eitaa logo
️گنج نهفته
401 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
218 فایل
کانال گنج نهفته، محفلی برای ترویج #سبک_زندگی_اسلامی که شامل مباحث مربوط به حجاب و عفاف ،خانواده و همسرداری و تربیت فرزند و جمعیت ‌میباشد. تاسیس کانال گنج نهفته در تلگرام سال ۹۵ تاسیس کانال گنج نهفته در ایتا ۲۲ تیر ۹۷ به مدیریت محمدلو
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اکراه به بی‌عفتی🔸 سؤال: چرا حجاب در ایران اجباری است؟ اگر واقعاً کسی اعتقاد نداشته باشد به احکام اسلامی و حجاب، چرا مجبور به اجرای آن باشد؟ مگر اسلام نمی گوید «لا اکراه فی الدین»؟ آیت الله حائری: در اسلام اکراه نیست؛ اما آیا اکراه به بی‌عفتی خوب است یا بد است؟ مثلاً زنی، زیبایی هایی دارد. وقتی آرایش‌کرده بیرون می آید و مرد او را می‌بیند، این مرد وقتی که به این زن دل بست، آیا به خانمش که در خانه هست صدمه وارد نمی‌شود؟ آن زن آدم نیست؟! آن زن، امنیت نمی خواهد؟! این زن بی‌حجاب، با این کارش، امنیت خانۀ او را تهدید نمی کند؟! بله، قرآن گفته «لا اکراه فی الدین» و تا آخر هم پایش ایستاده. اما این مواردی که ذکر کردید، اِکراه به بی‌عفتی است. بنیان خانواده‌ها را به هم می ریزد. چقدر پیش آمده که زندگی یک زن در خانه آشفته شده به خاطر رویِ بازِ یک زن دیگر، یک لبخند از یک زن دیگر، آرایش یک زن! همین خانمی که آرایش می‌کند و بیرون می‌آید، اگر یک کسی از او زیباتر باشد و شوهرش را جذب خودش کند، او دو دستی به سر خودش نمی زند؟! آن چیزی که برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند. @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸روضه های خانگی تشکیل بدهید🔸 🌹 شما زن و شوهرها اگر بتوانید هفته‌ای یکبار به زیارت یکی از امامزاده‌ها بروید، اثرات خیلی خوبی دارد. اگر هم در فامیلتان جایی روضه هفتگی دارند، آن را بصورت سیار بگذارید و یک هفته هم بگذارید در خانه خودتان که صدای روضه‌خوانی در خانه‌تان بلند بشود. یک نفر را هم دعوت بکنید تا مثلاً هفته‌ای یک روضه‌خوانی بشود. یک چای مختصری هم بدهید و همه‌تان شرکت کنید. خرج زیادی ندارد اما بچه‌هایتان با نام حضرت اباعبدالله الحسین آشنا می‌شوند. آن بنده خدا هم یکی دو تا مساله شرعی ممکن است بگوید تا با مسائل دینی آشنا بشوند. این خودش یک دانشگاه دینی است برایتان. قدیم‌ها مکتب و دانشگاه و ... نبوده یا کمتر بوده. اما از همین راه خیلی تربیت‌های اصیل حاصل می‌شده. این اشکی که انسان برای اهل بیت هفته‌ای یکبار می‌ریزد، به تدریج یک جوی باریکی، یک ارتباط نازکی با آن‌ها پیدا می‌کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸این کار، در کودک اثر زیادی می‌گذارد🔸 یادم هست وقتی که بچه بودم، وقتی همه در خانه به خواب می‌رفتند، آخر شب می‌آمدم خدمت پدرم. ایشان قصه‌های پیغمبران را در همان طفولیت برای من نقل می‌کرد و گاهی مثلاً یک قصه چندین شب طول می‌کشید و همینطور مقید بودم و گوش می‌کردم. وقتی این قصه‌گویی مصادف شد با ایام محرم، پدرم جریان عاشورا و مسافرت حضرت، جریان بیعت گرفتن از امام حسین(ع) در مدینه و... را به تفصیل شب به شب نقل می‌کرد. این‌ها کارهای موثری است. یعنی پدر و مادر یکی از خدمات بزرگی که به فرزند می‌کنند همین است که سرگذشت اینها را برای طفل بیان کنند. این در وجود طفل از همان طفولیت اثر می‌گذارد. در اخلاقش، کردارش، رفتارش، در عبادتش، نمازش، روزه‌اش اثر می‌گذارد و همۀ اینها را اصلاح می‌کند. @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸خداوند؛ مافوق زن و شوهر🔸 در یک ازدواج، زن و مرد، می‌بایست همچون دودست چپ و راست باشند. از خود، رأیی نداشته باشند بلکه تابع مافوق خود باشند، همان‌طور که ارادۀ انسان، مافوق دو دست او است، ارادۀ خدا، حکم و فرمان او، باید برتر از حرف زن و حرف شوهر باشد. كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا (توبه، آیه 40)، کلمۀ خدا باید بالاتر باشد. اگر مرد یک‌حرفی بزند و شما به او بگویید که خدا این‌طور گفته است، مرد باید بگوید: «اگر خدا این‌طور گفته باشد من دیگر حرفی ندارم، روی حرف خدا حرفی نمی‌زنم و حرف خدا بالای حرف من است». اگر زن هم یک‌حرفی بزند و به او بگویند: «خدا این‌چنین نگفته است، خدا جور دیگری می‌گوید». زن باید بگوید: «اگر خدا طور دیگری می‌گوید، من هم همان را می‌گویم». آن‌جا که خدا در کار باشد، زن و مرد مانند دست چپ و راست عمل می‌کنند اما آن‌جا که خدا در کار نباشد، زن و مرد، همانند دو فرد جدا از یکدیگر می‌شوند. در زندگی، زن و مرد باید باهم آن‌چنان باشند که گویی مرد، یک‌دست و زن دست دیگر است و حکم خدا و فرمان پروردگار فرمانده‌شان به شمار می‌آید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بچه را آزاد بگذارید؛ روحیه و ارادۀ او را خرد نکنید!🔸 ▫️انبیاء، فرزندانشان را بیشتر از ما آزاد می‌گذاشتند! روزی خلیفۀ اول بالای منبر بود. امام مجتبی (ع) نیز کودک بود. از منبر بالا رفت تا دست او را بکشد و پایین بیاورد. به او گفته بود: «از منبر جدم بیا پایین». این را به حضرت گفتند. حضرت فرمود: والله من یادش ندادم، این خودش این‌گونه است! سپس شاهد آوردند و فرمودند: شما می‌دانید وقتی پیغمبر در حال نماز بود، حسن از وسط صف‌ها رد می‌شد و خودش را به پیغمبر می‌رساند. سوار گردنِ پیغمبر می‌شد، درحالی‌که ایشان در سجده بود. پیامبر سر از سجده برنمی‌داشت تا او پایین بیاید. همچنین وقتی حضرت می‌خواست بایستد، یک دستش روی زانویش بود و یک دستش بر شانۀ حسن. پیامبر نمی‌گفت این بچه مشغولم می‌کند. نمی‌گفت این است. ▫️چرا حضرت، اینطور می کرد؟ زیرا دورۀ طبیعت فرزندش است. می‌خواهد او کند، نمی‌خواهد بچه . می‌خواهد واهمۀ بچه از مردم، از بین برود. می‌خواهد این بچه در بزرگسالی مشرک نشود، عابد و مقلد مردم نباشد. بر اثر همین رفتارها است که وقتی امام حسن (ع) می‌بیند مصلحت اسلام در صلح با معاویه است، دریغ نمی‌کند؛ درحالیکه مخالف‌ها که هیچ، دوستانش هم به او معترض بودند. چه‌کسی می‌تواند جلوی این موج بایستد؟ آن‌که در بچگی اینچنین رشدش داده باشند. ▫️ما بچه‌های خود را می‌کنیم. او چگونه جلوی استعمار بایستند؟! ما فکر می‌کنیم او بی‌ادب و بی‌تربیت است؛ لذا با خشونت‌هایمان، تمام و عصارۀ را در بچه می‌شکنیم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چطور اهل کار شویم؟🔸 باید بچه را از اول به گونه‌ای تربیت کرد که بر مشکلات خودش حاکم شود و بعد بتواند مشکلات دیگران را هم حل کند. پس باید آنقدر کار کند که کار برایش عادت شود و به گونه‌ای شود که از یک لحظه بیکاری رنج ببرد. خودِ ، این اثر را می‌گذارد که انسان بر کار تسلط پیدا می‌کند. وقتی انسان کم کار کرد، کار بر او سوار می‌شود، بار می‌شود و کار را با اخم و تَخم و رنج انجام می‌دهد. کار یک نعمت است؛ وقتی پیش پای انسان می‌آید، انسان نباید از آن فرار کند؛ انسان است. بعضی‌ها وقتی جایی مهمان می‌شوند، هیچ کاری نمی‌کنند و بعضی‌ها عادتشان است که آستینشان را بالا می‌زنند و هر گونه کمکی که بتوانند، می‌کنند و کار را راه می‌اندازند. اینها هم جسمشان سالم‌تر می‌ماند و هم روحشان بانشاط ‌تر است. بعضی‌ها در خانۀ خودشان می‌گردند که برای خودشان کار پیدا کنند. شیشه را تمیز کردن، فرش را مرتب کردن، جا‌به‌جا کردن وسایل و ... موجب می‌شود که انسان خودش عوض شود. کار چیزی نیست که آثارش در وجود انسان هدر برود. کار، مشغولیت روح است، سرگرمی روح است. هرچه که روح، سرگرمی منظم داشته باشد، شکوفاتر می‌شود. خب! حالا وقتی انسان بر کار و برنامه و فعالیت‌های خودش مسلط شد، پنجه‌اش می‌شود؛ یعنی روزیِ دیگران در دستش گذاشته می‌شود که برای دیگران، رفع مشکل کند. در این حال بر اندوه خودش مسلط شده و می‌آید که اندوه دیگران را رفع کند. چنین انسانی همیشه ملجأ انسان‌های دیگر است، محرم انسان‌های دیگر است، امید انسان‌های دیگر است. ما در روایات داریم که این نعمت بزرگی برای انسان است که کسانی به برکت او و در زندگی او زندگی کنند و به کمک او مشکلاتشان رفع شود: «أنعم الناس عيشاً من عاش في عيشه غيره.» کسی که چنین موقعیتی برایش ایجاد شده که مشکلات دیگران رفع کند، باید قدر آن را بداند؛ این نعمت است. ممکن است خسته بشود؛ اما خستگی لذت‌بخشی است. که انسان از بیکاری پیدا می‌کند، بیماری و مرض است. خستگی‌ای که انسان از کار پیدا می‌کند، است. خستگی‌ای که انسان از بیکاری پیدا می‌کند، است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸فرزندت را تربیت کن تا مسلمان شود!🔸 اگر می‌خواهید بچه‌تان را مسلمان تربیت کنید، او را شاکر تربیت کنید. او را طوری تربیت کنید که اگر کسی یک لیوان آب به دستش داد، آن را به رسمیت بشناسد و نگوید: «وظیفه‌اش بود!». اگر کسی سنگی را از جلوی پایش برداشت یا یک قدم عقب رفت و گفت: تو برو، یا کمترین خدمتی به او کرد، یادش نرود و از آن یاد کند. خدا این صفت را دوست دارد؛ می‌گوید: این‌که این بنده، خدمت این شخص را به رسمیت شناخت و از آن کرد، صفت خوبی است. چون اگر بفهمد من چه نعمت‌هایی به او داده‌ام، از من هم تشکر می‌کند. ممکن است امروز کسی منتقد خدا باشد و فردا بندۀ خوبی شود؛ چون متوجه نیست. آن کسی که شکور است، بالأخره بیدار می‌شود و به یاد نعمت‌های خدا می‌افتد و بی‌تاب می‌شود و آن کسی که ناشکر است و هر کاری که برایش می‌کنی، می‌گوید: وظیفه‌اش بود، یک روز همین حرف را نسبت به خدا هم می‌زند. @haerishirazi
✅ آیت الله حائری شیرازی این حضور و فعالیت رشد می‌دهد به . زمینه رشد عقل، اصطکاک دائم است. یعنی انسان به مجردی که تعطیل کند اصطکاک را، تحلیل می‌دهد عقل و فهمش را. کسانی که کم معاشرتند بعد از مدتی انسان احساس می‌کند عقلشان تحلیل رفته. هر چه که میزان انسان کمتر می‌شود میزان حضور انسان در مسائل هم کمتر می‌شود. چرا؟ چون باید بیاید در میدان تا ورزیده شود. چگونه است که وقتی انسان ورزش می‌کند قوه می‌گیرد؟ یعنی اضطرار پیدا می‌کند به نیرو داشتن. وقتی نیرو خرج نکند نیرو کسب نمی‌کند. باید «خرج» کند تا بتواند «کسب» کند. پس عقلش را باید به کار بیندازد، «خرج» کند. این می‌شود . پس تکلیف شرعی ورزش کردن و ورزیده کردن عقل است. یعنی انسان عقلش را همیشه ورزیده نگه بدارد. @haerishirazi
