🔴 کعبه خانهٔ خدا و در مسجدالحرام در شهر مکه است!
➖رسول خدا صلیالله علیه و آله:
«یَا بُنَیَّ إِنَّ الْکَعْبَهًَْ بَیْتُ اللَّهِ»
ای فرزندم! کعبه، خانه خداست.
➖امام سجاد علیهالسلام:
«إِنَّ الْکَعْبَهًَْ بَیْتُ اللَّهِ»
بهراستی کعبه خانهٔ خداست.
➖امام صادق علیهالسلام:
«...وَ الْبَیْتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِبَطْنِ مَکَّهًَْ»
نه! سوگند به خانهٔ کعبه که درون مکّه است...
➖رسول خدا صلیالله علیه و آله:
«الْکَعْبَهًُْ فِی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ»
کعبه در مسجدالحرام است!
➖امام باقر علیهالسلام:
«صَارَتِ الْکَعْبَهًُْ فِی الْمَسْجِدِ»
کعبه در مسجد الحرام است!
📗تفسیر اهلبیت علیهمالسلام ج۲، ص۵۰۲
📗تفسیر اهلبیت علیهمالسلام ج۱۴، ص۵۶۴
📗تفسیر اهلبیت علیهمالسلام ج۲، ص۵۰۶
📗الکافی، ج۲، ص۲۶
📗بحارالأنوار، ج۶۵، ص۲۵۰
📗بحارالأنوار، ج۲۷، ص۲۲۹
📗من لايحضره الفقيه ج ۱، ص ۱۹۸
🔴 کعبه قبــــــلهٔ حـق...
🌕 رسولالله صلیالله علیه و آله فرمودند:
«فَکَذَلِکَ قِبْلَهًُْ بَیْتِ الْمَقْدِسِ فِی وَقْتِهِ حَقٌّ ثُمَّ قِبْلَهًُْ الْکَعْبَهًِْ فِی وَقْتِهِ حَقٌّ»
«پس همان طور که قبلهٔ بیتالمقدّس در زمان خودش حق بود؛ قبلهٔ کعبه نیز در زمان خودش حق است.»
📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱،ص۶۲۴
📗التفسير الإمام العسکری، ص۴۹۲
📗تفسيرالصافي، ج ۱، ص ۱۹۴
📗 بحارالأنوار، ج۴، ص۱۰۶
📗بحارالأنوار، ج۸۱، ص۶۱
📗 الاحتجاج، ج۱، ص۴۲
📗مستدرک الوسایل، ج۳، ص۱۷۵
🔴 «بکّه» نام دیگر «مکّه» است!!!
🌕 امام صادق علیه السلام فرمودند: مکّه را پنج نام است: «امّالقری»، «مکّه»، «بکّه» و «بسّاسه» و بسّاسه میگفتند برای اینکه هرگاه آنجا ستم میکردند ستمگران را از خود بیرون میکرد و نابودشان مینمود. و نام دیگرش «امّ رُحم» است چون هرگاه پایبند به این شهر میشدند مورد رحمت الهی میشدند»
«الصّادق:أَسْمَاءُ مَکَّهًَْ خَمْسَهًٌْ أُمُ الْقُرَی وَ مَکَّهًُْ وَ بَکَّهًُْ وَ الْبَسَّاسَهًُْ کَانُوا إِذَا ظَلَمُوا بِهَا بَسَّتْهُمْ أَیْ أَخْرَجَتْهُمْ وَ أَهْلَکَتْهُمْ وَ أُمُّ رُحْمٍ کَانُوا إِذَا لَزِمُوهَا رُحِمُوا.»
------------------------------
🌕 امام صادق علیهالسلام: مکان خانهٔ خدا، «بکّه» نام دارد و مکّه نام آن شهر است.
الصّادق: مَوْضِعُ الْبَیْتِ بَکَّهًُْ وَ الْقَرْیَهًُْ مَکَّهًْ.
-------------------------------
🌕 امام باقر علیهالسلام: بکّه مکان خانهٔ کعبه است و مکّه حرم میباشد و همان است که خداوند فرموده: «وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا.»
«الباقر:إِنَ بَکَّهًَْ مَوْضِعُ الْبَیْتِ وَ إِنَ مَکَّهًَْ الْحَرَمُ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِنا.»
--------------------------------
🌕 امام صادق علیهالسلام مکّه، بکّه نامیده شده است، چون مردم در آن مکان دور هم جمع میشوند.
«الصّادق: إِنَّمَا سُمِّیَتْ مَکَّهًُْ بَکَّهًَْ لِأَنَ النَّاسَ یَتَبَاکُّونَ فِیهَا.»
-------------------------------
🌕 عبداللهبنسنان گوید: از امام صادق علیهالسلام پرسیدم: «چرا به کعبه، بکّه گفتهاند»؟ جواب داد: «بهخاطر گریهٔ مردم در اطراف و در داخل آن».
عَنْ عَبْدِاللَّهِبْنِسِنَانٍ قَال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ لِمَ سُمِّیَتِ الْکَعْبَهًُْ بَکَّهًَْ؟ فَقَالَ: لِبُکَاءِ النَّاسِ حَوْلَهَا وَ فِیهَا.
------------------------------
🌕 علیبنجعفر از برادرش امام موسی کاظم علیهالسلام نقل میکند و میگوید: از او پرسیدم: «چرا مکّه بکّه نامیده شده است»؟ فرمود: «زیرا مردم در آنجا با دست به همدیگر فشار وارد میکنند؛ یعنی در آن مسجد در اطراف کعبه مردم با دست همدیگر را کنار میزنند»
«عَلِیُبْنُجَعْفَرِبْنِمُحَمَّدٍ، عَنْ أَخِیهِ مُوسَیبْنِجَعْفَر قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ مَکَّهًَْ لِمَ سُمِّیَتْ بَکَّهًَْ؟ قَالَ: لِأَنَّ النَّاسَ یَبُکُّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِالْأَیْدِی وَ لَا یَکُونُ إِلَّا فِی الْمَسْجِدِ حَوْلَ الْکَعْبَهًْ.»
-------------------------------
📗بحارالأنوار، ج۹۶، ص۷۷
📗بحارالأنوار، ج۹۶، ص۷۸
📗وسایل الشیعه، ج۱۳، ص۲۸۰
📗وسایل الشیعه، ج۱۳، ص۲۸۱
🔴 وقتی خداوند کعبه را به خواست پیامبرش قبلهٔ مسلمانان قرار میدهد...
🌕 آقا امام عسکری علیهالسلام فرمودند: خداوند به حضرت رسول صلیالله علیه و آله زمانیکه در مکّه بود، امر فرمود که رو به سوی بیتالمقدّس نمازگزارد و حتّیالامکان کعبه را بین خود و بیتالمقدّس قراردهد و چنانکه امکان آن فراهم نباشد به سمت بیتالمقدّس نمازگزارد؛ همانگونه که بود. رسولخدا در طول سیزده سالی که در مکّه حضور داشت، چنان میکرد. ولی پس از ورود به مدینه حدود هفده یا شانزده ماه مجبور بود جهت عبادت خود را از خانهٔ کعبه بهسوی بیتالمقدّس منحرف گرداند. جمعی از عاصیان یهودی میگفتند: «به خدا سوگند! محمد صلیالله علیه و آله ندانست که چگونه نماز بخواند و بههمین خاطر بهسوی قبلهٔ ما و با بهرهگیری از راه و روش ما نمازش را به جای آورد». و این برای پیامبر سنگین و سخت بود که به این سبب به یهود وابسته شود و نیز قبلهشان را نمیپسندید و کعبه را دوست میداشت. پس چون جبرئیل نزد ایشان آمد، حضرت رسول به او فرمود: «ای جبرئیل! حقیقتاً من دوست دارم که خداوند مرا از بیتالمقدّس بهسوی کعبه بازگرداند. و اینکه من به قبلهٔ یهود نماز گزارم، مرا میآزارد». پس جبرئیل به پیامبر گفت: «از خداوند تحوّل بهسوی کعبه را تقاضا کن که او خواستهٔ تو را رد نکرده و تو را از رسیدن به آرزویت محروم نمیگرداند.» جبرئیل پس از اتمام دعای حضرت، به آسمان صعود کرد و پس از گذشت ساعتی بازگشت و فرمود: ای محمّد! (آیه ۱۴۴ سوره بقره را آورد) و بازوان پیامبر را گرفته و بهسوی 👈کعبه برگرداند.
«وَ ذَلِکَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ لَمَّا کَانَ بِمَکَّهًَْ أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَی أَنْ یَتَوَجَّهَ نَحْوَ الْبَیْتِ الْمُقَدَّسِ فِی صَلَاتِهِ وَ یَجْعَلَ الْکَعْبَهًَْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا إِذَا أَمْکَنَ وَ إِذَا لَمْ یَتَمَکَّنْ اسْتَقْبَلَ الْبَیْتَ الْمُقَدَّسَ کَیْفَ کَانَ فَکَانَ رَسُولُ اللَّهِ یَفْعَلُ ذَلِکَ طُولَ مُقَامِهِ بِهَا ثَلَاثَ عَشْرَهًَْ سَنَهًًْ فَلَمَّا کَانَ بِالْمَدِینَهًِْ وَ کَانَ مُتَعَبِّداً بِاسْتِقْبَالِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ اسْتَقْبَلَهُ وَ انْحَرَفَ عَنِ الْکَعْبَهًِْ سَبْعَهًَْ عَشَرَ شَهْراً أَوْ سِتَّهًَْ عَشَرَ شَهْراً وَ جَعَلَ قَوْمٌ مِنْ مَرَدَهًِْ الْیَهُودِ یَقُولُونَ وَ اللَّهِ مَا دَرَی محمد کَیْفَ صَلَّی حَتَّی صَارَ یَتَوَجَّهُ إِلَی قِبْلَتِنَا وَ یَأْخُذُ فِی صَلَاتِهِ بِهُدَانَا وَ نُسُکِنَا فَاشْتَدَّ ذَلِکَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ لِمَا اتَّصَلَ بِهِ عَنْهُمْ وَ کَرِهَ قِبْلَتَهُمْ وَ أَحَبَّ الْکَعْبَهًَْ فَجَاءَهُ جَبْرَئِیلُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ یَا جَبْرَئِیلُ! لَوَدِدْتُ لَوْ صَرَفَنِیَ اللَّهُ تَعَالَی عَنْ بَیْتِ الْمَقْدِسِ إِلَی الْکَعْبَهًِْ فَقَدْ تَأَذَّیْتُ بِمَا یَتَّصِلُ بِی مِنْ قِبَلِ الْیَهُودِ مِنْ قِبْلَتِهِمْ. فَقَالَ جَبْرَئِیلُ: فَاسْأَلْ رَبَّکَ أَنْ یُحَوِّلَکَ إِلَیْهَا فَإِنَّهُ لَا یَرُدُّکَ عَنْ طَلِبَتِکَ وَ لَا یُخَیِّبُکَ مِنْ بُغْیَتِکَ فَلَمَّا اسْتَتَمَّ دُعَاؤُهُ صَعِدَ جَبْرَئِیلُ ثُمَّ عَادَ مِنْ سَاعَتِه قالَ... فَأَخَذَ بِعَضُدَیْهِ فَحَوَّلَهُ إِلَی الْکَعْبَهًِْ»
📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۱۴
📗بحارالأنوار، ج۴، ص۱۰۴
📗الإمام العسکری، ص۴۹۲
📗بحارالأنوار، ج۸۱، ص۵۹
📗الاحتجاج، ج۱، ص۴۰
📗مستدرک الوسایل، ج۳، ص۱۷۴
🔴 از اول هم قرار بود که خانه کعبه قبله مسلمین باشد:
«إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ»
نخستين خانهاى كه براى مردم و نيايش خداوند بنا نهاده شد، همان است كه در سرزمين مكّه است؛ كه پربركت، و مايهٔ هدايت جهانيان است. (آل عمران/۹۶)
🌕 امیرالمومنین علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: منظور از آن این است که اوّلین خانهای که قبله برای عبادت و نماز افراد مکلّف و مقصد حجّشان و محلّ ادای مناسک حج قرار داده شد، این خانهای است که در مکّه است؛
«أمیرالمؤمنین :فِی قَوْلِهِ تَعَالَی إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً إِنَّ فِیهِ أَقْوَالًا مِنْهَا أَنْ یَکُونَ الْمُرَادُ بِذَلِکَ أَنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِعِبَادَهًِْ الْمُکَلَّفِینَ قِبْلَهًًْ لِصَلَاتِهِمْ وَ غَایَهًًْ لِحَجِّهِمْ وَ مُؤَدًّی لِمَنَاسِکِهِمْ هَذَا الْبَیْتُ الَّذِی بِبَکَّهًَْ وَ إِنْ کَانَ مِنْ قَبْلِهِ بُیُوتٌ لَیْسَتْ هَذِهِ صِفَتَهَا.»
📗تفسیر اهلبیت علیهمالسلام ج۲، ص۶۸۰
📗مستدرک الوسایل، ج۳، ص۱۷۸
🔴 با توجه به این حدیث شریف و دیگر احادیث فوق، رسول الله صلی الله علیه و آله در طول زندگانی پر برکت خود، جز به دو قبله نماز نخوانند؛(بیتالمقدس و کعبه)! حالا طبق قاعدهٔ جماعت گمراه و کذاب که ادعا دارند قبله حقیقی به سمت پترا در اردن است، آیا میتوان گفت چون پیامبر به سمت پترا در اردن نمازی نخواندند، پس نستجیر بالله، خاک به دهانمان(دهانشان) پیامبر مکرم اسلام صلیالله علیه و آله کافر از دنیا رفتهاند؟؟؟؟
مضافا اینکه هیچ سخن و اشارهای در کلام معصومین علیهمالسلام در باب قبله بودن مکانی جز کعبه در مکه وجود ندارد!
بعضی سخنان و ادعاها با اینکه تلخ است ولی خنده دار هم هست. از نادانی جهال مقدس مآب و حرف تلخ و بی سر وته این جماعت فقط باید خندید. هیچ فکر نمیکردم روزی مجبور شوم قبله را اثبات کنم.
در بخش های بعدی انشاءالله توضیح خواهیم داد که چرا حضرت مهدی علیهالسلام قبله مسجد کوفه را از ابتدا اصلاح خواهند نمود...
پایان بخش اول!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 رفتار عجیب خواجه نصیرالدین طوسی
🔸 استاد عالی
🔴 مسجد «ذوالقبلتین»...
⭕️ رسول خدا صلیالله علیه و آله تنها به دو قبله نماز خواند:
🌕 مسجد ذوالقبلتین مسجدی است که در آن قبله مسلمانان در حین یکی از نماز ظهر از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت. پیامبر اسلام دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیتالمقدس و دو رکعت دیگر را به جانب کعبه گزارد. این امر در مسجد بنیسالم مدینه انجام شد، که بعدها به مسجد «ذوالقبلتین» یا دو قبلهای، مشهور گشت.
🌕 حضرت رسول صلیالله علیه و آله، در مدّت اقامت خود در مکّه و تا هفت ماه بعد از هجرت نیز به طرف بیتالمقدّس نماز میخواندند؛ در این هنگام یهودیان از او انتقاد کردند. به آن جناب گفتند: «تو از ما متابعت و پیروی میکنی، زیرا شما به طرف بیتالمقدّس که قبلهی ماست نماز میخوانی و ما قبل از تو به این قبله نماز میخواندیم.» پیغمبر اندوهگین شد و دوست داشت که خداوند قبله را به طرف کعبه تغییر دهد. حضرت در دل شب از منزل بیرون میرفت و به اطراف آسمان نگاه میکرد و منتظر فرمان خداوند بود. روزی که تغییر قبله پیش آمد، پیامبر در مسجد بنیسالم که همان مسجدی بود که اوّلین نماز جمعه را وقتی در مدینه بودند در آنجا خواندند نماز میخواند؛ او با آنان نماز ظهر را اقامه فرمود، حضرت دو رکعت به طرف بیتالمقدّس و دو رکعت به طرف کعبه ادا کرد. در این هنگام که در آن مسجد بود، این آیه شریفه نازل گردید: قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها(۱۴۴/بقره)
«وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ یُصَلِّی إِلَی بَیْتِ الْمَقْدِسِ مُدَّهًَْ مُقَامِهِ بِمَکَّهًَْ وَ فِی هِجْرَتِهِ حَتَّی أَتَی لَهُ سَبْعَهًُْ أَشْهُرٍ فَلَمَّا أَتَی لَهُ سَبْعَهًُْ أَشْهُرٍ عَیَّرَتْهُ الْیَهُودُ وَ قَالُوا لَهُ أَنْتَ تَابِعٌ لَنَا تُصَلِّی إِلَی قِبْلَتِنَا وَ نَحْنُ أَقْدَمُ مِنْکَ فِی الصَّلَاهًِْ. فَاغْتَمَّ رَسُولُ اللَّهِ مِنْ ذَلِکَ وَ أَحَبَّ أَنْ یُحَوِّلَ اللَّهُ قِبْلَتَهُ إِلَی الْکَعْبَهًِْ فَخَرَجَ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ وَ نَظَرَ إِلَی آفَاقِ السَّمَاءِ یَنْتَظِرُ أَمْرَ اللَّهِ وَ خَرَجَ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ إِلَی مَسْجِدِ بَنِی سَالِمٍ الَّذِی جَمَعَ فِیهِ أَوَّلَ جُمُعَهًٍْ کَانَتْ بِالْمَدِینَهًِْ وَ صَلَّی بِهِمُ الظُّهْرَ هُنَاکَ بِرَکْعَتَیْنِ إِلَی بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ رَکْعَتَیْنِ إِلَی الْکَعْبَهًِْ وَ نَزَلَ عَلَیْهِ قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها الْآیَاتِ»
📗بحارالأنوار، ج۱۹، ص۱۱۲
❤️السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا❤️
💖🕊
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام:
اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی وحُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَعَلیاَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک.🌹🍃
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحبت های یک طلبه خطاب به مسئولین:
اگه مرد هستین باید عذرخواهی کنین!
تو صف مرغ کرونا نیست؟ تو ترکیه کرونا نیست؟ تو سفرهای نوروزی کرونا نیست؟
فقط تو جمکران و اماکن مذهبی کرونا وجود داره؟!
حکم منتشرشده در نشریه سایت Khamenei.ir درباره "روزه در ماه رمضان در هنگام شیوع بیماری کرونا"