eitaa logo
گرافکر
577 دنبال‌کننده
385 عکس
139 ویدیو
55 فایل
جستجوگری باشیم در مسیر شدن... کانال تخصصی اندیشه، اندیشمندان و بازخوانی نظرات ایشان، براساس حق طلبی و تضارب‌ آرا ادمین: @ensankade1 مجموعه فرهنگی-تربیتی چشمه جاری آسمان https://gerafekr.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ما کیستیم؟ 📌 آن روزی که از مجموعه های علمی و فرهنگی و دوره های گوناگون خسته بودم و از یک جانبه نگری هایشان دلخور، در دلم آرزو کردم که روزی مجموعه ای داشته باشم که افراد در آن به تکاپو و واکاوی اندیشه های متفاوت بپردازند. و "آزادی" حقیقتا ویژگی اصلی اندیشیدن در گرد آمدن هایشان باشد. 🔺 روزگاری نگذشت که مردان و زنانی را تک تک یافتم که آنها هم رنجور بودند و معترض به نبود دوره ها و مجموعه ها و جمع هایی که در اشخاص و افکار، راکد نمانده باشند و ملاکشان حقیقت، و راه و هدفشان جستجوگری باشد. و در این مسیر، بی قرار بوده و مستانه گام بردارند. 🔺 و خداوند ما را در کنار هم قرار داد. و دست در دست هم گذاشتیم و جمعی دغدغه مند متشکل از دانشجویان و طلاب به وجود آمد و با استقلالی مادی و فکری کمر همت بستیم برای درانداختن طرحی نو در فضای اندیشه و اندیشیدن، چرا که وابستگی، زمینه تحدید و تهدید آزادی را فراهم میکند. @gerafekr (کانال تخصصی اندیشه) ------------------------------------------------------------------ @cheshmejari (کانال مرجع چشمه جاری)
بسمه تعالی ما "برای انسان و انسانیت" گِرد آمده ایم... ✅ اهداف و رویکردهای واحد اندیشه کانون چشمه جاری آسمان: 1- "طرح ما آغاز یک پروسه است و نه یک پروژه". 2- درمان دردهای ما انسان ها در "گفتگو" نهان گشته است. گفتگو، نه صرفا به عنوان ابزار، بلکه به معنای یک گفتمان. صرف گفتگو (با رعایت آدابش)، یا مسائل را حل خواهد کرد یا زمینه حل آنها را فراهم مینماید. 3- رسالت خود را "زمینه سازی برای انتخاب" میدانیم و نه انتخاب به جای افراد. ما به دنبال تلقین ها نیستیم و از پیش انتخاب نکرده ایم. اصل را بر تعقل و سنجش انسان گذاشته ایم. هدف آفرینش را جستجوگری و حق طلبی و انتخاب گری آدمی میدانیم و برای انسان کرامت و ارزشی فوق العاده قائلیم. او خود باید برگزیند که ابوذر باشد یا ابوجهل. 4- ما خود را هدایت یافته تر از دیگری نمیدانیم. بلکه به دنبال "رشد خود در کنار رشد دیگران" هستیم. 5- رخ نمودن حقیقت را در پرتو "ضرب اندیشه ها" میبینیم. و یکطرفه به قاضی رفتن را فرار از حقیقت میدانیم. ولی این نه به معنای دعوا ها و جدل ها، بلکه از روی شنیدن قول های مختلف مورد نظرمان است. 6- "تفکر و تعقل" را رانده شده میبینیم. که به جایش تقلیدها و تعصب ها و تلقین ها نشسته است. میخواهیم گامی هر چند کوچک در احیای آنها داشته باشیم. 7- "اندیشه های متفکرین نیازمند غبارروبیست". غبارِ غفلت ها و فراموشی ها، غبارِ سانسورها و "نُومِنُ بِبَعض و نَکفُر بِبعض" شدن ها، غبارِ به عرصه نیامدن ها و به عرصه نیاوردن ها، غبارِ گمنامی، و... . به دنبال روایت مستند و هر چه خالص تر آنها هستیم. 8- "شناخت و شناساندن اندیشه ها و متفکرین جدید و عمدتا گمنام" در جامعه را وظیفه میدانیم. چه بسا تحولی در جامعه را شاهد باشیم، چرا که آثار ایشان میتواند ناظر به مسائل روز ما باشد. جامعه ما صرفا با معدود اندیشمندانی که عرصه برایشان بیشتر فراهم گشته آشناست. سعی ما در این شناساندن، داشتن رویکردی "تخصصی" است. سخنان عالمی که عمری را برای پژوهش در موضوعی خاص صرف کرده شنیدن ها دارد. 9- "پاس داشتن و رعایت ادب نسبت به عالمان" مبنای ماست. هر چند تفاوت یا حتی تضادی در اندیشه هایمان باشد. 10- "شبکه سازی و سازماندهی و هم افزایی اساتید و دانش پژوهانی" که دغدغه اندیشیدن و حرکت کردن دارند. 11- لازم است علاوه بر پرداختن به مباحث نظری، "حضوری در عینیت جامعه" نیز داشته باشیم. و معرفت را در عرصه عمل هم وارد نماییم. 12- "خروجی محوری" و تولید اثر در قالبهای مختلف توسط دانش پژوهان موجب تثبیت معارف تبیین شده در جلسات برای خود فرد، و اشاعه و جریان سازی اندیشه ورزی در جامعه و دیگران خواهد شد. ترجیح ما بر این است که این تولید اثر "به صورت "گروهی" و ارائه اثراتی پخته تر و جامع تر باشد. در بعد "فردی" هم تاکیدمان بر "نطق و گفتار" بیش از بقیه موارد است. بنا داریم شیوه های بحث و استدلال و گفتگو را کنار هم تمرین کنیم و از یکدیگر یاد بگیریم و موانع خوب صحبت کردن از جمله خجالت و عدم اعتماد به نفس و... را کنار بگذاریم. چرا که متین و فصیح صحبت کردن در خوب و صحیح فکر کردن، تاثیر بسزایی دارد. 13- ارائه ی گفتاری، خود نوعی اندیشیدن است و تقویت بخش و انسجام بخش تفکر. 14- "مطالعه مستقیم آثار متفکران" بایستی جزو برنامه های اصلی ما باشد. 15- پرداختن به سخن حق و تبیین اندیشه های متضاد یا متفاوت نیازمند "استقامت و شجاعت" است. که به یاری حق در ما دیده خواهد شد. 16- و.. @gerafekr (کانال تخصصی اندیشه) ------------------------------------------------------------------ @cheshmejari (کانال مرجع چشمه جاری)
✳️ «چشمه جاری آسمان» برگزار میکند: ✅ بررسی فشرده نظام فکری و عملی ۲۰ متفکر در قالب طرح ««برای زیستن»» 🗓 به مدت ۲۰ هفته همراه با ارائه گواهی معتبر 📝 به منظور ثبت نام و توضیحات تفصیلی به آیدی @Ammir_ho3ein و کانال تخصصی @gerafekr مراجعه نمایید. 📌 منتظر سایر طرح های اساسی و مکمل ما باشید. @gerafekr (کانال تخصصی اندیشه) ----------------------------------------------------------------- @cheshmejari (کانال مرجع چشمه جاری)
🌿 چشمه جاری آسمان برگزار میکند: 📖مطالعه و مباحثه‌ی خروجی محور کتاب «روش نقد اهداف و مکاتب» اثر استاد علی صفایی حائری (عین-صاد) ✅ چگونه هدف و مکتبی را انتخاب کنیم؟ ✅ مهمتر از نقد اهداف و مکاتب، آموختن «روش» نقد و بررسی آنهاست. ⏰ روز و ساعت جلسات پس از نظر و شرایط ثبت نام کنندگان تعیین خواهد شد. 📆 شروع جلسات: هفته دوم بهمن ماه۹۸ 💎 حضور هماهنگ شده در جلسات برای عموم آزاد و رایگان میباشد. 📲 به منظور هماهنگی و نیز دریافت کتاب با ادمین @GeraFekr ارتباط برقرار نمایید. یا به صورت حضوری به آدرس ذکر شده در پوستر مراجعه فرمایید.
✅ یک اصلِ بسیار کاربردی از اندیشه‌های استاد علی صفایی حائری 🍃 بگذار اين نكته را همين‏‌جا بگويم، در برابر هجوم تبليغات، تو هميشه حساب و حساب و حساب را از يك‏ديگر جدا كن؛ كه اين سه، هر كدام جدا و مجزّا دارند. 👈سازمان با و مبانى، با مرامنامه‏‌اش؛ 👈و شخص با وانگيزه‏‌اش؛ 👈و عمل، با ‏‌ها و حدود محاسبه مى‏‌شوند. ممكن است مرامنامه‏‌ى يك حزب خوب باشد، ولى شخص فاسد باشد و ممكن است يك شخص خوب باشد، ولى سازمان و حزبش بى‏‌اساس. و همين‏طور ممكن است نيّت شخص خوب باشد، ولى عملش باطل و يا عملش درست باشد و نيّتش فاسد. اين‏طور نيست كه خوبى و بدى عمل، دليل خوبى و بدى شخص و يا حزب و سازمانى باشد. 📚 کتابِ «نامه‌های بلوغ»، صفحه ۲۰ 🌿 @GeraFekr
❇️ نکات مربوط به جلسه اول مطالعه و مباحثه‌ی کتاب «روش نقد اهداف و مکاتب»، اثر استاد 🔺لطفا متن پست بعدی نیز توسط علاقه‌مندان به شرکت در جلسات، با دقت مطالعه و عمل شود. 🌿 @GeraFekr
❇️ نکاتی پیرامون جلسات مطالعه و مباحثه کتاب «روش نقد اهداف و مکاتب»، نوشته استاد ( ) 💠 جلسات از ۱۴ بهمن ماه ۹۸، روزهای دوشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ خواهد بود. 💠 شیوه جلسات «مدرس محور» نبوده و روش «سوهان و گیره» استاد صفایی مورد توجه می‌باشد. چند نفر از دوستان حاضر در جلسه تسلط زیادی بر مباحث استاد دارند. همه میخواهیم بیاموزیم. 💠 فرض بر درستی نظرات استاد صفایی قرار نگرفته، بلکه موضوع، با محور کتاب ایشان پیش خواهد رفت. و بررسی ناقدانه در دستور کار است. قرار بر ورود پیش‌داورانه در مباحث نداریم. 💠 مطالعه‌ی جلسه اول، مقدمه و فصل اول کتاب (از ص ۹ تا ۳۵) خواهد بود. تاکید مباحثه‌ی این جلسه تا صفحه ۲۴ (معیار نقد) می‌باشد. 💠 انتظار می‌رود همه شرکت کنندگان علاوه بر اینکه بخش مربوطه را با دقت مطالعه می‌نمایند، در حد توان خروجی مناسبی حداقل در یکی از قالب‌های زیر تهیه نمایند: خلاصه برداری، گوش دادن به شرح استاد غنوی (تنها شرح موجود) و یادداشت‌برداری از آن، گوش دادن به سخنرانی استاد صفایی با موضوع روش نقد اهداف و مکاتب و یادداشت‌برداری، نموداری کردن یا ترسیم Mind Map مباحث، یادداشت سوالات و بخش‌هایی که احتمال میدهید ابهامی برای دوستان دیگر رخ بدهد، مطالعه آثار دیگر استاد صفایی بصورت کلی با جستجو در نرم افزار «آغاز در نهایت»، آماده‌سازی بصورت پاورپوینت برای ارائه، و... . 💠 لطفا نظرات، سوالات پیرامون مباحث کتاب و نکات خودتان را در گروه مباحثه «چشمه جاری آسمان» به اشتراک بگذارید تا دوستان شرکت‌کننده با تفکر و بررسی قبلی، در جلسه حاضر شوند. 💠 دوستانی که کتاب را ندارند، می‌توانند با مراجعه به محل جلسات و دفتر مجموعه چشمه جاری آسمان (مندرج در پوستر) اقدام به تهیه آن نمایند. یا با @ensankade1 در ارتباط باشند. 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l ------------------------------------ 🌿 @Cheshmejari l کانال مجموعه چشمه جاری l ------------------------------------ 🌿 @CheshmeJariAseman l گروه گفت‌و‌گو چشمه جاری l
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 01.mp3
19.51M
🔸 🔸 📚 کتاب (جلد ۱) 🖌 اثر استاد 🎤 شرح استاد 📼 صوت جلسه 1⃣0⃣ 📄 از ابتدا تا پایان «مفهوم نقد» 📆 سال ۸۲ ⏳ ۴۰ دقیقه - حجم ۱۸ مگ 🌿 @GeraFekr (کارگروه اندیشه‌ چشمه جاری) 📌 @negahi_dobare (نشر آثار استاد غنوی)
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 02.mp3
37.39M
🔸 🔸 📚 کتاب (جلد ۱) 🖌 اثر استاد 🎤 شرح استاد 📼 صوت جلسه 2⃣0⃣ 📄 از «ضرورت نقد» صفحه۱۹ تا پایانِ بخشِ اولِ «روش نقد»صفحه۲۷ 📆 سال ۸۲ ⏳ ۷۸ دقیقه - حجم ۳۶ مگ 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه‌ چشمه جاری l ------------------------------------ 📌 @negahi_dobare l نشر آثار استاد غنوی l
❗️ نکاتی پیرامون جلسه امروز مباحثه‌ی کتابِ «روش نقد - جلد ۱» (دوشنبه، ۹۸٫۱۱٫۱۴): ۱- جلسه رأس ساعت ۱۶ شروع می‌شود. لطفاً دوستان به موقع حضور داشته باشند. ۲- لازم است حتماً ابزارِ نوشتن به همراه داشته باشیم. ۳- همه‌ی دوستانِ حاضر، دقایقی هر چند کوتاه صحبت خواهند کرد. به همین منظور لطفاً حداقل تیترِ مطالب، سوالات، ابهامات و.. خودتان را یادداشت کرده و آماده نمایید. 🌿 @GeraFekr
🔸 🔸 ✅ گزارشِ برگزاری اولین نشستِ طرح ☘ اولین جلسه از سلسله جلساتِ طرح و کتاب‌های اندیشمندان و نویسندگان، با مطالعه و مباحثه‌‌ی کتاب «روش نقد - جلد یک» نوشته‌ی آقای «علی صفایی حائری» در چهاردهمِ بهمن ماهِ ۱۳۹۸ در کانون چشمه جاری آسمان برگزار شد. 🔹 در ابتدای جلسه، نکاتی در رابطه با «اهداف طرح»، «چرایی و چگونگی انتخابِ کتابِ روش نقد به عنوان اولین کتاب»، «روالِ اداره‌ی جلسات» و «گام‌های لازم جهت نقد و بررسیِ کتاب» و... مطرح شد. 🔸 پس از بیان مقدماتِ جلسه، کلیاتی در رابطه با مقرریِ مشخص‌شده برای مطالعه و مباحثه توسط یکی از حاضرین در جلسه بیان شد(از ابتدای کتاب تا صفحه‌ی ۲۴) و سپس دیگر حضّارِ حاضر در جلسه سوالاتِ و انتقاداتِ خود را نسبت به کتاب مطرح نمودند و وارد گفتگو شدند. 🔹 در ادامه، یکی از حاضرین کلیه‌ی مباحث مطرح شده در مقرری را در قالبِ برنامه‌ی مایند مَپِر(ترسیم نقشه‌ی ذهنی) ارائه دادند و در انتهای جلسه نیز برخی از حاضرین نظرات خود را مطرح نمودند. 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
🔸 🔸 ❇️ سوالات مطرح شده در اولین نشستِ طرح (طرحِ مطالعه و مباحثه‌ی کتاب‌های اندیشمندان و نویسندگان)؛ ☘ کتابِ اول 📚 کتابِ «روشِ نقد - جلد اول» 📝 نوشته‌ی علی صفایی حائری 📗 مقرری: از ابتدای کتاب تا صفحه ۲۴ 🔹 صفحات ۲۳ و ۲۴ (معیار نقد) مقدمه اول؛ نویسنده: «ما خوبی‌ها را می‌خواهیم و از بدی‌ها گریزانیم.» مقدمه دوم؛ نویسنده: «پس از شناسايى خوبى و بدى، ، براى رسيدن به محبوب‏‌ها و فرار از بدى‏‌ها و نفرت‏‌ها، راه‏‌هايى نشان مى‏‌دهند. 🔻 سوال؛ منظور نویسنده از جمله‌ی زیر چیست؟! «در اين دوره[دوره‌ی پس از بلوغ]، عقل شكوفه مى‏‌دهد. عقل، با دو نظارت، كارش را آغاز مى‏‌كند: يكى بر روى راه‏‌هايى كه هوش و فكر تو نشان داده بود و ديگرى بر روى اصل خوبى‏‌ها و بدى‏‌هايى كه هميشه ما را به خويش مى‏‌خوانده‏‌اند كه خوبى چيست؟ بدى چيست؟» 🔹 🔻 آیا اندیشمندانِ دیگری هم در رابطه با «روش نقد» کتابی نوشته‌اند؟ 🔸 صفحه ۱۵ (مفهوم نقد) مقدمه اول؛ تقریباً برای ما، مفهومِ کلمه‌ی «نقد»، بارِ معنایی دارد. مقدمه‌ دوم؛ در کتابِ «روش نقد»، در «مفهومِ نقد»، به «آشکار کردنِ عیب‌ها» اشاره شده است. 🔻 سوال؛ آیا در «نقدْ کردن» نکاتِ مثبت هم گفته می‌شوند و باید گفته شود؟! 🔹 صفحه ۱۶ (مفهوم نقد) مقدمه؛ نویسنده: «کسی که ندارد، در مقام انتخاب نیست و فقط زبانش را می‌گرداند، ولی دلش فارغ است و کاری ندارد و خواسته‌ای ندارد، نقّاد نیست که ورّاج است...» 🔻 سوال ۴؛ منظور از چیست؟ 🔻 سوال ۵؛ آیا برای نقد کردن ضرورت دارد که انسان داشته باشد؟ 🔹 صفحه ۱۹ (ضرورت نقد) مقدمه؛ نویسنده: «ضرورتِ انتخاب، ضرورتِ نقد را به همراه مى‏‌آورد. كسانى كه مى‏‌خواهند از شكم عادت‏‌ها و تلقين‏‌ها و تقليدها، دوباره متولد شوند. كسانى كه مى‏‌خواهند دوبار تولد داشته باشند و دوباره خود را بزايند، اينها نمى‏‌توانند بدون نقد، بدون ارزيابى و راهيابى و سنجش، گام بردارند.» 🔻 سوال؛ چرا فقط برای انتخاب کردن باید به نقد بپردازیم( آیا انسان باید در مقام انتخاب باشد تا نقد کند)؟ آیا انسان نمی‌تواند بالذات انسانِ منتقدی باشد؟ آیا تنها «ضرورتِ انتخاب» است که «ضرورتِ نقد» را به همراه می‌آورد؟ 🔸 صفحه ۱۶ (مفهوم نقد) مقدمه؛ نویسنده: «كسى كه طلب دارد، ولى بى‏‌طرف نيست و از پيش انتخاب كرده، نقاد نيست، كه توجيه‏‌گر است؛ چون پيش از تصور، تصديق كرده و قبل از شناسايى و سنجش، انتخاب نموده است.» 🔻 سوال؛ آیا انسان می‌تواند باشد؟! 🔹 صفحه ۱۶ (مفهوم نقد) مقدمه اول؛ «نقد جدا كردن (ميّزها)، بررسى كردن (نظرها)، به دست گرفتن (قَبَضَها)، عيب‏ها را نماياندن (اظهَرَ ما بِهِ ...) و طلب داشتن (لِيَعرِفَ ...) است.» مقدمه دوم؛ لِیَعرِفَ در لغت به معنای شناخت است. 🔻 سوال؛ چرا «لِیَعرِفَ» به معنای «طلب داشتن» گرفته شده است؟! 🔸 🔻 علّتِ دیر یاب، دیر فهم و یا سخت فهم بودنِ آثار استاد صفایی چیست؟! 🔹 مقدمه اول؛ وقتی می‌خواهیم چیزی را «نقد» کنیم، به نیاز داریم. مقدمه دوم؛ برای «نقدِ ملاک‌ها» به ملاک‌هایی نیاز داریم. 🔻 سوال ۱۰؛ آیا برای دست‌یابی به ملاک‌های درست، دچار تسلسل نخواهیم شد؟! 🔻 سوال ۱۱؛ آیا این نظریه درست که می‌گویند: «ما در اثبات قضایا، دلیل نداریم، بلکه دلیل تراشی می‌کنیم‌.»؟! (شاید آقای صفایی هم با توجه به مبانی تفکر خودشان این کتاب را نوشته‌اند.) 🔸 مقدمه؛ آیه‌ی ۸ سوره مبارکه شمس؛ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها 🔻 سوال؛ آیا می‌توانیم بگوییم چون خوبی و بدی به ما الهام شده است، نقد در زندگی ما جایگاهی ندارد،؟! 🔹 🔻 از منظر نویسنده‌ی کتاب، نقد و انتقاد چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ 🔺 خوشحال می‌شویم دوستانی که فرصت، علاقه و توانمندی پاسخگویی دارند، ما را بهره‌مند سازند. 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
کتاب روش نقد(۰-۲۴).pdf
4.01M
🔸 🔸 ✅ چگونه کتاب بخوانیم؟! 🍃 برای «خوب خواندن»، باید بنویسیم؛ و 🍃برای «نوشتن» باید خوب بخوانیم! 📚 فایل نمونه (۱)؛ کتاب «روش نقد - جلد اول»/ (ص ۰-۲۴) 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
نقشه ذهنی روش نقد (ص ۰-۲۴).pdf
236K
🔸 🔸 ✅ فوایدِ «ترسیم نقشه‌ی ذهنی» کتاب‌ها 📒 یادگیری سریع‌تر و مؤثرترِ مطالب 📕 به یاد آوردنِ راحت‌ترِ مطالب 📗 اِشرافِ کامل بر محتوای کتاب 📘 آموزش و تبیینِ راحت‌ترِ کتاب 📚 فایل نمونه (۱)؛ کتاب «روش نقد - جلد اول»/ (ص ۰-۲۴) 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
🔸 🔸 ✅ دومین جلسه‌ی طرح «اندیشه جاری» 🔻 📚 کتاب «روش نقد - جلد اول» 📝 نوشته‌ی «علی صفایی حائری» 🍃 جلسه‌ی دوم 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 03.mp3
27.11M
🔸 🔸 📚 کتاب (جلد ۱) 🖌 اثر استاد 🎤 شرح استاد 📼 صوت جلسه 3⃣0⃣ 📄 از پایانِ بخشِ دومِ «روش نقد»صفحه۲۸ تا پایانِ «روش نقد»صفحه ۳۲ 📆 سال ۸۲ ⏳ ۵۸ دقیقه - حجم ۲۶ مگ 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه‌ چشمه جاری l ------------------------------------ 📌 @negahi_dobare l نشر آثار استاد غنوی l
شرح کتاب روش نقد جلد اول - 04.mp3
38.69M
🔸 🔸 📚 کتاب (جلد ۱) 🖌 اثر استاد 🎤 شرح استاد 📼 صوت جلسه 4⃣0⃣ 📄 از صفحه ۳۳ تا ۳۵ «قلمرو نقد» 📆 سال ۸۲ ⏳ ۸۱ دقیقه - حجم ۳۷ مگ 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه‌ چشمه جاری l ------------------------------------ 📌 @negahi_dobare l نشر آثار استاد غنوی l
