eitaa logo
غدیر شناسنامه شیعه
159 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
44 فایل
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود. مقام معظم رهبری @ggg1400 آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
اعتراف مهم فخر رازی 🔷️«فخر رازی» مفسّر نامی اهل‌سنّت در تفسیر خود، ذیل بیان مسائل فقهی سوره حمد می‌نویسد: به تواتر ثابت شده است که علی بن ابی طالب _علیه السلام_ همیشه در نمازها «بسم الله الرحمن الرحیم» را با صدای بلند قرائت می‌کرده است و هر‌ کس در دینش به علی _علیه السلام_ اقتدا کند، به راستی هدایت شده است و دلیل این سخن آن است که پیامبر _ صلی الله علیه و آله و سلم_ فرمود: «خدایا حق را بر مدار علی _علیه السلام_ بگردان، هر جا که او باشد.» 🔶️...وَأَمَّا أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَانَ يَجْهَرُ بِالتَّسْمِيَةِ فَقَدْ ثَبَتَ بِالتَّوَاتُرِ، وَمَنِ اقْتَدَى فِي دِينِهِ بِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَى، وَالدَّلِيلُ عَلَيْهِ قَوْلُهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ حَيْثُ دَارَ. 📚تفسیر الفخر الرازی، ج۱، ص۲۱۰ ط دار الفکر، ۱۴۰۱ ق
نفی فضائل امیرالمؤمنين _عليه السلام_ 🔶«ابن قتیبه» که خود در زمره منحرفینی است که نسبت به امیر المؤمنین علیه السلام سخنان منکر و شنیعی را مطرح می‌سازد، با اعتراف به غلو و افراط نواصب در دشمنی با حضرت می‌گوید: ...اگر کسی بگوید: «علی بن ابی طالب علیه السلام» کسی است که برادر رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_، پدر حسنین علیهما السلام و در زمره اصحاب کساء می‌باشد، نواصب به سبب بغضشان نسبت به شیعیان، با چشمانی غضب آلود، چهره‌ای برافروخته، کینه های خود را آشکار می‌کنند. و اگر کسی «حدیث غدیر» و «حدیث منزلت» را ذکر کند، برای این احادیث چیزهایی ذکر می‌کنند تا آن را تنقیص نمایند و حق امیرالمؤمنین _علیه السلام_ را پایمال کنند؛ و مطالبی به ایشان نسبت می دهند که نارواست. بی شک چنین برخوردی عین جهل است». 🔷...فإن قال قائل: أخو رسول الله _صلى الله عليه وسلم_ عليّ وأبو‌ سبطيه الحسن والحسين وأصحاب الكساء: عليّ وفاطمة والحسن والحسين، تمعّرت الوجوه وتنكرت العيون وطَرَّت حسائك الصدور، وإن ذكر ذاكر قول النبيّ صلى الله عليه وسلم: (من كنت مولاه فعلي مولاه) . و (أنت مني بمنزلة هارون من موسى) وأشباه هذا التمسوا لتلك الأحاديث المخارج لينتقصوه ويبخسوه حقه بغضاً منهم للرافضة وإلزاماً لعلي عليه السلام بسببهم ما لا يلزمه وهذا هو الجهل بعينه. 📚 مشخصات کتاب: الاختلاف فی اللفظ والرد علی الجهمیّة والمشبهة تأليف ابن قتيبه دينوري، تحقيق: محمد زاهد الكوثري، المكتبة الأزهرية للتراث، ١٤٢٢ ق .
🔴 امروز از ⚪️به اهتمام آقای جواد هاشمی «فرخنده ساوجی» که گویا نام کوچکش با تخلّص وی یکی بوده، از بانوان سخن¬پرداز قرن ۱۳ و ۱۴ هـ ق است. ایشان در حدود سال ۱۲۹۹ هـ ش (مطابق با ۱۳۳۹ هـ ق) در همان روستای عبدالله‌آباد در شهر ساوه چشم به گیتی گشوده است. سال درگذشت او نیز مانند سال تولّدش در اکثر تذکره¬ها نیامده و در حالی که ۱۳۱۱ هـ ش درست است. یعنی حدود ۸۰ سال عمر کرد. پیکرش را در شهر مقدّس قم، در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد بالاسر در جنب مقبره¬ی پدر و همسرش به خاک سپرده¬اند. دیوان فرخنده ساوجی، شامل سروده¬هایی که از او در دست بوده یک بار در سال ۱۳۰۷ هـ ش منتشر شده و اخیراً به کوشش خسرو امیر‌حسینی در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است. تصحیحی هم این جانب (جواد هاشمی «تربت») آماده ی چاپ دارم تا نمی‌دانم تا در چه زمانی منتشر شود. گویا با گذشت بیش از ۸۰ سال از چاپ پیشین، هنوز از باقی اشعار او اطّلاعی در دست نیست و بسیار محتمل است که از بین رفته باشد. شعر زیر مخمّسی است در باب غدیر از فرخنده ساوجی که متأسّفانه فاقد تخلّص است. این غدیریه در کتب ذیل نیز آمده است: •گنجینه¬ی عرفان، حسین قربانی اردبیلی، ص ۱ ـ ۴۱۰ (کامل). •گل¬بانگ غدیر، محمّدمهدی بهداروند، ص ۵ ـ ۸۴ (کامل). •غدیریه¬های شعر فارسی، محمّد صحّتی سردرودی، ص ۷۱ ـ ۵۶۹ (با حذف یک بند). بیار ساقیا! می‌ای به رنگ و بوی یار من از آن می‌ای که می‌برد ز دل، غم ‌نگار من که برده چشم مست او ز دست، اختیار من قرار از آن مِی ‌آوری به قلب بی‌قرار من مگر که یار افکند نظر به حال زار من ادامه این غدیریه در صفحه صُراحی سخن در http://thaqalain.ir/?p=85596
♥️برطرف کننده غم از رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_ 🔵«آجری» عالم بزرگ قرن چهارم اهل سنت در کتاب«الشریعه»می نویسد: از جمله فضائل امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب _علیه السلام_ این است ‌که وی برادر رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلم_ و پسر عموی اوست، که غم و اندوه پیامبر _صلی الله علیه و آله و سلم_ را بر طرف می نمود. 🔆 أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ....... أَخُو الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وَابْنُ عَمِّهِ .......... وَمُفَرِّجُ الْكَرْبِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 📚 مشخصات كتاب: کتاب الشریعه،دار الوطن، ١٤١٨ ق ج ٤ ، ص۲۰۱۷
بیعت شیخین با امیر المؤمنين عليه السلام ⏹ «امیر صنعانی» از عالمان برجسته و یمنی تبار سده های اخیر اهل سنت، پس از آنکه با صراحت اعلام می کند «حدیث غدیر» متواتر است، می گوید: بنابر نقل دارقطنی از سعد بن ابی وقاص، وقتی ابابکر و عمر حدیث «مَن کنتُ مَولاهُ فعَلیٌ مولاه» را شنیدند، گفتند: «ای پسر ابوطالب! تو از این پس مولای هر مرد و زن مؤمن هستی». ❇️ ...ولمّا سمع أبوبكر و عمر ذلك، قالا فيما أخرجه الدارقطني عن سعد بن أبي وقّاص: 《أمسيتَ يابنَ أبي طالب مَولى كُلّ مُؤمن ومُؤمنة》 ❗️❗️ پ.ن: هیچ معنایی از حدیث غدیر جز «أولی بودن» امیر المؤمنين _عليه السلام_ کمترین نسبتی با تبریک و تهنیت اصحاب ندارد. هیچ تردیدی وجود ندارد که دوستی و یا نصرت، با تبریک و شادباش سازگاری ندارند و تنها این «أولی بودن» است که به سبب حکایت آن از رهبری، زعامت، تولی امر و سرپرستی بر مؤمنان ، با تبريک و تهنیت موافق می باشد. 📚 مشخصات کتاب: التنویر شرح الجامع الصغیر، تأليف علامه محمد بن الإسماعيل الأمير الصنعاني، دار السلام، رياض، ١٤٣٢ ق.
👌ملاک تشخیص حلال‌‌زاده و حرام‌زاده ✳️《عبادة بن صامت》 از اصحاب رسول خدا _صلی الله علیه و آله و سلّم_ می‌گوید: ما حلال زادگی و صحّت نسب فرزندانمان را با حبّ علی بن ابی طالب _علیه السلام_آزمایش می‌نمودیم ؛ هر کدامشان که علی _علیه السلام_ را دوست نداشتند، می‌فهمیدیم از ما نیستند. ✅ عن عبادة بن الصامت قال: كنّا نبور أولادنا بحبّ علي بن أبي طالب، فإذا رأينا أحدهم لا يحبّ علي بن أبي طالب علمنا أنّه ليس منّا وأنّه لغير رشدة. 💠امام القرّاء شمس الدين بن الجزري(متوفى ٨٣٣ ق) در كتابی که در فضائل امیر المؤمنين _علیه السلام_تصنيف نموده، پس از نقل این کلام از عبادة بن صامت چنین می‌گوید: این کار از قدیم مشهور بوده و تا امروز نیز بین ما معروف است که جز زنا زاده دشمن علی _رضی الله عنه_ نیست. وهذا مشهور من قبل وإلى اليوم معروف أنّه ما يُبغض عليّا _رضی الله عنه_ إلا ولدُ زنا. 📜مشخصات کتاب و نسخه خطی: مناقب الأسد الغالب ممزق الكتائب (أسنى المطالب في مناقب علي بن أبي طالب) نوشته شمس الدين بن الجزري متوفى ٨٣٣ ق. نسخه نگه داری شده در دار الکتب والوثائق المصریة شماره ١٦١٩
بی انصافی «ذهبی» در کتمان فضائل امیر المؤمنين علیه السلام «جمال الدین مزّی» محدّث و رجالی مشهور اهل سنّت در سده هفتم و هشتم هجری قمری، درکتاب «تهذیب الکمال» از مَعمَربن راشد_ كه از بزرگان طبقه اتباع تابعین می‌باشد_ چنین نقل می‌کند: اگرکسی عمر را ازابوبکر برتر بداند، او را توبیخ نمی‌کنم. همینطور برتری دهنده علی بر شیخین رانیز توبیخ نمی‌کنم، به شرطی که آن دو نفر را نیزدوست داشته باشد! «عبد الرزّاق بن همام صنعاني» که راوی این مطلب از معمر می‌باشد،می‌گوید:این مطلب را به وکیع بن الجرّاح_از محدثان و مفسران طبقه اتباع تابعین_گفتم، او نیز پسندید. 🔷وقال عبد الرزاق، عن مَعمَر: لو أنّ رجلا قال: عمر أفضل من أَبي بكر ما عنفته، وكذلك لو قال: علي عندي أفضل من أَبي بكر وعمر لما عنّفته إذا ذكر فضل الشيخين وأحبّهما وأثنى عليهما بما هما أهله. قال عبد الرزّاق: فذكرت ذلك لوكيع،فأعجبه، واشتهاه. 📚 تهذیب الکمال فی أسماء الرجال تأليف جمال الدين يوسف بن عبد الرحمن المزي،تحقيق: بشار عواد معروف، مؤسسة الرسالة، بيروت، ۱۴۱۳ ق . ج ٢١ ص ٣٢٥ 😳 نکته: «شمس الدین ذهبی» محدث مشهور و متعصب اهل‌سنت، کتاب «تهذیب الکمال» را تلخیص نموده و آن را «تذهیب التهذیب» نام نهاده است. امّا در ذکر مطلب فوق، عبارت مربوط به برتری دادن امیر المؤمنين _علیه السلام_ بر شيخين را به طور کلی حذف نموده است ! 🔅 وقال مَعمَرُ بن راشد: لو قال رجل: عمر أفضل من أبي بكر ما عنّفته. قال عبد الرزّاق: فذكرت ذلك لوَكيع فأعجبه! 📚 تذهیب التهذیب، تأليف شمس الدين ذهبي، الفاروق الحديثة للطباعة والنشر، القاهرة، ١٤٢٥ ق، ج ٧، ص ٧٥
😔 از سقیفه تا کربلا 🔶 علامه «ضیاء الدین ابن الأثیر الجزری» از علمای اهل سنت قرن ششم و هفتم هـ .ق در کتاب «الوشی المرقوم فی حلّ المنظوم» به صورت صریح اعتراف می کند: «بدان که حسین _علیه السلام_ در روز عاشورا و در کربلا کشته نشد؛ بلکه در واقع در سـقـیـفـه کشته شد» 🔹واعلَم أنَّ الحُسَینَ لَم یُقتَل في یَومِ کَـربَلاء وإنَّما قُتلَ في يَوم السَّـقـيفَـة. 📚 مشخصات نسخه خطی: نسخه خطی کتاب «الوشی المرقوم فی حل المنظوم» تألیف «ضیاء الدین ابن الأثیر الجزری» متوفی سال ۶۳۷ هـ .ق، نگهداری شده در کتابخانه نور عثمانیه ترکیه_ شماره ۴۳۶۴
کتمان حقیقت 🔷«ابن قتیبه» که خود در زمره منحرفینی است که نسبت به امیر المؤمنین علیه السلام سخنان منکر و شنیعی را مطرح می‌سازد، با اعتراف به غلو و افراط نواصب در دشمنی با حضرت می‌گوید: بسیاری از محدثان از روایت فضائـل علـی بن ابی طالـب علیه السلام اجتناب کرده اند. 🔶 ...وتَحامى كثير من المحدّثين أن يحدّثوا بفضائله كرّم الله وجهه... 📚 مشخصات کتاب: الاختلاف فی اللفظ والرد علی الجهمیّة والمشبهة تأليف ابن قتيبه دينوري، تحقيق: محمد زاهد الكوثري، المكتبة الأزهرية للتراث، ١٤٢٢ ق .
☑️ شفا در تربت سیدالشهدا علیه السلام ♥️ «حافظ ابوطاهر سلفی» از علمای قرن ۶ هـ. ق در کتاب «الطیوریات» به نقل از «جعفر بن محمد،بن نصیر الخلدی»_که ابن کثیر در کتاب «البدایه و النهایه» در وقایع سال ۳۴۸ هـ.ق او را صدوق و ثقه معرفی می کند_ می نویسد: 🔹نوعی بیماری شدید پوستی داشتم و آن را به خاک قبر حسین (علیه السلام) کشیدم، و بعد از آن به خواب رفتم وقتی بیدار شدم هیچ اثری از آن بیماری در بدنم نبود ! 🔶«کانَ فیَّ جَرَبٌ عَظیمٌ کَثیرٌ قالَ: فمَسَحتُ بِتُرابِ قَبرِ الحُسَینِ «علیه السلام»، قال: فغَفَوتُ فَانتَبهتُ، وَلَیسَ عَلیَّ مِنه شَئٌ.» 📚مشخصات نسخه خطی: نسخه منحصر به فرد کتاب «الطیوریات» تالیف «حافظ ابو طاهر احمد بن محمد السلفی» عالم اهل سنت قرن ٦ _ نگهداری شده در کتابخانه ظاهریه دمشق به شماره ۱۱۲۰
♥️دریای کرم 🔷امام الحنابله «احمد بن حنبل» در کتاب «الزهد» ذیل عنوان «زهد علی بن الحسین علیهما السلام» چنین روایت می کند: «گروهی از مردم مدینه نمی‌دانستند خرج مایحتاج زندگی‌شان را چه کسی تأمین می کند، زمانی که علی بن الحسین علیهما السلام از دنیا رفت؛ از آن چیزهایی که شبانه برایشان به عنوان آذوقه آورده می‌شد، دیگر خبری نبود! » 🔶حدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ، حَدَّثَنَا أَبُو مُوسَى الْأَنْصَارِيُّ، حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ بُكَيْرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، قَالَ: كَانَ نَاسٌ مِنَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ يَعِيشُونَ مَا يَدْرُونَ مِنْ أَيْنَ كَانَ مَعَاشُهُمْ، فَلَمَّا مَاتَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ رَحِمَهُ اللَّهُ فَقَدُوا مَا كَانُوا يُؤْتَوْنَ بِهِ بِاللَّيْلِ 📚 کتاب الزهد تأليف أحمد بن حنبل، تحقيق: محمد عبد السلام شاهين، دار الكتب العلمية، ص ١٣٧
👌موقوفه اى براى حرامزاده ها 💎 به ابو عبید علی بن الحسین بن حرب بغدادی _ که یکی از محدثان و قاضیان مشهور مصر در قرن سوم و چهارم هجری قمری می‌باشد و شمس الدین ذهبی از او با عناوینی همچون "علامه"، "محدث"، "ثبت" و ‌"قاضي القضاة" ياد ميكند_، گفته شد: 🔶«ولید بن رفاعه» مالی را وقف نموده و شرط کرده که این موقوفه صرف امور خیر شود، ولی خودش مصداق معینی برای آن تعیین نکرده است. ابو عبید از احوال واقف پرسید. به او گفتند: او والی مصر بود و روی منبر علی بن ابی‌طالب _علیه السلام_ را لعن می‌کرد. تا ابوعبید این را شنید، گفت: پس موقوفه اش را برای حرامزاده‌ها مصرف کنید ! 💡ابن حجر عسقلانی پس از نقل این ماجرا می‌گوید: این کلام ابو عبید اشاره به این حدیث نبوی دارد که دشمن علی حلال‌زاده نیست. 🔷وقيل لأبي عبيد: إن فِي حُبس الوليد بن رفاعة شرطاً، وهو أن يُجعل فِي وجوه البرِّ وَلَمْ يعين شيئاً. فسأل أبو عبيد عن ترجمته، فقيل لَهُ: كَانَ عامل مصر. وَكَانَ يلعن علي بن أبي طالب على المنبر فقال: اجعلوا حُبسه للمنبوذين، فثبت إِلَى الساعة. وأراد أبو عبيد التلميح بالحديث الوارد، إن من يبغض علياً لغير رِشْدَةٍ. 📜 نسخه خطی نگه‌داری شده کتاب «رفع الإصر عن قضاة مصر» تأليف«حافظ ابن حجر عسقلاني» متوفى ٨٥٢ هـ.ق در کتابخانه ملا چلپی، ترکیه، شماره 123، كتابت شده در قرن نهم هجري قمری