به دلیل استمرار تبلیغات غلط و متاسفانه بیتوجهی مسئولان امر، همچنان سیاست تحدید نسل در فرهنگ ما ادامه دارد تا جایی که مشاور وزیر کشور در امور جمعیتی میگوید: در مقابل ۱.۱ میلیون تولد سالانه در کشور ۱.۳ سقط اتفاق میافتد و بیش از ۵۴ درصد این سقط ها با یک قرص اتفاق میافتد که شرکت وارد کننده آن مشخص است!
#سیستمدرمانصهیونیستی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رابطۀ تراکم شهرها و اخلاق شهروندان🔸
ابنخلدون، که از اولین جامعهشناسهای جهان است، میگوید تراکم خانهها، موجب فساد اخلاقی است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد.
این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانههای داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به اینصورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمیکند! کاری کنیم که در آنجا بچهها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول میکشد! یعنی طرف تا سیسالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده میشوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل میشود.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"فرهنگ برهنگی" که جوادظریف در نشست سرمایهسالاران داووس سوئیس به مراعات آن در دولت پزشکیان افتخار میکند، نانجیبانهترین موضعگیری یک سیاستمدار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که عوارض هولناکی در جهت ترویج "برهنگی فرهنگی" و حراج نوامیس جامعه اسلامی به دنبال دارد؛
این اعلام موضع شفاف که قانونگریزی، رویکرد دولت چهاردهم است، باعث میشود تا گامبهگام توقع مستکبران صهیونی برای گسترش هرزگی و فساد و فحشای موجود در غرب را، از ایرانیان مطالبه کنند: پذیرش همجنسگرایی و...
در۱۷دی۱۳۱۴ رضاخان قلدر، فرمان بیحجاب کردن زنان و دختران ایرانی را صادر کرد و برای سرکوب نجیبزادگان میهن اسلامی، هزاران زن نجیب و مرد باغیرت را کشت یا مجروح نمود یا به زندان افکند و یا بعضا تبعید کرد و صدهاهزار زن و دختر بانجابت را تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، خانهنشین ساخت.
در این ویدئو👆واکنش بانوان انگلیسی در مواجه با تبلیغ برای یک لباس بدننما در لندن بعداز جنگ دوم، قابل تأمل است!
مباهات به مراعات بیقانونی، قطعا منجر به هرجومرج سیاسی_اجتماعی خواهد شد؛ اما بدتر از آن، تأیید بیحجابی که منتهی به ابتذال جنسی برای فروپاشی کانون خانواده میشود، فرایندی پرشتاب و غیرقابل مهار است که آمار روزافزون طلاق و کاهش مهلک ازدواج، متعاقب رواج برهنهگرایی با شعار "زن-زندگی-آزادی" شتاب آن را از پاییز۱۴۰۱ نشان میدهد.
اینکه جوادظریف با اشراف به عوارض بیحجابی در غرب و تقلید آن در ایران: افزایش "زنانبیشوهر"، "مردانمجرد"، "زوجهای بیفرزند" و هرزگی فزاینده؛ چه طرحی برای ارضای غربیها دارد، نمیدانم!
✍محمدعلی رامین
@maramin
دلهرهی نئولیبرالها از شیوع پولطلا
🔸آقای سلاحورزی از چهرههای بدنام جریان سرمایهداری است. ایشان سالها از رانتهای موجود در سیستم پولی و بانکی کشور تغذیه میکرد و همواره خود را در موضع طلبکار قرار میداد.
اکنون این عنصر وطنفروش، دچار توهم توطئه شده و استقبال مردم از پولطلا را به دستهای پشت پرده مرتبط میکند !!
🔹انشاءالله قطعات پازل پولطلا یکی یکی تکمیل خواهد شد و سنگاندازی بدخواهان هیچ آسیبی به این حرکت تمدنی وارد نخواهد کرد.
🔖موسسه متا
🔴 فـتـنـه سـکـوت #غربترهبر
➖ باز هم رهبر انقلاب، شخصا هزینه مقابله با تقیزادهها را به جان خریدند...
▪️در این چند ماه، اکثر عنواندارها، تلاش کردند وارد میدان نشوند و منصب و نام و اعتبارشان، خدشه نشود؟
یا سکوت کردند و یا حتی توجیه کردند!
🌀بسیاریشان در موارد زیر سکوت کردند👇👇
•••در ماجرای رأی اعتماد مجلس به وزیران و دروغ بستن به رهبر انقلاب
•••در قضیه منصبسپاری به فتنهگران و اغتشاشگران و متهمان اقتصادی
•••در مسئله مهم افزایش تورم
•••درباره انتصاب غیر قانونی ظریف و چند نفر مؤثر دیگر
•••در موضوع مخالفت عملی رییس دولت با قانون حجاب
•••در مورد اهانت ظریف به ارزشها
••• در فتنه مذاکره
و دیگر موارد...
🌀 هر چه به باندهای تحریفگر و سازشکار اعتراض دارید به خواص هزینهگریز و ساکت، اعتراض کنیم.
#غربترهبر
✍حجت الاسلام رحمت الله معظمی
@r_moazzami
در کربو بلا بی طرفان بی شرفانند
نازهای بی خریدار
🔸راننده اسنپ تعریف میکرد که صبح یه دختر رو میرسونده محل کارش (فروشگاه لوازم آرایشی)، مه دختر تلفنش رو درمیاره و زنگ میزنه به دوستاش و شروع میکنه به صحبت. غرغر میکرده که چرا توی این هوای بارونی و دلنشین، به جای قدم زدن و لذت بردن باید بره سر کار.
🔸قطع میکنه ولی دلش آروم نمیشه، زنگ میزنه به یکی دیگه. قرار برنامه کافه روز ولنتاین رو میذاره و بعد شروع میکنه به غر زدن که چرا ما حتی دوستپسر هم نداریم.
هیشکی پیدا نمیشه ما رو گردن بگیره. یکی پیدا بشه که ما رو بیاره، ببره، بگردونه و...
قبلاً هم با یکی بودم، به بار باهاش قهر کردم که قیافه بیام، اصلاً پی منو نگرفت!
🔸از اون جالبتر وقتیه که دختر به دوستش میگه:
"بابا قدیما خوب بوده. یه دفعه میرفتن سر سفره عقد و با یکی ازدواج میکردن و چندین سال با هم زندگی میکردند. نه مثل الان که صد بار همو میبینن ولی باز همو نمیخوان!"
---
🔸خاطره عجیب راننده، فکرم رو مشغول کرد. با خودم گفتم:
از کی جنس دختر انقدر پست و بیمقدار شد که با تمام این افادهها و آرا و بیرا کردنها، باز کسی حاضر نیست حتی برای دوستی باهاش پا پیش بذاره؟
چرا دیگه ناز دختر این دوره زمونه خریدار نداره و رقابت سنگینی که قبلاً برای به دست آوردن دخترها بود، الان برای به دست آوردن پسرها شده؟
چرا زنها تمام اعضای بدنشون رو زیر تیغ جراحی و سوزن تزریق و هزار جور مواد مختلف میدن، فقط برای جذب نظر شهوانی یه پسر؟
چرا اینقدر داره تلاش میشه که علاقه فطری به ازدواج، تشکیل خانواده و ساختن یک زندگی با یه همراه ثابت که هر روز منتظر نیستی ولت کنه و هرچی ریسیدی رو پنبه کنه، زیر سوال ببرن؟ چرا میخوان بگن زن دنبال استقلال از مرد هستش و میخواد خودش تنهایی روی پاش وایسته؟
چرا قالب پازل زن، مرد، فرزند رو میخوان تیکهتیکه باقی بذارن و سر هم نکنن؟ چرا کسی نمیاد بگه سرمایهگذاری (سرمایه جوونی، زیبایی، قدرت جسمی، مال و اموال، زمان، اعصاب و روان و غیره) توی زندگی و تشکیل خانواده، اگه راه و روشش رو یاد بگیری، آخرش سوده و نه شکست و بدبختی؟
چرا دخترها بر علیه این حمله همهجانبه که برای تسخیر جسم و فرسایش روحشون شروع شده، به مقابله برنمیخیزن؟ مطمئنم مردای دارای ذات پاک هم با این مقابله همراهی خواهند کرد.
🔸اما تنها قشر نجاتیافته از این مهلکه، آدمایی هستن که فیالواقع به دستورات اسلام پایبند هستن و به دنبال ازدواج بهموقع، ساده و با معیارای درست هستن.
کسانی که وقتی هم وارد زندگی میشن، توی زندگی به دنبال رشد شخصیتی و ساختن با همدیگهان و به همدیگه و زندگیای که ساختن وفادار میمونن.
امیدوارم همه جوونا جزو نجاتیافتهها از این وضعیت باشن.
✍زند
📌 لینک کانال مادرانگی در شبکه های اجتماعی
zil.ink/madaranegy
💢 سقوطِ سرود...
🔻 آسیبشناسی تربیتی سرودهای مذهبی سالهای اخیر
✍ محمد حسین ابوطالبی
🔹 شباهت پرواز و سقوط، حس رهایی و شکوه است؛ و خطای کسی که سقوط میکند، مست شدن از احساس پرواز است غافل از مقصدی که انتظارش را میکشد.
🔸 شاید تا همین چند سال پیش هم با شنیدن نام گروه سرود، تصویری که در ذهن تداعی میشد این بود:
«جمعی با لباس متحدالشکل و رسمی،
چهرههای جدی،
متن و موسیقی حماسی،
تنها چیزی که حرکت میکند دهانهاست،
همه به افق خیره هستند
و تکخوان را به سختی میشود پیدا کرد اگر تکخوانی وجود داشته باشد»
🔹قطعا رشد و تکثیر گروههای سرود قوی و موفق در سراسر کشور، اتفاق بسیار مبارک و ارزشمندی است و جای شکر دارد.
اما تغییر هریک از عناصر فوق در سالهای اخیر، علیرغم ثمراتش آفتی را با خود به همراه آورده است که بیش از هرکسی، دامنگیر کودک و نوجوان ما میشود.
