⚫️ چه تلخ است حقیقتی که واقع شد...
در روزهای پایانی...
💠 قَدْ جَمَعَ رَسُولُ الله صلیاللهعلیهوآله الْمُهَاجِرِينَ فَقَالَ لَهُم: «أَيُّهَا النَّاسُ! اسْمَعُوا وَصِيَّتِي مَنْ آمَنَ بِي وَ صَدَّقَنِي بِالنُّبُوَّةِ وَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ فَأُوصِيهِ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ طَاعَتِهِ وَ التَّصْدِيقِ لَهُ فَإِنَّ وَلَايَتَهُ وَلَايَتِي وَ وَلَايَةُ رَبِّي...¹»
📜 از آخرین وصایای #پیامبر_اکرم به مهاجرین و انصار در روزهای پایانی عمر این بود که فرمودند:
❇️ هر کسی که به #رسالت و #نبوت من ایمان دارد، پس بداند #علی_بن_ابیطالب علیهالسلام #وصی و #جانشین من است؛ پس از او #اطاعت کنید و او را #تصدیق کنید.
💡ولایت او #ولایت_من است و ولایت من #ولایت_پروردگار عالم است...
🔥 بزرگان اهل سنت نوشتهاند: فلانی آمد درِ خانهی #زهرا سلاماللهعلیها و گفت: یا علی برای بیعت باید بیرون بیاید، یا من این خانه را با اهلش آتش میزنم.
⁉️ اهل این خانه که بود؟
👈🏻 فخر رازی! قاضی بیضاوی! زمخشری! جلال الدین سیوطی! تو مرد فهمی، چرا نفهمیدی؟ چنین کسی آمد درِ این خانه و گفت: «یا علی بیرون بیاید، یا این خانه را با اهلش آتش میزنم.»
💔 به خدا قسم اگر کسی برای این مصیبت، خون گریه کند کم است.
🚫 این چه بیعتی بود؟ این همان بیعتی بود که خود عمر بن خطاب گفت: «بَيْعَةُ أَبِي بَكْرٍ فَلْتَةً وَ تَمَّتْ ألَا وَ إِنَّهَا قَدْ كَانَتْ كَذَلِکَ وَ لَكِنَّ اللَّهَ وَقَى شَرَّهَا¹»؛ بیعت ابیبکر #غلط و #لغزش بود.
⚠️ به خدا حجت بر تمام عالمیان تمام است؛ #علی علیهالسلام که به نص قرآن #جانشین_پیامبر است را خانهنشین کردند و دیگری را سرکار آوردند...
📌 ۱. بحار الأنوار، ج۲۲، ص۴۷۸.
📚 المصنف، عبد الرزاق ج۵، ص۴۴۱ و ص۴۴۵؛ المصنف، ابن أبی شيبة، ج۷، ص۶۱۶ و ج۸، ص۵۷۰.
🎙 آیت الله وحید خراسانی
📆 ۵/ آبان/ ۱۳۷۲
📗📗📗📗
✍️احتجاج مفید
درباره لقب «مفید»، «ابن شهر آشوب» در «معالم العلماء» در ترجمه شیخ مفید گفته:
این لقب را « صاحب الامر علیه السلام » به شیخ مفید داد چنانچه «محدث قمی» در «فوائد الرضویه» فرموده: در توقیع شریف «حضرت بقیۀ اللّه علیه السلام» مرقوم است:
"للشیخ السّدید والمولی الرشید الشیخ المفید".
اما بنابرآن چه در میان مردم مشهور است و چنان چه در کتاب های:
«سرائر» و «مجالس المؤمنین» ودیگران نوشته اند «قاضی عبدالجبار معتزلی» در بغداد در مجلس درس نشسته بود و ائمه فریقین شیعه و سنی همه حاضر بودند
شیخ مفید که مجتهد شیعه بود و قاضی نام او را شنیده بود ولی او را ندیده بود در مجلس درس حاضر شد و در محلّ کفش کن مجلس نشست و بعد از لحظه ای خطاب به قاضی کرده گفت:
اگر اجازه بدهید از علماء سؤالی دارم.
قاضی گفت: بپرسید.
گفت : آن خبر که طایفه شیعه روایت می کنند که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر درباره علی علیه السلام فرموده : «من کنت مولاه فعلی مولاه» صحیح است یا شیعه آن را ساخته است؟
قاضی گفت : خبر صحیح است.
شیخ گفت: پس این خلاف ها و خصومت ها چیست؟
قاضی گفت: ای برادر این خبر روایت است ولی خلافت ابابکر درایت است.
آدم عاقل درایت را برای روایت ترک نمی کند.
شیخ دوباره پرسید: چه می گوئید درباره خبری که از پیغمبر است که فرمود : «یا علی حربک حربی و سلمک سلمی- یا علی جنگ با تو جنگ با من است و صلح با تو صلح با من است» آیا این خبر صحیح است؟
قاضی گفت: ای برادر آن ها که با علی جنگیدند بعداً توبه کردند .
شیخ فرمود: ای قاضی جنگ با علی علیه السلام درایت است ولی توبه کردن آنان روایت است، و به قول شما روایت در مقابل درایت اعتبار ندارد.
قاضی نتوانست جواب بدهد مدتی سر به زیر انداخت.
بعد گفت: تو که هستی؟
شیخ گفت:
من محمد بن محمد بن نعمان حارثی هستم.
قاضی برخواست و دست شیخ را گرفت و در جای خود نشاند و گفت: انت المفید حقّاً
علماء را خوش نیامد.
قاضی گفت: این مرد مرا الزام کرد، اگر شما جواب او را میدانید بگوئید، همه ساکت ماندند.(1)
1- فوائد الرضویه، ص2
منبع: داستان هایی از آثار و برکات علماء، ص12
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم
━✾✿✾━
هدایت شده از سبک زندگی دینی
⚫️واپسين سفارشهاي امام حسن عسکري به جامعة شيعيان
◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت ميکنم به:
1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛
2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛
3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛
4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛
5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر.
6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجدههاي طولاني کنيد.
7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايهداران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود)
8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش ميکنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد.
🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته ميشود که اين شيعه است و همين مرا شاد ميکند.
9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد.
10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبتها را به سوي ما جلب کنيد و زشتيها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نميکند؛ جز دروغگو.
11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛
12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛
13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛
14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.
15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد.
🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا ميسپارم و بر شما سلام ميفرستم.
هدایت شده از سبک زندگی دینی
امام حسن عسکری(ع) میفرمایند:
«عجله مکن در مورد میوهای که نرسیده است. بدان آن کس که تدبیر حال تو را میکند، بهتر میداند چه وقت صلاح توست. به حسن انتخاب او اعتماد کن تا اوضاعت خوب شود. نیازهای خود را پیش از موقع و با عجله مخواه که موجب تنگدلی و ناراحتی و ناامیدی تو میشود.»
در روايتي آورده اند: «كسي كه از طاعت حاكم زمان كناره گيرد، در روز قيامت بدون حجت خواهد بود؛ و به هنگام مرگ، به مرگ جاهليت خواهد مُرد.»(متقي هندي ،كنز العمّال، ج 6، ص 52، حديث 14810.)
نمونة بارز اين گروه نيز عبدالله بن عمر است. او بعد از كشته شدن خليفة سوم، حاضر به بيعت با اميرالمؤمنين ـ عليه السلام ـ نشد و تا پايان حكومت ظاهري حضرت ادامه داشت. اما در زمان خلافت عبدالملك مروان، آنچنان براي بيعت با خليفه عجله به خرج داد كه شبانه به دارالاماره رفته و با نمايندة خليفه كه حجاج بن يوسف باشد قصد بيعت كرد. حجاج براي اينكه شخصيت او را بشكند گفت: فعلاً مشغول محاسبة بيت المالم، وقت ندارم با تو دست بدهم. پايش را دراز كرده وگفت: با پاي من بيعت كن. ابن عمر براي اين كه بيعتش محقّق شود با پاي او بيعت كرده و اين روايت را نقل كرد كه «اگر كسي بميرد و براي او امامي نباشد به مرگ جاهليت مرده است.» ترسيدم اگر امشب بيعت نكنم و بميرم، به مرگ جاهليت بميرم.» (شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 242، ابن ابي الحديد، نشر دار احياء التراث العربي، 1385 هـ ق، بيروت)
حسن بن ظریف می گوید:
«به امام عسکری (ع) نامه نوشتم و از فرمایش پیامبر , دربارۀ علی (ع) که فرموده بود: «مَن کُنتَ مَولاه فَهذا علیٌّ مولاه» پرسیدم. امام در پاسخ فرمود: (پیامبر , اراده کرده که علی (ع) را پرچمی قرار دهد که بواسطۀ او، حزب الله از گروه های دیگر شناخته شود.)
«ارادَ بِذلِکَ أن یجعَلَهُ عَلماً یَعرِفُ بِه حِزبَ اللهِ عِندَ الفرقَة»
اربلی، کشف الغمه، 213
❇️ #امام_حسن_عسکری علیهالسلام:
🖤 بر مردم زمانی خواهد آمد که چهرههایشان #خندان و شاد است ولی دلهایشان #تاریک و گرفته است.
⚠️ #سنت در میان آنان #بدعت شمرده میشود و بدعت، سنّتی رایج میگردد.
🚫 #مؤمن در میانشان #حقیر است و #منافق در بین آنان #محترم شمرده میشود...
«سَیَأتی زَمانٌ عَلَی النّاسِ وُجوهُهُمْ ضاحِکةٌ مُستبْشِرةٌ و قُلوبُهمْ مُظْلِمةٌ مُتَکَّدِرَةٌ اَلسُّنَّهُ فِیهِمْ بِدْعَةٌ، وَ البِدعَةُ فِیهِمْ سُنّةٌ، اَلمؤمِنُ بَینَهُمْ مُحَقَّرٌ، وَ المُنافِقُ بَینَهُم مُوَقّرٌ.»
📚 إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۴، ص۲۰۴
◻️
هدایت شده از سبک زندگی دینی
امام على عليه السلام:
لاتَقْسِروا أولادَكُم عَلى آدابِكُم فَإنَّهُم مَخلوقُون َ لِزَمانٍ غَيرِ زَمانِكُم؛
آداب ورسوم خويش را به فرزندانتان تحميل نكنيد ؛ زيرا آنان در روزگارى ، غير از روزگار شما زندگی میکنند.
[ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 20، ص267]
هدایت شده از سبک زندگی دینی
👈 چرا ما به کلاس بالاتر نمی رویم؟!
🌟قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
💎اذا اراد الله بعبد خیرا فتح له قفل قلبه". ممکن است قلب ما سابقا باز بوده؛ ولی فعلا برای مقامات بالا قفل است.
💎 "من عمل بما علم ورثه الله علم ما لایعلم". هرکس به آنچه که یاد گرفته است، عمل بکند؛ پروردگار علم مرتبه ی بالا را به او عنایت می کند.
🔹شخصی عرض کرد: یابن رسول الله! چرا ما به کلاس دوم و سوم نمی رسیم؟ حضرت فرمودند: 💎برای این است که در کلاس اول به گفته ها عمل نکرده اید.
🔸ندانستن برنامه ی کلاس دوم برای این است که به برنامه ی کلاس اول عمل نکرده اید. چقدر حدیث قشنگی است!
📚از ملک تا ملکوت ج2 ص 36- دروس اخلاق آیت الله #حق_شناس
سخت ترین یتیم کیست و نتیجه ی یتیم نوازی چه خواهد بود...
امام حسن عسکری علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى.
سخت تر از یتیم جدا شده از پدر ، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد ، و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمیداند.
آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد.
آگاه باشید ، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود.... .
راوندی به سند خود نقل کرده است که جعفر بن شریف جرجانی می گوید:
سالی عازم حج شدم و در «سامرّا» نزد امام عسکری (علیه السلام) رسیدم. شیعیان، مال زیادی را توسط من برای آن حضرت فرستاده بودند. خواستم از حضرت بپرسم که آنها را به چه کسی بدهم؟ اما پیش از این که چیزی بگویم، فرمود: آنچه با خود آورده ای به مبارک، خادم من بده!
من نیز چنان کردم. سپس گفتم: در گرگان شیعیانت به شما سلام می رسانند. فرمود: آیا بعد از اتمام مناسک حجّ به آنجا برمی گردی؟
گفتم: آری. فرمود: تو بعد از صد و هفتاد روز، به گرگان می رسی. و در آغاز روز جمعه، سه روز گذشته از ماه ربیع الآخر، به آنجا وارد می شوی. به آنها بگو که من نیز پایان همان روز، آنجا می آیم. برو که رهیافته ای! خدا تو را و آنچه با خود داری سالم نگه خواهد داشت. بر خانواده ات وارد می شوی و برای پسرت، شریف فرزندی به دنیا خواهد آمد، اسمش را صلت بن شریف بن جعفر بن شریف بگذار. و خداوند او را بزرگ می گرداند و از دوستان ما خواهد شد.
گفتم: ای فرزند رسول خدا! ابراهیم بن اسماعیل جرجانی از شیعیان شما است و بین دوستانت بسیار کار خیر انجام داده و هر سال بیش از صد هزار درهم از ثروت خود را به آنان می دهد.
فرمود: خدا به ابراهیم بن اسماعیل، به خاطر رفتارش با شیعیان ما پاداش دهد، گناهان او را بخشیده و فرزند سالمی به او روزی خواهد کرد که حق را می گوید، به او بگو که حسن بن علی گفت: نام پسرت را «احمد» بگذار.
آنگاه از پیش آن حضرت رفته و مناسک حج را انجام دادم. و خدا مرا سالم نگه داشت تا اینکه روز جمعه، از ماه ربیع الآخر، در ابتدای روز همچنان که امام (علیه السلام) فرموده بود، به گرگان رسیدم. دوستان و آشنایان برای تبریک به دیدارم آمدند. به آنها گفتم که امام حسن عسکری (علیه السلام) وعده داده است که تا پایان امروز اینجا بیاید، پس آماده شوید تا پرسش ها و حاجت های خود را از او بخواهید.
همین که نماز ظهر و عصر را خواندند، در خانه من گرد آمدند. به خدا سوگند! چیزی متوجه نشدیم جز اینکه امام آمد و وارد خانه شد. ابتدا او بر ما سلام کرد، آنگاه ما به استقبالش رفتیم و دستش را بوسیدیم.
سپس فرمود: من به جعفر بن شریف وعده داده بودم که آخر همین روز به اینجا بیایم. نماز ظهر و عصر را در سامرّا خواندم و به سوی شما آمدم تا تجدید عهد نمایم. و اکنون در میان شما هستم تا پرسش ها و حاجت های خود را مطرح سازید.
نخستین کسی که پرسش نمود، «نضر بن جابر» بود. او گفت: ای فرزند رسول خدا! چند ماه است که چشمان پسرم آسیب دیده است، از خدا بخواه تا بینایی را به او برگرداند.
حضرت فرمود: او را بیاور، پس دست مبارکش را به چشمان وی کشید، بینایی او به حالت اول برگشت، آنگاه مردم یکایک می آمدند و نیازهای خود را مطرح می کردند و حضرت نیز برای آنها دعا می نمود و نیازهایشان را برآورده می ساخت. سپس حضرت، همان روز به سامرّا برگشت.(1)
پینوشتها:
1.موسوعة الامام عسکری (علیه السلام) ج 1، ص 335، رقم 350.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نظر آیت الله جوادی درباره مراسمات موسوم به عیدالزهرا
♦️کاری که شما در نهم ربیع کردید، سنی های ناصبی در نهم محرم میکنند؛
♦️اگر مَردی، الغدیر بنویس...