eitaa logo
والقلم ومایسطرون
151 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع)(۵) 🔶طبق وصیت امام حسن ایشان فرموده بودند تا کنار رسول خدا دفن شوند 📚(بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۰-۶۲؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰.) 🔶گویند امام پیش از شهادت این نکته را به فرموده بودند و او نیز پذیرفته بود 📚ابن‌عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الاصحاب، ۱۴۱۲ق، ج‏۱، ص۳۸۸؛ حلبی، السیرة الحلبیة، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص۵۱۷ 🔶گویند مروان این موضوع را معاویه گزارش داد و او مانع شد 📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۲. ادامه..... http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
... بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع) (۲) 🔶اما گزارش شیخ ،، شهراشوب متفاوت است. این بزرگان نقل کردند که طبق وصیت بنا شد که امام را جهت وداع کنار قبر رسول خدا ببرند و بعد در کنار قبر جده اش بنت اسد دفن شود.وقتی بنی‌هاشم، تابوت امام مجتبی(ع) را به طرف قبر پیامبر(ص) بردند، مروان همراه عده‌ای از بنی‌امیه، سلاح به دست گرفتند و راه را بستند تا از دفن شدن او کنار قبر پیامبر(ص) جلوگیری کنند 📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸. نیز مراجعه کنید به: بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱. http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
بررسی شش اختلاف اقوال در تاریخ شهادت امام حسن (ع) (۳) 🔶 اصفهانی میگوید عائشه سوار بر استری شد و مروان و بنی امیه را به یاری طلبید 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، دارالمعرفه، ص۸۲ 🔶بلاذری توجیه میکند که عایشه برای جلوگیری از اختلافگفت خانه ی من است و اجازه ی دفن نمیدهم. 📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۱ 🔶ابن‌‌عباس به مروان که مسلح و به منظور فتنه حاضر شده بود گفت ما قصد نداریم امام حسن(ع) را کنار پیامبر(ص) به خاک بسپاریم فقط قصد تجدید عهد و وداع داریم ولی اگر امام وصیت کرده بود که او را کنار پیامبر دفن کنیم این کار را می کردیم و کسی نمی توانست مانع ما شود. ابن‌عباس پس از آن نیز با کنایه اشاره ای به حضور عایشه در جنگ جمل کرد و غیر مستقیم او را نکوهش کرد 📚شیخ مفید، ارشاد،۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸ 🔶همچنین نقل شده است که مروان گفت نمی‌پذیریم که عثمان در آخر شهر دفن شده باشد، ولی حسن بن علی را کنار پیامبر دفن کنید 📚شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸-۱۹؛ ابن‌شهرآشوب‏، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴. 🔶نزدیک بود میان بنی هاشم و بنی امیه درگیری رخ دهد؛ ولی امام حسین(ع) بنابر وصیت برادرش، از درگیری جلوگیری کرد. پیکر حسن بن علی را به بقیع بردند و کنار قبر فاطمه بنت اسد به خاک سپردند 📚بلاذری، انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۶۴-۶۵؛ دینوری، الأخبار الطوال، ۱۳۶۸ش، ص۲۲۱؛ شیخ طوسی، امالی، ۱۴۱۴ق، ص۱۶۰-۱۶۱؛ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۸-۱۹؛ ابن‌شهرآشوب‏، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴. 🔶ابن شهراشوب گزارش میدهد مروان و بنی امیه هنگام تشییع به تابوت امام تیراندازی کردند و نزدیک به ۷۰ تیر از تابوت خارج کردند. 📚ابن‌شهرآشوب‏، المناقب، ۱۳۷۹ق،ج۴، ص۴۴ والحمدلله http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
🔶در گفتگویی با یکی از اقایان اهل سنت _که قائل به فضیلت خلیفه اول به دلیل یار غار بودن او بود_(برفرض صحت داستان) به ایشان گفتم دو آیه در خصوص دو واقعه ی زمانی نزدیک به هم نازل شد. ⏺شما با قاضی قرار دادن انصاف بگویید کدام بیان فضیلت است؟ ۱)وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ(۲۰۷ بقره) ۲)....إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ....(۴۰ توبه) 🔶اولی در خصوص لیلیه المبیت است و بیان ایثار حضرت امیر (ع) 🔶و دومی حکایت از جریان غار ثور و حضور رسول خدا(ص) به همراه شخصی که گویند آن شخص خلیفه ی اول بوده است. ✅ این دو ایه از دو واقعه ی نزدیک به هم یعنی فاصله ی یک تا دو روز حکایت میکند. 🔹آن دوست ما ترجیح داد در پاسخ به سوال ما چیزی نگوید. https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶سلسله مباحث 🔶کلاسهای دوره ی موسسه ی تخصصی کلام 🔶مدرسه ی علمیه ی جلسه ی : ۱)ادله ی نقلی و عقلی ۲)نقش ائمه علیهم السلام در باور پذیری مهدویت و آماده سازی عصر غیبت 🔶مدرس: زین العابدین 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
،ضامن حفظ کیان یاداشتی از: (مدرس و پژوهشگر حوزه ی علمیه) 🔶علمای اسلام در طول قرنها ،وظیفه ی صیانت از دین را به انحاء مختلف انجام میدادند؛گاهی با ترییت شاگردان ،گاهی تالیف کتب علمی و گاهی با احکام و فتاوایی که از کلیت اسلام و یا جغرافیای اسلامی صیانت میکرد. چند نمونه از احکام جهاد که از دوره ی قاجار تا کنون توسط فقهای طراز اول اسلام صادر شد و تاثیر شگرفی در رخدادهای سیاسی داشته و خطر را از ساحت نورانی اسلام و مذهب دور کرد ذیلا آورده میشود: 🔶با هجوم نیروهای ارتش روسیه به کشور ایران در سال‌های ۱۲۴۱ تا ۱۲۴۳ق، و تصرف مناطقی از آن، برخی عالمان شیعه همچون جعفر کاشف‌الغطاء، سید علی طباطبایی، میرزای قمی، ملا احمد نراقی و سیدمحمد مجاهد در راستای حمایت از حکومت قاجار و دفاع از مردم مسلمان ایران، فتوای جهاد برای مقابله و دفاع در برابر هجوم نیروهای روسیه صادر کردند.[📚زرگری‌نژاد، «بررسی احکام الجهاد و اسباب الرشاد (نخستین اثر در ادبیات تکوین ادبیات جهادی تاریخ معاصر ایران)»، ص۳۸۳] 🔶این فتواها، به‌همراه رساله‌هایی در احکام جهاد، به‌دستور عباس‌میرزا، فرزند و ولیعهد فتحعلی‌شاه، و توسط میرزا عیسی قائم‌مقام فراهانی، در مجموعه‌ای با عنوان احکام الجهاد و اسباب الرشاد، گردآوری شده است.[📚زرگری‌نژاد، «بررسی احکام الجهاد و اسباب الرشاد (نخستین اثر در ادبیات تکوین ادبیات جهادی تاریخ معاصر ایران)»، ص۳۸۲-۳۸۳.] گفته شده این فتاوا اولین حکم جهاد در تاریخ شیعه بوده است.[📚«فتوای جهاد در سیمای تاریخ»، خبرگزاری ایمنا.] 🔶فتوای جهاد محمدتقی از فتواهای اثرگذار بود که در برابر سلطه و نفوذ در عراق، در ۲۰ ربیع الاول ۱۳۳۷ق، صادر شد.[📚آقابزرگ تهرانی، طبقات أعلام الشیعة، ۱۴۳۰ق، ج۱۳، ص۲۶۳.]متن فتوا بدین قرار است: «مطالبه حقوق بر عراقیان واجب است و بر آنان واجب است در ضمن درخواست‌های خویش، رعایت آرامش و امنیت را بنمایند و در صورتی که انگلستان از پذیرش درخواست‌هایشان خودداری ورزد، جایز است به قوه دفاعی متوسل شوند.»[📚آقابزرگ تهرانی، طبقات أعلام الشیعة، ۱۴۳۰ق، ج۱۳، ص۲۶۳. 🔶فتوای جهاد علیه ایتالیا در حمله به لیبی؛ آخوند به همراه سید اسماعیل ، شیخ عبدالله و اصفهانی بیانیه صادر کردند و از مسلمانان خواستند که به دفاع از ممالک اسلامی برخیزند.[📚ترکمان، اسنادی درباره هجوم انگلیس و روس به ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، ص۴۸۶.] در متن حکم آمده است: «هجوم روس به ایران و ایتالیا به طرابلس موجب ذهاب اسلام و اضمحلال شریعت و قرآن است. بر عموم اسلامیان واجب است اجتماع نموده و از دولت متبوعه خود رفع تعدیات غیرقانونی روس و ایتالیا را جداً بخواهند. و تا رفع این غائله عظمی نشود آسایش و استقرار را بر خود حرام و این حرکت اسلام‌پرورانه را جهاد فی سبیل الله مثل مجاهدین بدر و حنین شناسند.»[📚ترکمان، اسنادی درباره هجوم انگلیس و روس به ایران، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، ص۴۸۶.] 🔶در جنگ جهانی اول (۱۲۹۳-۱۲۹۷ش) سید عبدالحسین دستوراتی برای سردار عشایر قشقایی، صولت الدوله، صادر نموده و بر جهاد علیه انگلیسی‌ها تاکید کرد. در پیامی از او آمده است: «من که مجتهد و جانشین پیغمبر اسلام هستم، به این وسیله فتوا می‌دهم که جهاد با این کفار حربی، انگلیسی‌ها، واجب است.»[📚رنجبر، «سیری در زندگی، فعالیت‌ها و اندیشه سیاسی سید عبدالحسین موسوی لاری»، ص۲۰۷] 🔶فتوای جهاد برای مقابله با حمله به عتبات: بنابر گزارش‌های تاریخی، فتوای شیخ جعفر در حملات وهابی‌ها به نجف و کربلا در سال ۱۲۱۷ق، به‌همراه دویست نفر از فقها و مجاهدان، توانست وهابی‌ها را دور کند. 📚آل‌محبوبه، ماضی النجف و حاضرها، ۱۴۰۶ق، ج۱، ص۳۲۶. 🔶فتوای جهاد با اسرائیل: فقیهانی نظیر محمدحسین کاشف‌الغطاء،[📚ضد صهیونیسم، مدافع فلسطین مختصری از علامه کاشف الغطاء»، مجله الکترونیکی اخوت اسلامی.] سید حسین بروجردی[ 📚اباذری، آیت‌الله بروجردی آیت اخلاص، ۱۳۸۳ش، ص۱۱۷. ] و امام خمینی[📚امام خمینی، صحیفه امام، ۱۳۸۹ش، ج۲، ص۱۹۹.] به دفاع از مردم فلسطین فتوا داده‌اند. عبدالکریم ، از فقیهان شیعه قرن چهاردهم قمری، پس از اعلام موجودیت دولت اسرائیل و جنگ اسرائیل با اعراب در ۱۹۴۸م/۱۳۲۷ش، فتوای جهاد علیه اسرائیل صادر کرد.[📚سرحدی، «علمایی که نسبت به مسئله فلسطین واکنش نشان دادند»، پژوهشکده تاریخ معاصر] https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
پس از آن‌که در سال ۲۰۱۴م، داعش بر برخی از مناطق غربی و شمالی عراق سیطره یافته بود و به‌سوی سایر مناطق پیشروی می‌کرد،آیه الله سید علی برای مقابله با پیشروی‌های داعش، فتوای جهاد صادر نمود.[📚حطاب، «توظیف الحشد الشعبی فی المدرک السیاسی العراقی»، ص۱۰۷-۱۰۸] 🔶مطابق این فتوا، بر شهروندان عراقی که توانایی حمل سلاح و مبارزه با تروریست‌ها را داشتند، واجب کفایی بود تا به دفاع از کشور، ملت و مقدسات بپردازند و به نیروهای نظامی بپیوندند.📚حطاب، «توظیف الحشد الشعبی فی المدرک السیاسی العراقی»، ص۱۰۷-۱۰۸ https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
باسمه تعالی به مناسبت روز میلاد حضرت سلام الله علیها زین العابدین گلایری ،مدرس و پژوهشگر تاریخ،ادیان ،فرق و مذاهب ، ستاره ی پر فروغ آسمان آل هاشم که در روز ماه سال هجری مایه ی چشم روشنی دو گوهر هستی ؛علی و فاطمه (سلام الله علیهما)شد بانویی محدثه،عالمه،و مفسر قرآن کریم ودارای مقامات عرفانی و سلوکی ،پیام آور عاشورا و شجاع است که این همه سبب شد تا نام زینب هماره چنانکه بود زینت تاریخ باشد. او یک و فقیهه است چنانگه در مباحثه ای که بین امام حسین و امام حسن و ایشان در باب روایتی از رسول خدا شکل میگیرد امام حسن با ابتهاج به این حقیقت اشاره فرموده میفرماید انک حقا من شجره النبوه و معدن الرساله(زینب کبری من المهد الی اللحد ص۵۸) و امام سجاد علیه السلام آن بیان معروف را دارند که :عمتی انت بحمدالله عالمه غیر معلمه. او است چنانکه یکی از راویان روایت معروف ؛یا علی انت و شیعتک علی منابر من نور ایشان است. است چنانکه در نقلها آمده است ایشان در عصر حکومت پدر بزرگوارشان برای زنان کوفه درس میگفت و خود نیز اشاره دارند که زنانی که برایشان تفسیر میگفتم اکنون بر پشت بامها بر سنگ می اندازند. در مقام بالای از عرفانی یعنی قرار دارند چنانکه جمله ی معروف و ما رایت الا جمیلا حاکی از این حقیقت است. ای واصله هست تاجایی که امام حسین علیه السلام به ایشان میفرماید :خواهرم در نماز شبت دعایم کن . و در یازدهم محرم در آن اوج تالمات روحی اما از نماز شب خود دست نکشیده ولو نشسته خواندند. ی بلیغه است چنانکه خطبه های او در کتابهای و به عنوان خطبه های بلیغ جمع شده است. او آور عاشورا و استاد دفاع نرم در مقابل جنگ نرم آل امیه است ،از این رو است که با خطبه های روشنگرانه ی او فضایی که بر علیه امام حسین بود و اورا طغیان گر و خارجی از دین میپنداشتند به نفع امام تغییر کرد. است آنگونه که خطبه ی شجاعانه ی او و بیان یابن الطلقا انی ساستصغرک به یزید چوب خیزران را از دست او انداخت و زن حرمسرای یزید برای حسین بن علی در کاخ یزید مجلس روضه گرفت. بنابراین باید گفت: ،دائره المعارفی از کمالات است که بقای پیام عاشورا نیز مدیون اوست. 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7