نکته آیه شریفه؛
💐💐💐💐💐💐💐
سوگندهاى لغو، آنهاست كه بدون قصد و توجّه يا بى هدف و از روى عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايه ى مطالب نادرست، يا براى انجام كارهاى خلاف باشد. اينها كفّاره ندارد. ولى سوگند از روى قصد و براى كار مفيد، الزام آور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد.
امام صادق عليه السلام در تفسير واژه «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا واللَّه» و «بلى واللَّه» بدون آنكه قصد جدّى داشته باشد، سوگند لغو است. (174)
كلمه ى «اوسط» را برخى به بهترين نوع غذا تفسير كرده اند. نظير آيه ى سوره ى قلم كه «قال أوسطهم» يعنى بهترين و برترينشان چنين گفت.
لباس پوشاندن به محرومان كه در كفّاره ى قسم است، شامل هر نوع پوشش زمستانى، تابستانى، زنانه و مردانه مى شود.
يك آئين جهانى وهميشگى بايد مقرّرات ومجازاتش قابل توسعه باشد، مثل آزادكردن برده، يا اطعام فقير، يا پوشاندن بينوا كه هر زمان براى هر فردى در هر جا قابل عمل است.
امام صادق عليه السلام فرمود: بعضى بيش از ده سير غذا مى خورند و بعضى كمتر از ده سير بنابراين حد وسط براى مقدار يك غذا را ده سير (يك مُد) حساب كنيد. (175)
امام كاظم عليه السلام در توضيح آيه فوق فرمود: كسى كه بيش از قوت عيال خود ندارد مصداق جمله «لم يجد» است. (176)
-----
174) تفسير نورالثقلين و كافى، ج 7، ص 443.
175) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج 7، ص 453.
176) تفسير نورالثقلين و كافى، ج 7، ص 452.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
@gamedovoom
پیام آیه شریفه؛
🌸☘🌸☘🌸☘🌸
1⃣- برداشتن جريمه از سوگندهاى بى هدف، يك تفضّل و لطف الهى است. «لايؤاخذكم اللَّه بالّلغو...» (ما نيز براى جسارت هاى مردم كه در حال عصبانيّت به ما مى كنند حسابى باز نكنيم)
2⃣- اسلام، دين آسان است و براى سوگندهاى غير جدّى كفّاره قرار نداده است. «لايؤاخذكم...» (ملاك در گفته ها و كردارها قصد و نيّت است)
3⃣- در اسلام، جريمه ى مالى هم وجود دارد. «اطعام...أو كسوتهم...»
4⃣- قوانين اسلام در مسير فقرزدايى است و احكام فردى اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) «فكفّارته اطعام عشرة مسكين...»
5⃣- ميانه روى و عدالت، در همه جا حتّى در نوع جريمه، يك ارزش است. «من أوسط...» (بنابر اينكه مراد از «اوسط» متوسط باشد نه بهترين)
6⃣- جريمه بايد با وضع مالى افراد متناسب باشد. «ما تطعمون أهليكم»
7⃣- انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. «فمن لم يجد...»
8⃣- در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگى روزمرّه و معمولى افراد را به حساب آورد، نه روزهاى استثنايى. «من أوسط» (بنابر اينكه مراد از «اوسط» متوسّط باشد)
9⃣- در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانواده ى خود حساب كنيم. «تطعمون أهليكم»
🔟- جرأت سوگند شكنى خود را با سختى روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد. (پرداخت جريمه وكفاره در اسلام، يك برنامه ى خودسازى است.) «فكفّارته...»
1⃣1⃣- اسلام از هر فرصتى براى آزادى بردگان استفاده كرده است. «تحرير رقبة» (حتّى براى جبران و كفّاره ى برخى اعمال، دستور به آزادى برده داده است.)
