🔰 شخصى به حضور امیرالمؤمنین عليه السلام آمد و عرض كرد: من خود را در معاش و زندگى ، در تنگنا مى بينم . امام على عليه السلام فرمود :
1⃣ شايد با قلم گره خورده چيزى مى نويسي [ يعني شغلي كه انتخاب كرده اي مطابق ذوق و سليقه ات نيست و يا ابزار كارت به روز نيست و يا چيزي توليد مي كني كه افراد كمي در جامعه به آن نيازمندند ] . عرض كرد : خير .
2⃣ حضرت فرمود : شايد با شانه شكسته ، (موى سر و صورتت )را شانه مى كنى [ يعني به وضع ظاهرت نمي رسي و ژوليده اي كه جامعه به ديد بدبخت و فقير به تو مي نگرند و اعتماد نمي كنند چيزي در اختيار تو بگذارند ؛ زيرا بعضي از افراد عقلشان به چشمشان مي باشد ] عرض كرد : خير .
3⃣حضرت فرمودند : شايد حرمتِ بزرگترها [ و اساتيد و پيشكسوت ها ] يت را خوب حفظ نمي كني . عرض كرد : خير .
4⃣ حضرت فرمود : شايد بين الطلوعين مي خوابي [ زيرا روزي ها را خداوند تقسيم نموده است ولي در بين الطلوعين جوايزي دارد و به كساني داده مي شود كه بيدار بوده و خدا خدا مي نمايند ] . عرض كرد : خير .
▶️✅حضرت فرمودند : گويابراى پدر و مادرت دعا نمى كنى . عرض كرد : آرى اى اميرمؤمنان . حضرت فرمود : پدر مادر را به ياد آر [ و برايشان دعا كن ] ؛ زيرا من از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلّم شنيدم كه مى فرمود :
« دعا نكردن براى پدر و مادر، موجب قطع رزق و روزى مى گردد » .
🌺🌺🌺
جاء رجل إلى أميرالمؤمنين عليّ عليه السلام فقال إني أجد في رزقي ضيقاً فقال له عليه السلام : لعلّك تكتب بقلم معقود . فقال : لا . قال : لعلّك تمشط بمشط مكسور . فقال : لا . قال : لعلّك تمشي أمام من هو أكبر منك سنّاً . فقال : لا . قال : لعلّك تنام بعد الفجر . فقال : لا . قال : لعلّك تركت الدعاء للوالدين . قال : نعم يا أمير المؤمنين . قال عليه السلام فاذكرهما فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله وسلّم يقول : « ترك الدعاء للوالدين يقطع الرزق » .
جرج مسیحی و علامه امینی
از جرداق پرسیدند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی؛ چه شد که در مورد علی علیه السلام کتاب نوشتی؟به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب «الغدیر» را نوشت، چند جلد از کتاب را برای من فرستاد؛ یک نامه هم نوشت و گفت: آقای جرج جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری می کنی.یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی.کار تو دفاع از مظلوم است، ما با برادران اهل سنتمان بر سر علی علیه السلام دعوا داریم ما می گوییم حق با علی علیه السلام است آنها میگوند نه .حالا این چند جلد کتاب( الغدیر) را به عنوان پرونده مطالعه کنید و تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
او می گوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی انصافی است اگر کمک نکنم .بنابراین پذیرفتم، وقتی کتاب ها را دقیق خواندم، دیدم در تاریخ از علی علیه السلام مظلوم تر نمی شناسم؛ و از این رو تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری هستم، از این مظلوم دفاع کنم و از این رو کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیة» را نوشتم».استاد محمدرضا حکیمی که در مراسم یادبود جورج جرداق بیان کردند:نه اینکه در این کتاب(امام علی صدای عدالت انسانی) حق امام علی علیه السلام کامل و تمام ادا شده باشد، اما جورج جرداق، کاملترین و تمامترین کتاب را – بعد از کتاب «الغدیر» – نوشته است.
🌺امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
سينه خردمند صندوق راز اوست، و خوشرويى وسيله دوست يابى، و شكيبايى، گورستان پوشاننده عيب هاست.
پرسش كردن وسيله پوشاندن عيب هاست، و انسان از خود راضى، دشمنان او فراوانند.
صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ.
الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ، وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ.
✍️نهجالبلاغه، حکمت ۶
🔺 تکذیب تهمت ناروایی که به مولا امیرالمومنین (ع) زدند
👈 پژوهشی از یک مرجع تقلید | در ردّ ماجرای جعلی "خواستگاری امیرالمومنین (ع) از دختر ابوجهل و برانگیخته شدن خشم حضرت فاطمه(س)"
✍ رساله تاریخی با نام: تفنید اکذوبه خطبه الامام علیًّ، علی الزّهراء اثر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مندرج در کتاب لمحات فی الکتاب و الحدیث و المذهب.
🔴 علمای بزرگ اهل سنت که در راه امیرالمؤمنین شهید شدند
خیلی از علمای بزرگ اهل تسنن جملات خیلی جالبی درباره امیرالمومنین گفتن. حتی بعضیاشون بخاطر همین حرفها کشته شدن. مثلا
🔻امام نسائی یکی از علمای بزرگ اهل تسنن و صاحب یکی از کتابهای ششگانه اهل سنت هست. دراواخر عمر کتاب خصائص امیرالمؤمنین رو برای مردم دمشق نوشت. مردم دمشق که دستپرورده معاویه بودن، گفتن یه همچین کتابی هم درباره فضائل معاویه بنویس. نسائی گفت من فضیلتی در معاویه سراغ ندارم، جز اینکه پیامبر(ص) درباره او گفت. "خداوند اورا سیر نکند". واقعا هم همین شد. معاویه تا اخر عمر دائما میخورد و چاق و چاقتر میشد ولی سیر نمیشد.
میگن بعد از این ماجرا مردم دمشق انقدر اونو کتک زدن که بیمار شد و از دنیا رفت.
🔻یکی دیگه از علمای بزرگشون هم یه جمله ای داره خیلی عجیبه، بخاطر همین عبارت هم زبونش رو از پشت سرش کشیدن بیرون.
اون عبارت اینه:
"کَم فرق بَینَ مَن شُکّ فی خلافته
و بین من قیل انه الله"
میگه
چقدر فرق است بین کسی که در خلافتش شک کردند(یعنی خلیفه اول)
وکسی که شک کردند او خداست (یعنی امیرالمؤمنین).
🔻محمدبن ادریس شافعی، امام شافعی مذهبها که غوغا کرده. اونقدر از عشق امیرالمؤمنین لبریز شده که دهها شعر فوقالعاده درباره امیرالمؤمنین گفته و خیلی هم مورد سرزنش قرارگرفته، که یکیش اینه :
"اِلی مَ اُلام وَ حَتّی مَتی اُعاتَبُ فی حُبِّ هذَا الْفَتی
وَ هلْ زُوِّجَتْ فاطِمَةُ غَیْرُهُ؟ وَ فی غَیْرِهِ هَلْ اَتی، هَلْ اَتی؟
«تا کی و تا چه زمانی در دوستی این جوانمرد سرزنش و عتاب خواهم شد؟
آیا به فاطمه زهراء غیر این جوان شوهر دیگری داده شد؟ آیا سوره هل اتی به غیر از او در مورد کس دیگری هم نازل شد؟
چقدر زیبا؟ وَ فی غَیْرِهِ هَلْ اَتی، هَلْ اَتی؟
البته امام شافعی کشته نشد. خیلی مورد سرزنش قرار گرفت
اینها مثالهای محدودی بود، نظیر این اعترافها بین علمای اهل سنت بسیاره، از علمای حنفی مذهب گرفته تا معتزلیها و دیگر فرق، جملات بینظیری درباره امیرالمؤمنین گفتن.
این اصلا عادی نیست
بخصوص که از زمان معاویه تا سال صد هجری همه منابر مجبور بودن امیرالمؤمنین رو دشنام بدن و لعن کنن، یعنی یکی دو نسل همش بدی شنیدن از علی بن ابی طالب، چی شد که این نورالهی خاموش نشد و زمان به زمان روشنتر شد؟
✅ يرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ(سوره صف)
خواستند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند، ولی خدا نورش را کامل کرد، حتی اگر کافران خوششان نیاید.
حسین دارابی
♦️علم و تقوای امام عليه السّلام از زبان خودشان:
🔹سوگند به خدا، اگر بخواهم مى توانم هر كدام شما را از آغاز و پايان كارش، و از تمام شئون زندگى، آگاه سازم، امّا از آن مى ترسم كه با اينگونه خبرها نسبت به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كافر شويد، آگاه باشيد كه من اين اسرار گرانبها را به ياران راز دار و مورد اطمينان خود مى سپارم.
سوگند به خدايى كه محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به حق برانگيخت، و او را برگزيد، جز به راستى سخن نگويم. پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همه اطلاعات را به من سپرده است، و از محل هلاكت آن كس كه هلاك مى شود، و جاى نجات كسى كه نجات مى يابد، و پايان اين حكومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاهانده است. هيچ حادثه اى بر من نگذشت جز آن كه در گوشم نجوا كرد، و مرا مطّلع ساخت.
🔸وَ اللَّهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ كُلَّ رَجُلٍ مِنْكُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ، وَ لَكِنْ أَخَافُ أَنْ تَكْفُرُوا فِيَّ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، أَلَا وَ إِنِّي مُفْضِيهِ إِلَى الْخَاصَّةِ مِمَّنْ يُؤْمَنُ ذَلِكَ مِنْهُ. وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ وَ اصْطَفَاهُ عَلَى الْخَلْقِ مَا أَنْطِقُ إِلَّا صَادِقاً وَ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ بِذَلِكَ كُلِّهِ وَ بِمَهْلِكِ مَنْ يَهْلِكُ وَ مَنْجَى مَنْ يَنْجُو وَ مَآلِ هَذَا الْأَمْرِ، وَ مَا أَبْقَى شَيْئاً يَمُرُّ عَلَى رَأْسِي إِلَّا أَفْرَغَهُ فِي أُذُنَيَّ وَ أَفْضَى بِهِ إِلَيَّ.
🔹اى مردم سوگند به خدا من شما را به هيچ طاعتى وادار نمى كنم مگر آن كه پيش از آن خود، عمل كرده ام، و از معصيتى شما را باز نمى دارم جز آن كه پيش از آن، ترك گفته ام.
🔸أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا.
#نهج_البلاغه خطبه ۱۷۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا ﴿۱﴾
آنگاه كه زمين به لرزش [شديد] خود لرزانيده شود
وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا ﴿۲﴾
و زمين بارهاى سنگين خود را برون افكند
وَقَالَ الْإِنْسَانُ مَا لَهَا ﴿۳﴾
و انسان گويد [زمين] را چه شده است
يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا ﴿۴﴾
آن روز است كه [زمين] خبرهاى خود را باز گويد
بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا ﴿۵﴾
[همان گونه] كه پروردگارت بدان وحى كرده است
يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ ﴿۶﴾
آن روز مردم [به حال] پراكنده برآيند تا [نتيجه] كارهايشان به آنان نشان داده شود
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾
پس هر كه هموزن ذره اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد
وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ﴿۸﴾
و هر كه هموزن ذره اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد