هدایت شده از تحلیل و تبیین
20.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 #تحلیل_و_تبیین | بررسی و تحلیل ماهیت تمدن غربی، اصول فکری آن و چرایی تقابل آن با تمدن اسلامی
👆سخنان آقای دکتر محمدجواد لاریجانی در نشست آغارین همایش #ما_و_غرب در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از ثارالله ۱۴
۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «انقلاب کبیر اسلامی»
حضرت آیتالله خامنهای معتقدند انقلاب اسلامی حقیقتی برآمده از سنت الهی است که با رهبریِ دینی و حرکتِ مردمی درصدد تحقق اهداف و آرمانهایی چون استقلال ملی، عدالت، آزادی، حیات طیبه و در یک کلمه «حاکمیت اسلام» بوده و هست.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این مطلب ۲۰ جمله برگزیده از بیانات رهبر انقلاب دربارهی «انقلاب کبیر اسلامی» و ابعاد گوناگون آن را بازخوانی میکند:
 شبیهترین حادثه به معجزات انبیا، این حادثهی پیروزی انقلاب بود. ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
 انقلاب اسلامی یک حقیقت و برخاستهی از یک سنت الهی است؛ این را نمیشود از بین برد و یا متزلزل کرد. ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
 انقلاب اسلامی یک نوآوری بزرگ تاریخی بود که ملت ایران آن را در تاریخ خودش و تاریخ بشریت به ثبت رساند. ۱۳۸۷/۰۱/۰۱
انقلاب اسلامی که بزرگترین تحول و تغییر قدرت در طول تاریخ ما بود و اساس سلطنت و حکومت فردی را به حکومت مردمی تبدیل کرد، با نیروی مردم انجام گرفت. ۱۳۸۷/۰۲/۱۱
 انقلاب ما، یک انقلاب دینی و مذهبی است؛ هیچ تفسیر مادیای از این انقلاب نمیشود کرد. ۱۳۸۹/۰۷/۲۷
 انقلاب و نهضت امام، براى حاکمیت اسلام بود. ۱۳۷۸/۰۳/۱۴
هدف از همهی مبارزاتی که ملت ایران به رهبری امام بزرگوار انجام داد تا انقلاب به پیروزی رسید، تشکیل حیات طیبهی اسلامی بود. ۱۳۶۸/۱۱/۱۲
 آن مسألهی اساسی که در انقلاب اسلامی هدف اعلی و والا به حساب میآمد و میآید، عبارت از تزکیهی انسان است. ۱۳۷۰/۰۸/۰۱
 هدف انقلاب در درجهی اوّل این بود که نظامی در داخل کشور به وجود بیاورد که وابسته نباشد؛ بلکه مستقل باشد. ۱۳۷۴/۰۳/۱۴
 ارزشهایى که ما در انقلاب براى آنها مىخواهیم تلاش کنیم و کارمان براى آنهاست، دو مبنا و پایه دارد: مکتب و مردم. ۱۳۶۸/۱۱/۰۹
 مبارزهى با استکبار جزو ذات این انقلاب و جزو کارها و خواستههاى اصلى و اساسى این ملت است. ۱۳۷۷/۰۸/۱۲
 عدالت، شعار اصلى و هدف بزرگ انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى بوده و هست. ۱۳۸۴/۰۵/۱۲
 اصول انقلاب همان چیزهایی است که در وصیّتنامهی امام و در بیانات امام وجود دارد؛ اینها پایهها و ستونهای انقلاب است. ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
 شعارها و ارزشهای اصلی اینها است: استقلال، آزادی، مردمسالاری، اعتماد به نفس ملّی و خودباوری ملّی، عدالت، و برتر و بالاتر از همهی اینها تحقّق و پیاده شدن احکام دین و شریعت در کشور؛ این شعارها با همان طراوتِ اوّل حفظ شده است. ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
 از بزرگترین کارهای انقلاب اسلامی این بود که دست امریکا را کوتاه کرد. ۱۳۷۹/۰۷/۱۴
 انقلاب اسلامی و نظام اسلامی کشور را از وابستگی نجات داد؛ قیدوبندها را برداشت و راه ملت را باز کرد. ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
 انقلاب اسلامی اختناق نفسگیری که بر ملت ما حاکم بود را از بین برد، آزادی به این ملت داد. ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
 انقلاب به ملت و کشور ما عزت نفس داد. ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
 هر مسلمانی، هر جای دنیا بود، وقتی این انقلاب پیروز شد و امام در صحنه ظاهر شدند و پرچم اسلام و لاالهالّااللَّه بالا رفت، احساس کرد که پیروز شده است. ۱۳۷۳/۰۸/۱۱
 انقلاب یک مجموعهای از ستارههای درخشان آرمانی را بالای سر ما قرار داده و ما را به حرکت و پرواز و جهش به سمت این نقاط نورانی دعوت کرده است. ما هم امتحان کردیم و دیدیم که می توانیم پرواز کنیم و این پرواز ممکن است. ۱۳۸۸
هدایت شده از ثارالله ۱۴
۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «انقلاب کبیر اسلامی»
حضرت آیتالله خامنهای معتقدند انقلاب اسلامی حقیقتی برآمده از سنت الهی است که با رهبریِ دینی و حرکتِ مردمی درصدد تحقق اهداف و آرمانهایی چون استقلال ملی، عدالت، آزادی، حیات طیبه و در یک کلمه «حاکمیت اسلام» بوده و هست.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این مطلب ۲۰ جمله برگزیده از بیانات رهبر انقلاب دربارهی «انقلاب کبیر اسلامی» و ابعاد گوناگون آن را بازخوانی میکند:
 شبیهترین حادثه به معجزات انبیا، این حادثهی پیروزی انقلاب بود. ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
 انقلاب اسلامی یک حقیقت و برخاستهی از یک سنت الهی است؛ این را نمیشود از بین برد و یا متزلزل کرد. ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
 انقلاب اسلامی یک نوآوری بزرگ تاریخی بود که ملت ایران آن را در تاریخ خودش و تاریخ بشریت به ثبت رساند. ۱۳۸۷/۰۱/۰۱
انقلاب اسلامی که بزرگترین تحول و تغییر قدرت در طول تاریخ ما بود و اساس سلطنت و حکومت فردی را به حکومت مردمی تبدیل کرد، با نیروی مردم انجام گرفت. ۱۳۸۷/۰۲/۱۱
 انقلاب ما، یک انقلاب دینی و مذهبی است؛ هیچ تفسیر مادیای از این انقلاب نمیشود کرد. ۱۳۸۹/۰۷/۲۷
 انقلاب و نهضت امام، براى حاکمیت اسلام بود. ۱۳۷۸/۰۳/۱۴
هدف از همهی مبارزاتی که ملت ایران به رهبری امام بزرگوار انجام داد تا انقلاب به پیروزی رسید، تشکیل حیات طیبهی اسلامی بود. ۱۳۶۸/۱۱/۱۲
 آن مسألهی اساسی که در انقلاب اسلامی هدف اعلی و والا به حساب میآمد و میآید، عبارت از تزکیهی انسان است. ۱۳۷۰/۰۸/۰۱
 هدف انقلاب در درجهی اوّل این بود که نظامی در داخل کشور به وجود بیاورد که وابسته نباشد؛ بلکه مستقل باشد. ۱۳۷۴/۰۳/۱۴
 ارزشهایى که ما در انقلاب براى آنها مىخواهیم تلاش کنیم و کارمان براى آنهاست، دو مبنا و پایه دارد: مکتب و مردم. ۱۳۶۸/۱۱/۰۹
 مبارزهى با استکبار جزو ذات این انقلاب و جزو کارها و خواستههاى اصلى و اساسى این ملت است. ۱۳۷۷/۰۸/۱۲
 عدالت، شعار اصلى و هدف بزرگ انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى بوده و هست. ۱۳۸۴/۰۵/۱۲
 اصول انقلاب همان چیزهایی است که در وصیّتنامهی امام و در بیانات امام وجود دارد؛ اینها پایهها و ستونهای انقلاب است. ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
 شعارها و ارزشهای اصلی اینها است: استقلال، آزادی، مردمسالاری، اعتماد به نفس ملّی و خودباوری ملّی، عدالت، و برتر و بالاتر از همهی اینها تحقّق و پیاده شدن احکام دین و شریعت در کشور؛ این شعارها با همان طراوتِ اوّل حفظ شده است. ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
 از بزرگترین کارهای انقلاب اسلامی این بود که دست امریکا را کوتاه کرد. ۱۳۷۹/۰۷/۱۴
 انقلاب اسلامی و نظام اسلامی کشور را از وابستگی نجات داد؛ قیدوبندها را برداشت و راه ملت را باز کرد. ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
 انقلاب اسلامی اختناق نفسگیری که بر ملت ما حاکم بود را از بین برد، آزادی به این ملت داد. ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
 انقلاب به ملت و کشور ما عزت نفس داد. ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
 هر مسلمانی، هر جای دنیا بود، وقتی این انقلاب پیروز شد و امام در صحنه ظاهر شدند و پرچم اسلام و لاالهالّااللَّه بالا رفت، احساس کرد که پیروز شده است. ۱۳۷۳/۰۸/۱۱
 انقلاب یک مجموعهای از ستارههای درخشان آرمانی را بالای سر ما قرار داده و ما را به حرکت و پرواز و جهش به سمت این نقاط نورانی دعوت کرده است. ما هم امتحان کردیم و دیدیم که می توانیم پرواز کنیم و این پرواز ممکن است. ۱۳۸۸
تعليم و تربيت
بايد به فكر آن روز [آينده] بود و آن روز دست شماست؛ دست آموزش و پرورش، دست معلّمين و مربيان است. شما هستيد كه بايد امروز، آن روز را ترسيم كنيد. با چى؟ با تربيت جوان. شما اين عامل و اين گلوله را پرتاب مىكنيد؛ خودش به هدف مىخورد. شما بايد ماشه را بچكانيد و اين، همين كار تربيتى است كه شما بايد امروز انجام بدهيد.
دانشآموزانِ نونهالى كه در اختيار دستگاه فرهنگى كشور قرار دارند، عزيزترين و سرشارترين سرمايه و ذخيرهى آيندهى اين ملتند.
در بلندمدت، هيچ چيز به اندازهى تعليم و تربيت اهميت ندارد.
در محيط آموزش و پرورش بايد كارى بشود كه حتى يك استعداد، از ميان اين ميليونها نوجوان و جوان ايرانى هدر نرود.
شما مسئولان آموزش و پرورش، به حيث اينكه معلمان و برنامهها و بقيهى ابزار و ادوات كار در اختيار شماست، اولين سنگِ بناهاى شخصيت فكرى هر موجود بشرى را كه در اين كشور پهناور و بزرگ رو به رشد است، داريد مىگذاريد.
قدر تعليم و تربيت و معلمى كه يك سنگر فرهنگى است را بدانيد.
مردم هم، قدر معلمان و كارگزاران تعليم و تربيت را بدانند.
من به شما فرهنگيان عزيز مىگويم كه مسئلهى فرهنگ و تعليم و تربيت، مسئلهى اول در نظام ماست.
امروز دشمنان نمىخواهند دانشگاه و درس و مدرسه و معلم باشد.
دانشگاه
دانشگاه جهتدار و ديندار، به شدت متمايل به ارزشهاى انقلابى و اسلامى است.
دانشگاه كه قوام اصلى آن به استاد و دانشجوست، حقيقتاً پايهيى براى آيندهى كشور محسوب مىشود.
محيط دانشگاه، بايد محيط دينى باشد. بايد اين را تأمين كنيم. و اين نمىشود، مگر اينكه شما كه رؤسا و مسئولان دستگاههاى دانشگاهى كشور هستيد ... صددرصد با تعصب دينى و انقلابى و پايبندى شديد و اصرار بر اينكه بايد دين حاكميت پيدا كند و چترى بر زندگى محيط دانشگاه بزند، اين هدف را تعقيب كنيد. از كلمهى تعصب نترسيد. تعصب جاهلى بد است. عصبيتى كه از روى جهالت نباشد، خيلى هم خوب است. عصبيت، معنايش جهالت نيست.
دانشگاه نظام جمهورى اسلامى، بايد كسانى را تربيت بكند كه تكيهى اين نظام، به آنها باشد. يعنى اين نظام، از لحاظ علمى و عملى و مديريت و گشودن گرههاى ريز و درشت بر سر راه زندگى اين ملت، به آنها تكيه كند.
دانشجو
به نظر من، دانشجوى موفق كسى است كه خوب درس بخواند، خوب تهذيب اخلاق بكند و خوب ورزش بكند.
دانشجويان به عنوان نيروهاى متخصص در آينده كشور نقش مهمى خواهند داشت.
استاد
اگر آن استاد، يا آن مسئولى كه با اين معيارها تطبيق مىكند، مىگذاريد، اين را بايد ديگر همه احترامش كنند و واقعاً روى چشم بگذارند. دانشجو هم بايد او را احترام كند.
اگر دانشگاه ما دانشگاه اسلامى است، يكى از بزرگترين مظاهرش بايستى احترام بيش از حد معمول دنيا به اساتيد باشد؛ مخصوصاً از طرف شاگردان. شاگرد بايد به استاد، بىقيد و شرط احترام كند. اگر آن استاد بد هم است، بايد او را احترام كنند. فرض كنيد استاد كافرى را آوردند و در يك كلاس پُرحزباللهى گذاشتند. آيا اين حزباللهىها بايد به اين كافر احترام كنند، يا بايد اهانت نمايند؟ نخير، بايد احترامش كنند، از او تجليل نمايند، او را بر خودشان مقدّم بدارند؛ چون استاد آنهاست، هيچ دليل ديگر نمىخواهد. اين درحالى است كه گفتيم اين شخص اصلاً معتقد به اعتقاد اينها نيست؛ چه رسد كه استادى مؤمن و مسلمان باشد. بههرحال، احترام استاد در محيط دانشجويى و دانشگاهى بايستى خيلى محفوظ باشد.
علم و پژوهش
من شنيدهام كه در برخى از محافل سياسى حساس دنيا گفته شده كه ما نخواهيم گذاشت يك ژاپن اسلامى در اين منطقه بهوجود بيايد. آن ژاپن اسلامى، شما هستيد. اين حرف بيخود هم گفته نشده است؛ براى خاطر اينكه كشور ما بر حسب آمار از لحاظ - به قول رايج معروف - نرخ سرعت رشد علمى و تحقيقى در بُرههيى از زمان و در همين چند ساله، بالاترين نرخ رشد را در دنيا داشته است.
