هدایت شده از شهید ابراهیم هادی
🏠 صاحبخانه بودن اکثر ایرانیها و بالاتر از بسیاری از کشورهای به ظاهر توسعه یافته
📉 مطابق با آمار مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، حدود ۶۸ درصد از ایرانیها در خانهی خود زندگی میکنند و به انضمام بیش از ۷ درصد از ایرانیها که در خانههای رایگان (وقفی و سازمانی) زندگی میکنند، تنها ۲۳ درصد از ایرانیها اجارهنشین هستند. این یعنی مالکیت خانه در ایران، بالاتر از آلمان، ژاپن، کره، آمریکا، سوئیس ، کانادا، ... است.
📈 آمار اجارهنشینی در بعضی کشورهای دیگر (گزارش worldatlas سال ۲۰۱۸)
▪️سوئیس ۵۶.۶
▫️آلمان ۴۸.۱
▪️کرهجنوبی ۴۴.۸
▫️اتریش ۴۴.۳
▪️ژاپن ۳۸.۷
▫️دانمارک ۳۷.۳
▪️انگلستان ۳۲.۲
▫️ایالات متحده ۳۶.۲
▪️فرانسه ۳۵.۹
▫️کانادا ۳۳.۵
🪧 منابع 👇
👉 https://www.amar.org.ir/Portals/0/News/1401/hazine%20daramad1400.pdf?ver=7S_U75MbqPO_ph2DvRDaFA%3d%3d
#مسکن
#پیشرفت
🇮🇷 بدون مرز
هدایت شده از .
ستاد بزرگداشت روز معلّم در دانشگاه الزهرا(س) برگزار می کند:
✨گرامیداشت مقام شامخ معلّم✨
🌸آیین تکریم سرآمدان آموزشی🌸
✅تقدیر از سرآمدان آموزشی سال 1402- 1401 دانشگاه الزهرا(س)
🔴با سخنرانی استاد محمد حسن قدیری ابیانه
📆 زمان: سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 ساعت 13 الی15
📍مرکز همایش های بین المللی دانشگاه، سالن نور
هدایت شده از نیمه پنهان(حقیقت غرب)
تبلیغ پدوفیلی در مهد آزادی های بی مرز!
وقتی غرب برای کودکان هم تبدیل به لجنزار میشود
🔴 #نیمه_پنهان_غرب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
📆 *برنامههای قدیری ابیانه در اراک*
📆 شنبه ۱۰ و یکشنبه ۱۱ اردیهشت
📆 شنبه ۱۰ اردیبهشت:
🕰 ساعت ۷:۳۰ در جمع سپاهیان اراک
🕰 ساعت ۹:۳۰ برای هادیان سیاسی سپاه استان (حضوری و مجازی)
🕰 ۱۳ کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه
🕰 ساعت ۱۶ الی ۱۸ حوزه علمیه خاتم الانبیا
🕰 بعد از نماز عشا در جمع اساتید معارف دانشگاههای استان
📆 یکشنبه ۱۱ اردیبهشت:
🕰 از صبح تا ساعت ۱۵ جلسه با دانشجویان در سه دانشگاه
🕰 ساعت ۱۶ الی ۱۸ حوزه علمیه خاتم الانبیا
🕰 شب عزیمت به تهران
📆 *برنامههای قدیری ابیانه در اراک*
📆 شنبه ۱۰ و یکشنبه ۱۱ اردیهشت
📆 شنبه ۱۰ اردیبهشت:
🕰 ساعت ۷:۳۰ در جمع سپاهیان اراک
🕰 ساعت ۹:۳۰ برای هادیان سیاسی سپاه استان (حضوری و مجازی)
🕰 ۱۳ دانشگاه پیام نور
🕰 ساعت ۱۶ الی ۱۸ حوزه علمیه خاتم الانبیا
🕰 بعد از نماز عشا در جمع اساتید معارف دانشگاههای استان
📆 یکشنبه ۱۱ اردیبهشت:
🕰 از صبح تا ساعت ۱۵ جلسه با دانشجویان در سه دانشگاه
🕰 ساعت ۱۶ الی ۱۸ حوزه علمیه خاتم الانبیا
🕰 شب عزیمت به تهران
💰 *میزان اختلاسها از ادعا تا واقعیت*
ghadiri.ir/post/6163
✍️ *محمد حسن قدیری ابیانه*
💻 ghadiri.ir
📱ایتا، سروش، بله، تلگرام:
📱 @ghadiri1404
📱ایتا، تلگرام:
📱 @Gozideha1404
🌅 instagram.com/invites/contact/i1e7lb192271uj&utm_contentn5smxq8
📲 گزیدهها 4️⃣ واتساپ https://chat.whatsapp.com/HdIBbULHIPj8cUduRyZsvu
📱 گزیدهها 5️⃣
https://chat.whatsapp.com/BsleH3O54qs5V8RF8ErEPL
📱گزیدهها 6️⃣
https://chat.whatsapp.com/I3dsYPP2tra5bHIz6jfX0R
📺 Aparat.com/dr.ghadiri
📧 mh.ghadiri@gmail.com
📝 @GhadiriAbyaneh
📚 *دانلود آزاد دو کتاب از محمد حسن قدیری ابیانه*
📒کتاب *"سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی؛ از خود تحریمی در اقتصاد معتاد به نفت تا عزم ملی و مدیریت جهادی در اقتصاد مقاومتی - فرهنگ کارآفرینی"*
📒 https://bayanbox.ir/info/8754897205424090004/
📗کتاب *"برنامه جهاد اداری؛ نجات ارباب رجوع"*
📗 goo.gl/3SL2zr
📥 *دانلود آثار قدیری ابیانه*
📚💽 ghadiri.ir/category/آثار
✍️ *محمد حسن قدیری ابیانه*
ghadiri.ir/post/7195
🛢 *درآمدهای نفتی و غیرنفتی دولت از توهم تا واقعیت*
✍️به قلم قدیری ابیانه
1️⃣ pdf: https://bayanbox.ir/info/8335270970118997711
1️⃣word:
https://bayanbox.ir/info/6544525628067607403
🛢🛢🛢🛢🛢
✍️ *محمد حسن قدیری ابیانه*
واتساپ جدید: ۰۹۳۹۹۲۵۶۸۶۴
Ghadiri.ir
ghadiri.ir/post/7195
📺 *فیلمهای سخنرانیهای قدیری ابیانه به زبان اسپانیایی با زیرنویس فارسی در مورد "حقوق زن در اسلام"*
1️⃣به زبان اسپانیایی: "حقوق زن در اسلام" (50 دقیقه) در دانشگاه ملی مکزیک
📺 bayanbox.ir/view/mp4/4974398458358358489
2️⃣📃متن تایپ شده فیلم فوق
📃 bayanbox.ir/info/369878156275749758
3️⃣به زبان اسپانیایی: "اسلام و مسیحت؛ تشابهات و تفاوتها" (70 دقیقه) در مکزیک – (منجر به تشرف چند مکزیکی به اسلام)
📺 bayanbox.ir/view/mp4/4740712655957849337
4️⃣ به زبان اسپانیایی: در اجلاس بین المللی فمینیست ها زنان و تبعیض (11 دقیقه) مکزیک
-پیش بینی مجاز شدن روابط با محارم در آینده
📺 bayanbox.ir/view/mp4/535963232005032030
5⃣تشرف مکزیکی ها به اسلام توسط قدیری ابیانه
📺 aparat.com/v/6A2C3
6️⃣🎥فیلم ادواردو زن و حجاب به فارسی
🎥 aparat.com/v/qMvgp
7️⃣متن سخنرانی: نقش آزادی پوشش در پبشرفت جوامع
✅ ghadiri.ir/post/1557
📚 *کتب قدیری ابیانه در مورد زن؛ مسیحیت و یهودیت*
📕کتاب "نیمه پنهان مسیحیت"
📕 ghadiri.ir/post/3783
📕💀کتاب شکنجه روشی برای ترویج مسیحیت
📕💀 goo.gl/2LDkmK
📙کتاب "زن در اسلام و غرب"
📙 goo.gl/kzV2KB
👜مطالب در مورد زن و حجاب
👜 goo.gl/CA7qL3
🔯دستورات تلمود کتاب مقدس یهودیان برای کشتن غیریهودیان
🔯 ghadiri.ir/post/3191
🐫حقوق حیوانات در اسلام
🐫 2ad.ir/LiSoTXU
✍️ *محمد حسن قدیری ابیانه*
💻 ghadiri.ir
📱ایتا، سروش، بله، تلگرام:
📱 @ghadiri1404
📱ایتا، تلگرام:
📱 @Gozideha1404
🌅 https://www.instagram.com/invites/contact/i1dszoc42fzdhs&utm_contentn5smxq8
📲 گزیدهها 4️⃣ واتساپ https://chat.whatsapp.com/HdIBbULHIPj8cUduRyZsvu
📱 گزیدهها 5️⃣
https://chat.whatsapp.com/BsleH3O54qs5V8RF8ErEPL
📱گزیدهها 6️⃣
https://chat.whatsapp.com/I3dsYPP2tra5bHIz6jfX0R
📺 Aparat.com/dr.ghadiri
📧 mh.ghadiri@gmail.com
📝 @GhadiriAbyaneh
📊 *عوامل موثر بر ارزش پول ملی و تورم:*
🔍 *کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش تورم و افزایش ارزش پول موجب کاهش تورم میشود.*
📉👈 *عوامل موثر بر کاهش ارزش پول ملی:*
1️⃣ چاپ پول بدون پشتوانه (که برای پرداخت حقوقها انجام میشود).
2️⃣ زیاد بودن روزهای تعطیل، کم بودن ساعات مفید کاری، کاهش تولید ناشی از تنبلی، کم کاری، ضعف فرهنگ کار، وجدان کار و بهرهوری
3️⃣ اسراف در مصرف و هدر دادن سرمایه با اسراف
3️⃣ تمام کسانی که سیگار میکشند بویژه سیگار خارجی و تمام کسانی که مواد مخدر مصرف میکنند و یا از لوازم آرایش خارجی استفاده میکنند در حقیقت ارزش پول کشور را به سهم خود دود کرده و کاهش میدهند.
4️⃣ خودتحریمی: خرید کالاهای خارجی و ترجیح آن به کالاهای تولید کشور
5️⃣سفرهای خارجی ارز بر
6️⃣ قاچاق
7️⃣بالا بودن تعداد کارکنان حکومت
8️⃣ بازنشستگی در شرایطی که کارمندان هنوز توان کار دارند.
9️⃣ هرگونه اغتشاش و بیثباتی سیاسی و آسیب به اموال دولتی و عمومی
🔟 خسارات ناشی از حوادث طبیعی
1️⃣1️⃣ به اینها اضافه کنید تحریمهای گسترده دشمنان را
✅ دولتی بودن بسیار صنایع
✅ هر عاملی که باعث افزایش مصارف ارزی کشور شود مثل خرید اجناس خارجی و مسافرتهای تفریحی به خارج و خارج کردن ارز برای خرید خانه در خارج
✅ تمام کسانی که سیگار میکشند بویژه سیگار خارجی و تمام کسانی که مواد مخدر مصرف میکنند و یا از لوازم آرایش خارجی استفاده میکنند در حقیقت ارزش پول کشور را به سهم خود دود کرده و کاهش میدهند.
✅ هجوم مردم برای خرید ارزهای خارجی
📈👈 *عوامل موثر بر افزایش ارزش پول ملی*
1️⃣ کاهش روزهای تعطیلات مناسبتی
2️⃣افزایش ساعات مفید کاری، پرکاری، تقویت فرهنگ کار، وجدان کار و بهرهوری و پرهیز از تنبلی توسط همه مردم
3️⃣ کوچک کردن دولت و کاستن از افراد حقوق بگیر
4️⃣ بالا بردن سن بازنشستگی، ترجیحاً به ۶۵ سال
5️⃣ خصوصی سازی در سلامت
5️⃣ ترجیح خرید کالاهای تولید ایران به کالاهای خارجی توسط همه مردم
6️⃣ رعایت انضباط اجتماعی و اقتصادی
7️⃣ برخورد سخت بازدارنده با مفسدین
8️⃣ خشکاندن ریشههای فساد
9️⃣ اجتناب از چاپ پول بدون پشتوانه
🔟 پرهیز از سفرهای خارجی
1️⃣1️⃣پرهیز از اسراف
✅ سوق دادن سرمایهها به سمت تولید و اجتناب از کارهای دلالی غیر ضرور
✅ پرهیز از کاهش مصنوعی قیمتها از طریق اختصاص یارانه، بویژه اجتناب از یارانههای پنهان
✅ مقابله با قاچاق
✅ پرورش نیروهای کارکن و کارآفرین و آموزش مهارتهای کاری
✅ هر عاملی که باعث افزایش درآمدهای ارزی کشور شود.
✅ هجوم مردم برای فروش ارز
✅ و ...
👈*حال این سوال مطرح ست که نقش مردم و هریک از ما در کاهش یا افزایش ارزش پول ملی چیست؟ و چگونه میتوانیم در افزایش ارزش پول ملی نقشآفرینی کنیم؟*
👈✅ رشد قیمت دلاراز ابتدای دولت رئیسی تا اغتشاشات ۱۴۰۱ حدود ۴ درصد
از آغاز اغتشاشات تا اسفند ۱۴۰۱ حدود ۷۰ درصد
👈اغتشاشات موجب خساراتهای مالی زیاد، ایجاد تصور بیثباتی کشور و افزایش تحریمهای خارجی شد.
باید این خسارات از اموال اغتشاش گران به نفع آسیب دیدگان دریافت گردد.
✍️ *محمد حسن قدیری ابیانه*
www.Ghadiri.ir
@ghadiri1404
@Gozideha1404
🛢 *مقایسه صادرات نفت و رفاه با قبل از انقلاب*
🛢قبل از انقلاب با جمعیت ۳۵ میلیون نفری میزان صادرات نفت پنج میلیون و چهار صد هزار بشکه در روز بود، یعنی به ازای هر ایرانی
حدود ۴.۶۲ بشکه به ازای هر ایرانی در هر ماه
🛢در قبل از تحریم با جمعیت ۸۰ میلیون نفری روزانه دو میلیون سیصد هزار بشکه صادر میکردیم یعنی به ازای هر ایرانی در هر ماه ۸۶.۲ صدم یک بشکه
🛢 متوسط صادرات نفت در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده یعنی ۳ بشکه در سال به ازای هر ایرانی یا یک چهارم بشکه در هر ماه بوده.
🛢 در قانون بودجه ۱۴۰۱ صادرات نفت یک میلیون چهارصد هزار بشکه پیش بینی شده که با توجه به جمعیت ۸۶ میلیون نفری به ازای هر ایرانی کمتر از نصف یک بشکه در هر ماه میشود.
🛢 *لذا صادرات نفت قبل از انقلاب در مقایسه با سالهای اخیر به ازای هر ایرانی به شرح زیر است:*
1️⃣ *به نسبت قبل از تحریم ۵.۳۷ برابر*
2️⃣ *به نسبت سال ۹۹ معادل ۱۸.۴۸ برابر*
3️⃣ *به نسبت قانون بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۹ و نیم برابر*
📈 این در حالی است که قبل از انقلاب امید به زندگی (طول عمر متوسط) در ایران ۵۲ سال بوده و به ۷۶ سال رسیده است.
⚡️💧فقط بسیار کمی از روستاها برق و آب آشامیدنی داشتند.
✅ وضع آنقدر وخیم بود که ۴۳ سال تلاش متمرکز برای رفع فقر هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است هرچند اصلا قابل مقایسه با قبل نیست.
🎓ظرفیتهای دانشگاهها حدود صد هزار نفر بود که فقط ۲۰ درصد آنها خانم بودند. اینک ظرفیت دانشگاهها به ۵ میلیون نفر رسیده است و خانمها اکثریت دانشجویان را تشکیل میدهند.
✅ و ...
📊 *لذا باید دستاوردها را با توجه به این واقعیات ارزیابی کرد. یعنی باید به دستاوردها به نسبت صادرات نفت به ازای هر نفر ضریب داد.*
✍️ *محمد حسن قدیری ابیانه*
واتساپ جدید: ۰۹۳۹۹۲۵۶۸۶۴
Ghadiri.ir
ghadiri.ir/post/7195
قدیری ابیانه:🔍 قسمت2️⃣ *تا فرهنگ عمومی اصلاح نشود، اوضاع مطلوب نمیشود!*
✅ *آیا فرار از پرداخت مالیات جرم نیست؟ کسی که در جامعه از پرداخت مالیات فرار میکند، یک آدم زرنگ محسوب میشود!*
✅ *آیا آنهایی که از کارشان میزنند و کارشان را درست انجام نمیدهند، اینها غیر از ما مردم هستند؟*
✅من معتقدم که اگر ما بهترین مدیران را هم داشته باشیم، تا این موضوعات را در داخل جامعه حل نکنیم، باز کارمان لنگ خواهد بود.
✅ نهجالبلاغه پر است از گلایه از مردمی که به وظایفشان عمل نکردهاند.
✅ متوسط ساعات کار مفید در ایران یکی پائینترینها در جهان است در حالی که ما بیشترین تعطیلات رسمی را در کل جهان در تقویم داریم!
✅ *ما یکی مُسرفترین مردم جهان در مصرف آب، گاز، دارو، سوخت و نوشابه و هر چیز مضری در جهان هستیم!*
✅ البته استثناء وجود دارد ولی در جریان عمومی جامعه کل این مسائل حاکم است.*
✅وقتی این انتقادات را مطرح می کنیم، با فحاشی مواجه میشویم!
✅ *آیا این رسانههایی که به عمد حرف کارشناسان را تحریف یا تقطیع میکنند، جزو مردم نیستند؟*
✅ کسانی که حرف ضدانقلاب را نشر میدهند، اگر خودشان ضدانقلاب نباشند سادهلوحاند و اگر حرفهای جعلی را بپذیرند، یقیناً درجهای از حماقت در وجودشان هست.
✅ *عملکرد تک تک ما مردم در شکلگیری اقتصاد کلان کشور نقش دارد؛*
✅ *اگر عملکردمان مثبت باشد، سیر اقتصاد کشور مثبت خواهد بود و اگر منفی باشد، سیر اقتصاد کشور، منفی خواهد بود.*
✅ مدیران هم توسط مردم انتخاب میشوند. در تمامی سطوح انتخاب یا مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انجام میشوند.
✅ *طبیعتاً اگر اشکالی وجود دارد، این مردم هستند که باید جوابگوی انتخابشان باشند!*
✅ *آیا ما در انتخابات قومگرا نیستیم؟*
✅ *قومدوستی از ایمان است ولی قومگرایی نشانه جاهلیت است.*
بنابراین، در کنار تمجید از خصایل خوب مردممان که در دنیا در موارد زیادی بینظیر است، باید اشکالات و نواقص را هم گفت و نقد کرد!