🔸 🔸 ✅ ضرورت دستیابی به مکتب‌ها، هدف‌ها، عمل‌ها، آدم‌ها(خود و دیگران)، سازمان‌ها، شناخت‌ها، هنرها و... ☘ هنگامى كه با عقيده‏‌ى خويش، با تعصبِ خويش، مكتبى را و شخصى را و عملى را نقد مى‏‌زنيم اين مى‏‌رساند كه ما هنوز، خود به روشى نرسيده‏‌ايم و متر ثابتى در دست نداريم. 🔺 هنگامى كه به آن معيارهاى ثابت رسيديم مى‏‌توانيم به نقد و ارزيابى هر كس و هر عقيده و هر عمل دست بزنيم و خانه تكانى كنيم و خود را از زير بار خاكروبه‏‌هاى ذهنى آزاد سازيم و به طهارت و نزهتى برسيم كه زمينه‏‌ى رستن و رويش (فلاح) ما باشد. 📚 کتابِ «روش نقد - جلد ۱»، صفحه ۲۵ 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
نقشه ذهنی کتاب روش نقد جلد اول - فصل اول.pdf
342K
🔸 🔸 ✅ فوایدِ «ترسیم نقشه‌ی ذهنی» کتاب‌ها 📒 یادگیری سریع‌تر و مؤثرترِ مطالب 📕 به یاد آوردنِ راحت‌ترِ مطالب 📗 اِشرافِ کامل بر محتوای کتاب 📘 آموزش و تبیینِ راحت‌ترِ کتاب 📚 فایل نمونه (۲)؛ کتاب «روش نقد - جلد اول»/ فصل اول 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
🔸 🔸 ✅ گزارشِ برگزاری دومین نشستِ طرح ☘ دومین جلسه از سلسله جلساتِ طرح و کتاب‌های اندیشمندان و نویسندگان، با مطالعه و مباحثه‌‌ی کتاب «روش نقد - جلد یک» نوشته‌ی آقای «علی صفایی حائری» در بیست‌و‌یکمِ بهمن ماهِ ۱۳۹۸ در کانون چشمه جاری آسمان برگزار شد. 🔹 در ابتدای نشست، دبیر جلسه، نکاتی را در رابطه با «مباحثِ مطرح شده در جلسه‌ی اول» و «روالِ برگزاری جلسه‌‌ی دوم» بیان کردند. 🔸 در ادامه، یکی از حاضرینِ در جلسه، مباحث موجود در مقرریِ مشخص‌شده(صفحه ۲۵-۳۶) را به طور مختصر تبیین کردند و پس از آن، حاضرینِ در جلسه، سوالات و نظراتِ خود را در مطرح نمودند و در انتها، در رابطه با تک‌تکِ سوالاتِ مطرح شده، گفتگویی صورت گرفت. 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
🔸 🔸 ❇️ سوالات مطرح شده در دومین نشستِ طرح (طرحِ مطالعه و مباحثه‌ی کتاب‌های اندیشمندان و نویسندگان)؛ ☘ کتابِ اول 📚 کتابِ «روشِ نقد - جلد اول» 📝 نوشته‌ی علی صفایی حائری 🔻 جلسه‌ی دوم 📗 مقرری: از صفحه ۲۵ تا صفحه ۳۶ 🔸 صفحه ۲۸ (روش نقد) مقدمه اول؛ نویسنده: «على حق را مى‏‌خواست و هميشه با اين هدف همراه بود ... يك لحظه حتى در بحرانى‏‌ترين دوره‏‌ها از حق جدا نشد و حق را به باطل نداد..» مقدمه دوم؛ حکومت، حقِّ امام علی علیه‌السلام بود، امّا ایشان به مدّتِ ۲۵ سال نتوانستند که حکومت تشکیل دهند. 🔻 سوال؛ امام به هدفشان که حکومت بود، نرسیدند، پس چرا نویسنده در کتاب مطرح کرده‌اند که «امام على حق را مى‏‌خواست و هميشه با اين هدف همراه بود»؟! 🔹 صفحات ۲۵ و ۲۶ (روش نقد) مقدمه اول؛ نویسنده: «با مشخص شدن هدف‏‌ها، نيازها مشخص مى‏‌شوند و با در دست‏ داشتن اين نيازهاست كه مى‏‌توانيم مكتبى و عقيده‏‌اى را انتخاب كنيم.» مقدمه‌ دوم؛ قبل از تعیینِ اهداف هم نیازهایی وجود دارند؛ یعنی اهداف با توجه به نیازها مشخص می‌شوند. 🔻 سوال؛ آیا نویسنده، در رابطه با نیازهایی که ما را به اهداف رهنمون می‌شوند، مطلبی بیان کرده‌است؟ 🔸 صفحه ۲۶ (روش نقد) مقدمه اول؛ نویسنده: «با اين روش: نظارت، ميزان، ، هدف‏‌ها، نيازها، با اين روش به نتيجه مى‏‌رسيم و مى‏‌توانيم سازمان فكرى ديگران و هدف‏‌هاى آنها را بسنجيم و نقد بزنيم كه آيا از اين مراحل گذشته‏‌اند و يا از پيش، بدون نظارت و سنجش، انتخاب كرده‏‌اند.» مقدمه‌ دوم؛ نویسنده در بخشِ معیارِ نقد مطرح می‌کنند که انسان با نظارت دوم عقل، به معیارهایی و میزان‌هایی می‌رسد و با کمکِ این‌ها می‌تواند خوبی را از بدی جدا کند. 🔻 سوال؛ منظور از «خوبی» که پس از «میزان» (در مقدمه‌ی اول) مطرح شده است، چیست؟ 🔹 🔻 سوال؛ در نقدِ مجموعه‌ای که مکتبی را تبلیغ می‌کند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهد، نقطه‌ی شروع کجاست؟ به عبارت دیگر، اولویت با نقدِ چه چیزی است؟ نقد مکتب، نقد اهداف، نقد پرسنل(افراد)، نقد اعمال(فعالیت‌ها) و... 🔸 صفحه ۲۹ (روش نقد) مقدمه؛ نویسنده: «با هماهنگى و همنوايىِ يك فكر، يك مكتب، يك عمل، مى‏‌توانى آن را نقد بزنى و خوبى و بدى آن را نمايان بكنى...» 🔻 سوال؛ منظور نویسنده از «هماهنگی و همنواییِ فکر و عمل» چه چیزی است؟ 🔹 صفحه ۲۵ (روش نقد) 🔻 سوال؛ چرا مبحثِ «روش نقد»، دسته‌بندی دقیقی ندارد و در آن تنها یک سری معیارهای پراکنده مطرح شده است؟! چرا ارتباطِ مشخصی بین چهار روشِ مطرح شده در این بخش وجود ندارد؟! اصلاً این چهار مورد، روش هستند یا معیار؟! 🔸 صفحه ۳۰ (روش نقد) مقدمه اول؛ نویسنده: «روش نهايى نقد ... تجربه و هماهنگى آن با واقعيت و با خارج است. پيروزى آن در مرحله‏ى عمل و مايه‏ورى آن در كوره‏ى آزمايش است.» مقدمه دوم؛ نویسنده: «انسان براى شناسايى از قدر، از عبرت، از تجربه مى‏‌تواند استفاده ببرد. قدر، محاسبه و ارزيابى پيش از عمل است. عبرت، بررسى عملى در كار ديگران است. و تجربه، به كار گرفتن خود شخص است.» 🔻 سوال؛ بین مقدمه‌ی اول و مقدمه‌ی دوم، چه ارتباطی وجود دارد؟! 🔹 صفحه ۳۳ (قلمرو نقد) مقدمه؛ نویسنده: «هدف‏‌ها را هم مى‏‌توان با مقايسه‏‌ى با استعداها و قدر انسان و با توجه به نيازهاى او نقد زد. همچنين مى‏‌توان هدف‏‌ها را با مقايسه‏‌ى بهره‏‌ها و خسارت‏‌ها؛ آنچه كه‏ مى‏‌دهند و آنچه كه مى‏‌ستانند، به نقادى گرفت.» 🔻 سوال ۸؛ آیا هدف‌ها را می‌توانیم با مقایسه‌ی با استعدادها و قدر انسان نقد بزنیم؟ چگونه؟ 🔻 سوال ۹؛ آیا نباید هدف‌ها را با هدف‌ها بسنجیم؟ آیا نقد هدف‌ها با توجه به استعدادها و قدر انسان، نقدِ اشخاص محسوب نمی‌شود؟ 🔸 🔻 سوال؛ آیا برای مطالعه‌ی کتابِ «روش نقد»، لازم است که پیش مطالعه‌ی خاصی داشته باشیم؟! اگر بله، چه کتاب ‌و یا چه مطالبی را باید مطالعه کنیم؟ 🌿 @GeraFekr l کارگروه اندیشه l
🔸 🔸 ✅ سوالات مربوط به دومین نشست که در گروه تلگرامی مطرح شده‌اند؛ ☘ کتابِ اول 📚 کتابِ «روشِ نقد - جلد اول» 📝 نوشته‌ی علی صفایی حائری 🔻 جلسه‌ی دوم 📗 مقرری: از صفحه ۲۵ تا صفحه ۳۶ 🔹 صفحه ۲۹ (روش نقد) مقدمه؛ نویسنده: «معاويه خود را به سلطنت داد و خود را فدا كرد و على خود را از حق گرفت، كه خود را به ثبات، به حق داد. معاويه خود را فداى دنيا كرد و على دنيا را فداى خود. معاويه بقاء را، نامحدود را، با محدود سودا كرد و على از محدود، از فنا، بقاء را بيرون كشيد.» 🔻 سوال؛ «على خود را از حق گرفت، كه خود را به ثبات، به حق داد» به چه معناست؟ 