2⃣1⃣- براى نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «واحفظوا أيمانكم»
3⃣1⃣- بعضى خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند. «واحفظوا أيمانكم» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم)
4⃣1⃣- كسى كه توان مالى ندارد، بايد از توانايى جسمى خود مايه بگذارد. «فصيام ثلاثة أيام»
5⃣1⃣- باز بودن راه جبران كوتاهى ها، نعمتى الهى و شايسته سپاسگزارى است. «ذلك كفّارة ايمانكم... يبيّن اللَّه... لعلّكم تشكرون»
6⃣1⃣- عمل به احكام بهترين شكر است. «لعلّكم تشكرون» (از اينكه به جاى «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لعلّكم تشكرون»، استفاده مى شود كه عمل بهترين شكر است.)
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@gamedovoom
⏪ دروغ پردازی #رسانه سوار بر #جهل_مردم
در فضای امروز رسانه ها که اغلب یا پایه اینترنتی دارند ویا حداقل شعبه ای یا بخشی را در این شبکه جهانی جهت اطلاع رسانی دارند گاهی یک خبر #کذب میتواند دیدگاه مردم ناآگاه را تغییر دهد و با این جهل باوری را در ذهن مردم شکل دهد و اگر مخاطبان و بهره گیران عام توان وقدرت تفکیک خبر کذب وصدق نداشته باشند واهل تحقیق هم نباشند منتج به آسیبها وگاه تنش هایی خواهد شد که پیامدهای آن جبران ناپذیر است به طور مثال به دروغی که در سه کشور ایران ،لبنان و عراق پرداخته شده دقت کنید؛
🔹از عراقی ها درباره وضعیت کشورشان سؤال میکنی می گویند:
ایرانیها نفت و درآمد عراق را می برند و خرج کشورشان میکنند و به خاطر همین ایران«جمیل»زیباست!!
🔹از لبنانی ها درباره وضعیت کشورشان سؤال میکنی،می گویند:
پول و داراییهای لبنان را حزب الله به ایران ارسال میکند و خرج رفاه ایرانی ها میکنند!!
🔹از ایرانی ها درباره وضعیت کشور سؤال میکنی، می گویند:
پول نفت ایران را خرج عراق و لبنان میکنند!!!
ادامه دارد....
@gamedovoom
بخش دوم
ادامه
❗️یک دروغ به سه ملت برای ایجاد تفرقه ، جنگ وآشوب کافیست که مکمل تنش زایی آن صرفا #جهل_مردم است فلذا دشمن بیشتر از آنکه به توان رسانه ای خود امید بسته باشد به این جهل امیدواراست!!!
پس اگر نمیتوانیم جهل مردم را به دانایی تبدیل کنیم انتشار دهنده کمندهای خبری دشمن حداقل نباشیم...
عهد ببندیم که در خصوص مسائل اعتقادی صرفا به مطالب فضای مجازی اکتفا نکنیم ودر این زمینه مطالعه داشته باشیم
با واقعیات زندگی کنیم نه با مجازی ها!!
قاسمی مدرس وآسیب شناس فضای مجازی
@gamedovoom
با خوش پوشی وخوشکلی وخوش ادایی برای برخی عوامل تولید کننده در صداوسیما وسینما شدن بازیگر البته همینجا بگم خیلی هاشونهم هچکدوم از کارهای بالا را نکردن فقط وفقط فامیل این تولید کننده ها وکارگردانان بودند یا سفارش شده بودن همین
و وقتی نون از بیت المال بی حساب و کتاب خوردند ومشهور شدند بهشون گفتند سلبریتی حالا هم که درآمد سرشار دارند مالیات نمیدهند تولیدات هم که افتضاح واتفاقا ضد فرهنگ هستن نه برای فرهنگ ...
حالا اینها تکراری بود آیا میدانیدکه؛
👇👇👇
میزان فرار #مالیاتی_پزشکان_و_وکلا،
تقریبا ۱۸۰۰۰ میلیاااارد تومان است!؟
به قول یک مصرع شعر اگر دردوم یکی بودی چه بودی!؟!
@gamedovoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلها بسوزد برای درد دل این #بانوی_دلسوز وجان فدای گوشه چادرش که #بصیرت_انقلابی دارد
خداوند لعنت کند فریبدهندگان مردم را
@gamedovoom
زمزمه کلام وحی؛
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! همانا شراب و قمار و بت ها و تيرهاى قرعه، پليد و ازكارهاى شيطان است، پس از آنها بپرهيزيد، تا رستگار شويد.
🌟🌟🌟🌟🌟🌟
@gamedovoom
نکته آیه شریفه؛
🌷🌷🌷🌷🌷
عرب، به شعر و شراب، علاقه ى شديد داشت، به همين جهت تحريم شراب به صورت تدريجى انجام گرفت. در ابتدا آيه آمد كه از خرما و انگور مى توان هم رزق خوب تهيه كرد، هم شرابى مست كننده، (177) در آيه اى ديگر به منافع قمار و شراب و بيشتر بودن گناه آن از منافعش اشاره كرد. (178) بعداً آيه آمد كه در حال مستى نماز نخوانيد. (179) سپس آيه ى فوق نازل شد كه آن را پليد و عملى شيطان دانسته و دستور اجتناب از آن را صادر كرد.
«خَمر»، به معناى پوشاندن با كلمه ى «خِمار» از يك ريشه است. به مقنعه ى زنان خِمار مى گويند، چون موى سر را مى پوشاند. شراب را هم خَمر مى گويند، چون عقل را مى پوشاند.
«مَيسر» از «يُسر»، به معناى آسانى است. چون در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست مى آورند، به آن مَيسر گويند.
كلمه «انصاب» جمع «نُصُب»، به معناى سنگ هايى بوده كه اطراف كعبه نصب كرده و روى آن قربانى مى كردند و به آنها تبرّك مى جستند. (180) و يا مراد خود قربانى است كه روى سنگ ها ذبح مى كردند. در حديث مى خوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در معناى انصاب فرمود: چيزى است كه مشركان براى بت ها قربانى مى كنند. «ما ذبحوه لآلهتهم» (181)
«ازلام»، نوعى قرعه كشى و قمار با چوب بوده كه در جاهليّت رواج داشته است.
امام باقرعليه السلام درباره ى خمر فرمود: «كلّ مسكر... اذا اخمر فهو حرام» (182) هر چيزى كه انسان را مست كند، حرام است.
رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: قمار به هر وسيله اى باشد حتّى گردو، حرام است. (183)
در حديث آمده است: «شارب الخمر كعابد الوثن» (184) شرابخوار، مثل بت پرست است.
در شراب، هر نوع همكارى در توليد، توزيع ومصرف آن حرام است. امام باقرعليه السلام از پيامبرصلى الله عليه وآله نقل مى كند كه آن حضرت ده گروه را كه به نحوى در شرابخوارى مؤثّرند، لعنت كرد: «غارسها و حارسها و عاصرها و شاربها و ساقيها و حاملها و المحمول اليه، بايعها و مشتريها و آكل ثمنها» (185) آنكه نهال انگور را مى كارد، آنكه به ثمر مى رساند، سازنده، نوشنده، ساقى، حمل كننده، دريافت كننده، فروشنده و خريدار و هر كس كه به نحوى از درآمد آن بهره مند مى شود، ملعون است.
-----
177) نحل، 67.
178) بقره، 219.
179) نساء، 43.
180) تفسير الميزان.
181) كافى، ج 5، ص 123.
182) تفسير نورالثقلين.
183) كافى، ج 5، ص 123.
184) بحار، ج 27، ص 234.
185) تفسير نورالثقلين.
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
@gamedovoom
پیام آیه شریفه؛
🌿🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹
1⃣- ايمان، با شراب خوارى و قماربازى سازگارى ندارد. «يا ايّها الّذين آمنوا انّما الخمر و الميسر... فاجتنبوه...»
2⃣- شراب و قمار، در رديف بت پرستى است. «الخمر والميسر والانصاب» (بنابر اينكه مراد از انصاب، بت ها باشد)
3⃣- اسلام از پليدى ها نهى مى كند. «رجس... فاجتنبوه»
4⃣- نه تنها شراب نخوريد، گرد آن هم نرويد. «فاجتنبوه»، به جاى آنكه بگويد: «لاتشربوا الخمر».
5⃣- لقمه ى حلال و دورى از حرام خوارى، در سعادت و رستگارى انسان مؤثّر است. «فاجتنبوه لعلّكم تفلحون»
🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲
@gamedovoom
🎯یک قدم جلوتر باشیم
🎯مقام معظم رهبری در دیدار امروز با بسیجیان هفت توصیه راهبردی و مهم داشتند که یکی از توصیهها این بوده است:
🔹«در #جنگ_نرم عکسالعملی رفتار نکنید البته باید پاسخ دشمن را داد اما همیشه مانند #شطرنجبازی_ماهر یک قدم از دشمن جلو باشید و کنشی عمل کنید.»
🌀نکته:
امروزه جنگ، جنگ روایتهاست و آن کسی در میدان رسانه پیروز است که روایت خود را غالب کند. در جنگ_روایت، اگر شما روایت نکنید قطعاً روایت خواهید شد و صد البته کار کسی در این جنگ راحتتر خواهد بود که ابتدا روایتش را غالب می کند. #جنگ_روایت_ها یعنی انتشار هدفمند و در راستای منافع رسانه و تبدیل آن به روایت غالب. در جنگ روایت، دفاع هم نوعی شکست محسوب میشود. پیش از حمله باید حریف را شکست داد. در بخشی از کتاب هنر جنگ آمده است: اگر در ۱۰۰ جنگ ۱۰۰ بار پیروز شوید کاری مضحک انجام دادهاید. باید قبل از اینکه دشمن برایتان تهدیدی به حساب بیاید، نابودش کنید.
ما در حوزه #رسانه در اکثر موارد تنها رویکرد واکنشی داشتهایم و سعی کردیم اتفاقات را جمع و جور کنیم آنهم بعد از وقوع رویداد.
هیچ نبردی بدون داشتن استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت منجر به پیروزی نمی شود. برای غلبه روایت هایمان، ابتدا باید بدانیم می خواهیم چه چیزی را روایت کنیم و بعد برای چگونگیش برنامه بریزیم.
مقام معظم رهبری البته در بیانیه گام دوم انقلاب نیز شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن علیه ایران را نخستین و ریشهای ترین اقدام قلمداد کردهاند و اظهار داشتهاند: دشمن در جنگ نرم و شناختی علیه ایران اسلامی با تضادآفرینی، تردید افکنی، وارونه نمایی و مأیوس سازی سعی در ناامید کردن مردم و مسؤلان نسبت به آینده کشور را دارد و اینجا نقش رسانه پررنگ و انکارناشدنی است.
به امید روزی که در جنگ رسانهای یک قدم جلوتر از دشمن باشیم.
@gamedovoom
زمزمه کلام وحی؛
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ (91)
همانا شيطان مى خواهد به وسيله شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه بيفكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. پس (با اين همه مفاسد) آيا دست برمى داريد؟
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
@gamedovoom
نکته آیه شریفه؛
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با آن كه طبق آمارى كه ارائه مى شود، بسيارى از قتل ها، جرائم، تصادفات، طلاق ها، امراض روانى، كليوى و... ناشى از شراب است، امّا قرآن در اين آيه بيان فلسفه ى تحريم، روى دو نكته تأكيد دارد: يكى ضرر اجتماعى يعنى كينه و عداوت، و ديگرى ضرر معنوى يعنى غفلت از نماز و ياد خدا.
اين آيه برجسته ترين اثر شراب و قمار را بازداشتن از ياد خدا و نماز دانسته است، اكنون جاى اين سؤال است كه اگر كارهاى عادّى مثل تجارت، ورزش، تحصيل و مطالعه و امثال آن نيز ما را سرگرم كرده و از ياد خدا و نماز بازدارد، آيا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هرچه ما را از خدا غافل كند، مانند شراب و قمار ناپسند است، گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن، آن را حرام نكرده باشد.
💐💐💐💐💐
@gamedovoom