آیت الله بروجردی همواره به وحدت بین مسلمانان توجه داشتند. ايشان معتقد بودند اسلامى كه به اروپا راه يافته، اسلام سنى بود، نه اسلام شيعى(ع). ايشان نظرشان اين بود كه انگليس براى از بين بردن اسلام، بين مسلمانان تفرقه مىاندازد و جنگ شيعه و سنى را راه مىاندازد؛ در نتيجه آيتالله بروجردى سعى مىكردند مسلمانان را متحد سازند.
ایشان آيتالله شيخ محمدتقى قمى، را به مدیریت مؤسسه «تقريب بين المذاهب الاسلاميه» منصوب نمودند.
ضمن آن که دستور داده بودند احاديث اهل سنت را در پاورقى كتاب فقهی ایشان بياورند.
تا جائی که شيخ شلتوت رئیس الازهر و مفتی اعظم مصر در قم به ديدار آیت الله بروجردى آمد. او در اين ديدار، خيلى به آیت الله بروجردى علاقهمند شد و پس از آن، همواره از ایشان تجلیل مىكرد و نامه نگاری می نمود و در پاسخ نامه آیت الله بروجردى نوشته بود: «استاد اعظم، نامهات رسيد. آن را بوسيدم و مطالب بسيار ارزندهاى در آن ديدم. به جاى دعاهايى كه عقب نمازها مىخواندم، اكنون نامه شما را مىخوانم. هربار كه نامه شما را مىخوانم، مطالبى جديد را مىفهمم.»
شیخ شلتوت حتی دستور داد فقه شيعه در الأزهر تدريس شود، در حالی که قبل از آن شیعه را یک فرقه گمراه میدانستند و به هیچ وجه اجازه عمل به فقه شیعه را نمیدادند. (تا زمانى كه شيخ شلتوت در الأزهر بود، «مختصر نافع» محقق در الأزهر تدريس مىشد)
متن فتوای شیخ شلتوت رئیس الازهر و مفتی اعظم مصر در رسمیت مذهب شیعه 17/7/1337شمسی(1958میلادی) :
آیین اسلام هیچ یک از پیروان خود را ملزم به پیروی از مکتب معینی ننموده، بلکه هر مسلمانی میتواند از هر مکتبی که به طور صحیح نقل شده و احکام آن در کتب مخصوص به خود مدون گشته پیروی نماید و هر کسی که مقلد یکی از مکتبهای چهارگانه باشد، میتواند به مکتب دیگری، هر مکتبی که باشد منتقل شود. مکتب جعفری معروف به مذهب امامی اثنی عشری، مکتبی است که شرعا پیروی از آن مانند پیروی از مکتبهای اهل سنت جایز میباشد. بنابراین سزاوار است که مسلمانان این حقیقت را دریابند و از تعصب ناحق و ناروایی که نسبت به مکتب معینی دارند، دوری گزینند، زیرا دین خدا و شریعت او تابع مکتبی نبوده و در احتکار و انحصار مکتب معینی نخواهد بود. بلکه همه (صاحب مذاهبی که) مجتهد بوده، اجتهادشان مورد قبول درگاه باریتعالی است و کسانی که اهل نظر و اجتهاد نیستند، میتوانند از هر مکتبی که مورد نظرشان است تقلید نموده و از احکام فقه آنان پیروی کنند و در این مورد فرقی میان عبادات و معاملات نیست.
عبدالکریم بی آزار شیرازی، علم الخلاف و درخشش در صحنه بینالملل، پگاه حوزه نویسنده: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جلد: 130 صفحه: 5
پ.ن:
آقای کوپایی، علامه امینی را در اصفهان برای یک دهه منبر، دعوت کرده بود. ایشان موضوع بحث را اثباتِ کفرِ شیخین (ابوبکر و عمر) قرار میدهند. دو شب منبر میروند و بعد از شب دوم، آقای کوپایی به ایشان میگوید از طرف آقای بروجردی چند نفر آمدهاند و با شما کار دارند. آقای بروجردی تقاضا کرده است که موضوع بحث را عوض کنید.
آقای امینی نپذیرفتند و شب سوم هم ادامه دادند. فرداش آقای کوپایی آمد و گفت:
جلسه تعطیل شده است! چون آقای بروجردی دستور دادهاند که جلسه تعطیل باشد.
آقای امینی میگفتند:
من خیلی عصبانی و ناراحت به قم آمدم و خانه آقای بروجردی رفتم و به ایشان گفتم:
آقا، علی علیه السلام پدر شما است، من از او دفاع میکنم و شما مجلسش را تعطیل میکنید!
آقای بروجردی فرمودند: من امروز کاری را مشغول هستم که سید مرتضی علمالهدی میخواست انجام دهد و آن رسمیتِ مذهبِ شیعه بین مذاهب است!
هزار سال گذشته و شیعه هنوز نتوانسته این کار را انجام دهد. من با شیوخ الازهر مراوده دارم، اگر این منبر شما را امروز بیایند ضبط بکنند و بروند آنجا بگذارند، تمام فعالیتهای ما بر باد میرود.
آقای امینی، من کاری را مشغول هستم که به
خاطر آن حاضرم صد تا آقای امینی را فدا کنم!
آقای امینی میگفتند:
من آن وقت قانع نشدم و ناراحت از پیش ایشان خارج شدم و پولی را هم که برای من فرستادند، قبول نکردم. آقای بروجردی فوت شدند و من چند سفر به مصر رفتم. آنجا فهمیدم که این فتوایِ شیخ محمود شلتوت چه اثری داشته و متوجه شدم که آقای بروجردی چه افقی را میدیدند!
✨﷽✨
*امید، در کنار ایمان و عمل صالح*
طاووس یمانی می گوید:
کنار کعبه رفتم مردی را دیدم زیر ناودان خانه خدا نماز می خواند و دعا می کند و اشک می ریزد. نزد ایشان رفتم، دیدم امام سجاد علیه السلام هستند ، عرض کردم:
یابن رسول الله! شما را در چنین حال می بینم با اینکه دارای سه امتیاز مهم هستید که هر کدام از آنها مایه امید و نجات است:
١. فرزند پیامبر هستید.
٢. شفاعت جدتان شامل حال شما است.
٣. مشمول رحمت الهی می باشید.
حضرت فرمودند:
اما فرزند پیامبر بودنم امیدوار کننده نیست. زیرا خداوند می فرماید:
*فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ*
ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭ ﺩﻣﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻪ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﻭ ﻧﺴﺒﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﻨﺪ ;(١٠١مومنون)
شفاعت جدم نیز مایه امید نمی باشد زیرا خداوند می فرمایید: *وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ*
ﻭ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺴﻨﺪﺩ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ.(٨٢انبیاء)
پیامبر شفاعت نمی کند مگر اشخاص نیک را بنابراین شفاعت مرا از خوف خدا ایمن نمی کند.
و اما در مورد رحمت پروردگار قرآن می فرماید:
*إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ* (٦٥ اعراف)
رحمت خدا شامل حال نیکوکاران است، من نمی دانم از نیکوکارانم، یا نه.(منظور مقام عالی عصمت است)
نتیجه اینکه باید امیدوار بود اما در کنار ایمان و عمل صالح.
منبع 📚: القرآن یواکب الدهر ج ٢ ص ١٨
گناه شناسی،قرائتی ص١۶١
maaref-tar-v12n44p51-fa.pdf
حجم:
323.5K
معنی کلمه ولی در صدر اسلام و زمان خلفای نخستین
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | واکنش امام علی علیهالسلام به سوالی درخصوص غصب خلافت ایشان
اميرالمؤمنين امام علی ـ علیه السّلام :
«آنگاه که جامعه و روزگار و مردمش (اغلب) شایسته و نیکوکارند، سوء ظن و گمان بد درباره کسی که از او انحرافی دیده نشده ظلم است و آنگاه که فساد و تباهی به روزگار و مردم غلبه پیدا کرده است (بیش تر مردم فاسد باشند) کسی که حسن ظنّ داشته باشد گول خورده است».
اذَا اسْتَوْلیَ الصَّلاَحُ عَلَی الزّمَانِ و َأَهلِِهِ ثُمّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظّنَّ بِرَجُلٍ لَم تظْهَرْ مِنْهُ حُوبَةٌ فَقَد ظَلَمَ، و َإِذَا اسْتَولیَ الفَسَادُ عَلیَ الزّماَنِ وَ أَهلِهِ فَأَحسَنَ رَجُلٌ الظّنَّ بِرَجُلٍٍ فََقَدْ غرَّرَ.
📍آیت الله سید رضی شیرازی از نوادگان #میرزای_شیرازی بزرگ است .بیش از ۵۰ سال است در محله یوسف آباد تهران ساکن و امام جماعت مسجد شفای محله اند.
ایشان به واسطه زندگی در محله ای #غیرمسلمان، تا امروز صدها نفر را به اسلام دعوت کرده است و پیروان ادیان مختلف در محضر ایشان شهادتین گفتند و به دین اسلام مشرف شدند.
روش ایشان نیز ارتباط عاطفی و محبتی در #مسجد محله شان بود. در همین رابطه دفتری نیز از یادگاری تازه اسلام یافته ها در منزلش به رسم یادبود وجود دارد.
.
📍بسیار خوش مشرب و خنده رو و شوخ طبع و اهل #مهمانداری و رسیدگی به مراجعه کننده است. اما در همین مجلس خاطره ای نیز از جد بزرگوار آقا سید یعنی میرزای شیرازی بزرگ نقل شد که خواندنی است.
📍گفته می شود شبی که میرزا در منزل استراحت می کرده است، فردی پشت در خانه می آید و #سید را می خواند. سید پشت در می رسد و به محض باز کردن درب خانه متوجه زن بدکاره ای می شود که به جهت کار و حاجتی رجوع کرده است.
.
📍سید از دل نگرانی عقب عقب می رود و روی بر می گرداند. زن بدکاره که متوجه این حال #میرزای بزرگ می شود تک بیتی را با این مضمون می خواند؛
.
#عندلیب یک گلستانیم از ما رخ متاب
آنکه رخسار تو را گل کرد ما را خار کرد
.
📍اما سید چنان تحت تاثیر این بیت حکیمانه قرار می گیرد که برای عاقبت بخیری زن دعا می کند. آن زن با همان دعا و #توبه چنان کمالی پیدا می کند که سید بسیاری را برای رفع حاجت به دعای زن حکیم ارجاع می دهد.
📌به نقل از محسن مهدیان
(هنری لیونر) که به عنوان فقیه دینی در اسرائیل فعالیت میكند تصریح كرد كه همكاران ما شب و روز در واتساپ ، لاین و..... در حال تلاش برای تضعیف اسلام در بین مسلمانان هستند.
ما با طراحی پیامهای فارسی ، عربی، ترکی و اردویی و ”آوردن نام پیامبر و ائمه” ، در آخر پیامها می نویسیم «آن را برای 10 نفر بفرست» تا امروز معجزه ببینی! با گذشت امروز مسلمانان می بینند که خبری از معجزه نیست پس آن را خرافات تلقی می کنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست می دهند.*
🔯پیامکهــای اسرائیـــــلی :
*مثال اول :*
*ختم شش میلیون صلوات تقدیم به شیرخوار امام حسین...سهم شما شش صلوات و ارسال به شش عاشق حسین.لطفا قطع کننده زنجیره نباشید...*
*مثال دوم:*
*تا پیام را دیدی « هشت بار بگو یا ابوالفضل» وبرای هشت نفر بفرست.همین الان خبر خوشی میشنوی و...*
*مثال سوم :*
*ختم ...صلوات نذر...*
*سهم شما فلان اندازه اگر انجام نمیدهید خبرم کنید تامدیون نشوید...*
*و مثالهای دیگر . . . . . . . . .*
✏ *نظر مراجع تقلید*
🌺آیت الله صافی گلپایگانی :
*به طور کلی این پیامها باید مدرک صحیح شرعی داشته باشد و در غیر این صورت ارسال آنها برای دیگران جایز نیست و باید از آنها جلوگیری شود*.
🌺مقام معظم رهبری:
*هیچکدام ازاین پیامها واقعیت واعتباری ندارد و حرام است*
🌺آیت الله مکارم شیرازی:
*هیچکدام از این امور اعتباری ندارد و سزاوار است مردم به این کارها دامن نزنند...*
.
*منبع : سايت تبيان .*
چرا همه پیامبران در خاورمیانه فرستاده شدهاند؟
یکی از اعتراضات ملحدین این است که چرا همهی انبیاء فقط در خاورمیانه ظهور کردهاند و در هیچ جای دیگری همانند: آمریکا، اروپا، چین و هند و... پیامبری فرستاده نشده است؟
آیا این بیعدالتی نیست؟ مگر آنها انسان نیستند؟ نباید آنها به بهشت بروند؟
جواب:
این ادعا که برای امت های دیگر پیامبر یا نمایندهی پیامبری فرستاده نشده، کاملاً مخالف قرآن کریم می باشد؛ زیرا در قرآن کریم آمده است که برای هر امتی پیامبری فرستاده شده است:
«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ»
«ما به ميان هر ملّتی پيغمبری را فرستادهايم كه خدا را بپرستيد و از طاغوت دوری كنيد»
«إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِيهَا نَذِيرٌ»
« ما ترا همراه حقّ، به عنوان مژده دهنده و بيم دهنده فرستادهايم، هيچ ملّتی هم نبوده است كه بيم دهندهای به ميانشان فرستاده نشده باشد»
«ولكل قوم هاد»
«و هر ملّتی راهنمائی دارد»
«وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ»
«ما هيچ پيغمبری را نفرستادهايم مگر اينكه به زبان قوم خودش تا برای آنان روشن سازد»
«وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ»
« هر ملّتی دارای پيغمبری است»
«وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتَّى يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا»
«پروردگار تو هرگز شهر و دياری را ويران نمیسازد مگر اينكه در كانون و مركز آنجا پيغمبری را برانگيزد تا آيات ما را بر اهالی آن فرو خواند»
«وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً»
«و ما مجازات نخواهيم كرد، مگر اينكه پيغمبر روان سازيم»
پس طبق آیات قرآنکریم هرگز چنین ادعایی صورت نگرفته که در چین و هند و ... پیامبری فرستاده نشده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 هرکس بخواهد خودش را بفهمد چه اندازه #تشیع دارد، غیرتش را بسنجد، شجاعتش را بسنجد، سخاوتش را بسنجد
شیعه بخیل نمیشود
شیعه نمیترسد
شیعه بیغیرت نمیشود
💬 حضرت علامه امینی اعلی الله مقامه
امام صادق عليه السلام :
بدان كه هر كس در راه طاعت خدا خرج نكند، به خرج كردن در راه معصيت خداوند عزّ و جلّ گرفتار شود و هر كه در راه رفع نياز دوست خدا قدم برندارد، به قدم برداشتن در راه رفع نياز دشمن خداوند عزّ و جلّ گرفتار آيد.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :
اِعلَمْ أنّهُ مَن لَم يُنفِقْ في طاعَةِ اللّه ِ ابتُليَ بأن يُنفِقَ في مَعصيَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، و مَن لَم يَمشِ في حاجَةِ وَليِّ اللّه ِ ابتُلِـيَ بأن يَمشيَ في حاجَـةِ عَـدُوِّ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ .
[بحار الأنوار : 96 / 130 / 57.]