📌 امام #عسکری(ع) حافظ دین الهی...
اهل #سامرا مبتلا به #خشکسالی شده بودند. #مسلمانان #نماز باران خوانده بودند؛ اما بارانی نیامد.
از آن طرف عدهای از #مسیحیان با #صلیب ✝ بیرون رفته و برای طلب #باران مشغول عبادت و #دعا شدند. شخصی که جلوتر از بقیه ایستاده بود، همانطور که دست به دعا برداشته بود #ابرهای بارانزا شروع به باریدن کردند.
⛈🌧🌧
این حادثه موجب #تزلزل در اعتقاد گروهی سست عقیده شد، که نکند مسلمانان بر حق نیستند و نصارا بر حق هستند.
خلیفه #عباسی به فکر چاره افتاد، مشاورانش به او گفتند: چارهای جز این نیست که از امام حسن #عسکری(ع) کمک بخواهیم.
امام #عسکری(ع) به فرستادهای که از طرف خلیفه آمده بود فرمود:
اینها را وادار کنید که بار دیگر برای نماز باران بیرون روند. در آن حال حضرت کسی را #مأمور کرد که وقتی آن مرد نصارا که جلوتر از بقیه ایستاده دست به دعا برداشت، قطعه #استخوانی در بین انگشتانش دارد، آن را از او بگیر و بگو حالا دعا کن!
مرد نصارا مقاومت کرد، ولی بالاخره استخوان را از بین انگشتانش کشیدند.
سپس هرچه دعا کردند سودی نبخشید.
وقتی از حضرت ماجرا را پرسیدند، فرمود:
این تکهای از #استخوان یکی از #پیامبران است که از گور وی بیرون آوردهاند و وقتی #خدا را به استخوان آن پیامبر #قسم میدهند بارانی از #لطف_الهی نازل میشود.
و اینگونه شبهه آن سست عقیدگان برطرف شد.
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول.
📌 #کرامت کریم #سامرا...
ابویوسف شاعر از کارگزاران دربار #عباسیان می گوید:
برایم فرزندی متولد گردید. تنگدست بودم. به جماعتی از دوستانم نامه نوشتم و از آنان درخواست #کمک کردم؛ ولی از آنان #ناامید شدم و کسی کمکی نکرد. به خودم گفتم:
میروم اطراف خانه (امام) حسن #عسکری(ع) دوری میزنم.
وقتی به در خانه ایشان رسیدم، کسی به نام ابوحمزه بیرون آمد، کیسه سیاه رنگی به من داد که در آن 💰چهارصد #درهم بود. وی گفت:
سرورم امام #عسکری(ع) به تو میگوید:
این را برای نوزادت هزینه کن و خداوند او را برایت مبارک گرداند.
📚مجلسی، بحارالانوار، ج50، ص294.
📌 آیا امام حسن #عسکری (ع) سفری به #گرگان داشتهاند؟
امروزه در شهر گرگان #مسجد و #قدمگاهی منسوب به امام حسن عسکری(ع) وجود دارد. مبنای این باور، خبری است که برخی علمای #شیعه در سده ششم، از جمله ابن حمزه #طوسی در الثاقب فی المناقب (ص214-216) و قطبالدین #راوندی در الخرائج والجرائح (ج1، ص424- 426) نقل کردهاند.
مفاد این خبر به طور خلاصه آن است که شخصی به نام «جعفر بن شریف #جرجانی» ـ از شیعیان جرجان ـ در سفر حج خود به سامرا نزد امام عسکری(ع) رفت و مبلغی را که #شیعیان این شهر به امانت به وی سپرده بودند، به دست امام رسانید.
امام نیز تاریخ #بازگشت وی به جرجان را سوم ربیعالثانی همان سال پیشگویی کرد و به او وعده داد که خود ایشان نیز در همان روز به #جرجان وارد خواهد شد. در تاریخ تعیین شده، امام به #طیّالارض به جرجان رفت و نزد شیعیان خود حضور یافت.
📍 #پاسخ:
صرف نظر از ضعیف و بیاعتبار بودن این خبر از منظر رجالی به علت #مجهول و ناشناخته بودن #راوی و عدم نقل آن در منابع کهن و دست اول شیعه، که اصل خبر را محل شک و تردید قرار میدهد، اما نکته دیگری که حضور امام را در #گرگان با تردید جدّی موجه میسازد آن است که:
بر اساس خبر فوق، امام عسکری(ع) به شهر «جُرجان» وارد شد که منطبق بر شهر « #گنبدکاووس» کنونی است؛ نه شهر گرگان امروزی که در گذشته به «استرآباد» شهرت داشته است.
از اینرو به نظر میرسد #مسجد و قدمگاه امام حسن عسکری(ع) صرفاً یادمانی است که در دورههای متأخر، پس از ویرانه و متروکه شدن #جُرجان تاریخی(گنبد گاووس کنونی)، و با توّهم انطباق #گرگان کنونی بر جرجان کهن به وجود آمده است، لذا نمیتوان برای آن اعتبار تاریخی قائل شد.
امام #عسکری(ع):
«عبادت، بسیاریِ روزه و نماز نیست، بلکه عبادت، اندیشیدنِ بسیار در امر الهی است»
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۸۸
امام #حسن عسکری(ع) فرمود:
ناگوارتر از نداشتن پدر و مادر،
یتیمی آن کسی است که از #امام خود دور افتاده و توان وصول به او را ندارد و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمی داند.
پس بدانید:
#شیعه ما دانای به #علوم ما است.
افرادی که از علم ما بی خبرند، همچون یتیمی در کنف حمایت ایشانند.
بدانید جایگاه کسی که #هدایت می کند و دستورات ما را #تعلیم می دهد، همراه ما در گروه اعلی #علیین است.
📚طبرسی، احتجاج، ج۱، ص۱۶
يكى از خادمان امام هادى عليه السلام - به نام نصير خادم - حكايت كند:
🔴 بارها به طور مكرّر مىديدم و مىشنيدم كه حضرت ابومحمّد، #امام_حسن_عسكرى عليه السلام در حيات پدر بزرگوارش با افراد مختلف، به لُغت و لهجه تركى رومىخزرى و... سخن مىگويد.
مشاهده اين حالات، براى من بسيار تعجّبآور و حيرتانگيز بود و با خود مىگفتم: اين شخص - يعنى؛ امام عسكرى عليه السلام - در شهر مدينه به دنيا آمده و نيز خانواده و آشنايان او عرب بوده و هستند، جائى هم كه نرفتهاست، پس چگونه به تمام لغتها و زبانها آشنا است و بر همه آنها تسلّط كامل دارد؟! تا آن كه پدرش امام هادى عليه السلام به شهادت رسيد؛ و باز هم مىديدم كه فرزندش، حضرت ابومحمّد عسكرى عليه السلام با طبقات مختلف و زبان ها و لهجههاى گوناگون سخن مىگويد، روز به روز بر تعجّب من افزوده مىگشت كه از چه طريقى و به چه وسيله اى حضرت به همه زبانها آشنا شده است؟!
🔺 تا آن كه روزى در محضر مبارك آن حضرت نشستهبودم و بدون آن كه حرفى بزنم، فقط در درون خود، اين فكر را گذراندم كه حضرت چگونه به همه لغتها و زبانها آگاه و آشنا شدهاست؟!
كه ناگهان امام حسن عسكرى عليه السلام به من روى كرده و مرا مورد خطاب قرار داد و فرمود: خداوند تبارك و تعالى حجّت و خليفه خود را كه براى هدايت و سعادت بندگانش تعيين نموده است داراى خصوصيّات و امتيازهاى ويژه اى مىباشند، همچنين علم و آشنائى به تمام لهجهها و لغتها حتّى به زبان حيوانات را دارند.
و نيز معرفت به نَسَب شناسى و آشنائى به تمام حوادث و جريانات گذشته و آينده را كه خداوند متعال از باب لطف به حجّت و خليفه خود عطا كردهاست، دارند به طورى كه هر لحظه اراده كنند، همه چيز و تمام جريانات را مىداند.
سپس امام حسن عسكرى عليه السلام در ادامه فرمايشاتش افزود: چنانچه اين امتيازها و ويژگىها نبود، آن وقت فرقى بين آنها و ديگر مخلوق وجود نداشت؛ و حال آن كه امام و حجّت خداوند بايد در تمام جهات از ديگران برتر و والاتر باشد.
اصول كافى ج 1 ص 509
#امام_زمان
#شهادت_امام_حسن_عسکری
https://eitaa.com/mouodyavaran
امام عسكرى عليه السلام ـ خـطاب به ابـو هـاشم جعفرى ـ :
قبر من در سُرَّ مَن رأى (سامرّا) مايه امن و امان ساكنان هر دو طرف (شیعه و سنی یا دو طرف فرات) است .
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام ـ لأبي هاشمِ الجَعفريِّ ـ : قَبرِي بِسُرَّ مَن رَأى أمانٌ لِأهلِ الجانِبَينِ . [ بحار الأنوار : 102 / 59 / 1 . ]
☑ احادیث زیبا از امام عسکری علیه السلام:
🔷هر شخصی که به جایی کمتر از صدر مجلس رضایت دهد و بنشیند، تا هر زمان که نشسته است، خداوند و فرشتگانش بر او درود میفرستند.
📚مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۶۶
┄┅═✧🌺🌸🌺✧═┅┄
✅در تفسير آيه ۸۳ سوره بقره:
(( وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً ))
(با مردم به زبان خوش سخن بگوييد)
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
يعنى با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف، به زبان خوش سخن بگوييد. مؤمن، به هم مذهبان، روى خوش نشان مى دهد و با مخالفان، با مدارا سخن مى گويد تا به ايمان، جذب شوند و حتّى اگر نشدند، با اين رفتار، از بدى هاى آنان در حقّ خود و برادران مؤمنش، پيشگيرى كرده است.
📚 مستدرك الوسائل - جلد ۱۲، صفحه ۲۶۱
┄┅═✧🌺🌸🌺✧═┅┄
امام حسن عسکری علیه السلام:
خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْ ءٌ اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ اَلْإِخْوَانِ.
دو خصلت است كه چيزي برتر از آن دو نباشد: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
عبادت به زیادی نماز و روزه نیست؛ عبادت به مهدوی تر بودن است
●عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ صلوات الله علیه قَالَ: لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فى أَمْرِ اللّهِ.
●امام حسن عسکری صلوات الله علیه: عبادت كردن به زيادى روزه و نماز نيست، بلكه [حقيقتِ] عبادت، زياد در امر خداوند انديشيدن است.
مستدرك الوسائل جلد 11 صفحه 184
این #امر_الله چیست؟ که امام اینگونه عبادتِ تفکر در امر الله را برتر از نماز و روزه می شمارد؟
●قَالَ الامام المهدی عجل الله فرجه: نَحْنُ أَمْرُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ جُنُودُهُ
●امام زمان صلوات الله علیه و عجل الله فرجه: ما امر خداوند عز و جل و لشکریان او هستیم.
بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام جلد 52 صفحه 46
💠فضیلت شب جمعه
امام باقر(ع): خداوند متعال، هر شبِ جمعه، از آغاز شب تا پایان آن، از فراز عرش خویش ندا مى دهد:
🔹آیا بنده مؤمنى نیست که تا پیش از سپیده دَم، مرا براى آخرت و دنیایش بخواند و من، پاسخش دهم؟ آیا بنده مؤمنى نیست که تا پیش از سپیده دم از گناهانش به درگاه من، توبه کند و من هم به سوى او بازگردم [و توبه اش را بپذیرم]؟
🔹آیا بنده مؤمنى نیست که من، روزى اش را بر او تنگ کرده باشم و او تا پیش از سپیده دم، افزایش در روزى اش را از من بخواهد و من، بر روزى او بیفزایم و به آن گشایش دهم؟
🔹آیا بنده مؤمنِ بیمارى نیست که تا پیش از سپیده دم از من شفا بخواهد و شفایش دهم؟ آیا بنده مؤمنِ زندانى و غم زده اى نیست که از من بخواهد از زندان آزاد کرده، رهایش کنم؟
🔹آیا بنده مؤمنِ ستم دیده اى نیست که تا پیش از سپیده دم از من بخواهد که دادش را بستانم و من، انتقام او را بگیرم و داد وى بستانم؟
و تا سپیده دَم، به این ندا ادامه مى دهد.
📚تهذیب الأحکام،ج ۳،ص ۵
❗️از مهسا آبی گرم نشد، رفتن سراغِ نیکا!
✍ امام علی علیه السلام در اوصاف منافقین فرمودند؛
«برای هر حقی، باطلی آماده دارند و برای هر واقعيتی، عاملي برای انحراف! و برای هر زنده ای، کشنده ای و برای هر دری کليدی در آستين، و برای هر تاريکی، چراغی مهيا دارند».
خطبه 194نهج البلاغه
امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند:
بنى اميّه و بنى عباس به دو دليل به قتل و كشتار ما پرداختند: يكى اين كه: آنها خود مى دانستند كه خلافت، حقّ آنان نيست، لذا مى ترسيدند كه ما ادعاى خلافت كنيم و خلافت در جايگاه [اصلى ]خود استقرار يابد. دوم اين كه: آنها، از طريق اخبار متواتر فهميده بودند كه حكومت جباران و ستمگران به دست قائم ما نابود خواهد شد و از طرفى در اين كه آنان از جباران و ستمگران هستند، شكّ نداشتند. از اين رو، در كشتار اهل بيت رسول خدا صلي الله عليه و آله و نابود كردن نسل او كوشيدند تا بلكه با اين كار، مانع تولد قائم عجل اللّه تعالى فرجه شوند يا او را به قتل رسانده باشند. اما خداوند نخواست كه قضيّه او [قائم] حتى براى يك نفر از ايشان (خلفاى اموى و عباسى) معلوم شود تا آن گاه كه نور خويش را كامل گرداند، هرچند كافران خوش نداشته باشند.
قال الإمام العسکري عليه السلام:
قَد وَضَعَ بَنو اُمَيَّةَ وبَنُو العَبّاسِ سُيوفَهُم عَلَينا لِعِلَّتَينِ ، إحداهُما: أنَّهُم كانوا يَعلَمونَ أنَّهُ لَيسَ لَهُم فِي الخِلافَةِ حَقٌّ ، فَيَخافونَ مِنِ ادِّعائِنا إيّاها وتَستَقِرُّ في مَركَزِها . وثانيهِما : أنَّهُم قَد وَقَفوا مِنَ الأَخبارِ المُتَواتِرَةِ عَلى أنَّ زَوالَ مُلكِ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ عَلى يَدِ القائِمِ مِنّا ، وكانوا لا يَشُكّونَ أنَّهُم مِنَ الجَبابِرَةِ وَالظَّلَمَةِ، فَسَعَوا في قَتلِ أهلِ بَيتِ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله وإبادَةِ نَسلِهِ ، طَمَعًا مِنهُم فِي الوُصولِ إلى مَنعِ تَوَلُّدِ القائِمِ عَجَّلَ اللّه ُ فَرَجَهُ ، أو قَتلِهِ ، فَأَبَى اللّه ُ أن يَكشِفَ أمرَهُ لِواحِدٍ مِنهُم ، إلاّ أن يُتِمَّ نورَهُ ولَو كَرِهَ الكافِرونَ.
إثبات الهداة: 3 / 570 / 685 عن عبداللّه بن الحسين بن سعيد الكاتب
پی نوشت:
سوگند به آن کس که دانه را شکافته و انسان ها را آفريده دشمنان ما، اسلام را هرگز نپذيرفتند، بلکه در ظاهر تسليم شدند و کفر را در درون پنهان داشتند و هنگامى که ياورانى بر ضد اسلام يافتند، آنچه را پنهان کرده بودند آشکار ساختند!
[وَ] فَوَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ مَا أَسْلَمُوا وَ لَكِنِ اسْتَسْلَمُوا وَ أَسَرُّوا الْكُفْرَ، فَلَمَّا وَجَدُوا أَعْوَاناً عَلَيْهِ أَظْهَرُوه.
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈•
💟 چگونه فقر را از خانه بیرون کنیم؟
✍️آیت الله کشمیری(ره):
هنگام ورود به خانه بعد از #سلام کردن و فرستادن #صلوات، سوره #توحید را بخوانید که فقر را از خانه بیرون می برد.
🔸امام على عليه السلام:
«هنگامى كه انسان مىخواهد وارد خانهاش شود
بر اهل خانه سلام كند.
واگر خانوادهاى ندارد بگويد:
السَّلامُ عَلَينا مِن رَبِّنا
وهنگام وارد شدن به خانه سوره توحيد بخواند كه فقر وپريشانى را برطرف مىكند.
📚خصال، ج ۲، ص ۴۱۹
دشمن زیاد و دوست کم
از کتاب دعوات راوندی
هنگامی که امیرالمؤمنین به نهروان آمد جویای احول جمیل بن بصیهری کاتب انوشیروان شد. گفتند: هنوز زنده است. دستور داد او را به حضور بیاورند. چون او را آوردند متوجه شد حواسّ او به جز بینائی اش سالم است و ذهن او را خالص، و ذوق وی را کامل یافت. از او پرسید: ای جمیل شایسته است انسان چگونه باشد؟ گفت: باید دوست کم و دشمن زیاد داشته باشد. امام به او گفت: چیز جدیدی ابداع کرده ای ای جمیل! مردم همگی اتفاق نظر دارند که داشتن دوستان زیاد شایسته تر است. گفت: آنگونه که آنان میپندارند نیست، زیرا هرگاه دوستان مکلف به تلاش برای نیاز انسان شوند، آنگونه که شایسته و بایسته است اقدام نمی کنند و ضرب المثلی که در این باره وجود دارد این است که گویند: «به خاطر دریانوردان زیاد، کشتی غرق شد». امیرالمؤمنین گفت: این مسأله را آزمودم و درستی آن را فهمیدم، اما سود و منفعت دشمنانِ زیاد در چیست؟ گفت: هرگاه دشمنان انسان زیاد شوند، انسان همیشه احتیاط پیشه کرده و مراقب است چیزی بر زبان نیاورد که به خاطر آن سرزنش شود، یا اینکه لغزشی از وی سر بزند که به سبب آن مواخذه شود، در نتیجه با این وضعیت همیشه از اشتباهات و لغزشها به دور میماند. امیرالمؤمنین علیه السلام سخنان او را نیکو و پسندیده شمرد.
لَمَّا نَزَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ النَّهْرَوَانَ سَأَلَ عَنْ جَمِیلِ بْنِ بصیهری کَاتِبِ [أَ] نُوشِیرَوَانَ فَقِیلَ: إِنَّهُ بَعْدُ حَیٌّ یُرْزَقُ فَأَمَرَ بِإِحْضَارِهِ فَلَمَّا حَضَرَ وَجَدَ حَوَاسَّهُ کُلَّهَا سَالِمَةً إِلَّا الْبَصَرَ، وَ [وَجَدَ] ذِهْنَهُ صَافِیاً وَ قَرِیحَتَهُ تَامَّةً فَسَأَلَهُ کَیْفَ یَنْبَغِی لِلْإِنْسَانِ یَا جَمِیلُ أَنْ یَکُونَ! قَالَ: یَجِبُ أَنْ یَکُونَ قَلِیلَ الصَّدِیقِ کَثِیرَ الْعَدُوِّ. قَالَ: أَبْدَعْتَ یَا جَمِیلُ فَقَدْ أَجْمَعَ النَّاسُ عَلَی أَنَّ کَثْرَةَ الْأَصْدِقَاءِ أَوْلَی.
فَقَالَ لَیْسَ الْأَمْرُ عَلَی مَا ظَنُّوا فَإِنَّ الْأَصْدِقَاءَ إِذَا کُلِّفُوا السَّعْیَ فِی حَاجَةِ الْإِنْسَانِ لَمْ یَنْهَضُوا بِهَا کَمَا یَجِبُ وَ یَنْبَغِی وَ الْمَثَلُ فِیهِ [هُوَ قَوْلُهُمْ] «مِنْ کَثْرَةِ الْمَلَّاحِینَ غَرِقَتِ السَّفِینَةُ» فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ: قَدِ امْتَحَنْتَ هَذَا فَوَجَدْتَهُ صَوَاباً فَمَا مَنْفَعَةُ کَثْرَةِ الْأَعْدَاءِ! فَقَالَ: إِنَّ الْأَعْدَاءَ إِذَا کَثُرُوا یَکُونُ الْإِنْسَانُ أَبَداً مُتَحَرِّزاً مُتَحَفِّظاً أَنْ یَنْطِقَ بِمَا یُؤْخَذُ عَلَیْهِ أَوْ تَبْدُرَ مِنْهُ زَلَّةٌ یُؤْخَذُ عَلَیْهَا فَیَکُونُ أَبَداً عَلَی هَذِهِ الْحَالَةِ سَلِیماً مِنَ الْخَطَایَا وَ الزَّلَلِ. فَاسْتَحْسَنَ ذَلِکَ [مِنْهُ] أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ.
کلام خدا را در زندگی مان مرور کنیم:
چه بسا چیزى را #خوش ندارید؛
و آن براى شما #بهتر است...
و بسا چیزى را #دوست دارید!
و آن براى شما #بدتر است...
و خدا #مى_داند و شما #نمى_دانید...
عَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا
وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ
وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا
وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ
وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ....
سوره بقره / آیه 216
باید به مشکلات به گونه ای نگاه کنیم که #شاکی نباشیم!
و شاکر باشیم تا بتوانیم شیرین #بندگی کنیم...
#الهی
#دل کـاش جـز مسـیر #تو راهـی بلـد نبـود...
📌روز جهانی کودک
امام #صادق(ع) به یکی از فرزندان خود فرمود:
«فرزندم، هرگاه می خواهی با دیگران #دیدار کنی، با #خوبان دیدار کن و بَدان را ملاقات نکن؛ زیرا، #بَدها، مانند صخره ای هستند که آب از آن نمی جوشد و چون درختی هستند که برگ سبز نمی دهد و مانند زمینی هستند که سبزه در آن نمی روید.»
🌱کودکان را فراموش نکنیم و به آنان تربیتی یاد دهیم که انسانیت و عقلانیت و دیانت را به ارث ببرند. رنج بشریت از فراموش کردن تربیت کودکان است.
ثواب عظیم آشنا کردن مردم با امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)
حضرت امام سجاد علیهالسلام فرمودند: خداوند متعال به سوی حضرت موسی علیهالسلام وحی فرستادند: «ای موسی! اگر به سویم بنده فراری مرا برگردانی، یا گمراهی را به سوی من بر گردانی، بهتر است برای تو از عبادت صد سال که روزهایش را روزه بداری و شب هایش نماز به پا داری. حضرت موسی علیه السلام گفتند: پروردگارا! بنده گریخته کیست؟ فرمودند: معصیت کاری که از فرمان ما تجاوز کرده. گفتند: کیست آن گم شونده از در خانه تو؟ فرمودند: نادانی که امام زمانش (علیه السلام) را نشناسد، در حالی که تو او را برایش معرفی میکنی و میشناسانی...»
بحارالأنوار، ج ۲، ص ۴
مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ص ۳۱۹
💠آیت الله ناصری دولت آبادی
🔸در مجالس گناه نرو آقا! تو را که اعدام نمیکنند،فامیل است كه باشد.
مجلسی که رضای حق در آن نیست(به هر عنوان که میخواهد باشد)از مجلس بلند شو برو بیرون.
ماندن تو، وزر و وبال است.
اگر بر این اشخاص عذاب نازل بشود، تو هم جزء آنها هستی که معذّب خواهی بود.
میگوید: «ما که حرفی نزدیم،ما که گناه نكردیم،فقط آنجا بودیم».
عجب!
کربلا هم همینطور بود.
یک عدهای حضرت اباعبدالله علیه السلام را شهید کردند.
عده دیگری هم که پشتیبان و پشت جبهه بودند، آنها هم هیچ کاری نکردند؛ اما در آن عرصه حضور داشتند.
آنها هم، عذاب كسانی را دارند كه حضرت را شهید کردند نشستن تو در این جلسه، تأیید و امضای كار اهل مجلس است.
✍آیتالله بهجت (ره):
الحمدلله واضح و آشکار است که مخالفین ائمه علیهمالسلام مخالف علم و عقل هستند! هرجای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت امام جواد علیهالسلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل میکرد و جواب صحیح میداد، به او جایزه میدادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند و سرانجام او را بکشند!
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣٣
همان طور که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) فرموده بود: « ان الحق لا یعرف بالرّجال؛ اعرف الحق تعرف اهله »؛با چهرهها نمیشود حق را تشخیص داد. یک چهرهی موجه محترم است، مورد قبول است، مورد تکریم است؛ اما او نمیتواند شاخص حق باشد. گاهی چهرهی موجهی مثل بعضی از صحابهی پیغمبر راه را عوضی میروند، اشتباه میکنند. باید حق را شناخت، باید راه را تشخیص داد تا بفهمیم این شخص حق است یا باطل. هر که از این راه رفت، حق است؛ هر که از راه حق نرفت، مردود است. حق را باید شناخت...
امام - کسی که پدر همهی این جریان بود، حق حیات به گردن جامعه و این حرکت عظیم داشت - فرمودند اگر من از اسلام جدا شوم، مردم از من رو برخواهند گرداند. شاخص، اسلام است؛ شاخص، اشخاص نیستند؛ این حرف امام (رضوان اللَّه علیه) است. او به ما یاد داد که راه را تشخیص بدهیم، حرکت صحیح را تشخیص بدهیم، نقشهی دشمن را بفهمیم و بخوانیم تا بتوانیم بفهمیم کدام کار در جهت دشمن و در خط دشمن است و کدام کار در ضد اوست.
رهبر انقلاب
89/8/2
📌 امت #پیامبر......
رسول مهربانی حضرت #محمد صل الله علیه وآله فرمود:
🌍امت من مادامی که به یکدیگر،
1⃣ #محبت ورزند،
2⃣ #امانتدار باشند،
3⃣از #حرام بپرهیزند،
4⃣ #مهمان_نوازی کنند،
5⃣ #نماز را به پا دارند،
6⃣و #زکات را بپردازند،
همواره در خوبی و #خوشی خواهند بود.
🌱🌴🌱
ولی اگر چنین نکنند، به #قحطی و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥
📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115
📌سنگینی گناه #قهر و #کینه...
#پيامبر خدا(ص) می فرمایند:
اى #ابوذر !
اعمال اهل دنيا بر #خداوند عرضه مى شود.
پس هر مؤمنى آمرزيده مى شود، مگر آن كه ميان او و برادرش كينه اى باشد كه در اين صورت، گفته مى شود:
عمل اين دو را رها كنيد، تا با يكديگر #آشتى كنند.
📚شیخ طوسی، الأمالي، ص۵۳۷؛
📚کراجکی، كنز الفوائد، ج۱، ص۳۰۷؛
📚طبرسی، مکارم الاخلاق، ج۲، ص۳۹۷.
📌 #پیامبر_رحمت...
#پیامبر(ص) با جامعه ای فرو رفته در ظلمات، تندی، تیزی، فقدان حلم، خشونت ورزی روبرو شد و وقتی امیرمومنان #علی(ع) از او پرسید:
راه و رسم و سنت شما در تغییر دادن مردم جامعه جاهل چه بود؟
پیامبر(ص) فرمود:
#محبت،
بنیاد و اساس روش و سنت من است.
امیرمومنان #علی(ع) درباره #اخلاق پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
رفتار پیامبر(ص) چنان بود که:
1⃣دائما خوش، #خندان و با مردم ملایم بود؛
2⃣هرگز #خشن، سنگدل، پرخاشگر، بدزبان و عیبجو نبود؛
3⃣هیچ کس از او #مایوس نمی شد؛
4⃣هر کس به در خانه او می آمد #ناامید باز نمی گشت؛
5⃣سه چیز را از خود رها کرده بود:
#مجادله در سخن، زیاد حرف زدن و دخالت در کاری که به او مربوط نبود؛
6⃣سه چیز را درباره مردم رها کرده بود:
کسی را #مذمت و سرزنش نمی کرد، در عیوب و لغزش های مردم جست و جو نمی کرد و هرگز سخن نمی گفت مگر در اموری که #ثواب الهی را امید داشت.
📚شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۸۳
📌اخطار #پیامبر اعظم(ص) به #دانشمندان و #حاکمان
رسول خدا(ص) فرمود:
دو گروه از #امت من هستند که اگر آنان #صالح و #رستگار شدند،
امت من نیز صالح و #رستگار خواهد شد و اگر آنان #فاسد شدند،
امت من نیز فاسد خواهند شد:
۱. #دانشمندان
۲. #حاکمان(زمامداران)
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۵۰.
📌یادآوری سیره نبوی
✍در اين روزها که دشمنان، با مشاهدة «کارآمدي نظام جمهوري اسلامي» در عرصههاي مختلف، از القاي «نااُميدي به آحاد جامعه» نااُميد شده و با تحريک افراد ناآگاه، «امنيتِ» کشور اسلاميمان را نشانه گرفتهاند، بيش از هر زمان ديگري لازم است تا هم بر «بصيرت» و هم «استقامتِ» خويش بيفزاييم.
شايان توجه است که اميرمؤمنان #علي(ع) با يادکرد از «استقامتِ» #پيامبر(ص)، همگان را به الگوگيري از حضرت فرا ميخواند:
◀️«...آشکارکننده حق با برهان، دفعكننده لشكرهاي باطل و درهم كوبنده شوكت گمراهان، آن گونه كه بار سنگين رسالت را بر دوش كشيد...؛ حتي يك قدم به عقب برنگشت و اراده او سست نشد... تا آنجا كه نور حق را آشكار و راه را براي جاهلان روشن ساخت...»
📚نهج البلاغة ترجمه دشتي، خطبه 72؛
◀️«در راه رضايت حق، در كام هرگونه سختي و ناراحتي فرو رفت و جام مشكلات و ناگواريها را سر كشيد... بيگانگان در كينهتوزي و دشمني با او متحد شدند... بر مركبها نواخته و از هر سو گرد ميآمدند، و از دورترين سرزمين و فراموششدهترين نقطهها، دشمني خود را بر پيامبر فرود آوردند»
📚خطبه 194.
◀️«راهنماي اين پرچم، با درنگ و آرامش سخن ميگفت، و دير و حسابشده به پا ميخاست، و آنگاه كه برميخاست سخت و چالاك به پيش ميرفت»
📚خطبه 100.
📚پيامبر(ص) از ديدگاه اهلبيت(ع)، ص93-99.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
📌میلاد #رسول مهربانی و صاحب خلق نیکو مبارک باد.
#قرآن کریم:
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ
ترجمه:
ای #پیامبر
به سبب رحمت الهى، در برابر مؤمنان، نرم و# مهربان شدى!
اگر #خشن
و سنگدل بودى، مردم از اطراف تو، پراکنده مى شدند. پس آنان را ببخش و براى آنان #آمرزش بطلب و در کارها، با آنان #مشورت کن!
امّا هنگامى که تصمیم گرفتى، (قاطع
باش و) بر خدا #توکّل کن. زیرا خداوند توکّل کنندگان را دوست دارد.
📚آل عمران/159.
📍#نشانه_های #مسلمانی
#پيامبر اکرم(ص) به امیرمومنان #علی(ع) فرمودند:
يا علي!
چهار چيز است که در وجود هر کسی باشد، اسلامش کامل است:
1⃣ #راستي،
2⃣ #سپاسگزاري،
3⃣ #حيا،
4⃣ #اخلاق_نيکو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۹.