🔸 صفحات ۳۰ و ۳۱ (روش نقد) مقدمه؛ نویسنده: «روش نهايى نقد ... تجربه و هماهنگى آن با واقعيت و با خارج است. پيروزى آن در مرحله‏‌ى عمل و مايه‏‌ورى آن در كوره‏‌ى آزمايش است. البته باز اين روش را نبايد در يك مرحله و در يك مقطع از زمان بررسى كرد؛ چون هيچ باطلى از يك لحظه نفس كشيدن عاجز نيست و هيچ نامربوطى بدون خريدار نمى‏‌ماند ولى اين هماهنگى را بايد با واقعيت حاكم بر هستى نه واقعيت اجتماعى سنجيد؛ چون در اين ميدان است كه پاى باطل مى‏‌شكند و در اين راه است كه انحراف‏‌ها مجبور به بازگشت و يا نابودى هستند. ماشينى كه از راه منحرف شد چاره‏اى جز بازگشت (توبه) و يا مرگ ندارد. يك مكتب، يك فكر، ممكن است در يك ميدان محدود از زمان و در يك مقطع از تاريخ، شكوفه بدهد ولى اگر با واقعيت هستى هماهنگ نباشد ضربه مى‏‌خورد و مى‏‌ميرد ... هماهنگى با نظام هستى، دوام يك فكر را بيمه مى‏‌كند و خوبى آن را نشان مى‏‌دهد. ولى هماهنگى در يك مقطع و با واقعيت اجتماعى اين عيب و خوبى را نمايان نمى‏‌سازد.» 🔻 سوال؛ منظور از «هماهنگی با نظام هستی» و «هماهنگی با واقعیت حاکم بر هستی» چیست؟ این نظام‌ها و واقعیت‌ها را چگونه می‌توان شناخت؟ 🔹 صفحه ۲۶ (روش نقد) مقدمه؛ نویسنده: «با اين روش: نظارت، ميزان، خوبى، هدف‏‌ها، نيازها، با اين روش به نتيجه مى‏‌رسيم و مى‏‌توانيم سازمان فكرى ديگران و هدف‏‌هاى آنها را بسنجيم و نقد بزنيم كه آيا از اين مراحل گذشته‏‌اند و يا از پيش، بدون نظارت و سنجش، انتخاب كرده‏‌اند.» 🔻 سوال ۱۳؛ ۱. آیا انسان‌ها در هر لحظه انتخاب می‌کنند؟! آیا می‌توان در زندگی چیزی را انتخاب نکرد؟ 🔻 سوال ۱۴؛ ۲. آیا می‌توان بدون «سنجش و نظارت» انتخاب کرد؟ 🔻 سوال ۱۵؛ ۳. آیا همه از «عقل» یا همان «قوه‌ی سنجشِ» خود استفاده می‌کنند؟ 🔻 سوال ۱۶؛ ۴. آیا «عقل» همیشه درست می‌سنجد؟ 🔸 صفحات ۳۰ و ۳۱ (روش نقد) مقدمه؛ نویسنده: «پس از نظارت دوم عقل، خوبى از خوشى جدا مى‏‌گرديد. با آن معيار بود كه هدف‏‌ها نقد مى‏‌خوردند و آرمان‏‌هاى انسان مشخص مى‏‌گرديدند. با همين سنجش بدست مى‏‌آمد كه ما بايد براى چه و در راه چه باشيم. آنها چه مى‏‌دهند و چه مى‏‌گيرند؟ با مشخص شدن هدف‏‌ها، نيازها مشخص مى‏‌شوند و با در دست‏ داشتن اين نيازهاست كه مى‏‌توانيم مكتبى و عقيده‏‌اى را انتخاب كنيم. من كه نمى‏‌دانم چه مى‏‌خواهم، از كدام مغازه مى‏‌توانم نيازم را تأمين كنم.» 🔻 سوال ۱۷؛ ۵. از «اهداف» به «نیازها» می‌رسیم یا از «نیازها» به «اهداف»؟ 🔻 سوال ۱۸؛ ۶. با اهدافی که تعیین کرده‌ایم باید مکتب‌ها را نقد کنیم یا اینکه این مکتب‌ها هستند که اهداف را تعیین می‌کنند؟! (مکتب‌ها را با مسیری که نشان می‌دهند نقد می‌کنیم یا با اهدافی که برای ما تعیین می‌کنند؟) 🔹 صفحات ۲۸ و ۲۹ (روش نقد) 🔻 سوال؛ ۷. بین روشِ دومِ نقد(نقد هر شخص با توجه به اهدافِ همان شخص) و روشِ سومِ نقد(هماهنگی و هم‌نوایی یک فکر، یک مکتب، یک عمل)، چه تفاوتی وجود دارد؟ 🔸 صفحه ۲۵ (روش نقد) 🔻 سوال؛ ۸. آیا با استفاده از روشِ اولِ نقد(نظارت، میزان، خوبی، هدف‌ها، نیازها و...)، می‌توانیم یک فیلم را نقد کنیم؟! چگونه؟ یا اینکه این روش، این کاربرد را ندارد؟ اگر این کاربرد را ندارد، چرا آقای صفایی از آن روش به عنوان یک روشِ بنیادی نام برده‌اند؟ 🔹 صفحات ۲۵ الی ۳۰ (روش نقد) 🔻 سوال؛ ۹. روش اول و دوم و سومِ نقد، «روش نقد» هستند یا «معیاری برای نقد»؟! 🔸 صفحه ۳۳ (قلمرو نقد) 🔻 سوال؛ «قلمروی نقد به وسعت انسان و خواسته‌ها و حرکت‌های اوست»، به چه معناست؟ این سه، با هدف‌ها و مکتب‌ها و آدم‌ها و عمل‌ها و شناخت و هنر چه رابطه و نسبتی دارند؟! ادامه‌ی سوألات، در پیامِ بعد 👇