✅ *امام علی (ع) میفرمایند: "بهترین تفریح کار است" در حالی که ما ایرانیان باورمان این است که "بهترین کار تفریح است!"*
✅ آیا در این سریالهایی که پخش میشود و سازندههای آنها هم از همین مردماند، کلی مطالب ضدفرهنگی وجود ندارد؟*
✅ از "کار کردن" با تعابیری مثل "جان کندن، سگدو زدن، خرحمالی" و از این قبیل تعابیر سخیف به کار میبرند.
✅*"حمال و عمله" در ایران فحش تلقی میشود در حالی که این دو پیشه، جزو ضروریترین عوامل در بازار ساختوسازها و مسکن است!
✅ *کسی که حقایق را بگوید با هجوم، تحریف و تقطیع و توهین مواجه میشود! درد ما این است!*
✅چه کسانی این کار را میکنند؟
✅ *منافقین صد برابر بدتر از داعش، هموطن ما نبودند؟*
✅ اینها ۱۷ هزار تن از هموطنان ما را شهید کردند و اگر امروز هم از دستشان برآید این کار را ادامه می دهند!
✅ *ما باید محاسن را بگوئیم و تحسین و تقویت کنیم
✅ ولی در کنار آن نقد نقایص هم حیاتی و ضروری است.
نمیشود از کارشناس انتظار داشت که فقط خوبی ها را بگوید.*
✅ *من معتقدم که در وضعیت موجود، ۷۰ درصد مردم موثرند؛ ۱۵ درصد مدیران که آنها را هم مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب میکنند و ۱۵ درصد هم تحریم ها و مشکلات بینالمللی تأثیرگذار است!*
✅ *دقت کنید اگر مردم خطایی بکنند این ضرب در ۸۵ میلیون نفر میشود! ولی تعداد مدیران شاید ۲۰۰۰ نفر باشد!
✅ *آیا مدیران گفتهاند که روی جعبه یک نوع میوه باشد زیر جعبه یک نوع دیگر؟*
✅ آیا گرانفروشی کسبه هم کار مدیران است؟*
✅ *آیا دزدی و کمکاری پیمانکاران در ساخت و ساز و رقم زدن فاجعه انسانی هم کار مدیران است؟*
✅ *چرا فرار مالیاتی زرنگی تلقی میشود؟*
✅ *چه کار کنیم که مردم کار را بهترین تفریح بدانند؟*
✅ *چه کار کنیم که کارمندان از صدر تا ذیل برای انجام وظیفهشان که حق مردم است، کم کاری نکرده و طلب رشوه نکنند و باعث سرگردانی مردم نشوند؟ *
✅ *آیا معلمی که به دلیل عدم افزایش حقوقش تهدید میکند که بر سر دانشآموز این مسأله را تلافی میکند لایق نام معلمی است؟*
✅ آیا افرادی که در ایام مصیبتهای طبیعی خود را مصیبت زده معرفی میکنند تا چادرها و کمها دا دریافت و احتکار کنند جزو مردم نیستند؟!
✅ *این مطالب باید بهصورت هنرمندانه برای جامعه تشریح شود.*
✅ *اصلاح فرهنگ عمومی جز از طریق جهاد تبیین و روشن ساختن این نواقص تحقق نمییابد.*
✅ در این باره کتابی هم نوشتهام: *"سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی"* که در سایتم به صورت رایگان قابل دانلود است.
👈 متن کامل👇
http://ghadiri.ir/post/7464
💸 *اختلاس ۵ میلیون میلیارد تومانی*‼️
✍️ محمد حسن قدیری ابیانه
🛢 همه مردم ایران بطور مساوی صاحب منابع طبیعی کشور هستند
🛢 دولت به نمایندگی از مردم مدیریت ثروتهای عمومی را به عهده دارد.
🛢 هزینه استخراج نفت، ساخت پالایشگاهها، حقوق کارکنان وزارت و شرکت نفت را دولت میپردازد. یعنی از جیب مردم.
⛽️پس نفت خام و فرآوردههای نفتی با ارزشی که دارند به همه مردم بطور مساوی تعلق دارد و دولت مدیریت این ثروت را بر عهده دارد.
⛽️دولت باید این ثروت را به نحوی مدیریت کند که همه ایرانیان بطور مساوی از آن بهره ببرند.
🛢 قیمت نفت خام بشکهای حدود ۸۶ دلار است.
⛽️ قیمت تمام شده بنزین، گازوئیل و نفت سفید پس از پالایش و حمل و نقل و توزیع به بیش از ۱۱۰ دلار در بشکه میرسد.
⛽️💵 این ثروت متعلق به همه ملت و تک تک ایرانیان تعلق دارد.
⛽️ دولت این فرآوردهها را به قیمتهای زیر در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد:
🔢نفت سفید لیتری ۱۵۰ تومان نیم دلار در بشکه!
🔢گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان سهمیهای و ۶۰۰ تومان آزاد ۱ الی ۲ دلار در بشکه
🔢 بنزین لیتری ۱۵۰۰ سهمیهای و ۳۰۰۰ تومان آزاد بشکهای ۵ تا ۱۰ دلار!
💵 مابه التفاوت نرخ عرضه تا نرخ واقعی یارانه محسوب میشود.
💵 چون این مقدار یارانه در بودجه هیچ انعکاسی ندارد، یارانه پنهان محسوب میگردد.
🚙 هر کس بیشتر سوخت مصرف کند سهم بیشتری از این یارانه پنهان میبرد.
🌍 در جهان هر کس بیشتر مصرف کند مالیات بیشتری پرداخت میکند.
⛽️ در ایران هر کس فرآوردههای بیشتری مصرف کند، یارانه بیشتری دریافت میدارد.
💵 ده درصد از مردم ایران که ثروتمندتر از بقیه مردم هستند ۳۰ برابر ۱۰ درصد از فقیرترها از یارانه پنهان بهره میبرند.
🚗🚙هر کس تعداد بیشتری ماشین دارد یارانه بیشتری میگیرد.
🛒 در تولید مصالح ساختمانی از سوخت یارانهای استفاده میشود،
🏬پس در هر نوع مصالح ساختمانی یارانهی پنهانی وجود دارد.
🏬 پس هر کس ساختمان بزرگتری بسازد، یارانه بیشتری دریافت میدارد.
🏛 پس پول ساخت کاخها از سهم کوخ نشینها از ثروتملی تأمین میشود.
💵میزان یارانه پنهان سوخت ۱۰۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.
💵 این یعنی به ازای هر ایرانی ۱۰۰ دلار در هر ماه!
💵 یعنی از سهم هر ایرانی از بیت المال عمومی ماهیانه ۱۰۰ دلار و هر خانواده ۴ نفری ماهیانه ۴۰۰ دلار به یارانه پنهان اختصاص مییابد.
اگر دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم یعنی از جیب هر ایرانی ماهیانه ۵ میلیون تومان برداشت میشود تا سوخت به قیمتهای یارانهای عرضه شود.
💵🛢 ۱۰۰ میلیارد دلار ۴ برابر درآمد صادرات نفت ایران و ۵ و نیم برابر مبلغی است که قرار است چین سالانه در ایران سرمایهگذاری کند.
💰 ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه یعنی سالانه ۵ میلیون میلیارد تومان است.
💰این مبلغ عملا اختلاس از سهم مردم و بویژه محرومان به نفع ثروتمندان و موجب اسراف در مصرف سوخت است.
💰 اختلاسی که اختلاس شوندگان از روی ناگاهی به آن تمایل دارند.
✅اگر دولت بخواهد این روال را اصلاح کند و سهم هر ایرانی را به خود او اختصاص دهد با مخالفت افکار عمومی مواجه میشود.
⛽️ واقعی سازی قیمت سوخت و اختصاص این مابهالتفاوت به نفع همه اقشار بویژه محرومان چاره کار است.
⁉️متعجبم از کسانی که دم از حقوق محرومان میزنند چنین حماقت بزرگ و اختلاس عظیمی را توجیه میکنند و با اصلاح وضعیت مخالفت میکنند.
🔴 توجیه آنها این است که اگر سوخت به قیمت تمام شده عرضه شود، همه چیز گران میشود و فقرا له میشوند.
👥در حالی که سکه دو رو دارد و روی دوم سکه این است که محرومان به سهم خود از بیتالمال برسند.
‼️ فرمول فقرزدایی مخالفین واقعیسازی قیمت فرآوردهها: *"برای اینکه فقرا زیر دست و پا له نشوند، سهم محرومان از بیتالمال به ثروتمندان داده شود!"*
💰نه به اختلاس ۵ میلیون میلیارد تومانی.
💸 اختلاس گران: من و شما
📲 به سایت و کانالهای محمد حسن قدیری ابیانه در ایتا, بله, سروش و تلگرام دعوت میشوید.
www.ghadiri.ir
@ghadiri1404
@Gozideha1404
اینستاگرام
http://instagram.com/ghadiriabyaneh
📧 mh.ghadiri@gmail.com
📝 @GhadiriAbyaneh
↩️ لطفا برای دیگران هم ارسال فرمایید.
💵🛢⛽️
💰 *میزان اختلاسها از ادعا تا واقعیت*
ghadiri.ir/post/6163
✍️ *محمد حسن قدیری ابیانه*
💻 ghadiri.ir
📱ایتا، سروش، بله، تلگرام:
📱 @ghadiri1404
📱ایتا، تلگرام:
📱 @Gozideha1404
🌅 instagram.com/invites/contact/i1e7lb192271uj&utm_contentn5smxq8
📲 گزیدهها 4️⃣ واتساپ https://chat.whatsapp.com/HdIBbULHIPj8cUduRyZsvu
📱 گزیدهها 5️⃣
https://chat.whatsapp.com/BsleH3O54qs5V8RF8ErEPL
📱گزیدهها 6️⃣
https://chat.whatsapp.com/I3dsYPP2tra5bHIz6jfX0R
📺 Aparat.com/dr.ghadiri
📧 mh.ghadiri@gmail.com
📝 @GhadiriAbyaneh
🛢 *در مورد صادرات نفتی، آیا میدانید که:*
√ یک سال صادرات نفت به ازای هر تبعه عربستان برابر است با نزدیک به 30 سال یک تبعه ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک کویتی برابر است با بیش از یک قرن (124 سال) یک ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک قطری برابر است با بیش از دو قرن (219 سال) یک ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک اماراتی برابر است با نزدیک به یک قرن و 40 سال (۱۴۰ سال) یک ایرانی.
📥 دریافت فایل PDF https://bayanbox.ir/info/9191519311892906349
📥 دریافت فایلWord https://bayanbox.ir/info/4553234587889177595
■ محاسبات فوق با توجه به جمعیت بومی کشورها و میزان صادرات نفت در مقایسه با جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری ایران و صادرات تحققیافته یعنی روزانه حدود یک میلیون بشکه انجام شده است.
■ اگر این مقایسه با میزان صادرات نفت ایران مطابق با بودجه مصوب ۱۴۰۱ یعنی روزانه ۱,۴۰۰,۰۰۰ بشکه انجام گیرد، نتایج زیر به دست میآید:
√ یک سال صادرات نفت به ازای هر تبعه عربستان برابر است با بیش از 21 سال صادرات نفت یک ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک کویتی برابر است با بیش از ۸۸ سال یک ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک قطری برابر است با بیش از یکونیم قرن (151 سال) یک ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک اماراتی برابر است با حدود یک قرن صادرات نفت یک ایرانی.
■ اگر تحریمها برداشته شود و ایران بتواند روزانه ۲,۳۰۰,۰۰۰ بشکه به میزان پیش از تحریم صادر کند، نتایج زیر حاصل میشود:
√ یک سال صادرات نفت یک تبعه عربستان برابر است با نزدیک به 13 سال صادرات نفت یک ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک کویتی برابر است با بیش از نیم قرن (قریب به ۵۴ سال) یک ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک قطری برابر است با نزدیک به ۹۵ سال یک ایرانی.
√ یک سال صادرات نفت یک تبعه امارات برابر است با نزدیک به بیش از ۶۰ سال صادرات نفت یک ایرانی.
________
دادههای آماری
■ شایان ذکر است جمعیت بومی عربستان حدود ۲۲ میلیون نفر، کویت و امارات حدود ۱,۴۰۰,۰۰۰ نفر و قطر معادل ۴۰۰,۰۰۰ نفر است.
■ میزان صادرات نفت روزانه در عربستان 7,700,000 بشکه، کویت ۲,۰۵۰,۰۰۰ بشکه، امارات ۲,۳۰۰,۰۰۰ بشکه و قطر 970,000 بشکه است.
■ جمعیت ایران حدود ۸۵ میلیون نفر و میزان صادرات روزانه در بودجه ۱۴۰۱ که محقق نشده است، روزانه ۱,۴۰۰,۰۰۰ بشکه پیشبینی شده بود که به ازای هر ایرانی کمتر از نصف یک بشکه در هر ماه میشود.
■ صادرات نفت ایران به روزانه یک میلیون بشکه رسیده است که به ازای هر ایرانی حدود یکسوم یک بشکه میشود.
■ اگر تحریمها رفع گردد و ایران بتواند مانند قبل از تحریم روزانه ۲,۳۰۰,۰۰۰ بشکه صادر کند، سهم هر ایرانی ماهانه ۸۱ درصد یک بشکه میشود.
■ 14ونیم درصد صادرات نفت، سهم شرکت نفت برای هزینهها و طرحهای توسعهای است.
■ درصد بالایی هم سهم صندوق توسعه ملی است.
■ میزان تولید نفت ایران در اواخر سال 1401 به روزانه ۲,۶۰۰,۰۰۰ بشکه رسیده است؛ یعنی به ازای هر نفر ۹۱ صدم یک بشکه در هر ماه؛ به عبارتی کمتر از یک بشکه در هر ماه به ازای هر ایرانی نفت تولید میگردد.
آمارهای فوق همگی از اینترنت استخراج شده است.
■ ایران نزدیک به 20 برابر امارات متحده عربی و بیش از200 برابر قطر وسعت و 60 برابر امارات و بیش از 200 برابر قطر جمعیت دارد
تصور جامعه از درآمدهای نفتی
تصور جامعه ما از درآمدهای نفتی و سایر درآمدها متأسفانه دهها، صدها و حتی گاه هزاران برابر دور از واقعیت است. این تصور اشتباه عواقبی را در اذهان عمومی در پی داشته است.
در حالی که مردم جهان، چه در کشورهای فقیر و چه ثروتمند، میدانند که باید هزینههای دولت و اداره کشور را با پرداخت مالیات تأمین نمایند، مردم در ایران بر این باورند که حکومت و دولت باید نیازهای آنها را تأمین کند. نقش دولت و مدیریت در ذهن مردم بسیار بزرگتر از واقعیت جلوهگر شده و نقش خود مردم در امور کمرنگ ارزیابی میشود و به همین علت، رفع هر مشکلی و نیاز اقتصادی را صرفاً از مدیریت طلب میکنند و برای خود در آن نقشی قائل نیستند. این تصور موجب بروز تنبلی اجتماعی شده و درنتیجه مطابق معیار جهانی، ما ایرانیان بعد از مردم کشورهای نفتخیز عربی منطقه، جزو تنبلترین ملتهای جهان هستیم.
امام علی (ع) میفرمایند: «بهترین تفریح کار است»؛ حال آنکه باور عمومی این است که «بهترین کار تفریح است».
👈ادامه👇
http://ghadiri.ir/post/7441
🗳 *جمهوریت، اسلامیت؛ سازگاری یا ناسازگاری*
✅سخنرانی دکتر قدیری ابیانه
قدیری ابیانه:🔍 *بهتر است رئیس قوه مجریه را رهبری منصوب کنند.*
✅ پژوهشکدهی امام خمینی و انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی (ره) در ادامه سلسله نشستهای علمی جمهوریّت، اسلام، و انقلاب اسلامی میزبان دکتر قدیری ابیانه بود. این نشست در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور اعضای هیئت علمی و برخی دانشجویان دکتری برگزار شد.
👈 *متن سخنان👇*
به نام خدا
🔍 *جمهوریت و اسلامیت*
✅این مسئله که جمهوریت با اصل نظام همخوانی دارد یا خیر، بحث بسیار مهمی است.
✅ عدهای دموکراسی را به عنوان اصل درنظر میگیرند و میخواهند اسلام را با مفاهیم دموکراسی تطبیق دهند.
🔍 *نتیجه دموکراسی مطلق*
✅لائیسیسم یا دموکراسی مطلق را حداقل در تئوری در کشورهای غربی میبینیم. در آنجا دولت انتخابات برگزار میکند، افرادی انتخاب میشوند و هرچه در آنجا تصویب میشود به صورت قانون درمیآید. یعنی اینگونه نیست که بگوییم این قوانین با اسلام همخوانی دارد یا ندارد.
🔍 *آزادی روابط بین محارم در فرانسه*
✅ به عنوان نمونه در فرانسه قانونی تصویب شد که ارتباط با محارم مجاز است. چرا؟ چون نمایندگان مجلس آن را تصویب کردند. البته من این را پیشبینی میکردم و در سخنرانیهای 14 سال پیش درباره آن صحبت کردهام (👇)
bayanbox.ir/view/mp4/535963232005032030
که این تفکری که شما دارید و مبانی حقوق بشری که از آن سخن میگویید به اینجا خواهد کشید! در آن زمان خودشان باور نمیکردند. ✅در غرب ازدواج همجنسگرایان قانونی است، چون استدلال میکردند که این خواست آزادانه دو نفر انسان بالغ است که به دیگران آسیبی نمیزنند و میخواهند ارتباط داشته باشند.
🔍 *پسوند اسلامی جمهوریت*
✅در ایران رفراندوم برپا شد و حکومت جمهوری اسلامی رأی آورد. وقتی پسوند اسلامی میگذاریم یعنی باید مردمسالاری دینی برقرار شود. امتیاز ما نسبت به کشورهای دیگر این است که قرآن را به عنوان کتاب خدا به رسمیت میشناسیم. اگر خداوند همه هستی را آفریده و قرآن کلام خداست، پس حق مطلق است و باید افتخار کنیم که میخواهیم در ابعاد مختلف، طبق اسلام عمل کنیم.
🔍 *قرآن مترقی!!*
✅در این میان، افرادی هر چند محدود با وجود داشتن حجاب، یا معمم بودن؛ اما به اسلام و قرآن باور عمیق ندارند و به گونهای صحبت کنند که گویا اگر خداوند موقع نزول قرآن با آنها مشورت میکرد یک تعدادی آیات "غیرانقلابی" را تغییر میداد! ✅عدهای به جای اینکه افکار و رفتار خود را با قرآن تطبیق دهند در شرایطی میخواهند آیات قرآن را به گونهای بیان و تفسیر کنند که با افکار و معیارهای غربی و باورهای آنها همخوانی داشته باشد.
🔍 *اثر رای به جمهوری اسلامی*
✅ وقتی مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند، حتما باید در رأس نظام، یک اسلامشناس قرار داشته باشد. مثل نظام مهندسی که در رأس آن باید یک مهندس و نظام پزشکی که در رأس آن باید یک پزشک باشد. وقتی میگوییم جمهوری اسلامی، باید در رأس آن یک مجتهد و اسلامشناس قرار گیرد، قوانین آن نیز باید مغایر با اسلام نباشده و مسئولین آن هم باورمند به اسلام باشند.
✅در نظام جمهوری اسلامی، یک مسئول، خواه وزیر، نماینده یا رئیس جمهور؛ نمیتواند مثلاً بهایی باشد. پس باید یک گزینشی در انتخاب مسئولین انجام شود.
🔍 *مجلس مجتهدین*
✅مجلس شورای اسلامی قوانین کشور را وضع میکند، چون قوانین باید مغایر اسلام نباشد پس همه اعضای آن باید اسلامشناس و مجتهد باشند و غیر مجتهد نتواند وارد شود. وجود فقها در شورای نگهبان باعث میشود که در چهارچوب نظام اسلامی، غیرمجتهد، خواه معلم، استاد دانشگاه، فیزیکدان، مهندس و... نیز بتوانند وارد مجلس شوند.
✅قوانینی که نمایندگان در مجلس وضع میکنند، در شورای نگهبان با قانون اسلام تطبیق داده میشود.
🔍 *گشایش حقوقی با شورای نگهبان*
✅افرادی که وجود شورای نگهبان و حق نظر راجع به اسلامیت قوانین را مانع نظر نمایندگان مجلس درنظر میگیرند، نمیدانند که همین شورای نگهبان باعث شده است غیرمجتهدین بتوانند به مجلس وارد شوند.
🔍 *مخالفت با شورای نگهبان*
✅مخالفت با شورای نگهبان دو حالت دارد: نخست اینکه میگویند نظارتی بر اسلامی بودن قضیه نباشد که این بازمیگردد به اینکه اصلاً اسلام نباشد (با اصل اسلامیت مخالفند). دوم اینکه مکانیزمی پیشنهاد میدهند که مثلاً به جای اینکه شش نفر فقیه در مورد تطابق قوانین با اسلام اظهار نظر کنند، اسلامیت آن را مثلا به مجلس خبرگان رهبری بسپاریم که نظر دهند. آیا قوانین منطبق با اسلام هست یا نه؟ در اینجا نمیتوان گفت که اینها با اسلامی بودن نظام ضدیتی دارند.
✅اگر قرار باشد شورای نگهبان نگوید کدام قانون با اسلام مطابق است یا تعارض دارد، این مخالفت با اسلامی بودن نظام است. حالا اگه خودشان صریح بیان نمیکنند، اما این مفهوم را دارد.
قدیری ابیانه:🔍 قسمت 1️⃣ *تا فرهنگ عمومی اصلاح نشود، اوضاع مطلوب نمیشود!*
﷽ متأسفانه در ایران، عادت کردیم که عواقب اعمالمان را نبینیم و هر مشکلی را به گردن دولت مستقر یا دولت های قبلی یا مدیران بیندازیم! خیلی از افراد هم برای جلب نظر مردم، به این موضوع دامن میزنند.
✅ امروز یکی از مشکلات کشور، کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم است.
✅ البته گاهی سیاستگذاری خاص دولتها مسئول وقوع این پدیده است و البته در بسیاری موارد هم، الگوهای نادرست رفتاری مردم و سبک زندگی غلط مردم عامل این موضوع میباشد.
✅ هرچقدر ما ارز بیشتری مصرف کنیم، ارزش پول ملیمان کم و کمتر میشود.
✅تمام اجناس خارجیای که مردم بر اجناس داخلی ترجیح میدهند، ارزبر است و باعث کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی میشود. این نمونهای از خودتحریمی است.
✅ امروز ما تحت تحریم کشورهای غربی هستیم.
✅ کالاهای ایرانی حق ورود به بازار این کشورها را ندارند و با مشکلات در صادرات مواجهاند؛
✅ اما بازار ما به دلیل علاقه مردم به خرید جنس خارجی، دست همین غربیهایی است که ما را تحریم کردهاند!
✅ خرید جنس خارجی یعنی تقویت اقتصاد، پول ملی و اشتغال خارجی و در عین حال تضعیف اقتصاد، پول ملی و اشتغال داخلی!
✅ درست است که مصرف کننده ایرانی به هنگام خرید برای این کالاها ریال پرداخت میکند ولی واردات این جنس خواه به صورت قانونی خواه به صورت قاچاق مستلزم خروج ارز از کشور است
✅ و همین موضوع یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم است!
✅ این موضوعات باید با لطافت برای مردم تشریح شود.
✅ نمیشود ما قطره شور باشیم و از دریا انتظار شیرینی داشته باشیم! دریای شیرین به قطرات شیرین آب نیاز دارد.
✅ ما سرمایههای زیادی را به خاطر سبک زندگی غلطمان از دست میدهیم.
✅ متأسفانه ما کشوری مُسرف هستیم. اسراف هم به معنای از دست دادن سرمایهها است.
✅ ضربالمثلی خارجی هست که میگوید: *کسی که اسراف میکند از خودش دزدی میکند!*
✅ مصرف گاز در کشور ما معادل مصرف نصف قاره اروپا است! مسأله این است که بخش اعظمی از مصرف گاز در کشورهای اروپایی در بخش صنعتی است ولی بخش بزرگی از مصرف در داخل ایران در بخش خانگی رخ میدهد!
✅ میزان مصرف.گاز در ایران معادل ۷ میلیون بشکه نفت است.
✅ وقتی هوا در اروپا سرد میشود، اروپاییها در منزل لباس گرم میپوشند
✅ ولی ما در خانه مصرف گازمان بالا میرود!
✅ این مصرف اضافی میتواند به 10 برابر قیمت به بازار خارجی ارائه شود و درآمد ارزی از آن حاصل گردد.
✅ *آیا کارمندانی که کارشان را درست انجام نمیدهند و برای انجام وظیفهشان و انجام کار مردم که جزو حقوق اساسی آنها است، رشوه میگیرند، از ما مردم نیستند*؟!
✅ دولت ۸ و نیم میلیون نفر حقوق بگیر دارد (شاغل و بازنشسته)
✅ *تا فرهنگ عمومی اصلاح نشود، کار مملکت لنگ است!*
✅ *دولت ۸ و نیم میلیون حقوق بگیر دارد! آیا همه این افراد پاکدست هستند؟*
✅ *سالی نزدیک دو هزار نفر کشته در سوانح جادهای داریم. بخش بزرگی از این سوانح به دلیل بیاحتیاطیهایی است که رانندگان میکنند!* چه کسی پاسخگوست؟
✅ *آیا درست است که همه تقصیر را به گردن دولت و حاکمیت بیندازیم؟*
✅ *در حادثه راه آهن چه کسی بیل مکانیکی را در مسیر قطار قرار داد؟ آیا به دلیل اشتباه یک نفر، این همه آدم جان خودشان را از دست ندادند؟*
✅ اینچنین حوادثی به ما نشان می دهد که عملکرد اشتباه تک تک ما عواقب سنگینی دارد و این عواقب میتواند دامن همه را بگیرد.
✅ *آیا ما اهل خُلف وعده نیستیم؟ این خُلف وعدهها به اقتصاد ما آسیب نمیزند؟
✅ وقتی گروهی از کارگران و مهندسان دور هم جمع میشوند تا ساختمانی را بسازند، و همه معطل آمدن سیمان میشوند، و آورنده سیمان خلف وعده میکند،
✅ این خلف وعده حق صاحبکار را پایمال نمیکند؟
✅ *آیا کسبه ما همه سالماند؟ آیا دست این کسبه برسد، گرانفروشی نمیکنند و کلاه سر مردم نمیگذارند؟
✅ آیا مزاحمین تلفنی اورژانس و آتشنشانی از مردم نیستند؟!
✅ *آیا تفاوت کیفیت میوه ته جعبه با روی جعبه هم کار دولت است؟*
✅ *انداختن میوه خراب داخل کیسه مشتری توسط میوه فروش هم دلیلش دولت و حاکمیت است؟*
✅ آیا آنها که آشغال از پنجره ماشین را به بیرون پرتاب میکنند یا توی جوب آب میریزند جزو مردم ما نیستند؟
✅ *آیا ما رعایت حقوق همدیگر را میکنیم؟
✅ *آیا موتورسوارهایی که حقوق رانندگان و عابرین پیاده را زیر پا میگذارند و به ماشین مردم میزنند و فرار میکنند، جزو این مردم نیستند؟*
✅ *آیا کسانی که از صحنه تصادف فرار میکنند، جزو این مردم نیستند؟*
👈ادامه و متن کامل👇
http://ghadiri.ir/post/7464
🔍 *وظیفه تشکیل حکومت اسلامی*
✅ما به عنوان مسلمان موظفیم حکومت اسلامی را برقرار کنیم. ✅شرط تشکیل حکومت اسلامی الزاما مراجعه به آرای عمومی نیست. کمااینکه حضرت ابراهیم (ع) برای شکستن بتها و پیامبر (ص) هنگام ورود به مکه از مردم نظرخواهی نکردند. اصل بر این است که با تشکیل حکومت اسلامی، احکام اسلام جاری شود؛ ولی در جامعهای با اکثریت مسلمان میشود این حکومت اسلامی جمهوری اسلامی شود و انتخاب مسئولان به مردم واگذار شود.
✅ یعنی جمهوری اسلامی نوعی از حکومت اسلامی است که در جامعهای که اکثریت آن مسلمان هستند مقدور میباشد.
✅حال اگر اکثریت را از دست بدهیم؟
فرض کنید میگویند رفراندوم بگذاریم و برای ما ثابت شد که 50 درصد بعلاوه یک نفر به جمهوری اسلامی "نه" بگویند که در این تعداد، بهایی، مسیحی، یهودی هم هست. آیا باید به خاطر آن یک رای از فکر حکومت اسلامی بگذریم؟. همین غرب که مدام از دموکراسی سخن میگوید، از یک اقلیت حاکم در این کشورها حمایت میکند مثل حمایت از شاه و آل سعود و.... .
🔍 *ترس از بازسازی دیکتاتوری*
✅بعد از انقلاب، ما از یک سیستم مدیریت دیکتاتوری خارج شدیم و نگران بودیم که زمینههای بروز دیکتاتوری پیدا نشود. مدیریتها را شورایی کردیم. شورای عالی فلان و... . هر موقع حضرت امام صحبتی میکردند، مثلا دستگاه قضایی مطرح میکرد که این تصمیم شوراست و نظر من نبوده است. در اینجا با اصلاح قانون اساسی، مسئولیت با فرد است و شورای عالی به رئیس قوه قضائیه تغییر پیدا کرد. یعنی تو تصمیم میگیری، مسئول هستی و باید پاسخگو باشی.
🔍 *شورای رهبری*
✅عدهای بحث شورای رهبری را مطرح کردند، نظر امام بر این نبود که آن هم به ترس از بروز دیکتاتوری برمیگردد.
🔍 *پیشنویس قانون اساسی*
✅امام در فرانسه از مرحوم دکتر حبیبی خواستند پیشنویس قانون اساسی را بنویسد. ایشان هم سعی کردند قانون اساسی را براساس قانون اساسی فرانسه و با کمی تغییر تهیه کنند. آنها رئیس جمهور و نخست وزیر داشتند و ما هم در اینجا هر دو را داشتیم. تا اینکه بحث ولایت فقیه در جلسه تدوین قانون اساسی مطرح و خوشبختانه تصویب شد، اما معضلاتی در سازمان اداری کشور پیش آمد.
🔍 *اختلاف رئیس جمهور و نخست وزیر*
✅رئیس جمهورِ منتخب مردم و رئیس قوه مجریه هست و او نخست وزیر را انتخاب کرده و به مجلس پیشنهاد میدهد. نخست وزیر باید هم به رئیس جمهور و هم به مجلس پاسخگو باشد. آقای موسوی میگفت چیزی را که قبول ندارم و نمیتوانم در مجلس از آن دفاع کنم انجام نمیدهم.
✅در اینجا یک تعارضی پیش آمد. رئیس جمهور، منتخب مردم است، نامش هم رئیس جمهور است و نخست وزیر را هم او به مجلس معرفی میکند، اما نخست وزیر میگوید که چون من این نظر شما را قبول ندارم، پس آن را انجام نمیدهم. کار به جایی رسید که آقای موسوی چند روزی هم پنهان شد. اختلاف بالا گرفته بود. اما به خاطر اصرار برخی آقایان و شرایط جنگ و نگرانی از تأثیر منفی این تغییرات در جبهه، امام گفتند که موسوی در سمت خود ابقا شود. آقا هم تسلیم نظر امام شدند و موسوی نخستوزیر باقی ماند. اما در آن زمان، آقا ریاست جمهوری نکرد و این مقام، بیشتر مقامی تشریفاتی ماند؛ در حالی که خود، منتخب مردم بود.
🔍 *حذف سمت نخست وزیری*
✅برای حل این مشکل، در اصلاح قانون اساسی، سمت نخست وزیر حذف شده و به معاون اول تغییر پیدا کرد. از آن زمان که قانون به شخص رئیس جمهور قدرت انتخاب و عزل معاون اول را داد، اختلافی بین آن دو بروز نکرده است. نه اینکه اختلاف دیدگاه نداشته باشند، مگر ممکن است بین دو نفر هیچ اختلاف دیدگاهی نباشد؟
🔍 *انتقال اختلاف بین رهبر و رئیس جمهور*
✅من همان موقع گفتم که اختلاف بین رئیس جمهور و نخست وزیر، به اختلاف بین رئیس جمهور و رهبر منتقل میشود و این قضیه را در دورههای مختلف دیدیم. حداقل در دور دوم ریاست جمهوری آنها این اتفاق افتاد. زیرا در دور اول ملاحظاتی را رعایت میکنند تا برای دور دوم احراز صلاحیت شوند.
🔍 *مغایرت اختیارات عملی رهبری با ولایت مطلقه*
✅گفتیم حالا ولایت مطلق فقیه در قانون اساسی اصلاح شده جای گرفته است، اما رهبر، اختیارات معمولی خیلی از سران کشورها را هم ندارد.
✅بودجه دفتر رهبری هم دست رئیس جمهور و دولت است. دفتر رهبری برای کسب یک امکانی باید دولت و رئیس جمهور را قانع میکرد، زیرا تأمین بودجه دفتر رهبری هم در اختیار رئیس جمهور است، میتواند آن را بدهد و به خواست آنها عمل کند یا بالعکس. در دور اول ریاست جمهوری و برای اینکه دور دوم هم توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شوند، ملاحظاتی میکردند که در دور دوم دیگر این ملاحظات را هم نداشتند.
قدیری ابیانه:🏁 *ریشه های فساد و راهکار رفع آن* https://bayanbox.ir/info/3461306982554264455
📲 دعوت میشوید به سایت و کانالهای محمد حسن قدیری ابیانه در ایتا و بله
www.ghadiri.ir
@ghadiri1404
@Gozideha1404
↩️ لطفا برای دیگران هم ارسال فرمایید.
من در استرالیا سفیر بودم و 700 دانشجوی دکترا داشتیم. به یکی از دانشجویان مدیریت گفتم یک نکته جالب از تدریس مدیریت اینجا بگویید. گفت بند یک:حق با مدیر است. بند دو: اگه جایی واقعاً حق با مدیر نبود، در آن مورد هم به بند یک مراجعه کن. الان ما این مشکل فرهنگی را داریم که مدیری را که حرف مافوق خود را نمیخواند، قوی میدانیم. اما در دنیا اینگونه نگاه نمیکنند. میگویند سه مرحله داریم:
مرحله اول، پیش از تصمیمگیری که گاهی ممکن است برای آن حتی دانشگاه، دانشکده، پژوهشگاه و... تأسیس کنند. مرحله دوم، تصمیمگیری که قانون مشخص میکند رهبر یا رئیس جمهور یا ... حق دارد این تصمیم را بگیرد. مرحله سوم فقط اجراست. در هیئت دولت نمیتوانی بگویی چون من به تصمیمی رأی ندادم پس عمل نمیکنم. همه باید عمل کنند. مثل اتوبوسی که خاموش شده و برای روشن شدنش میخواهند آن را هل دهند. نمیشود یه عده از عقب و یه عده از جلو آن را هل دهند. همه باید طبق نظر راننده و به یک سو هل بدهند. هرکه هر جور خواست (که در ایران بسیار باب است) نمیشود. در اجرا همه باید تصمیمی که گرفته شده را اجرا کنند. تا اجرا نشود معلوم نخواهد شد اشکال از تصمیم بوده یا اجرا. این مشکل در کشور ما زیاد است.
🔍 *پیشنهاد اصلاح قانون اساسی*
بنابراین اگر روزی قانون اساسی خواست اصلاح شود، پیشنهادم این است که ریاست جمهوری به رئیس قوه مجریه تبدیل شود و منصوب رهبری باشد. دیگر لازم نیست انتخابات برگزار شود.
✅ آقای یزدی حرف قشنگی زده بود آن اینکه ما در شورای نگهبان حق تشخیص مصلحت نظام را نداریم، اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام این حق را داریم. اعضای فقیه شورای نگهبان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هستند. ممکن است رأی من در شورای نگهبان راجع به موضوعی یک چیز باشد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام خلاف آن. چرا؟ چون در اینجا فقط حق دارم بگویم آیا با قانون اساسی منطبق است؟ با اسلام تعارض دارد؟ اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام میتوانم و حق دارم به تشخیص خودم ئه مصلحت چیست رای دهم. بنابراین رأی متفاوت است. این را در دستگاه قضا هم میبینیم. حکم قاضی باید طبق قانون باشد، اگر فکر میکند باید به شخصی حکم اعدام بدهد، اما قانون آن را تصویب نکرده است حق ندارد حکم اعدام بدهد. اما این قاضی اگر به مجلس رفت، میتواند قانونی وضع کند که مجازات فلان جرم، اعدام باشد.
🔍 *اطاعت یکپارچه از قانون*
✅در مجلس راجع به یک موضوع، عدهای رای مثبت و برخی رأی منفی دارند. رای میگیرند و اگر تصویب شد و شورای نگهبان هم تأیید کرد، همه کسانی که رأی مثبت و منفی دادند باید طبق قانون عمل کنند. همه جای دنیا همین است و استثنا نیست.
