هدایت شده از گام دوم انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کدام پیام امام (ره) باید جزو فرهنگ انقلاب شود؟!
🔰حضرت آیت الله خامنهای در خطبۀ اول نمازجمعۀ ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷
🔆 حقیقتاً این پیام یکى از آیات و معجزات بزرگ این انقلاب است.
🔆 این پیام لوحۀ زرین پاک نشدنىاى است که بر سردر این انقلاب و بر پیشانى و کتیبۀ این نظام عظیم اسلامى، تا ابد خواهد ماند.
🔆 حقیقتاً نشانهاى است از اینکه امام ما، این فرزند راستین ولى خدا و پیامبر خدا ملهم به الهامات الهى است.
🔆 افسوس که وقت کم است، والّا در ستایش این پیام ساعتها باید سخن گفت و در تفسیر آن عمرى را باید صرف کرد.
🔆 این پیام باید آن قدر تکرار بشود و شرح و توضیح داده شود؛ آن در خانهها به وسیلۀ پدران و مادران و جوانان بزرگ خانواده براى دیگران خوانده بشود؛ تا رنگ ثابت ملت ما و فرهنگ ناستردنى انقلاب ما بشود.
🔆 این پیام و پیام سال گذشتۀ حج یک مجموعۀ کامل است که باید از آن این ملت جان خود را سیراب کند.
🗓۶ مرداد ۱۳۶۶: پیام مهم برائت از مشرکان امام خمینی (ره) [۹ مرداد: کشتار حجاج]
📕متن کامل پیام حضرت امام
🗓۲۹ تیر ۱۳۶۷: صدور پیام مهم حضرت امام (ره) به مناسبت سالگرد حج خونین
بخش عمدهای از پیام، مربوط به بحث پذیرش قطعنامه است. حضرت امام در این پیام، هدف و راه انقلاب را برای همیشه مشخص میکنند.
📕مطالعۀ متن کامل پیام مهم حضرت امام
🗓۳۱ تیر ۱۳۶۷: نماز جمعۀ حضرت آیت الله خامنهای و شرح مختصر پیام امام (خطبۀ اول بحث حج و خطبۀ دوم پذیرش قطعنامه)
📕متن کامل خطبۀ دوم
گام دوم انقلاب
⭕️ کدام پیام امام (ره) باید جزو فرهنگ انقلاب شود؟! 🔰حضرت آیت الله خامنهای در خطبۀ اول نمازجمعۀ ۳۱
☝️☝️بمناسبت ایام سالروز قبول قطعنامه، از بزرگواران خواهش میکنم، خطبه رهبری بخصوص خطبه دوم که در جهت تبیین قبول قطعنامه هست، را مطالعه نمایند.
گام دوم انقلاب
💠 در مورد این قطعنامه مسائل متعدّد و مهمّى هست که من به قدر کفاف وقت به صورت فشرده به اهمّ آنها
بخش هایی از خطبه دوم را که مناسبت ایام پذیرش قطعنامه نیز هست، از اینجا☝️ میتوانید مطالعه کنید؛ باشد که تامل و تعقل کنیم.
14030420-سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (4).mp3
11M
📖 فصل اول:
سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۴)
🎙 همراه با:
حجت الاسلام زهیر انصاریان
🔺 کانال انسانیات
@gamedovomenghelab
#حسینیه_انسانیات
#سعادت
#زیست_جمعی
حکومت اسلامی هدف امام سجاد(ع)
🔹رهبر انقلاب: وظایف اصلی امام سجاد(ع) عبارت بوده است از روشنگری در زمینه معارف و احکام اسلامی, حفظ اسلام از انحرافها، زمینهسازی برای ایجاد جامعه اسلامی ذیل حکومت علوی و زنده نگه داشتن حادثه عاشورا.
🔹امام سجاد(ع) بدون هیچ واهمهای تمام اتفاقات حادثه عاشورا را بیان کردند و با خطی محونشدنی در لوحه تاریخ تثبیت کردند. ایشان هدفی داشت که سالها برای آن زحمت کشیدند، اگر از من بپرسید که آن هدف چه بود به #طور_قاطع و با اتکا به #صدها_مدرک اطمینانآور عرض میکنم در یک جمله آن هدف «زمینهسازی برای تشکیل #حکومت اسلامی» بود.
🔺 کتاب انسان ۲۵۰ ساله، حلقه سوم
#تقویت_مبانی_معرفتی
#از_تبیین_تا_جهاد
#قیام_جوانان_انقلابی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
➕ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
☄ با گام دومی ها بیندیش☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جبهه حسین(ع)
یکی از مباحث دهه محرم امسال حجت الاسلام قنبریان بحث جبهه حسین(ع) بود.
✔️ برخی موضوعات طرح شده در این بحث:
• ضرورت قرآنی جبهه سازی مقابل اربابان زمین
• جبهه علوی سر مرز شیعه و سنی نبود جبهه ای علیه طاغوت اموی بود؛ درون خود سنیان بسیار داشت
• اقلا ۴نفر وقت ملحق شدن به جبهه حسین(ع) سنّی اند! اگر یک نما از مختارنامه نحوه ی نماز اینان را نشان می داد...
• واجبات و محرمات مهم اند امر و نهی هم دارند اما همه مرز جبهه برای تقابل نیستند...
• فاسقان و شل دینداران درون جبهه حق چه می شوند؟
• تشیع عقیدتی و مناسکی در زمان صادقین(ع) مرز هویتی شد اما مرز جبهه تقابل نه! کماکان جبهه علیه ارباباً من دون الله ماند!
• در ماجرای امپراطوری عثمانی و صفویه، شیعه و سنی مرز جبهه تقابل شد یا باز همان ارباباً من دون الله!
• امروز #غزه مرز جبهه است ولی حجاب واجبی قابل پیگرد؛ لکن مرز جبهه برای تقابل نیست!
• تعیین مرز ولی امر می خواهد...
• لینک ۸ جلسه:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5075
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5088
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5089
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5091
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5096
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5098
https://eitaa.com/m_ghanbarian/5101
☑️ @m_ghanbarian
🔺زن و مرد بودن موضوعیتی ندارد؛ معیار شایستگی است
▫️رهبر انقلاب:
🔹یک مسئله، مسئله مشاغل اجتماعی و مدیریّتها است که این را بعضی از خانمها از من سؤال کردند. اینجا هم مسئله جنسیّت مطرح نیست. در مدیریّتهای گوناگون، مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی، حضور زنان هیچ محدودیّتی ندارد.
🔹حالا مثلاً فرض کنید آمریکاییها به یکی از این کشورهای همسایهی ما الزام کرده بودند که بایستی زنها در محیط اداری مثلاً ۲۵ درصد حضور داشته باشند؛ الزامی، اجباری؛ غلط است. چرا ۲۵ درصد؟ خب ۳۵ درصد، خب ۲۰ درصد. این عدد معیّن کردن، نسبت معیّن کردن، معنی ندارد؛ اینجا ملاک، شایستهسالاری است.
🔹 یک جا هست که یک بانوی باسواد مجرّب کارآمد مثلاً برای وزارت بهتر از این مردی است که در این زمینه نامزد وزارت شده؛ این زن باید وزیر بشود. در مورد نمایندگی مجلس هم همینجور است. مثلاً فرض کنید در فلان شهر، یک نفر یا دو نفر نمایندهی مجلس لازم است؛ یک نفر یا دو نفر زن، یک نفر یا دو نفر مرد معیّن شدهاند، [باید دید] کدام شایستهترند، باید شایستگی را نگاه کرد. هیچ ترجیحی اینجا وجود ندارد، هیچ محدودیّتی هم در این زمینهها وجود ندارد؛ یعنی نظر اسلام این است. بحث، بحث #شایستهسالاری است.
🔺۱۴۰۲/۱۰/۶
#شایسته_گزینی
#جمهوریت
📣 #انعکاس| مناظره و گفتگو با موضوع "مفهوم شناسی مردمسالاری دینی"
👤با حضور علی مهدیان و محمد قوچانی
🖥 برنامه تلویزیونی شیوه - شبکه چهارم سیما
📌 شنبه - ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ - ساعت ۲۲:۳۰
@gamedovomenghelab
#مردم_سالاری_دینی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️رهبر انقلاب: هدف از نظارت ارتقای کارآمدی دولت است. نباید در نظارت و تذکر مسائل جناحی و شخصی دخالت داده شود. ۱۴۰۳/۴/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹️رهبر انقلاب: غزه همچنان مسئله اول دنیای اسلام است، آرام نگیرید، ساکت نمانید! / قدرت مقاومت روزبهروز بیشتر دارد خودش را نشان میدهد / نهایت جنایت و سبعیت جلوی چشم مردم دنیا دارد انجام میگیرد
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس:
مسئلهی غزه، همچنان مسئلهی اول دنیای اسلام است. آنچه که من دربارهی مسائل خارجی و فعالیت حوزهی دیپلماسی و مانند اینها برای مجلس عرض کردم، یکی مصادیقش همین مسئلهی غزه است. آرام نگیرید، ساکت نمانید. کار مهم است.