در بعضى از مراكز سياسى يا سياسى - علمىِ امريكا گفتهاند ما نمىخواهيم يك ژاپن اسلامى بهوجود بيايد! ژاپن اسلامى يعنى شما. گفتهاند نمىخواهيم بگذاريم ملت ايران از خود پيشرفت علمى نشان دهد. اينها حركت ملت ايران را مىبينند؛ اين خودباورى را مىبينند.
آنچه موجب نگرانى است، اين است كه مبادا نيروهاى مؤمن ما، ارزش كار علمى را در اين مملكت دست كم بگيرند.
اسلام دين «علم» و «پايبندى به ارزشهاى معنوى» است.
بايد علم و پژوهش را به عنوان يك باور عمومى در بياوريم تا يك همت همگانى بر اين كار گماشته شود؛ يعنى حقيقتاً مسئلهى كل نظام بشود.
بنده چند سال است مرتب به دانشگاهها سفارش مىكنم كه بياييد توليد علم كنيد؛ كار هم دارند مىكنند، اما اين كار اگر با روحيهى علمباورى و بارور شدن ذهن انسان براى توليد علم همراه نباشد، ابتر خواهد بود.
در دانشگاههاى ما به طور جدى بايد روى آن چيزهايى كه مربوط به بخش پژوهش است، تكيه شود. مىتوان دانش فنى را وارد كرد - كمااينكه الان داريم اين كار را مىكنيم؛ دانش فنىِ يك پديدهى صنعتى را وارد مىكنيم - ليكن اين مثل آن است كه ما در چاهى آب دستى بريزيم تا بتوانيم بعد همان آب را استخراج كنيم؛ براى بلند مدت، اين كار فايدهيى ندارد؛ بايد علم از درون بجوشد؛ آن هم بر طبق آنچه كه مورد احتياج كشور است. بنابراين بايد بر جريان علم در كشور، درونزايى حاكم باشد؛ اين كار بايد در دانشگاهها جدى گرفته شود؛ افزايش سهم بودجهى پژوهش، يكى از اين كارهاست.
علم و پژوهش، براى كشاورزى و صنعت و معدن و بسيارى از بخشهاى ديگر كشور مقدمه است.
مسئلهى علم و توليد علم و شكوفا كردن استعدادها در داخل، يك امر جدى و حياتى است.
ملت ايران به دنيا كم، چيز ياد نداده است. ملت ما چند قرن، دانش، صنعت، پيشرفت، علم، فرهنگ و فلسفهى خود را به دنيا ياد داده است.
موضوع علم و پژوهش در كشور، يك موضوع جدى است؛ ... از جملهى چيزهايى است كه زيرساخت همهى پيشرفتهاى كشور در امور توسعهى مادى و صنعتى و به تبع آن مالى و سياسى و بينالمللى است.
ما بايد از محاصرهى موجود كه كشورهاى جهان سوم در آن قرار گرفتهاند، خودمان را خارج كنيم. اين فقط وظيفهى ما نيست، بلكه وظيفهى همهى ملتهاى دنياست كه در دورهيى از كاروان علم عقب ماندند. من اعتقاد راسخم - كه اين اعتقاد با نظر خبرگان و كارشناسان فن تأييد شده است - اين است كه ما مىتوانيم اين كار را بكنيم. اين مُهر «نمىتوانيم» و «نمىتوانيد» را كه يكى از بخشهاى عمدهى سياست فرهنگى دشمنان بوده، بايستى از ذهن خودمان پاك كنيم.
جنبش نرمافزارى
ما شعار نهضت نوآورى علمى و جنبش نرمافزارى را مطرح كردهايم؛ انتظار اين بوده است كه اهل علم، اهل دين، اهل قلم، اهل دانشگاه و اهل حوزه در اين جهت حركت كنند، و بسيارى حركت كردهاند؛ اما مىبينيم بعضى با اين نياز حقيقى - كه حركت علمى، نياز حقيقىِ اين كشور است - همراهى نكردند.
دانشگاه بايد بتواند يك جنبش نرمافزارىِ همهجانبه و عميق در اختيار اين كشور و اين ملت بگذارد تا آن كسانى كه اهل كار و تلاش هستند، با پيشنهادها و با قالبها و نوآوريهاى علمىِ خودى بتوانند بناى حقيقى يك جامعهى آباد و عادلانهى مبتنى بر تفكرات و ارزشهاى اسلامى را بالا ببرند.
اين خود يك حقيقت و توقع بجايى است كه بايد اهل علم در محيط دانشگاه به توليد علم، به نگاه مبتكرانه و سازنده در زمينهى علم - به همان چيزى كه بنده از آن به نهضت نرمافزارى در محيط علمى تعبير كردم - بپردازند؛ ما نياز به اين موضوع داريم. البته دستگاههاى دولتى بزرگترين مسئوليت را دارند.
نسل دانشپژوه و محقق و پژوهندهى كشور ما بداند؛ امروز اگر برترى علمى با غربىهاست، در آيندهى نه چندان دورى با همت و ارادهى شما مىتوان كارى كرد كه فردا آنها از شما ياد بگيرند.
مرزهاى دانش را بشكنيد. اينكه من مىگويم نهضت نرمافزارى، انتظار من از شما جوانها و اساتيد اين است. توليد علم كنيد. به سراغ مرزهاى دانش برويد. فكر كنيد. كار كنيد. با كار و تلاش مىشود از مرزهايى كه امروز دانش دارد، عبور كرد؛ در بعضى رشتهها زودتر و در بعضى رشتهها ديرتر.
حوزه
روحانيت
[روحانيت] بودند كه با ستمگران به مبارزه برخاستند و پناه مظلومان و مستضعفان شدند.
از خصوصيات روحانيت شيعه اين بوده كه هميشه با مردم بوده است.
اگر زحمات حوزههاى علميه از آغاز تا امروز نبود، يقيناً چيزى از دين و حقايق دينى باقى نمىماند.
بهعقيدهى من يكى از واجبات هر طلبهيى اين است كه كتابهاى آقاى مطهرى را يك دور از اول تا آخر با دقت بخواند و مباحثه كند.
حوزههاى علميه، مزرع علماى دين و پرورشگاه نهالهاى بالندهى فقاهت در آينده است.
روحانيون بايد دانشجويان را همانند فرزندان خود مورد محبت و عطوفت قرار دهند.
روحانيون مظهر اسلام هستند.
طلبه و روحانى، بايستى ساده باشند و مظهر سادگى روحانيت هم، سادگى طلبگى است.
عالم دين بايد فكر سياسى روشن و زنده و متناسب با زمان داشته باشد.
محبوبيت روحانيت در تجمل و اشرافيگرى او نيست، در سادگى و بىپيرايگى اوست.
نسبت شهدايى كه بعد از انقلاب، در كسوت روحانيت به شهادت رسيدند؛ بيش از دو برابر نسبت شهدايى است كه از بقيهى قشرهاى مردم، به شهادت رسيدند.
وحدت دين و سياست اين است كه حوزههاى علميه هرگز از سياست دور نشوند.
وحدت حوزه و دانشگاه
وحدت حوزه و دانشگاه خيلى دشمن دارد. از كثرت دشمن، كشف كنيد كثرت اهميت را.
تبليغ
بايد با عمل و زبان تبليغ كرد.
برادرها، اگر پول و امكانات هنرى نداريم، اگر فعلاً ترجمهى قرآن، به زبان سعدى زمانه نداريم؛ مىتوانيم كه اخلاق داشته باشيم؛ «المؤمن بُشره فى وجهه و حزنِه فى قلبه». آن چيزى را كه بايد ابراز كنيد، با اخلاق سراغ دلهاى جوانان برويد؛ ما يك راه ميانبُر داريم و آن، زبان خوش است. روحهاى جوانها، وراى قالبهاى آنهاست؛ آن وقت، تبليغ انجام خواهد شد.
گاهى اوقات يك مبلّغ، كارى مىكند كه صد فقيه نمىتوانند آن كار را بكنند.
فلسفه
آميزش عرفان با فلسفه در فلسفهى جديد - يعنى فلسفهى ملاصدرا - بهخاطر اين است كه فلسفه وسيله و نردبانى است كه انسان را به معرفت الهى و خدا مىرساند؛ پالايش مىكند و در انسان اخلاق بهوجود مىآورد.
راه فلسفه بايد راه تدين و افزايش ارتباط و اتصال انسان به خدا باشد؛ اين را بايد در آموزش فلسفه، در تدوين كتاب فلسفى، در دروس فلسفى و در انجمن فلسفه رعايت كرد.
«فلسفه» براى نزديك شدن به خدا و پيدا كردن يك معرفتِ درست از حقايق عالم وجود است؛ لذا بهترين فلاسفهى ما - مثل ابنسينا و ملاصدرا - عارف هم بودهاند.
فلسفه و كلام و عرفان وجوه تفارقى دارند، وجوه اشتراكى هم دارند؛ ما بايد اينها را به عنوان علوم عقلى يا به يك معنا حكمت، كه شامل همهى اينها بشود، مورد توجه قرار دهيم و دنبال كنيم.
فلسفهى اسلامى پايه و دستگاهى بوده كه انسان را به دين، خدا و معرفت دينى نزديك مىكرده است.
نبايد بگذاريم فلسفه به يك سلسله ذهنيات مجرد از معنويت و خدا و عرفان تبديل شود؛ راهش هم تقويت فلسفهى ملاصدراست؛ يعنى راهى كه ملاصدرا آمده، راه درستى است. آن فلسفه است كه انسان را وادار مىكند هفت سفر پياده به حج برود و به همهى زخارف دنيوى بىاعتنايى كند.
فقه
آن اسلامى كه متكى به فقاهت و فقها نباشد، اسلام انقلاب نيست.
اسلام واقعى، اسلامى متكى بر دانش و بينش فقهاى اسلامى است.
فقاهت شيعه پايههاى بسيار مستحكمى داشته و دارد.
فقه سنتى يعنى فقهى كه بر اساس اسلام، حديث، متون و احكام اسلامى استخراج شود.
ما بايد به طرف هرچه بيشتر پياده كردن فقه اسلامى برويم.
دانش آموز
آيندهى مملكت در دست دانشآموزان است.
اينكه من روى مسائل مربوط به دانشآموز و آموزش و پرورش و مسائل تحصيل و تربيت، اين همه تكيه مىكنم و هرجا و با هر كسى كه احساس بكنم به نحوى با مسائل تعليم و تربيت ربط دارد ارتباط برقرار مىكنم و نظرم را مىگويم، دنبال كار را مىگيرم، به خاطر اين است که من از آينده مىترسم.
دانشآموزان نونهالى كه در اختيار دستگاه فرهنگى كشور قرار دارند، عزيزترين و سرشارترين سرمايه و ذخيرهى آيندهى اين ملتند.
سربازان حقيقى انقلاب شما هستيد و انقلاب، چشمانتظارِ شماست.
كتاب و كتابخوانى
لازم است كه مردم را كتاب خوان بكنيم؛ اما از اين واجبتر، آن است كه استعداد نويسندگى را در بين مردم پيدا كنيم و توليد كتاب بكنيم.
امروز كتابخوانى و علمآموزى، نه تنها يك وظيفهى ملى، كه يك واجب دينى است.
براى يك ملت، خسارتى بزرگ است كه افراد آن، با كتاب سر و كارى نداشته باشد.
توقع من از همهى مردم اين است كه كتاب و كتابخوانى را جدى بگيرند.
در جامعهى اسلامى، كتابخوانى بايد همگانى و فراگير شود.
در جامعهى كتابخوان، پديدآورندهى كتاب و عرضهكنندهى آن، بايد گرامى داشته شود.
دين و دنياى بشر و جسم و جان انسان، به بركت كتاب تأمين و تغذيه مىشود.
فرآيند كمال بشرى به وسيلهى كتاب تحقق مىيابد.
كتاب خواندن براى يك ملت، يك فريضه و يك واجب است.
كتابخوانى بايد همانند كارهاى روزانه در زندگى مردم وارد شود.
كتاب خوب، يكى از بهترين ابزارهاى كمال بشرى است.
كتاب، دروازهيى به سوى جهان گستردهى دانش و معرفت است.
كتاب، مادر تمدنها و نيز عصارهى آنها است.
كتاب يكى از ارزشمندترين فرآوردههاى بشرى و گنجينهى بزرگترين ثروتهاى بشر، يعنى دانش و تحقيق است.
من مىگويم بايستى جوانان، پيران، مردان، زنان، شهريها، روستاييها و هر كسى كه با كتاب مىتواند ارتباط برقرار كند، بايد كتاب را در جيبش داشته باشد و تا يك جا بيكار نشست - مثل اتوبوس، تاكسى، مطب پزشك، اداره، درِ دكان وقتى كه مشترى نيست، در خانه به هنگام اوقات فراغت - كتاب را دربياورد و بخواند.
روشنفكر
اين روشنفكرىِ دوران قاجار است كه بيمار متولد شد. روشنفكرى ايران متأسفانه بيمار و وابسته متولد شد يك چند نفر هم كه آدمهاى سالم و خالصى بودند، گم شدند. بعضى از آنها وابسته به روسيهى آن روز - مثل ميرزا فتحعلى آخوند زاده - يا وابستهى به اروپا و غرب - مثل ميرزا ملكم خان و امثال آنها - بودند.
به نظر ما روشنفكرى، نه ضديت با مذهب دارد، نه ضديت با تعبّد. انسان مىتواند روشنفكر باشد و «بهشتى» يا «مطهرى» يا «باهنر» بشود.
تقليدِ حرفِ اين و آنكه روشنفكرى نيست! روشنفكر اين جوانِ مسلمانى است كه امروز دارد حرفى مىزند كه هنوز كه هنوز است، شرق و غرب دنيا در فهم حقيقت آن، درماندهاند! قبول دارند كه اين انقلاب هست، ولى هنوز نمىدانند چيست!
در روشنفكرى حقيقى، آفرينش هست، نوآورى هست، اتكا به جوشش درونى هست.
روشنفكر حقيقى، جماعت حزباللَّهاند. روشنفكر اينها هستند. غير جماعت حزباللَّه، يا مرتجعند، يا وابستهاند، يا مقلدند؛ آن هم مقلدهاى بد و زشت!
غربِ مسلطِ به تكنولوژى و علم، آن روزى كه خواست در ايران، پايگاه تسلط خود را مستحكم بكند، از راه روشنفكرى وارد شد. از ميرزا ملكم خانها و امثال آنها، تا تقىزادهها استفاده مىكرد.
من همينقدر به شما بگويم كه من سالهاى سال با محيط روشنفكرى كشور، دمساز و دمخور بودهام، آدمهايش را ديدهام، آدمهاى خوبى را كه در اين محيط وارد شدند، ديدهام؛ و بعد چگونه خارج شدهاند! يعنى محيط روشنفكرى يك محيط عجيبى است؛ و روى اين محيط خيلى سايش هست.
كامپيوتر، ارتباطات
امروز دنيا دنياى امواج است. با امواج و كامپيوتر همهى مفاهيم از اين طرف به آن طرف دنيا منتقل مىشود.
زمانهى ما زمانهى ارتباطات نزديك است، اما اين ارتباطات نزديك هميشه به سود شيطان و شيطنتها نيست؛ به سود معنويتها و اصالتها هم هست.
فنآورى پيشرفته و دانش پيچيدهى بشرى همان قدر كه سهولت و سرعت را در اختيار مردم عادى گذاشته، به همان اندازه و بيشتر، امكانات و سهولت و سرعت را در اختيار انگيزههاى ناپاك قرار داده است.
كامپيوتر براى دورهى آينده مثل خط است؛ بايد بتوانيد از آن استفاده كنيد. اين ابزارى است كه همهى دنيا را در خودش مُندَمِج مىكند.
كامپيوتر براى دورهى آينده مثل خط است؛ همچنان كه امروز اگر كسى بلد نباشد بخواند و بنويسد، در مقابل او هيچ چيز نيست.
سوادآموزى
اگر نتوانيم معضل بىسوادى را حل كنيم، اصل انقلاب و ايدههاى آن لطمه خواهد خورد.
براى گسترش سواد و زدودن بىسوادى، همهى دستگاهها و كل نظام بايد حركت و احساس مسئوليت كنند.
بىسوادى لكه ننگ براى يك ملت است.
نهضت سوادآموزى، يك نهضت دينى و يك وظيفهى اسلامى است و كسانى كه در اين راه تلاش مىكنند، بايد با اين نيت گام بردارند.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved

هدایت شده از شباب پرس|shababpress
52.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دستپاچگی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات پهپادی حزبالله
🔹شباب پرس؛ برترین اخبار درباره لبنان و فلسطین را اینجا بخوانید
https://eitaa.com/joinchat/1209204789Ce03d4ce525
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✌حقوق بشر ادعایی آمریکا مورد تأیید دنیا نیست
✏️ رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: امروز حقوق بشر آمریکایی که در بوقهای گوناگونی دمیده میشود، دیگر کسی را فریب نمیدهد.
✏️ این وضعی که امروز در لبنان هست، این وضعی که در غزّه هست، این وضعی که در فلسطین هست، این جنایتی که عوامل رژیم صهیونیستی در این منطقه با کمک آمریکا، با دخالت آمریکا، با شرکت آمریکا دارند انجام میدهند، این دیگر اجازه نداده که حقوق بشرِ ادّعائیِ غلطِ بیمعنیِ آمریکایی مورد تصدیق و تأیید کسی در دنیا قرار بگیرد. حقوق بشر دیگر معنایی ندارد.
🔹️بخشی از بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان. ۱۴۰۳/۸/۱۲
🔸متن کامل بیانات:
khl.ink/f/58192
هدایت شده از ثارالله ۱۴
🎥 روایت شنیدنی صادق زیباکلام از دیکتاتوری و مزدور بودن محمدرضاشاه پهلوی:
🔺تا دلتان بخواهد از دیکتاتوری محمدرضاشاه و وابستگی وی به دولتهای خارجی در روایات دربار و خاطرات نزدیکانش وجود دارد!
#نشر_حداکثری_با_شما
🇮🇷 #اتحادیه_عماریون
🔺#همدلی
🔻#انقلابی_گری
@khakestary_amar
🎥محمدجواد لاریجانی: تصمیم ما ساخت سلاح هستهای نیست/ در صورت نیاز فاصله کوتاهی تا ساخت آن داریم
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔺 مهمترین رویدادهای ایران و جهان در روزی که گذشت
#وعده_صادق #ایران_قوی #ایران
🔹 سرلشکر سلامی: یقیناً پیروزی از آن ملت لبنان است
🔸قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعلام کرد؛ شهادت سردار مازندرانی بر اثر سانحه هوایی در جنوب شرق کشور
🔹موفقیت ماهواره «چمران ۱» در انجام یک مأموریت استراتژیک
🔸 نگرانی وزیر خارجه مصر از کشیده شدن منطقه به جنگ فراگیر در گفتوگو با عراقچی
🔹 نمایندگی ایران ادعای جذب ایرانیان برای ترور مقامات اسرائیلی را بیاساس دانست
🔸عملیات پهپادی مقاومت اسلامی عراق به شمال سرزمینهای اشغالی/حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق
🔹 سند مظلومیت و استقامت فرمانده مقاومت در برابر صهیونیستها؛ سنوار سه روز را بدون غذا گذراند
🔸توافق فتح و حماس درباره تشکیل کمیته تکنوکرات برای اداره نوار غزه پس از پایان جنگ
🔹 بازداشت ۴ نفر از جمله سخنگوی نتانیاهو به اتهام درز اطلاعات محرمانه/ گانتس و لاپید: نتانیاهو مسئول است
🔸 در راستای محاصره بیشتر فلسطینیان؛ تلآویو قطع رسمی ارتباط خود با «آنروا» را اعلام کرد
🔹رئیس موساد: شانس دستیابی به توافق جزئی با حماس اندک است
🔸 لهستان: دیگر نباید امنیت اتحادیه اروپا را به آمریکا بسپاریم
🔹«گاردین» به نقل از صاحبنظران سیاسی: با بازگشت ترامپ باید منتظر حکومت فاشیستی باشیم
@marsad
🏴 #فاطمیه_سلاماللهعلیها
👇#لطفا_متن_زیر_را_با_دقت_بخوانید
⚫️ قابل توجه عزاداران حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها
🏴حرمت ایام فاطمیه (سلام الله علیها)
😔از آنجا که تاریخ شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها تا قیام حضرت ولیعصر ارواحنا فدا بر همگان همانند قبر مطهرشان مخفیست
🥀 حفظ حرمت ایام فاطمیه در هر دو تاریخ شهادتی که نقل شده است بر همگان واجب است.
✍ با توجه به بیانات ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ایی (حفظه الله)
🌷در ایام فاطمیه ۲ روز قبل از شهادت
و ۲ روز بعد از شهادت و روز شهادت در
مجموعا ۵ روز فاطمیه اول و ۵ روز فاطمیه دوم ، باید مسلمین حرمت مادر سادات را حفظ نمایند.
✍جهت تاریخ زدن مراسمات شادی و عروسی دقت لازم را داشته باشید که در تاریخهای ذیل مراسمی جهت حفظ حرمت مادر سادات گرفته نشود 👇👇
🏴(فاطمیه اول بنابر سیزدهم جمادی الاولی)
⚠️چهارشنبه: ۱۴۰۳/۸/۲۳
⚠️پنج شنبه: ۱۴۰۳/۸/۲۴
⚠️جمعه: ۱۴۰۳/۸/۲۵ (روز شهادت)
⚠️شنبه: ۱۴۰۳/۸/۲۶
⚠️یکشنبه: ۱۴۰۳/۸/۲۷
🏴(فاطمیه دوم بنابر سوم جمادی الثانی)
⚠️سه شنبه: ۱۴۰۳/۹/۱۳
⚠️چهارشنبه: ۱۴۰۳/۹/۱۴
⚠️پنج شنبه: ۱۴۰۳/۹/۱۵ (روز شهادت)
⚠️جمعه : ۱۴۰۳/۹/۱۶
⚠️شنبه: ۱۴۰۳/۹/۱۷
❌به حرمت مادر سادات ثواب انتشـــــاراین پیام فاطمی باشما
🍃🕊🍃
✍بدبختی اینجاست وقتی به ریشه مشکلات پرداخته میشه یک عده از همین مردم هم با دلخوش شدن به وعده های پوچ و سبکی مثل رفع فیلترینگ و آزادی پوشش و... عملا در حال حمایت از همه تصمیماتِ غلط و تورم زای اقتصادی دولتی هستن که در حال کوچیک کردن سفره همین مردم هست.
و همین الان که در حال نوشتن این متن هستم باز همین جماعت در حال نوشتن پیامهای فحاشی و ناسزاگویی به من هستن.
اشکالی نداره...
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
هدایت شده از KHAMENEI.IR
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ جدید KHAMENEI.IR | قدرت؛ راه تأمین امنیت
👆 اشاره اخیر رهبر انقلاب اسلامی به نقش عنصر ضروری «قدرت ملّی» در تأمین امنیت کشور
✏️ رهبر انقلاب: ملّت باید روزبهروز خودش را بیشتر تقویت کند. ایرانِ قوی است که میتواند از خودش دفاع کند، میتواند امنیّت خودش را، پیشرفت خودش را تأمین کند، میتواند به دیگران هم از تفضّلات این پیشرفت و این قوّت کمک برساند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از صراط مستقیم
📄 #اطلاعیه
💢جلسه درس اخلاق هفتگی💢
🎙سخنران: استاد تحریری
🗓 سهشنبه ۱۵ آبان ماه ١۴٠۳
🕰 بعد از نماز مغرب و عشاء
📍ناصر خسرو-کوچه مروی-مسجد حوزه علمیه مروی
#صراط_مستقیم
✍کانال نشر بیانات استاد تحریری
💠 صراط مستقیم