#خطبه_فدکیه قسمت 39
فـ {إِنْ تَكْفُرُوا اَنْتُمْ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً فَاِنَّ اللّهَ لَغَنِىٌّ حَمِيدٌ} .
{أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ لايَعْلَمُهُمْ اِلَّا اللّهُ، جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَرَدُّوا اَيْدِيَهُمْ فى اَفْواهِهِمْ وَ قالُوا اِنّا كَفَرْنا بِما اُرْسِلْتُمْ بِهِ وَ اِنّا لَفِى شَكٍّ مِمّا تَدْعُونَنا اِلَيْهِ مُرِيبٍ}.
ألا وَ قَدْ قُلْتُ الَّذِى قُلْتُ عَلىٰ مَعْرِفَةٍ مِنِّى بِالْخَذْلَةِ الَّتِى خامَرَتْكُمْ وَ الْغَدْرَةِ الَّتِى اسْتَشْعَرَتْها قُلُوبُكُمْ .
و لٰكِنَّها فَيْضَةُ النَّفْسِ وَ نَفْثَةُ الْغَيْظِ وَ خَوَرُ القَناةِ وَ ضَعْفُ الْيَقِينِ وَ بَثَّةُ الصَّدْرِ وَ مَعْذِرَةُ الْحُجَّةِ.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
پس {اگر شما و تمامى زمينيان كفر ورزند، خداوند را زيانى نخواهد بود؛ چرا كه او تنها بىنياز و ستوده است}. (ابراهيم / ۸)
{مگر خبر پيشينيان به شما نرسيده چون: قوم نوح و عاد و ثمود و نيز آنان كه از پس ايشان آمدهاند و داستانشان را جز خداوند نداند؛ چرا كه پيامبرانشان همراه دلايل روشن آمدند و آنان دستان در دهانها نهاده، گفتند: ما به رسالت شمايان كافريم و به آن چه ما را به آن میخوانيد، در شك و ترديديم}. (ابراهيم / ۹) [از ايشان درس عبرت آموزيد.]
هان! همانا آنچه گفتم از روى شناخت گفتم، می دانم كه تنها گذاشتن من، با روح شما آميخته و بىوفايى و فريب، دلهايتان را فرا گرفته است. (و هرگز به یاری من بر نخواهید خاست)
ليكن سخنان امروزم به خاطر این بود كه جانم بر لب رسيده و اندوهم ژرف و نيروى جانم كاسته و ايمان شمايان به سستى گراييده و اندوه و غصهام فراوان است و برای آن بود که عذر شما را قطع و حجت را تمام كنم؛
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
#Fadak_Sermon(39)
So,
'…even if you and all who are in the earth become [thankless and] disbelieve, Allah is the Praiseworthy Absolute,( Ibrahim 14/ 8).’
'…has there not come to you the news of those who were before you – the people of Noah, ‘Ad’s, and Thamūd's, and of those after them whom no one knows but Allah. Their messengers brought them apparent proofs but they merely stuffed their hands into their mouths saying: ‘We certainly disbelieve in what you have been sent with, and we are in grave doubt about what you are inviting us [to do], (Ibrahim 14/ 9).’
Beware! I have said what I had to say on the basis of my thought and knowledge on the dereliction of obligations that has come on you, and the betrayal that your hearts have accepted.
However, all this is the result of the welling up of the soul,
And the explosion of my anger,
And the emission of the heart,
And the presentation of my true arguments.
#فضائل_فاطمی_قرآن_روایت شماره 17
إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا
به يقين ابرار از جامى مىنوشند كه با عطر خوشى آميخته است.
سوره انسان آیه 5
🌺عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِيَّةِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ: كُلُّ مَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ إِنَ الْأَبْرارَ فَوَ اللَّهِ مَا أَرَادَ بِهِ إِلَّا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ فَاطِمَةَ وَ أَنَا وَ الْحُسَيْنَ لِأَنَّا نَحْنُ أَبْرَارٌ بِآبَائِنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ قُلُوبُنَا عَلَتْ بِالطَّاعَاتِ وَ الْبِرِّ وَ تَبَرَّأَتْ مِنَ الدُّنْيَا وَ حُبِّهَا وَ أَطَعْنَا اللَّهَ فِي جَمِيعِ فَرَائِضِهِ وَ آمَنَّا بِوَحْدَانِيَّتِهِ وَ صَدَّقْنَا بِرَسُولِهِ.
محمّد بن حنفيه از حسن بن على عليه السلام نقل كرد كه فرمود هر چه در قرآن مجيد لفظ: «ان الابرار» هست بخدا سوگند جز على بن ابى طالب و فاطمه و من و حسين كسى ديگرى را منظور نكردهاند زيرا ما پاكان و نيكان از نظر پدرها و مادرانيم و دلهاى ما شيفته اطاعت خدا و نيكوكارى است و از دنيا و علاقه بآن بيزار است و در تمام فرائض و واجبات خدا را اطاعت نمودهايم و به یكتایى او ايمان داريم و پيامبرش را تصديق نمودهايم.
📕بحارالانوار، ج24، ص3
#یک_سوال_یک_پاسخ #فاطمیه
⁉️سوال: آیا فدک هبه ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت زهرا سلام الله علیها بود یا به عنوان ارث به حضرت زهرا سلام الله علیها تعلق پیدا کرد ؟
📋پاسخ :
برخی تصور می کنند که فدک از اموال پیامبر اکرم بود که به حضرت زهرا سلام الله علیها به ارث رسیده بود و ابوبکر به مصالحی و با استناد به دلایلی آن را برای مصلحت جامعه مسلمین گرفت!
اما طبق مستندات متعدد در کتاب های مختلف، بعد از آن که آيه ی وَ آَتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ سوره إسراء/آيه26 نازل شد، پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فدک را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها بخشيد و از آن زمان، فدک، ملک شخصي آن حضرت بود.
💡جلال الدین عبدالرحمن سیوطی، از علمای اهل سنت در «تفسیر الدر المنثور»، جلد نهم، صفحه 320 در مورد جریان فدک از علمای مختلف از جمله بَزّار و ابن ابی حاتِم نقل می کند و همه این افراد نیز از ابوسعید خدری نقل می کنند که وقتی آیه 26 سوره مبارکه اسراء نازل شد، رسول خدا صلی الله علیه وآله فدک را تقدیم به حضرت زهرا(سلام الله علیها) کردند.
📚همچنین در کتاب «فتح القدیر» نوشته شوکانی، در جلد سوم، صفحه 311 همین نقل وجود دارد که رسول خدا صلی الله علیه وآله فدک را تقدیم حضرت زهرا(سلام الله علیها) کردند.
‼️بنابراین، اصل جریان فدک مورد پذیرش بوده و در مورد آن روایت موجود است. همچنین در دیدگاه تاریخی نیز این مساله قابل اثبات است.
🏴 برنامه مراسم عزاداری فاطمیه در حضور رهبر انقلاب اسلامی
دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیهای اعلام کرد مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) بدون حضور جمعیت برگزار میشود و مشروح برنامههای عزاداری در حضور رهبر انقلاب اسلامی از شبکههای تلویزیونی پخش خواهد شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض تسلیت بهمناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها به اطلاع میرساند مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره)، امسال نیز به علت تداوم شیوع بیماری و لزوم رعایت کامل شیوهنامههای بهداشتی، بدون حضور جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و یک مداح از دوشنبه (۱۳ دی) تا جمعه (۱۷ دی) پس از نماز مغرب و عشاء برگزارمیشود. مشروح برنامههای عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی هر شب از شبکه یک سیما و سایر شبکههای تلویزیونی پخش خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍نظر رهبر انقلاب در باره علامه مصباح یزدی ره.
◼️سالگرد رحلت فقیه فیلسوف علامه مصباح یزدی رحمه الله علیه.
🔴 *#من_مصرف_میکنم_پس_هستم!*
🔹 *نگاه مدرن به طبیعت و بهرهکشی بیحدوحصر از آن منجر به فجایع زیست محیطی شده است که عواقبش دامن همه جهانیان را گرفته است. سبک زندگی؛ که بر مبنای مصرف بیشتر مساوی با رفاه بیشتر بنا نهاده شده اگرچه توانسته رونق و توسعه اقتصادی ایجاد کند اما در دراز مدت نتیجهای جز انقراض و نابودی نداشته و ندارد.*
🔹 *زمین در حال گرمتر شدن است. میزان کربن تولید شده در هوا به شدت افزایش یافته و بسیاری گونههای گیاهی و جانوری در معرض نابودیاند.*
🔹 *قصه تلختر اینکه همه ما تا اندازهای تبدیل به سوژههایی شدهایم که خودمان، خوشبختیمان، آیندهمان را در تصرف خرید کالا و خدمات تعریف میکنیم و هر کدام بر اساس دایرهای که توان مالیمان تعیین میکند نه بر مبنای نیاز که بر مبنای لذتی که میبریم مرتبا در حال خرید و مصرفیم.*
🔹 *من هر سال یا هر ماه روسری که به تازگی مد شده میخرم نه برای اینکه به آن نیاز دارم بلکه برای لذتی که از داشتن آن میبرم. لذتی که نهایتا بهرهکشی بیشتر از منابع باقیمانده زمین، مصرف بیشتر و درنهایت پسماند و زباله بیشتر را در پی دارد. و اما از این تلختر اینکه سهم ما از آلودگیهای زیست محیطی به شدت نابرابر است.*
🔹 *یعنی در واقع کسانی که کمترین سهم در نابودی زمین و کمترین امکان میزان مصرف کالا و خدمات را داشتهاند، بیشترین هزینه را پرداخت خواهند کرد. طبقات محروم با کار در مشاغل پُرخطر و در معرض آلودگی به جهت نیاز مالی، با زندگی در مناطق در معرض آلودگی به علت ارزانتر بودن و .. بیشترین آسیب را خواهند دید و این بیعدالتی عمیقا دردناک است!*
🔹 *این وضعیت بحرانی اگر چه تا اندازه زیادی در سطح کلان نتیجه اقدامات ساختاری دولتها و حاکمیتهاست و نه فردفرد انسانها. اما باید هرچه سریعتر با مطالبه اجتماعی موثر ما از حاکمیتها از یک سو و تغییر سبک زندگی فردفردمان از سوی دیگر کنترل شود.*
🔹 *به گمانم یکی از مهمترین امربهمعروف ها و نهیازمنکرهای فراموش شده، که اتفاقا در بین مذهبیها بعضا بیشتر مهجور افتاده است، «عدم مصرفگرایی» است.
هریک از ما باید خود را در برابر طبیعتی که امانت الهی است و باید به نسل بعدی منتقل شود مسئول بداند. حالا دیگر استفاده نکردن از کیسههای پلاستیکی، تفکیک زباله و خشک کردن پسماندهایمان کافی نیست. وقتش رسیده بدانیم خرید و مصرف بدون نیاز هرچیزی، سهیم شدن در نابودی زمین است. به قول آیه بهترین انرژی همان است که مصرف نشود و بهترین لباس همان که در کمد هست. و سادهزیست زیستی همیشه زیباترین است.*
#زهرامحسنی_فرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا
🔹سردار سلامی در این مراسم با تزریق واکسن نورا، سومین دز واکسن کرونا خود را دریافت کرد.
🔸 درباره واکسن نورا
https://bmsu.ac.ir/portal/home/?news/339200/339227/342052/
🔴 تزریق واکسن با وجود احتمال خطر هم امری عقلایی است
🔹آیتالله فاضل لنکرانی
🔰 آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه، هشتم دی در نشست علمی «واکاوی فقهی واکسن کرونا» که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت:
🔸فرض کنیم ممکن است واکسن در ده یا ۲۰ سال آینده در جسم و روح و نسل انسان اثرگذار باشد و نمیتوانیم منکر این موضوع شویم. همچنین فرض کنیم که عوارض آن یقینی است. آیا باز میتوان گفت که نباید واکسن را تزریق کرد؟ موضوع معالجه ربطی به شارع ندارد و بشر همانطور که نیاز به لباس و غذا دارد، جسم او نیز بیمار میشود و به دنبال درمان میرود. شارع فقط حدود و ثغور و توصیههایی در مورد غذا دارد، ولی نمیگوید که انسان گرسنه باید غذا بخورد یا خیر. واکسن زدن امر ارتکازی فوق عقلا و کاملاً #عقلی است. فطرت انسان و غریزه حیوانات هم بر مراقبت از جان تأکید میکند.
🔸برای درمان مبتلایان به سرطان، هزاران سلول سالم را در اطراف عضو مبتلا به سرطان میسوزانند. بماند که در گذشته، از طریق آهن داغ آن را میسوزاندند و دارویی روی آن میگذاشتند، ولی باز وقتی درباره این درمان از امام(ع) سؤال شد با آن مخالفتی نکردند. هیچ کسی نگفته که دارو باید صددرصد معالج باشد تا استفاده شود. مقداری که احتمال عقلایی داشته باشد کافی است و همین که احتمال دارد واکسن جلوی بیماری را بگیرد و اثر آن را کم کند #کفایت میکند.
🔸البته راههای دیگری برای جلوگیری از بیماری هست؛ مثلا فرد میتواند داخل خانه بنشیند و بیرون نیاید، ولی فردی که مجبور است بیرون بیاید چه کند؟ آیا درست است که بگوییم واکسن نزند، چون ممکن است عوارض داشته باشد؟ واکسن یک طریق عقلایی است که فرض بگیریم ۴۰ درصد اثر دارد و انسان را از مردن حفظ میکند و مورد تأیید عقل است. اگر کسی از گرسنگی در حال مرگ است، میتواند از مردار و گوشت خوک هم استفاده کند، ولی استفاده از گوشت مصلحتدار نمیشود. در ضمن عوارض بد خود را دارد.
🔸اگر فرض کنیم که جوانی سالم بر اثر زدن واکسن مرده است، آیا مردن مثلاً هزار و حتی ده هزار نفر بهتر است یا اینکه چندین میلیون انسان به دلیل نزدن واکسن بمیرند. طبق روایات، تا جایی که انسان میتواند بدنش را مقاوم کند، نباید به طبیب مراجعه کند، ولی این در مورد بیماری شخصی است نه اجتماعی. وقتی یک بیماری #مسری است کسی حق ندارد واکسننزده وارد اجتماع شود. اگر دکتر به مرحوم امام و والد ما میگفت که فلان قرص را رأس فلان ساعت بخورید، محال بود آن را ترک کنند و قطعاً دلیل #شرعی داشتند.
🔰رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: مرجع تقلیدی که در سن بیش از صد سالگی است، آیا میگوید چون همه واکسن میزنند من هم بزنم؟ یا دلیلی برای آن دارد؟ پس احتمال عقلایی برای استفاده از دارو مورد تایید شرع است ولو اینکه عوارضی هم داشته باشد. در روایت آمده است که فردی نزد طبیب رفته و او رگ فرد را برای درمان زده است، زدن رگ ممکن است باعث درمان او شود و حتی سبب مرگ ولی امام(ع) حکم به #جواز دادهاند. یک واکسن و دارو هم ممکن است صد نفر را خوب کرده باشد ولی چند نفر هم مرده باشند.
🔰از حیث فقه حکومتی هم آیا دولت اسلامی یا غیراسلامی میتواند مردم را #مجبور به زدن واکسن کند؟ پاسخ این است که وقتی شئون اجتماعی مانند تأمین امنیت و سلامت جامعه حتی وظیفه دولت نامشروع است، دولت میتواند از بُعد اجتماعی مردم را به تزریق واکسن مجبور کند. حال در حکومت اسلامی حفظ سلامت و امنیت جامعه واجبتر است. حاکم اسلامی باید برای تأمین امنیت، اخلاق و سلامت جامعه بهترین برنامهها را اجرا کند. بنده براساس قاعده قرآنی «لا تلقوا ایدکم الی التهلکه...»، تزریق واکسن را #واجب میدانم.
https://iqna.ir/fa/news/4024557/
4_5821314495934368082.mp3
13.33M
♨️ الگوگیری ، اساس وپایه هرحرکتی است ، حضرت زهرا سلام الله علیها کاملترین الگو برای مردان وزنان است .
🏴 #فاطمه
۳