eitaa logo
‌❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
140 دنبال‌کننده
22 عکس
21 ویدیو
4 فایل
این کانال مباحث متنوع در خصوص #مهدویت را در اختیار شما قرار می‌دهد.⬇️⬇️ ✅ #پاسخ_به_شبهات_مهدوی ✅ #مطالب_مهدوی ✅ #مقالات_مهدوی ✅ #معرفی_کتاب زین العابدین گلایری بابلکناری،مدرس حوزه ،نویسنده و پژوهشگر تاریخ،ادیان،فرق و مذاهب @Z_gelayeri
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 تبیین سه کلید واژه عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی توسط رهبر انقلاب در دیدار صبح امروز  ✏️ رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه، سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور: ✏️در سیاست خارجی وقتی می‌گوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحن‌مان هم التماس‌آمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی این‌جور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. این شخصیت پخته‌ی سیاسی قدیمی فلان کشور این‌جوری گفت، این‌جوری قضاوت کرد، آن یکی این‌جوری گفت، این‌جوری اقدام میکنند. عزت یعنی ما چشم‌مان و نگاهمان به این چیزها نباشد، تکیه‌مان به اصول خودمان باشد. ✏️حکمت یعنی در همه‌ی تعاملهای دو جانبه و چند جانبه خردمندانه عمل کنیم. اندیشیده عمل کنیم. محاسبه‌شده عمل کنیم. از اظهار نظرهای دفعی و ارتجاعی و حساب‌نشده پرهیز کنیم. حکمت یعنی هر کاری که میکنیم، پشتوانه فکری و عقلانی داشته باشد. اندیشیده باشد، محاسبه‌شده باشد. ✏️مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. حفظ اصول با امکان انعطاف با هم می‌سازند، میتوان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضی‌ها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه‌ی دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت میکنید، به یک صخره‌ای میرسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامه‌ی راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم. 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از جرعه ناب
در (تاریخ قم) مروی است که جماعتی از مردم ری خدمت حضرت صادق علیه السلام رسیدند وگفتند: ما از مردم ری هستیم. حضرت فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم! ایشان عرض کردند که ما از مردم ری هستیم! دیگر مرتبه حضرت همان جواب را فرمود، آن جماعت چند کرّت این سخن را گفتند و همین جواب را شنیدند، آنگاه حضرت فرمود: همانا از برای حق تعالی حرمی است وآن مکه است، وبرای رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلم حرمی است وآن مدینه است. وبرای امیرالمؤ منین علیه السلام حرمی است وآن کوفه است، واز برای ما اهل بیت حرمی است وآن بلده قم است وبعد از این دفن شود در آنجا زنی از اولاد من که نامیده شود به فاطمه، هرکس اورا زیارت کند بهشت از برای او واجب شود، راوی گفت: وقتی که آن حضرت این فرمایش نمود هنوز متولد نشده بود امام موسی علیه السلام. (منتهی الامال شیخ عباس قمی ج۲ص۲۷۲) @jorenab
🌹به مناسبت میلاد کریمه ی اهل بیت (سلام الله علیها)؛🌹 🔹قم ،مجمع انصارالمهدی [عج] ❇️عن عفان البصری عن ابی عبدالله (ع) قال: قال لی: (اتدری لم سمی قم؟)) قلت: الله و رسوله و انت اعلم. قال: ((انما سمی قم لان اهله یجتمعون مع قائم آل محمد (ع) و یقومون معه و یستقیمون علیه و ینصرونه.))  📚مجلسی، بحار الانوار، ج۵۷، ص۲۱۶. 🔶 عفان می‌گوید: امام صادق (ع) به من فرمود: آیا می‌دانی علت نامیده شدن این شهر به قم چیست؟ عفان عرض کرد: خدا و رسولش و شما داناترید. امام فرمود: این شهر قم نامگذاری شد چون مردمش با قائم آل محمد (ص) اجتماع و با او قیام، و برای او استقامت می‌کنند و یاریش می‌نمایند. ⏺برخی درشرح این حدیث گفته اند: از این حدیث و امثال آن، نقش اصلی مردم این سرزمین در حکومت جهانی حضرت مهدی (ع) روشن می‌گردد. هسته‌های اصلی انقلاب جهانی اسلام در دوران ظهور، از مردم ایران به ویژه مردم قم تشکیل می‌شود. 🔶ازاین رو، زمینه سازی فرهنگی و تربیتی و گسترش معیارهای راستین اسلامی میان توده‌ها، ضرورتی حیاتی می‌یابد. 📚حکیمی، حضرت معصومه و شهر قم، ج۱، ص۱۲۱ ۱۲۰. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
  🔶قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : معَ القائمِ علیه السلام مِن العربِ شیءٌ یَسیرٌ ، فقیلَ له: إنّ مَن یَصِفُ هذا الأمرَ مِنهُم لَکثیرٌ ! قالَ: لابُدّ للنّاسِ مِن أنْ یُمَحَّصوا ویُمَیَّزوا ویُغَرْبَلوا ، وسَیَخرُجُ مِن الغِرْبالِ خَلْقٌ کثیرٌ ؛ 📚[ بحار الأنوار، ج 52، ص: 348 ] ❇️الغیبة ، نعمانی به نقل از امام صادق (ع) : اندکی از عربها به همراه قائم علیه السلام قیام می کنند . عرض شد : عده زیادی از عربها خود را از یاران او می دانند ؟ ! فرمود : مردم باید پالایش شوند و سره و ناسره شان از هم جدا گردد و غربال شوند و شمار فراوانی از غربال خواهند گذشت. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶در روایات و معارف شیعه ظهور را به یک باره و قیام را به صورت یک فرایند که امری تدریجی است توصیف کرده‌اند. پیامبر در خصوص ظهور حضرت امام مهدی(عج) توضیحاتی داده‌اند. از ایشان پرسیده می‌شود چه زمانی «قائم» از ذریه‌‏ات خروج می‌کند؟ فرمود مثل او مثل ساعت است که آشکار نکند، وقتش را جز او «عز و جل» و نیاید شما را جز ناگهانى‌‌. ❇️دفعی بودن ظهور در متن عربی روایتی که از پیامبر نقل شد، ظهور به ساعت تعبیر شده است و این بدان معناست که هر لحظه امکان ظهور وجود دارد. در قرآن روی دفعی بودن وقت قیامت تأکید شده است. «إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتیکُمْ إِلاَّ بَغْتَة: از تو درباره قیامت مى‏‌پرسند [که] وقوع آن چه وقت است بگو علم آن تنها نزد پروردگار من است جز او [هیچ کس] آن را به موقع خود آشکار نمى‏‌گرداند [این حادثه] بر آسمانها و زمین گران است جز ناگهان به شما نمى‏‌رسد [باز] از تو مى‏‌پرسند گویا تو از [زمان وقوع] آن آگاهى بگو علم آن تنها نزد خداست ولى بیشتر مردم نمى‏‌دانند»(اعراف،187). پس وقت ظهور نیز مثل وقت قیامت دفعی و غیر مترقبه خواهد بود. ❇️تدریجی بودن قیام اما بر عکس ظهور روایات دال بر این است که قیام حضرت امام زمان(عج) به صورت تدریجی از مکه آغاز می‌شود، امام جعفرصادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند: آنگاه که خداوند به حضرت قائم علیه السّلام اجازه ظهور دهد ... متجاوز از سیصد و ده مرد نزد او بیایند و با او بیعت کنند، و در مکه بماند تا یارانش به ده هزار نفر برسد، سپس از آنجا به سوی مدینه حرکت می‌کند. (📚شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 383). در روایت بالا به این نکته اشاره شده که امام مهدی(ع) بعد از ظهور در مکه اقامت دارد تا یاران عام حضرت به ایشان بپیوندند تا زمینه قیام که حرکت از مکه و رفتن به سوی مدینه است، فراهم شود. پس قیام حضرت بعد از ظهور به صورت تدریجی با خروج از مکه به سوی مدینه آغاز می شود ❇️قیام به مثابه امری اجتماعی ظهور اگرچه دفعی است، اما مترتب بر مراحلی است، از جمله این مراحل را می‌توان آمادگی و جمع یاران شد که از تعداد ایشان به 313 یاد شده است. شروع قیام و نهضت جهانی امام مهدی(ع) علاوه بر وجود یاران خاص به یاران عام نیز نیاز است که در برخی روایات بدان اشاره شده است. در این زمینه امام محمدتقی(ع) می‎فرمایند: ‏ سیصد و سیزده تن از یارانش به تعداد نفرات لشکر اسلام در جنگ بدر از نقاط دور زمین در اطرافش‏ گرد آیند. ... چون این عده در نزد وى اجتماع کنند، رسالت خویش را ظاهر می‌سازد (یعنی ظهور پیدا می‌کند) و بعد از آنکه پیمان وفادارى میان او و یارانش که ده هزار مرد می‌باشند، منعقد گردید، به فرمان الهى قیام مى‏‌نماید. (📚محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج51، ص157) داشتن شرط یاری خاص و عام امام حاکی از این است که ظهور امری اجتماعی و زمینی است و چونان هر امر این چنینی نیازمند لوازم عینی و اجتماعی است. با مهیا شدن یاران خاص و عام که شرط قیام است، قیام حضرت آغاز می‌شود ، پس در واقع آمادگی یاران خاص شرط ظهور و آمادگی یاران خاص و عام شرط قیام حضرت مهدی(ع) است. 🔶در حدیثی از امام صادق(ع) بخشی از این فرایند چنین وصف شده است که  (بعد از ظهور) سپس از مکه خارج شود مثل اینکه در حلقه است. ابو بصیر می‌گوید: پرسیدم: حلقه چیست فرمود: ده هزار مرد است که جبرئیل در سمت راست و میکائیل در سمت چپ او قرار دارند. 📚(همان، ج52، ص307) ❇️ظهور به مثابه امری الهی اگر قیام تحقق یک ظهور است خود ظهور امری الهی است، علم به زمان را فقط خدا می‌داند و کسی غیر از او نمی‌تواند زمان دقیق ظهور را تعیین نماید، از این جهت است که وقوع ظهور به وقوع قیامت تشبیه شده و چنانچه زمان وقوع قیامت را تنها خدا می‌داند پس زمان وقوع ظهور را نیز فقط خدا می‌داند. ولی زمان شروع قیام و نهضت جهانی، توسط رهبر جهانی تعیین شده و نیز با تدبیر آگاهانه ایشان چگونگی و زمان قیام تعیین می‌شود. امام مهدی(ع) در توقیعی که برای اسحاق بن یعقوب نوشته، فرموده است: أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللَّهِ وَ کَذَبَ الْوَقَّاتُون: امّا ظهور فرج، بسته به خواست خداوند است، و تعیین‏‌کنندگان وقت دروغ گویند. از این رو مدیر و رهبر امام زمان خود اوست و ادعا کنندگان در یاری رسانندگان به امر ظهور دروغ می‌گویند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶اگرچه بخاری در صحیح خود احادیثی را که در آنها نام امام مهدی (علیه‌السّلام) با صراحت ذکر شده، نیاورده است، نکته‌های دیگری را نقل کرده که به نحوی در پیوند با این موضوع است. برای مثال بابی را به نزول حضرت عیسی (علیه‌السّلام) اختصاص داده و در آن حدیثی را روایت کرده است که می‌گوید: در آخرالزمان هنگامی که حضرت مسیح فرود می‌آید، امامی از مسلمانان عهده‌دار امور امت اسلامی خواهد بود. «کیفَ انتُم اذا نَزَلَ ابنُ مَریمَ فیکم، وامامُکم مِنکم؟ 