مباحث عقل.mp3
28.74M
#خارج_اصول 108
#بحوثٌ_فی_العقل
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 13 (از مبحث عقل)
📆 تاریخ 27/12/1399
🆔 @ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#حوزه_انقلابی #بخش_اول #استاد_محمدی_قائینی 🔻 تعریف حوزه انقلابی 💢 نگاهی به دوگانه های انحرافی
#حوزه_انقلابی
#استاد_محمدی_قائینی
🔻 #بخش_دوم
💢 حوزه اصیل شیعی در طول تاریخ انقلابی بوده است
♻️ با توجه به آنچه گذشت دیگر کسی گمان نکند حالا حوزه یک حقیقت است و انقلاب و #انقلابی بودن حقیقتی دیگر و اکنون اینها با هم ضمیمه شده¬اند و ما تاکید داریم که حوزه باید انقلابی بماند. نه این طور نیست بلکه حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است و در طول تاریخ هم انقلابی بوده است.
♻️ حوزه ی غیر انقلابی ولو حوزه است اما مورد تأیید نیست، حوزه اگر انقلابی نباشد به همان مقدار از حقیقت دین خارج شده، حوزه آن است که آموزه های دین را آنچنان که اولیای دین پیغمبر و ائمه¬ی معصومین خواستند عمل و پیاده کند واین¬ها را در میان مردم نشردهد و دین را اصلاً عملیاتی کند.
🔻 هنر امام خمینی
♻️ هنری که مرحوم #امام(ره) داشتند نسبت به همه¬ی علمای بزرگوار دیگر که خدا همه را مزد و اجر عنایت فرماید این بود که اسلام را عملی پیاده کردند و نقش پیغمبران را بازی کردند و عملاً دین را به متن جامعه آورد. دین را در متن جامعه نشاند و پیاده کرد و فهماند که دین، آموزه¬های ذهنی گوشه¬ی کتابخانه¬ و برای #نظریه_پردازی صرف نیست. بلکه یک حقیقت تکوینی واقعی پیاده شدنی است که انبیاء این کار را کردند ومدت¬ها بود که این چراغ سوسو می¬زد. ایشان این چراغ را کاملاً روشن کرد و گفت دین یعنی این.
♻️ دین یعنی متن سیاست واجتماع. دین یعنی عین حقیقت، پیشرفت، جولان، ظهور و بروز داشتن درهمه¬ی ابعاد زندگی ولذا حوزه¬ی انقلاب همینطور است. حوزه به معنای واقعی این است و این را می¬گویند حوزه¬ی انقلابی.
🆔 @ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#حوزه_انقلابی #استاد_محمدی_قائینی 🔻 #بخش_دوم 💢 حوزه اصیل شیعی در طول تاریخ انقلابی بوده است
#حوزه_انقلابی
#استاد_محمدی_قائینی
🔻 #بخش_سوم
♻️ حوزه و سیاست؛ آری یا نه؟
🔅 پرسش: شما در تعریف حوزه انقلابی به چهار قید اشاره فرمودید.
1. علم آموزی
2. تهذیب گرایی
3. تخصص محوری
4. #جامعه_سازی اسلامی بر اساس مبانی دینی و در راستای آرمان های اصیل شیعی.
🔅 عده¬ای سه ویژگی از تعریف شما را قبول دارند که حوزه محل درس و بحث و محل تربیت نفوس مستعده است اما معتقدند نباید آلوده¬ی سیاست و اجتماع شود و ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی حوزه را از حوزه بودن جدا می¬کند؟
🔅 استاد: اگر کسانی چنین نظری داشته باشند عمدتاً از سر ناآگاهی است و مشکل آنها از عدم فهم صحیح معنای سیاست و اجتماع است. برخی خیال می¬کنند #سیاست یعنی دغل بازی و باری به هر جهت بودن و انواع و اقسام اقدامات نفس طلبانه و جاه طلبانه و غرق در لذات و امکانات دنیا شدن برای تأمین شهوت و التذاذات نفسانی؛ اگر سیاست این باشد، ما نیز با آن مخالفیم و آموزههای دینی به ما چنین اجازهای را نمیدهد که وارد چنین عرصهای شویم.
🔅 اما یقیناً سیاست در دین و بینش ما این نیست. اجتماع هم به معنی فعالیت¬های تجاری یا لهو ولعب یا لغو نیست که بگوییم حوزه اگر دراین مورد وارد شود از حوزه بودن بیرون می¬رود؛ خیر. اجتماع یعنی همان حرکتی که همه¬ی #انبیاء می¬کردند. کارشان تربیت نفوس بود. کارشان سردمداری غافلهی بشریت در رسیدن به سعادت در همه¬ی ابعاد بود.
🔅 سیاست یعنی در روابط و مسائل اجتماعی بین افراد و امت¬ها قوانین و روش¬هایی باید حاکم باشد که اراده خدا در آن تجلی پیدا کند و زیربار ظلم نروند. تقابل با جبهه #استکبار و باطل و تلاش برای تقویت و گسترش #جبهه_حق در مقابل طاغوت از وظایف اصلی و اساسی عالمان دینی است. آنها باید سیاست جامعه اسلامی یعنی صلاح و کمال را ترویج بدهند، ایستایی نداشته باشند، از #مظلوم دفاع کنند، جلوی فحشا و منکر گرفته شود. البته در این رویکرد تعریف فحشا و منکر منحصر به امور اخلاقی نیست بلکه اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، تربیتی که الان دنیا را فراگرفته است را نیز در بر میگیرد. این نیز یک مغالطه بزرگ تاریخی است که فحشا و منکر را در امور اخلاقی منحصر کردهاند و تنها در قبال آن وظیفه نهی و برخورد ایجاب کردهاند، اما در حوزهها و عرصههای دیگر حیات اجتماعی سخنی از مصادیق فحشا و منکر زده نمیشود.
