eitaa logo
هیئت مجازی قدیم الاحسان شهرستان مهریز
81 دنبال‌کننده
539 عکس
162 ویدیو
33 فایل
🌴هیئت مؤسسه فرهنگی قران وعترت قدیم الاحسان ,جهت نشر معارف مهدوی و امام زمانی در این شهرستان ایجاد شده است.. 🌴 نمایندگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج در مهریز #آموزشگاه مجازی معارف اهل بیت علیهم السلام 📬ارتباط با مدیر: 09130999145
مشاهده در ایتا
دانلود
《سلسه مباحث سبک زندگی مهدوی》 📌 ✅ ( ) ⏰ حدود ۶ دقیقه 😊 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
《سلسه مباحث سبک زندگی مهدوی》 📌 ✅ ( ) ⏰ حدود ۶ دقیقه 😊 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
《سلسه مباحث سبک زندگی مهدوی》 📌 ✅ ( ) ⏰ حدود ۶ دقیقه 😊 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
《سلسه مباحث سبک زندگی مهدوی》 📌 ✅ ( ) ⏰ حدود ۶ دقیقه 😊 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
📣📣 توجه توجه 📣📣 با توجه به تقاضای مهدی یاوران عزیز متن پیاده شده ی پادکست های به ترتیب در کانال بارگزاری خواهد شد. 📚 شما می توانید برای شرکت در مسابقه از هر دو منبع که کاملا منطبق هستند استفاده نمایید . 👇👇👇👇👇👇 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
سبک زندگی را محضر شما عزیزان ارائه می‌کردیم وهم مباحثه وگفتگو می‌کردیم ساحت‌ها و محل‌هایی که ما در سبک زندگی باید به آن توجه داشته باشیم به طور خاص چیزی که از روایت ها منابع اسلامی آیات استفاده میشه چهار ساحت یعنی ما در ۴ محیط در چهار نوع رابطه تعامل داریم در زندگیمان ااز منابع و روایت ها استفاده کردیم که ،۴ ساحت بسیار معروفی هم هست که خودمتتان ارائه می‌کنیم اول تعامل انسان با خداست توجه به خالق چیزی که غرب امروزی این را فراموش کرده که یک انسان منتظر باید نسبت به خالقش برنامه داشته باشد برای ارتباط با خالق هستی باید برنامه‌ریزی داشته باشد منتظران امام زمان در برنامه عبادی شان بسیار دقیق و منظم هستند یاران امام زمان ارواحنا فدا شبها به عبادت مشغول هستند در توصیف یاران امام زمان این بحث عبادت شب‌زنده‌داری و تهجد شبانه کاملاً دیده میشود اولین مدل تعامل ما با خداوند متعال است. اولین توجه ما به خالق باید باشد . دومین ساحت سبک زندگی توجه انسان به نفسش به خودش تعامل با خودش به تعبیر رساله حقوق امام سجاد علیه السلام حق النفس اینجا اسلام کلی برنامه دارد منتظر امام زمان بایدبه این نکته هم توجه داشته باشد ما حق نداریم بدنمان رااذیت بدهیم یک سوزن نباید به بدنمان فرو کنیم بی‌جهت بی دلیل گرسنگی نا به جا بدون دلیل را نباید در بدنمان تحمیل کنیم حق نداریم بدنمان آزار بدهیم چرا؟ چون این نفس ما این بدن ما یک حقی دارد. مدل دوم ساحت دوم و حیطه دوم سبک زندگی سبک زندگی است که تعامل با خودمان رو توصیف میکند که در روایت ها به آن توجه زیادی شده است . سومین توجه ما به دیگران باید باشد حق الناس تعامل ما با مردم چگونه باید باشد بحث رعایت حق الناس را در روایت ها شنیده ایم که چقدر مورد تاکید هست که حتی ممکن است خدا ببخشد حق الله را، با توبه وتوجه خود بنده، ولی حق الناس رو باید حتماً انجام بدهد . ساحت سوم تعامل با مردم حق الناس اینکه عرض می کنم خدمت شما خوبان سرفصل‌های بحث است یعنی ذیلش بسیاری از مباحث متعدد و مفصل را می توانید مطالعه داشته باشید چهارمین ساحت تعامل ما در سبک زندگی تعامل با طبیعت با حیوانات این تعبیر بعضی از روایت ها با امور مادی است که اطراف ما هست. کتاب مفاتیح الحیات استاد آیت الله جوادی آملی حفظه الله ایشان در این کتاب شان یک بخشی دارند راجب بحث حقوق حیوانات حیوانات هم حق دارند طبیعت هم حق دارد وقتی کسی سوار حیوان میشود گفتند نزنید این مرکب را. مرحوم مقدس اردبیلی که این یار امامت ارواحنافداه این عالمی که متعدد تشرف محضر امام عصر ارواحنا فداه داره کاملا به این نکته دقت دارد انقدر مقدس شیخ احمد چرا بهش گفتن مقدس اردبیلی؟ به خاطر تقدسی که ایشان داشت ۲۰ سال سوار سوار الاغ بود تو این ۲۰ سال یک چوب دستی به این مرکبش نزد چرا؟ منتظر امام زمان رعایت میکند ارتباط و تعاملی که با این حیوان دارد سوار حیوان هست حتی چوب دستی به آن مزنید که به آزار نرساند و اگر گفتند چوب دستی بزنید تا این اسب، این حیوان حرکت کند حق ندارید به صورتش بزنی حیوان اذیت میشود آزار میبیند یک اشاره کنی حرکت می کند چرا؟ چون در مقابل این حیوانات در مقابل محیط‌زیست ما مسئولیم حق نداریم میرویم جایی درختی را می‌بینیم شاخه‌ای را بشکنیم. " پیامبر اکرم ص فرمودند: شاخه درخت رو نشکن گویا داری بال فرشته را میشکنی " ببینید اسلام برای این طبیعت برای این حیوانات یک حقی قائل شده است مسئولیت داریم گفتن در جایی که آب راکت هست ادرار نکن چون در این آب موجودات ریزی هستند که اذیت می کنند حالا ان موقع نمی‌شد به زبان علمی امروز سخن گفت موجودات ریز توی اب اذیت میشوند. ببینید عزیزان ما باید نسبت به طبیعت نسبت به دور و برمان کاملاً سبک زندگیمان مهدوی باشد رعایت این امور بسیار ضروری است که در روایت های ما بسیار قابل دسترسی شما عزیزان هست. قصه ی جالبی است خیلی خلاصه قسمتتون عرض کنم حاج آقای تهرانی رحمة الله علیه این عالم واصل این پیرمردی که بسیار انسان خود ساخته ای بودن ایشان روزی از منزل حرکت می‌کنند به سمت مسجد در مسیر به سختی هم راه میرفتند وسط راه یک دفعه میگن باید برگردیم همراهشون میگوید اقا کار مهمی است؟میگویند بله کار مهمی است باید به خانه برگردم اقا اجازه بدین برم این کار رو انجام بدم نه نمیشه باید خودم برم.... آقا چه امر مهمی هم میشه بفرمایید چیه؟ ایشون می فرمایند که من داشتم وضو می گرفتم عبامو به درختی آویزان کرده بودم توی خونه مورچه ای روی این عبای من اومده الان دارم میرم مسجد روی عبام دیدنم مورچه هست اگرمورچه را الان بندازم یا همراه با خودم ببرم این مورچه نمی تواند راه خانه اش رو پیداکند .من باید برگردم خانه، این مورچه را کنار خانه ی خودش رها کنم وبه سمت مسجد برگردم. به این چهار ساحت توجه و دقت داشته باشید . ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌺 اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه وصدق النیه و عرفان الحرمه با اروزی سلامتی و تندرستی برای شما منتظران امام عصر ارواحنا فداه بحث سبک زندگی مهدوی در خدمتتون داشتیم در این دعای زیبای امام عصر یک بعد شخصیت و انسان رو بهش توجه می‌کنیم خدایا به ما توفیق طاعت و بندگی عنایت فرما به ماصدق نیت و گرایش الهی عنایت فرما و بحث عرفان حرمت شناخت محرمات رو به ما روزی کن هر انسانی سه بعد دارد و اگر کسی به سبک زندگی و تربیت و اخلاق توجهی داشته باشه مسیر سیر و سلوک رو طی کنه باید حتماً به سه بعد شخصیت انسان توجه داشته باشد و برای هر سه بعد شخصیت انسان برنامه داشته باشد. بُعد اول باورهاست، بینشِ شناخت معرفت آگاهی است. ♦️بعد دوم علایق ،گرایشات، احساسات، عواطف و بعد سوم رفتار ،عمل ،کردار، کُنش،ِ یعنی ما باید در سبک زندگی مهدویمون به بینش گرایش و کنش توجه داشته باشیم وقتی بحث انتظار مطرح میشه بخواهم یک منتظر حقیقی امام عصر باشیم باید بینش و معرفت به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه داشته باشیم. کسی که بینشش عمیق میشود اقا را بهتر و بیشتر میشناسد طبیعی است که گرایش ومحبتش به حضرت عمیق تر میشود و نشانه ی محبت عمل و رفتار است در کنش و رفتارش هم زندگی او دیگر مهدوی میشود اگر ما بخواهیم سبک زندگی را داشته باشیم باید هم معرفت داشته باشیم هم محبت داشته باشیم و هم اطاعت از امام معصوم داشته باشیم وقتی بحث سبک زندگی مهدوی مطرح میشه که اشاره کردیم سبک زندگی در عمل است ،در رفتار است در کنش است. اما عزیزان دو لایه ی وجودی دارد ،که ان دو لایه بر رفتار ما سوار میشود و مارا به رفتار مهدوی میرساند بینش ما و گرایشات ماست یک مثال به خدمتتان عرض کنم‌. جوانی را می بینید که در نمازش سست شده یا ترک کرده ؛ما مدام شروع میکنیم به این عزیز تذکر دادن . باید تذکر بدهیم ،از ۷سالگی باید شروع کنیم تا یه نفر نماز خوان باشد که یک نفر به نماز انس داشته باشد ولی اگر بخواهیم بفهمیم که چرا این آقانمازش را ترک کرده فقط در حیطه رفتار نباید وارد بشویم دو چیز اورا به چنین رفتاری میتواند کشانده باشد یعنی سه تا عرصه باید علت ترک نماز آن جوان را،آن نوجوان را پیدا کنیم اول بُعد بینش و گرایش ممکنه این اقا پسر ما وارد دانشگاه شده یا تو دبیرستانش شبکه‌های اجتماعی تو فضاهایی قرار گرفته با سوالات و شبهاتی مواجه شده که الان دیگه من اینجا طرح شبهه نمی کنم ،مثلا حالا شما شبهات رایجی که به ذهنتون اومده حالا جوابشم همتون میدونید این خدایی که مثلاً مادر منو مریض کرده من برا چی نماز بخونم این خدایی که مثلا بیماری کرونارو جلوشو نگرفته تا بشر گرفتارش بشه من چرا اطاعتش کنم . شبهه اومده براش اصلا من گناهانم انقدر زیادشده... اب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب برا چی نماز بخونم حاج آقا من این همه دعا کردم مستجاب نشده مصدومم چرا نماز بخونم خب ببینید شبهه آمده تک تک این شبهات جواب داره تو بُعد معرفت و بینش ما باید جواب شبهه رو بدیم چرا این بچه در رفتار و کنشش دچار مشکل شده؟ چون که بینش اون دچارمشکل شده شبهه او را دچار تردید و سستی در نماز کرده باید اینو پیدا کنیم و از این رو به این بعد توجه داشته باشیم. اما بعضی وقتا شبهه نیست گرایش است، علاقه است و احساس او دچار مشکل شده مثلاً نوجوانی مکبّر مسجده یا نه مثلا اومده مسجد نماز بخونه این نوجوان یا آقازاده این اقا پسر اومده تو مسجد یه کاری میکنه بعد از تکبیرش یا بین نماز یا بعد نماز یه سروصدایی میکنه یه شوخی و خنده ای میکنه یکی از این نمازگزار ها مخصوصا اگه صف اول امام جماعت باشه تاثیرس بیشتر میشه تو ذوق این بچه زده یه دادی سر این بچه زده یه توهینی به این بچه کرده که بچه داریم نماز میخونیم چرا مزاحم میشی و بایک برخورد تحقیر آمیز با او برخورد کرده چه اتفاقی می افته؟ این بچه میگه من از مسجد میرم دیگه نه نماز میخونم نه مسجد میام خب گرایش او باعث این لغزش او در نماز شده فقط قصه ی امر نیست فقط قصه ی رفتار نیست بله بعضی وقتا در حیطه ی رفتار مشکل داره بچه پدر مادرش اون رو رها کردند و گفتند که ولش کن هنوز بچست ۱۵.۱۶ سالش شده تازه میخوان بهش بگن که اقا پسر نماز هم بخون خب شروع میکنه اما یک خط در میون شله چرا؟چون به موقع در رفتاراو این امر اتفاق نیفتاده این توصیه اتفاق نیفتاده با لطافت و ظرافت پس ببینید عزیزان اگر کسی بخواهد سبک زندگی اش مهدوی باشد باید هر سه بعد رو بهش توجه داشته باشه برای هر سه بعد برنامه‌ریزی کنیم هم بعد بینش و معرفت . معرفت به ساحت امامش داشته باشد این معرفت انسان رو به رفتارو زندگیه مهدوی میرساند و هم گرایش و محبت ما،مارو مهدوی میکند کسی که همیشه یاد حضرت مهدی ارواحنا فداه است طبیعتادر زندگی اش نشانه های حضرت بیشتر هست. ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ @ghadimal_ehsan_mehriz