📚محمدی ری‌شهری، محمد، دانش‌نامه امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)، ج۹، ص۶، ح ۱۶۳۱. ❇️همان‌گونه که برخی از شارحان صحیح بخاری به درستی مفهوم این حدیث را دریافته‌اند، منظور از این امام، کسی جز حضرت مهدی (علیه‌السّلام) نیست. قول 🔶ابن حجر در شرح این حدیث از ابوالحسن خسعی نقل می‌کند که او احادیث مرتبط با مهدی را که می‌گویند وی از این امت است و عیسی پشت سر او نماز خواهد خواند، متواتر می‌داند. وی در ادامه می‌گوید: این که در آخرالزمان و نزدیک قیامت، حضرت عیسی پشت سر مردی از این امت نماز خواهد خواند، بر این سخن درست دلالت دارد که زمین هیچ‌گاه از حجت خالی نمی‌ماند. 📚ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، فتح الباری، ج۶، ص۴۹۳. قول ❇️مسلم نیز در صحیح علاوه بر حدیث بالا، احادیث دیگری درباره نزول حضرت عیسی و سایر موضوعات مرتبط با مهدویت نقل کرده است. 📚ر.ک:نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج۱، ص۱۳۵ (باب نزول عیسی). 🟩«نکته جالب توجّه درباره صحیح مسلم این است که چهار منبع از منابع حدیثی اهل سنّت، حدیث «المهدی من عترتی (حق) من ولد فاطمة را از این کتاب نقل کرده‌اند.» «ولی این حدیث در چاپ‌های فعلی این کتاب وجود ندارد. 📚ر.ک:متقی هندی، علی بن حسام، کنزالعمّال، ج۱۴، ص۲۶۴. ... 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶قول ابن ماجه ❇️ابن ماجه در سنن خود بابی را با عنوان «باب خروج المهدی» نام گذاری، و هفت حدیث در این رابطه نقل کرده است. در این احادیث به قیام حضرت مهدی (علیه‌السّلام) و این که وی از اهل بیت پیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله) است، و نیز به زمینه‌سازان ظهور آن حضرت اشاره شده است.  📚ابن ماجه، محمد بن یزید، سنن ابن ماجه، ج۲، ص۱۳۶۶، ح ۴۰۸۲ – ۴۰۸۸. 🔶قول ترمذی ❇️در سنن ترمذی نیز بابی به «ما جاء فی المهدی» اختصاص یافته و احادیثی صریح و صحیح در آن نقل شده است.  ترمذی درباره سه حدیث از این مجموعه تصریح می‌کند که «هذا حدیث حسن صحیح».  📚ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج۴، ص۵۰۵.  بعد از این باب ابواب مرتبط دیگری نیز با موضوعاتی چون نزول حضرت عیسی (علیه‌السّلام) و فتنه، دجّال آمده است. 🔶 قول ابوداوود ❇️در میان صحاح سته، بیشترین و صریح‌ترین احادیث مهدویت را ابوداوود آورده است. او در سنن خویش ذیل بخشی با عنوان «کتاب المهدی» احادیث متعدّدی را نقل کرده است که بر دوازده‌گانه بودن امامان، هم‌نام بودن مهدی با پیامبر اکرم (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله)، طولانی شدن حیات و نشانه‌های ظهور او دلالت دارد. 