eitaa logo
غدیر شناسنامه شیعه
159 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
43 فایل
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود. مقام معظم رهبری @ggg1400 آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر موذن هایتان شهید شدند، صدای اذان از کلیساها بلند خواهد شد! 🔹 کشیش مسیحی به مسلمانان غزه قول داد که اگر موذن ها کشته شوند و او هنوز زنده باشد ۵ نوبت در روز اذان بگوید تا صدای خدا در این سرزمین باقی بماند.
📖 علّت تحريم خوردن مال يتيم 🍃فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام ـ في خُطبَةٍ لَها ـ: 🔹فرَضَ اللّه مُجانَبَةَ أكلِ أموالِ اليَتامى إجارَةً مِن الظُّلمِ. 🔸خداوند پرهيز از خوردن مال يتيم را به دليل جلوگيرى از ظلم و حق كشى واجب فرمود. 📚بحار الأنوار: 79/268/7.
💠 قناعت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) 🔸در آیات قرآن، مقام و مرتبه فاطمه (س) همسر و فرزندانش ستوده شده علاوه بر آن منزل و ماوای وی نیز که پس از ازدواج با علی (ع) و راهنمای پیامبر خدا مهیا گردیده بود جلوه‌ای نورانی یافت و به واسطه پاکی، قداست و سادگی مورد احترام واقع شد. 🔹خانه‌ای که بنایش معمولی بود، سقفش از چوب خرما و سطحش با حصیر پوشیده شده و دیوارهای گلیش صداقت و صمیمیت را معنا می‌بخشید. از درون آن مکان نور خدا جلوه‌گر بود و سادگی فوق‌العاده اش همچون عطر نبوی مشام جانها را ساده زیستی از مشخصه‌های زندگی پیامبر خدا بود و این سنت در خاندان گرامیش نیز رعایت می‌شد. 🔸فاطمه زهرا (س) که نزدیکترین فرد به پیامبر (ص) بود، هیچگاه به دنیا و نعمت‌های زودگذر آن روی نیاورد و در رفع نیازها به اندکی بسنده می‌نمود زیرا پرورش یافته بوستان نبوت و آموزش دیده بزرگ عالم بشریت به شمار می‌آمد. 🔹قرآن می‌فرماید: «فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الآصال؛ [نور/۳۶] در خانه‌هایی که خدا رخصت داده که آنجا رفعت یابد و در آنها ذکر او شود و صبح و شام تسبیح و حمد ذات پاک او کنند». 🔸ابن عباس می‌گوید در مسجد پیامبر (ص) بودیم که یکی از حاضران آیه فوق را تلاوت نمود من از پیامبر پرسیدم آنها چه خانه‌هایی هستند؟ فرمود: خانه پیامبران و آنگاه با دست خویش به خانه فاطمه (س) اشاره نمود و فرمود: این خانه ساده زیستی از مشخصه‌های زندگی پیامبر خدا بود و این سنت در خاندان گرامیش نیز رعایت می‌شد.
📖 اولین ورودکننده به بهشت 🍃 پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم) فرمود: «اول شخص یدخل الجنة فاطمة (علیهاالسّلام)؛[۱] 🔸 نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود، فاطمه است!». 🍃 پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم) فرمود: «اول شخص یدخل الجنة فاطمة بنت محمد و مثلها فی هذه الامة مثل مریم فی بنی اسرائیل؛[۲] 🔸 نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود فاطمه دختر محمد است، و او در میان این امت همچون مریم در میان بنی اسرائیل است». 📚پی نوشت: ۱. ذهبی، محمد بن احمد، میزان الاعتدال، ج۲، ص۶۱۸.     ۲. متقی هندی، علی بن حسام، کنز العمال،ج۱۲، ص۱۱۰.  
هرگاه تهیدست و فقیر شدید با صدقه دادن با خدا تجارت کنید. امیرالمومنین علیه السلام حکمت ۵۸نهج البلاغه
حضرت لقمان عليه السلام: عَلَيْكَ بِقَبُولِ الْمَوْعِظَةِ وَالْعَمَلِ بِها فَإِنَّها عِندَ الْمُؤْمِنِ أَحْلى مِنَالْعَسَلِ الشَّهْدِ وعَلَى الْمُنافِقِ أَثْقَلُ مِنْ صُعُودِ الدَّرَجَةِ عَلَى الشَّيْخِ الْكَبيرِ موعظه را بپذير و به آن عمل كن، زيرا موعظه نزد مؤمن از عسل ناب شيرين تر است وبراى منافق از بالا رفتن از پله بر پير مرد كهنسال دشوارتر است اعلام الدين، صفحه79 امام علی علیه السلام: بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از غرور و خودخواهى وجود دارد حکمت 282 نهج البلاغه
24.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 قدرت بی شباهت (عج) از زبان آیت الله ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 عجل الله تعالی فرجه الشریف: 🍃هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستی ما نزدیک می سازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دوری گزیند، زیرا خداوند به طور ناگهانی انسان را می گیرد، در وقتی که توبه برایش سودی ندارد و پشیمانی او را از کیفر ما به خاطر گناهش نجات نمی دهد. «. . . فَیعْمَلُ کلُّ اِمْرِئٍ مِنْکمْ مَا یقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ لِیتَجَنَّبَ مَا یدْنِیهِ مِنْ کرَاهِیتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ اِمْرَأً یبْغَتُهُ فَجْأَةٌ حِینَ لاَ تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لاَ ینَجِّیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَی حَوْبَةٍ»:  📗بحار الأنوار ، جلد۵۳ ، ص۱۷۴
💢 در منابع اهل سنت رواياتي آمده است كه بر بدن حضرت زهرا (س) نماز خوانده است. آيا اين روايات صحيح است؟  ✅اولا در منابع اهل سنت روایت در این مورد وجود دارد. بيانگر اين نكته هستند كه ابو بكر بر پيكر حضرت زهرا (س) نماز خوانده است. اما اين روايات از نظر ضعيف هستند و در نتيجه حجت نيستند. ✅ثانیا از طرف ديگر در مقابل اين روايات، روايات صحيح بخاري و مسلم قرار دارند كه تصريح مي‌كنند، حضرت زهرا (س) تا آخر عمر با ابو بكر قهر بودند و با او صحبت نكردند:  فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ فَهَجَرَتْ أَبَا  بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّيَتْ ، و هنگامي‌كه از دنيا رفتند، امير مؤمنان عليه السلام در مراسم تجهيز و تشييع دختر رسول خدا (ص) آنها را با خبر نكردند و خود آن حضرت بر بدنش نماز خواند و دفن كردند:  فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عليها... اين روايت صحيح بر روايات ضعيف ديگر مقدم است و ثابت مي‌شود كه ابو بكر بر بدن ايشان نماز نخوانده است و تا آخر عمر آن حضرت از دست وي ناراحت و ناراضي بوده اند. ✅ثالثا بسياري از علماي بزرگ اهل سنت تصريح نموده اند كه ابو بكر بر بدن آن حضرت نماز نخوانده است. صحيح البخاري، ج 4، ص1549 عبد الرزاق صاحب كتاب «المصنف» روايت معتبر ديگري را نقل كرده است كه اميرمؤمنان عليه السلام حضرت زهرا (س) را شبانه دفن كردند، تا ابو بكر بر آن حضرت نماز نخواند: 6554 عبد الرزاق عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، وَعَمْرِو بْنِ دِينَارٍ، أَنَّ حَسَنَ بْنَ مُحَمَّدٍ أَخْبَرَهُ، أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم دُفِنَتْ بِاللَّيْلِ، قَالَ: فَرَّ بِهَا عَلِيٌّ مِنْ أَبِي بَكْرٍ، أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيْهَا، كَانَ بَيْنَهُمَا شَيْءٌ. حسن بن محمد خبر داده است كه فاطمه دختر رسول خدا صلي الله عليه وآله شبانه دفن شد، رواي مي‌گويد: علي (ع)اين كار را انجام داد تا ابو بكر بر پيكر ايشان نماز نخواند؛ زيرا ميان ابو بكر و فاطمه چيزي (ناراحتي) بود. الصنعاني، أبو بكر عبد الرزاق بن همام (متوفاي211هـ)، المصنف، ج 3، ص521، 
💢شيعه مدعی است فاطمه زهرا س را مورد اهانت قرار داده، پهلوي او را شكستند و خواستند خانه اش را آتش بزنند، سؤال اين است، علي که به ادعاي شیعیان، شجاع ترين فرد عرب بود چرا از همسرش دفاع نکرد؟! 1⃣ اميرمؤمنان عليه السلام در تمام دوران زندگي‌اش، مطيع محض فرمان‌هاى الهى بوده و آن‌چه او را به واكنش وا مى‌داشت، فقط و فقط اوامر الهى بود و هرگز به خاطر تعصب، غضب و منافع شخصى از خود واكنش نشان نمى‌داد. 2⃣ امام علی ع در جریان هجوم به خانه اش ابتدا با مهاجمان برخورد شدید نمود اما با تبعیت از همین اصل بود كه دست به شمشير نبرد. سليم بن قيس هلالى در کتابش برخورد با یکی از مهاجمان را نقل کرده و اشاره می کند که حضرت او را به شدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛ ولى به ياد سخن پيامبر صلى الله عليه وآله و وصيتى كه به او كرده بود. افتاد و فرمود: قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهى و عهدى كه پيامبر با من بسته است، نبود، مىدانستى كه تو نمىتوانى به خانه من داخل شوى. 3⃣ کار امیرالمومنین ع هنگام هجوم به خانه اش شبیه به کار رسول خدا ص هنگام شکنجه عمار و پدر و مادرش در مکه بود که این صحنه ها را از نزدیک می دید، اما کاری نمی کرد و خاندان یاسر را به صبر دعوت می کردو می فرمود: «اى خاندان ياسر! صبور باشيد كه وعده‌گاه شما بهشت است.» در حالی که غیورترین و شجاع ترین فرد عالم بود. 4⃣ دفاع از ناموس مساله ای فطری است اما دشمن قصد داشت تا با تعرض به حریم خانه امام علی ع او را به واکنشی وادارد که آنها را به هدف شوم می رساند و در این صورت علاوه بر خونریزی بین مسلمانان زمینه تبلیغات سوء بر علیه حضرت از جمله اتهام قتل حضرت زهرا س فراهم می شد چنانکه معاویه پس از کشتن عمار، با تبلیغات سوء امام علی ع را به دلیل آوردن همراهی عمار با حضرت در جنگ، مسئول کشته شدن او دانست. 📚خصائص الأئمة (عليهم السلام)، ص73. 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568. 📚الإصابة في تمييز الصحابة، ج 7، ص 712.
💢 آیا جریان پریشان کردن توسط حضرت زهرا(س) حقیقت دارد؟ در مقابل نامحرم این کار درست است؟ در پاسخ به این سوال به نکات ذیل توجه فرمایید: ✅نکته اول: در کتاب بحار الانوار نقل شده که: حضرت فاطمه زهرا( س )وقتى علی( ع )را به سوى مسجد بردند از خانه خارج شدند و فرمودند: «پسر عمويم را رها كنيد. قسم به كسى كه محمد) ص (را به پيامبرى برگزيد، اگر او را رها نكنيد مويم را پريشان مى كنم و پيراهن پيامبر را بر سرم مى گذارم و به درگاه خداوند ضجه مى كنم» بحار، ج 43، ص 47 ✅نکته دوم: خود علامه مجلسى از كتاب اختيار معرفه الرجال شيخ طوسى نقل مى كند که: پريشان كردن مو يا بلند كردن دست و حالاتى از اين قبيل كه دعا كننده به درگاه خداوند خود را به اين حالت در مى آورد تأثير در استجابت دعا يا نفرين دارد. منافاتى هم با عصمت آن حضرت ندارد. ✅نکته سوم: مراد از گفتار حضرت زهرا(س)قطعا از پریشان کردن مو, انجام اين عمل در برابر نامحرم نیست چرا که از شان دختر رسول اکرم(ص)این کار بعید است. بلکه مراد در تنهایی و در پیشگاه خداست که یکی از رسوم آن زمان بوده است. ✅چنانکه روایات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه پريشان كردن مو براى زن مناسب حالت دعا مى باشد، روايتى است كه امام صادق(ع) به خواهرشان به جهت مريضى فرزندش مى فرمايد: «لباست را بپوش و به پشت بام برو سپس مقنعه ات را بردار تا موهايت آشكار شود، سپس اين دعا را بخوان». خواهر امام صادق(ع)اين عمل را انجام مى دهد و در همان ساعت فرزندش خوب مى شود بحار، ج 92، ص 10
💢تاریخ نشان میدهد در زمان پیامبر خانه های مدینه و نداشته اند. پس ماجرای شهادت حضرت زهرا و روضه ها افسانه است يكى از شبهاتى كه اخيراً برخى از وهابي‌ها آن را با مانور فراوان و سر وصداى زياد مطرح كرده‌اند شبه نبود درب یا سقف در خانه های مدینه گذشته است. اما با بررسى روايات موجود در كتاب‌هاى شيعه و سنى اين نتيجه به دست مى‌آيد، كه در زمان رسول خدا صلى الله عليه وآله خانه‌هاى مدينه داراى درهاى چوبى بوده است. ✅✅علامه سيد جعفر مرتضى در پاسخ اين روايت مى‌گويد: علي عليه السلام از فقر ناراحت كننده‌اى كه خاندان پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم با آن دست و پنجه نرم مى‌كردند سخن مى‌گويد و از بذل و بخشش رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از اموال و نعمت‌هاى كه نزدش جمع شده بود ياد مى‌كند،‌ با اين كه دَرِ خانه‌هاى اهل بيت از چوب خرما؛ پس از پاك كردن از شاخ و برگش بود؛ ولى ديگران خانه‌هايشان از غير خرما بود و افزون برآن بر درهايشان پرده نيز آويزان كرده بودند. ✅✅ خداوند در قرآن كريم به صحابه و ديگر مسلمانان اجازه مى‌دهد كه از خانه‌هايى كه كليد آن در اختيار آنان هست ، غذا بخورند . بى‌ترديد خانه‌اى كه در چوبى و يا آهنى نداشته باشد، داشتن كليد براى آن بى‌معنا خواهد بود: 📚سوره مبارکه نور آیه 61👇👇 بر نابينا و افراد لنگ و بيمار گناهى نيست (كه با شما هم غذا شوند)، و بر شما نيز گناهى نيست كه از خانه‏هاى خودتان [بدون اجازه خاصّى‏] غذا بخوريد و همچنين خانه‏ هاى پدرانتان ... يا خانه‏اى كه كليدش در اختيار شماست، يا خانه‏هاى دوستانتان، بر شما گناهى نيست كه به طور دسته‏ جمعى يا جداگانه غذا بخوريد . این آیات و روایات بطلانی بر این موضوع است که خانه های مدینه درب نداشته اند.