eitaa logo
استاد محمدی قائینی
809 دنبال‌کننده
175 عکس
26 ویدیو
206 فایل
✅ کانال اطلاع رسانی #دروس، #دیدگاه_ها و برنامه های آیت الله محمد محمدی قائینی (زید عزه) ✍️ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ✍️ مدرس خارج تفسیر و فلسفه 🆔 ادمین: @fotros313h @Moataghedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(1) 💢 بحث تقریرنویسی یا رساله‌نویسی به‌عنوان مکمل و متمم درس‌های خارج انجام می گیرد. اگر این مرحله وجود نداشته باشد، تلاش‌های انسان به مقصود نمی‌رسد. کسی که درس می‌خواند، معمولاً منابع را می‌بیند، مباحثه می‌کند،حضور مستمر در کلاس دارد و سعی و تلاش وافری می‌کند تا مطالب را حفظ کند؛ اما اگر مطالبی را که ثبت‌وضبط کرده است، صورت‌بندی و دسته‌بندی نکند و خودش با دیدگاه مستقل، مطالب را به نگارش درنیاورد، صرفاً معلومات عمومی برایش حاصل می‌شود. 💢 این معلومات را شاید بتوان به دیگران ارائه کرد، اما برای کسی که می‌خواهد شود، فایده‌ای ندارد. افراد بسیاری سالیان دراز با دقت و زحمت فراوان، مباحث را پیگیری کرده‌اند و وقت صرف کرده‌اند و آنها را جمع‌آوری کرده‌اند؛ ولی چون صاحب‌نظر نبوده‌اند، مفسر و مجتهد نخواهند شد. چنین کسی حداکثر نقّال است. نظرات دیگران و حاصل مطلب را بیان می‌کند، اما اگر کسی بپرسد نظر خودتان چیست، نمی‌تواند به‌جز تکرار مطالبی که یاد گرفته چیزی بگوید. 💢 او عالم نیست، بلکه مانند رایانه مطابق برنامه‌ای که به او داده‌اند، تجزیه و تحلیل می‌کند. دوربین و ضبط‌صوت دستگاه‌های خوبی هستند، ولی نمی‌توانند به خود بنازند و ببالند که من چیزی دارم که دیگران ندارند. بنابراین پس از اینکه محقق مطالعات خود را به پایان ‌رساند، نوبت کار اصلی اوست که با قلم و سلیقه خود، مطالب علمی را تنظیم کند. این را رساله و می گویند. 🔰️ درس استاد وسیله‌ای است که شخص به کمال برسد و تعدد اقوال، کیفیت استدلال و تطورات تاریخی مسئله را ببیند؛ اما هدف این نیست که با این مسائل آشنا شود، بلکه باید خودش شود و درباره مسائلی که یاد گرفته اظهارنظر کند؛ بگوید رأی من این است و از نظر من مطلب این‌گونه است. با حفظ احترام گذشتگان، می‌خواهد بفهمد که این حرف و استدلال تام و درست است یا نیست. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(2) 💢 : 🔰️ بیشترین فعالیت در درس خارج به تقریر مطالب بازمی‌گردد. باید بدانیم مطالب را چگونه تنظیم کنیم تا چیزهایی که آموختهایم، در ما ملکه شود. به این کار، تقریرِ درس خارج یا تقریرنویسی میگویند؛ هرچند تقریر مقید به نوشتن نیست، بلکه گاهی احتیاج به بیان نیز دارد و بیان از اجزاء ‌اصلی تقریر است. تقریر اصطلاحی عربی است و در فارسی به آن یادداشت میگوییم. 🔰️ استاد به هر روشی که مطلب را القا کرد، برای برداشت مطالب در کلاس برای شاگردان وجود دارد: ۱ـ هرچه استاد میگوید، بنویسد و مانند ضبط صوت، بلافاصله شروع به نوشتن کند؛ ۲ـ اصلاً دست به کاغذ و قلم نبرد و به نوشتن کاری نداشته باشد و فقط مشغول حفظ ذهنی مطلب باشد. دقت میکند که روش طرح بحث چیست و آن را به ذهن میسپارد و بعداً مطالب را پیاده میکند و مینویسد؛ ۳ـ توجه اصلی او در کلاس حفظ و درک و فهم کردن مطالب استاد است، ولی دفترچه یادداشتی دارد که نکات اصلی را می‌نویسد و آن نکات، جنبۀ راهنما دارند و رمز مسئله هستند. به‌ویژه اگر پیش از کلاس مطالعه کرده باشد و زمینۀ بحث را بداند، دراین‌صورت فقط دقت میکند که کدام اقوال مطرح میشود و روش رد و ابطالش چیست و فقط آنچه نشنیده یا مهم باشد را مینویسد. متون مهم را علامت میزند یا پررنگ میکند. 🔰️ در ادامه به ارزیابی و بررسی این سه روش می پردازیم... @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️ جلسه 27 📆 تاریخ: 24/8/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️ جلسه 27 📆 تاریخ: 24/8/1399
فلسفه 27.mp3
28.5M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️ جلسه 27 📆 تاریخ: 24/8/1399