#ویژه_ی_محرم
#عفاف_و_حجاب_غیرت
🔶صحنه های درس آموزی در کربلا وجود دارد که حاکی از اصالت حجاب،عفاف و غیرت در سبک زندگی اهل بیت هست ؛ذیلا به چند مورد اشاره خواهیم داشت:
✅۱)وقتی خیمه ها را به آتش کشیدند کودکان ،دختران و زنان هر یک به سمتی میدویدند که ظاهرا به دستور امام سجاد بود که فرمود علیکن بالفرار( در اثنای آن التهاب و اضطراب گریختن زنان،فاطمه ی بنت الحسین با صورت به زمین افتاد و بیهوش شد،وقتی به هوش آمد عمه ی خود جناب ام کلثوم (زینب صغری)را بالای سر خود دید. نخستین چیزی که فاطمه از عمه ی خود خواست این بود که عمه جان معجری(شاید هم روبند)به من بده تا سر (یا صورت)خود را بپوشانم که جناب ام کلثوم فرمودند #عمتک_مثلک. 📚تاريخ کربلا ص 99 و ص 100)
اینکه در آن شرایط سخت و پر دلهره نخستین درخواست یک بانو محافظت از عفاف خود به وسیله ی حجاب است نشان از اصالت حجاب در نکاه آنان دارد.
✅۲)وقتی کاروان اسرا به منطقه ی نصیبین میرسد شخصی به نام یحیی _یهودی هست_میپرسد اینان چه کسانی هستند؟پاسخ دادند اهل بیت پیغمبر آخر الزمان هستند،پرسید بزرگ اینان کیست؟به امام سجاد اشاره کردند.گفت اینان اهل بیت رسول خدا هستن آنوقت اینگونه مکشوفه الوجوه بر ناقه سوار کردند و در انظار میبرند؟
نزد امام سجاد رفت پس شهادتین پرسید من چه میتوانم انجام دهم ؟امام فرمود پارچه هایی پیدا کن تا اهل حرم رسول الله خود را بپوشانند .(📚منتهی الامال باب حرکت کاروان اسرا به سمت شام)
✅۳)وقتی اسرا به شام رسیدند امام سجاد درخواستی که به سهل ساعدی میدهد این است که پولی به نیزه دارها بده تا سرها را از بین اهل حرم ما خارج کنند و به جلو ببرند تا مردم به بهانه ی دیدن سر به ناموس ما نگاه نکنند.(📚همان)
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#سوال:
آیا بین یزید و امام حسین (ع)نسبت فامیلی بود؟
#پاسخ:
🔶طبق یک قول نسبت بین امام حسین و یزید به عبدمناف میرسد؛امام حسین از نسل هاشم بن عبدمناف است و یزید از نسل امیه بن عبدالشمس بن عبدمنناف. به عبارتی امیه برادرزاده ی هاشم است البته عبدالشمس و هاشم برادران ناتنی بودند.
🔶 #اما نکته ای در برخی روایات وجود دارد که حاکی از آن است امیه فرزند عبدالشمس نبود بلکه #بنده ی او بود که واسطه ی محبتی که عبدالشمس به او داشت وی را آزاد کرد و سپس پسر خوانده ی خود معرفی کرد و امیه اصالت رومی(شامی)دارد. و دراختلاف بین هاشم و امیه در پرده داری کعبه ،یک زن کاهنه حکم به تبعید امیه به شام داده بود و از مکه اخراج شد.
✅حضرت امیر ع در نامه ای به معاویه میفرماید:ولا المهاجر كالطليق ، ولا الصريح كاللصيق📚(نهج البلاغه ،نامه ی هفدهم)
#طلیق اشاره به عبارت رسول خدا به ابوسفیان و معاویه دارد که فرمود اذهبوا انتم الطلقاء
و #لصیق از الصاق (چسباندن و الحاق)می آید که حاکی از همان الحاق نسب است که برخی آن را فرزند خواندگی امیه میدانند(أصل بني أميّة ليس من قريش:
(سفينة البحار، ج 1 ص 46)
عن (كامل البهائي): أن أمية كان غلاما روميا لعبد شمس، فلما ألفاه كيّسا فطنا، أعتقه و تبنّاه، فقيل أمية بن عبد شمس، و كان ذلك دأب العرب في الجاهلية. إذن فبنو أمية كافة ليسوا من قريش، و إنما لحقوا و لصقوا بهم. و يصدّق ذلك قول أمير المؤمنين (عليه السلام) في أحد كتبه إلى معاوية حيث يقول: «ليس المهاجر كالطليق، و لا الصريح كاللصيق آ. و لم يستطع معاوية إنكار ذلك.)
و برخی از مفسرین نهج البلاغه به تردید در نسبت معاویه به ابوسفیان تفسیر میکنند(منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 18، ص: 240)
با توجه به تفسیر نخست ،اساسا #نسبت_فامیلی بین امام و یزید هم نخواهد بود.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ویژه_ی_محرم
#اوج_عاطفه_و_احساس_در_کربلا
🔶حضور نه روزه ی امام حسین واهل بیت ایشان در کربلا ،مجموعه ای از زیبایی ها را خلق کرد که پیامهای حیات بخش آن میتواند برای همه ی زمانها کار بردی و اثر بخش باشد.
🔶در کنار انبوه رخدادهای فشرده در این نه روز ،یکی از زیباترین جلوه ها،حاکمیت احساسات و عواطف پاک و زیبا بین امام و خانواده است؛رابطه و گفتمان حاکم بین ایشان و فرزندانشان،بین ایشان و خواهران و نیز برادرانشان.
ذیلا نمونه هایی را ذکر میکنیم:
🔶امام در سخت ترین و دلهره آور ترین لحظات اما از طفل شش ماهه ی خود غافل نیست و برای #وداع با او وقت میگذارد؛یا اخیّه ایتینی طفلی الرضیع حتی #اُوَدّعه
🔶در همین فراز به کار گیری واژه ی پر محبت #اُخیَّه که میتوان گفت معادل فارسی آن خواهرجان هست،نشان از گفتمان سراسر احساس امام با خواهرشان است.
🔶گویند لحظه ی وداع امام حسین و حضرت زینب چنان شورانگیز بود که #گویا همه ایستاده بودند تا ببینند چگونه این دو قله ی محبت با یکدیگر وداع میکنند.
🔶آمده است هنگام وداع با حضرت سکینه ،آنچنان فضای عاطفی بین پدر و دختر حاکم بود و ادبیات سکینه دوست و دشمن را به گریه وا داشت؛والله قد ابکت کل عدو و صدیق.
🔶لحظه ی اجازه خواستن حضرت قمر بنی هاشم عباس بن علی با حضرت سیدالشهدا صحنه ای رقم خورد که سخنها دارد؛ فبکی الحسین #بکاء_شدیدا
🔶تعبیری سراسر احساس ،امام حسین ع خطاب به برادرشان دارند که با درک جایگاه امام حسین به عنوان امام کائنات و حجت مطلق خدا برزمین ،عظمت این سخن روشن میشود؛ایشان به حضرت عباس میفرمایند حال که بنا بر رفتن داری برو ولی کمی آب برای این اطفال بیاور اطلب لهوالاء الاطفال قلیلا من الماء ،بعد میفرماید: ارکب #بنفسی_انت سوار شو #جانم_فدای_تو باد
این تعبیر جانم فدای تو از امام معصوم برای برادر خود هم حاکی از اوج عاطفه و محبت و احساس هست و هم بیانگر جایگاه حضرت عباس در نگاه امام حسین ع.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#علت_شناسی_قیام
و
#آسیب_شناسی_انحراف
در #زیارت_اربعین
🔶وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ(:) #مِنَ_الْجَهَالَةِ
وَ #حَيْرَةِ_الضَّلالَةِ
❇️وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ (:)
#غَرَّتْهُ_الدُّنْيَا
وَ #بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى
وَ #شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ
وَ #تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ
وَ #أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ #الشِّقَاقِ وَ #النِّفَاقِ
وَ #حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِرا مُحْتَسِبا
🔶و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از
✅#جهالت و
✅#سرگردانی گمراهی برهاند،
در حالی که بر عليه او به كمك هم برخاستند؛
⏺کسانی که دنيا مغرورشان كرد ،
⏺و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پستتر چيز فروختند ،
⏺ و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند،
⏺تكبّر كردند و
⏺خود را در دامن هواى نفس انداختند ،
تو را و پيامبرت را به خشم آوردند
و⏺ اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل #شكاف افکنی و #نفاق و #باركشان گناهان سنگين، و #سزاواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۱)
#اختلاف_اول: قاتل و کیفیت شهادت
🔶در خصوص اینکه چه کسی و با چه انگیره ای امام را به شهادت رساند بین مورخین اختلاف است.
❇️نظر مشهور آن است که امام را چند بار مسموم کرده بودند اما منجر به شهادت ایشان نشد اما بار اخر پس از مسمومیت به شهادت رسید.
#شیخ_مفید بیان میکند که معاویه برای تثبیت ولایتعهدی یزید به #جعده دختر اشعث بن قیس همسر امام حسن پیشنهاد صدهزار دیناری و اردواج با یزید را داد تا امام را مسموم کند و او نیز به همین انگیزه این کار را انجام داد
📚(المفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵)
❇️این نقل را برخی مورخان اهل سنت نیز بیان کردند
📚 (بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۵؛ ابنکثیر، البدایة و النهایة، دارالفکر، ج۸، ص۴۳؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیه، ج۶، ص۵.)
🔶نقل #دوم در خصوص قاتل امام ان است که #هند یکی از همسران و یا خادمان خانه ی امام با همان انگیزه و با تحریک معاویه اقدام به مسمومیت امام نمود
📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۹. ابنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۳۵)
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۲)
#اختلاف_دوم
🔶در اینکه امام چند روز پس از مسمومیت به شهادت رسیدند نیز اختلاف هست و این اختلاف سبب بروز اختلافی دیگر یعنی روز شهادت منجر شد.
🔶برخی گویند امام #سه روز پس از مسمومیت شهید شد
📚(مسعودی، مروج الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۲۷) این قول نادر است.
🔶برخی #چهل روز را نقل کردند
📚(بنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۴۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹. ) این قول دقیق تر است
🔶برخی نیز #شصت روز را پذیرفتند
📚(ابنخلکان، وفیات الاعیان ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۶۶)که این قول نادر است.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۳)
#اختلاف_سوم
🔶اختلاف سوم در #روز شهادت امام هست.
برخی از بزرگان روز #هفتم صفر را پذیرفته اند مانند شهید اول( شهید اول، الدروس الشرعیه، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۷) و مرحوم کلینی(کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱.) و نجفیها این روز را به عنوان شهادت امام عزاداری میکنند.
این قول طرفداران کمی دارد هرچند قوی است.
در مقابل عده ی زیادی از بزرگان و مورخین روز #۲۸_صفر را روز شهادت امام میدانند ؛بزرگانی مانند شیخ مفید ،شیخ طوسی،شیخ طبرسب و ابن شهر اشوب سیروی(شیخ #مفید، مسار الشیعة، قم، ۴۶-۴۷ ،شیخ #طوسی، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۹۰ و شیخ #طبرسی، اعلام الورى، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۰۳ #ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹)و این نظری دقیق تر و اقوی است
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۴)
#اختلاف_چهارم
🔶در #ماه شهادت امام نیز اختلاف است .
#تشیع ماه صفر را ماه شهادت میدانند اما بیشتر مورخان اهل سنت ربیع الاول را ماه شهادت میدانند
📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۶؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹)که این نظر مبتنی بر دو ماه پس از مسمومیت است.
#اختلاف_پنجم
🔶در #سال شهادت نیز اختلاف است
برخی سال ۴۹ برخی ۵۰ و برخی نیز ۵۱ نقل کردند
📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴؛ کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱ و ۴۶۲؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹.)
🔶اما به نظر میرسد با توجه به قرائنی سال پنجاه دقیق تر باشد
📚(مقدسی، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان،۱۳۹۱ش،ص۲۵۵-۲۵۹
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۵)
#اختلاف_ششم
#حوادث_دفن
🔶طبق وصیت امام حسن ایشان فرموده بودند تا کنار رسول خدا دفن شوند
📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۰-۶۲؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰.)
🔶گویند امام پیش از شهادت این نکته را به #عایشه فرموده بودند و او نیز پذیرفته بود
📚ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الاصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۸؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص۵۱۷
🔶گویند مروان این موضوع را معاویه گزارش داد و او مانع شد
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۲.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
ادامه.....
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
...
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)
#اختلاف_ششم (۲)
🔶اما گزارش شیخ #مفید،#طبرسی،#ابن شهراشوب متفاوت است.
این بزرگان نقل کردند که طبق وصیت بنا شد که امام را جهت وداع کنار قبر رسول خدا ببرند و بعد در کنار قبر جده اش #فاطمه بنت اسد دفن شود.وقتی بنیهاشم، تابوت امام مجتبی(ع) را به طرف قبر پیامبر(ص) بردند، مروان همراه عدهای از بنیامیه، سلاح به دست گرفتند و راه را بستند تا از دفن شدن او کنار قبر پیامبر(ص) جلوگیری کنند
📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸. نیز مراجعه کنید به: بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)
#اختلاف_ششم(۳)
🔶#ابوالفرج اصفهانی میگوید عائشه سوار بر استری شد و مروان و بنی امیه را به یاری طلبید
📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، دارالمعرفه، ص۸۲
🔶بلاذری توجیه میکند که عایشه برای جلوگیری از اختلافگفت خانه ی من است و اجازه ی دفن نمیدهم.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۱
🔶ابنعباس به مروان که مسلح و به منظور فتنه حاضر شده بود گفت ما قصد نداریم امام حسن(ع) را کنار پیامبر(ص) به خاک بسپاریم فقط قصد تجدید عهد و وداع داریم ولی اگر امام وصیت کرده بود که او را کنار پیامبر دفن کنیم این کار را می کردیم و کسی نمی توانست مانع ما شود. ابنعباس پس از آن نیز با کنایه اشاره ای به حضور عایشه در جنگ جمل کرد و غیر مستقیم او را نکوهش کرد
📚شیخ مفید، ارشاد،۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸
🔶همچنین نقل شده است که مروان گفت نمیپذیریم که عثمان در آخر شهر دفن شده باشد، ولی حسن بن علی را کنار پیامبر دفن کنید
📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸-۱۹؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴.
🔶نزدیک بود میان بنی هاشم و بنی امیه درگیری رخ دهد؛ ولی امام حسین(ع) بنابر وصیت برادرش، از درگیری جلوگیری کرد. پیکر حسن بن علی را به بقیع بردند و کنار قبر فاطمه بنت اسد به خاک سپردند
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸-۱۹؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴.
🔶ابن شهراشوب گزارش میدهد مروان و بنی امیه هنگام تشییع به تابوت امام تیراندازی کردند و نزدیک به ۷۰ تیر از تابوت خارج کردند.
📚ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴
والحمدلله
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ربیع_الهجره
#ربیع_المولود
#لیله_المبیت
🔶در گفتگویی با یکی از اقایان اهل سنت _که قائل به فضیلت خلیفه اول به دلیل یار غار بودن او بود_(برفرض صحت داستان) به ایشان گفتم دو آیه در خصوص دو واقعه ی زمانی نزدیک به هم نازل شد.
⏺شما با قاضی قرار دادن انصاف بگویید کدام بیان فضیلت است؟
۱)وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ(۲۰۷ بقره)
۲)....إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ....(۴۰ توبه)
🔶اولی در خصوص لیلیه المبیت است و بیان ایثار حضرت امیر (ع)
🔶و دومی حکایت از جریان غار ثور و حضور رسول خدا(ص) به همراه شخصی که گویند آن شخص خلیفه ی اول بوده است.
✅ این دو ایه از دو واقعه ی نزدیک به هم یعنی فاصله ی یک تا دو روز حکایت میکند.
🔹آن دوست ما ترجیح داد در پاسخ به سوال ما چیزی نگوید.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari