🌹 شرح #حکمت184 قسمت دوم
🔷 ویژگى هاى اعتقادى امام (علیه السّلام )
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم.
🔻 اینقدر یقین جز در معصومین (علیهم السلام) بعید است در کسی اتفاق بیفتد و قطعاً در این سطحی که مولا علی(علیه السلام) دارند در هیچکس اتفاق نیفتاده است که از اول اولی که حق توسط پیغمبر خدا به امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرضه شده، نه تنها شک نکرده، تا آخر عمر هم لحظه ای و سرسوزنی در هیچ مرتبه ای ، در هیچ فتنه و پستی و بلندی نسبت به حق و این مکتب و دین و مرام و آرمان حق پیغمبر شک نکردند.
🔻انسانی که به عالیترین مرتبه یقین رسیده است ؛ یعنی امیرالمؤمنین ، حالا دیگر احتیاجی ندارد کسی پرده های حجاب بر روی حقایق را از جلوی چشمش کنار بزند. چون اصلاً پرده ای بین دل او و حقایق نیست. به همین دلیل در نهج البلاغه می فرمایند: «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً » ؛ اگر تمام پرده های غیب و ملکوت از جلوی چشمها کنار برود، بر یقین منِ علی چیزی اضافه نخواهد شد. چرا؟ چون من اصلاً شکی ندارم که با رفع حجابها بخواهد به یقین تبدیل بشود.
🔻این یقین را امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۳۱ نهج البلاغه تشریح فرمودند؛ یقین چهار شعبه دارد:
1⃣ دیدن مسائل با چشم بصیرت، یعنی با نگاه عقلانی و تحلیلی
2⃣ بیرون کشیدن حکمت رخدادها و وقایع به برکت این چشم بصیرت و تحلیل عقلی
3⃣ عبرت گرفتن از موعظه ای که در حکمت رخدادها و پدیده های تاریخی است
4⃣ پیمون راه محکم و متقن و یقینی پیشینیان صالح
🔻ان شاءالله خدا به همه ما یقین را عنایت بفرماید.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۱۸۲ بخش دوم.mp3
1.49M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت184 قسمت دوم
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#خطابهء_غدیر
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
🔰فراز《۲۲》
◽️...ألا و قد أدَّيتُ ، ألا و قَد بَلَّغتُ ، ألا و قَد أسمَعتُ ، ألا و قَد أوضَحتُ ، ألا و إنَّ اللّهَ عَزّوجلّ قالَ و أنا قُلتُ عَنِ اللّهِ عَزّوجلَّ ، ألا إنَّهُ لا "أميرَالمُؤمِنينَ" غَيرَ أخي هذا ، ألا لاتَحِلُّ إمرَةُ المؤمِنينَ بَعدي لِأحَدٍ غَيرُهُ ….
🔹… هشدار که من وظیفهء خود را ادا کردم ؛ وظیفه ام را ابلاغ کردم و به گوش شما رساندم ؛ هشدار که روشن نمودم ؛
بدانید که این سخن خدا بود و من از سوے او سخن گفتم ؛
هان بدانید !
هرگز به جز این برادرم کسے نباید "امیرالمؤمنین" خوانده شود ؛
هشدار که پس از من امارت مؤمنان بر کسے جز او روا نباشد.…
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
✅ مبلغ غدیر باشیم……
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
...|#علےاززبانعلے|...
📃 قسمت صد و پنجاه و نهم
❇️ برخی از انتقادات خوارج
🔹علّت تقسیم نکردن زن و بچههای دشمن، بهعنوان غنیمت، در جنگ بصره؟!
[ عبدالله بن عباس را برای گفتوگو با خوارج فرستادم و به وی سفارش کردم: ]
🔻به وسیلهٔ قرآن با خوارج بحث مکن؛ زیرا قرآن معناهای گوناگون را برمیتابد و تفسیرهای گوناگونی دارد. تو چیزی میگویی و آنها چیزی دیگر؛ ولی با سنت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله با آنان بحث و گفتوگو کن، که در برابر آن راه گریز نیابند.
در مناظره و پاسخ دادن به آنان عجله مکن تا من نیز برسم. پس از تو، من خواهم آمد.
[خوارج در گفتوگویشان با عبداللّٰه، همان سوالات قبلی و انتقاداتشان را مطرح کرده بودند؛ از جمله اینکه:
چرا من در جنگ بصره، غنائم را در بین آنها تقسیم کردم، ولی از تقسیم زن و بچههای دشمن بهعنوان غنیمت خودداری کردم؟!
ابنعباس به من گفت: ای امیرالمؤمنین، سخنان این جماعت را شنیدید و برای پاسخدادن، شما سزاوارترید.
در میان خوارج قرار گرفتم و سؤالات و انتقاداتی را که مطرح کرده بودند، پاسخ دادم.
در مورد تقسیم غنائم جنگ بصره به آنها پاسخ دادم: ]
🔻اما این که گفتید من پس از پیروزی در جنگ بصره غنائم را تقسیم کردم، ولی از تقسیم زن و بچههای دشمن خودداری کردم، بدانید که من آن روز بر اهل بصره منّت گذاشتم؛ همانگونه که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در فتح مکه بر اهل مکه منّت گذاشتند. اگر اهل بصره دوباره شورش کنند، ما میتوانیم با شدّت بیشتری با آنان برخورد کنیم. علاوه بر آن، کدام یک از شما حاضر بودید که «عایشه» همسر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را به عنوان غنیمت جنگی ببرید؟
[گفتند: این را قبول کردیم.]
🔹ادانکردن حق جانشینی پیامبر(ص)
[ آنها همچنین به ابن عباس گفته بودند: او جانشین رسولخدا صلیاللهعلیهوآله بود؛ ولی حق این جانشینی را ادا نکرد و آنرا ضایع ساخت. در پاسخ آنها گفتم: ]
🔻ادّعا کردید که من جانشین رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بودم و این جانشینی را ضایع کردم! در حقیقت شما بودید که با من مخالفت کردید و بر من پیشی گرفتید و زمام امور را از دست من خارج ساختید. جانشینان انبیا وظیفه ندارند که مردم را [با زور و به هر طریقی] تحت فرمان خود درآورند. خداوند انبیا را مبعوث میکند و آنان مردم را بهسوی خویش فرامیخوانند و همان انبیا جانشین خود را به مردم معرفی میکنند و نیازی نیست که وصی پیامبر بر این امر اصرار بورزد. وظیفهٔ اهل ایمان است که به سراغ وصی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بروند! اگر خدا فرموده است:
{ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }
(و برای خدا، حج آن خانه برعهدهٔ مردم است، کسی که بتواند بهسوی آن راه یابد.)
🔻چنانچه مردم حج خانهٔ خدا را ترک کنند، نقصی بر خانهٔ خدا وارد نمیشود و از ارزش آن کاسته نمیشود؛ بلکه این مردم هستند که به دلیل ترک حج گرفتار گناه شدهاند! زیرا خداوند این خانه را برای مردم نشانهٔ هدایت قرار داده است.
🔻موقعیت من نیز چنین است که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله مرا به عنوان نشانهٔ هدایت منصوب کردند و فرمودند: «یا علی، جایگاه تو نسبت به من، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است و جایگاه تو همانند جایگاه کعبه است که باید مردم به سراغ کعبه بروند و نه اینکه کعبه سراغ مردم برود.»
[ آنها گفتند: این استدلال نیز قانع کننده است. از این رو تعدادی از آنان برگشتند و خود را از صف خوارج جدا کردند؛ ولی چهار هزار نفر بر مخالفت خویش اصرار ورزیدند و به راه نادرست خود ادامه دادند.]
📚منابع:
۱. نهج البلاغه، نامه۷۷
۲. الفصولالمهمة، ص۱۰۱
۳. تاریخطبری، ج۴، ص۴۷
۴. قرآن کریم، سوره آلعمران، آیهٔ۹۷
۵. الإحتجاج، ج۱، ص۱۸۷
۶. خصائص النسائی، ص۲۶۳
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
فضیلت18 کتاب 1001 داستان زندگی امام علی علیه السلام.mp3
1.23M
#قطرهاےازدریــا 🌊
#دربابفضایـلمولا ✨
💠 بشارت راهب نصرانے
به حضرت ابوطالب
🌿 شهادت مثرم نصرانے به ولایت امیرالمومنین علیهالسلام قبل از تولد و شرح مختصر روایت در فایل صوتے
📚 کتاب 1001 داستان زندگانے امامعلے علیهالسلام
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت183
🔷 باطل گرایی و اختلاف
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: دو دعوت به اختلاف نرسد جز اينکه يكی باطل باشد!
🔻در هر مسأله و موضوع و سؤالی اگر دو نفر، یا دو نگاه همزمان نظر بدهند ، این دو نظر و دو نگاه و دو پاسخ از سه حالت خارج نیستند:
🔸1. هر دوتا درست هستند.