📚ابوداوود، سلیمان بن اشعث، سنن ابی‌داوود، ج۲، ص۳۰۹  موضوع مهدویت در منابع معتبر پیش از صحاح سته نیز ذکر شده است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️عن أبى محمّد علیه‌السلام قال: «قد وضع بنو اميّة و بنو العبّاس سيوفهم علينا، لعلّتين: إحديهما، أنّهم كانوا يعلمون أنّه ليس لهم فى الخلافة حقّ، فيخافون من ادّعائنا إيّاها و تستقرّ فى مركزها؛ و ثانيهما: أنّهم قد وقفوا من الأخبار المتواترة على أنّ زوال ملك الجبابرة و الظّلمة على يد القائم منّا، و كانوا لا يشكون أنّهم من الجبابرة و الظّلمة، فسعوا فى قتل أهل بيت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و إبارة نسله طمعا منهم فى الوصول الى منع تولّد القائم عليه السّلام أو قتله، فأبى اللّه أن يكشف أمره لواحد منهم إلّا أن يتمّ نوره و لو كره الكافرون.»  📚(اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص١٩٧) ❇️امام حسن عسکری علیه‌السلام: بنی‌امیه و بنی‌عباس شمشیرهایشان را علیه ما کشیدند، به دو علت: یکی آنکه آنان می‌دانستند که در خلافت حقی ندارند، به همین دلیل از اینکه ما خلافت را ادعا کنیم و از اینکه خلافت در جایگاهش قرار گیرد‌ می‌ترسیدند؛ دوم اینکه آنان از روی اخبار متواتره مطلع شدند که از بین رفتن فرمانروایی سرکشان و ستمگران به دست قائم از ماست و شک نداشتند که خودشان از سرکشان و ستمگران هستند، پس در قتل اهل‌بیت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و نابودی نسل او کوشیدند، به امید آنکه مانع ولادت قائم علیه‌السلام یا موجب قتل او شوند، اما خدا ابا کرد از اینکه امرش برای احدی از ایشان روشن شود و جز این را اراده نکرد که نورش را کامل گرداند، هرچند کافران نپسندند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️از (علیه السلام) نقل شده است که « یَکُونُ أولی بِالنّاسِ مِن انفُسِهِم، وَ اشفق علیهم من ابائهم و امها تم، و یکون اشد الناس تواضعا لله عزوجل، ویکون اخذ الناس بما یامر به، و اکف الناس عما ینهی عنه» « او برای مردم از خودشان اولی تر، از پدر و مادرشان مهربانتر، و در برابر خدا از همه متواضع تر است.آنچه به مردم فرمان می دهد خود بیش از دیگران به آن عمل می کند و آنچه مرد را از آن نهی می کند خود بیش از همگان از آن پرهیز می کند. 📚(طب‍رس‍ی، 1403ه.ق، ج 2، ص: 437 ) 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
1_4834292360.pdf
304.3K
https://eitaa.com/mahdilomam#مقاله نقش هجرت امام رضا علیه السلام در گسترش تشیع و جریان‌های شیعی در ایران زین العابدین گلایری بابلکناری 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶منابع مهدويت، به دو دسته شيعي و سني تقسيم مي‌شوند. اين منابع را مي‌توان بر اساس تاريخ صدور معرفي كرد و مي‌توان آن‌ها را در دو مقطع قبل از ولادت و بعد از ولادت امام مهدي عليه‌السلام دسته بندي كرد. 🔶 به عنوان نمونه از منابع شيعه قبل از ولادت امام مهدي عليه السلام، كتاب « بن قيس»؛ ابو صادق سليم بن قيس هلالي عامري كوفي است. نام ديگر اين كتاب اسرار آل محمد صلي الله عليه وآله است. كتاب ديگر، كتاب «» نوشته عباس بن هشام ابوالفضل الناشري است و كتاب ديگر، كتاب « المهدي» نوشته ابوسعيد عباد بن يعقوب الرواجني الكوفي است. *✅ برخي منابع شيعه بعد از ولادت حضرت برخي از اين منابع، در كنار موضوعات ديگر، مباحث و روايات امام مهدي عليه‌السلام را نيز مطرح كرده‌اند و برخي ديگر ويژه امام موعود عليه‌السلام نگاشته شده است. 