#ویژه_ی_محرم
#اوج_عاطفه_و_احساس_در_کربلا
🔶حضور نه روزه ی امام حسین واهل بیت ایشان در کربلا ،مجموعه ای از زیبایی ها را خلق کرد که پیامهای حیات بخش آن میتواند برای همه ی زمانها کار بردی و اثر بخش باشد.
🔶در کنار انبوه رخدادهای فشرده در این نه روز ،یکی از زیباترین جلوه ها،حاکمیت احساسات و عواطف پاک و زیبا بین امام و خانواده است؛رابطه و گفتمان حاکم بین ایشان و فرزندانشان،بین ایشان و خواهران و نیز برادرانشان.
ذیلا نمونه هایی را ذکر میکنیم:
🔶امام در سخت ترین و دلهره آور ترین لحظات اما از طفل شش ماهه ی خود غافل نیست و برای #وداع با او وقت میگذارد؛یا اخیّه ایتینی طفلی الرضیع حتی #اُوَدّعه
🔶در همین فراز به کار گیری واژه ی پر محبت #اُخیَّه که میتوان گفت معادل فارسی آن خواهرجان هست،نشان از گفتمان سراسر احساس امام با خواهرشان است.
🔶گویند لحظه ی وداع امام حسین و حضرت زینب چنان شورانگیز بود که #گویا همه ایستاده بودند تا ببینند چگونه این دو قله ی محبت با یکدیگر وداع میکنند.
🔶آمده است هنگام وداع با حضرت سکینه ،آنچنان فضای عاطفی بین پدر و دختر حاکم بود و ادبیات سکینه دوست و دشمن را به گریه وا داشت؛والله قد ابکت کل عدو و صدیق.
🔶لحظه ی اجازه خواستن حضرت قمر بنی هاشم عباس بن علی با حضرت سیدالشهدا صحنه ای رقم خورد که سخنها دارد؛ فبکی الحسین #بکاء_شدیدا
🔶تعبیری سراسر احساس ،امام حسین ع خطاب به برادرشان دارند که با درک جایگاه امام حسین به عنوان امام کائنات و حجت مطلق خدا برزمین ،عظمت این سخن روشن میشود؛ایشان به حضرت عباس میفرمایند حال که بنا بر رفتن داری برو ولی کمی آب برای این اطفال بیاور اطلب لهوالاء الاطفال قلیلا من الماء ،بعد میفرماید: ارکب #بنفسی_انت سوار شو #جانم_فدای_تو باد
این تعبیر جانم فدای تو از امام معصوم برای برادر خود هم حاکی از اوج عاطفه و محبت و احساس هست و هم بیانگر جایگاه حضرت عباس در نگاه امام حسین ع.
زین العابدین گلایری بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#علت_شناسی_قیام
و
#آسیب_شناسی_انحراف
در #زیارت_اربعین
🔶وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ(:) #مِنَ_الْجَهَالَةِ
وَ #حَيْرَةِ_الضَّلالَةِ
❇️وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ (:)
#غَرَّتْهُ_الدُّنْيَا
وَ #بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى
وَ #شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ
وَ #تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ
وَ #أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ #الشِّقَاقِ وَ #النِّفَاقِ
وَ #حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِرا مُحْتَسِبا
🔶و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از
✅#جهالت و
✅#سرگردانی گمراهی برهاند،
در حالی که بر عليه او به كمك هم برخاستند؛
⏺کسانی که دنيا مغرورشان كرد ،
⏺و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پستتر چيز فروختند ،
⏺ و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند،
⏺تكبّر كردند و
⏺خود را در دامن هواى نفس انداختند ،
تو را و پيامبرت را به خشم آوردند
و⏺ اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل #شكاف افکنی و #نفاق و #باركشان گناهان سنگين، و #سزاواران آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۱)
#اختلاف_اول: قاتل و کیفیت شهادت
🔶در خصوص اینکه چه کسی و با چه انگیره ای امام را به شهادت رساند بین مورخین اختلاف است.
