چون دسترسی مردم به امام راحت نبود و ابواب به وجوهات مردم دسترسی داشتند، عدهای از این نمد برای خود کلاهی ساختند و خود را باب امام معرفی کردند. اتفاقاً همة آنها هم گمنام و کممرتبه نبودند. بعضی مثل فارسبنحاتم که عالمی مشهور بود و او را مدافع حریم ولایت میدانستند، هم ادعای بابیت کرد.
این ابواب دروغین حتی به رقابت با هم میپرداختند و هرکدام برای جذب بیشتر مردم، اختیارات و آپشنهای خیالی میتراشیدند. مثلاً بعضی در ازای دریافت مبلغی از مردم، نماز و عبادت را برایشان حذف میکردند و بعضی زنا و شراب را آزاد میکردند. امام جواد (علیهالسلام) در چنین شرایطی باید به مدیریت اذهان عمومی، هدایت قلوب شیعیان، کنترل جامعة شیعه و زمینهسازی امامت ائمة بعدی و بیان بحث مهدویت میپرداختند.
نقش حمایت خواص در تحکیم امامت ایشان
هر آزمون و امتحانی در مسیر امامداری و خودسازی یا سکوی پرتاب انسان میشود، یا پرتگاه سقوط او خواهد شد. همانطور که افراد بسیاری در آزمون ولادت امام جواد (علیهالسلام) و امامت ایشان مردود شدند، افرادی هم توانستند این تهدید را به فرصتی برای خودشان تبدیل کنند و در دنیا و آخرت سربلند شوند.
با اینکه امامت امام به رد و تأیید کسی وابسته نبود و این مسئلة عرشی نیازی به مُهر تأیید هیچ بندهای نداشت، اما عدهای باید خود را خرج این مسیر میکردند. جامعه درک نمیکرد که امام هفت ساله با امام هفتصد ساله فرقی ندارد. پس آبرودارانی از خود مردم باید میآمدند و آبرو و منیتهای خود را فدا میکردند، تا دیگران با مقام امام و جایگاه امامت آشنا شوند.
در این میان نام دو نفر از اصحاب وفادار امام جواد (علیهالسلام) بهشکل ویژهای میدرخشد که سیرة آنها و سبک امامداری آنها میتواند سرمشق خارقالعادهای برای مشتاقان مقام معیت باشد؛ علیبنجعفر و علیبنمهزیار.
O علیبنجعفر
علیبنجعفر فرزند امام صادق (علیهالسلام) است. او را به دلیل معرفت و وفای بسیار نسبت به مقام امام، پیر معرفت نامیدند. او محضر امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهمالسلام) را درک کرد و در زمان امام هادی (علیهالسلام) از دنیا رفت. علی در زمان به امامت رسیدن امام جواد (علیهالسلام) در 7 سالگی، پیرمردی 90 ساله بود. مقام و عزت و نفوذ او بین مردم در حدی بود، که میتوانست ادعای امامت کند و جمعیت زیادی را سمت خود بکشاند، اما از زمان ولادت امام جواد (علیهالسلام) و پس از آن حامی جدی ایشان بود. نوع حمایت ایشان از امام مشابه نوع حمایت ابوطالب و عبدالمطلب از رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) بود. علی که امامزادهای فقیه و عادل بود، به تحریکات اطرافیان برای ادعای امامت توجهی نمیکرد و صادقانه به امام محبت میکرد.
او آنقدر شیفتة امام جواد (علیهالسلام) بود و عاشقانه ایشان را دوست داشت که آوردهاند وقتی امام 7 ساله از در وارد میشدند، چنان با هروله به سمت ایشان میدوید که عمامه از سرش میافتاد و در زمان خروج امام کفش ایشان را جفت میکرد. وقتی به او طعنه میزدند، که نوکری کسی را میکنی که از نوهات هم کوچکتر است، میگفت خداوند این محاسن سفید را لایق امامت ندیده است.
او فدایی امام بود و حتی در مواردی مثل فصد هم خود را پیشمرگ امام میکرد و تا ابتدا تیغ را به او نمیزدند، اجازة نزدیک شدن به امام را نمیداد. او کسی بود که امامت را حفظ کرد. اگر او نبود، شیعیان بیبصیرت و بیمعرفت کار امامت امام را تمام کرده بودند.
O علیبنمهزیار
او که ابتدا مسیحی بود و در نوجوانی مسلمان شده بود، به یکی از صدیقترین یاران اهلبیت (علیهمالسلام) تبدیل شد. ابنمهزیار از فقها و محدثان و رهبران مهم شیعه بود. او محضر امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهمالسلام) را درک کرد و از وکلای مهم ایشان بود. او با تمام جان به معرفی و تبیین مقام امام و اصول فقهی میپرداخت و رابط صدیق امام با مردم بود. علیبنمهزیار در ترویج ولایت امام جواد (علیهالسلام) در ایران نقش ویژهای داشت.
امام جواد (علیهالسلام) محبت و عشق عجیبی نسبت به او داشتند. نامههای امام به علیبنمهزیار در تاریخ شیعه بیسابقه هستند و محبتی وصفناپذیر در آنها گنجانده شده است. امام در نامهای به او نوشتند: ای علی! خدا تو را در بهشت جا بدهد… من تو را در اطاعت و احترام و هرچه بر تو واجب است، آزمودم. اگر بگویم هیچکس را مثل تو ندیدهام، امیدوارم ادعایم درست باشد. خدمات تو در روز و شب و سرما و گرما از من پوشیده نیست. از خدا میخواهم چنان در قیامت به تو رحمت عطا کند، که مورد غبطه و حسرت دیگران قرار بگیری[6].
امام در نامهای دیگر به علیبنمهزیار نوشتند: تو نمیدانی خداوند چطور تو را برای من عزیز کرده است. من میدانم ایمان تو در چه درجهای است. خدا به دلیل رضایتم از تو راضی شود و تو را به آرزویت برساند[7].
نقش کلیدی امام جواد (علیهالسلام) در حیات شیعه
خداوند با ولادت امام جواد (علیهالسلام) نسل امامت را پس از امام رضا (علیهالسلام) حفظ کرد. ولادت امام جواد (علیهالسلام) موهبتی بود که خداوند بهوسیلة آن شیعیان را از زوال و نابودی نجات داد.
گفتیم دو فرقة گمراه واقفیه و زیدیه همدست شده بودند و امامت امام جواد (علیهالسلام) را تکذیب میکردند. سن کم امام هم عامل غربال شیعه و گمراهی غیر شیعه شده بود. حکومت هم شدیداً امام را تحتنظر داشت و اعمال ایشان را کنترل میکرد.
کوتهفکرها و سطحینگرها فکر میکردند، این شرایط به ضرر امام است و بهزودی پروندة امامت بسته میشود. درحالیکه خداوند این شرایط را به صورت دقیق و مهندسیشده چیده بود، تا مدل کوچکی از عصر آخرالزمان و دوران امامت مهدی موعود (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) اجرا شود. عصر امام جواد (علیهالسلام) از چند جهت مشابه عصر آخرالزمان بود. ایشان در آن شرایط سخت و تاریک، یکتنه بار شیعه را به دوش کشیدند.
مسئلة امامت در سن کودکی معضل کوچکی نبود و هر جامعهای ممکن بود با چنین چالشی درگیر شود، اما امام جواد (علیهالسلام) این بحران را بهمرور چنان با علم و تدبیرشان حلوفصل کردند، که وقتی امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) در کودکی به امامت رسیدند، هیچ شک و شبههای برای مردم مطرح نشد. ایشان به صورت جدی در مناظرات و مباحثههای علمی و فقهی شرکت میکردند و مرجع اصلی فقها و علمای سالخورده شدند. امروز از آن کودکی که حتی خواص شیعیان صلاح نمیدیدند، روایات ایشان را نقل کنند، دانشنامهای چاپ شده که بیش از هزار صفحه پرسش و پاسخ فقهی در آن درج شده است.
ازسویدیگر امام در شرایطی زندگی میکردند که به راحتی امکان ارتباط با شیعیان را نداشتند و همین مسئله میتوانست، شیعه را نابود کند. امام در این دوران از طریق شبکهسازی و انتخاب وکلایی از جانب خودشان توانستند شیعیان را به درستی مدیریت کنند. شبکه وکالتی امام جواد (علیهالسلام) حیات آسیبپذیر شیعه را از ضربات احتمالی و نابودی حفظ کرد.
پیغام عصر امام جواد (علیهالسلام) به اصحاب عصر آخرالزمان
مسئلة ظهور منجی موعود و زمینهسازی برای تشکیل حکومت الهی موعود بر زمین، مسئلة کوچک و پیشپا افتادهای نبود. این مسئله قرنها مقدمهچینی و تلاش و تربیت فردی و گروهی احتیاج داشت. صد و بیست و چهار هزار پیامبر آمدند، تا شرایط آمدن پیامبر آخرالزمان را فراهم کنند. سیزده معصوم آمدند، تا فضای قلبهای شیعیان و جامعه را برای آمدن منجی موعود تلطیف و مهیا کنند. درحقیقت تمامی حجتهای خدا روی زمین آمده بودند، تا موانع را از سر راه تشکیل دولت کریمه بردارند و خود را خادم این مسیر میدانستند.
امام جواد (علیهالسلام) سرداری تلاشگر و همرزم سیزده امام متخصص و معصوم بودند، تا تکلیف خود در مسیر مهدویت را بهدرستی انجام بدهند. ولادت امام جواد (علیهالسلام) و امامت زودهنگام ایشان هم قطعهای از پازل فراهمآوری شرایط تشکیل حکومت الهی بود. سیرة ایشان و اصحابشان میتواند، مثل نمایشی زنده به ما سبک امامداری بیاموزد و هشدارها و بشارتهای لازم را به ما ابلاغ کند.
یکی از بزرگترین خسارتهای شیعه در طول تاریخ آن است که کمتر به بررسی و تفکر و حلاجی سیرة اصحاب ائمه میپردازد؛ درحالیکه رمز موفقیت در امامداری و اسر سقوط از مقام معیت امام را بهراحتی میتوانیم، در بایدها و نبایدهای زندگی اصحاب پیدا کنیم.
در بحث ولادت امام جواد (علیهالسلام) و مسیر امامت ایشان از علیبنجعفر و علیبنمهزیار سخن گفتیم. دو سردار امامداری که آنها را صرفاً در میانة میدان رزم و شمشیر نمیبینیم، اما نوع خطاب و محبت امام به آنها فراتر از هر عشق و محبتی است. غالباً این دو ستون محکم را تاریخ در حال خودسازی و تبیین و معرفی مقام و حق امام دیده است. دو فقیه بزرگی که هر کدام میتوانستند خودسرانه و شهوتپرستانه گروهی جمع کنند و دکانی برای خود باز کنند، اما چیزی جز امام ندیدند.
آنچه بر پسر مهزیار گذشت، به ما آموخت که رمز رسیدن به مقام معیت امام در دو چیز است؛ خودسازی و جهاد. تزکیه و پاکسازی قلب تا آنجا که کسی غیر امام را در آینة شفافشدة قلبمان نبینیم. شفافیتی که اثری از منیتها و خودپرستیها در قلبمان نمانده باشد، که جهاد را بر اساس فهم و سلیقة خودمان معنا کنیم. جهاد اصول خودش را دارد و مهمترین اصل آن تقواست. اگر مثل علیبنجعفر و پسر مهزیار نباشیم و این رمز را ندانیم و بیهوا و بدون تقوا به رزم بپردازیم، منیتها ما را میبلعند و به خیمة امام نمیرسیم، درست مثل همان کسانی که با سابقة سالها جهاد به امامت امام شک کردند و از مدار امامداری غربال شدند، درست مثل تمام کسانی که در طول تاریخ اسلام و تشیع با پیشانیهای پینهبسته و بدنی جانباز از جهاد در راه خدا به امامکُشی رسیدند.
معرفی باشگاهی برای تمرین و آموزش این مهارت را هم میتوانیم در الگوی امامت امام جواد (علیهالسلام) پیدا کنیم. ایشان با تشکیل شبکة وکالتی و سبک زندگی تشکیلاتی کلید را به دست ما دادند. امام به ما آموختند معتبرترین باشگاه برای کسب مهارت امامداری و شکستن منیتها قرار گرفتن در تشکیلاتی الهی است. سبک زندگی تشکیلاتی و تن دادن به بایدها و نبایدهای آن و تمرین شکستن منیتها در مقابل ولی و فرمانده میتواند، راهکاری قوی برای تمرین امامداری باشد.
[1] قزوینی، سید محمدکاظم، امام جواد (ع) از ولادت تا شهادت، علی کرم فریدنی، قم: مرتضی، 1395، ص 337
[2] کلینی، محمد یعقوب، اصول کافی، حسین استادولی، تهران: دارالثقلین، 1393، جلد 1، ص 320
[3] همان، ص 322
[4] فتوا دهنده
[5] گروهی از فقهای سنی مذهب که علاوه بر قرآن و سنت، به کاربرد عقل هم دراینباره متقدند.
[6] مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار لدرر الأخبار الأئمه الأطهار، علی اکبر غفاری، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج50، ص105
[7] كشي، محمدبن عمر، اختيار معرفه الرجال المعروف به رجال الكشي، محمدبن حسن طوسی، مشهد: نشر دانشگاه مشهد، 1409، ص 341
استغفار 19.mp3
11.69M
#استغفار ۱۹ 📿
همیشه چند ساعتی فرصت هست،
قبل از آنکه اثرات گناه در نفس ما ثبت و ضبط شود ...
استغفارِ زودهنگام و صادقانه ،
نفس را از پیشروی و عادت به گناه، درامان میدارد.
استغفار 20.mp3
10.88M
#استغفار ۲۰ 📿
خطرناک است کسی که ؛
اهل استغفار است ، اما اهل توبه نیست!
یعنی به زبان استغفار میکند ؛
اما بر گناه خود نیــز، اصرار میورزد.
استغفار 21.mp3
10.69M
#استغفار ۲۱ 📿
خُلق یعنی رفتاری که در تو تثبیت شده!
اگر بدخُلق هستی؛ و یک رفتار زشت، در تو تثبیت شده،
استغفارت از اون خُلق پذیرفته نیست،
مگر اینکه سخت در تلاش باشی تا از خودت دورش کنی!
استغفار 22.mp3
10.83M
16138710029539228372417.mp3
4.15M
ولادت حضرت امام جواد علیه السلام مبارک باد 🌸🌺🌼
💙🍃🦋
🍃🍁
🦋
⭐زیارت امام جواد علیه السلام:
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ الْبَرَّ التَّقِیَّ الْإِمَامَ الْوَفِیَّ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ
یَا نَجِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِیرَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سِرَّ اللَّهِ [سِتْرَ اللَّهِ]
⭐السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ضِیَاءَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَنَاءَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا کَلِمَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَحْمَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النُّورُ السَّاطِعُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْبَدْرُ الطَّالِعُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الطَّیِّبُ مِنَ الطَّیِّبِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الطَّاهِرُ مِنَ الْمُطَهَّرِینَ
⭐السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَاالْآیَةُ الْعُظْمَی السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْحُجَّةُ الْکُبْرَی السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُطَهَّرُ مِنَ الزَّلاتِ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَاالْمُنَزَّهُ عَنِ الْمُعْضِلاتِ [الْمُعْظِلاتِ] السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلِیُّ عَنْ نَقْصِ الْأَوْصَافِ،السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَاالرَّضِیُّ عِنْدَالْأَشْرَافِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ
⭐أَشْهَدُ أَنَّکَ وَلِیُّ اللَّهِ وَ حُجَّتُهُ فِی أَرْضِهِ وَ أَنَّکَ جَنْبُ اللَّهِ وَ خِیَرَةُ اللَّهِ وَ مُسْتَوْدَعُ عِلْمِ اللَّهِ وَ عِلْمِ الْأَنْبِیَاءِ وَ رُکْنُ الْإِیمَانِ وَ تَرْجُمَانُ الْقُرْآنِ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مَنِ اتَّبَعَکَ عَلَی الْحَقِّ وَ الْهُدَی وَ أَنَّ مَنْ أَنْکَرَکَ وَ نَصَبَ لَکَ الْعَدَاوَةَ عَلَی الضَّلالَةِ وَ الرَّدَی أَبْرَأُ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَیْکَ مِنْهُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ السَّلامُ عَلَیْکَ مَا بَقِیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ."
⭐زیارت قبول.التماس دعاے فرج🙏
🦋 ❤️
🍃🍁
💙🍃🦋
السَّلامُ عَلى عَبدِ اللّهِ بنِ الحُسَینِ الطِّفلِ الرَّضیعِ، المَرمِیِّ الصَّریعِ ، المُتَشَحِّطِ دَما ، المُصَعَّدِ دَمُهُ فِی السَّماءِ ، المَذبوحِ بِالسَّهمِ فی حِجرِ أبیهِ ، لَعَنَ اللّه ُ رامِیَهُ حَرمَلَهَ بنَ کاهِلٍ الأَسَدِیَّ وذَویهِ .🎀🥀🌸🎀🌿🥀🎀🌸🌿🎀🥀
سلام بر عبداللّه بن الحسین، کودک شیرخواره تیر خورده ضربت خورده به خون تیپده که خونش به آسمان، پرتاب شد و در دامان پدرش، با تیر، سر بُریده شد! خدا لعنت کند حَرمَلَه بن کاهِل اسدى و همراهانش را که به او تیر زدند.