✏️ الان درست است که با گذشت ماهها آن شور اولیه در خیلی از افراد نیست، اما حقیقت امر این است که همان اهمیت روزهای اول امروز وجود دارد بلکه بیشتر. قدرت مقاومت روز به روز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد.
✏️ یک دستگاه با عظمت نظامی و سیاسی و اقتصادی مثل آمریکا پشت سر رژیم غاصب صهیونیست دارند با یک گروه مقاومت میجنگند، نتوانستند اینها را به زانو دربیاورند. چون حماس را نمیتوانند به زانو دربیاورند، چون مقاومت را نمیتوانند به زانو در بیاورند دقّ دلیشان را روی مردم خالی میکنند بمبها را روی سر مردم میریزند.
✏️ مردم دنیا هم در واقع دیگر حالا دارند قضاوت میکنند علیه رژیم غاصب خبیث. مسئله تمام نشده مسئله همچنان ادامه دارد. ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹️رهبر انقلاب: حضور مجلس در موضوعات جهانی و سیاست خارجی مهم است/ دولتها در دنیا از وزنه مجالس خودشان در مذاکرات و تعامل استفاده میکنند/ قانون اقدام راهبردی مجلس قبل خوب بود، مطلقاً عیبجویی وارد نیست/ قانون جامع تحریم علیه جمهوری اسلامی را مجلس آمریکا تصویب کرد و رئیسجمهور دموکرات آن سال – که از مسئولین ما زرنگتر بود- آن قانون را امضا کرد
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس:
نکتهی هفتم، دربارهی حضور مجلس در موضوعات جهانی و مسائل مربوط به سیاست خارجی است. مجلس یک وزنهی سنگین است، دولتها در دنیا از این وزنهی سنگین مجالس خودشان استفاده میکنند هم در مذاکرات، هم در تعامل، هم در مشارکتهای عملی، در مذاکرات طرف مقابل یک مطلبی را شما در پشت میز مذاکره به طرف مقابل میگویید میگویید آقا ما مجلس نمیگذارد، قانون داریم، نمیتوانیم، از مجلس بعنوان یک پشتوانه در مذاکره استفاده میکند.
✏️ در چالشهای گوناگونی مجلس میتواند وزن سنگینی به دولت بدهد، دست دولت را پر کند، لذا حضور شما در مسائل سیاسی و بینالمللی و دیپلماسی مهم است. یک نمونه از کارهای خوب همین قانون اقدام راهبردی بود در مجلس قبل، که این یکی از کارهای بسیار خوب بود البته بعضیها اعتراض کردند و عیب جویی کردند، مطلقاً این عیب جویی وارد نیست، کار بسیار درستی بود.
✏️ این حضور میتواند خیلی مؤثر باشد مثلاً مثل همین سفر اخیری که آقای قالیباف داشتند، در این اجلاسی که بود، که سفر مفید و پرفایدهای بود، میتواند دولت محترم از آن استفادهی زیادی بکند.
✏️ یا حتی مسئلهی غزه مثلاً پیش میآید، یک بیانیه شما بدهید، این کلی تأثیر میگذارد در فضای عمومی دنیا. بنده اظهار توقع کردم در یک مواردی که نمایندگان در مجلس ناظر به این مسئلهی مهم سیاست خارجی یک حرفی بزنند، یک نطقی بکنند.
✏️ در دنیا خیلی از کارها را مجالس میکنند، دولتها از پشتوانهی اقدام مجالس استفاده میکنند، همین قانون جامع تحریم آمریکاییها علیه جمهوری اسلامی، این را مجلسشان تصویب کرد. البته رئیسجمهور دموکرات آن سال ــ آدم دوروی بددل که هم دورو بودند، هم بددل بودند، هم زرنگ هم بودند، از مسئولین ما زرنگتر بودند انصافاً در بعضی از مراودات انسان میبیند ــ امضاء کرد آن قانون، میتوانست امضاء نکند، ادعا میکرد که میخواهد همکاری کند، همراهی کند با ایران، در قضیهی مسئلهی هستهای و اینها، اما در عین حال امضاء کرد قانون جامع را. ۱۴۰۳/۴/۳۱
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
14030421-سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (5).mp3
11.69M
📖 فصل اول:
سعادت به مثابه امری جمعی در نهضت سیدالشهداء (۵)
🎙 همراه با:
حجت الاسلام زهیر انصاریان
🔺 کانال انسانیات
@gamedovomenghelab
#حسینیه_انسانیات
#سعادت
#زیست_جمعی
💢آغاز ثبتنام دوره کوتاه «روایت خلقت»
ناشنیدههایی جذاب از خلقت انسان و آغاز درگیری با شیطان
🔻بر مبنای آیات و روایت قرآنی
🔴شما میتونید ۴ جلسه اول فصل ۱ روایت انسان رو به صورت رایگان از طریق لینک پایین دریافت کنید:
🔗https://mabnaschool.ir/revayat-khelghat/
این پیام رو برای دوستان علاقهمندتون ارسال کنید.
@gamedovomenghelab
📣 جشنواره ملی جم آران
🔸 همآفرینی حلقههای میانی در شکلدهی حرکت عمومی در گام دوم انقلاب
📆 ۴ و ۵ مرداد ۱۴۰۳
🏢 مرکز همایشهای بینالمللی پژوهشگاه وزارت نفت
#حکمرانی_مردمی
#حلقه_میانی
#حرکت_عمومی
📗راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه به بازار نشر آمد
🔸کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه (مجلسیّات) تألیف حمیده تابعی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
🔹مهمترین مسائل و چالشهای پیشروی جلسات و روضههای خانگی به همراه مناسبتترین و بهینهترین راهحلها و تدابیر، در قالب گفتوگوهای مفصّل و هدفمند با جمعی از خبرگان، فعالان و مدیران با سابقه جلسات خانگی زنانه شناسایی و در قالب یک راهنمای کاربردی و عملیاتی در این اثر ارائه شده است.
⬅️ در این کتاب تلاش میشود یک ابزار و نقشه راه در اختیار طلاب، مبلغان، فعالان فرهنگی، برگزارکنندگان جلسات خانگی و عموم خانوادههایی که قصد دارند بهتازگی یک جلسه یا روضه خانگی را راهاندازی کنند یا جلسه فعلیشان را ارتقا دهند قرار گیرد و نیز به عنوان یک متن کمک آموزشی برای تربیت مبلغان حوزوی و دانشگاهی استفاده شود.
📝آشنایی بیشتر با کتاب:
http://rbo.ir/__a-3804.aspx
🔻پیوند تهیه اثر:
http://pbshop.ir/__p-p-637.aspx
#معرفی_کتاب
#حلقه_میانی
@gamedovomenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حاج مهدی رسولی: از هیئات و حسینیهها و مردم میخوام پای کار این فیلم بیان
... کمکی است برای آینده که ما از این تولیدات خیلی خیلی زیاد داشته باشیم که (بهش) احتیاج داریم
🔸 ثبتنام اکران مردمی فیلم سینمایی شور عاشقی در هیئات، مساجد و...:
🌐 ekranmardomi.ir/movie/love-passion
☎️ 02142795050
#انتخابات_فرهنگی
🏴 @gamedovomenghelab
#راهبرد_حزب_الله
#سه_راهبرد_اساسی
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
▫️درک شرایط جبهۀ انقلاب
حزب الله در شرایط جالبی قرار گرفته است. گویا این شرایط برای آن است که به مغزای مسؤولیت تاریخی خویش بپردازد، «وَ كَذٰلِكَ نُنْجِي اَلْمُؤْمِنِينَ».
خداوند متعال حضرت یونس علیه السلام را که هرچند تمام وجودش برای خدا و راه خدا بود، گاهی تلقیهای ضعیفی داشت، «فَظَنَّ أَنْ لَنْنَقْدِرَ عَلَيْهِ» در یک اتوبان سه بانده «فَنٰادىٰ فِي اَلظُّلُمٰاتِ» قرار داد تا فقط به سمت خدا بیاید و بگوید «لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنْتَ سُبْحٰانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ اَلظّٰالِمِينَ»﴿الأنبياء، ٨٧﴾
▫️سه راهبرد قابل توصیه به ایشان :
1. «خودسازی» و اهتمام جانانه به رهنمود قرآنی «عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ»
چرا که ثمرۀ فوقالعاده بزرگ اشاره کرده میفرماید «لاٰيَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اِهْتَدَيْتُمْ» ﴿المائدة، ١۰۵﴾ «گمراهان به شما ضرری نمیزنند اگر شما هدایت شده باشید»
جبهۀ انقلاب باید مرحمت کند، یکبار وقت بگذارد و خطوط این «خودسازی» را به صورت انضمامی ببیند و برایش تدبیر کند. شاید امور مطلوب و ضرویای به چشم بیاید.
2. «جامعهپردازی» به نیت «برساختن دولت اسلامی»(مرحلهای که در آن متوقف شدهایم)
این نکته نیز در طرح راهبردی فخیم رهبر انقلاب از زمان «بیانیۀ گام دوم انقلاب» بار گذاشته شده است، تا چه زمانی جبهۀ انقلاب آن را بشنود و باور کند و در پیش بگیرد.
محور دوم همان «قیام جوانان برای ساختن ایران اسلامی» است، فارغ از هر نظم دولت ـ ملتی. بخصوص وقتی که «ستاد فرماندهی» دچار اختلال شده باشد.
ایشان برای این «قیام» که دال مرکزی بیانیۀ گام دوم است و «الگوی نوین حل مسائل ملی»، ادامۀ «انقلاب و تحول اسلامی» و در واقع «تنها راه برساختن دولت اسلامی به معنای واقعی و انقلابی و اسلامی» است، سازکاری را مطرح فرموده است که جسته و گریخته الفاظی از آن به گوش جبهه رسیده است.
هنوز جبهه انقلاب نتوانسته باور کند که مسؤولیت تاریخی او برای آن که پس از مرحلۀ «انقلاب» و «نظام» بتوان مرحلۀ «دولتسازی» را هم پشت سر گذاشت همین قیام همۀ مردم(در ابتدا جوانان متعهد) برای حل مسألههای واقعی است.
شاید مهمترین مانع او نگاههای آغشته به علوم انسانی باشد، ولی مانع فقط این نیست.
مثلاً برخی از این نگاهها به بهانۀ از دست نرفتن «امر سیاسی» و «سیاست»، مقولۀ «خدمت» و «حل مسأله» را تقبیح میکنند و بدین وسیله یک سردرگمی بزرگ در موجودیّت امروز جبهۀ انقلاب و یک توقف فرصتسوز در برابر دستورات واضح رهبری پدید میآورند.
3. کمک به دولت
قطعاً جبهۀ انقلاب باید در فکر مدد رساندن به دولت باشد. ولی روشن است که این نباید حالت التماس پیدا کند. باید آمادگی اعلام شود، ولی احساس کند که بدون این امکانات و زمینه ها هم می شود به «پیشرفت ایران اسلامی» پرداخت.
┄┅••؛••┅┄
اگر بنا را بگذاریم که روی این سه راهبرد تأملات جدی صورت بگیرد، وضعی واضح و قابل پیگیری پیدا میکند.
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح بلند شهیدان خدمت رضوان الله تعالی علیهم
✍ محمدرضا فلاح شیروانی
@gamedovomenghelab
#راهبرد_گام_دوم
#قیام_جوانان_انقلابی
#دولت_اسلامی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 دکتر پزشکیان: عمل به سیاستهای کلی نظام و رهبری، کلید حل اختلافات است
🎤 رئیسجمهور منتخب در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR مطرح کرد:
ما سیاستهای کلّی مقام معظّم رهبری را داریم؛ حتّی در این مناظرات و انتخابات هم میگفتم این سیاستها چراغ راهنمای مسیر است و هدف ما را مشخّص میکند.
بعد از این، برنامهای است که کارشناسان و عُقلا و مدیران و مسئولان ما در جهت آن سیاستها باید بنویسند.
طبیعتاً اگر ما این را بپذیریم و قانونی بنویسیم که در جهت سیاستهای نظام باشد و خودمان را مسئول اجرای آن بدانیم و بعد بخواهیم در جهت آن حرکت بکنیم، اختلاف و دعوا بیمعنی است.
🔍 متن کامل گفتوگو را از اینجا بخوانید👇
khl.ink/f/57166
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نسخه پیشنهادی رهبری در رابطه با حل مسئله کشف حجاب
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت ۵مرداد، سالروز بیانات رهبر حکیم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه
🔻 متن کامل این صحبتهای راهبردی رهبری
@gamedovomenghelab
41.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جهل مقدس در ابتدا قیافه متحجرین را دارد
💠 دربارهی غیرتِ تحجر
۱. مخالفت با مقارنه سازیهای تاریخی دستاویز خوبی برای انجماد تاریخ و بیرون بردن آن از مختصات حقیقی خودش است. چه بسا این بهترین نشانهی تحجر باشد: گریستن بر حسینی که ۱۴ قرن پیش ماجرایش تمام شده و بنا بر کلام نورانی "نَحْنُ أَهْلَ اَلْبَيْتِ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ" بناست حماسهاش همانجا دفن شود! این چه گریستنی است؟
این چه غیرتی است که برای امام شهیدان میجنبد اما بر خود شهادت و بر دلیل شهادت چشم میبندد. اگر کسی بگوید "کربلای غزه"... ناگاه فریادها بلند میشود که قیاس نکنید. چه قیاسی در کار است؟ مگر فریادهای سیاسی اباعبدالله که "هیهات منا الذله" و "مثلی لایبایع مثله" که سراسر استعارههای ابدی تاریخسازند، بناست ناشنیده بمانند؟
اگر کسی برای تأسی به سیدالشهدا علیهالسلام با همان شعار به قیام علیه ظلم برخیزد، خود را با حضرتش قیاس کرده؟
۲.عجیب اینکه متحجرین این ایراد را به خود اهلبیت هم میگرفتند:
امیرالمومنین علیهالسلام آنگاه که مردمان را به جنگ با معاویه فراخواند ویژگیهای اصحاب رسول الله(ص) را برایشان ذکر کرد و پایداری و ایمان شان را ستود، ناگاه مردی برخاست و گفت:
گفت: «نه تو محمد هستی و نه ما آن مردمی که از آنها یاد کردی پس ما را به چیزی که طاقتش را نداریم مکلف نکن!
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: "اول درست گوش بده تا بتوانی به درستی پاسخ بدهی زنان فرزند مرده بر شما گریه کنند که جز بر اندوه من اضافه نمیکنید مگر من گفتم که من محمد (ص) و شما انصار هستید؟ این فقط مثالی بود که زدم و امید داشتم که به آنها تأسی کنید و از آنها الگو بگیرید."(خطبه ۲۷ نهجالبلاغه)
۳. اما این شیوهی توجیه تحجر و سیاستزدایی کردن از سیره اهل بیت علیهمالسلام و آویختن به تقدس آن ذوات مقدسه برای انکار راه آنها در تاریخ انقلاب، مصادیق روشنتری دارد:
همان روز که مردم بنیانگذار انقلاب اسلامی را "امام" نامیدند، بسیاری خشم و حسد خود را پنهان کردند و گفتند این لفظ مخصوص اهل بیت است.
آنگاه که بهترین فرزندان این کشور در "کربلای جبههها" به امامشان پیوستند، باز عدهای گفتند جنگی که "آقای" خمینی راه انداخته؟ چه ربطی به کربلا دارد.
وقتی سردار سلیمانی گفت: "امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند." باز هم گروهی دندانها را بهم فشردند که نظام سیاسیتان را با حرم اهلبیت قیاس نکنید...
۴. سخن بسیار است؛ تحجر، نشانهاش همین بیرون کشیدن حقایق دین از تاریخ و محبوس و مهجور کردنشان در آیینها و مناسک است.
ما به دستور حضرت رضا سلاماللهعلیه به ریانبنشبیب، هر غمی را با اشک بر سیدالشهدا گره میزنیم. اشک بر حضرت حسین علیهالسلام، سلاح سیاسی مظلومان تاریخ علیه ظالمان است و غیر از این چه میماند جز این که برخی به تقلید مسیحیان بگویند که حضرت حسین "فادی" بود تا گریه بر مصائبش کفاره گناهان باشد! و این همان تحریفی است که شهید مطهری دربارهاش گفت: "والله اگر کسی در حال روزه چنین بگوید، روزهاش باطل است. "
▪️وحید یامینپور
هدایت شده از وحید یامین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️خیمههای اهل غزه خیمهی خون خداست
باز هم آتش بهپاست...
این یادداشت بهبهانه اعتراض عدهای به این ویدئوی منتشر شده از هیئت دانشجویان دانشگاه تهران، نوشته شده.
گام دوم انقلاب
🔺️خیمههای اهل غزه خیمهی خون خداست باز هم آتش بهپاست... این یادداشت بهبهانه اعتراض عدهای به این
🔰 تشبیهِ غزّه با کربلا؛ سهل و ممتنع!
• نوحه بر غزه و مقایسهاش با کربلا، برخی میراثگرایان را نگران کرده است!
متوقفکردنِ عاشورا در سال ۶۱هجری و دفنِ کربلا در کربلا هم عدهای از انقلابیان را برآشفته است!
و باز دعوا و برچسبِ «افراطیها / هیئت سکولار» و غیره رونق گرفته است!
▫️ ادعا: نه کسی با اهلبیت علیهمالسلام قابل مقایسه است (لا یُقاس بآل محمد(ص) من هذه الأمّة أحد)۱ و نه هیچروزی -حتی شهادت ائمهٔ اطهار- در عظمت مصیبت، روزِ حسین علیهالسلام میشود (لا یوم کیوم الحسین)۲؛ لکن غزه، کربوبلای حسین(ع) را ارث برده است!
❓ آیا مقایسهناپذیریِ کسی با امیرالمؤمنین علیهالسلام مجوّز است که حکومت و حکمرانیای غیرعلوی اختیار کند؟!
❗️اینکه عظمت مصیبت هیچکس به «رتبه»ی مصائب حسین(ع) نمیرسد، آیا مجوّز است که تشابه و تشبّه به او (با مقیاسکردنش) واجب نباشد؟!
• حسین(ع) بلندترین «قله»ی فداکاری برای خداست که هم «دامنه»ی پیروان را بالا کشیده و هم «سلسلهجبال»ِ تأسّی و تشبّه در قبل و بعد از خود را موجب شده است!
• پیامبرانی که پیش از او گذرشان به کربلا افتاده، و پیشآمد و خونآمدی به خود دیدهاند؛ از خدایشان شنیدند که: «فسال دمُک مؤافقة لدمه»۳: خونت برای تشبّه به خون حسین(ع) جاری شد!
❗️عجب از کسانی که قمهزنی با دستان خود -بدون هیچ نصّ شرعی- را تشبّه به شمشیرها بر حسین(ع) میشمارند؛ اما تشبّه و تشابهخواندنِ خونهای ریختهشدهٔ تأسّیکنندگان به حسین(ع)۴ را مقابل یزیدهای زمان، برنمیتابند!
برخلاف مبنای فقهیِ توقیفیبودن شعائر۵، خودزنی با قمه را تشبّه به حسین(ع) میشمارند؛ اما بر مبنای وجوبِ تأسّی به سیّد مظلومان و شهید و کشته دادنِ زنان و فرزندان، تشبّه به امامِ شهید نمیدانند؟!!
• وقتی پوست سر و صورت اسماعیل صادقالوعد۶ را کندند، در پاسخ به فرشتهای که برای مدد آمده بود گفت: لي أسوة بما یصنع بالحسین(ع)۷: برای من تأسّی به آن چیزی است که با حسین(ع) میکنند!
اسماعیل به عظمت مصیبت حسین(ع) نرسید اما اگر به کربوبلای حسین(ع) هیچ شباهتی نیافته، پس تأسّی چه معنا دارد؟!
• ابوذر غفاری وقتی در غربت و تنهایی در تقابل با جریان استئثار (ویژهخواریِ أموی) و استبداد به تبعید رفت، تبعیدش را با روز حسین(ع) مقایسه کرد و دوستانِ اندکش را چنین تسلّی داد: ما أیسَر هذا و لکن کیف أنتم إذ قتل الحسین(ع) قتلا (یا: ذبح ذبحاً) والله لایکون فی الإسلام بعد قتل الحسین أعظم قتلا منه ۸: این (تبعید و غربت) آسان است اما شما چه میکنید وقتی حسین(ع) را آنگونه بکُشند یا ذبح کنند؟! به خدا قسم قتلی بزرگتر از آن در اسلام نیست.
❗️حافظانِ میراث جا دارد نگران باشند تا کسی در «رتبه» با اهلبیت(ع) و «روزی در عظمت مصیبت» با روز حسین(ع) مقایسه نشود؛ چون آن مصیبتِ عظما در عالم بالا هم اثر کرده -به حسب روایات صحیح- و آسمان و زمین و همهٔ مخلوقات بر آن گریستهاند!۹
امتدادبخشی به میراث هم جای نگرانی دارد تا مبادا حسین(ع) در ۶۱هجری دفن شود و الگو و بالتّبع «شبیهساز» نشود!
که وگرنه؛ گریهکنانِ امروز با گریهکنانِ روز عاشورا بر تلّی در همان کربلا، و در حالِ نظاره بر کشتهشدن حسین(ع) فرقی نمیکنند!۱۰
ازهمینرو بود که شهید مطهری فریاد میکرد «شمر زمانت را بشناس» و رهبر انقلاب اسلامی از «کربلای غزه» میگوید۱۱ و امام موسی صدر در کتاب ارزشمند «سفر شهادت»۱۲ بین عاشورا و فلسطین پیوند میزند.
• امام رضا علیهالسلام در روایت معروف «ریّان بن شبیب» هر دونگرانی را برایمان بهزیبایی جمع کرده است: «إنّ یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا و اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلاء و اورثنا الکرب و البلاء إلی یوم الانقضاء»۱۳
روز حسین (نه روزها و مصائب دیگر) است که پلکهای ما را مجروح و سیل اشک از چشمان ما جاری کرده است [همان لقد عظمت الرزیّة و جلّت و عظمت المصیبة]
اما هماو در ادامه میفرماید: به ما «کرب و بلا» تا روز انقضاء(فرج) ارث داده شده است!
یعنی همان مضمون: کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا (که سخن مشهوری است و روایت نیست).
این کرب و بلا، «ارث» حسین بر حسینیان است؛ همان کرب و بلاست تا ارثبودن درست باشد؛ لذا شبیه خواندنش انحراف از میراث نیست.
تا وقتی وارث حسین(عج) در مرتبهٔ غیبت و «الذین استضعفوا» است، فرج و گشایش برای مظلومان و مستضعفان نیست و آنها در کرب و بلایند.
❓غزه بدین معنا، چرا کربوبلای حسین(ع) نباشد؟! ملّتی که در مقابل ضَیم (ظلمِ ننگآمیز) ایستاده، به سیّد اهل إبای از ضیم۱۴ -یعنی حسین بن علی(ع)- تأسّی کرده است.
❗️این نکتهٔ سهل و ممتنعِ تشبیه غزه با کربلاست!
آنچه غزّه از مصیبت میبیند، ارثِ کربوبلای ننگناپذیریِ حسین(ع) است؛ ولو هیچروزی در «رتبه»، روزِ حسین در «عظمت مصیبت» نمیشود!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۵
📌 پاورقی های یادداشت "تشبیه غزه با کربلا؛ سهل یا ممتنع"
۱. خطبه۲
۲. بحار ج۴۴ص۲۹۸
۳. اینجا بخوانید
۴. یا اباعبدالله اسوه انت قدماً (کامل الزیارات ج۱ ص۷۲)
و: فلکم فیّ اسوه (طبری ج۴ص۳۰۴)
۵. به مقاله چالش شعائر از نگارنده رجوع کنید
۶. آیه ۵۴ مریم
۷. کامل الزیارات ج۱ص۶۴
۸. همان ص۷۴
۹. ر.ک: کامل الزیارات ابن قولویه
۱۰. ر.ک: کتاب "اهالی تپه ندبه" اثر نگارنده
۱۱. بیان رهبر انقلاب اسلامی و شهید مطهری را اینجا بشنوید
۱۲. کتاب سفر شهادت را از اینجا تهیه کنید
۱۳. امالی صدوق ج۱ص۱۲۸
۱۴. شرح ابن ابی الحدید ج۳ ص۲۴۹
📎 مطالب مرتبط:
- کربلای جدید!
- حسین آنجاست که عاشورا آنجاست!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۵