🔅 همین امر موجب شده که برخی در حوزه وظیفه و رسالت خود را محدود به همین عرصههای خاص بدانند. #رسالت_اجتماعی بر اساس آیات و روایات پرشمار از وظایف ذاتی و قطعی عالمان دینی است که در سیره انبیاء الهی و امامان ما همواره جریان داشته است. می¬توانیم بگوییم هیچ امام و پیغمبری نداشتیم که یا کشته نشده باشد یا زندان نرفته باشد یا تبعید نباشد یا تحت فشار نبوده باشد؟ اگر آنها به اجتماع و سیاست کاری نداشتند، این همه تحت رنج و فشار نبودند. لذا اگر حوزه در آن عرصه وارد نشود به حوزوی بودن خود عمل نکرده است، یعنی در حقیقت مقداری از آموزههای دین وسیره انبیا و ائمه را زیر پا گذاشته و ساکت گذاشته است.
🔅 پس مسئله عکس آن چیزی است که مطرح میشود و اشکال به کسانی وارداست که می¬گویند باید در محدوده خاصی فعالیت کنید. در سطح گسترده جامعه نباید فعالیت عمومی انجام دهیم. یعنی به سیاست و اجتماع به معنای کلان آن نپردازیم. این منش بر اساس آموزههای دینی مورد اشکال و سؤال است. حوزه علمیه شیعه افتخارش آن است که در طول تاریخ همیشه حوزه¬ای بوده است که درهمه ی صحنه¬ها حاضر بوده و تمدن ساز و تاریخ ساز بوده است. اما آن زمان که حوزه¬ها وارد عمل نشدند، عقب نشینی و افول نصیب ما شده است و به جامعه #عقب_ماندگی و بی¬فرهنگی رسیده است. نمونه¬اش در افغانستان و پاکستان می¬بینیم که از این فعالیت¬ها برخوردار نبوده¬اند و چه روزگاری دارند. یا کشورهای مسلمان افریقایی که دائماً زیر بار ظلم هستند و عملاً از #تمدن_اسلامی فاصله گرفته¬اند.
#حوزه_انقلابی
#جامعه_سازی
#تمدن_اسلامی
#حوزه_و_سیاست
🆔 @ghaeeni
#اطلاعیه
❇️ به اطلاع فضلای گرامی می رساند دروس استاد معظم جناب استاد #محمدی_قائینی از فردا 14 فروردین آغاز می شود
🔻 ساعت 10 تا 11: #خارج_فقه ادامه بحث از کتاب الجهاد بر اساس #ثلاث_رسائل_فی_الجهاد اثر مقام معظم رهبری
🔻 ساعت 11 تا 12: #خارج_اصول ادامه بحث اجتهاد و تقلید
🔻 مکان: مدرسه #امام_کاظم علیه السلام، طبقه اول، مدرس 117
🆔 @ghaeeni
خارج فقه110.mp3
21.51M
#خارج_فقه 110
#کتاب_الجهاد
#بحثٌ_فی_الصابئه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 18 (از بحث جدید)
📆 تاریخ 14/1/1400
🆔 @ghaeeni
خارج اصول عدالت14.1.1400.mp3
17.74M
#خارج_اصول 109
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 95 (از بحث اجتهاد و تقلید)
📆 تاریخ 14/1/1400
🆔 @ghaeeni
✅ با توجه به پایان یافتن بحث از #صابئین در ادامه دروس خارج فقه از #کتاب_الجهاد، از امروز مبحث #مهادنه آغاز گردید.
خارج فقه هدنة14.1.1400.mp3
17.14M
#خارج_فقه 111
#کتاب_الجهاد
#المهادنه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 1 (از بحث مهادنه)
📆 تاریخ 15/1/1400
🆔 @ghaeeni
خارج اصول م29عروه15.1.1400.mp3
16.58M
#خارج_اصول 110
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 96 (از بحث اجتهاد و تقلید)
📆 تاریخ 15/1/1400
🆔 @ghaeeni
خارج فقه مهادنه 15.1.1400.mp3
21.78M
#خارج_فقه 112
#کتاب_الجهاد
#المهادنه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 2 (از بحث مهادنه)
📆 تاریخ 16/1/1400
🆔 @ghaeeni
خارج اصول 16.1.1400، 33عروه.mp3
18.76M
#خارج_اصول 111
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 97 (از بحث اجتهاد و تقلید)
📆 تاریخ 16/1/1400
🆔 @ghaeeni
خارج فقه16.1.1400مهادنه.mp3
21.96M
#خارج_فقه 113
#کتاب_الجهاد
#المهادنه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 3 (از بحث مهادنه)
📆 تاریخ 17/1/1400
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول 112
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 98
📆 تاریخ 17/1/1400
🆔 @ghaeeni