1⃣ ولع دیدهشدن: وقتی گروه سرود، وحدت خودش را از دست بدهد و هر عضوی از گروه با لباس متفاوتش یا کرشمه و اطوار خاصش منحصر به فرد بشود، سرود ماهیت موسیقایی خودش را از دست میدهد و تبدیل به «نمایش» میشود.
و در این نمایش، فیلمبردار و تدوینگر به دنبال شکار لحظههاست و هر عضو گروه سرود، به دنبال شکار توجه آنها.
نتیجتاً این دیدهشدن و راههای دیدهشدن، برای نوجوان دختر و پسر ارزشمند میشود.
2⃣ سلبریتیسالاری: وقتی دیدهشدن ارزشمند شد، کسی که دیده شود هم ارزشمند میشود و مخاطب، کنجکاو میشود او را بیشتر بشناسد.
کمااینکه میبینیم برخی گروههای سرود، به معرفی و برجسته کردن اعضای گروه میپردازند و نوجوان ما هم در کامنتها، قربانصدقه آن نوجوان دیگر میرود.
قبلا ما چه کار داشتیم ایندفعه تکخوان سرود امیرعلی است یا هانیه؟؟؟
و چه کسی سلامت اعتقادی و سیاسی امیرعلی و هانیه را در آینده یا حتی در حال، تضمین میکند که او را الگوی نوجوانمان میکنیم؟؟
3⃣ حیازدایی: اینکه یک دختر با صدای خود یا با ناز و ادای خود حین اجرای سرود، تلاش میکند برای دیدهشدن (که اسمش را میگذارند خوانندگی همراه با زبان بدن فعال!)، اولین چیزی که در او و در مخاطبش نابود میشود، مفهوم «حیا» است.
یک زمانی این اجراها محدود بود به دختران ۵-۶ ساله اما اخیرا رسما دختران نوجوان ۱۱-۱۲ ساله را هم وارد این فضا کردهاند. آنهم با چادرهای صورتی و اجرای مختلط! و طبیعتا با ساعتها تمرین در کنار پسران همسن و سال خودشان برای چنین اجرایی.
4⃣ سنّت زدایی: معمولا نوآوریهای بیضابطه که در این قبیل عرصهها به قصد «جذب مخاطب جدید» صورت میگیرد، بیشتر منجر به «تغییر ذائقه مخاطب فعلی» میشود. کودکان ما ده سال دیگر در لیست پخش گوشی خود، چه چیزهایی را گوش خواهند داد؟؟
آن مخاطب جدید هم نهتنها جذب نمیشود، بلکه بابت تبعیض و استاندارد دوگانه، ما را به سخره میگیرد که مثلا اگر نیمهشعبان باشد، همهچیز حلال میشود!!
5⃣ ترویج موسیقی مضلّ: یک چیزی به گوش برخی خورده که رهبری فقط موسیقی مضلّ را حرام میدانند و با همین دستفرمان، روی هر مداحی و سرود حرامی، مُهر حلال میزنند!
درحالی که رهبری سه نحوه اضلال را مطرح کردهاند که فقط یکی از آنها مضلّ بودن محتوا است.
ایشان تصریح دارند که «صوت مرقّص (رقصآور) مصداق اتمّ و اظهر صوت لهوی مضلّ عن سبیل الله است»
همچنین گفتهاند: «معیار، شأنیت است. یعنی لزومی ندارد در شنونده بالفعل چنین آثاری داشتهباشد»
در شرایطی که تنها عنصر متفاوت خیلی از سرودها و مداحیها با یک موسیقی حرام قطعی، متن شعر آن است، نمیتوان حکم به حلیت آن سرود و مداحی کرد.
🔻 عمده این موارد فارغ از شرایط خاص اجرا برای اهلبیت علیهمالسلام است و در فرض اجرای یک سرود کاملا ملّی در یک سالن موسیقی هم جاریست.
اما باتوجه به اینکه عمدتا در مصادیق کاملا مذهبی هست و حتی خیلی از مواقع شاهد سرود-مداحی یا مداحی استدیویی با چنین مختصاتی هستیم، طبیعتا کسی که دستش میرسد کاری کند و اصلاح این وضعیت به گردن اوست، بزرگان سخنران و مداح عرصه هیئت هستند و متولیان سازمان تبلیغات اسلامی؛ آنهم نه صرفا با موضعگیری، بلکه با اقدام و عمل.
🔹 اگرچه این نقدها پَر برنامه ارزشمند «معلی» را هم میگیرد اما ناظر به آن نیست. همانطور که در ساخت یک «برنامه شاد مذهبی» ملاحظات زیادی هست، به همان اندازه در نقد آن هم ملاحظات جدی باید باشد و نباید از دایره انصاف خارج شد.
@Bidaar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر رابرت کندی وزیر بهداشت جدید آمریکا در مورد واکسن های دوران کودکی!
هیچ کدام از ۷۲ واکسن دوران کودکی امن نیستند
#وزیر_بهداشت_آمریکا
#واکسن_اطفال