پس ولایت مطلقه فقیه، لازمه داشتن نظام اسلامی است. مطلقه به این دلیل که باید در مواردی بلافاصله تصمیم بگیرد که در قانون عملی ما مطلقه نیست. معتقدم اختیارات رئیس جمهور بیش از رهبری است.
🔍 *نظارت بی مسمی*
اصلاً بیدلیل اسم نظارت بر سه قوه را برای رئیس جمهور آوردیم. رئیس جمهور را تحریک میکند که ما حق نظارت داریم. همه آنها بلااستثنا چنین حرفی زدند، الا شهید رجایی و دیگری آقای رئیسی. چه بسا اگر شهید رجایی و باهنر هم زنده بودند بینشان اختلاف میافتاد. بنابراین باید قانون اساسی را اصلاح کنیم.
والسلام
http://ghadiri.ir/post/7300
🔍 *وظیفه نظارت رئیس جمهور بر قوا*
✅بندی در قانون اساسی اصلاح شده آمد با این مضمون که هماهنگی و نظارت بر سه قوه بر عهده رئیس جمهور است که الان منشأ مشکل شده است. رئیس جمهور میگوید من ناظر بر سه قوه و مسئول هماهنگی هستم، تخصیص بودجه هم بر عهده من است، چرا نمیتوانم در امور آنها دخالت کنم؟
🔍 *رئیس جمهور تدارکاتچی*
✅این مسئله که برخی میگویند رئیس جمهور تدارکاتچی است، از نظر قانونی در مواردی همینطور است؛ زیرا کل بودجه کشور را در اختیار دارد. بودجه صداوسیما، سپاه، ارتش، نیروهای مسلح و قوه قضائیه و مجلس و... در دست قوه مجریه است که به خزانه واریز میشود و باید توسط دولت تقسیم شود.
✅اصلاً قانون اساسی ما خواسته که تو حق دخالت در قوای مستقل از قوه مجریه را نداشته باشی. نمیشود بگویی چون بودجه دستگاه قضا را من میدهم قاضی باید به نظر من عمل کند. قرار است که آنها مستقل از قوه مجریه باشند، ولی عملاً این بودجه به او امکان دخالت میدهد.
✅بارها شاهد بودهایم زمان ریاست جمهوری آقای روحانی و دوره های قبل که میگفتند اگر فلان برنامه از تلویزیون پخش شود یا نشود، بودجه شما را قطع میکنیم. کمااینکه صدا و سیما الان هم کلی بدهی به کارکنان خود دارد. شاید راهحل این قضیه این باشد که بودجهای که به خزانه واریز میشود، دست دولت نباشد و در جایی فراتر از قوا این تقسیمبندی بودجه انجام شود. ✅بودجه قوه مجریه را هم بدهند به خودش و دیگر تدارکاتچی نباشد.
🔍 *ولی مطلقه کم اختیار*
✅ما میگوییم ولی مطلقه فقیه، اما چه مطلقهای که نه مستقیم در انتخاب رئیس جمهور دست دارد، نه میتواند او را عزل کند. وقتی رئیس جمهور میداند که رهبر نمیتواند او را عزل کند، حرفشنوی هم ندارد. در دوره قبل شاهد بودیم که رهبری در یک مورد سخنی میگفت و رئیس جمهور بلافصله برخلاف آن صحبت میکرد، پیشنهادهای استیضاح و رای به عدم کفایت رئیس جمهور هم در مجلس رأی نمیآورد چون اکثریت نمایندگان مجلس هم همجبهه رئیس جمهور بودند. و رئیس جمهور در آن چند سال احساس قدرت میکرد. دوره قبل هم همینطور. آیا این منطقی است؟ ✅بالاترین شخص مملکت، اختیار مهمترین ارگان اجرایی آن (قوه مجریه) را نداشته باشد؟! به نظر من یکی از نواقص بزرگ است.
🔍 *ضرورت انتخاب رئیس قوه مجریه توسط رهبری*
✅معتقدم که باید رئیس قوه مجریه را رهبر انتخاب کنند. همان طوری که رئیس جمهور، معاون اول خود را انتخاب میکند، درباره رهبری هم انجام دهند. که هر زمان رهبر خواست، بتواند او را عزل کند. دیگر این اختلافها و تشنجی که در کشور داریم، که رهبری یک چیز میگوید و رئیس جمهور چیز دیگر، بروز نکند.
🔍 *آیا رهبر معصوم است؟*
✅آیا رهبر معصوم است؟ نه. انسان است، ممکن است اشتباه کند. یک سری اختیارات هست که در دنیا طبق قوانین دست شخص اول کشور است؛ حال آن فرد رئیس جمهور، حاکم نظامی، سلطان و... است.
🔍 *شرط استقلال یک کشور*
✅ حکومتی که میخواهد مستقل باشد، یک نفر باید حرف نهایی را بزند. اگر کسی نباشد حرف آخر را بزند، کلی مشکل برای کشور پیش خواهد آمد. مثلاً اگر مشخص شد که دشمن برنامه دارد فردا به ایران حمله کند! شخصی که در رأس هست باید بتواند بلافاصله تصمیم بگیرد. آیا میتواند آن را در مجلس شورای اسلامی به مشورت گذارد؟ در این صورت خبر لو میرود، دشمن در حمله تأخیر میکند و بعداً معلوم نیست که از زمان بعدی حمله خبردار شویم.
بنابراین در همه جای دنیا یک نفر حرف آخر را میزند. در آمریکا رئیس جمهور است. یک نفر همیشه با یک کیف در دست، او را همراهی میکند و آن کیف، برای دستور حمله اتمی است. هرجا که رئیس جمهور دستور داد، حمله اتمی شود، باید آن دستور را اجرا کنند. مثلاً ارتش نمیتواند بگوید که آیا دستور تو طبق مصوبه مجلس است؟ رئیس جمهور گفت حمله کنید، باید انجام شود.
🔍 *شرط جمهوریت نظام*
آیا جمهوریت نظام موکول است به اینکه رئیسجمهور داشته باشد؟ رئیسجمهور آن هم منتخب مستقیم مردم باشد؟
✅ایتالیا "جمهوری ایتالیا" است. رئیسجمهور و نخست وزیر را مردم انتخاب نمیکنند؛ بلکه مجلس و سنا در جلسهای مشترک، رئیس جمهور را انتخاب میکنند و او هم طبق سنت، حزبی که بیشترین رأی را آورده است، مأمور تشکیل کابینه میکند. اگر نتوانست در موعد مقرر دولت تشکیل دهد، رئیس جمهور، رهبر حزب دیگری را انتخاب میکند. در لبنان و عراق هم همینگونه است.
✅جمهوریت یعنی منتخب مردم باشی، چه مستقیم چه غیرمستقیم. در بسیاری از کشورها غیر مستقیم است. آیا میتوان گفت که در آن کشورها جمهوری و دموکراسی وجود ندارد؟
✅در آمریکا مردم هر ایالتی عدهای را انتخاب میکنند که به آن آرای الکترال و یا مجلس الکترال میگویند. آنها دور هم مینشینند و رئیس جمهور را انتخاب میکنند. معمولاً به هم حزبی خود رأی میدهند. (هر چند استثنا هم داشته). پس از انتخاب دیگر هیچ اختیاری ندارند. آیا آمریکا جمهوری نیست؟
✅اختیارات رئیسجمهور آمریکا بیشتر از اختیارات رهبر است. رئیسجمهور آمریکا معاون و وزرا را خودش انتخاب میکند و حرف آخر را او میزند.
🔍 *اگر رهبر نداشتیم*
✅ ما هم اگر رهبر نداشتیم، باید این اختیارات را به شخص دیگری میدادیم. آیا آن شخص دیگر معصوم است؟
✅ فرض کنید آقای احمدینژاد رئیسجمهور شده و رهبر نداریم. مگر او اشتباه نمیکند؟ مگر آقای روحانی و ... اشتباه نمیکنند؟ ✅گاهی من رهبری را با آتشنشانی مقایسه میکنم. بسیاری هستند که تلفنی مزاحم میشوند و به دروغ میگویند که مثلاً بازار آتش گرفته است. آتشنشانی باید درصدی از اطمینان را حاصل کند که او را بازی نمیدهند. با روشهایی استنباط میکند که این خبر صحت دارد و گروه را اعزام میکند. بسیار اتفاق افتاده که پس از اعزام متوجه شدهاند خبر دروغ بوده و بازی خوردهاند. اما آیا هر دفعه که گروه اعزام میشوند هر مأمور آتش نشانی میگوید که من خودم باید از صحت خبر اطمینان پیدا کنم؟ در این صورت که اصلا عملیات نجاتی انجام نخواهد شد. خطرات این انقلت بیشتر است.
🔍 *مبنای تصمیمگیری*
حال، یکی از مبانی تصمیمگیری، داشتن اطلاعات طبقهبندی شده است. شخصی که حرف آخر را میزند، باید به سریترین اخبار و اطلاعات دسترسی داشته باشد. ممکن است توانایی این شخص با فرد دیگری یکسان باشد، اما آن فرد دیگر به این اطلاعات سری دسترسی ندارد. مشورت درباره اطلاعات سری هم خطر لو رفتن دارد. لذا در همه جای دنیا یک نفری که به همه اطلاعات دسترسی دارد، حرف آخر را میزند. بعضی چیزها را میشود از قبل برنامهریزی کرد، و مثلا حتی سمینار برگزار نمود. مثلاً بحث آمار و اشتغال جمعیت که از سالها قبل قابل پیشبینی است. اما برای مواردی فرصت این کارها وجود ندارد و باید بلافاصله تصمیم اتخاذ و اقدام شود. این تصمیم را در سیستم نظامی اتوماتیک میکنند. موشک را تنظیم میکنند که اگر هواپیما آمد بزنند. حتی از فرمانده خود هم اجازه نمیگیرند. چون یک لحظه تأخیر میتواند منجر به یک فاجعه شود. مثل اس ۳۰۰ که دستگاه که به صورت اتوماتیک تنظیم شده و مقابله میکند. با موفقیت آن کاری ندارم، اما منطق آن درست است.
🔍 *رئیس جمهور معصوم!!*
✅حالا اگر رهبر نداشتیم، رئیس جمهور معصوم است؟
مثلا رئیس جمهور به رئیس دفتر خود دستور دهد که این شخص را برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کن. آیا او میتواند از این کار امتناع نموده و بگوید نظر شما محترم است، ولی من این شخص را قبول ندارم؟ در این صورت سنگ روی سنگ بند نمیشود. به نظر بنده، ما باید حتماً کسی را داشته باشیم که بتواند حرف آخر را بزند، دیگران هم باید از او اطاعت کنند. یکی از مهمترین رکنهای حکومت، قوه مجریه است، اما الان راجع به آن دردسر داریم و آن اینکه اختلافات بین نخستوزیر و رئیس جمهور به رهبر و رئیس جمهور منتقل شده است.
🔍 *نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام*
حالا در قانون اساسی آمده که رهبر پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلان را تعیین میکند. در مجمع تصمیمگیری نمیشود و طبق خواست قانون اساسی، نفس مشورت اتفاق میافتد. لذا هنگام گزارش نمیگویند اکثریت این رأی را دادهاند، حتی اگر یک نفر هم رأی متفاوت داده باشد نوشته میشود و رهبر است که میتواند نظر اکثریت رو بپذیرد، نظر آن یک نفر را و یا نظر هیچ کدام و خود نظر دیگری داشته باشد و آن را اعمال کند. زیرا نفس انجام مشورت خواست قانون اساسی بوده که انجام شده است.
🔍 *تعیین سیاستهای کلان*
سیاستهای کلان نظام را، همه موظفند اطاعت کنند. یکی از ایرادهایی که میگیرند اینکه مجلس چیزی را تصویب کرده و در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتند این خلاف سیاستهای کلان است؛ بنابراین شورای نگهبان آن را رد میکند. همه قوا موظفند براساس سیاستهای کلان عمل کنند و نمیتوان قانونی خلاف آن وضع کرد، زیرا مخالف سیاستهای کلان است و سیاستهای کلان طبق قانون اساسی با رهبری است. حالا چه کسی این مهم را در مجمع بررسی میکند؟ گفتند به دلیل نقش مشورتی مجمع درباره سیاستهای کلان، این وظیفه را به مجمع بسپاریم؛ اما تمرکز و انسجام بیشتر یک گروه را برای انجام این کار مشخص کردند. بنابراین، علاوه بر مجلس و شورای نگهبان، آنجا که مربوط به سیاستهای کلان است مجمع هم ورود پیدا کرده است که برخیها به آن اعتراض میکنند در حالی که تعیین سیاستهای کلان طبق قانون اساسی از وظایف رهبری است.
🔍 *اشکالات قوانین*
✅ اشکالات دیگری هم وجود دارد. مثلا دولت و وزارت کشور، مسئول برگزاری انتخابات و وزارت اطلاعات، مسئول امنیت کشور هستند. انتخابات را چه کسی برگزار میکند؟ وزیر کشور. خب او میخواهد رئیس جمهور سابق ابقا شود پس امکان اعمال نظر وجود دارد و کمااینکه اتفاق افتاده است. یا اینکه اطلاعات دستگاههای اطلاعاتی داشتههای ملی است و نباید از آن استفاده و بلکه سوء استفاده جناحی بشود. اما زیرنظر رئیس جمهور است و او میتواند از این اطلاعات برای پیروزی مجدد و علیه رقبا استفاده کند. لذا معتقدم دستگاه اطلاعاتی ما باید از زیر نظر دولت بیرون بیاید. اگر وزارت کشور بخواهد انتخابات را برگزار کند، باید زیر نظر شورایی فراتر از قوه مجریه اجرا شود و معتقدم انتخابات میتواند توسط قوه قضائیه برگزار شود مشروط بر اینکه مقامات قوه قضائیه جزو کاندیداها نباشند. اینها نواقصی هست که در قوانین ما وجود دارد و از آن سوء استفاده میشود. دستگاه اطلاعاتی هم باید مستقل از دولت شود.
🔍 *دستگاههای تبلیغاتی نظام*
✅از این طرف، یک سری دستگاهای تبلیغاتی داریم. صداوسیما، سازمان تبلیغات و... زیر نظر رهبری و وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت مطبوعاتی و روزنامهها هم زیر نظر دولت است. یک عده ازاین طرف میروند و یک عده از آن طرف، که این اشکال است. سیاست تبلیغاتی نظام باید واحد باشد. حالا زیرنظر رهبری باشد یا ریاست جمهوری؟ اگه قرار باشد صداوسیما هم زیرنظر دولت باشد، کسی حق انتقاد از دولت را نخواهد داشت. وگرنه رئیس آن عوض میکنند. پس خوب است که زیر نظر رهبری اداره میشود، اما اگر ما آن اصل را درست کنیم که رهبری شخصا رئیس قوه مجریه را انتخاب کنند و بتوانند عزلش کنند آن وقت اشکال ندارد وزارت اطلاعات، دستگاههای تبلیغاتی و... زیرنظر دولت باشند. دیگر این تضاد پیش نخواهد آمد.
🔍 *حاکمیت دوگانه*
✅میگوییم که حاکمیت دوگانه نیست، اما در عمل دوگانه است. وقتی تعیین بودجه دفتر رهبری با رئیس جمهور است، پس میتواند اعمال قدرت کند. به همین دلیل، در دور دوم ریاست جمهوری گاهی علنی و گاه غیرعلنی، مخالفخوانیها آغاز میشود.
✅رئیس جمهور قبل از انتخابات میگوید من انتخاب شوم این کارها را میکنم. تو نمیتوانی چنین چیزی بگویی، چون اگر آنچه میگویی انجام میدهم با سیاستهای کلان نظام مغایر باشد، نمیتوانی و حق انجام آن را نداری. بعد از پیروزی میگوید من به مردم وعده دادهام و باید عمل کنم. این وعده تو خلاف اختیارات تو بوده است. حال در اینجا رهبر باید یا با او برخورد کند که برای مملکت هزینه دارد، یا آن را نادیده بگیرد. ✅درخصوص برجام نظر رهبری مخالف بود و میگفت به جایی نمیرسد، اما رفتند در مذاکرات و وعده دادند که من این قضیه را حل میکنم. به نظر من راهی بود که رهبری میدانست به نتیجه نمیرسد، اما چون بخشی از افکار عمومی به خاطر این قضیه رأی دادند، رهبری کنار مینشینند. چرا در مذاکرات خطوط قرمز را رعایت نکردند؟ چون احساس کردند رهبری نمیتواند کاری کند که این از اشکالات است. اسم آن ولایت مطلقه فقیه است، اما اختیار آن نیست.
🔍 *ضربه به جمهوریت*
✅حالا آیا اگر انتخاب رئیس جمهور ما مستقیما منتخب مردم نباشد، جمهوریت ما ضربه میخورد؟ خیر. مگر آمریکا، آلمان، ایتالیا و... جمهوری نیستند؟ کجا در این کشورها مردم رئیس جمهور را انتخاب میکنند؟ مهم این است که انتخاب شود، چه مستقیم و چه غیرمستقیم.
✅ ازنظر من اگر ما فقط یک انتخابات و آن هم انتخابات مجلس خبرگان رهبری را داشتیم، جمهوریت ما نقص نداشت. چون مردم خبرگان رهبری را انتخاب کردند، آنها هم رهبر را انتخاب کردند. کاری که در آمریکا میکنند. در پاکستان و هند هم مردم رئیس جمهور را انتخاب نمیکنند، در آنجا انتخابات پارلمانی است و پارلمان تصمیم میگیرد.
مجلس خبرگان رهبری هم یک پارلمان است.
✅میگویند در آن صورت در سطح جهانی برای ما حرف درمیآورند. به خاطر دیگران میخواهیم نظام خود را فشل کنیم؟ که از نظر من از یک جهاتی فشل هست.
🔍 *دور باطل*
✅راجع به خبرگان رهبری هم میگویند "دور باطل". طبق قانون اساسی، هیچ ارگان و احدی حق دخالت در امری از امور مجلس خبرگان رهبری را ندارد؛ حتی رهبر. شورای نگهبان هم حق دخالت ندارد.
✅مجلس خبرگان رهبری همه چیز خود را خودش تعیین میکند. حال چون باید نامزدها مجتهد و عادل باشند، بدون سوءسابقه و ضدانقلاب هم نباشند. در جایی باید بررسی کنند. مجلس خبرگان رهبری هم میتوانست بگوید من خودم در مورد نامزدها نظر میدهم، بررسی میکنم و یا مثلا هرکسی که از نظر یک مرجع تقلید تأیید شده باشد را میپذیریم. آن وقت فتنهای بزرگ به پا میشد. ✅مثلا آقای خلخالی گفته بود من هم مرجع تقلید هستم. میگفتند رسالهات کو؟ میگفت همین رساله امام رو قبول دارم.