در روايتي آورده اند: «كسي كه از طاعت حاكم زمان كناره گيرد، در روز قيامت بدون حجت خواهد بود؛ و به هنگام مرگ، به مرگ جاهليت خواهد مُرد.»(متقي هندي ،كنز العمّال، ج 6، ص 52، حديث 14810.)
نمونة بارز اين گروه نيز عبدالله بن عمر است. او بعد از كشته شدن خليفة سوم، حاضر به بيعت با اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ نشد و تا پايان حكومت ظاهري حضرت ادامه داشت. اما در زمان خلافت عبدالملك مروان، آنچنان براي بيعت با خليفه عجله به خرج داد كه شبانه به دارالاماره رفته و با نمايندة خليفه كه حجاج بن يوسف باشد قصد بيعت كرد. حجاج براي اينكه شخصيت او را بشكند گفت: فعلاً مشغول محاسبة بيت المالم، وقت ندارم با تو دست بدهم. پايش را دراز كرده وگفت: با پاي من بيعت كن. ابن عمر براي اين كه بيعتش محقّق شود با پاي او بيعت كرده و اين روايت را نقل كرد كه «اگر كسي بميرد و براي او امامي نباشد به مرگ جاهليت مرده است.» ترسيدم اگر امشب بيعت نكنم و بميرم، به مرگ جاهليت بميرم.» (شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 242، ابن ابي الحديد، نشر دار احياء التراث العربي، 1385 هـ ق، بيروت)
حسن بن ظریف می گوید:
«به امام عسکری (ع) نامه نوشتم و از فرمایش پیامبر , دربارۀ علی (ع) که فرموده بود: «مَن کُنتَ مَولاه فَهذا علیٌّ مولاه» پرسیدم. امام در پاسخ فرمود: (پیامبر , اراده کرده که علی (ع) را پرچمی قرار دهد که بواسطۀ او، حزب الله از گروه های دیگر شناخته شود.)
«ارادَ بِذلِکَ أن یجعَلَهُ عَلماً یَعرِفُ بِه حِزبَ اللهِ عِندَ الفرقَة»
اربلی، کشف الغمه، 213
❇️ #امام_حسن_عسکری علیهالسلام:
🖤 بر مردم زمانی خواهد آمد که چهرههایشان #خندان و شاد است ولی دلهایشان #تاریک و گرفته است.
⚠️ #سنت در میان آنان #بدعت شمرده میشود و بدعت، سنّتی رایج میگردد.
🚫 #مؤمن در میانشان #حقیر است و #منافق در بین آنان #محترم شمرده میشود...
«سَیَأتی زَمانٌ عَلَی النّاسِ وُجوهُهُمْ ضاحِکةٌ مُستبْشِرةٌ و قُلوبُهمْ مُظْلِمةٌ مُتَکَّدِرَةٌ اَلسُّنَّهُ فِیهِمْ بِدْعَةٌ، وَ البِدعَةُ فِیهِمْ سُنّةٌ، اَلمؤمِنُ بَینَهُمْ مُحَقَّرٌ، وَ المُنافِقُ بَینَهُم مُوَقّرٌ.»
📚 إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۴، ص۲۰۴
◻️
هدایت شده از سبک زندگی دینی
امام على عليه السلام:
لاتَقْسِروا أولادَكُم عَلى آدابِكُم فَإنَّهُم مَخلوقُون َ لِزَمانٍ غَيرِ زَمانِكُم؛
آداب ورسوم خويش را به فرزندانتان تحميل نكنيد ؛ زيرا آنان در روزگارى ، غير از روزگار شما زندگی میکنند.
[ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 20، ص267]
هدایت شده از سبک زندگی دینی
👈 چرا ما به کلاس بالاتر نمی رویم؟!
🌟قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
💎اذا اراد الله بعبد خیرا فتح له قفل قلبه". ممکن است قلب ما سابقا باز بوده؛ ولی فعلا برای مقامات بالا قفل است.
💎 "من عمل بما علم ورثه الله علم ما لایعلم". هرکس به آنچه که یاد گرفته است، عمل بکند؛ پروردگار علم مرتبه ی بالا را به او عنایت می کند.
🔹شخصی عرض کرد: یابن رسول الله! چرا ما به کلاس دوم و سوم نمی رسیم؟ حضرت فرمودند: 💎برای این است که در کلاس اول به گفته ها عمل نکرده اید.
🔸ندانستن برنامه ی کلاس دوم برای این است که به برنامه ی کلاس اول عمل نکرده اید. چقدر حدیث قشنگی است!
📚از ملک تا ملکوت ج2 ص 36- دروس اخلاق آیت الله #حق_شناس
سخت ترین یتیم کیست و نتیجه ی یتیم نوازی چه خواهد بود...
امام حسن عسکری علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى.
سخت تر از یتیم جدا شده از پدر ، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد ، و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمیداند.
آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد.
آگاه باشید ، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود.... .
راوندی به سند خود نقل کرده است که جعفر بن شریف جرجانی می گوید:
سالی عازم حج شدم و در «سامرّا» نزد امام عسکری (علیه السلام) رسیدم. شیعیان، مال زیادی را توسط من برای آن حضرت فرستاده بودند. خواستم از حضرت بپرسم که آنها را به چه کسی بدهم؟ اما پیش از این که چیزی بگویم، فرمود: آنچه با خود آورده ای به مبارک، خادم من بده!
من نیز چنان کردم. سپس گفتم: در گرگان شیعیانت به شما سلام می رسانند. فرمود: آیا بعد از اتمام مناسک حجّ به آنجا برمی گردی؟
گفتم: آری. فرمود: تو بعد از صد و هفتاد روز، به گرگان می رسی. و در آغاز روز جمعه، سه روز گذشته از ماه ربیع الآخر، به آنجا وارد می شوی. به آنها بگو که من نیز پایان همان روز، آنجا می آیم. برو که رهیافته ای! خدا تو را و آنچه با خود داری سالم نگه خواهد داشت. بر خانواده ات وارد می شوی و برای پسرت، شریف فرزندی به دنیا خواهد آمد، اسمش را صلت بن شریف بن جعفر بن شریف بگذار. و خداوند او را بزرگ می گرداند و از دوستان ما خواهد شد.
گفتم: ای فرزند رسول خدا! ابراهیم بن اسماعیل جرجانی از شیعیان شما است و بین دوستانت بسیار کار خیر انجام داده و هر سال بیش از صد هزار درهم از ثروت خود را به آنان می دهد.
فرمود: خدا به ابراهیم بن اسماعیل، به خاطر رفتارش با شیعیان ما پاداش دهد، گناهان او را بخشیده و فرزند سالمی به او روزی خواهد کرد که حق را می گوید، به او بگو که حسن بن علی گفت: نام پسرت را «احمد» بگذار.
آنگاه از پیش آن حضرت رفته و مناسک حج را انجام دادم. و خدا مرا سالم نگه داشت تا اینکه روز جمعه، از ماه ربیع الآخر، در ابتدای روز همچنان که امام (علیه السلام) فرموده بود، به گرگان رسیدم. دوستان و آشنایان برای تبریک به دیدارم آمدند. به آنها گفتم که امام حسن عسکری (علیه السلام) وعده داده است که تا پایان امروز اینجا بیاید، پس آماده شوید تا پرسش ها و حاجت های خود را از او بخواهید.
همین که نماز ظهر و عصر را خواندند، در خانه من گرد آمدند. به خدا سوگند! چیزی متوجه نشدیم جز اینکه امام آمد و وارد خانه شد. ابتدا او بر ما سلام کرد، آنگاه ما به استقبالش رفتیم و دستش را بوسیدیم.
سپس فرمود: من به جعفر بن شریف وعده داده بودم که آخر همین روز به اینجا بیایم. نماز ظهر و عصر را در سامرّا خواندم و به سوی شما آمدم تا تجدید عهد نمایم. و اکنون در میان شما هستم تا پرسش ها و حاجت های خود را مطرح سازید.
نخستین کسی که پرسش نمود، «نضر بن جابر» بود. او گفت: ای فرزند رسول خدا! چند ماه است که چشمان پسرم آسیب دیده است، از خدا بخواه تا بینایی را به او برگرداند.
حضرت فرمود: او را بیاور، پس دست مبارکش را به چشمان وی کشید، بینایی او به حالت اول برگشت، آنگاه مردم یکایک می آمدند و نیازهای خود را مطرح می کردند و حضرت نیز برای آنها دعا می نمود و نیازهایشان را برآورده می ساخت. سپس حضرت، همان روز به سامرّا برگشت.(1)
پینوشتها:
1.موسوعة الامام عسکری (علیه السلام) ج 1، ص 335، رقم 350.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نظر آیت الله جوادی درباره مراسمات موسوم به عیدالزهرا
♦️کاری که شما در نهم ربیع کردید، سنی های ناصبی در نهم محرم میکنند؛
♦️اگر مَردی، الغدیر بنویس...
#امیرالمومنین_ع_مدح
دلبسته ی مرام کسی جز علی نباش
در زندگی غلام کسی جز علی نباش
گفتم به دل:اگر پیِ مستیِ دائمی
ِمنْ بعد مست جام کسی جز علی نباش
حتی به وقتِ نامگذاریِ طفل خود
اصلا به فکر نام کسی جز علی نباش
دنیا پدید آمد و پروردگار گفت:
دنیا!مطیع و رام کسی جز علی نباش
تنها نصیحت پدرم این کلام بود:
در زندگی غلام کسی جز علی نباش
شاعر: #احسان_نرگسی
⚡️ در طول تاریخ، عُمدتاً به دنبال #غُلات بودیم اما بیشترِ ضربهها را از #مُقَصّرین
«غُلات، طوایف محدودی هستند که نظرشان واضِحُالبُطلان است. به نظر بنده، «تقصیری» که در حق ائمه اطهار(ع) صورت گرفته، ضَرَرَش کمتر از ضَرَرِ غُلات نیست.
در طول تاریخ، بیشتر به دنبال غُلات بودیم و بیشترِ ضربهها را از مُقَصّرین خوردیم. البته ریشه آن، اتفاقات بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) است که کسانی میخواستند مردم را از معصومین(ع) جدا کنند و برای آنها بدل معرفی کنند.
این جریان، بهنسبتی در بین دوستان و مُحِبّین اهلبیت(ع) اثرگذار بوده و سببِ درست شدنِ طبقاتِ موازی شده است. لذا معصوم و کلام ایشان در نگاه بخشی از مؤمنین، در آن جایگاه حقیقی خودش قرار نگرفته است تا برای تربیت خودشان و برای برنامهریزی اجتماعیشان از آن بهره ببرند.»
محمّدمهدی میرباقری،
۱۳۹۷
هدایت شده از سبک زندگی دینی
#حدیث
حضرت علی( علیه السلام ) :
کسى که به کارهاى گوناگون پردازد، خوار شده، پیروز نمیگردد.
«مَنْ أَوْمَأَ إِلَى مُتَفَاوِتٍ خَذَلَتْهُ الْحِیَل».
📚نهج البلاغة،حکمت 403