❇️نظر مشهور آن است که امام را چند بار مسموم کرده بودند اما منجر به شهادت ایشان نشد اما بار اخر پس از مسمومیت به شهادت رسید.
#شیخ_مفید بیان میکند که معاویه برای تثبیت ولایتعهدی یزید به #جعده دختر اشعث بن قیس همسر امام حسن پیشنهاد صدهزار دیناری و اردواج با یزید را داد تا امام را مسموم کند و او نیز به همین انگیزه این کار را انجام داد
📚(المفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵)
❇️این نقل را برخی مورخان اهل سنت نیز بیان کردند
📚 (بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۵؛ ابنکثیر، البدایة و النهایة، دارالفکر، ج۸، ص۴۳؛ مقدسی، البدء و التاریخ، مکتبة الثقافة الدینیه، ج۶، ص۵.)
🔶نقل #دوم در خصوص قاتل امام ان است که #هند یکی از همسران و یا خادمان خانه ی امام با همان انگیزه و با تحریک معاویه اقدام به مسمومیت امام نمود
📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۵۹. ابنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۳۵)
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
برررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۲)
#اختلاف_دوم
🔶در اینکه امام چند روز پس از مسمومیت به شهادت رسیدند نیز اختلاف هست و این اختلاف سبب بروز اختلافی دیگر یعنی روز شهادت منجر شد.
🔶برخی گویند امام #سه روز پس از مسمومیت شهید شد
📚(مسعودی، مروج الذهب، ۱۴۰۹ق، ج۲، ص۴۲۷) این قول نادر است.
🔶برخی #چهل روز را نقل کردند
📚(بنسعد، الطبقات الکبری، ۱۴۱۸ق، ج۱۰، ص۳۴۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹. ) این قول دقیق تر است
🔶برخی نیز #شصت روز را پذیرفتند
📚(ابنخلکان، وفیات الاعیان ۱۳۶۴ش، ج۲، ص۶۶)که این قول نادر است.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۳)
#اختلاف_سوم
🔶اختلاف سوم در #روز شهادت امام هست.
برخی از بزرگان روز #هفتم صفر را پذیرفته اند مانند شهید اول( شهید اول، الدروس الشرعیه، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۷) و مرحوم کلینی(کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱.) و نجفیها این روز را به عنوان شهادت امام عزاداری میکنند.
این قول طرفداران کمی دارد هرچند قوی است.
در مقابل عده ی زیادی از بزرگان و مورخین روز #۲۸_صفر را روز شهادت امام میدانند ؛بزرگانی مانند شیخ مفید ،شیخ طوسی،شیخ طبرسب و ابن شهر اشوب سیروی(شیخ #مفید، مسار الشیعة، قم، ۴۶-۴۷ ،شیخ #طوسی، مصباح المتهجد، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۷۹۰ و شیخ #طبرسی، اعلام الورى، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۴۰۳ #ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۲۹)و این نظری دقیق تر و اقوی است
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۴)
#اختلاف_چهارم
🔶در #ماه شهادت امام نیز اختلاف است .
#تشیع ماه صفر را ماه شهادت میدانند اما بیشتر مورخان اهل سنت ربیع الاول را ماه شهادت میدانند
📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۶؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹)که این نظر مبتنی بر دو ماه پس از مسمومیت است.
#اختلاف_پنجم
🔶در #سال شهادت نیز اختلاف است
برخی سال ۴۹ برخی ۵۰ و برخی نیز ۵۱ نقل کردند
📚(بلاذری، أنساب الأشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴؛ کلینی، کافی، ۱۳۶۳ش، ج۱، ص۴۶۱ و ۴۶۲؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۵؛ مقریزی، امتاع الاسماع، ۱۴۲۰ق، ج۵، ۳۶۱؛ دیار بکری، تاریخ الخمیس، دار صادر، ج۲، ص۲۹۳؛ ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۹.)
🔶اما به نظر میرسد با توجه به قرائنی سال پنجاه دقیق تر باشد
📚(مقدسی، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان،۱۳۹۱ش،ص۲۵۵-۲۵۹
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۵)
#اختلاف_ششم
#حوادث_دفن
🔶طبق وصیت امام حسن ایشان فرموده بودند تا کنار رسول خدا دفن شوند
📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۰-۶۲؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰.)
🔶گویند امام پیش از شهادت این نکته را به #عایشه فرموده بودند و او نیز پذیرفته بود
📚ابنعبد البر، الاستیعاب فى معرفة الاصحاب، ۱۴۱۲ق، ج۱، ص۳۸۸؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص۵۱۷
🔶گویند مروان این موضوع را معاویه گزارش داد و او مانع شد
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۲.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
ادامه.....
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
...
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)
#اختلاف_ششم (۲)
🔶اما گزارش شیخ #مفید،#طبرسی،#ابن شهراشوب متفاوت است.
این بزرگان نقل کردند که طبق وصیت بنا شد که امام را جهت وداع کنار قبر رسول خدا ببرند و بعد در کنار قبر جده اش #فاطمه بنت اسد دفن شود.وقتی بنیهاشم، تابوت امام مجتبی(ع) را به طرف قبر پیامبر(ص) بردند، مروان همراه عدهای از بنیامیه، سلاح به دست گرفتند و راه را بستند تا از دفن شدن او کنار قبر پیامبر(ص) جلوگیری کنند
📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸. نیز مراجعه کنید به: بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)
#اختلاف_ششم(۳)
🔶#ابوالفرج اصفهانی میگوید عائشه سوار بر استری شد و مروان و بنی امیه را به یاری طلبید
📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، دارالمعرفه، ص۸۲
🔶بلاذری توجیه میکند که عایشه برای جلوگیری از اختلافگفت خانه ی من است و اجازه ی دفن نمیدهم.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۱
🔶ابنعباس به مروان که مسلح و به منظور فتنه حاضر شده بود گفت ما قصد نداریم امام حسن(ع) را کنار پیامبر(ص) به خاک بسپاریم فقط قصد تجدید عهد و وداع داریم ولی اگر امام وصیت کرده بود که او را کنار پیامبر دفن کنیم این کار را می کردیم و کسی نمی توانست مانع ما شود. ابنعباس پس از آن نیز با کنایه اشاره ای به حضور عایشه در جنگ جمل کرد و غیر مستقیم او را نکوهش کرد
📚شیخ مفید، ارشاد،۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸
🔶همچنین نقل شده است که مروان گفت نمیپذیریم که عثمان در آخر شهر دفن شده باشد، ولی حسن بن علی را کنار پیامبر دفن کنید
📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸-۱۹؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴.
🔶نزدیک بود میان بنی هاشم و بنی امیه درگیری رخ دهد؛ ولی امام حسین(ع) بنابر وصیت برادرش، از درگیری جلوگیری کرد. پیکر حسن بن علی را به بقیع بردند و کنار قبر فاطمه بنت اسد به خاک سپردند
📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸-۱۹؛ ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴.
🔶ابن شهراشوب گزارش میدهد مروان و بنی امیه هنگام تشییع به تابوت امام تیراندازی کردند و نزدیک به ۷۰ تیر از تابوت خارج کردند.
📚ابنشهرآشوب، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴
والحمدلله
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#ربیع_الهجره
#ربیع_المولود
#لیله_المبیت
🔶در گفتگویی با یکی از اقایان اهل سنت _که قائل به فضیلت خلیفه اول به دلیل یار غار بودن او بود_(برفرض صحت داستان) به ایشان گفتم دو آیه در خصوص دو واقعه ی زمانی نزدیک به هم نازل شد.
⏺شما با قاضی قرار دادن انصاف بگویید کدام بیان فضیلت است؟
۱)وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ(۲۰۷ بقره)
۲)....إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ....(۴۰ توبه)
🔶اولی در خصوص لیلیه المبیت است و بیان ایثار حضرت امیر (ع)
🔶و دومی حکایت از جریان غار ثور و حضور رسول خدا(ص) به همراه شخصی که گویند آن شخص خلیفه ی اول بوده است.
✅ این دو ایه از دو واقعه ی نزدیک به هم یعنی فاصله ی یک تا دو روز حکایت میکند.
🔹آن دوست ما ترجیح داد در پاسخ به سوال ما چیزی نگوید.
#زین_العابدین_گلایری_بابلکناری
https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶سلسله مباحث #مهدویت
🔶کلاسهای دوره ی موسسه ی تخصصی کلام
🔶مدرسه ی علمیه ی #محمدیه_قائمشهر
جلسه ی #اول_و_دوم
#موضوع: ۱)ادله ی نقلی و عقلی
۲)نقش ائمه علیهم السلام در باور پذیری مهدویت و آماده سازی عصر غیبت
🔶مدرس: زین العابدین #گلایری_بابلکناری
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
#حکم_جهاد ،ضامن حفظ کیان #اسلام
یاداشتی از: #زین_العابدین_گلایری_بابلکناری(مدرس و پژوهشگر حوزه ی علمیه)
🔶علمای اسلام در طول قرنها ،وظیفه ی صیانت از دین را به انحاء مختلف انجام میدادند؛گاهی با ترییت شاگردان ،گاهی تالیف کتب علمی و گاهی با احکام و فتاوایی که از کلیت اسلام و یا جغرافیای اسلامی صیانت میکرد.
چند نمونه از احکام جهاد که از دوره ی قاجار تا کنون توسط فقهای طراز اول اسلام صادر شد و تاثیر شگرفی در رخدادهای سیاسی داشته و خطر را از ساحت نورانی اسلام و مذهب دور کرد ذیلا آورده میشود:
🔶با هجوم نیروهای ارتش روسیه به کشور ایران در سالهای ۱۲۴۱ تا ۱۲۴۳ق، و تصرف مناطقی از آن، برخی عالمان شیعه همچون جعفر کاشفالغطاء، سید علی طباطبایی، میرزای قمی، ملا احمد نراقی و سیدمحمد مجاهد در راستای حمایت از حکومت قاجار و دفاع از مردم مسلمان ایران، فتوای جهاد برای مقابله و دفاع در برابر هجوم نیروهای روسیه صادر کردند.[📚زرگرینژاد، «بررسی احکام الجهاد و اسباب الرشاد (نخستین اثر در ادبیات تکوین ادبیات جهادی تاریخ معاصر ایران)»، ص۳۸۳]
🔶این فتواها، بههمراه رسالههایی در احکام جهاد، بهدستور عباسمیرزا، فرزند و ولیعهد فتحعلیشاه، و توسط میرزا عیسی قائممقام فراهانی، در مجموعهای با عنوان احکام الجهاد و اسباب الرشاد، گردآوری شده است.[📚زرگرینژاد، «بررسی احکام الجهاد و اسباب الرشاد (نخستین اثر در ادبیات تکوین ادبیات جهادی تاریخ معاصر ایران)»، ص۳۸۲-۳۸۳.] گفته شده این فتاوا اولین حکم جهاد در تاریخ شیعه بوده است.[📚«فتوای جهاد در سیمای تاریخ»، خبرگزاری ایمنا.]
🔶فتوای جهاد محمدتقی #شیرازی از فتواهای اثرگذار بود که در برابر سلطه و نفوذ #انگلیس در عراق، در ۲۰ ربیع الاول ۱۳۳۷ق، صادر شد.[📚آقابزرگ تهرانی، طبقات أعلام الشیعة، ۱۴۳۰ق، ج۱۳، ص۲۶۳.]متن فتوا بدین قرار است: «مطالبه حقوق بر عراقیان واجب است و بر آنان واجب است در ضمن درخواستهای خویش، رعایت آرامش و امنیت را بنمایند و در صورتی که انگلستان از پذیرش درخواستهایشان خودداری ورزد، جایز است به قوه دفاعی متوسل شوند.»[📚آقابزرگ تهرانی، طبقات أعلام الشیعة، ۱۴۳۰ق، ج۱۳، ص۲۶۳.
🔶فتوای جهاد علیه ایتالیا در حمله به لیبی؛ آخوند #خراسانی به همراه سید اسماعیل #صدر، شیخ عبدالله #مازندرانی و #شیخ_الشریعه اصفهانی بیانیه صادر کردند و از مسلمانان خواستند که به دفاع از ممالک اسلامی برخیزند.[📚ترکمان، اسنادی درباره هجوم انگلیس و روس به ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، ص۴۸۶.] در متن حکم آمده است: «هجوم روس به ایران و ایتالیا به طرابلس موجب ذهاب اسلام و اضمحلال شریعت و قرآن است. بر عموم اسلامیان واجب است اجتماع نموده و از دولت متبوعه خود رفع تعدیات غیرقانونی روس و ایتالیا را جداً بخواهند. و تا رفع این غائله عظمی نشود آسایش و استقرار را بر خود حرام و این حرکت اسلامپرورانه را جهاد فی سبیل الله مثل مجاهدین بدر و حنین شناسند.»[📚ترکمان، اسنادی درباره هجوم انگلیس و روس به ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، ص۴۸۶.]
🔶در جنگ جهانی اول (۱۲۹۳-۱۲۹۷ش) سید عبدالحسین #موسوی_لاری دستوراتی برای سردار عشایر قشقایی، صولت الدوله، صادر نموده و بر جهاد علیه انگلیسیها تاکید کرد. در پیامی از او آمده است: «من که مجتهد و جانشین پیغمبر اسلام هستم، به این وسیله فتوا میدهم که جهاد با این کفار حربی، انگلیسیها، واجب است.»[📚رنجبر، «سیری در زندگی، فعالیتها و اندیشه سیاسی سید عبدالحسین موسوی لاری»، ص۲۰۷]
🔶فتوای جهاد برای مقابله با حمله #وهابی_ها به عتبات: بنابر گزارشهای تاریخی، فتوای شیخ جعفر #کاشف_الغطاء در حملات وهابیها به نجف و کربلا در سال ۱۲۱۷ق، بههمراه دویست نفر از فقها و مجاهدان، توانست وهابیها را دور کند.
📚آلمحبوبه، ماضی النجف و حاضرها، ۱۴۰۶ق، ج۱، ص۳۲۶.
🔶فتوای جهاد با اسرائیل: فقیهانی نظیر محمدحسین کاشفالغطاء،[📚ضد صهیونیسم، مدافع فلسطین مختصری از علامه کاشف الغطاء»، مجله الکترونیکی اخوت اسلامی.] سید حسین بروجردی[ 📚اباذری، آیتالله بروجردی آیت اخلاص، ۱۳۸۳ش، ص۱۱۷.
] و امام خمینی[📚امام خمینی، صحیفه امام، ۱۳۸۹ش، ج۲، ص۱۹۹.] به #وجوب دفاع از مردم فلسطین فتوا دادهاند. عبدالکریم #زنجانی، از فقیهان شیعه قرن چهاردهم قمری، پس از اعلام موجودیت دولت اسرائیل و جنگ اسرائیل با اعراب در ۱۹۴۸م/۱۳۲۷ش، فتوای جهاد علیه اسرائیل صادر کرد.[📚سرحدی، «علمایی که نسبت به مسئله فلسطین واکنش نشان دادند»، پژوهشکده تاریخ معاصر]
https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari