🎯 گزارش ویژۀ اکونومیست دربارۀ صنعت بازیهای کامپیوتری
📍تلوزیون همچنان بزرگترین صنعت رسانهای جهان است، اما دهۀ دوم قرن بیست و یکم، رقیب سرسختی را معرفی کرد: شبکههای اجتماعی که سطحی از مشارکت را نیز برای کاربران فراهم میکردند، صدها میلیون نفر را شیفتۀ خود کردند و برای خیلیها به مرجع اصلی اخبار و گزینۀ اولِ وقتگذرانی تبدیل شدند. اما به نظر میرسد این دهه، دهۀ بازیهای کامپیوتری است. بازیکردن که از شروع پاندمی کرونا رشدی تصاعدی را تجربه کرده، حالا نزدیک به چهل درصد از کل جمعیت دنیا را به خود مشغول کرده است.
🔖 ۱۰۱۶۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۵۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/e30339
@geraliit
ثبت نام سومین دوره مقدماتی سواد رسانهای آکادمیگرالیت
🧭ویژه معلمان، مدرسین و علاقه مندان حوزه سواد رسانهای
🗂️سرفصلهای دوره:
-مقدمات و مبانی رسانهها
- نشانه شناسی متون رسانهای
-نظریههای تاثیر رسانهها
-تحلیل تصویر و مکتب گشتالت
-تاکتیکهای عملیاتروانیو پروپاگاندا
-مغالطات رسانهای (سرفصل جدید)
📌روزهای کلاس : یکشنبهها و سهشنبهها ساعت ۱۸ تا ۲۰ به صورت آنلاین
📚تعداد جلسات : ۱۵ جلسه (کلاس نظری و حل تمرین)
🌀شروع کلاس از 17 دی
به همراه ارائهگواهیمعتبر دانشگاهی
🔗مبلغ دوره : ۱۶۰۰۰۰۰ تومان با تخفیف 50 درصدی ویژه شب یلدا 800000 تومان
روش ثبت نام :
پس از واریز مبلغ ثبت نام به شماره کارت، از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید.
6219861917740721
بانک سامان- شایان فخاری
لینک ثبت نام (موجود در بیو)
B2n.ir/n83666
شماره پشتیبانی (تلگرام):
09386492989
اتفاق مثبت در اطلاع رسانی حادثه پمپ بنزین ها
تمرین جلوگیری از خشم عمومی
✍رضا غبیشاوی
عصرایران
🔹بعد از توقف کار برخی پمپ بنزین ها؛ در زمینه اطلاع رسانی چند اتفاق مثبت رخ داد که قابل توجه است.
نخست اینکه مسوولان تلاش نکردند اصل حادثه را تکذیب کنند. توقف کار برخی پمپ بنزین ها در تهران و سایر شهرهای ایران یک واقعیت عینی و ملموس بود. پنهان سازی یا تلاش برای کم رنگ کردن آن نیز بی فایده و رسوا کننده است.
اینکه مسوولین و برخی رسانه ها تلاش نکردند این واقعیت را انکار یا تکذیب کنند یا آن را کم اهمیت جلوه دهند رخداد مثبتی است.
🔹در مقابل، هم مقامات بعد از اعلام عمومی توقف کار برخی پمپ بنزین ها، واکنش مناسب نشان دادند و با صدور اطلاعیه و مصاحبه، واقعیت اختلال را قبول کردند و توضیح دادند؛ هم رسانه هایی چون صداوسیما به صورت فوری و مشروح واکنش متناسب داشتند. واکنش صداوسیما در قالب شبکه خبر، هم وزن با حادثه بود. شبکه خبر برنامه های عادی خود را قطع و در بخش خبری مستمر، جدیدترین خبرها را پخش کرد. در خبر ساعت 14 نیز ، حادثه پمپ بنزین ها، خبر اول بود و به صورت مشروح به آن پرداخته شد. خبرنگاران صداوسیما هم از شهرهای مختلف قطع سیستم پمپ بنزین ها را تایید کردند.
🔹علاوه بر این، مسوولان، عامل واقعی اختلال یعنی حمله سایبری را هم اعلام کردند و به دنبال پنهان کردن این موضوع نبودند.
البته اگر مسوولان دلیل را هم اعلام نمی کردند رسانه ها و منابع خارجی همزمان آن را می گفتند و در نتیجه، مسوولان ایرانی باید سکوت یا مخفی کاری می کردند که هر دو به ضرر آنها و کشور تمام می شد. در نهایت هم مردم دلیل موضوع را از طریق منابع خارجی دریافت می کردند و متوجه ماجرا می شدند.
🔹ضمن اینکه وقتی مردم دلیل اصلی این اتفاق را از مسوولان و منابع داخلی دریافت کنند هم از آسیب بیشتر به مرجعیت اطلاع رسانی داخلی کاسته می شود هم نگاه ها به سمت داخل خواهد بود. به جای اینکه برای دریافت جزئیات و اطلاعات مهم درباره حادثه داخلی، در منابع خارجی جستجو کنند. البته قبل از داخل، در منابع خارجی حمله سایبری به عنوان دلیل اختلال پمپ بنزین ها اعلام شد و جایی برای تکذیب این واقعیت باقی نمی ماند.
🔹اتفاق مثبت سوم این بود که مسوولان و سازمان های مسوول تلاش نکردند جلوی اطلاع رسانی درباره اصل حادثه و دلیل واقعی آن را بگیرند. البته اگر هم دست به این کار می زدند اصل واقعیت ها تغییر نمی کرد بلکه اعتبار و اعتماد آنها نزد افکار عمومی آسیب بیشتری می دید و خشم افکارعمومی از عدم اطلاع رسانی شکل می گرفت ( همان طور که در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ رخ داد و حوادث ناگواری را به دنبال داشت).
🔹نکته اینکه در چارچوب پذیرش اصل حادثه و بیان دلیل واقعی به عنوان دو خبر منفی، سازمان های مسوول توانستند خبرهای مثبت این رویداد را هم برای مخاطبان خود عرضه کنند. از جمله این خبرها بازگشت پمپ بنزین ها به چرخه فروش بنزین البته به صورت دستی و نه سیستمی اما فروش بنزین ازسرگرفته شد و توقف، ساعت های زیادی طول نکشید.
🔹این اتفاقات مثبت یعنی پذیرش اصل حادثه، اعلام دلیل واقعی آن و خودداری از ایجاد مانع در برابر اطلاع رسانی صحیح، تمرین مناسبی برای مسوولان و سازمان های مسوول است که در حوادث مشابه، بحران جدیدتر و بدتر یعنی بحران اطلاع رسانی را اضافه نکنند و موجب خشم و عصبانیت و توهین به افکار عمومی نشوند.
🔹آنچه به عنوان اتفاقات مثبت اطلاع رسانی حادثه بنزینی ذکر شد بدیهیات و الفبای این حوزه است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد و اسباب مشکلات بزرگتر بعدی را فراهم می کند.با این حال در داستان حادثه بنزینی این انتقاد وجود دارد. وقتی مسوولین زودتر از رسانه ها متوجه این اختلال در کار پمپ بنزین ها شدند چرا قبل از اینکه رسانه ها به آن بپردازند خود این موضوع را اعلام عمومی نکردند؟
🔹اگر روابط عمومی سازمان های مسوول قبل از رسانه ها اطلاع رسانی صحیح و دقیق می کردند قطعا امتیاز بیشتری از اعتبار و اعتماد افکار عمومی کسب می کردند. این فرصت بزرگ و مهمی بود که سازمان های مسوول در این حوزه از دست دادند.
http://asriran.com/003tMB
@geraliit
#هوشمصنوعی🔸سایبررانر پیروز بازی هزارتو در برابر انسان
سایبررانر (CyberRunner) ربات هوش مصنوعی، بازی هزارتو را سریعتر از انسان انجام داد.
محققان دانشگاه صنعتی زوریخ (ETH) در سوئیس که از سایبررانر رونمایی کردند میگویند او بازی هزارتو را سریعتر از انسان انجام میدهد. او یاد گرفته که با دستهای رباتیک خود دو طرف صفحه بازی را کنترل کند تا تیله بدون افتادن در سوراخها از میان مسیری پر پیچ و خم هدایت شود. او پس از درس گرفتن از اشتباهات خود و حتی تلاش برای تقلب در بازی، توانسته است یک تیله را پس از ۶ ساعت به خط پایان برساند، این زمان کمتر از رقیبِ انسانی است. .سایبررانر تا کنون موفق شده تا بهترین زمان ثبت شده توسط انسان را شش درصد کاهش دهد. محققان سوئیسی اعلام کردهاند که به زودی پروژه خود را به صورت منبع باز در وب سایت دانشگاه در دسترس عموم قرار میدهند.
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ترولهای اینترنتی در کمیناند!
ترولها یا اوباش اینترنتی به عمد سعی میکنند در بخش نظرات عکس یا ویدیوهای خاص, اختلال ایجاد کنند؛ آنها این کار را با حمله به صاحب پست یا نوشتن کامنت های توهین آمیز انجام میدهند.
ردیابهای تبلیغاتی چه هستند؟ چگونه آنها را غیر فعال کنیم؟
حتما برایتان پیشآمده در زمانی که در اینترنت به دنبال کالا یا محصولی هستید, محتوای تبلیغاتی درباره همین موضوع برایتان نمایش داده شود . ردیابهای تبلیغاتی چگونه این کار را انجام میدهند و آیا میشود از شرشان خلاص شد؟
پاپآپها صفحاتی تبلیغاتی هستند که وقتی کاربران سایت مورد نظر خود را باز میکنند ناخواسته آنها را به صفحات تبلیغاتی خود راهنمایی میکنند.
شرکتهای بزرگ برای ارسال هدفمند تبلیغات مرتبط باعلاقهمندیهای شما اطلاعاتتان را از فعالیتهایتان در فضای مجازی جمعآوری میکنند. به این پروسه Ad Tracking گفته میشود.
- چگونه باید این پروسه را متوقف کنیم؟
»»در مرورگر کروم ابتدا وارد تنظیمات شوید و در منوی سمت راست روی گزینه You and Google بزنید .بعد وارد بخش Manage You Google Account شده, به قسمت Privacy & Personalization بروید و در بخش Ad Personalization , گزینهی My Ad Center را غیرفعال کنید.
»» در مرورگر فایرفاکس وارد تنطیمات شده و به بخش Privacy & security بروید . در قسمت Enhanced Tracking Protection گزینه Strict را انتخاب کنید.
14.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک اتفاق جالب در آمستردام
📚 کتابهای جدید حوزه رسانه به پیشنهاد دکتر محکی
✅ کتابهای جدید الانتشار (۱۴۰۲) که توصیه میکنم بخوانید:
➖رستاخیز سایبری، نوشته هادی خلیل پور، انتشارات متخصصان، ۱۵۷ صفحه؛
➖ امپریالیسم علمی؛ نوشته فرهاد بیانی؛ انتشارات موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛ ۱۹۸ صفحه
➖ آموزش زبان ارتباطی، نویسنده جک سی ریچاردز؛ انتشارات فرهیختگان؛ ۹۳ صفحه
➖شهره بر مناره (مطالعه انتقادی فعالیت روحانیون خرده سلبریتی در اینستاگرام؛ نویسندگان: علی مومنی و عبدالله بیچرانلو؛ انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ ۲۰۰ صفحه
➖ آمادهی انقلاب؛ نویسنده: جرمی فریدمن Jeremy Friedman مترجم: پریسا ابنیامینی؛ انتشارات کتابستان برخط؛ ۴۷۷ صفحه
➖ پانزده سوال در باره تبلیغات بومی؛ نویسنده: ماسیمو موروزی؛،مترجم: مریم محمدزاده هروی؛ انتشارات دبیزش؛ ۳۶ صفحه
➖تخت پروکروستس (گزین گویههای فلسفی و عملی)؛ نویسنده: نسیم نیکلاس طالب؛ مترجم طاهره شفیعی؛ انتشارات نشر نوین توسعه؛ ۱۲۸ صفحه
➖سوادرسانهای معلم؛ نویسنده: حمید جاویدنیا؛ انتشارات آفتاب گیتی؛ ۱۷۳ صفحه
➖فرهنگ گفتوگو (گفتوگوهایی در باب گفتوگو)؛ نویسنده محمدحسن یعقوبیان؛ انتشارات سروش؛ ۲۸۲ صفحه
➖نیمه تاریک رسانههای اجتماعی؛ نویسنده: امیرعباس رکنی؛ انتشارات: پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۴۷ صفحه
➖فراتر از اخبار جعلی (کشف حقیقت در جهان اشتباه پراکنی)؛ نویسنده: جاستین پی مک برایر؛ ترجمه: عاطفه رضوان نیا؛ انتشارات همشهری؛ ۳۴۳ صفحه.
➖صنعت اینفلوئنسری (تلاش برای کسب اعتبار در رسانههای اجتماعی)؛ نویسنده: امیلی هاند Emily Hund؛ مترجم سیدعلی موسوی؛ انتشارات نسل روشن؛ ۲۲۸ صفحه
➖شبکههای اجتماعی ضداجتماعی؛ نویسنده: محمدمهدی قاسم پور؛ انتشارات: پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۴۳ صفحه
➖رزمآرایی فرهنگی در فضای مجازی، راهکارها و راهبردها؛ نویسنده: حمیدرضا نعیمی؛ انتشارات کانون اندیشه جوان تهران؛ ۱۸۹ صفحه
➖جامعه شفافیت؛ نویسنده: بیونگ جول هان؛ ترجمه حسین افخمی و احمد امید؛ انتشارات انوشه؛ ۷۶ صفحه
➖جامعه سلفی: شبکههای اجتماعی و بحران لیبرال دموکراسی؛ نویسندگان: جرمی مورلاک و فیلیپه زیوتی نارینا؛ مترجمان: سعید زارعزاده و احمد راهرو خواجه؛ انتشارات: جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر؛ ۳۲۶ صفحه
➖انقلاب و استبداد: خاستگاه خشونتآمیز اقتدارگرایی پایدار؛ نویسندگان: استیون لویتسکی و لوکان وی؛ ترجمه: امیر میرحاج؛ انتشارات: شیرازه کتاب ما؛ ۶۶۰ صفحه
➖اختراع نهایی ما هوش مصنوعی و پایان بشر؛ نویسنده: جیمز بارت؛ ترجمه: علی اصغر امانی؛ انتشارات بوستان کاغذی؛ ۳۱۲ صفحه
➖کاراگاه گجت: مکلوهان برای مبتدیها؛ نویسنده: W Terrence Gordon ؛ مترجم: امیر مختاری؛ انتشارات مختاری؛ ۳۹۴ صفحه
➖هرمان تاوانی: یک رویکرد اخلاقی ترکیبی به اینترنت؛ نویسنده: مسعود صادقی؛ انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۱۱۹ صفحه
➖گفتمانها و انگارههای رسانهای در بازنمایی عملیات روانی؛ نویسندگان: حسن گلبخشی و صادق عسکری؛ انتشارات رخداد معاصر؛ ۲۹۴ صفحه
➖دورکیم و فوکو-دیدگاهها در مورد آموزش و مجازات؛ نویسنده: مارک اس کلادیس؛ ترجمه زهرا عبدالحسینی، انتشارات محقق اردبیلی؛ ۱۴۴ صفحه
➖شبکههای اجتماعی - شناخت رفتار برخط (ویراست دوم)؛ نویسنده: پیر آمیچای هامبورگر؛ ترجمه: مرضیه پورصالحی و دیگران؛ انتشارات: کتاب ارجمند؛ ۳۷۶ صفحه
➖کنشهای ناسازگاری مردم در افزایش قیمتها در بازار شهری؛ نویسنده: نصرتالله عبداللهی؛ انتشارات: نگارستان غرب؛ ۹۰ صفحه
➖میانی آمایش فرهنگی و جغرافیای فرهنگی با تاکید بر ایران؛ نویسنده: احمد کلاهمال همدانی؛ انتشارات: بذرافشان؛ ۲۱۰ صفحه
➖اگر فیسبوک تعطیل شود چه اتفاقی میافتد؟ ترجمه: امیرعباس رکنی؛ انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۶۹ صفحه
➖اینستاگرام، سلبریتیها و بحران اخلاق؛ نویسنده: امیرعباس رکنی؛ انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۸۹ صفحه
➖پایان میانگین - چگونه در جهانی که برای شباهت ارزش قائل است موفق شویم؟ نویسنده: Todd Rose؛ مترجم: مریم جعفری؛ انتشارات شرکت تعاونی انتشارات هورمزد؛ ۱۷۴ صفحه
➖چگونه رسانههای مدرن ذهن را تخریب میکنند؟ نویسنده: آلن دوباتن ؛ مترجم: شقایق گل سرخ؛ انتشارات: کوچه لیلی؛ ۱۱۶ صفحه
➖رسانه آخرالزمانی؛ نویسنده: صابر رازگردانی شراهی؛ انتشارات حفی؛ ۷۲ صفحه
➖رسانههای اجتماعی؛ حقیقت و خودمراقبتی در رویارویی با فناوری دیجیتال؛ نویسنده: دیانا استایپینسکا؛ ترجمه: فاطمه پیرهادی؛ انتشارات همشهری؛ ۱۳۴ صفحه
➖رفاقت در رسانههای اجتماعی- یک اکتشاف فلسفی؛ نویسنده: Diane Jeske؛ ترجمه: مهدی فروتن آغمیونی؛ انتشارات همشهری؛ ۱۵۴ صفحه
🔗 مقالهی "Doctors on TikTok: The Dark Side of Medical Influencers" در وبسایت The Walrus به بررسی تأثیرات منفی استفاده از شبکههای اجتماعی توسط پزشکان و کارکنان پزشکی میپردازد.
🔎 برخی از مهم ترین محورهای این مقاله
⏺نقض حریم شخصی بیماران: برخی پزشکان و پرستاران بدون رضایت بیماران، تصاویر و اطلاعات آنها را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند.
⏺استفاده غیراخلاقی از دادهها: مواردی وجود دارد که پزشکان از دوربینهای مخفی برای ضبط عملهای جراحی استفاده کردهاند.
⏺تمسخر بیماران: برخی از کارکنان پزشکی بیماران را به طور توهینآمیز در شبکههای اجتماعی مورد تمسخر قرار میدهند.
⏺تهدید به اعتماد عمومی: این رفتارها میتوانند به اعتماد عمومی به پزشکان و سیستم بهداشت آسیب بزنند.
⏺قوانین و مقررات ناکافی: قوانین فعلی در مورد حفظ حریم شخصی بیماران در شبکههای اجتماعی کافی نیستند.
⏺تاریخچه نمایش عمومی: مقاله به تاریخچهی نمایش عمومی جراحیها و استفاده از بدنهای فقرا در قرون وسطی اشاره میکند.
⏺تأثیر بر روابط پزشک-بیمار: رفتارهای غیراخلاقی میتوانند روابط پزشک-بیمار را تحت تأثیر قرار دهند و باعث شود بیماران به پزشکان اعتماد نکنند.
البته این مقاله به جنبههای مثبت حضور آنلاین پزشکان مانند مبارزه با اطلاعات غلط و کمک به بیماران نیازمند هم اشاره میکند.
🔗 با توجه به وضعیت مشابهی که داخل ایران داریم به نظر میرسد در این حوزه ما هم نیاز به تعریف استانداردهای اخلاقی جدید و قانون گذاری داشته باشیم.
#فراز_خاکستری
@geraliit
🌓 مجالس ترحيم در آينده نزدیک
🔻قدرت تحول دنیای مجازی به گونه ای است که در آینده از اوصاف مردگان و در مجالس ترحیم آن ها احتمالا این چنین یاد خواهد شد:
۱. خدا بیامرز همیشه online بود.
۲. در طول عمرش هرگز کسی را block نکرد.
۳. هرگز کسی را با هیچ comment نرنجاند.
۴. هرگز در like کردن کوتاهی نمیکرد.
۵. آخر عمرش خدا بیامرز خیلی نگران فیلتر شدن instagram بود.
۶. مرحوم رو موبایلش 10 نوع vpn نصب کرده بود.
۷. در حالی جان را به جان آفرین سپرد که whatsapp اش همچنان باز بود.
۸. نور به پروفایلش بباره
۹. مرحوم ده هزار تا follower داشت.
۱۰. کسی نیست که خدا بیامرز درخواست دوستیاش را رد کرده باشه.
۱۱. هیچ مدیر گروهی او را remove نکرد.
۱۲.هرگز کسی را delete نکرد.
۱۳. هیچ وقت برای گوشیاش password نگذاشت.
۱۴. مرحوم وقتی شنید تلگرام رو فیلتر کردن چند ماهی depress بود.
۱۵. خدا بیامرز از هیچ گروهی left نمی داد..
۱۶. برای شادی روحش دو گیگ اینترنت نذر کنید
۱۷. روز سومش خونشون وای فای بدون رمز موجوده.
🔺این ها امروز شوخی ان اما فردا عین واقعیت هستند؛ در جهانی که خیلی از معادلات سنتی ما به هم خواهد خورد.
@geraliit
24.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴سکانس ضد ایرانی فیلم پرفروش جدید جهان!
🎬فیلم بالیوودی «دانکی Dunki» جدیدترین اثر سینمای هندوستان محصول سال 2023 است که با بازی شاهرخ خان و کارگردانی «راجکومار هیرانی» کارگردان شهیر سینمای هند همانند سایر فیلمهایش با استقبال زیادی مواجه شده است.
این فیلم در مدت زمان بسیار کوتاه از آغاز فروش، یعنی از 21 دسامبر تاکنون، از فروش بیست میلیون دلاری عبور کرده و در جدول پرفروشهای جهان و در «جایگاه سوم» قرار گرفته است.
🔹 داستان فیلم دربارهی مهاجرت غیرقانونی گروهی از هندوستان به لندن است که ایران نیز در مسیر عبور آنان واقع شده است.
شکل روایت از ایران در این فیلم که حتی رنگ پرچمش را هم نمیدانند و اشتباه میزنند! بسیار توهینآمیز و غیرواقعی است. گذشته از صحنه کشتار کولبران که متاسفانه محصول صدور فیلمسازان جشنوارهای ایرانیست! مرزبانان ایران وحشی و متجاوز معرفی میشوند!که هم رشوه دریافت کرده و هم مهاجران را به رگبار بسته و تجاوز میکنند!
🔺این مایش خشن و دروغین از مرزبانان ایرانی که ناشی ازسیاست خصمانهی دولت ضداسلامی نارندا موندی و...
🔗مطلب کامل
http://roubesh.ir/post/1270
@geraliit
#مدیاویژن #زوم #تاریخ #بریتانیا
#خبرگزاری🔸رویترز در یک نگاه
▫️برای کلاس دکتری رسانههای بریتانیا
🔻خبرگزاری بریتانیایی رویترز (Reuters) (۱۸۵۱-) با بیش از ۲۵۰۰ روزنامهنگار در ۹۴ کشور به ۲۰ زبان اخبار سراسر دنیا را پوشش میدهد. رویترز در سال ۲۰۰۸ با یک شرکت کانادایی به نام تامسون ادغام شد و به این ترتیب شرکت بزرگی به نام تامسون رویترز (Thomson Reuters) بنیان نهاده شد.خبرگزاری رویترز تا پیش از اینکه ادغام با شرکت تامسون فقط دو دفتر منطقهای در نیویورک و سنگاپور داشت. #رویترز را یک روزنامهنگار و کارآفرین آلمانی_بریتانیایی به نام پاول جولیوس رویتر* (۱۸۱۶–۱۸۹۹) پایگذاریگذاری کرده بود. دفتر مرکزی
رویترز در لندن قرار دارد و آغاز به کار آن با ارسال خبرهای بازار سهام بین لندن و پاریس همراه بوده است.
* Paul Julius Reuter
▫️وبسایت رسمی خبرگزاری رویترز
▫️وب سایت رسمی تامسون رویترز