eitaa logo
غدیر شناسنامه شیعه
159 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
44 فایل
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود. مقام معظم رهبری @ggg1400 آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا ادعای تشیع کافی است؟! 🔸جابر : امام باقر علیه السّلام به من فرمود: اى جابر! آیا كسى كه ادعاء تشیع میكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شیعه ما نیست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نماید، اى جابر! ایشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسیارى یاد خدا و روزه و نماز و نیكى به پدر و مادر و مراعات همسایگان فقیر و مستمند و قرضداران و یتیمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نیكى آنها، و آنها امانت نگهدار فامیل خویش باشند. جابر گوید عرض كردم: یا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى این صفات نمیشناسیم، فرمود: اى جابر! براههاى مختلف مرو، آیا براى مرد كافى است كه بگوید، من على را دوست دارم و از او پیروى میكنم، و با وجود این فعالیت دینى نكند؟! پس اگر بگوید: من رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله كه بهتر از على علیه السّلام است- سپس از رفتار او پیروى نكند و بسنتش عمل ننماید، محبتش بپیغمبر باو هیچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنید و براى آنچه نزد خداست عمل كنید، خدا با هیچكس خویشى ندارد، دوست ترین بندگان خداى عز و جل [و گرامیترینشان نزد او] با تقواترین و مطیع ترین آنهاست. اى جابر! به خدا جز با اطاعت بخداى تبارك و تعالى تقرب نمیتوان جست. و همراه ما برات آزادى از دوزخ نیست و هیچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطیع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولایت ما جز با عمل كردن به ورع بدست نیاید. عن ابی جعفر ع: يَا جَابِرُ أَ يَكْتَفِي مَنِ‏ انْتَحَلَ‏ التَّشَيُّعَ‏ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ فَقَالَ يَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالًا فَلَوْ قَالَ إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ- فَرَسُولُ اللَّهِ ص خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ ع ثُمَّ لَا يَتَّبِعُ سِيرَتَهُ وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ‏ النَّارِ وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 75
📌شیوه برخورد با (اغتشاشگران) یکی از گروه‌هایی بودند که در زمان خلافت امیرمؤمنان علی(ع) به مخالفت برخاستند. آنان نخست از هواداران حضرت بوده و در جنگ‌های و شرکت داشتند ولى پس از جنگ صفین به بهانه به امام با - که خود آن را بر امام تحمیل کرده بودند- به مخالفت با پذیرش آن از سوی امام پرداخته و دست به (اغتشاش) زده و با تمسّک به شعار «لا حُکْمَ الّا لله» امیرمؤمنان علی(ع) را 'کافر دانستند و به مسلمانان پرداخته و در نهایت جنگ را پدید آوردند. نمونه موردی خوارج: پاره کردن شکم و بر نیزه کردن جنین. 📌شیوه‌های رفتار امیرمومنان علی(ع) با خوارج: ◀️شکیبایى و مدارا همراه با قاطعیت؛ ◀️اندرز و اتمام حجت همراه با استدلال؛ ◀️روانه کردن مبلّغ به سوى خوارج؛ ◀️برافراشتن پرچم اَمان قبل از نبرد؛ ◀️و در نهایت جنگ با خوارج: بعد از تمام مراحل فوق و زمانى که خوارج، خود دست به شمشیر برده و را آغاز کردند، امیرمومنان علی(ع) با قاطعیتِ تمام در نهروان با بسیارى از آنان این را، خاموش کردند. دشوارى رویارویى با این جریان را می‌توان از این کلام امام(ع) دریافت که فرمود: «من چشم فتنه را درآوردم که جز من کسى جرئت آن‌را نداشت.» 📚دینورى‏، الأخبار الطوال، ص210؛ 📚ثقفی، الغارات، ج 1، ص5.
📌ریشه قساوت قلب امیرمومنان  علیه السلام: چشم‌ها خشک نمی‌شود مگر به خاطر قساوت قلب و دل‌ها پیدا نمی‌کند، مگر به سبب زیادی گناه. ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لِقَسوَةِ القُلُوب وَ ما قَسَتِ القُلُوبُ إلّا لِکَثرَةِ الذُّنوبِ. 📚حر عاملی، وسائل الشیعه ج۱۶، ص۴۵ قساوت قلب دارند.
امیرالمؤمنین: در آنجا که رفق و مدارا سبب خشونت مى شود، خشونت، مدارا محسوب خواهد شد 🖊اصل و اساس در برنامه هاى زندگى، نرمش و مداراست; ولى گاه افرادى پيدا مى شوند که از اين رفتار انسانى سوء استفاده کرده بر خشونت خود مى افزايند؛ در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است.  اِذا كانَ الرِّفْقُ خُرْقاً، كانَ الْخُرْقُ رِفْقاً. نهج البلاغه، نامه ۳۱
9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر چه که هست در همان ‌یک‌ ساعت مانده به صبح است... اثرات بی نظیر بیدار بودن در بین الطلوعین
💢 سختی روز مجازات ظالم 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🔹روز عدالت بر ستمگر شديدتر از روز ستم بر ستمديده است. 🍃 يوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ، أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ. 📚 حکمت 341 نهج البلاغه
یک سخنی از علامه امینی نقل کردند، خیلی منقلب شدم.  ما یک «الغدیر» می شنویم و خیلی گذرا عبور میکنیم. یازده جلد چاپ شده و یازده جلدش چاپ نشده است. بیست و دو جلد کتاب تحقیقی! خدا می داند که این مرد در راه نوشتن این کتاب، فانی شد! چه زحمت های طاقت فرسا! می گویند بعد از نوشتن الغدیر گفته بود: «روز قیامت با دشمنان امیرالمؤمنین مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند؛ و گرنه من میخواستم معارف امیرالمؤمنین را گسترش بدهم؛ اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!» وقتی می گویند: اول مظلوم عالم؛ بی جهت نیست! حضرت چقدر مظلوم باشد که بعد از قرنها، تازه در اثبات امامتش کتاب بنویسند! منبع: استاد فاطمی نیا، کتاب نکته ها از گفته ها
🔹پدران امّت علامه امینی در حالی که به پهنای صورت اشک میریخت میفرمود: مگر رسول خدا (ص) نفرمودند : أنا و علیّ أبوا هذه الاُمّة "من و علي دو پدر اين امت هستيم" دو پدر به اين عظمت و بزرگواري داريم . سپس مثال زد و فرمود : انسان دو پدر پولدار داشته باشد و برود گدايي كند؟! چرا گدايي ميكنيد ؟! برويد و اين از بزرگواران حوائجتان را بگيريد. استاد فاطمی نیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 لخت شدن و لخت کردن در ملأعام، کار همیشگی پیروان ابوسفیان است. یکجا برای فرار کردن از مرگ، خود را برهنه می‌کنند و یکجا مظلومان را برای تحقیر برهنه می‌کنند! 🔹در یکی ازجنگ‌ها، عمروعاص برای فرار از مرگ با شمشیر ذوالفقار ‎ علی علیه‌السلام خودش را لخت کرد تا حضرت رو برگرداند!
روزهای کوتاه و شبهای بلند پیش رو بهترین فرصت برای روزه و شب زنده داری روزه های قضا در اولویت هست حکم شرعی: كسى كه روزه قضاى ماه رمضان يا روزه واجب ديگرى (مثل روزه نذر یا قسم) بر ذمّه دارد،روزه مستحبی او باطل بوده. پس جايز نيست روزه مستحبّى بگيرد و اگر فراموش كند و روزه مستحبّى بگيرد چنانچه قبل از ظهر يادش بيايد می‌تواند نيّت خود را به روزه واجب برگرداند.
امير المؤمنين علي عليه السلام :  براى هر چيز زكاتى است و زكات خِرَد (عقل)، تحمّل نادانان است. لِكُلِّ شَيءٍ زَكاةٌ وَ زَكاةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ.
⭕️ پیغام علامه امینی به آیت الله نجفی مرعشی (ره) 👈 الغدیر، رساله و توضیح المسائل من است! 💥 ابوالحسنی منذر (ره)🔻 🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مى‏‌گفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه‏ سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش امينى رسيد، به ايشان پيغام داد نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مى‏‌آيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مى‏‌گذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مى‏‌پرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است... [ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است]. 🔹آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مى‏‌كردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مى‏‌فرمود: ـ رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است! 🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مى‏‌شده) از باى بسم اللّه‏ تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت. 📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژه‌نامه عید غدیر ۱۳۹۹.