🔸2. هر دو تا غلط هستند.
🔸3 . یکی درست است و یکی غلط
🔻آنجایی که هر دوتا درست هستند، معلوم می شود اصلاً دوتا نیستند، چون در هر مسأله یک حق بیشتر نیست. اگر هر دو درست هستند یعنی هر دو دارند یک حقیقت را فقط تکرار می کنند. پس آنجا اصلاً اختلاف نیست.
🔻 اگر اختلاف هست، یا هر دو دارند اشتباه می کنند و حرف حق و جواب درست اصلاً چیز دیگری است، یا حداقل یکی دارد اشتباه می کند. باز هم به این جهت که امکان ندارد در یک مسأله یا موضوعی حق دوتا باشد و باهم اختلاف داشته باشند.
🔻بر این اثر امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۸۳ نهج البلاغه می فرمایند: دو دعوت و ادّعا به اختلاف نمی رسند مگر آنکه یکی از آنها حداقل باطل است.
🔻در زندگی مولا علی(علیه السلام) در زندگی انبیاء (علیهم السلام)، در زندگی علما، صلحا و حتی در زندگی انسانهای عادی این حقیقت خودش را خیلی نشان می دهد. وقتی بنده با همسرم، کسی با برادرش، یکی با دوستش، او با همکارش، کسی با رئیسش، رئیس با نیرویش... به اختلاف می خورند، دو تا راننده سر چهار راه یا سر پیچ به هم می خورند، اختلافشان می شود که من مقصّر بودم یا تو؟ امکان ندارد هر دوتایشان درست بگویند. اختلاف اگر شد ، در حق اختلاف هیچ وقت نیست. یعنی امکان ندارد دو نفر حق بگویند و اختلاف کنند. هر جا اختلاف هست که ریشه کینه ها و فتنه ها ها و قتل و غارتها و... است، حتماً و لابد یکی از دو طرف اشتباه می کنند و باطل هستند.
🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) سخنی می گویند، عدّه ای با ایشان مخالفت می کنند. از آنجایی که حق با امیرالمؤمنین است و حق همیشه با امیرالمؤمنین است، ادعای مقابل امیرالمؤمنین قطعاً باطل است.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۱۸۳.mp3
1.84M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت183
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#خطابهء_غدیر
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
🔰 فراز《۲۳》
◽️…ثُمَّ قال : أيُّها النّاسُ ، مَن أولي بِكُم مِن أنفُسِكُم ؟ قالوا : اللّهُ و رَسولُهُ . فقالَ : ألا مَن كُنتُ مَولاهُ فَهذا عَليٌ مَولاهُ ، اللّهم والِ مَن والاهُ و عادِ مَن عاداهُ و انصُر مَن نَصَرَهُ و اخذُل مَن خَذلَهُ . معاشِرَ النّاسِ ، هذا عَلِيٌّ أخي و وَصِيّي و واعي عِلمي و خَليفَتي في اُمَّتي عَلي مَن آمَنَ بي و عَلي تَفسيرِ كِتابِ اللّهِ عَزّوجلّ و الدّاعي إليهِ و العامِلُ بِما يَرضاهُ و المُحارِبُ لِأعدائِهِ و المُوالي عَلي طاعَتِهِ و النّاهي عَن مَعصِيَتِهِ.…
🔹… سپس فرمود :
مردمان ! کیست سزاوارتر از شمایان به شما ؟
گفتند:خداوند و رسول او ؛
آنگاه فرمود:
آن که من سرپرست اویم ، پس این علے ولے و سرپرست اوست ؛
خداوندا !
پذیراے ولایت او را دوست بدار و دشمن او را دشمن دار و یار او را یارے کن و رها کنندهء او را تنها گذار ؛
هان مردمان !
این علے است برادر و وصے و نگاهبانِ دانش من و جانشین من در میان امت ،
و ایمان آورندہ به من و بر تفسیر کتاب خدا ؛
او مردمان را به سوے خدا بخواند و به آنچه موجب خشنودے اوست عمل کند و با دشمنان او ستیز نماید ؛
او سرپرست فرمانبردارے خدا باشد و بازدارنده از نافرمانی او.…
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
📢 مبلغ غدیر باشیم……
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
...|#علےاززبانعلے|...
📃 قسمت صد و شصتم
🔹دست خدا با جماعت است
[ در گفتوگویی با خوارج، دربارهٔ کافر نشدن کسانی که مرتکب گناه میشوند، توضیحاتی دادم و از آنان پرسیدم:]
🔻اگر چنین میپندارید که من خطا کرده و گمراه شدهام، پس چرا همهٔ امت محمد صلیاللهعلیهوآله را به گمراهی من گمراه میدانید و خطای مرا به حساب آنان میگذارید و آنان را به گناهی که من مرتکب شدهام، کافر میشمارید؟ شمشیرهای خود را بر روی دوش نهادهاید و بر سر بیگناه و گناهکار فرود میآورید و گناهکار و بیگناه را با هم مخلوط میکنید و همه را یکی میپندارید؟!
🔻شما میدانید که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله کسی را که مرتکب «زنای مُحصَنه» شده بود، سنگسار کرد؛ ولی سپس بر او نماز خواند و میراثش را به خانوادهاش داد! قاتل را قصاص کرد؛ ولی میراث او را به خانوادهاش بازگرداند. دست دزد را بُرید و زناکار غیر مُحصَنه را تازیانه زد؛ ولی سهم آنان را از غنائم داد و اجازه داد با زنان مسلمان ازدواج کنند. پس رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آنها را به سبب گناهانشان کیفر میداد و حدود الهی را بر آنان جاری میساخت؛ اما از سهمی که اسلام برایشان معیّن کردهبود، محرومشان نمیکرد و نام آنها را از دفتر اهل اسلام نمیزدود.
🔻شما بدترین مردم هستید؛ یعنی از کسانی هستید که شیطان به هر سو بخواهد، آنان را میکشاند و گمراه و سرگردان میسازد! در آیندهٔ نزدیک، دو گروه با دو موضع متفاوت در برابر من، هلاک میشوند: دوستی که در دوستیِ من افراط کند و این افراط او را از راه حق دور سازد و دشمنی که در کینهتوزی با من افراط کند و دشمنی با من او را از حق دور سازد. بهترین مردم در قبال من کسانی هستند که راه میانه را برگزینند؛ پس همراه آنان باشید و از آنها جدا نشوید! همواره با جماعت باشید که دست خدا با جماعت است و از تفرقه بپرهیزید؛ زیرا کسانی که از جماعت کنارهگیری کنند، طعمهٔ شیطان میشوند؛ مانند گوسفندی که از گله جدا میافتد و طعمهٔ گرگ میشود!
🔻آگاه باشید، کسی که مردم را به شعار «تفرقه و جدایی» دعوت کند بکُشید؛ هر چند زیر عمامهٔ من باشد. اگر به آن دو نفر [ ابوموسی و عمروبنعاص ] اجازهٔ داوری دادم، تنها برای این بود که آنچه قرآن زنده کرده، زنده سازند و آنچه قرآن میرانده است، بمیرانند. زنده کردن قرآن این است که دست وحدت به هم دهند و به حُکم آن عمل کنند و میراندن قرآن جداشدن از احکام آن است. پس اگر قرآن ما را بهسوی آنان بکشاند، از ایشان پیروی میکنیم و اگر آنان را به جانبِ ما رهنمون شد، باید از ما اطاعت کنند!
🔻من کار نادرستی نکردهام و شما را در کارتان فریب نداده و به اشتباه نینداختهام. رأی بزرگان شما بر این قرارگرفت که دو نفر را برای داوری انتخاب کنند. ما هم از آنها پیمان گرفتیم که از حُکم قرآن تجاوز نکنند؛ اما افسوس که آنها عقل خویش را از دست دادند و حق را ترک کردند، با اینکه آن را به خوبی میدیدند و چون ستمگری با هواپرستی آنها سازگار بود، با ستم همراه شدند. ما پیش از داوری ظالمانهشان با آنها شرط کردیم که به عدالت داوری کرده و بر اساس حق حکم کنند؛ اما به آن پایبند نماندند.
📚منابع:
۱. نهجالبلاغه، خطبهٔ ۱۲۷
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
فضیلت21کتاب 1001داستان از زندگانی حضرت علی علیه السلام.mp3
1.18M
#قطرهاےازدریــا 🌊
#دربابفضایـلمولا ✨
💠 حبل الله کیست ؟
🌿 چرا علے علیهالسلام در تمام نمازها توحید میخواند؟ شرح مختصر روایت در همین فایل صوتے
📚 منبع : فضیلت 21 از کتاب 1001 داستان از زندگے امام علے
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت184
🔷 ویژگیهاى اعتقادى امام علیه السّلام
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم.
🔻 بالاترین درجه ایمان یقین است و خود یقین هم دارای مراتب است و عالی ترین مرتبه یقین عین الیقین است.