🔶از كتاب‌هايي كه احاديث امام مهدي را نيز مطرح كرده‌اند مي‌توان به كتاب »؛ محمد بن يعقوب بن اسحاق كليني اشاره كرد. اين كتاب از قديمي‌ترين و معتبرترين كتب روايي شيعه است و از شرح‌هاي معروف آن مي‌توان « العقول» را نام برد. كتاب كافي بيش از شانزده هزار حديث دارد كه روايات موجود در آن به تنهايي از تعداد كل صحاح سته اهل سنت بيشتر است. 🔶 از اين قسم كتابها بهتر است به كتاب « الإسناد»؛ ابوالعباس عبدالله بن جعفر بن حسين بن مالك بن جامع حميري نيز اشاره كرد. وي استاد شيخ كليني است و با امام هادي عليه‌السلام و امام عسكري عليه‌السلام و به وسيله محمد بن عثمان با امام مهدي عليه‌السلام مكاتبه داشته است. اين كتاب از اصول چهارصدگانه اوليه شيعه به حساب مي‌رود و تعداد ۱۴۰۴ روایت دارد. ❇️ از كتاب‌هاي دیگر مي‌توان به كتب زير اشاره كرد: ‌۱ـ الدين و تمام النعمة؛ محمد بن علي بن حسين بن بابويه قمي مشهور به شيخ صدوق. شيخ صدوق به دعاي امام زمان عليه السلام به دنيا آمد و اين كتاب را به دستور آن حضرت نوشت كه از قديمي‌ترين منابع روايي در اين زمينه شمرده ميشود. ‌۲ـ ؛ ابو عبدالله، محمد بن ابراهيم بن جعفر كاتب نعماني مشهور به ابن ابي زينب از راويان بزرگ شيعه در اوايل قرن چهارم است. اين كتاب در سال ۳۴۲ در حلب نگارش يافته و ۴۷۸ حديث دارد. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶از كتاب‌هايي كه قبل از تولد حضرت مهدي عليه‌السلام در ميان اهل سنت نوشته شده مي‌توان به كتب زير اشاره داشت: ۱ ـ الجامع؛ معمر بن راشد ازدي اين كتاب در آخر المصنِّف صنعاني، چاپ شده است. ۲ ـ ؛ محمد بن ادريس شافعي. ۳ ـ صنعاني. ۴ ـ ؛ نعيم بن حماد بن معاوية بن الحارث الخزاعي المروزي ۵- احمد؛ احمد بن حنبل ابوعبدالله الشيباني * برخي منابع اهل سنت بعد از تولد حضرت به چند نمونه از كتابهايي كه بعد از ولادت امام مهدي عليه‌السلام نوشته شده، اشاره مي‌كنم: ‌۱ ـ ابي داود؛ سليمان بن اشعث ابو داود السجستاني الأزدي. اين كتاب يكي از صحاح سته و از معتبرترين كتاب‌هاي اهل سنت است. در جلد چهارم بخشي را با نام «كتاب المهدي» آورده كه در آن دوازده حديث درباره آن حضرت بيان شده است. از نكات مهم آن آوردن حديث دوازده خليفه در كتاب المهدي است كه نشان مي‌دهد از نظر نويسنده، امام مهدي عليه‌السلام يكي از آن دوازده خليفه‌اي است كه پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم معرفي كرده است. ۲ ـ ابن ماجه؛ محمد بن يزيد ابوعبدالله القزويني اين كتاب نيز يكي از صحاح ستّه است. در عصر غيبت كبري به دو كتاب « ابن حِبّان»؛ محمد بن حِبّان ابو حاتم التميمي البستي السجستاني و كتاب « الظَّمآن الي زوائد ابن حبّان»؛ نور الدين هيثمي مي‌توان اشاره كرد. 🔶 البته اين منابع، احاديث مربوط به حضرت را بيان كرده‌اند و اما از منابعي كه اختصاصاً به اين موضوع پرداخته‌اند عبارتند از: ۱ـ ا؛ ابو نعيم اصفهاني. ۲ـ في اخبار صاحب الزمان؛ ابو عبدالله محمد بن يوسف بن محمد كنجي شافعي. ۳ـ المهمّه؛ علي بن محمد بن احمد مالكي مشهور به ابن صبّاغ. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam