eitaa logo
غدیر شناسنامه شیعه
158 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
43 فایل
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود. مقام معظم رهبری @ggg1400 آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️علی(ع) با کم آبی عربستان چه کرد؟ آیا کشاورزی را تعطیل کرد؟ 🔰رودلف ژایگر پژوهشگر آلمانی می گوید: 🔹از جمله کارهای عمرانی علی با توجه به کمبود آب در عربستان، حفرقنات بود که از مقنی های ایرانی استفاده کرد. وی اولین قنات را به هزینه ی بیت المال در جلگه ای که در دامنه ی کوه های شهر در مدینه واقع شده بود، جاری ساخت. در هر منطقه از عربستان که کوهی بود و در دامنه ی آن مخزن آب زیرزمینی قرار داشت، از طرف علی برای حفر قنات مورد توجه قرار گرفت و امروز هم در عربستان قناتی به نام قنات علی وجود دارد. 🔹علی(ع) نه تنها آب مورد نیاز کشاورزی را از راه قنات ها تامین کرد بلکه به اصلاح بذر نیز پرداخت! ژایگر می گوید: بذر گندم در مدینه و طائف، لاغر و نامرغوب بود. علی بذر گندم مکه و طائف را به کلی تغییر داد. 🔹از ایران گندم مرغوب وارد کرد و دستور داد که آن گندم را در مدینه و طائف بکارند و از آن پس عرب ها از کشتزار های خود محصول بیشتری به دست آوردند. 📚به نقل از:"ناقوس ها به صدا در می آیند" اثر ابراهیم حسن بیگی
در بین ما شیعیان، مظلوم واقع شده، شیطان روی این موضوع خیلی کار کرده است. یکی از موارد بسیار حسّاس که اگر شیعه قدر آن را می‌دانست و نسبت به آن غفلت نمی‌ورزید و غیبت امام زمان ارواحنافداه رقم نمی‌خورد، همین غدیر است. شیطان آن را از یادها برد و به آن غافل شدیم. را باید خیلی بزرگ کنیم و شیعه باید آن را در دنیا داد بزند. چطور برای روز ، همه یکدست سیاه می‌پوشند! همه عزادار، مجالس و دسته‌جات، چه تعداد زیادی برای پیاده‌روی می‌روند و دنیا متوجّه می‌شود؛ اهمیت غدیر از همهٔ اینها بالاتر است؛ از عاشورا، اربعین، نیمه‌ی شعبان، و بالاتر است. عید غدیر اعظم اعیاد است، عیدالله اکبر. اگر عید غدیر باشد، اعیاد دیگر معنا پیدا می کند چون ولایت، محور دین است. اگر این محور را کشیدی، این چرخ به اعماق درّه می‌رود. اگر ولایت باشد نماز و روزه پذیرفته است. روزه، روزه است. حج، حج است. زکات، زکات است. اگر ولایت نباشد، رمضان و روزه و عید فطر نیست. ولایت تنه است و در زمین، ریشه دارد. مابقی احکام و فروع دین، شاخه و برگ هستند و مادامی که به این تنه متّصل باشند، حقیقت آنها مشهود و اثرگذار است. اگر از تنه جدا شد، هیچ اثری ندارد. 💐استاد اخلاق، زعفری زاده
📸 عاشورا حاصل پیمان شکنی غدیر بود.
✅روزى مأمون به امام رضا(ع) گفت : بزرگترین فضیلت امیر المؤمنین(ع) که قرآن هم بر آن دلالت داشته باشد، چیست؟ امام رضا(ع) فرمود : آیه مباهله است که خداى عزّوجلّ فرموده است : «پس هر که در این باره پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند، بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم، سپس مباهله کنیم و لعنت‌خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.» در جـریـان مباهله چهره درخشان على(ع) به روشنى دیده مـى شـود. آنـجـا کـه در این آیـه ، وجـود مـقـدّس عـلى(ع) بـه عـنـوان جـان رسول خدا(ص) معرّفى شده است «وَاَنْفُسَنا»! و این مطلب نشان دهـنـده وصـول آن حـضـرت(ص) بـه درجـه نـهـایـى کـمـال اسـت، تـا آنـجـا کـه در کـمـال مـقـام و عـصـمـت ، مـسـاوى و همسان پیامبر(ص) ذکر شده و خـداونـد مـتعال، او و همسر و فرزندانش ـ با وجود خردسالیشان ـ را حجّت و نشانه صدق نـبـوّت پـیـامـبـر(ص) و بـرهـان و دلیـل روشـن دیـنـش قـرار داد و تـصـریـح کـرد کـه حـسـن و حـسین(ع) پسران پـیـامـبـرنـد و مـقصود از زنان در خطاب آیه «وَنِسائَنا»، فاطمه(س) مى‌بـاشد که پیامبر(ص) در مباهله و احتجاج ، آنان را با خود آورد. و این جریان ، فضیلت ویژه اى است براى امام على(ع)که هیچ کس از امّت ، در این فضیلت با او سهیم نیست و در مفهوم معنوى آن، احدى همسان و همگون على(ع) و یا نزدیک به آن نیست و این نیز از ویژگیهاى منحصر به فرد مقام امیرمؤمنان على(ع) همچون سایر ویژگیهایى است که قبلاً خاطرنشان شد. 📚منابع : ۱)سوره آل‌عمران، آیه۶۱ ۲)عیون اخبار الرضا(ع) شیخ صدوق، ج۲، ص۵۴۶
💢امام به گریه نیاز نداره!!! عده ای با ژست می گویند: امام حسین(ع) شهید نشد که ما گریه کنیم و توی سر وکله بزنیم باید راه حسین را شناخت حسین به این عزاداریها نیاز نداره این حرف درستی است که امام حسین(ع) به ما نیاز ندارد. خداوند هم به نماز و عبادت ما احتیاجی ندارد پس انجام ندهیم؟ اصلا اینجا حرف از امام حسین(ع) به عزاداری ما نیست. این شبهات با حرفهای قشنگ دینی مخلوط میشود. کسانی که ادعای دارند. به این سوال جواب دهند، چرا امام موسی کاظم(ع) که امام معصوم هستند برای امام حسین(ع) عزا داری میکردند؟ امام رضا(ع): هر گاه ماه فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و پدرم بود. 📚امالی صدوق، ص 111 یا چرا امام صادق(ع) از قول پدرشان میفرمان: امام صادق(ع): پدرم امام باقر(ع) به من فرمود: ای جعفر ! از مال خودم فلان مقدار نوحه خوانان کن که به مدت ده سال در «منا» در ایام حج، بر من نوحه خوانی و سوگواری کنند. 📚بحار الانوار، ج 46، ص .220 گریه بر حسین(ع)، گریه اعتراض به ظلم است. گریه بر محبت حسین(ع) مگر در زیارت نمی خوانیم که با محبت حسین(ع) به خدا نزدیک میشویم؟ با حرفهای به ظاهر قشنگ، دنبال تحریف و روضه امام حسین(ع) هستند و تازه خود را اسلام شناس و امام شناس هم معرفی میکنند.
اینکه مدام می گویند به جای عزاداری پول را خرج کمک به فقرا کنید مثل این است که بگویند دانشکده های علوم پزشکی را تعطیل کنید پولش را خرج درمان بیماران کنید. نمی فهمند که محرم دانشگاه آموزش انسانیت و ایثار است و دانش آموختگان آن پناه فقرا و بی پناهان اند.
تفاوت شهرداری لندن و شهرداری تهران در ایام محرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸سوال: آیا گرفتن مراسمات مذهبی و عزاداری در برج های و مجتمع های مسکونی در صورت ابراز نارضایتی برخی ساکنین اشکالی دارد؟ 🔸پاسخ: 🔺مقام معظم رهبری: اقامه چنین برنامه‌هایی از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می‌باشد؛ ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم مذهبی از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن صدای بلندگو باشد. [1] 🔺آیت الله مکارم: در قسمتهایی از مجتمع که مشترک بین تمام ساکنان می باشد با رضایت تمام ساکنان، برگزاری مجلس عزاداری و... مانعی ندارد اما به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. در قسمتهایی از مجتمع که خصوصی است برگزاری مجالس ذکر شده با رضایت مالک آن محل مانعی ندارد البته به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. [2] 🔺آیت الله شبیری زنجانی: برگزاری مراسم های بیان شده در سئوال اگر عرفا از مصادیق اذیت و تضیع حق الناس محسوب شود جایز نیست. [3] 🔺آیت الله وحید: استفاده از ملک مشاع و هرگونه تصرفی در آن باید با اجازه همه صاحبان آن باشد و الا جایز نیست و در ملک شخصی خودتان نیاز به اجازه کسی ندارید مگر اینکه در موقع فروش با شما شرط خاصی کرده باشند. [4] 🔺آیت الله فاضل: اگر مجلس عزاداری یا زیارت عاشورا موجب اذیت و آزار همسایه ها شود جایز نیست، باید در جایی و طوری مجلس عزاداری یا جلسات قرآن یا مجلس زیارت عاشورا برگزار کنید که موجب اذیت دیگران نشود. نسبت به حق الناس مالی اگر هزینه و مخارج برق و آب و گازی را که بابت مجلس عزاداری مصرف می‌شود پرداخت کنید اشکال ندارد. [5] 📚پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 588597. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407140081. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22362. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 11406. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402911.
هو الرزاق در سالی که قحطی بیداد کرده بود و مردم همه زانوی غم به بغل گرفته بودند. عارفی از کوچه ای می گذشت. غلامی را دید که بسیار شادمان و خوشحال است. به او گفت: چه طور در چنین وضعی می خندی و شادی می کنی؟ غلام جواب داد که من غلام اربابی هستم که چندین گله و رمه دارد و تا وقتی برای او کار می کنم روزی مرا می دهد، پس چرا غمگین باشم؟ عارف گفت: از خودم شرم کردم که یک غلام به اربابی با چند گوسفند توکل کرده و غم به دل راه نمی دهد و من خدایی دارم که مالک تمام دنیاست و نگران روزی خود هستم …
🔴 آیت الله بهجت(ره): 🔵 قبل از رسیدن آقا سید عبدالهادی شیرازی رحمه‌الله به مرجعیت، در حضور ایشان سخن از قحطی و گرانی شد، فرمود: «لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض؛ گنجینه‌های آسمان‌ها و زمین از آن خداست».(منافقون آیه 7) به چیزی غیر از توکل و یاد خدا برای انسان آرامش حاصل نمی‌شود، و چیزی غیر از اعراض از یاد خدا و غفلت، زندگی را تلخ و ناگوار نمی‌کند. 📚 در محضر بهجت، ج۲،ص۲۴۵
♻️عبارت ((الله يحب)) 16 باردرآيات زير تكرار شده است. کسانی که خداوند آن ها را دوست دارد: 🔵1- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) [البقرة: 195]. 🔵2- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ) [البقرة: 222]. 🔵3- (فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ) [آل عمران: 76]. 🔵4- (وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) [آل عمران: 134]. 🔵5- (وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ) [آل عمران: 146]. 🔵6- (وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) [آل عمران: 148]. 🔵7- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ) [آل عمران: 159]. 🔵8- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) [المائدة: 13]. 🔵9- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) [المائدة: 42]. 🔵10- (وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) [المائدة: 93]. 🔵11- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ) [التوبة: 4]. 🔵12- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ) [التوبة: 7]. 🔵13- (وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ) [التوبة: 108]. 🔵14- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) [الحجرات: 9]. 🔵15- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) [الممتحنة: 8]. 🔵16- (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ) [الصف: 4]. ♻️عبارت ((الله لا يحب)) نيز 16 بار درآيات زير تكرار شده است: کسانی که خداوند آن ها را دوست ندارد: 🔴1- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ) [البقرة: 190]. 🔴2- (وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ) [البقرة: 205]. 🔴3- (وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ) [البقرة: 276]. 🔴4- (فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ) [آل عمران: 32]. 🔴5- (وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ) [آل عمران: 57]. 🔴6- (وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ) [آل عمران: 140]. 🔴7- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا) [النساء: 36]. 🔴8- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا) [النساء: 107]. 🔴9- (وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ) [المائدة: 64]. 🔴10- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ) [المائدة: 87]. 🔴11- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ) [الأنفال: 58]. 🔴12- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ) [الحج: 38]. 🔴13- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ) [القصص: 76]. 🔴14- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ) [القصص: 77]. 🔴15- (إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ) [لقمان: 18]. 🔴16- (وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ) [الحديد: 23] ══════════════
هدایت شده از سبک زندگی دینی
برای دنیایتان هم که شده سحرها بیدار شوید ! آیة الله نصرالله شاه آبادی نقل می کنند : موضوع دیگری که مرحوم والد به آن عنایت ویژه ای داشتند و آن را در قرب به حق مؤثر می دانستند، بیداری شب و سحر خیزی بود... می فرمودند: « اگر برای نافله ی شب بیدار شدید برای نافله خواندن آمادگی روحی ندارید، بیدار بمانید. بنشینید، حتی چای بخورید. انسان بر اثر همین بیداری، آمادگی برای عبادت را پیدا می کند.» همچنین می فرمودند: « بیداری سحر، هم برای مزاج مادی مفید است و هم برای مزاج معنوی.» در منبرهایشان مکررا" می فرمودند: « برای دنیایتان هم که شده، سحرها بیدار شوید. چون بیداری سحر، وسعت رزق، زیبایی چهره و خوش اخلاقی می آورد.»
 گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها شرایطی دارد: اول اینکه نباید در تعداد آن کم و زیاد شود یعنی در ترتیب و عدد یکی باشد یعنی اول الله‌‌اکبر 34 بار، الحمدلله 33 بار و بعد سبحان‌الله 33 مرتبه .پس در حفظ عدد سهل‌انگاری نشود با اینکه اعمال مستحبی‌اند همانی که وارد شده همان را انجام دهند نه کمتر و نه بیشتر. دوم اینکه شرط حضور قلب در موقع گفتن ذکر است که انسان با گفتن الله‌اکبر یک سیر معنوی می‌کند و سپس با الحمدلله و سبحان‌الله سیری دیگر می‌کند. سوم اینکه بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز است، یعنی وقتی نماز به پایان رسید قبل از اینکه حالت خود را به هم بزند و تغییر در وضع بدهد و به عبارتی از حالت تشهد و سلام در نماز خارج شود و قبل از پرداختن به چیز دیگری تسبیح حضرت زهرا (س) را شروع کند و با آنچه که در سرّ عدد و کیفیت ذکر تسبیح معلوم است این است که بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز، دارای حسابی است که در غیر این صورت نیست و شاهد مطلب ما روایت امام صادق (ع) در تهذیب الاحکام، شیخ طوسی جلد 2 است که می‌فرماید: «کسی که در نمازهای فریضه بعد از سلام نماز قبل از حرکت از مصلی تسبیح کند خداوند را به تسبیح فاطمه زهرا (س) خداوند او را می‌آمرزد و باید تبسیح را با تکبیر «الله‌اکبر» آغاز کند. و چهارم اینکه در تسبیح حضرت زهرا (س) موالات بودن شرط است، که اذکار آن بدون وقفه و قطع کردن گفته شود و در هنگام تسبیح از حرف‌های متفرقه یا کارهایی که موجب فاصله افتادن می‌شود پرهیز و اجتناب کند و در این که انسان تسبیح را متصلاً به انجام برساند رموز خاصه‌ای وجود دارد که اهل آن می‌دانند همان طور که مرحوم کلینی در کتاب فروع کافی از محمد ابن جعفر روایت می‌کند: «انه کان یسبح تسبیح فاطمة صلی الله علیها فیصله و لا یقطعه» امام صادق (ع) تسبیح حضرت فاطمه زهرا (س) را متصلاً انجام می‌داد و آن را با چیز دیگری قطعی نمی‌کرد.
❣درجاده نجف به كربلا در حال پياده روي بوديم كه چندنفر از بچه ها خسته شدند...هواتااريك بود و موكب ها پرشده بودند....كنار عمودي ايستاديم تا نفس تازه كنيم ناگهان ماشينى توقف كرد....هله بزوار هله بزوار...من كه عربي بلد بودم بااوخوش و بشي كردم....صاحب ماشين گفت كه بايد به خانه من بياييد....بااصرار او به خانه اش رفتيم...جمعيتمان دوازده نفر ميشد...بعد ازاستقبال گرم و صرف شام ناگهان صداي دعوا و دادوبيدادي از درب خانه بلند شد....به جلوي در آمديم ديديم صاحبخانه باهمسايه اش دعواگرفته اند.... از بحثشان فهميدم كه صاحب اين خانه پسري دارد كه قاتل پسرهمسايه بوده....پدر مقتول امشب را درخانه اش بدون زائر به سر ميكرده و وقتي متوجه آمدن ما به اين خانه شده آمده تا مارابه خانه خود ببرد و صاحب خانه هم ممانعت كرده....پدر مقتول حرفي زد كه كمتر كسي ميتواند به زبان آورد . . زائر هايت را بده از خون پسرم گذشت خواهم كرد و پسرت را ميبخشم . . شوخي نيست...ازخون فرزند گذشتن...پدرقاتل با بيرون كردن ما ازخانه اش ميتوانست دوباره پسرش را ببيند و براي هميشه دركنارخودش داشته باشدش اما جوابي داد كه همه ما گريه كرديم . . زائرها را نميدهم...قصاصش كن . . و اينجا بود كه فهميدم كه چقدر زائر حسين بودن مقام و منزلت دارد اربعین سال 94 پیاده روی مسیر نجف _ کربلا💚 🍃🌸🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفرین بر انصاف و شجاعت تو یک تنه چند میلیون نفر را از خواب گمراهی بیدار کردی؟
برگزاری مراسم شب یلدا از نگاه اسلام برگزاری مراسم «شب یلدا» یا «شب چله» یکی از آیین‌های کهن ایرانی است که - مانند عید نوروز و جشن مهرگان - سابقه چند هزار ساله دارد. با ورود اسلام به ایران و پذیرش تعالیم این دین از سوی مردم این سرزمین، در جایی مشاهده نشده است که آیین کهن «شب یلدا»، مخالف با آموزه‌های دینی اعلام شده باشد. در همین زمینه باید گفت؛ اساساً برنامه اسلام در مقابل آیین‌های محلّی و منطقه‌ای جوامعی که به اسلام گرویده و مسلمان شده‌اند، مبارزه با تمام سنت‌های آنان نبوده و نیست، بلکه نوع تعامل اسلام با فرهنگ‌ها و سنت‌ها، به مجموعه محتوای آنها بستگی دارد. اگر سنت و آیینی مخالف کرامت انسانی و آموزه‌های فرهنگ اسلامی باشد، بدیهی است که اسلام با آن مقابله کرده و آن‌را نمی‌پذیرد؛ مانند زنده به گور کردن دختران که فرهنگ رایج زمان جاهلیت اعراب بوده، و یا پرستش و احترام به آتش به عنوان خدایگان که در ایران کهن رواج داشت. اما اگر آن سنت و آیین، موافق و مطابق با آموزه‌های دین اسلام بوده، و یا دست کم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دید و بازدید، هدیه دادن و صله رحم در عید نوروز ایرانیان. آیین کهن شب یلدا(شب چله) نیز در زمره سنت‌هایی است که به خودی خود نه تنها نکوهیده نیست، بلکه از آن جهت که برنامه‌هایی؛ مانند صله رحم و رفتن به منزل بزرگان فامیل، نشستن پای صحبت‌های آنان و بیان خاطرات تلخ و شیرین بزرگ‌ترها، خواندن اشعار حکمت‌آمیز، رد و بدل کردن هدیه‌ها و ... در آن وجود دارد، در جای خود می‌تواند ارزش‌مند و مفید باشد. همچنین از آن‌جا که این شب مصادف با شروع فصل زمستان است از این جهت می‌تواند به فال نیک گرفته شود که از دیدگاه اسلامی آغاز بهار عبادت به شمار می‌آید. امام صادق(ع): زمستان بهار مؤمن است، شبش بلند و كمکی برای عبادت و شب‌زنده‌داری است، روزش كوتاه و كمکی برای روزه گرفتن است.[1] دقت در نظام طبیعت و زیبایی‌ها و نظم موجود در آن نیز از اموری است که مورد تأکید اسلام است و این‌گونه جشن‌ها از آن‌رو که ناظر به چنین زیبایی‌ها و نظم‌هایی بوده و می‌تواند توجه انسان‌ها را به بزرگی ناظم و حکمت آفریدگار جلب کند، ارزش‌مند خواهند بود. این‌گونه است که تنها به آن دلیل که نامی از «شب یلدا» در منابع اسلامی وجود ندارد، نمی‌توانیم آن‌را مخالف ارزش‌ها و آموزه‌های دینی بدانیم، بلکه نظر اسلام بر نگهداری آیین‌های ارزش‌مندی است که در میان اقوام و جوامع رواج دارد. در همین راستا است که امام علی(ع) هنگام فرستادن مالک اشتر به سوی مردم مصر، که سرزمینی با فرهنگ کهن چندهزار ساله بود، به وی سفارش می‌کند: سنت‌ها و آیین‌های نیکی را كه بخش وسیعی از مردم آن سرزمین انجامش داده (در دل مردم آن سرزمین جا گرفته) و موجب برقراری الفت و دوستی میان آنان بوده؛ و موجب اصلاح رفتاری جامعه می‌شود را از بين مبر. و روش جدیدی را ایجاد مکن كه به آیین‌‌هاى نیک کهن آسیبی وارد کند كه در این صورت، آنانی که آن آیین نیک را ایجاد کرده بودند، دارای اجر و پاداش بوده و گناه از بين بردن آن آیین‌ها بر گردن تو خواهد بود!».[2] روشن است که منظور امام علی(ع) در این سفارش، آیین و سنت‌های اسلامی نیست؛ زیرا همان‌گونه که گفته شد مردم مصر قبل از اسلام دارای فرهنگ و تمدن دیرین بودند و دین اسلام و سنت‌های این دین سابقه چندانی در آن سرزمین نداشت تا مورد تأکید و سفارش امام علی(ع) به مالک اشتر باشد. از طرفی با توجه به پذیرش حسن و قبح عقلی، روایات فراوانی وجود دارد مبنی بر این‌که افراد بشر همواره می‌توانند بنیان‌گذار سنت‌های نیک باشند، حتی اگر در دین صریحاً به چنین آیینی اشاره نشده باشد.[3] بنابر این از آن‌جا که «شب یلدا» آغاز ورود به شب‌های زمستان و نمادی از طولانی ‌بودن شب‌ها در این دوره است، و فرصت بیشتری برای شب زنده‌داری، تفکر و توجه به تفاوت‌های طبیعت و تقدیر شبانه‌روز، گرد هم آمدن اعضای خانواده و دوستان و آشنایان در آن وجود دارد؛ لذا می‌توان از این جهات آن‌را مورد تأیید اسلام دانست و بر حفظ و نگهداری آن تأکید کرد. البته بدیهی است که تأیید مراسم «شب یلدا» بدان معنا نیست که تمام آنچه را که به مناسبت این شب انجام می‌شود مورد تأیید اسلام بدانیم. اسراف و تبذیر در خوراک، پوشاک، تزیینات و ... هیچ‌گاه مورد تأیید اسلام نبوده و این شب هم استثنایی از دیگر شب‌ها نیست. به عنوان نمونه، این‌که اصرار کنیم که حتماً باید هندوانه‌ای که محصول این فصل نبوده و به صورت معمول در زمستان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد را با چند برابر قیمت تهیه کرده و در سفره شب یلدا قرار دهیم، از توجیه عقلی و دینی برخوردار نیست. غافل شدن از یاد خدا، چشم و هم‌چشمی، لهو و لعب، بی‌عفتی و مواردی از این دست - چه در این شب انجام شود و چه در شب‌های دیگر - در تضاد با آموزه‌های اسلامی خواهد بود.
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
بشارة المصطفى بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ ضُرَيْسٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ نَصْرِ بْنِ مُزَاحِمٍ وَ ابْنِ أَبِي حَمَّادٍ عَنْ أَبِي دَاوُدَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَرِيكٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:  أَقْبَلَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ الزُّبَيْرُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ جَلَسُوا بِفِنَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَخَرَجَ إِلَيْهِمُ النَّبِيُّ ص فَجَلَسَ إِلَيْهِمْ فَانْقَطَعَ شِسْعُهُ فَرَمَى بِنَعْلِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع ثُمَّ قَالَ إِنَّ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ قَالَ أَبُو بَكْرٍ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ الزُّبَيْرُ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ عَلِيٌّ ع مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِيُ   💠 عبد اللَّه بن شريك از حضرت باقر عليه السّلام فرمود:  ابو بكر و عمر و زبير و عبد الرحمن بن عوف در صحن خانه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نشسته بودند حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم هم (از حجره خويش) بيرون آمد و در جمع آنها نشست، ناگاه بند كفش آن جناب كنده شد حضرت كفش خود را به على بن ابى طالب عليه السّلام داد تا اصلاح كند و فرمود: همانا از جانب راست خداوند عزّ و جل يا از جانب راست عرش، مردمى از ما بر كرسىهائى از نور هستند كه صورتهاشان از نور و لباسهايشان از نور، نور آنها چشمهاى بينندگان از غير آنها را پر كند، ابو بكر گفت آنها چه كسانى هستند يا رسول اللَّه؟ حضرت سكوت فرمود زبير پرسيد يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ سكوت فرمود. عبد الرّحمن پرسيد باز چيزى نفرمود،  تا حضرت على عليه السّلام سؤال كرد، فرمود آنها كسانى هستند كه به واسطه روح الله با هم دوستى كنند و دوستيشان بر پايه نژاد و مال نيست، يا على آنها شيعيان تو هستند و تو امام آنهايي. 🔸منبع : بحارالانوار جلد 68 (در برخي از چاپها جلد65) صفحه 139 @mohamadrezahadadpour
بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ...؟ زکریّا الجابر، کودک 6 سالۀ شیعه که در شهر مدینه مقابل چشمان مادرش توسط یک وهابی سربریده شد! @tamadone_novine_islami
⚫️ ﷽ السَّلامُ عَلَیکِ أیَّتُهَا الصِّدّیقَةُ الشَّهیدَة السَّیِّدَةِ الجَلیلَةِ الجَمیلَة ذاتِ الأحزانِ الطَّویلَة فِی المُدَّةِ القَلیلَة المَکسُورَةِ ضِلعُها وَ المَخفِیَةِ قَبرُها و المَظلُومِ بَعلُها وَ المَقتُولِ وَلَدُها إنسِیَةُ الحَوْراء فاطِمَةُ الزَّهراء ✍
حضرت زهرا (س) خطاب به زنان مهاجر و انصار:به خدا سوگند اگر مردان شمانمیگذاشتند خلافت از دست امیر المومنین بیرون رود ....آنان را از چشمه صاف و فراوان راهبری مینمود آنگاه برای مردم، شخص زاهد از دنیا طلب، و راستگو از دروغگو به خوبی باز شناخته میشد
آخرالزمان درحال اجراست : 🔴چرا به بلا دچار می شویم؟ 📝حجت الاسلام و المسلمین در روايات داريم که بلاهايي که بر سر ما مي آيد بخشي از آن بخاطر کفاره ي ما است . مي فرمايد : مومنين در همين مي شوند . اما بخشي ديگر از بلاها ترفيعي و ارتقائي است . يعني دارد زمينه اي پيش مي آورد که ظرفيت فرد را بالا ببرد . نمونه ي آن بلاهايي است که بر سر اهل بيت آمده است. اهل بيت بخاطر اينکه کرده اند اين بلاها سرشان نيامده است . در مجلس ، يزيد به (ع) گفت که اين بلاهايي که بر سر شما مي آيد بخاطر گناهان شماست . امام فرمود : بعضي مواقع بلاها بخاطر بالابردن ظرفيت است . پس اگر بلايي بر سر کسي آمد ما سوء ظن پيدا نکنيم که طرف حتما گناهي کرده است . شايد خدا او را بواسطه بلا بالا مي برد . مقتضاي زرنگ بودن يک مومن اين است که اگر براي خودش بلايي پيش آمد خودش را زير ذره بين بگذارد که نکند بخاطر گناهي که کرده اين بلا بر سرش آمده است و به خودش سوء ظن داشته باشد.
💠روز رُحبه 💠 روز رُحبه روزی است که حضرت علی علیه السلام در رحبه کوفه از کسانی که در واقعه غدیر حضور داشتند، خواست تا درباره حدیث غدیر شهادت دهند. تعدادی از صحابه پیامبرصلی الله علیه و اله و یاران امام علی علیه السلام که تعداد آنان را از دوازده تا سی نفر برشمرده‌اند برخاستند و گواهی دادند که حدیث غدیر را از پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله شنیده‌اند. ماجرای رحبه به «مناشده رحبه» نیز مشهور است. بسیاری از عالمان شیعه و اهل سنت این ماجرا را در کتب خویش ذکر کرده‌اند. علامه امینی پس از نقل ماجرای روز رحبه در کتاب الغدیر آن را متواتر می‌شمارد. 📚امینی، الغدیر، ۱۳۶۸ش، ج۲، ص۱۴.