#آخرالزمان_در_مسیحیت
✅در میان مسیحیان از دورانی سخن گفته می شود که در آن بازگشت حضرت عیسی (ع) روی خواهد داد. رجعت مسیح در کتاب مقدس بیش از سی صد بار ذکر شده است و چندین باب کامل به این موضوع اختصاص دارد.
📚انجیل متی، ۲۴و ۲۵؛ انجیل مرقس، ۱۳؛ انجیل لوقا، ۲۱٫
✅ طبق عقیدۀ مسیحیان، مسیح دوباره در آخر الزمان می آید و برنامه نجات را کامل خواهد کرد. آنان بر این باورند که در بازگشت مسیح، جهان روی سعادت را خواهد دید و جهان، پس از ظهور آن منجی در صلح و صفای کامل به سر خواهد برد و جنگ و خون ریزی از جهان رخت بر می بندد و امتی بر امتی شمشیر نخواهد کشید.
📚اشعیا، ۴:۲٫
✅در فرهنگ مسیحی و کتاب مقدس اعتقاد غلبه حق بر باطل در این دوران روشن است و از دیدگاه ایشان منجی مسیح می باشد. او است که پایان جهان را بسیار نزدیک می دید و مردمان را به توبه و بازگشت به سوی خدا دعوت می کرد و می گفت تنها کسانی بخشوده و رستگار خواهند شد که پیش از رسیدن آن روز خود را از گناه شسته و شایستۀ برخورداری از رحمت الاهی باشند.
📚مرقس، ۱، ۱۴-۱۵، متی ۳، ۲و۶٫
❇️همچنین در کتاب مقدس برای ظهور منجی علائم و نشانه هایی ذکر شده است که عبارت اند از: مسیح زمانی ظهور می کند که مردم مجرم اند و ظلم دنیا را فرا گرفته است؛ قوم ها و ممالک جهان با یکدیگر به ستیز بر خواهند خواست و در جاهای مختلف، قحطی و زمین لرزه روی خواهد داد؛ بعد از آن مصیبت ها خورشید تیره و تار شده و ماه دیگر نور نخواهد داشت.
📚یوحنا، ۲، ۱۸، تسالونیکان،۱، ۷-۸٫
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#آخر_الزمان_در_دین_یهود
❇️در دین یهود به کرات به «روزهای آخر» یا «روز خداوند» (یوم یهوه) اشاره شده است.
🔶روز خداوند روزی است که سیر تاریخ جهان به نقطۀ غایت و کمال خود می رسد. این آیندۀ درخشان در اطراف شخصیت «ماشیح» که از جانب خداوند مأموریت خواهد داشت تا این دوران تازه و پر از شگفتی ها را آغاز کند تمرکز خواهد یافت. تلمود بارها به ماشیح و مأموریت او اشاره کرده است.
📚خدا، جهان، انسان و ماشیح در آموزه های یهود، ص ۲۵۷٫
❇️زمان ظهور ماشیح به واسطۀ بروز ناراحتی های سیاسی که به جنگ های سخت منجر خواهد گردید، مشخص خواهد شد. چنان که گفته شده است: هر وقت ببینی که دولت ها با هم به جنگ می پردازند منتظر قدوم ماشیح باش چون در دورۀ ابراهیم نیز چنین شد و هنگامی که دولت ها با هم به جنگ پرداختند برای ابراهیم نجات حاصل گردید.
📚پیدایش ۱۴٫
❇️ظهور ماشیح با سختی ها و مشقت های طاقت فرسا همراه خواهد بود و پیش از ظهور او آشفتگی و فساد در جهان به حد اعلی خواهد رسید و مشکلات و سختی های زندگی تقریباً غیر قابل تحمل خواهد شد.
📚اشعیا، ۶۰،۲۱؛ حزقیل، ۳۸، ۳۹٫
❇️این کشمکش ها و جنگ ها میان دولت های جهان، جنگ های گوگ و ماگوگ (یأجوج و مأجوج) نام دارد.
📚اشعیا، ۶۰،۲۱؛ حزقیل، ۳۸، ۳۹٫
❇️البته به اعتقاد مسیحیان، عیسی همان مسیح (ماشیح) است که ظهور کرده است و به همین جهت به ایشان عیسی مسیح می گویند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_درخطبه_ی_غدير
❇️قسمت اول
❇️رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در خطبه ی مهم غدير ضمن بیان امامت حضرت علی علیه السلام به اوصیای بعدش نیز اشاره داشتند و وقتی به حضرت حجت روحی فداه میرسند بیانی تفصیلی در باب شخصیت و ویژگیهای امام زمان روحی فداه مطالبی تفصیلی بیان میفرمایند که ذیلا به آن خواهیم پرداخت:
🔶ایشان نخست در فرازی می فرمایند:
مَعَاشِرَ النَّاسِ آمَنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی اُنزِلَ مَعَهُ مِن قَبلِ ان نَطمِسَ وُجُوهاً فَنَّرُدُّها عَلی ادبارِها … مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَسلوکٌ فِی ثُمَّ فی عَلیِّ بنِ ابی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسلِ مِنهُ اِلَی القائِمِ المَهدِیِّ، الَّذِی یَاخُذُ بِحَقِّ اللهِ وَ بَکُلِّ حَقِّ هُوَ لَنَا
🔶مَعاشِرَ النّاسِ، الا وَ انّی رَسولٌّ وَ عَلِیٌّ الاِمامُ وَ الوَصِیُّ مِن بَعدی، … الا انَّ خاتَمَ الاَئِمَهِ مِنَّا القائِمَ المَهدِی»
🔶در فراز سوم و هنگام بیعت گرفتن میفرمایند
فَامِرتُ ان آخُذَ البَیعَهَ مِنکُم وَ الصَّفقَهَ لَکُم بِقَبُولِ ماجِئتُ بِهِ عَن اللهِ عَزَّوَجَلَّ فی عَلِیٍّ امیرِ المُؤمِنینَ وَ الاوصِیاءِ مِن بَعدِهِ الَّذینَ هُم مِنِّی وَ مِنهُ امامَهٌ فیهِم قائِمَهٌ، خاتِمُها المَهدیُّ اِلی یَومِ یلقَی اللهَ الَّذی یُقَدِرُ وَ یَقضی؛
⏺ مامورم که از شما پیمان بگیرم تا دست در دست من نهید، در پذیرش آن چه از سوی خداوند درباره علی امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) آوردهام و درباره اوصیای پس از او که از من و اویند، این امامت در میان آنان پایدار است و خاتم آنان مهدی (علیهالسّلام) است و پیشوایی استوار است تا روزی که با خداوند قدر و قضا دیدار کند (قیامت)».
📚مجلسی،بحارالانوار ج۳۷ صص۲۱۱-۲۱۳
و:ج ۵۱ص۷۲
✅✅در ادامه به ۲۱ ویژگی امام زمان میپردازند که بیان خواهیم کرد.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_دوم
🔶از نسل پیامبر
اَلَا اِنَّ خَاتَمَ الاَئِمَهِ مِنِّا القَائِمُ المَهدِی» «آگاه باشید که القائم المهدی از ماست.»
در ترکیب نحوی عبارت بالا، دو احتمال وجود دارد؛
احتمال اول این است که اعراب فوق درست باشد؛ یعنی «القائم المهدی»، خبر «انّ» و مرفوع باشد.
اما احتمال قویتر آن است که بگوییم: «خاتم الائمه»، اسم «انّ» و «منّا» خبر آن باشد و «القائم المهدی» صفت برای «خاتم الائمه» باشد؛ یعنی منصوب بخوانیم. در این صورت ترجمه عبارت فوق به این شکل میشود: «آگاه باشید که خاتم الائمهای که قیام کننده و هدایت شده (یا هدایت کننده به امر پنهان) است از ماست». با این ترکیب، عبارت فوق، بار معنایی دیگری خواهد داشت و آن این که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با بیان جمله به این شکل (یعنی با نصب «القائم المهدی» ) میخواهد فخر و مباهات کند که آن وجود مبارک از خاندان ایشان است.
🔶غالب بر ادیان
«اَلَا اِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَی الدِّین؛ بدانید که اوست غلبه کننده بر همه ادیان
🔶فاتح و هادم
«الَا اِنَّهُ فَاتِحُ الحُصُونِ وَ هَادِمُهَا؛ آگاه باشید که او فاتح دژها و منهدم کننده آنهاست.»
این فراز از ویژگیهای آن حضرت، نشان دهنده آن است که دنیای قبل از ظهور ایشان، دارای ویژگیهای خاصی است که سبب شده است تا پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آن بزرگوار را این گونه و با این صفاتِ با اقتدار و هول انگیز معرفی نمایند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_سوم
🔶منتقم از ظالمان
«الَا اِنَّهُ المُنتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ آگاه باشید که امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) انتقام گیرنده از ستمکاران است
🔶غالب بر مشرکان و هادی ایشان
«اَلَا اِنَّهُ غالب کُلِّ قَبِیلَهٍ مِن اَهلِ الشِّرک وهادیها؛ آگاه باشید که او غلبه کننده بر تمامی قبیلههای اهل شرک و هدایت کننده آنهاست.»
🔶طالب خون اولیا
«الَا اِنَّهُ مُدرِکٌ بِکُلِّ ثَارٍ لِاَولِیَاءِ الله؛ آگاه باشید او، به دست آورنده خون همه دوستان خداست.»
🔶ناصر دین
«اَلَا اِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِینِ اللهِ؛ آگاه باشید که او یاور دین خداست
🔶متصل به خدا
«اَلَا اِنَّهُ الغَرَّافُ من بَحرٍ عَمِیق؛ بدانید او از دریایی عمیق بهره میگیرد.»
به این معنا که امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف) وقتی حکومت جهانی را تشکیل میدهد، یک دستش در دریای عمیق و یک دستش در اجرای قوانین در جهان است و این نشان میدهد که آن حضرت به دریای ژرف نامتناهی الهی وصل است.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_چهارم
🔶خیره الله و مختار الله
«اَلَا اِنَّهُ خِیَرَهُ اللهِ وَ مُختَارُه؛ بدانید او خیره الله است، مختار الله است.»
خیره (مصدر یا صفت مشبه) و مختار (اسم مفعول) هر دو از یک لغت هستند و دارای معنای نزدیک به هم میباشند. لغت «خیر» یعنی بهتر و برتر، و «خیر»، «اخیَر» بوده است که بر اثر، کثرت استعمال الف آن افتاده و تبدیل به «خیر» شده است که به معنای «بافضلیت» هم بکار میرود. لذا «اَلَا اِنَّهُ خِیَرَهُ اللهِ وَ مُختَارُه» یعنی امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف) توسط خدا انتخاب شده و بهترین است.
🔶وارث علوم
«الَا انَّهِ وَارِثُ کُلَّ عِلمٍ؛ بدانید او وارث تمامی علم است.
🔶محیط بر فهمها
«وَ المُحِیط بکل فهم؛ و به تمامی فهم و ادراک احاطه دارد
🔶خبر دهنده از سوی خدا
اَلَا اِنَّهُ المُخبِرُ عَن رَبِّهِ عَزَّ وَجَل؛ بدانید او از جانب خدایش خبر میدهد.
🔶محکم کننده آیات خدا
«و المشید لامر آیاته؛ و محکم کننده آیات او است.»
«تشیید» یعنی محکم کردن و عبارت فوق یعنی کار آیات خدا را محکم میکند. با این بیان که، آیات خدا دو نوع است: آیات تکوینی و آیات تدوینی. آیات تدوینی یعنی نوشتاری مثل قرآن و حدیث و آیات تکوینی؛ یعنی موجودات عینی که خداوند متعال در آفرینش خلق کرده است. آیات تکوینی (نسبت به انسان) نیز تقسیم میشود به: آیات انفسی و آیات آفاقی، یعنی به آیات درونی و بیرونی. خداوند در قرآن میفرماید:
«سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی اَنْفُسِهِمْ؛ (فصلت:۵۳) نشان میدهیم به آنها، آیات خود را در افقها و در نفسهایشان (یا درون و جانشان)»
و این یعنی اینکه ما در افقها و جانهایشان آیاتی داریم. لذا امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف)، هم محکم کننده آیات تدوینی و هم محکم کننده آیات تکوینی هستند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_پنجم
🔶رشید و استوار
«الَا اِنَّهِ الرَّشِیدُ السَّدِیدُ؛ بدانید او رشد یافته و استوار است.»
«رشید»، صفت مشبه از ریشه «رشد» به معین اسم مفعول یعنی «رشد کرده» است و «رشد» یعنی روشن، پیشرفته و بالیده. رشد در مقابل «غی» است. در قرآن هم آمده که: «قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی؛(بقره:۲۵۶) راه روشن از گمراهی روشن و بیان و واضح شد.» واژه «سدید» هم به معنی استوار است
🔶 مفوَّض
«الَا اِنَّهُ المُفَوِّضُ اِلَیه؛ آگاه باشید! او کسی است که امور به او تفویض شده است.»
🔶موعود
«الَا اِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه؛ بدانید او کسی است که گذشتگان قرون پیش به او بشارت دادهاند.»
اعتقاد به مهدویت و وجود مصلح کل، اعتقاد همه ادیان، و تمامی سیستمهای فکری، حتی نظامهای فکری غیر دینی (که اغلب سیستمهای فکری سیاسی هستند) میباشد. همان طور که میدانیم برخی از نظامهای فکری بشر، دینی هستند (که در راس مخروطاندیشه آنها خدا قرار دارد) و تعدادی هم غیر دینی هستند؛ مثل سیستم فکری ماتریالیسم؛ چون بشر به طور طبیعی و فطری انتظارِ حکومت و دنیایی را میکشد که در آن، هیچ بی عدالتی، ظلم و ستمی نباشد تا در آن جا بتواند حکومت کند.
در این قسمت، که به اصطلاح، بخش موعود ملل و ادیان است، حضرت میفرمایند: «… الَا اِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه …» و نمیفرمایند: تمام انبیا به او بشارت دادهاند؛ بلکه میفرمایند: «قد بشّر به من سلف القرون بین یدیه»؛ تمام قرونی که در گذشته بودهاند به او وعده دادهاند. منظور حضرت این است که چه نظامهای دینی، چه نظامهای غیر دینی، چه فکرهای فلسفی و چه فکرهای اجتماعی، تمامشان به م هدی موعود وعده دادهاند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
#شخصیت_شناسی_مهدی_موعود_در #خطبه_ی_غدير
#بخش_ششم(پایانی)
🔶آخرین حجت
«الَا اِنَّهُ البَاقِی حُجَّهً وَ لَا حُجَّهَ بَعدَه؛ بدانید! او حجت باقی است و هیچ حجتی بعد از او نیست.»
حجت یعنی «ما به یحتج فعل»؛ دلیلی که یک کار با استناد به آن انجام میشود و احتجاج یعنی دلیل آوردن. وقتی میگوییم برای چیزی دلیل میآوریم، خود دلیل، حجت است. همچنین این واژه (حجت) یک نوع اسم و لقب برای ائمه (علیهمالسّلام) است. لذا حضرت میفرماید این آخرین حجت پایدار خداست
🔶حق و نور مطلق
«و لا حق الا معه و لا نور الا عنده؛ هیچ حقی نیست مگر همراه اوست و هیچ نوری نیست مگر در نزد اوست.»
در عبارت فوق بر سر کلمات «حق» و «نور»، «لا» نفی جنس آمده است و میگوید که حق همیشه همراه آن حضرت و نور حقیقی در نزد اوست و با وجود او نه حقی و نه نور حقیقی دیگری وجود دارد
🔶غالب مطلق
«اَلَا اِنَّهُ لَا غَالِبَ لَهُ وَ لَا مَنصُورَ عَلَیهِ؛ آگاه باشید که کسی بر او (امام زمان (عجلاللهفرجهالشریف)) غلبه نمیکند، و هیچ کس علیه او یاری نمیشود
🔶 ولی خدا
«اَلَا اِنَّهُ وَلِیُّ اللهِ فِی اََرضِهِ؛ آگاه باشید که او (حضرت مهدی (عجلاللهفرجهالشریف) در زمین ولی خداست و در میان مخلوقاتش حَکَم خداست و در آشکار و پنهان امانت دار خداوند است.»
🔶حاکم الهی
«وَ حَکَمُهُ فِی خَلقِهِ؛ حاکم خدا در میان بندگان»
🔶 امین خدا
«وَ امِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ؛ امین خدا در نهان و آشکار»
🔶ولی خدا
«اَلَا اِنَّهُ وَلِیُّ اللهِ فِی اََرضِهِ؛ آگاه باشید که او (حضرت مهدی (عجلاللهفرجهالشریف) در زمین ولی خداست و در میان مخلوقاتش حَکَم خداست و در آشکار و پنهان امانت دار خداوند است.»
🔶حاکم الهی
«وَ حَکَمُهُ فِی خَلقِهِ؛ حاکم خدا در میان بندگان»
🔶 امین خدا
«وَ امِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ؛ امین خدا در نهان و آشکار»
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از حوزه علمیه استان مازندران
غدیر.docx
53.3K
#برکه_ی_غدير
(نگرشی نو بر واقعه ی غدير خم)
زین العابدین گلایری بابلکناری
https://eitaa.com/howzehmazandaran
#پرسمان_مهدوی
🔶آیا کسی از علمای اهل سنت به ولادت حضرت اعتراف کرده است؟
#پاسخ:
✅بله، گروهی از علمای اهل سنّت به ولادت فرزندی برای امام حسن عسکری علیه السلام به نام مهدی علیه السلام اعتراف کرده اند که تعداد آنها بیش از چهل نفر است که به چند نفر از آنها اشاره می کنیم:
1⃣علامه شمس الدین قاضی ابن خلکان شافعی. (وفیات الاعیان جلد4 ص 176)
2⃣ابن اثیر جزری. (الکامل فی التاریخ جلد4 ص 454)
3⃣محیی الدین عربی. (فتوحات مکیه باب316)
4⃣شیخ سلیمان قندوزی حنفی. (ینابیع المودة جلد3 ص 306)
5⃣ ابن خلدون. (تاریخ ابن خلدون جلد3 ص 361)
6⃣جلال الدین بلخی رومی. (به نقل از ینابیع المودة جلد3، ص 350)
7⃣ فخر رازی شافعی. (الشجرة المبارکة فی انساب الطالبیه ص 78و79)
8⃣شیخ عبداللَّه بن محمّد شبراوی مصری شافعی. (الاتحاف بحبّ الاشراف ص 179)
🆔https://eitaa.com/mahdilomam