امام زمان عليه السلام ما را میبینند!
موسی بن سیار که از یاران حضرت رضا علیه السلام است میگوید:
"وقتی به همراه ایشان به دیوارهای طوس رسیدیم، صدای ناله و گریهی عدهای که جنازهای را تشییع میکردند توجهمان را جلب کرد. با تعجب دیدم که امام رضا علیه السلام به جانب جمعیت و جنازه رفتند. چند قدمی در تشییع او شرکت کردند و سپس در کنار قبر، مانند فرزندی که مادر را در آغوش میگیرد، جنازه را در بغل گرفتند، برایش طلب مغفرت کردند.
مبهوت بودم و با خودم فکر میکردم که امام رضا علیه السلام اولین بار است که به این سرزمین پا میگذارند! پس چگونه است که این گونه رفتار میکنند؟
امام علیه السلام که تعجب من را دیده بودند فرمودند:
"هر کس جنازهای از دوستان ما را تشییع کند، مثل روزی که از مادر متولد شده، گناهانش پاک میشود "
سپس امام علیه السلام، دست مبارک خود را روی سینهی جنازه گذاشتند و فرمودند: " فلانی! تو را بشارت میدهم که بعد از این دیگر ناراحتی نخواهی دید! "
عرض کردم: فدایت شوم، مگر این مرد را میشناسید؟
امام علیه السلام فرمود: موسی! مگر نمیدانی که اعمال شیعیان ما هر صبح و شام بر ما عرضه میشود؟
📚 بحارالانوار، ج49، ص98
یادمان باشد هر رفتاری که داریم باید بدانیم مطابق آیهی شریفهی
«وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون»
«و بگو كه هر عملی كنيد خدا و رسول و مومنون [ائمه] آن عمل را مىبيند
امام عصر علیه السلام ما را می بینند؛
مراقب اعمال مان باشیم!
اَللّهمَّ عجّل لولیّک الفرج 🤲😭
#امام_زمان
آیه ۳۹ - سوره بقره
آیه وَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ [39]
و كسانى كه كافر شدند، و آيات ما را تكذيبكردند اهل دوزخند؛ و جاودانه در آن خواهندبود.
امام باقر (علیه السلام) تمام آیات ما را که درون قرآن است، تکذیبکردند؛ بدین معنی است که تمام اوصیاء ما را انکار کردند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۹۲
#امام_زمان
#تفسیر #قرآن
امام کاظم (علیه السلام)
خدا کسی را در آتش دوزخ مخلّد و جاوید نمیکند مگر کسانیکه اهل کفر، جحود، ضلالت و شرک باشند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۹۲ التوحید، ص۴۰۷
امام عسکری (علیه السلام)
[منظور از «آیات» 👈🏻 نشانههای هدایتکنندهای است که بر راستگویی محمّد (صلّیاللّهُعلیهوآلهوسلّم)
در خبرهایی که از قرنهای پیشین آورده
👈🏻 و بر درستی آنچه که دربارهی علی (علیه السلام) و خاندان پاکش
برای بندگان خدا بیان نموده و ایشان را برتری بخشید'
دلالت میکند.
آنان که پس از محمّد (صلّیاللّهُعلیهوآلهوسلّم)
سرور تمامی آفریدگان بوده و زن و مردشان برترین ارجمندان هستند.
مصادیق این آیه، کسانی هستند که راستگویی محمّد (صلّیاللّهُعلیهوآلهوسلّم)
را در خبرهایی که آورده انکار میکنند و درستی او را در گماشتن اولیاء خود، یعنی علی (علیه السلام) سرور همهی اوصیا و دیگر بزرگزادگان خاندان پاکش بر مردم نپذیرفته و او را در اینباره تکذیب میکنند.
#امام_زمان
#امیرالمؤمنین
#تفسیر
آیه ۴۰ - سوره بقره
آیه يا بنياسرائيل اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ [40]
اى بنىاسرائيل! نعمتم را كه به شما ارزانى داشتم به ياد آوريد؛ و به پيمان من وفا كنيد تا من نيز به پيمان شما وفا كنم. و [در اين راه] تنها از من بترسيد.
امام صادق (علیه السلام)
حضرت یعقوب (علیه السلام) را «إسرائیل» میگفتند.
اسرائیل به معنی بندهی خدا است. چون «إسرا» [در زبان عبری] به معنی بنده و «ئیل» اسم خدای عزّوجلّ است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۹۲
امام صادق (علیه السلام) حضرت یعقوب (علیه السلام) و برادرش عیص (عیسو عیساد) دو قلو بودند و حضرت یعقوب (علیه السلام) بعد از عیص متولّد گردید. بدان سبب آن حضرت را یعقوب (علیه السلام) (از عقب چیزی آمده) نامیدند که پس از برادرش، عیص [از رحم مادرش] خارج شد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۹۲
امام صادق (علیه السلام) «إسرائیل» یعنی «قوّت خدا»؛ چون «إسرا» [در زبان عربی] به معنی قوّت است و «ئیل» یکی از نامهای خداوند است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۹۲
زمانی که یادآوری نعمت جایز است
#امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام)
منّتگذاشتن به نعمت و بخشش، زمانی پسندیده است که
[کسیکه به او نعمت دادهای] آن را کفران کند و
👈🏻 اگر بنیاسرائیل به کفران نعمت خدا نمیپرداختند خداوند هیچگاه به آنان منّت نمیگذاشت
🔹 و نمیفرمود: اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۹۲
#امام_زمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج