eitaa logo
گام دوم انقلاب
2.9هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
712 فایل
ارتباط با خادمین کانال @h_azizi @ryas68 💥 کانال جامع و تخصصی گام دوم انقلاب به #تبیین_نظام_مسائل و #تحلیل نخبگان و #اخبار مربوط به گام دوم می پردازد. راستی کاملا خودجوش هستیم. کاملا کانال در ایتا 👉 eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡 آیا اندیشه امت گرایان ایرانی، استعمارزده است؟ 🖊مهدی افراز 🔸در خلال تحلیل هایی که در دوران طوفان الاقصی و حوادث ما بعد آن مطرح می شود، با دسته ای از تحلیل ها مواجه هستیم که در آن ها روایت واحدی وجود دارد مبنی بر این که جمهوری اسلامی به جهت منفعت طلبی های ملی، خود را از معرکه فلسطین دور نگاه داشته و این خودنگهداری انرژی اجتماعی جامعه ایران را برای حمایت از مردم بی دفاع غزه سرکوب نموده است. روح حاکم بر این تحلیل ها این گزاره است که ایران به جهت ترجیح منافع ملی خود بر منافع امت اسلامی در حال جای خالی دادن از آرمان فلسطین است. 🔹بنیان اصلی این دیدگاه، بر فهم خاصی از امر ملیت و نسبت آن با مقوله امت است و آن چنان که در ادامه خواهد آمد این رویکرد در ذهنیت و تصویرش از ملی گرایی در یک فریم استعماری گرفتار شده است. در توضیح باید گفت که در یکصد سال گذشته مقوله امر ملی، منفعت ملی و ملی گرایی در دو پارادایم مختلف تحقق یافته است که خلاصه آن در دوگانه ملی گرایی کوبنده - ملی گرایی سازنده و متفرع بر آن امت گرایی کوبنده- امت گرایی سازنده قابل صورت بندی است. 🔸ملی گرایی کوبنده همان ناسیونالیسم است، خاستگاه آن نژاد گرایی اروپایی خصوصا آلمان نازی است که در برابر انترناسیونالیسم کلیسا شکل گرفت و تاکیدش بر هویت های قومی - نژادی است که توانست با کوبیدن هویت امت مسیحی، ملت سازی کند. این سبک از ملی گرایی در منطقه غرب آسیا همان ملی گرایی استعماری است، چون استعمار پس از فروپاشاندن خلافت عثمانی تلاش داشت در این منطقه با تاکید بر هویت های قومی چون پان عربیسم، پان ترکیسم، پان کردیسم، پان ایرانیسم و ... نوعی لبه های درگیری دائمی ایجاد نماید که هویت و شخصیت ملت های مختلف با کوبیدن هویت های دیگر ملل و در نتیجه سلب هویت امت اسلامی برساخت شود. 🔹ملی گرایی کوبنده در ذات خود معارض امت گرایی است، این ملی گرایی چون ساختار واحد سیاسی اسلامی را خلافت قلمداد می کند همواره پروژه ملت سازی را در عرض امت سازی تعریف کرده و لذا منافع امتی را تهدیدی برای منافع ملی شناسایی می نماید. 🔸در برابر این ملی گرایی، سنخ دیگری از ملی گرایی تحقق داشته است، که می توان آن را ملی گرایی سازنده نامید. این ملی گرایی مبتنی بر این نگاه است که واحد سیاسی امت، نه خلافت که دولت ملی است. ملی گرایی سازنده اساسا اتوپیای ساخت یک ساختار سیاسی واحد در یک سرزمین واحد را برای مسلمین ندارد و لذا ساخته شدن ملتش را در طول ساخت یابی امت دانسته و تامین منافع ملی را عین تکمیل منافع امتی قلمداد می کند و به همین جهت معتقد است، تنها مسیر برای بهره مندی از یک امت قوی، ساختن ملت های قوی است. 🔹دوگانه کوبنده- سازنده عینا در جریان امت گرایی نیز سریان پیدا می کند؛ نوستالژی امت گرایی کوبنده خلافت عثمانی و عباسی است و لذا همواره امر ملی را در منافات با آموزه های اسلامی دانسته و با نفی ادبیات ملی در اندیشه احیای خلافت، امپراطوری مسلمین و دارالاسلام به سر می برد و عظمت و مجد اسلام را در احیای خلافت می داند. حاکمیت داعش نماینده این امت گرایی در عصر حاضر است، داعش تعینی از نفی هویت های ملی - قومی برای بازیابی امت در قالب خلافت اسلامی است. ادامه 🔽🔽
🔸در مقابل اما امت گرایی سازنده نیز برای احیای هویت مسلمین در برابر هجمه مدرن، در تلاش برای امت سازی است. اما مهم ترین تمایز آن این است که امت را نه یک ساختار سیاسی واحد در یک سرزمین واحد، بلکه آن را هویتی واحد با بروزات متکثر در نژادها، فرهنگ ها، سرزمین ها، ملیت ها و حاکمیت های مختلف مسلمین می داند. 🔹امت گرایی سازنده با پذیرش عمق تاریخی ملت ها و با اصالت قائل شدن به نقش خصلت های قومی و نژادی در اراده های انسانی، ساخت یابی ملت های مختلف در یک جهان اسلامی را مطلوب و میسر می داند و از همین رو قائل است در یک اندیشه ولائی، چون اراده و خواست جمعی انسان ها برای قیام و انتخاب یک حاکمیت موضوعیت دارد، لذا این دولت ملی است که به عنوان یک واحد سیاسی در نظام توحیدی اصالت دارد. امت گرایی سازنده هیچگاه منافع ملی را رقیب خود تلقی نکرده بلکه معتقد است هرچه یک ملت اسلامی در دستیابی به منافع خود موفق باشد، این موفقیت در طول تامین منافع امت است. 🔸تبلور امت گرایی سازنده در عصر حاضر، جمهوری اسلامی ایران است و به همین جهت است که امکان تاریخی بروز فردی چون شهید سلیمانی فقط در ایران وجود دارد، شهید سلیمانی تجسم سازندگی توامان ملت ایرانی در هم افزایی با امت اسلامی است. ایران مبدع و الگوساز این سنخ از امت گرایی است چون الهیات ولایت راقی ترین اندیشه برای پشتیبانی امت گرایی سازنده و در مقابل الهیات خلافت بهترین آن برای امت گرایی کوبنده است، از این رو می توان امت گرایی سازنده را امت گرایی ولایتی و امت گرایی کوبنده را امت گرایی خلافتی نیز عنوان داد. 🔹بر این اساس اگر دیدگاه ما بر امت گرایی سازنده باشد، در جزئی ترین دستاوردها و پیشرفت های ملی ایرانی نیز غرور امتی خواهیم داشت، حقیقتی‌ که شهید فتحی شقاقی، بنیان گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین این گونه بدان باور دارد؛ " بر این باورم که ارتباط میان رسالت و نقش جهانی انقلاب اسلامی و ساختن ایرانی پیشرفته و توانمند، ارتباطی تنگاتنگ و جدایی ناپذیر است" 🔸در مقابل اگر مختار ما، امت گرایی کوبنده باشد، همواره منافع ملی را در جدال با منافع امتی بشمار آورده و از این رو اگر سیاست های منطقه ای ما در جدولی طراحی شده باشد که به دنبال هم افزایی میان منافع ملی - امتی باشد، گویا در حال خیانت ورزیدن به منافع امت هستیم. 🔹به این جهت باید قائل شد که دوگانه پنداری ملت - امت، منخصر دانستن ملی گرایی در نوع کوبنده، معارض شمردن منافع ملت با منافع امت و تحلیل های برخاسته از آن اساسا رونوشتی استعماری است. عدم هضم تامین توامان مصالح ملی و امتی نیز ناشی از همین استعمارزدگی است. لذا با آن که ملی گرای کوبنده و امت گرایی کوبنده دو سر طیف برای کوبش‌ متقابل اند اما هردو برشی‌ از یک اندیشه استعماری هستند. 🔸 بر همین اساس، این که در نوشته ها و تحلیل های برخی امت گرایان ایرانی همواره ادبیات ملی نکوهش شده، بر دوگانه سازی امت - ملت تأکید گردیده و در همین چارچوب در برابر فهم سیاست ها و تاکتیک های منطقه ای جمهوری اسلامی مقاومت به خرج داده می شود، این پرسش را در ذهن متبادر می سازد که آیا اندیشه امت گرایان ایرانی، استعمارزده است؟ -----------‐--‐--------------------------------------------- پ ن : این متن صرفاً تأملی نظری بر قطعه ای از انگاره‌های امت گرایی ایرانی است و الا تردیدی نیست که امت گرایان از مومن‌ترین و کوشاترین جریان ها در نسبت با انقلاب اسلامی هستند.
🎓 *کارگروه تربیت رسمی اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی برگزار می‌کند:* 💠محفل گفت‌و‌گو: 🔴 حاکمیت آموزش و پرورش؛ 🟠 تمرکزگرایی یا تمرکز زدایی! 🟡تقویت خلاقیت های مدارس تحولی یا عدالت آموزشی 🟢اداره‌ دولتی‌ آموزش‌و‌پرورش یا تقویت‌ نقش‌ گروه‌های‌ مردمی ◀️شما هم اگر سوال دارید بیاید.▶️ 🔰 اساتید: * آقای حسام الدین براتی* *آقای روح الله عابدینی* دبیر علمی جلسه: *آقای علی شیرین‌صحرایی* 🔺شنبه ۲ دی‌ماه ساعت ۲۰:۱۵ دانشگاه امام صادق(ع)، سالن شهید مطهری 🌐 لینک شرکت مجازی: https://vc.isu.ac.ir/ch/cett @gamedovomenghelab
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ خدا می‌خواهد مردم انتخاب کنند. 🎥 برشی متفاوت از مستند سینمایی را ببینید. ⬅️ ؛ پرتره‌ای متفاوت‌تر از آن چه که تا به حال از یک عالم دینی دیده‌اید. روایتی بی‌واسطه از یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی 🔻 دانلود و تماشا: 🌐 b2n.ir/azem @gamedovomenghelab
بی مردم، در باب مردم گریزان، مردم سواران و مردم ستیزان 📝سید آرش وکیلیان وقتی عکس های تظاهرات میلیونی مردم جنگ زده و محاصره شده شیعه یمن در حمایت از فلسطین را دیدم ، با خود اندیشیدم پس مردم ما کجایند؟! چند سالی است صاحبنظران نسبت به افت سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی در جامعه اظهار نگرانی کرده اند. گویی «مردم» با حوزه عمومی و امر سیاسی قهر کرده اند و منفعت خویش را در حوزه روابط شخصی و پیرامونی شان می جویند. اما «مردم» تعبیری خیلی کلی و مبهم است که هر گروه و حزب و جریان سیاسی از آن برای مقصود خود بهره می گیرد یا بهتر بگویم گویا این عبارت چون آبی بی رنگ است که رهبران سیاسی آن را با خواست خود رنگ می زنند. اما در فقدان سازماندهی اجتماعی و سیاسی در جامعه شهری مدرن ایران که زیست توده وار غالب شده، شاید مردم با همین کیفیت بهترین تعبیر برای توصیف کلیت جامعه باشد. حال چرا اکنون مردمی در میان صحنه نیستند؟! می توان این پرسش را از جهات مختلف پاسخ داد و در این نوشتار تحلیل وضع جریان های سیاسی موضوعیت دارد. اکنون سه جریان سیاسی اصلی مدعی داریم که هر سه هم در اقلیت هستند. ۱- اصولگرایان یا جریان حامی وضعیت قدرت در جمهوری اسلامی که فقط می توانند با پایگاه اجتماعی سنتی خود ارتباط بگیرند و تقریبا فاقد فرم و محتوای ارتباط با جامعه به طور گسترده هستند. اینها را می توان «مردم گریزان» نامید یعنی نه تنها نمی توانند بلکه حتی نمی خواهند مردم به شکل گسترده در صحنه حاضر باشند. ۲- اصلاح طلبان یا جریان منتقد وضعیت قدرت در جمهوری اسلامی که تا چند سال پیش ظرفیت زیادی در ارتباط گیری مردمی داشتند و دست کم فرم این کار را خوب بلدند و البته محتوای دلخواه خود را به عنوان مطلوب مردم جا می زنند. این جریان را صرفنظر از قابلیت جذب و ارتباط کنونی اش می توان «مردم سواران» نامید که حضور مردم را می خواهند اما برای تحقق منافع خود. ۳- براندازان یا گروه های سازمان یافته مخالف جمهوری اسلامی که عمدتا مرکزیت آنها در خارج از کشور مستقل است و از مردم می خواهند تا برای براندازی حکومت مبارزه کنند و همزمان هم از تحریم آمریکا علیه همین مردم حمایت می کنند. حوادث یک سال اخیر نشان داد اینها در واقع خود مردمی ندارند و بر روی نارضایتی مردم سرمایه گذاری کرده اند و مدام از سرمایه اجتماعی می کاهند. اینها را می توان «مردم ستیزان» نامید. اکنون جامعه احساس می کند که با هیچ یک از جریان های شناخته شده چندان همدلی و هماهنگی ندارد تا بتواند تبدیل به «مردم» آن بشود. لذا نقش مردم در تعامل و تعادل قوای جریان ها بشدت کاهش یافته است و گویی ایران «بی مردم» شده است. اما ماهیت جامعه ما به گونه ای است که اگر گروهی بتواند با شیوه ای مردم گرایی یا مردم داری و یا حتی مردم نمایی کند، قادر خواهد بود برای خود اکثریتی موثر ولو موقت را فراهم سازد و قدرت سیاسی را وفق نظر خود در اختیار گیرد.
🔅Yemen'in başkenti Sana'da 1 milyon kişi Cuma namazı sonrasi Filistin için toplandı 🔅یک میلیون نفر بعد از نماز جمعه در صنعا پایتخت یمن برای حضور در فلسطین تجمع کردند.
✅ همایش ملی جنگ غزه: ۷۵سال جنایت لیبرال دموکراسی 🔸 پنل فرهنگی و اجتماعی: غزه،مقاومت،نظم نوین جهانی 🎙سخنرانان: 👤 دکتر ابراهیم فیاض 🔻ظهور امام و امت در جریان مقاومت غزه 👤 دکتر مهدی ناظمی اردکانی 🔻مقاومت غزه،الگوی جهاد تمدن ساز 👤 دکتر محمداصغری 🔻انسان شناسی طوفان الاقصی 👤 دکتر سیدعبدالرسول علم الهدی 🔻طوفان الاقصی و غزه،محور شکل گیری جهان مقاومت 👤 دکتر رضا پارسا مقدم 🔻نقدوبررسی جامعه شناختی تمدن مدرنیته غربی در بیانیه هابرماس پیرامون جنگ غزه 👤 دکتر سیدابراهیم رئوف موسوی 🔻رونمایی از محور تاریخ آینده در غزه 👤 مهدی قدیری 🔻تبیین ظرفیت های رسانه ای و میدانی در حمایت از طوفان الاقصی ⏰ دوشنبه۴دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ الی ۱۲ 🏢 دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی_سالن جلسات شهید آوینی 📎لینک پخش زنده از طریق اسکای روم: https://B2n.ir/h50552
🌷مِنَ ٱلۡمُؤۡمنينَ رِجَال صَدَقوا مَا عَٰهدُوا ٱللَّهَ عَلَيه فَمِنهُم مَّن قَضىٰ نَحۡبهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلا🌷
15.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ امام زمان(عج) نگران پیوند اجتماعی هم هست! امام خمینی:《برادران من! از یاد نبرید این رمز پیروزی را.‏‎ ‎‏این وحدت کلمه ای که در تمام اقشار ایران پیدا شد معجزه بود. کسی نمی تواند این را‏‎ ‎‏ایجاد کند؛ این معجزه بود. این امر الهی بود... ما حس کردیم این مطلب را، ذوق کردیم این مطلب را، که این جماعت ایران‏‎ ‎‏که با هم شدند خدا پشتیبان آنها بود، و الآن هم هست. کاری نکنید که عنایت خدا ـ‏‎ ‎‏خدای نخواسته ـ کم بشود؛ کاری نکنید که برای ولی عصر ایجاد نگرانی بکنید. تفرقه‏‎ ‎‏نداشته باشید با هم؛ با هم تفرقه اندازی نکنید》 https://zaya.io/akadb * صوت کامل این جلسه را بشنوید * چکیده این جلسه را بخوانید! حجت الاسلام قنبریان
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 ؛ روایتی از نبرد علیه بی‌سوادی در ایران! ⭕️ در این مستند، فعالیت‌های نهضت سوادآموزی در دهه ۶۰ زیر ذره‌بین رفته و اتفاقات عجیبی که این نهضت پشت سر گذاشته بررسی می‌شود. 🎥 تماشا در لینک زیر: 🌐 B2n.ir/mdrd
💠پنج قرن تمدن اسلامى 🔰 شهید آیت الله مطهری 🔸ديشب بعد از سخنرانى، يكى از برادرها آمد با كمال صداقت از من سؤالى پرسيد، گفت مخالفان سؤالى از ما مى كنند كه اگر اسلام به عنوان يك ايدئولوژى قادر بود ملتى را نجات بدهد و سر پاى خودش نگه دارد، تمدنى به وجود آورد، فرهنگى به وجود آورد، يك واحد اجتماعى به وجود آورد، چطور در طول اين چهارده قرن يك نمونه هم نتوانست به وجود آورد؟ 🔸 به آن برادر عرض كردم: به همان دليل كه پنج قرن چنين تمدنى را به وجود آورد و من و تو از تاريخ خودمان بى خبريم. ما چقدر بايد از تاريخ خودمان بى خبر باشيم! اسلام پنج قرن (پانصد سال) تمدنى را در سه مركز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ايران) به وجود آورد كه مجموع اينها را «تمدن اسلامى» مى نامند. 🔸يكى از نيرنگهاى غرب اين بود كه در پوست ملل مسلمان رفت [و ميان آنها در باب تمدن اسلامى تفرقه ايجاد كرد.] چون نمى شد اين تمدن گذشته را انكار كرد، در پوست عربها رفت و گفت تمدن عرب. حتى گوستاو لوبون وقتى كتاب مى نويسد مى گويد تمدن عرب. گو اين كه مترجم فارسى اش گفته تمدن اسلام و عرب، ولى او مى گويد تمدن عرب، براى اين كه عرب بگويد اين تمدن مال من بود. ولى وقتى كه به ايران مى آمدند نقيض و ضد آن را به ايران تلقين مى كردند كه اين تمدنى كه در گذشته بوده تمدن ايرانى بوده، بو على سينا وابسته به تمدن ايرانى است و از بقاياى تمدن 2500 ساله پيشتر است! در جشن 2500 ساله چقدر كوشش مى كردند روى مسئله استمرار فرهنگى تكيه كنند كه ما در 2500 سال پيش يك فرهنگ را آغاز كرديم و آن فرهنگ با روح خاصى كه داشته است ادامه داشته تا به زمان ما رسيده است؛ بو على سينا، ابو ريحان بيرونى، حافظ، مولوى و خواجه نصير الدين طوسى زاده آن فرهنگ اند، همان روح است كه تا زمان ما استمرار پيدا كرده؛ در صورتى كه اين يك دروغ محض است. 🔸تمدنى كه در دوره اسلام شروع شد با يك روح مخصوص شروع شد. اين تمدن مثل هر تمدن ديگرى از تمدنهاى ديگر جهان استفاده كرد اما به صورت تغذيه نه به صورت التقاط، مثل هر جاندار جوانى كه پيدا مى شود و از محيط خودش تغذيه مى كند، ولى معنى تغذيه اين است كه او را هضم مى برد و به شكل خودش در مى آورد و روح خودش را به او مى دهد. اما كارى كردند كه ملت ما از تاريخ خودش بى خبر و به آن بى اعتقاد و بى اعتماد باشد. 🔸سالهاست كه در ميان ما تبليغ مى كنند، يك تبليغ دروغ كه اسلام نه تنها تمدنى را پايه گذارى نكرد، تمدنهاى گذشته را هم نابود كرد، تمدن مصر و تمدن ايران را از بين برد. اينها كارهاى حساب شده است، مى خواهند ملت مسلمان به تاريخ اسلامى خودش بدبين شود. 🔸به آن دوست و برادر عزيز گفتم اگر اسلام در طول تاريخ و در بدو ظهور خود تا زمانى كه انحراف پيدا نشده بود- كه ريشه اين انحراف مسيحيت است- تمدنى ايجاد نكرده بود حرف شما درست بود، ولى پنج قرن بر دنيا سيادت فرهنگى و علمى داشته ايم. تمدن امروز اروپا در كمال صراحت خودش را مديون تمدن اسلامى مى داند. خوب است كه كتابهاى فارسى در همين زمينه چاپ شده. همان كتاب تمدن اسلام و عرب گوستاو لوبون را بخوانيد كافى است. كتاب كارنامه اسلام اثر يكى از اساتيد دانشگاه تهران را بخوانيد، روى مدارك ثابت مى كند كه تمدن امروز دنيا و تمدن اروپا تا چه حد مديون تمدن اسلام است! ولى ما از تاريخ خودمان بى خبريم. 🔸همچنين ما از فلسفه احكام خودمان بى خبر هستيم. من در موضوعاتى كه خودم روى آنها تحقيقا كار كرده ام برايم مثل روز روشن شده است كه فلسفه هاى اجتماعى و فلسفه هاى زندگى اسلامى به درجاتى مترقى تر از فلسفه هاى زندگى غربى است. 🔸ما چرا در فلسفه اجتماعى خودمان تعمق و غور نكنيم، چرا در فلسفه سياسى خودمان غور نكنيم؟ فلسفه سياسى ما چه بايد باشد؟ حتما بايد ما در فلسفه سياسى يكى از الگوهاى غرب را بگيريم؟ بايد در فلسفه سياسى تابع انگلستان يا آمريكا يا فرانسه و يا شوروى باشيم؟ آيا امكان ندارد كه فلسفه سياسى ديگرى وجود داشته باشد مترقى تر و عالى تر از آنها؟ چرا، امكان دارد. 🔸در فلسفه اقتصادى و نظام اقتصادى همين طور. در فلسفه اخلاق چطور؟ آيا اخلاق ما حتما بايد اخلاق به اصطلاح بورژوازى و سرمايه دارى باشد يا اخلاق سوسياليستى و اخلاق كمونيستى باشد؟ اخلاق ديگرى در دنيا وجود نداشته و ندارد و ما نمى توانيم از خودمان فلسفه اخلاق مستقل داشته باشيم؟ چرا، مى توانيم داشته باشيم. 📚 مجموعه آثار (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 221 https://eitaa.com/gamedovomenghelab