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا اباصالح المهدی عج: ✅ در اسلام علی، نان گروگان دین نیست!⠀ 🎙صحبتهای امام جمعه چهاردانگه تهران درباره شیوه زندگی امام صادق علیه السلام و مولا امام علی علیه السلام 🌹
فلسفه قربانی گوسفند روز عید قربان به شکرانه پیروزی انسان بر نفس و خواسته های آن و آمادگی ابراهیم خلیل الله برای قربانی عزیزترین فرزند خود به امر خدا بوده که نکات زیبایی هم از تسلیم پدر و فرزند از امر الهی هم در آیات قرآنی اشاره شده است که فرستادن قوچ هم به خاطر پاداش الهی بوده است . ✅نکته اینجاست که اینجا ابراهیم خلیل الله مامور به قربانی میشود اما خداوند قوچ میفرستد برای پاداش تسلیم و بندگی اش و عوض قربانی فرزند .. اما تقریبا یک ماهه دیگر در کربلا خداوند همه قربانی های امام حسین علیه السلام را قبول میکند و این هست که در عرفات خدا اول به زائران امام حسین در کربلا نظر میکند بعد به زائران خود در مکه عرفات که پاداش ایثار جان و را خداوند به بهترین وجه جبران می‌کند ✅ ✨اما اینکه هر ساله این رسم قربانی گوسفند تکرار میشود به خاطر یادآوری این روز باعظمت یعنی و پاداش خداوند است . 🚨اما درباره گوسفندان فلسفه خلقت برخی حیوانات خوردن گوشت و شیر آنهاست. و این از فواید این حیوانات است . از لحاظ علمی هم کارشناسان تغذیه ای میگویند انسانهایی که فقط گیاهخوار باشند بدنشان با یک سری کمبودها مواجه میشود .. حتما دیده اید که در فضای مجازی که برخی در روز عید قربان یاد مظلومیت گوسفندان می افتند در روزهای دیگر استوری کباب و ..در جاهای تفریحی را به اشتراک می‌گذارند و این گونه افراد دنیای تناقض هستند ... از طرف دیگر اگر گوسفندان به دست انسان قربانی نشوند یا خودشان تلف خواهند شد و یا خوراک گرگ ها و حیوانات دیگر میشوند ...
سلام آن طور که در پرسمان دانشجویی جواب دادند مادر امام سجاد علیه السلام با هر نام و نسبى که بپذیریم -پس از تولد آن حضرت، وفات کرد و در کربلا هم حضور نداشت. پرسمان دانشجویی 👇 https://www.porseman.com/article/%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF(%D8%B9)-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88-%D9%88-%D9%83%D8%B1%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88/112145
کتابی هست درباره شبهات محرم و امام حسین علیه السلام به صورت پرسش و پاسخ دانشجویی نوشته شده نهاد رهبری دانشگاه ها تنظیم کرده خیلی منطقی جواب میده به این سوالات . درباره حضور زنان و کودکان در عاشورا را هم به تفصیل جواب داده خلاصه اش این هست که نهضت امام حسین علیه السلام دو بخش دارد : شهادت و دیگری ابلاغ پیام شهادت با امام و یارانش بود وظیفه ابلاغ پیام هم بر عهده حضرت زینب کبری سلام الله علیها و کودکان عاشورایی امام بود برای همین است که بزرگان می‌گویند : (کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود )