eitaa logo
غدیر شناسنامه شیعه
158 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
43 فایل
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود. مقام معظم رهبری @ggg1400 آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ راه عزتمندی 🔻 درباره‌ی که خدای تعالی فرمود عزیز هستند: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِین» وجود مبارک (سلام الله علیه) می‌فرمایند عزّت، ‌حور است، اگر کسی حق و به حق کرد و به حق کرد، می‌شود عزیز و هیچ کسی نمی‌تواند او را ذلیل کند؛ چه فرد و چه جامعه و اگر كسی از حق فاصله گرفت و بود، می‌شود ذلیل و هیچ كس نمی‌تواند او را عزیز كند «مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِیزٌ إِلَّا ذَلَّ وَ لَا أَخَذَ بِهِ ذَلِیلٌ إِلَّا عَز» این از بیانات نورانی امام عسكری است. 🔸 امام عسكری (سلام الله علیه) می‌فرماید: اگر كسی حق را فهمید، یك؛ باورش كرد، دو؛ به آن عمل كرد، سه؛ در جامعه كرد، چهار؛ مثل (علیهم السلام)، او عزیز می‌شود. هیچ فرد یا جامعه‌ای حق را رها نكرده و به باطل گرایش پیدا نكرد، الا این كه ذلیل خواهد شد. 👤 📝 | 95/9/18
"نحریر" فردی سخت گیر، آزار دهنده و بی رحمی بود که مسئولیت زندان امام حسن عسکری (علیه السلام) را بر عهده داشت و از هرگونه ظلم و سخت گیری نسبت به آن حضرت دریغ نمی کرد. روزی همسرش به او گفت: از خدا بترس و اینگونه با او برخورد نکن، تو نمی دانی که او چه شخصیتی است. همسر نحریر پاره ای از ویژگیهای عبادی و اخلاقی آن حضرت را برای نحریر توضیح داد و گفت: من از عاقبت کارهای تو می ترسم. نحریر بی رحم گفت: به خدا سوگند او را در بین درندگان می افکنم. سپس از خلیفه اجازه گرفت و امام حسن عسکری (علیه السلام) را در بین درندگان قرار داد. همه یقین داشتند که آن حضرت به زودی طعمه آنها خواهد شد. ناگهان با کمال تعجب دیدند که حضرت به نماز ایستاده اند و با معجزه الهی تمامی درندگان برگرد امام حلقه زده اند و حتی کمترین آزاری هم به او نمی رسانند. نحریر، با دیدن آن صحنه امام حسن عسکری (علیه السلام) را آزاد کرد و به منزل فرستاد. سُلِّمَ أَبُو مُحَمَّدٍ ع إِلَى نِحْرِيرٍ فَكَانَ يُضَيِّقُ عَلَيْهِ وَ يُؤْذِيهِ قَالَ فَقَالَتْ لَهُ اِمْرَأَتُهُ وَيْلَكَ اِتَّقِ اَللَّهَ لاَ تَدْرِي مَنْ فِي مَنْزِلِكَ وَ عَرَّفَتْهُ صَلاَحَهُ وَ قَالَتْ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ مِنْهُ فَقَالَ لَأَرْمِيَنَّهُ بَيْنَ اَلسِّبَاعِ ثُمَّ فَعَلَ ذَلِكَ بِهِ فَرُئِيَ ع قَائِماً يُصَلِّي وَ هِيَ حَوْلَهُ .
⌛️ علیه‌السلام می‌فرماید: «بى‏‌شک شما را عمرى كوتاه و روزهایى محدود است و مرگ ناگاه و بى‏‌خبر سر رسد؛ هر كس و بيفشاند، و درو كند و هر كس و افشاند، و درو كند.» 💠 قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری علیه السلام: «…إِنَّكُمْ فِي آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَ أَيَّامٍ مَعْدُودَةٍ وَ الْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً مَنْ يَزْرَعْ خَيْراً يَحْصُدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّاً يَحْصُدْ نَدَامَةً…¹» 💭 این زندگی که می‌بینید خیالی بیشتر نیست؛ دیشب بر همه‌ی ما گذشت، امروز هم بر همه‌ی ما گذشت. ⚰ همین شب و روز است که به شب اول قبر همه ما منتهی می شود و چیزی دیگر باقی نمانده. ☝️🏻 آن انسانی است که عملی انجام دهد و آن عمل مقبول درگاه حیّ قیوم شود. 🌪 «آهِ‏ مِنْ‏ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ الطَّرِيقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظِيمِ الْمَوْرِد²»؛ آه از كمى زاد و درازى راه و دورى سفر و عظمت قيامت. ------------------------------------------------------ 📌 ۱. تحف العقول، ص۴۸۹. ۲. نهج البلاغه، حكمت۷۷. 🎙 برگرفته از سخنان آیت الله وحید خراسانی 📆 ۱۲/ دی/ ۱۳۸۶
امام عسكرى عليه السلام در وصف عالمان بدكردار فرمود : زيان آنها براى شيعيان ناتوان (آسيب پذير) ما بيشتر از زيان سپاه يزيد براى حسين بن على عليهما السلام و ياران اوست؛ زيرا آنها جان و مال ايشان را گرفتند و اين علماى بدكردار ......... در دل شيعيان ناتوان ما شكّ و شبهه مى اندازند و گمراهشان مى كنند. في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ ـ: و هُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام و أصحابِهِ ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ و الأموالَ ، و هؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ......... يُدخِلونَ الشَّكَّ و الشُّبهَةَ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم.
امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: با دوست و دشمن خوش گفتار و خوش برخورد باشید، امّا با دوستان مؤمن به عنوان یک وظیفه که باید همیشه نسبت به یکدیگر با چهره‌ای شاداب برخورد نمایند، امّا نسبت به مخالفین به جهت مدارا و جذب به اسلام و احکام آن. قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً، مُؤْمِنُهُمْ وَ مُخالِفُهُمْ، أمَّا الْمُؤْمِنُونَ فَیَبْسِطُ لَهُمْ وَجْهَهُ، وَ أمَّا الْمُخالِفُونَ فَیُکَلِّمُهُمْ بِالْمُداراهِ لاِجْتِذابِهِمْ إلَی الاْیِمانِ. «مستدرک الوسائل، ج. ۱۲، ص. ۲۶۱، ح. ۱۴۰۶۱»
👆تصویر داخلی ضریح امامین همامین عسکریین علیهم السلام ودوبانوی مکرمه حکیمه خاتون ونرجس خاتون🏴
💐✨...عیدتون مبارک...✨💐
غیبت صغرا به معنای غایب شدن کوتاه مدت است و بنابر آموزه‌های شیعی، دورانی است که در آن امام مهدی(عج) به صورت مخفی زندگی می‌کرد و فقط از طریق نمایندگان چهارگانه خود با شیعیان مرتبط بوده است. این دوره بنابر یک نظر از سال ۲۶۰ قمری (۸۷۴م) آغاز و در ۳۲۹ قمری (۹۴۱م) پایان می‌پذیرد (حدود ۶۹ سال). شیخ مفید (م۴۱۳ ق) در کتاب الارشاد، معتقد است غیبت کوتاه‌تر آن حضرت از زمان تولد ایشان شروع شده و تا زمانی که رابطه شیعیان با ایشان از طریق نمایندگان و واسطه‌ها نیز قطع می‌شود، ادامه می‌یابد.  طبرسی (م۵۴۸ ق) نیز بر اساس همین نظر مدّت غیبت صغرا را هفتاد و چهار سال ذکر کرده است. سال شهادت امام حسن عسکری(ع) یعنی سال ۲۶۰ قمری. سید محمد صدر معتقد است از آنجا که تعیین نواب اربعه پس از وفات امام حسن عسکری صورت گرفته و وجه تمایز زمان غیبت صغرا و غیبت کبرا نیز وجود همین نواب است که تنها در زمان غیبت صغرا، عهده‌دار ابلاغ پیام‌های حضرت بوده‌اند لذا غیبت صغرا از زمان وفات امام حسن عسکری و تعیین اولین نایب خاص آغاز می‌شود. ین نظر مورد قبول اکثریت علمای امامیه است.
نایبان خاص امام زمان علیه السلام نُوّاب اَربَعه، به چهار نماینده یا نایب خاص امام مهدی(عج) در دوران غیبت صغری گفته می‌شود که رابط میان شیعیان و امام بودند:  عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سَمُری. نواب اربعه از اصحاب باسابقه و مورد اعتماد امامان بودند که یکی پس از دیگری از طرف امام زمان و با معرفی نایب پیش از خود شناخته می‌شدند. این چهار نفر به‌مدت هفتاد سال، نیابت امام را عهده‌دار بودند و با داشتن وکلایی در دورترین شهرهای اسلامی، پیام‌ها و خواسته‏‌های شیعیان را به امام و پاسخ‌های امام را به آنان می‌رساندند. از دیگر وظایف نایبان خاص، این بود که تردیدها را درباره حضرت مهدی از بین ببرند و محل زندگی امام و مشخصات او را پنهان دارند.
📌شیعه، برای میدان های سخت آماده است. امام (ع) دربارۀ اهل‌بيت(ع) و فرمود: ◀️«هميشه ما مى‌شديم و مورد و ستم قرار مى‌گرفتيم. ◀️ما را دور مى‌كنند، حقير مى‌سازند، محروم مى‌كنند و مى‌كشند. ◀️ما هميشه در معرض خوف و ترس بوده و بر خون خود و دوستانمان نداشتيم. ◀️- در زمان - شيعيان ما را در شهرها كشتند، و را تنها به گمان تشیع، قطع می كردند، نام هركس در زمرۀ محبّان يا اصحاب ما برده مى‌شد، زندانى مى‌شد، مالش را غارت مى‌كردند، يا خانه‌اش را ويران مى‌ساختند. ◀️اين بلا، همچنان در تزايد و شدّت بود، تا زمان عبيدالله بن زياد؛ پس از آن نیز حَجّاج بن یوسف(م94ق) روی کار آمد. ، شيعيان بسيارى را كشت و ايشان را به ظنّ‌ و گمان بازداشت نمود. كار شيعيان در آن جامعۀ بلازده به جايى رسيده بود كه اگر مردى را يا معرّفى مى‌كردند، نزد حَجّاج محبوب‌تر از آن بود كه او را (ع) معرفى كنند.» 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۱، ص۴۴. 📚ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، ج6، ص89.
آزمایش قلب! امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: من وصیّ پیامبران هستم، من حزب خدا و رسول او هستم و آن گروه سركش و ياغى، حزب شيطانند. پس هركه دوست دارد حال خود را درباره محبّت ما بداند دلش را بيازمايد، اگر در قلب خود نسبت به كسى كه مردم را بر ضد ما مى شوراند احساس دوستى كرد، بداند كه خدا و جبرئيل و ميكائيل دشمن او هستند و خداوند دشمن كافران است. «أنَا وَصِيُّ الأَوصِياءِ، وأنَا حِزبُ اللّه ورَسولِهِ، وَالفِئَةُ الباغِيَةُ حِزبُ الشَّيطانِ، فَمَن أحَبَّ أن يَعلَمَ حالَهُ في حُبِّنا فَليَمتَحِن قَلبَهُ، فَإِن وَجَد فيهِ حُبَّ مَن ألَّبَ عَلَينا فَليَعلَم أنَّ اللّه َ عَدُوُّهُ وجَبرَئيلُ وميكائيلُ ، واللّه ُ عَدُوٌّ لِلكافِرينَ» 🔺أمالی طوسی، ص146
سالروز ازدواج پیامبر و خدیجه کبری مبارک
⛔‏نشریه داعش دلایل حمله به شیعیان افغانستان رو اینجور مطرح کرده همکاری با نیرو‌های آمریکایی در افغانستان همکاری با ایران رافضی جنگیدن با داعش در سوریه اعتقاد به عصمت اهل بیت اعتقاد به خدایی علی‌ابن ابی طالب توهین به صحابه‌ و ام المومنین اعتقاد به تحریف قرآن 🔹 گروه تروریستی داعش در تازه‌ترین نشریه‌ی هفتگی «النبا» که‌ توسط کانال تلگرام این گروه منتشر می‌شود، تاکید کرده‌اند که اعضای این گروه به مکان‌های نیایش و مرکز‌های شیعیان یورش خواهند کرد ‌و این یورش ها نیز ادامه خواهد داشت. 🔸 داعش: شیعیان و دیگر گروه‌های سنی مرتد‌ اند وآنها را از بغداد تا خراسان هدف قرار خواهیم داد، ما تنها پیروان راه اسلام هستیم
*🔴 دكتر مجدی تبعه کشور مصر از طریق قرآن به اثبات تعداد امامان شیعه پرداخت. دكتر مجدى وهبة الشافعى، خطيب ‏و استاد دانشگاه دینی الأزهر با تحقیقات خود به ارقام و اعداد جالبی دست پیدا کرده که باعث شگفت همگان شده است ومتعاقب آن به مذهب تشیع روی آورد.* 🔵 با توجه به اینکه تعداد و ارقام در قرآن بی دلیل نبوده و دارای هدف خاصی هست همچون تعداد کلمه یوم (روز) که ۳۶۵ ‏بار تکرار شده و همانا تعداد روز در یک سال میباشد، و یا كلمه شهر (ماه) ‏که در قران ۱۲ بار آمده که همان تعداد ماهها در یک سال میباشد، ‏و مثالهای زیاد دیگری ... 🔻وی با توجه به این معلومات، تحقیقات خود را در این زمینه انجام داده و به این نتایج جالب رسیده است که: ✅ که کلمه امام دوازده بار آمده و با تعداد امامان شیعه یکی میباشد. کلمه امام در این آیات میباشد: ‏ 🍁البقره ۱۲۴ 🍁التوبه ۱۲ 🍁هود ۱۷ 🍁الاسراء ۷۰ 🍁الانبياء ۷۲ 🍁القصص ۵ 🍁الحجر ۷۹ 🍁السجدة ۲۴ 🍁يس ۱۲ 🍁القصص ۴۱ 🍁الفرقان ۷۴ 🍁الأحقاف ۱۲ ✅ کلمه شیعه یا مشتقات آن ۱۲ بار در قرآن آمده است. ✅ کلمه العصمه (عصمت) ‏که شیعیان اعتقاد دارند که ۱۲ امام (ع) و فاطمه زهرا (س) و حضرت محمد مصطفی (ص) معصوم اند در قرآن ۱۴ بار تکرار شده است. 🔻در این آیات : 🍃النساء ۱۴۶ 🍃آل عمران ۱۰۱ 🍃النساء ۱۷۵ 🍃المائدة ۶۷ 🍃آل عمران ۱۰۳ 🍃يوسف ۳۲ 🍃يونس ۲۷ 🍃هود (دو کلمه در این آیه) ۴۳ 🍃الأحزاب ۱۷ 🍃غافر ۳۳ 🍃الممتحنة ۱۰ 🍃الحج ۷۸ ✅ ‏كلمه الكساء ( یا همان آل عبا ) ‏در ‏قرآن كريم با تمام انواع لفظش، ‏که به نقل از أم سلمة در کتب اهل سنت (صحیحین) همسر پیامبر که تعداد آنها ‏پنج نفر که شامل نبى محمد (ص) و امام على و فاطمة الزهراء و حسن ‏و حسين عليهم السلام اجمعين؛ که پنج بار در قرآن آمده است: البقرة ۲۳۳ البقرة ۲۵۹ المائدة ۸۹ المؤمنون ۱۴ النساء ۵ 👌 ما باید افتخارکنیم که شیعه (‏ اثنى عشرى ) هستیم و کسی یا کسانی در هیچ زمانی قادر به تخریب یا از بین بردن این مکتب بر حق نخواهدبود. ✅ چرا در قرآن تعداد چشمه هایی که نبى موسى برای شرب قومش بوجود آورد ۱۲ چشمه بود؟ ✅ و همچنین تعداد ۱۲ ماه (شهر) در قرآن و کلمه الأسباط ۱۲ سبط و النقباء ۱۲ و البروج ۱۲ و الحواريين ۱۲ و كلمه توحيد ( لا اله إلا الله ) ۱۲ حرف و ( محمد رسول الله ) ۱۲ حرف و ( النبي المصطفى ) ۱۲ حرف و ( الصادق الأمين ) ۱۲ حرف، همانا امامان اهل بیت ۱۲ إمامند. و ( أمير المؤمنين ) ۱۲ حرف و ( فاطمة الزهراء ) ۱۲ حرف و ( الحسن والحسين ) ۱۲ حرف و ( الحسن المجتبى ) ۱۲ حرف و ( الحسين الشهيد ) ۱۲ حرف و ( الإمام السجاد ) ۱۲ حرف و ( الإمام الباقر ) ۱۲ حرف و ( الإمام الصادق ) ۱۲ حرف و ( الإمام الكاظم ) ۱۲ حرف و ( الإمام الرضاء ) ۱۲ حرف و ( الإمام الجواد ) ۱۲ حرف و ( الإمام الهادى ) ۱۲ حرف و ( الحسن العسكرى ) ۱۲ حرف و ( القائم المهدى ) ۱۲ حرف و ( خليفة النبيين ) ۱۲ حرف و ( و خاتم الوصيين ) ۱۲ حرف و ( و هؤلاء العترة ) ۱۲ حرف و ( سادة أهل الجنة) ۱۲ حرف و ( محبهم مؤمن تقى ) ۱۲ حرف و ( عدوهم كافر شقى ) ۱۲ حرف. ✅ اکنون به شگفتی آيه تطهير دقت کنیم : ( إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا ) این آیه دارای ۴۷ حرف میباشد، تعداد حرفهای اسامی زیر : فاطمة ۵ 🌹 على ۳ 🌹 حسن ۳ 🌹 حسين ۴ 🌹 على ۳ 🌹 محمد ۴ 🌹 جعفر ۴ 🌹 موسى ۴ 🌹 على ۳ 🌹 محمد ۴ 🌹 على ۳ 🌹حسن ۳ 🌹 محمد ۴ در مجموع ۴۷ حرف. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
لعن لَعْنْ به معنای راندن و دور کردن همراه با ناراحتی است. لعن از جانب خدا به معنای قطع رحمت و لعن انسان برای دیگران نیز نوعی نفرین دانسته شده است. برخی می‌گویند لعن و سب به یک معناست و با لعن دیگران به نام و نشان مخالفت کرده‌اند و آن را مغایر با قرآن و روایات دانسته‌اند. عده‌ای دیگر برای جواز لعن به برخی آیات و روایات دیگر استناد کرده‌اند. لعن را به معنای راندن و دور کردن همراه با ناراحتی دانسته‌اند. لعن از جانب خدا به معنای قطع رحمت و توفیق دنیوی و عذاب اخروی است. لعن از سوی انسان، نوعی نفرین و بدخواهی برای دیگری است.[۱] تفاوت با سب برخی سب و لعن را دو مقوله‌ جداگانه و دارای معنای اختصاصی دانسته‎اند. معنای سب را شتم و بیان کلام زشت و معنای لعن را طرد و دور گرداندن از رحمت الهی بیان کرده‎اند.[۲] آنان همچنین مدعی‌اند، در قرآن و روایات نیز این دو مفهوم با هم تفاوت دارند و خدا برخی را در قرآن لعن اما از سب آنها نهی کرده است.[۳] البته عده‌ای نیز لعن را هم‌معنای سب دانسته‌اند.[۴] جایگاه لعن کلمۀ لعن و مشتقات آن ۳۷ بار در قرآن آمده است.[۵] در قرآن، کافران، ظالمان، منافقان، آزار رسانندگان به خدا و رسول، آنانی که از روی عمد قتل نفس کنند و کسانی که حقایق را کتمان و امر را بر مردم مشتبه می‌سازند، لعن شده‌اند.[۶] پیامبر نیز دشمنان رسالت، مشرکان، منافقان[۷] و برخی از صحابه را لعن کرده است.[۸] در روایات اهل بیت، غالیان[۹] و عاملان واقعه کربلا لعن شده‌اند. در زیارت عاشورا افرادی از بنی‌امیه همچون یزید، معاویه و ابوسفیان لعن شده‌اند.[۱۰] برخی، خوارج را، نخستن کسانی دانسته‌اند که مسلمانان را با نام و نشان لعن کردند.[۱۱] پس از خوارج، معاویه نیز به طوررسمی به ترویج لعن پرداخت او دستور داد در منابر حضرت علی(ع) را لعن کنند.[۱۲] آیا لعن مسلمان جایز است؟ مسلمانان با استناد به آیات و روایات لعن کافر را جایز می‌دانند اما درباره لعن مسلمان اختلاف‌نظر دارند: موافقان لعن مسلمان، لعن و سب را به یک معنا دانسته[۱۳] و برای اثبات جواز لعن به سیره پیامبر استناد می‌کنند که او گروهی از صحابه را که از لشکر اسامه تخلف کردند، لعن‌ کرده است.[۱۴] ادله مخالفان مخالفان لعن، به آیاتی از قرآن، که مسلمانان را از سب و توهین به مقدسات دیگران از جمله مشرکان منع کرده، استناد می‌کنند.[۱۵] به اعتقاد آنان در تمام مواردی که خداوند در قرآن قومی را لعن کرده،‌ علت آن را نیز بیان کرده و لعن خدا جز در مورد شیطان، لعن عام بوده و هیچ فردی را با نام و نشان لعن نکرده است.[۱۶] آنان همچنین لعن‌های موجود در کلام پیامبر را لعن عام می‌دانند نه لعن به شخص و فرد خاص[۱۷] و بر این باورند گزارش‌هایی از پیامبر مشتمل بر لعن با نام و نشان آمده، با شخصیتی که قرآن از او ترسیم کرده، مطابقت ندارد.[۱۸] مخالفان لعن بر این عقیده‌اند که سیره اهل بیت(ع) خصوصا حضرت علی(ع)، بر وفاق بوده و از دشنام به دیگران پرهیز می‌کردند.[۱۹] این عده به داستان جنگ صفین استناد کرده‌اند که بعد از صفین یاران علی(ع) به اصحاب معاویه دشنام دادند و علی(ع) فرمود: «من خوش ندارم که شما بسیار لعن نموده و دشنام دهید.»[۲۰] برخی از علمای شیعه مانند آیت‌الله خامنه‌ای[۲۱] و آیت‌الله سیستانی[۲۲] به حرمت توهین به مقدسات اهل‌سنت و دامن زدن به اموری که سبب اختلاف می‌شود، فتوا داده‌اند. پانویس ↑ طریحی، مجمع البحرین، ۱۳۷۵ش، ج ۶، ص۳۰۹. ↑ فخلعی، مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی، ۱۳۸۳ش، ص۲۹۹. ↑ فخلعی، مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی، ۱۳۸۳ش، ص۲۹۹. ↑ بستانی، فرهنگ ابجدی، ۱۳۷۵ش، ص۷۵۶. ↑ رضوانی، شیعه‌شناسی، ۱۳۸۴ ش، ص۵۸۸ ↑ فخلعی، مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی، ۱۳۸۳ش، ص۳۰۰ ↑ فخلعی، مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی، ۱۳۸۳ش، ص۳۰۰. ↑ رضوانی، شیعه‌شناسی، ۱۳۸۴ش، ص۵۸۸. ↑ علامه مجلسی، بحارالانوار، ترجمه، ۱۳۶۳ش، ج۳، ص۲۰۰ ↑ ابن قولویه، کامل الزیارات، ۱۳۵۶ق، ص۱۷۸. ↑ معلمی، «بنیان‌گذاران و مبلغان سب و لعن با نام و نشان در اسلام»، ۱۳۹۰ش، ص۱۹۱-۱۹۲. ↑ معلمی، «بنیان‌گذاران و مبلغان سب و لعن با نام و نشان در اسلام»، ۱۳۹۰ش، ص۱۹۸. ↑ فخلعی، مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی، ۱۳۸۳ش، ص۳۰۰ ↑ طبرسی، الإحتجاج، ۱۳۷۱ش، ج ۲، ص۴۷۳. ↑ معلمی، «بنیان‌گذاران و مبلغان سب و لعن با نام و نشان در اسلام»، ۱۳۹۰ش، ص۱۹۱-۱۹۲. ↑ معلمی، «بنیان‌گذاران و مبلغان سب و لعن با نام و نشان در اسلام»، ۱۳۹۰ش، ص۱۹۳. ↑ معلمی، «بنیان‌گذاران و مبلغان سب و لعن با نام و نشان در اسلام»، ۱۳۹۰ش، ص۱۹۴-۱۹۵ ↑ معلمی، «بنیان‌گذاران و مبلغان سب و لعن با نام و نشان در اسلام»، ۱۳۹۰ش، ص۱۹۴و۱۹۵. ↑ فخلعی، مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی، ۱۳۸۳ش، ص۶۱. ↑ فخلعی، مجموعه گفتمان‌های مذاهب اسلامی، ۱۳۸۳ش، ص۳۰۱-۳۰۲.
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
♦️ تاریخ قتل بن خطاب؟ 📌تاریخ قتل عُمر بن خطاب در اغلب منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- در ماه ذی‌الحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است. اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ یعنی روز زخمی شدن و روز فوتش. خنجر خوردن وی را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذی‌الحجه سال ٢٣ق گفته‌اند و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانسته‌اند. وی هنگام ضربت خوردن شراب نبیذ می خورد. شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفته‌اند. علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته اند و حتی علامه مجلسی هم به رغم تایید نهم ربیع، به این زمان شهادت داده است.(بحارالانوار، ج‏31، ص 118) ابن ادریس حلی درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ (هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.(شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند) بحارالانوار، ج‏31، ص 119 پس شهرت قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیع‌الأول، استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و فاقد اعتبار است. بنابراین مراسم عمرکشان (عید الزهرا / فرحه الزهرا ) که برخی در ماه ربیع الاول برگزار میکنند اساسا با تاخیر حدود هفتاد روز انجام می شود. * انگیزه ی قتل عمر : درباره قاتل عمر که فیروز ابولؤلؤة نام دارد طبق منابع تاریخی، مسلمان یا زردشتی یا نصرانی بودن او معلوم نیست: اینکه آیا او از زردشتی های هم پیمان با مسلمانان بوده یا نصرانی بوده یا مسلمان شده بود معلوم نیست. همچنین دلیلی بر شیعه بودن او وجود ندارد. انگیزه ی او در کشتن عمر بن خطاب نیز یک انگیزه شخصی بوده : در واقع او نسبت به گزاف بودن مالیاتِ مقرّر اعتراض داشت و نزد عمر شکایت برد، ولی عمر مالیاتش را تخفیف نداد لذا نقشه قتل عمر را طراحی کرد. بنابراین انگیزه ی ابولولو یک انگیزه شیعی نبوده بلکه صرفاً یک تصفیه حساب شخصی بوده است. از این رو اینکه او برای خشنودی اهل بیت دست به این کار زده باشد از نظر مورخان مجهول است. دکتر سید جعفر شهیدی احتمال داده است برخی از بزرگان قریش مثل مغیرة (مالک ابولولو) در ترورِ عمر نقش داشته اند زیرا از سختگیری های عمر به تنگ آمده بودند (تاریخ تحلیلی اسلام ص 129) آنچه دیدگاه ایشان را تقویت می کند اینست که عمر در روزهای آخر گفته بود می خواهد شیوه اش را در تقسیم بیت المال تغییر داده، مساوات را برگزیند که این می توانست موجب نگرانی برخی از بزرگان قریش شود آنان را به طراحی برای قتل عمر وادار کند. طبق این نظریه ابولولو فریبِ چند عربِ قریشی را خورده و آلت دست آنان شده است. * موضع امیرمومنان درباره ی ترور عُمَر: هیچگاه در منابع قدیم نیامده که امیرمومنان قتل عمر را تایید کرده باشند. ابولولو پس از آسیب زدن به عمر – در حالِ امامت جماعت - تعدادی از نمازگزارانِ صف اول را نیز مورد حمله قرار داد و زخمی کرد که برخی به خاطر جراحات درگذشتند. حال آیا می توان گفت امام علی راضی بودند که عمر درمسجد و در حال نماز ترور شود؟ آیا مسجد احترام ندارد؟! آیا امام علیه السلام به زخمی شدن چند بی گناه راضی بودند؟! آیا امام راضی بودند عمر در نظر آیندگان بجای اینکه مورد نقد قرار گیرد برعکس به عنوان "خلیفه ی شهید" و "شهید محراب" مورد احترام و تقدیس قرار گیرد؟!! اساساً عملکرد ابولولو قابل دفاع نیست. امیرمومنان نیز به این قتل آن هم در مسجد النبی و در حال نماز راضی نبودند همانطور که بعدها به قتل عثمان نیز رضایت ندادند و همه ی این امور بدون اطلاع ایشان انجام شده است. برخی معتقدند اینها همه توطئه ی مخالفان علی بود که می خواستند آن حضرت را همدستِ قاتلانِ خلفا معرفی کنند چنانکه معاویه ایشان را به همکاری با قاتلان عثمان متهم می کرد. (نهج البلاغه نامه ی 28) * مرگ ابولولو : ابولولو پس از آسیب زدن به عمر و زخمی کردن تعدادی دیگر نمازگزاران پا به فرار گذاشت اما نتوانست از مسجد بیرون برود و در همانجا مردم او را دستگیر کردند و خودکشی کرد. حال چگونه به ایران و کاشان رسیده باشد!!. بنابراین شایعه" ابولولو فرار کرده، نزد حضرت امیر آمد و از ایشان پناه خواست و ایشان فرمودند: من تو را با طیّ الارض به کاشان می برم که مردمانش شیعه هستند" کاملاً بی پایه است زیرا مردم کاشان در آن زمان شیعه نبوده اند. اساساً مردم کاشان به تبعیت از قم شیعه شدند و چون رواج تشیع در قم بین سالهای 80 تا 115هجری آغاز شده بنابراین در سال مرگ عمر (سال 23 هجری) خبری از تشیع در کاشان یا در قم نبوده است.بلکه تشیع در آن زمان در میان عده ای از صحابه در مدینة النبی منحصر بود.(جعفریان، تاریخ تشیع در ایران ص 173)
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شایعه قتل خلیفه دوم و اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی در هفته وحدت
● مرگ أبوبکر و جریان وصیتش به جانشینی عُمر ابوبکر در ٢٢ جمادي الآخرة سال ١٣ق از دنیا رفت. وی از پانزده روز پیش از مرگش به تب مبتلا و در خانه بستری شده بود و بجای او عُمر امام جماعت بود. در این مدت مردم به عیادت ابوبکر میرفتند و عثمان همواره نزد او و بعنوان نامه‌نویسش بود. روزی در هنگامی که کسی از مردم نزد آنها نبود ابوبکر به عثمان گفت بنویس: «بسم الله الرحمن الرحیم، این وصیت ابوبکر بن أبي قُحافة به مسلمانان است. أما بعد .. » و در این لحظه از هوش رفت و عثمان بلافاصله نوشت: «پس من عمر بن خطاب را جانشین خود و خلیفه بر شما قرار دادم، و سوگند که بهتر از او سراغ ندارم.» پس از مدتی ابوبکر به هوش آمد و [برای اینکه یادش بیاید تا کجا گفته و نوشته شده] به عثمان گفت: بخوان برایم. عثمان همین نوشته را خواند. ابوبکر گفت: بنظرم ترسیدی که اگر در این بی‌هوشی از دنیا روم مردم اختلاف و تفرقه پیدا کنند! عثمان گفت: بله. پس ابوبکر هیمن نوشته را تأیید کرد. پس از مرگ ابوبکر، عمر به همراه خادمِ ابوبکر و در حالیکه این وصیتنامه را در دست داشت از خانۀ ابوبکر خارج شد. عمر چوب دستی بلندی از نخل خرما به دست گرفته بود و با آن به مردم اشاره میکرد و میگفت: ای مردم وصیت خلیفۀ رسول الله را بشنوید! و بنا به نقل دیگر، خود عمر آن نوشته را در دست داشت، و [پیش از باز کردن و خواندنش] شخصی از او پرسید: ای ابا حفص در این نوشته چیست؟ عمر گفت: نمیدانم! آن مرد گفت: لکن من به خدا سوگند میدانم چه در آن است؛ سال اول تو او را به امیری رساندی و امسال او تو را به امیری رساند! 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٢٥. از: تاريخ الطبري ٣: ٤١٩ - ٤٢٠؛ تاريخ الطبري ٣: ٤٢٩؛ و رك: عبد الله بن سبأ (نوشتۀ مرحوم سيد مرتضی عسكري) ٢: ١٠٠؛ الإمامة و السياسة (إبن قتيبة): ٢٥.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 هنوز شما عزیز، اجازه می‌دید که به نام یا تسنن، شما را از پیکره بزرگ جامعه مسلمین جدا کنند؟!! این به نفع کیست؟ به نفع تشیّع؟! کجا امیرالمومنین خودش را از جامعه مسلمین جدا کرد؟! ❗️ ما شیعه علی هستیم یا شیعه خودمان؟!! 💬 آیت الله شهید بهشتی
من .... نه شیعه‌ی اهل کویته بلوچستان پاکستانم که گوشت و خونم به جرم شیعه بودن گاه و بی گاه به در و دیوار شهر بپاشد😓 نه شیعه اهل ارومچی چین هستم که کلاس‌های درس حوزه و مراسم کفن و دفن برگزاری مراسمات جشن و عزای اهل بیت را ممنوع کرده باشند و مخفیانه و به دور از دید حکومت شیعه‌گری کنم...😓 نه شیعه‌ی اهل کره جنوبی هستم که حتی یک عالم شیعی در دسترس برایم وجود نداشته باشد و تمام مراجعات دینی‌ام اینترنتی برطرف شود!😓 نه شیعه قطیف عربستان که برای فعالیت‌های دینی سیاسی‌ام تحت پیگیرد قانونی و در انتظار اعدام باشم!؟😓 نه شیعه‌ی هند هستم که بریزند وسط عزاداری‌های دست‌جمعی‌مان و نام حسین و خون در دهانم باهم آمیخته شود...😓 نه شیعه منامه بحرینم که در زندان‌ها حبس شده باشم و حکومت آل‌خلیفه منتظر که ویروس کرونا را وارد زندان‌ها کند تا نسل کشی بیولوژیکی در زندان برایم رقم بخورد. 😓 نه شیعه اهل افغانستان که تکه تکه اعضای بدنم سنگفرش خیابان‌ها شود. 😓 آری من شیعه ایرانم و حتی یک زخم.! نه تو بگو اصلا یک اخم..! به خاطر شیعه بودنم متحمل نشده‌ام. همیشه راحت و آسوده در فرم‌ها جلوی کلمه‌ی دین، نوشته‌ام: اسلام-تشیع.! هر عید و شهادت خاندان مولا علی و فرزندانشان، لیست هیات‌ها بوده که ردیف میشد تا انتخاب کنیم کجا برویم.! من نه حتی یک زخم برداشته‌ام و نه حتی میدانم شیعه بودن در هرجای این دنیا جز ایران چه هزینه‌ها و چه رنج‌هایی بر تن شیعیان گذاشته و اگر برسد آن زمان که بپرسند برای رسیدن تشیع به بعد خود چه کرده‌ای زبانم بسته است و سرم پایین در مقابل انچه برادران و خواهران شیعه‌ام در جای جای دنیا به غیر از ایران متحمل شدند تا بماند نسل و راه دوستداران مولا علی و فرزندانش ... ✍ پی نوشت: راحت آسوده در مجالس علی و اولاد علی قد کشیدیم و ندانستیم خیلی‌ها برای شیعه بودن و شیعه ماندن چه خون دل ها خورده‌اند. به راستی برای رسیدن تشیع به کل دنیا که هیچ برای نسل بعدی همین ایران خودمان چه کار کرده ایم.!😰😰
👓 شهید راه حضرت زینب و دفاع از اعتاب مقدسه، شهید ❗️ ما امروز در کنار خود، از برادران اهل سنّت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از میجنگند و کشته میدهند، میدهند. 🔴 خانواده‌هایی از شهدای پیش من آمدند که در بینشان چند خانواده‌ی سنّی بودند. خب، این برادر اهل سنّت که برای دفاع از حرم حضرت زینب یا یا حرم سیّدالشّهدا جوان خودش را گسیل میکند به جبهه!! 🔹 بعد هم که پیش ما می‌آید، به جای اظهار تأسّف، به جای اظهار غم و اندوه یا گِله و شکایت، ابراز افتخار میکند که پسر من در این راه شهید شده، این را ما باید برنجانیم؟ ❗️❗️ این را ما باید کاری کنیم که از ما دور بشود؟ اینها نکات مهمّی است، اینها نکات اساسی‌ای است. 🔹 امروز جزو اولویّتهای اصلی جامعه‌ی این است که نگذارند کاری را که آمریکا دارد با زحمت انجام میدهد، صهیونیست‌ها دارند با زحمت انجام میدهند، ما به‌سهولت این کار را برای آنها انجام بدهیم؛ این را توجّه داشته باشید!! 💬 مقام معظم رهبري ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
بهترین مخلوق 🔸جابر بن عبدالله نقل کرده است: نزد رسول خدا "صلی‌الله‌علیه وآله" بوديم که علی بن ابیطالب "عليه‌السلام" وارد شد، در اين هنگام رسول خدا (ص) فرمودند: برادر شما آمد، سپس رو به کعبه نمودند و با دستشان به کعبه زدند و فرمودند: قسم به خدایی که جانم در دست اوست هر آينه اين مرد و شيعيانش در روز قيامت رستگارند. سپس فرمودند: علی اولين کسی است که به من ايمان آورده است، او وفادارترين شما به عهد و پيمان الهی و ثابت‌قدم‌ترين شما در انجام اوامر الهی است و عادل‌ترين شما در برخورد با زيردستان و با انصاف‌ترين شماست و نزد خدا از همه شما برتر و با فضيلت‌تر است. جابر مي گويد :‌ در همين وقت بود که آيه (إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّلِحَتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ) [در شأن امیر مؤمنان (ع) نازل شد] و هر وقت علی (ع) می‌آمد، اصحاب رسول خدا (ص) می‌گفتند: «قَدْ جَاءَ خَيْرٌ الْبَرِيَّةِ» بهترين مخلوق خدا آمد. 📚الأمالی؛ ص251
📓 سوره صافّات‏ ❤️ صادق سلام اللّه علیه فرمود: 🍃 هركس سوره صافّات را در هر روز جمعه بخواند پيوسته از هر آسيبى در امان مى ‏باشد و گرفتاری هاى دنيوى از او دور گشته و در دنيا از وسیع ترین روزى بهره‌مند مى‌گردد، و خداوند او را از جهت مال و فرزند و بدن دچار شرّ شيطان رانده شده و يا ستمگر بدخو نمى‏ كند و چنان چه در همان روز يا در همان شب بميرد خداوند او را شهيد بر می‌انگيزد و شهيد می‌ميراند و او را با شهيدان در يک درجه و مقام در بهشت جای مى‏‌دهد. 📚 ثواب‌الاعمال و عقاب‌الاعمال، ص ۱۲۴ الی ۱۲۷. اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
✳️ «اهدنا الصراط المستقیم» می‌گویند اما برای هدایت تلاش نمی‌کنند! 🔻 دفعه‌ی بعد که پدرم را دیدم به من گفت: آماده هستی به دیدار (ص) برویم؟ در ذهنم این بود که مگر پیامبر اینجا هستند؟ آیا علیهم‌السلام در همین هستند؟! پدر گفت: بله، اجازه دادند شما هم با ما بیایی... 🔸 پیامبر (ص) فرمودند: «مسلمانان حداقل روزی ده بار در نمازهایشان می‌گویند «اهدنا الصراط المستقیم» اما برای در تلاش نمی‌کنند! با اینکه پیدا کردن راه درست، سخت نیست. خداوند برای هدایت بشر، و علیهم‌السلام را فرستاد و راه را هموار نمود اما بسیاری از مردم آلوده‌ی شدند و نمی‌خواهند هدایت شوند. اما شما فهمیدید که در دنیا چگونه زندگی کنید و چگونه هدایت یابید.» بعد ادامه دادند: « برخی از خداوند می‌خواهند که گمراه نشوند. خداوند به همین دلیل، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌زند اما آن‌ها ناراحت می‌شوند و فریاد می‌کنند اما شما شهدا هرچه در دنیا دیدید، یاد خدا افتادید و در سختی‌ها کردید.» 📚 برگرفته از کتاب | براساس خاطراتی از سردار شهید حاج محمد طاهری و فرزندش مصطفی 📖 صفحات ۴۴ و ۵۶
✳ علی را دوست داشته باش... 🔻 یکی از روزها که فرشته‌ی وحی بر (ص) فرود آمد، این پیام را برای آن حضرت آورد: ای محمد! این فرمان خداست که را دوست بداری و به دوستان او نیز محبت بورزی؛ زیرا خداوند متعال علی را دوست دارد و دوستان او را نیز دوست می‌دارد. 📚 از کتاب 📖 ص ۲۵ 👤
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد، مسلمان نیست. ائمۀ ما علیهم‌السلام در نماز جماعت آنان شرکت می‌کردند، به جهت اتّحاد مسلمانان. 📚 زمزم عرفان، ص381
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 پیامبر چه عظمتی دارد که خداوند می‌گوید اگر ببینم کسی پیرو پیامبر من است می‌شود محبوب من! گناهانش را هم می‌بخشم! ((قل ان‌کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله)) 💬 شیخ حسین انصاریان 📆
📌میلاد مهربانی و صاحب خلق نیکو مبارک باد. کریم: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ترجمه: ای به سبب رحمت الهى، در برابر مؤمنان، نرم و# مهربان شدى! اگر و سنگدل بودى، مردم از اطراف تو، پراکنده مى شدند. پس آنان را ببخش و براى آنان بطلب و در کارها، با آنان کن! امّا هنگامى که تصمیم گرفتى، (قاطع باش و) بر خدا کن. زیرا خداوند توکّل کنندگان را دوست دارد. 📚آل عمران/159.
📌 واقعی کیست؟ سؤال: از منظر روایات و منابع اهل سنت و شیعه، سنی واقعی کیست؟ جواب: در کتاب عالم و مفسر اهل سنت آمده است: من مات علی حب آل محمد، مات علی السنة والجماعه. هرکس که بر آل محمد(صلوات الله عليهم) بمیرد، بر سنت (ص) و (حق) از دنیا رفته است. 📚 زمخشری، الکشاف، ج۳، ص۴۶۷
📌 .... اولین بار اعلام امیرمؤمنان (ع) در روز پیامبر(ص) اتفاق افتاده است، اما آن را منعکس نمی کنند. علی(ع) فرمودند: پیامبر(ص) هر سال در کوه به می پرداخت و جز من کسی او را نمی دید. من در همان دوران کودکی، در حرا کنار پیامبر(ص) بودم. نور و را که به سوی پیامبر(ص) سرازیر بود، استشمام می کردم. هنگام نزول وحی بر پیامبر(ص) صدای ناله ای به گوش من رسید؛ به رسول خدا(ص) عرض کردم این چیست؟ (ص) فرمود: این ناله است و علت ناله اش این است که پس از من، از اینکه در روی زمین اطاعت شود، نومید شده است. سپس پیامبر(ص) رو به من- (ع)- کرد و فرمود: تو آنچه را که من می شنوم و می بینم، توهم می شنوی و می بینی، جز اینکه تو پیامبر نیستی؛ بلکه ( ) و من هستی. 📚نهج البلاغه، خطبه قاصعه 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه،ج۱۳،ص۲۰۸، ۱۹۷، ۳۱۰