مولا علی(علیه السلام) در جای جای نهج البلاغهٔ شریف درباره یقین، ایمان و اضداد آنها فرمایشاتی بسیار دقیق و جالبی دارند، از جمله در حکمت ۳۱ ارکان ایمان را که بیان می فرمایند، یکی از چهار رکن ایمان را یقین قرار می دهند و بعد در مقابل ایمان اول ارکان کفر را بیان می کنند و سپس ارکان شک را، یعنی شک هم در مقابل ایمان است. پس فقط کفر در مقابل ایمان نیست.
🔻بنابراین انسان در مسیر تربیت ایمانی خودش ممکن است گاهی به شک گرفتار بشود. این شک اگر به دقت و سرعت برطرف نشود و به پاسخ نرسد و ایمان تقویت نشود، آرام آرام انسان به وادی کفر و انکار و تکذیب سقوط می کند.
پس اگر شما کسی را پیدا کنید که از اولی که با حق مواجه شده، نه تنها انکار نکرده، نه تنها تکذیب نکرده، نه تنها کفر نورزیده، بلکه از اول ایمان آورده و بعد از زمانی که به حق ایمان آورده هرگز در مسیر ایمانش شکی نفوذ نکرده ، می فهمید که این شخصیت خیلی شخصیت برجسته و استثنایی است.
🔻مولا علی(علیه السلام) بر اساس این مقدّماتی که عرض شد، عالی ترین مرتبه ایمان و یقین را دارا هستند.
لذا در حکمت ۱۸۴ نهج البلاغه درباره خودشان و ایمان خودشان اینگونه بیان می فرمایند: «مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ مُذْ أُرِيتُهُ»؛ یعنی چه؟ یعنی اینکه از روزی که حق به من نشان داده شده هرگز در آن شک نکرده ام.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۱۸۴ بخش اول.mp3
3.18M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت184 قسمت اول
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#خطابهء_غدیر
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
🔰 فراز《۲۴》
◽️… إنَّهُ خَليفَةُ رَسولِ اللّهِ و أميرُالمؤمِنينَ و إمامُ الهادي مِنَ اللّهِ و قاتِلُ النّاكِثينَ و القاسِطينَ و المارِقينَ بِأمرِاللّهِ . يَقولُ اللّهُ : "ما يُبَدَّلُ القَولُ لَدَيَّ" بِأمرِكَ يا رَبِّ أقولُ : أللّهم والِ مَن والاهُ و عادِ مَن عاداهُ و انصُر مَن نَصَرَهُ و اخذُل مَن خَذَلَهُ و العَن مَن أنكَرَهُ و اغضِب عَلي مَن جَحَدَ حَقَّهُ.…
🔹… همانا اوست جانشین رسول خدا و فرمانرواے ایمانیان ؛
و از سوے خدا پیشوای هدایتگر ؛
اوست پیکارکننده با پیمان شکنان و رویگردانان از راستے و به در رفتگان از دین ؛
خداوند مےفرماید:
" فرمان من دگرگونے نمےپذیرد " (قاف/۲۹) ؛
پروردگارا ! اکنون به فرمان تو مےگویم :
خداوندا ! دوست داران او را دوست دار و دشمنانش را دشمن ،
پشتیبانان او را پشتیبانے و یارانش را یاری کن و خوددارے کنندگان از یارےاش را رها کن ،
ناباورانش را از مهرت بِران و خشم خود را بر آنان فرود آور .…
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
📢مبلغ غدیر باشیم……
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
...|#علےاززبانعلے|...
📃 قسمت صد و شصت و یکم
❇️ خبر خیانت نمایندگان در حکمیت و آمادگی برای جنگ
🔸عبداللّٰهبنعبّاس را به عنوان جانشین خود میفرستم
[ با رسیدن ماه رمضان که هنگام بیان نتیجه حَکمیت بود، معاویه بههمراه چهارصد تَن وارد « دومةالجندل» شد. فرماندار من در آن منطقه اصرار میکرد که من نیز در آن منطقه حضور داشته باشم. به وی گفتم: ]
🔻ای فرزند حرّ، من گرفتار گروه خوارج هستم و باید مراقب آنها باشم. اگر آنها را رها کنم و مدتی در اینجا نباشم، فتنهای که دراین شهر برپا میکنند، بزرگتر از جنگ با اهل شام خواهدبود؛ ولی ابوموسیاشعری که مردم به حَکم بودن او رضایت دارند، میآید و عبداللّٰهبنعبّاس را هم به عنوان جانشین خودم میفرستم و حضور او به منزلهٔ حضور من خواهد بود.
🔸 آن دو مردی که برای حَکمیت انتخاب کرده بودید خیانت کردند
[ هنگامی که خبر حَکمیت و خیانت نمایندگان و فرار ابوموسیاشعری به مکه را دریافت کردم، خطاب به مردم گفتم: ]
🔻خدا را سپاس، هرچند دشواریهای فراوان و حوادثی بزرگ در این روزگار پدید آورد.
شهادت میدهم جز خدای یگانه، معبودی نیست و شهادت میدهم محمّد صلیاللهعلیهوآله بنده و فرستادهٔ اوست.
اما بعد، بدانید که نافرمانی از دستور خیرخواه مهربان و دانای باتجربه، موجب حسرت و سرگردانی است و پشیمانی در پی دارد.
🔻من در این حَکمیت، رأی و نظر خود را با شما در میان نهادم و نظر خالص خود را در اختیار شما قرار دادم. ایکاش اطاعت میشد! ولی شما همانند مخالفانی ستمکار و پیمانشکنانی نافرمان، از پذیرش آن سر باز زدید؛ تا آنجا که نصیحت کنندهٔ خیرخواه در کار خود به تردید افتاد [ که چگونه خیرخواهی خود را به شما تفهیم کند! ]
داستان من و شما چنان است که شاعر «هوازنی» سروده است:
در سرزمین «منعرج» دستور لازم را دادم، اما نپذیرفتید.
و فردا صبح به فایدهٔ آن آگاه شدید.
🔻بدانید، آن دو مردی که برای حَکمیت انتخاب کرده بودید، خیانت کردند و حکم قرآن را پشت سر خویش انداختند و از خود نظری ساختند و پرداختند که خلاف نظر قرآن بود. آنچه قرآن زنده کرده بود، نابود ساختند و آنچه قرآن از بین برده بود، احیا کردند و در نهایت، با یکدیگر نیز اختلاف پیدا کردند و هیچکدام راه درست را نپیمودند و نظر صحیحی ارائه نکردند. پس خداوند و رسولش و مؤمنان شایسته از آن دو برائت میجویند!
اکنون آمادهٔ جهاد باشید و مقدمات لازم را برای حرکت فراهم آورید و صبح روز دوشنبه در اردوگاه حاضر شوید. انشاءالله.
🔸ابوموسی اشعری را هوای نفس به گمراهی کشاند
[ ابوموسی اشعری پس از اینکه فریب عمروبنعاص را خورد، دیگر روی بازگشت به کوفه را نداشت و از خجالت به شهر مکه فرار کرد. در نامهای به وی نوشتم: ]
🔻تو را هوای نفس به گمراهی کشید و غرور نیز به ورطهٔ سقوط کشانید؛ پس، از خداوند درخواست توبه و جبران کن که خدا توبهپذیر است و جبران هم میکند. خدا هم میبخشد و هم سرزنش نمیکند و محبوبترین بندگانش کسانی هستند که تقوا را رعایت میکنند.
🔸دعوت از خوارج برای جنگ با دشمن
[ نامهای به خوارج نوشتم و از آنها خواستم برای جنگ مجدد با معاویه آماده شوند: ]
🔻بسمالله الرحمن الرحیم
از بندهٔ خدا علی، امیرالمؤمنین، به عبداللهبنوهبراسبی و یزیدبنحصین و کسانی که نزد ایشاناند
سلام بر شما. آن دو مردی که به داوری آنان رضایت داده بودیم، با کتاب خدا مخالفت ورزیدند و بدون استفاده از راهنماییهای خداوند، از هوای نفس خود پیروی کردند و چون به سنت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و به حکم قرآن عمل نکردند، ما از حکم آنان برائت جستیم و بر همان اعتقاد اول خود هستیم. خدایتان رحمت کند. پیش من آیید که ما در حال حرکت برای جنگ با دشمن خود و دشمن شما هستیم، تا خداوند میان ما و ایشان حکم فرماید، که او بهترین حکمکنندگان است.
[ اما آنان در پاسخ نامهٔ من نوشتند: اما بعد، غضب تو برای خدا نبود؛ بلکه برای نفس خود غضب کردی! بنابراین، اگر قبول کنی که در پذیرش حَکمیت مرتکب کفر شدهای و هماکنون از آن گناه بزرگ پشیمان هستی و توبه کردهای، ما نیز دربارهٔ پیشنهاد تو فکر میکنیم. در غیر این صورت به تو اعلان جنگ میدهیم؛ زیرا خداوند توطئهٔ خائنان را به نتیجه نمیرساند! ]
📚منابع:
۱. أنسابالاشراف، ج۲، ص۳۴۶، رقم ۴۱۹
۲. نهجالبلاغه، خطبه ۳۵
۳. تاریخ طبری،ج۴، ص۵۶
۴. الکامل، ج۳، ص۳۳۸
۵. مروجالذهب، ج۲، ص۴۴۶
۶. نهجالبلاغه، خطبه ۱۷۷
۷. الامامة و السیاسة، ص۱۶۰
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
فضیلت19کتاب 1001داستان از زندگانی حضرت علی علیه السلام(1).mp3
3.41M
#قطرهاےازدریــا 🌊
#دربابفضایـلمولا ✨
💠 توطئه قتل پیامبر
و ماموریت امیرالمومنین علیهالسلام
🌿 یارے امیرالمؤمین ععیهاسلام توسط حضرت جبرئیل و میکائیل و شرح مختصر روایت در همین فایل صوتے
📚 منبع : کتاب 1001 داستان زندگانے امام علے علیهالسلام
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت184
🔷 ویژگى هاى اعتقادى امام (علیه السّلام )
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم.
🔻 اینقدر یقین جز در معصومین (علیهم السلام) بعید است در کسی اتفاق بیفتد و قطعاً در این سطحی که مولا علی(علیه السلام) دارند در هیچکس اتفاق نیفتاده است که از اول اولی که حق توسط پیغمبر خدا به امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرضه شده، نه تنها شک نکرده، تا آخر عمر هم لحظه ای و سرسوزنی در هیچ مرتبه ای ، در هیچ فتنه و پستی و بلندی نسبت به حق و این مکتب و دین و مرام و آرمان حق پیغمبر شک نکردند.
🔻انسانی که به عالیترین مرتبه یقین رسیده است ؛ یعنی امیرالمؤمنین ، حالا دیگر احتیاجی ندارد کسی پرده های حجاب بر روی حقایق را از جلوی چشمش کنار بزند. چون اصلاً پرده ای بین دل او و حقایق نیست. به همین دلیل در نهج البلاغه می فرمایند: «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً » ؛ اگر تمام پرده های غیب و ملکوت از جلوی چشمها کنار برود، بر یقین منِ علی چیزی اضافه نخواهد شد. چرا؟ چون من اصلاً شکی ندارم که با رفع حجابها بخواهد به یقین تبدیل بشود.
🔻این یقین را امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۳۱ نهج البلاغه تشریح فرمودند؛ یقین چهار شعبه دارد:
1⃣ دیدن مسائل با چشم بصیرت، یعنی با نگاه عقلانی و تحلیلی
2⃣ بیرون کشیدن حکمت رخدادها و وقایع به برکت این چشم بصیرت و تحلیل عقلی
3⃣ عبرت گرفتن از موعظه ای که در حکمت رخدادها و پدیده های تاریخی است
4⃣ پیمون راه محکم و متقن و یقینی پیشینیان صالح
🔻ان شاءالله خدا به همه ما یقین را عنایت بفرماید.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۱۸۲ بخش دوم.mp3
1.49M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت184 قسمت دوم
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#خطابهء_غدیر
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
🔰فراز《۲۵》
◽️…أللّهُمَّ إنَّكَ أنزَلتَ الآيَةَ في عَلِيٍّ وَلِيِّكَ عِندَ تَبيينِ ذلك و نَصبِكَ إيّاهُ لِهذا اليَومِ : "اَليَومَ أكمَلتُ لَكُم دینَكم و أتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي و رَضيتُ لَكُمَ الإسلامَ ديناً " ،و قُلتَ : " إنَّ الدّينَ عِندَ اللّهِ الإسلامُ" و قُلتَ : " وَ مَن يَبتَغِ غَيرَ الإسلامِ ديناً فَلَن يُقبَلَ مِنهُ و هو في الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ" أللّهُمَّ إنّي اُشهِدُكَ أنّي قد بَلَّغتُ.…
🔹… معبودا !
تو خود در هنگام بیان ولایت علے و برپایی او فرمودے :
" امروز آیین شما را به کمال و نعمتم را برای شما تمام نمودم و با خشنودے اسلام را دین شما قرار دادم. " (مائده/٣) ؛
و فرمودے:
" همانا دین نزد خدا تنها اسلام است ." ( آل عمران/۱۹) ؛
و نیز فرمودے :
" و آنکه بجز اسلام دینے جوید از او پذیرفته نبوده ، در جهان دیگر در شمار زیانکاران خواهد بود ." ( آل عمران/۸۵) ؛
خداوندا !
تو را گواه مےگیرم که پیام تو را به مردمان رساندم .…
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
📢 مبلغ غدیر باشیم……
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
#علےاززبانعلے
📃 قسمت شصت و دوم
❇️ عهدشکنی طلحه و زبیر
🔸طلحه و زبیر به دنبال سهم خواهی از حکومت
🔻[ در جریان اولین تقسیم بیتالمال، که طلحه و زبیر ناامید از امتیازات خاص شده بودند با نقشه دیگری (طرح محرومیت هایشان در دوران عثمان) به سراغ من آمدند و درخواست واگذاری استانداری کوفه و بصره را به خودشان داشتند. من به آنان گفتم: ]
🔻نظر من این است که شما نزد من بمانید. من به وجود شما در کنار خودم افتخار می کنم و دوری شما موجب نگرانی و ناراحتی من خواهد بود!
❇️ دو شاخصه مهم یک مسئول
🔻[ با اصرار آن دو به آنها یادآور شدم: ]
به آنچه خدا برای شما قرار داده است، راضی باشید تا من تصمیم بگیرم. البته بدانید که من در حکومت و امانتی که به من سپرده شده است، به کسی از اصحابم مسئولیت نمیدهم، مگر اینکه از دینداری و امانتداری او اطمینان داشته باشم و باطنش را بشناسم.
❇️ طلحه و زبیر به دنبال توطئه برای کسب قدرت
🔻[ طلحه و زبیر برای من پیامی فرستادند و از تغییر نظر خود و زمینهسازیهایی که برای حکومت من کرده بودند ( از قبیل: شوراندن مردم علیه عثمان، کشته شدن او، پیشتازی خود در بیعت، ترغیب مردم و بزرگان عرب برای بیعت، سختیهایی که در این راه متحمل شده بودند) سخن گفتند و اینکه به هیچ یک از آرزوهای خود نرسیده بودند و شِکوِه از اینکه به جای آنها، به امثال مالکاشترها میدان داده بودم! به پیامآور گفتم: ]
🔻بازگرد و از طلحه و زبیر بپرس که چه چیزی آنها را راضی می کند؟
[ او برگشت و گفت: آنها استانداری کوفه و بصره را میخواهند. پاسخ دادم: ]
🔻نه. به خدا سوگند! اگر درخواست آنها را اجابت کنم، نابسامانی شروع، فساد گسترش، بر شهرها از اطراف هجوم می آورند و امنیت مردم تهدید می شود. و در ادامه به آیه ۸۳ سوره قصص استناد کردم و آنها را از مکر و نیرنگ برحذر داشتم.
" تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛
این سرای ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻛﺴﺎنی قرار میدهیم که اراده برتریجویی در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک برای پرهیزکاران است".
❇️ طلحه و زبیر، شیفتگان قدرت و حکومت!
🔻[ عبداللهبنعباس نیز که میدانست مشکل طلحه و زبیر چیست و آن دو علاقمند به داشتن مقامی هستند، به من گفت: بهتر است بصره را به زبیر و کوفه را به طلحه واگذار کنی، تا آن دو از جَوسازی علیه تو دست بردارند! خندیدم و به او گفتم: ]
🔻چه میگویی؟! در شهرهای کوفه و بصره نیروهای فراوان و اموال گستردهای وجود دارد. اگر طلحه و زبیر به زمامداری ان دو شهر برسند، افراد سفیه و نادان را به سوی خود جلب میکنند و اشخاص ضعیف و ناتوان را آزار میدهند و با توانگران و قدرتمندان سازش خواهند کرد.
🔻اگر قرار بود کسی را به سبب رساندن نفع یا داشتن ضرر، به کار حکومت بگمارم، معاویه را بر شام میگماشتم و اگر نبود آنچه از این دو تن مشاهده کردم و نیز حرص و ولعشان برای رسیدن به ریاست و قدرت، شاید درباره آنها تصمیم دیگری میگرفتم و مسئولیتی برایشان در نظر میگرفتم.
منابع:
۱. قرآنکریم، سوره قصص، آیه۸۳
۲. شرح نهج البلاغه، ج۱۱، ص۱۶
۳. الإمامة والسیاسة، ج۱، ص۷۱
۴. تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۸۰
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari