eitaa logo
گام دوم انقلاب
3هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
702 فایل
ارتباط با خادمین کانال @h_azizi @ryas68 💥 کانال جامع و تخصصی گام دوم انقلاب به #تبیین_نظام_مسائل و #تحلیل نخبگان و #اخبار مربوط به گام دوم می پردازد. راستی کاملا خودجوش هستیم. کاملا کانال در ایتا 👉 eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 | جهشِ علمی در گام دوم انقلاب 📌 بازخوانی بیانات رهبر انقلاب درباره حرکت علمی کشور ▫️به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، خط حزب‌اللّه، توصیه‌های مهم رهبر انقلاب درباره‌ی حرکتِ پیشرفت علمی کشور و تلاش جوانان در این عرصه را بازخوانی می‌کند. 🔗 متن کامل گزیده بیانات این هفته خط حزب‌الله را در آدرس زیر مطالعه کنید: farsi.khamenei.ir/news-content?id=48769
👓 کسانی که مدام آیه يأس می‌خوانند از ! پاداش دنیایی شما همین شماست!! ❗️یادتان باشد از این لحظه تا واپسین دم حیات موظف هستید و باید کار کنید.جواب و جزای این کار کجاست؟هم در دنیا و هم در آخرت. در دنیا هم شما پاداش اینکار را می بینید. پاداش دنیایی شما همین نشاط و شماست!! 🔹 کار به انسان امید و نشاط میدهد و انسان را خوشبین می کند آنهایی که نمی کنند امیدهم ندارند. این افرادِ آیه یأس خوان را در گوشه و کنار کشور شاید دیده اید، اینهایی که حرفشان حاکی از یاس و دلسردی است اینها از بیکاریست ❗️ و چون کار ندارند و حرکت نمی کنند مأیوس هستند و در رسیدن به منزل هم امید ندارند.
🔰 رهبر انقلاب، صبح امروز: 💠 آن کسانی که با توهّم تکیه به دیگران گمان میکنند که امنیتشان را میتوانند تأمین کنند بدانند که سیلی این را به زودی خواهند خورد. 🦋 @gamedovomenghelab
هدایت شده از گام دوم انقلاب
🔍 آیا بیانیه را مطالعه کردید؟ 🌀درخواست آقا درباره بیانیه چه بود؟ ♨️موضوع: تبیین و گفتگوی بیانیه گام دوم انقلاب ⚜ استاد: حجت الاسلام و المسلمین مهدی ارمغانی 🔺 کارشناس و فعال فرهنگی 📆 یکشنبه ها و چهارشنبه ها ( هرهفته) 🕰 ساعت 21:30 🌾🌻🌾🌻🌾🌻 💥 اگر هنوز بیانیه رو خوب نخوندی، در گروه پشتیبان گام دوم منتظرتونیم👇 https://eitaa.com/joinchat/4173135889Cf3cd43a0d4 لینک گروه☝️ 🌸☘🌸☘🌸 🔺دوستانتون رو دعوت کنید☝️
🔰 حوادث اخیر در شمال‌غربی کشور بایستی بدون دخالت و حضور نظامی ارتشهای بیگانه‌ی از ملتهای منطقه حل شود 👈 آن کسی که برای برادر خود چاه میکند اول خودش در آن میفتد 🔻 فرمانده کل قوا صبح امروز: نگذاریم، نگذارند که ارتشهای بیگانه برای به عنوان منافع ملی خودشان ــ که هیچ ربطی به ملت آنها ندارد ــ از هزارها فرسنگ راه بیایند و در این کشورها دخالت کنند، حضور نظامی پیدا کنند و در ارتشهای آنها دخالت کنند. ارتشهای خود این ملتهای منطقه میتوانند این منطقه را اداره کنند و اجازه ندهید که دیگران وارد بشوند. 🔹 این حوادثی هم که در شمال غربی کشور ما در بعضی همسایه‌ها در جریان هست، اینها هم چیزهایی است که بایستی با همین منطق حل بشود. البته کشور ما و نیروهای مسلح ما با عقلانیت عمل میکنند. در همه‌ی مسائل شیوه، شیوه‌ی عقلانیت است، اقتدار همراه با عقلانیت، و دیگران هم خوب است با عقلانیت عمل بکنند و نگذارند که این منطقه دچار مشکلی بشود. آن کسانی که برای برادران خود چاه میکنند، خودشان اول در چاه می‌افتند. «مَنْ‏ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيه.» ۱۴۰۰/۷/۱۱
📣 💢 از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (مدّظلّه‌العالی) ⏪ گام هشتم : 👤 استاد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود 📅 ۱۱ مهر تا ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۲۱ تا ۲۲ پیوند شرکت در مراسم مجازی: abarat.tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وجود کهکشان‌وار 🌷 نگاهی به اخلاق و سیره‌ی فردی، اجتماعی و سیاسی پیامبراعظم (صلّی‌الله علیه‌وآله) براساس بیانات رهبر انقلاب 🍃 ضرورت اقتدا به پیامبر اعظم (ص) 🍃 آراستگی اجتماعی 🍃 نظام‌سازی پیامبر (ص) 🍃 از دشمن‌شناسی تا اعتماد به جوانان 👈 متن کامل را اینجا بخوانید. ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اهمیت تبیین امام و انقلاب برای نسل جوان برای آشنایی آنان و جلوگیری از تحریف ۹۶/۳/۱۴ ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
☑️ اگر امام حسن در جنگ با معاویه کشته میشد، دیگر «» نبود! ▪️ اگر (ع) کشته میشد، امروز از اسلام یا نامی نبود یا اگر نامی بود، شخصیّت اوّل اسلام معاویةبن‌ ابی‌سفیان بود. و شما می‌دانید اسلامی که شخصیّت اوّلش و مرد اوّل یا دوّمش معاویه باشد، یعنی آن اسلامی که شالوده‌اش کاخ سبز است؛ یعنی آن اسلامی که زیربنای فکری و فلسفیِ تبعیض نژادها و تبعیض طبقات و اختلاف طبقاتی است؛ یعنی آن اسلامی که پشتوانه‌ی ظلم است؛ آن اسلامی که پشتوانه‌ی قدرت‌های جبّار و طاغی و غاصب است؛ آن‌چنان اسلامی برای بشریّت باقی میماند. ▪️ و امام مجتبی در آئینه‌ی تاریخ همه‌ی این مطالب را میدید؛ و البته دریغش می‌آمد که را بی‌رقیب در این میدان باقی بگذارد؛ دشمن معاویه است، یزیدِ احمق که نیست! دشمن، معاویه‌ی سیّاس است، معاویه‌ی سیاستمدار، پخته، چکیده، تجربه‌کرده، کارآزموده، با آن روشهای عجیبی که او به کار میزند، دشمن، او است. نه یزیدِ جوانِ خامِ ساده‌دل. ▪️ و باز در روزگاری است که هنوز جمعیّت شیعه شکل نگرفته‌اند و مجزّا نشده‌اند از عامّه‌ی مسلمان‌ها به صورت یک گروهی که یک جهت و هدف خاصّی دارد؛ همانطوری که در زمان امام حسین (ع) این‌جور شده بودند. ▪️ ... اگر چنانچه امام حسن با این وضع کشته میشد، دیگر «شهید» نبود. مردی که کشته‌شدنِ او و مرگ او حیات‌بخش نباشد، برای بقای مکتب مفید نباشد، دشمن را جری‌تر کند، میدان را برای او بلامنازع و بلامعارض بگذارد، در اسلام اسم این‌چنین کشته‌شدنی «» نیست. شهادت یعنی مرگِ زندگی‌بخش؛ یعنی جان‌دادن و جانی به اجتماع دمیدن؛ نه‌اینکه برود در میدانی کشته بشود و بعد حتّی یک حلقوم باقی نماند که فکر او را و پیام او را به جهانیان برساند. ▪️ و امام حسن وضعش این‌جوری بود و اگر کشته میشد، معاویه میماند و تُرک‌تازی‌های بی‌دریغش و حتّی دشمنی‌اش با پیغمبر! 📖 دو امام مجاهد ؛ گفتار دوّم ؛ ص ۹۸ 🏴 🏴 🏴 ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
صلح قهرمانانه 🔹: «آن قدری که حضرت معاویه را مفتضح کرد به همان قدر بود که سید الشهداء یزید را مفتضح کرد.» 🚩 به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🏴 🏴 🏴 ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰راز اصلی عبودیت رسول اکرم(ص)؛ هیچ را در مقابل به حساب نیاوردن 💠امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): 🔹رسول اکرم(ص) در همه‌ از خدا استمداد کرد، از خدا خواست و از غیر خدا نترسید و نهراسید. (ص) در مقابل خدا این است؛ 🔹هیچ را در مقابل خدا به حساب نیاوردن، از او واهمه نکردن، راه خدا را به خاطر اهوای دیگران قطع نکردن. جامعه‌ ما با درس گرفتن از این ، باید به یک منقلب شود. 🔹 برای این نیست که کسانی بروند و کسان دیگری بیایند؛ انقلاب برای این است که در جامعه تغییر کند؛ اعتبار و ارزش انسان به عبودیت خدا باشد؛ 🔹انسان بنده‌ خدا باشد، برای خدا کار کند، از خدا بترسد، از غیر خدا نترسد، از خدا بخواهد، در راه خدا کار و تلاش کند، در آیات خدا تدبر کند، عالم را درست بشناسد، کمر به اصلاح و ببندد و از خود شروع کند؛ هر کدام ما از خودمان شروع کنیم. ۱۳۷۰/۰۷/۰۵ 🏴 🏴 🏴 ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
🔺واکسیناسیون اجباری در اندیشه شهید مطهری
❗️ *آیا برای ایجاد سلامت عمومی می‌توان به زور متوسل شد؟* 🌀شهید مطهری پاسخ می دهد
سکوت و تماشا 🌱این جمله را از امام علی ع شنیده اید که میگوید: خذلوا الحق و لم ینصروا الباطل‌. یک عده در جبهه حق هستند که به ظاهر یاری جبهه باطل نمیدهند اما جبهه حق را خوار میکنند. چرا میگویم به ظاهر باطل را یاری نمیدهند چون امیرالمومنین ع جای دیگری میفرماید: من خذل جنده نصر اضداده. کسی که جبهه حق را خوار کند جبهه باطل را یاری کرده. 🌱حالا فرض کنید گروهی از ما در دوران امام رضا ع زندگی میکردیم و توییت میزدیم و یادداشت مینوشتیم. حدس میزنید چه مینوشتیم؟ رهبری که ادعای امامت مستضعفان و محرومان داشت رفت در میان درباریان. کسی که دم از غصب خلافت میزد، دستش به گوشت نمیرسید و الا بفرمایید، الان ولیعهد شد. کدام قداست، وقتی در مراسمهای مشترک علمی با مامون حاضر میشود؟ نمیگفتند؟ میگفتند شک نکنید. 🌱یک دلیل مهم، ظاهرگرایی و جهالت است. مامون روی این جهالت و نادانی و ظاهرگرایی عده ای حساب کرده که امام را هجرت میدهد به مرکز حکومتش. نصرت امام گاهی بدون شناخت نقشه دشمن و طرح امام، شدنی نیست. لذا امام کسانی که همراه با مصلحت سنجی های او (تقیه) نمیشدند را لعنت میکرد. جماعتی که به این نفهمی هایشان افتخار هم میکنند. فریاد یا مذل المومنین را بر سر امام مجتبی ع میزنند و افتخار هم میکنند به آرمانجویی و شجاعت و صداقتشان. 🌱جایی امیرالمومنین ع در میدان صفین فریاد زد «لاقتلن معاویه و اصحابه»، بعد آرام و زیر لب گفت «ان شاء الله». یکی از اصحاب اعتراض کرد که چرا همه حق را فریاد نمیزنی؟ چرا بخشی از حقیقت را آرام گفتی؟ فرمود : «ان الحرب خدعه». و آنانکه این جمله را نمیفهمند قطعا امام را به ملاحظه کاری و ترس و هزار حرف مفت دیگر متهم میکنند. حالا فرض کنید اساسا سبک نبرد دشمن با معصوم ع بر محور مکر و‌خدعه باشد؟ این جماعت چه میکنند؟ یا امام را متهم میکنند؟ یا سکوت میکنند و تماشا. 🌱در حالی که این جا، کمک به امام، فهم لازم دارد و . و الا شامل آن روایاتی میشویم که ابتدا عرض کردم خوار میکنیم جبهه حق را با سکوت و تماشایمان. خذلوا الحق و لم ینصروا الباطل‌. امروز هم درگیر مکر دشمنیم و محتاج نهضت تبیین. ✍ حجت السلام والمسلمین علی مهدیان ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بنده راجع به زندگی ع كار كرده‌ام، یک نوشته‌اى هم اتفاقاً دارم، بخصوص یک‌وقتی هم پيامى راجع به حضرت به يك كنگره‌اى داده‌ام؛ چند تا نكته‌ى مهم در آنجا آمده اما آن نکات مهم در رادیو و غیره براى مردم اشاره نمیشود چون در دسترس نبوده توجه نشده است؛ خوب بالاخره اگر چنانچه درباره‌ى زندگى يك نكته‌اى وجود دارد كه يك نفرى حالا در طول زمان گشته آنرا پيدا كرده است در يك سخنرانى، يك پيامى هم گفته است. اين بايد مورد استفاده قرار بگيرد! 🗓
رهبر معظم انقلاب؛ ۱۳۶۳/۰۵/۱۸
🏴 🏴 🏴 ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
1⃣ بخش اول: ⏪🔸 باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (علیهم‌السّلام) به درستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارت‌ بار آنان حتی بر شیعیانشان پوشیده مانده است. ⏪🔸 حیات سیاسی برجسته‌ترین چهره‌های خاندان نبوت که دو قرن و نیم از حساس ترین دوران‌های تاریخ اسلام را در برمی‌گیرد با غرض‌ورزی یا بی‌اعتنایی و یا کج‌فهمی بسیاری از پژوهندگان و نویسندگان روبرو شده است .... زندگی امام هشتم که قریب بیست سال از این دوره‌ی تعیین کننده و مهم را فرا گرفته از جمله‌ی برجسته‌ترین بخشهای آن است که بجاست اگر درباره آن تأمل و تحقیق لازم بکار رود. ⏪🔸 تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ده ساله‌ی زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج ساله‌ی جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند، اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه‌ی دراز مدت اهل‌بیت را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهت‌گیری و همان اهداف ادامه می‌داده است. 💬 بخشی از پیام رهبر انقلاب به کنگره امام رضا ع در سال۶۳ 🏴 🏴 🏴 ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
2⃣ بخش دوم: 🔴 مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر "مبارزه حاد سیاسی" است. ✅ این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه‌ی امامت بود. 🔴 بیشترین دشواریهای زندگی مرارت‌بار و پر از ایثار ائمه و یاران آنان بخاطر داشتن این هدف بود و ائمه از دوران امام سجاد و بعد از حادثه‌ی عاشورا به زمینه‌سازی درازمدت برای این مقصود پرداختند. در تمام دوران صد و چهل ساله‌ی میان حادثه‌ی عاشورا و ولایت‌عهدی امام هشتم جریان وابسته به امامان اهل بیت -یعنی شیعیان- همیشه بزرگترین و خطرناکترین دشمن دستگاههای خلافت به حساب می‌آمد. 💬 بخشی از پیام رهبر انقلاب به کنگره امام رضا ع در سال۶۳ 🏴 🏴 🏴 ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
3⃣ بخش سوم: ⏪🔹 در این حادثه[حادثه ولیعهدی] امام هشتم علی‌بن‌موسی‌الرضا ع در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن می‌توانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد. ⏪🔹 مأمون با هوشی سرشار و تدبیری قوی و فهم و درایتی بی سابقه قدم در میدانی[حادثه ولیعهدی] نهاد که اگر پیروز می‌شد و اگر میتوانست آنچنانکه برنامه ریزی کرده بود کار را به انجام برساند، یقیناً به هدفی دست می‌یافت که از سال چهل هجری یعنی از شهادت علی‌بن‌ابی‌طالب ع هیچ یک از خلفای اموی و عباسی با وجود تلاش خود نتوانسته بودند به آن دست یابند، یعنی می‌توانست درخت تشیع را ریشه‌کن کند، و جریان معارضی را که همواره همچون خاری در چشم سردمداران خلافتهای طاغوتی فرو رفته بود، بکلی نابود سازد. اما امام هشتم با تدبیری الهی بر مأمون فائق آمد و بطور کامل او را شکست داد. و تشیع، نه تنها ضعیف یا ریشه‌کن نشد بلکه حتی سال دویست و یک هجری، یعنی سال ولایت عهدی آن حضرت، یکی از پربرکت‌ترین سالهای تاریخ تشیع شد. 💬 بخشی از پیام رهبر انقلاب به کنگره امام رضا ع در سال۶۳ 🏴 🏴 🏴 ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab ╰━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯ ☄️ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
4⃣ بخش چهارم: مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب می‌کرد: 1️⃣ اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنه‌ی مبارزات حاد انقلابی شیعیان به عرصه‌ی فعالیت سیاسی آرام و بی‌خطر بود ... این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیف‌ناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست. 2️⃣ دوم: تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود ... علی‌بن‌موسی‌الرضا با ورود در آن دستگاه و قبول جانشینی مأمون، او را قانونی و مشروع دانسته پس باید بقیه خلفا هم از مشروعیت برخوردار بوده باشند. 3️⃣ سوم: این‌که مأمون با این کار، امام را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود در کنترل دستگاههای خود قرار می‌داد و بجز خود آن حضرت، همه سران و سلحشوران علوی را نیز در سیطره خود در می‌آورد، و این موفقیتی بود که هرگز هیچیک از اسلاف مأمون چه بنی امیه و چه بنی عباس برآن دست نیافته بودند. 4️⃣ چهارم: این‌که امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سئوالها و شِکوِه‌ها بود در محاصره ماموران حکومت قرار می‌داد و رفته رفته رنگ مردمی بودن را از او می‌زدود. 5️⃣ پنجم این بود که با این کار برای خود وِجهه و حیثیتی معنوی کسب می‌کرد. 6️⃣ ششم آن‌که در پندار مأمون، امام با اینکار به یک توجیه‌گر دستگاه خلافت بدل می‌گشت. 🌀 بجز اینها هدفهای دیگری نیز برای مأمون متصور بود. 💬 بخشی از پیام رهبر انقلاب به کنگره امام رضا ع در سال۶۳ 🏴 🏴 🏴 ╭━═━━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️موضوع: چرایی و چگونگی بهره گیری از دفاع مقدس در گام دوم انقلاب ⚜ استاد: جناب آقای علیرضا نوری منش 🔺 استاد دانشگاه 🔺 کارشناس و فعال فرهنگی 📆 جمعه ( امشب) 🕰 ساعت 20 🌾🌻🌾🌻🌾🌻 💥 اگر هنوز بیانیه رو خوب نخوندی، در گروه پشتیبان گام دوم منتظرتونیم👇 https://eitaa.com/joinchat/4173135889Cf3cd43a0d4 لینک گروه☝️ 🌸☘🌸☘🌸 🔺دوستانتون رو دعوت کنید☝️
✨ما با‌ «گذشته» و «آینده»، «حال» می‌سازیم. 🔻ما کیستیم؟ و حال چیست؟ آیا ما انسان نیستیم همان «سین» که بین دو «ان» است؟(ان-س-ان)، سین سیر است و حرکت، و ما سائریم و در حرکت مدام از «الف تا نون» و از «نون تا الف» در دو قوس عالم، بین دو «آن» زمان. آیا «حال» همان زمانی نیست که اکنون گذشت و همان آینده نیست که اکنون آمد. آیا حال همان برزخ میان پایان گذشته و آغاز آینده نیست؟ در تبیین هستی و چیستی «حال» نه فقط ادیبان بلکه فیلسوفان نیز تشویش دارند. سیبویه حال را «ما هو کائن لم ینقطع» می داند یعنی زمانی که قطع نشده و هنوز ادامه دارد. تفتازانی نیز می گوید «المراد بالحال اجزاء من طرفی الماضی و المستقبل، یعقب بعضها بعضا من غیر فرط مهلة و تراخ»یعنی مقصود از حال اجزایی از زمان گذشته و آینده است به گونه ای که به هم متصل باشند و بین آنها فاصله نیافتد. یعنی حال چیزی جز گذشته و آینده نیست؟ 🔻نمی دانم اما آنچه مسلم است این است که انسان و جامعه ای که گذشته و آینده ای ندارد یا گذشته گریز و آینده ستیز است و یا گذشته فراموش است و آینده‌ای را منتظر نیست؛ حال ندارد بلکه او گرفتار و «گیر حال» است یا بیکار و «حال گیر» و به ویژه «حال گیر سیاسی» . 🔻برای «گیرحال سیاسی» «بدحالی» مردم ، بهانه ای بی پایان است برای «حالگیری سیاسی». او با آدم‌های "گذشته گرای آینده گشای باحال" نمی کند. اگر معرکه گیران سیاسی توده را بر ضد خردمندان می‌شورانند حال گیران سیاسی خردمندان را در معرکه سیاست، عامه پسند و توده مند می خواهند. خود پاسخگو نیستند اما پاسخ طلب چرا. رفتارشان ناشفاف است اما شفافیت دیگران را فریاد می کنند. یکی از ترفندهای کنونی شان این است که با نقدهای روزمره، مردم را گرفتار مسائل زمانه و زمینه کنونی خودشان کنند. ذهن و روان مردم را یا در چاله و چوله های حال می‌اندازند یا به اکنونی ‌آشنایی زادیی شده می برند هرچه نزدیکتر، بهتر! با فن آشنازدایی «اکنون» را زشت تصویر می‌کنند و «حال» را زشت تر. مدام از «حال» مردم می‌پرسند بی آنکه از گذشته مسبب آن بپرسند یا برای آینده بهگشت آن فکری کنند! 🔻می گویند جامعه‌ای که «حال»اش خوب و قابل دفاع باشد، نیازی نیست از تاریخش دفاع کند و به گذشته‌هایش دلخوش باشد. بله ملتی که مشاهیر گذشته اش را فراموش می کند و به فکر آیندگانش نیست، باید با «معاصران» و «معاشران» شهره اش، «حال» کند! ناچار است در میدان زندگی روزمره با کلاهش بچرخد؛ شهرگان و مسئله‌های روزمره را بهتر از اسطوره‌ها، ریشه ها و اصول اش بلد باشد و حواسش «همینجا» باشد نه «دیروز» و نه «فردا». 🔻این حال گیران سیاسی برای مردم اخبار حوادث و روایات روزمره را آن‌چنان برجسته می‌کنند و افکار عمومی را آن‌قدر به چاله های پیش پاهایشان مشغول می‌کنند تا‌ مردم نتوانند «از گذشته عبرت گیرند و افق را بنگرند و مسیر حرکت را اصلاح». طُرفه آن‌که این گذشته گریزان و آینده ستیزان، خود نیز با «امروز» حال نمی‌کنند. آنها نه با ریزه‌کاری‌های آغاز و پایان‌جهان کاری دارند نه با سرزمین‌های دور. نه با تاریخ‌، و نه با جغرافیا! بلکه تنها، نقد مدنی زیستگاه را می‌شناسند و همیشه در لحظه فکر‌ می‌کنند! 🔻امروز در سرزمین ما، آنان با دو گفتمان مواجه اند. در یک سو گفتمان گام دوم مدرنیته است که به چنین کسانی توصیه می کند کتابهای روان درمانگران اگزیستانس چون اکهارت تول یا هستی شناسان اجتماعی لحظه حال چون میشل فوکو را بخوانند تا « نیروی حال» را کشف کرده و با «تمرین نیروی حال»، «شکوه زندگی در لحظه حال» را تجربه کنند شاید «طلوع زمینی نو» پاداش آن باشد. و در سوی دیگر، گفتمان گام دوم انقلاب اسلامی که به آنان توصیه می کند اخبار زندگی و سوانح حیات را از «یوم الشهاده» تا «یوم الدین»، از «یوم البعثة» تا «یوم الظهور» با فصل های درخشان «غدیر و عاشورا» و روز های شکوهمند «۲۲بهمن» و «۳خرداد» و خاطرات روزمره روایت فتح را در شاهنامه و امام نامه بخوانند تا «نیروی گذشته» تجربه شده را دوباره حس کنند و با «تذکر نیروی گذشته»، «شکوه زندگی در لحظه دوم انقلاب» را روایت کنند شاید «ظهور زمانه ای نو» پاداش آن باشد. 🔻اگر علامه آملی ما را به عصر ملکوت، «یوم الامانه» و «یوم اللقا» می برد اگر حکیم خامنه ای ما را به عصر رسالت، یوم الظهور و ایام الله اسلام و انقلاب ارجاع می دهند نه برای گم شدن در تاریخ و پیشاتاریخ بلکه برای راهیابی در تاریخ و فراتاریخ است با تذکر به نشانه ها و آیات. اینان اهل تفکیک و تجرد نیستند بلکه اهل و تاهل اند. مبشران و منذران آیات قرآنی اند تا مردم «درون را بنگرند و حال را» و راه آمده را گم نکنند و «حال» را با اعتبار «گذشته» و افق «آینده» بسازنند که «جامعه قرآنی» و «جمهوری تقوا» ساخته شدنی است ما ملت امام حسینیم وامت امام خمینی. ما میتوانیم به حوله و قوته. ۱۴۰۰٫۷٫۱۶ ✍️علی اصغر اسلامی تنها hamshenasi