eitaa logo
استاد محمدی قائینی
808 دنبال‌کننده
175 عکس
26 ویدیو
206 فایل
✅ کانال اطلاع رسانی #دروس، #دیدگاه_ها و برنامه های آیت الله محمد محمدی قائینی (زید عزه) ✍️ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ✍️ مدرس خارج تفسیر و فلسفه 🆔 ادمین: @fotros313h @Moataghedi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 انقسامات عقل به اعتبار تعقل 🔻 بررسی نظرات ارسطو، فارابی، ابن سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 8 📆 تاریخ 1/11/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 💢 بررسی ادله قاعده نفی سبیل 💢 تطبیقات قاعده 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 9 📆 تاریخ 1/11/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 64.mp3
26.6M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 64 📆 تاریخ 4/11/1399
استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی #مکتب_فقهی_قم1 #استاد_محمدی_قائینی 💢 پیشینه شناسی مکتب قم ❇️ #مکتب_قم در برخی وج
💢 برخی مولفه های مکتب فقهی قم 🔻 ❇️ فهم عادی بشری از آیات و روایات را استظهارات عرفی می‌نامیم. یعنی عام از ظاهر همین آیات و روایات چه می‌فهمند و چه برداشتی دارند. در این مرحله نگاه می‌کنیم خود شنونده، فقیه و مجتهد چگونه با ذهن عادی و عرفی با متن روبرو می‌شود. هر چه فهم فقیه با برداشت عرفی جامعه نزدیک تر و با ذوق سلیم منطبق تر باشد، این نوع استظهار دقیق تر حاصل شده است. 🔻 ❇️ استظهارات فقهی یعنی مجتهد در رابطه با اقوال و آرای علمای گذشته چقدر دارای تبحر و تسلط است و تا چه میزان به ظهورات کلام ایشان اهمیت می‌دهد و این کلام را قرینه فهم کلام معصوم قرار می‌دهد. 🔻 اعتنا به شهرت و اجماع ❇️ به اجماعات، شهرت‌ها و فتاوای مشهور اهمیت می‌دادند. زیرا این موارد را کلام معصوم می‌دانستند و بر این باور بودند که از این طریق بهتر می‌توان پی به مراد روایت برد. لذا اگر در مسئله یا اجماعی وجود داشت، آن را قرینه بر فهم کلام معصوم قرار می‌دادند. 🔻 توجه به اصول ❇️ توجه به استظهارات عرفی و فقهی به معنای بی اعتنایی به مبانی و قواعد اصولی نیست. قمی‌ها با اصول آشنا و به آن مسلط و معتقد هستند ولی از اصول در موارد ضرورت بهره می‌برند و در مرحله اول تلاش می‌کنند مسئله را با قرائن و امور مربوط به متن آیه و روایت حل کنند. اما اگر در موردی روایتی نداشتند یا در دلالت با مشکل مواجه می‌شدند، سراغ اصول می‌رفتند. ❇️ حاج شیخ (ره) هرچند اهمیت ویژه ای برای استظهارات عرفی و فقهی قائل بود ولی در اصول نیز دارای خبرویت بودند. ایشان در اصول کتاب را دارند که در مرحله ای قرار بود حتی جایگزین کفایه آخوند خراسانی شود ولی بدلایلی این اتفاق نیافتاد. 🔻 آیت الله بروجردی، مؤسس مکتب جدید فقهی ❇️ پس از حاج شیخ (ره)، مرحوم آیت الله (ره) این روش را ادامه و بلکه توسعه دادند. روش ایشان دارای ابداعاتی است که گاهی نیاز را به اصول بسیار کاهش می‌دهد. آقای بروجردی (ره) متعلق به هستند و فرمودند هرچند به نجف رفتم ولی در آنجا چیزی به من اضافه نشد بلکه تنها بر تجربه من افزوده شد. ایشان اگر چه نجف دیده است ولی هنگامی به آنجا رفته است که شخصیت علمی‌اش شکل گرفته که بیشتر متأثر از برخی قدماء است و بعد از ورود به قم و بررسی کتاب درر الأصول، با نوآوری‌های خویش به تکمیل روش مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) می‌پردازد. ❇️ روش خاص ایشان که در برخی زوایا می‌توان و اختراع ایشان نامگذاری شود و از آن به عنوان مکتب فقهی جدیدی یاد کرد، اجمالا این گونه بود که برخی قرائنی را کشف می‌نمودند که تأثیر جدی بر فهم کلام متکلم می‌گذاشت. قرائن صدور روایت به حسب زمان، به حسب مکان، به حسب راوی به حسب شرایط محل صدور، طبقه بندی راویان، خصوصیات راوی، به حسب ناقل و شنونده روایت که فهمنده ها هم متفاوت و دارای فهم‌ها و ذائقه‌های گوناگون هستند. برخی دارای فهم فقهی یا فلسفی یا اجتماعی و غیره هستند. از نظر ایشان همه این مؤلفه‌ها در فهم و برداشت از کلام معصوم (ع) مؤثر است و بر اساس همین به تفسیر روایات می‌پرداختند. ❇️ این شیوه منحصر به فرد آیت‌الله (ره) مسیر جدیدی را گشود و مدرسه فقهی را در تراز یک مکتب مستقل و متفاوت ارتقاء داد و آثار آن حتی حوزه نجف را نیز تحت تأثیر قرار داد. لذا می‌بینیم مرحوم آقای خویی (ره) دسته بندی احادیث را از آیت‌الله بروجردی (ره) گرفته‌اند به خلاف آقای حکیم (ره). 🆔 @ghaeeni
📣📣 💢 برگزاری حضوری دروس خارج استاد محمدی قائینی حفظه الله ❇️ با توجه به تغییر وضعیت شیوع بیماری در شهر مقدس قم، دروس حضرت از فردا، یکشنبه 5 بهمن ماه در مدرسه امام کاظم علیه السلام قم به صورت و با رعایت برگزار خواهد شد. ❇️ برنامه دروس استاد: 🔻 : 9 تا 10 🔻 : 10 تا 11 🔻 : 11 تا 12 ❇️ : مدرسه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام رضا علیه السلام، طبقه اول، مدرس 124 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 65 📆 تاریخ 5/11/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 65 📆 تاریخ 5/11/1399
فلسفه 65.mp3
25.51M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 65 📆 تاریخ 5/11/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 66.1.mp3
7.12M
🔻 بخش اول 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 66 📆 تاریخ 6/11/1399
فلسفه 66.mp3
22.27M
🔻 بخش دوم 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 66 📆 تاریخ 6/11/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 67.mp3
30.05M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 67 📆 تاریخ 7/11/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی #مکتب_فقهی_قم2 #استاد_محمدی_قائینی 💢 برخی مولفه های مکتب فقهی قم 🔻 #استظهارات_
💢 ویژگی های مکتب فقهی آیت الله بروجردی 🔻 طبقه بندی و تحلیل مجموعی روایات ❇️ آیت الله (ره) می‌فرمودند روایاتی که در یک مسئله آمده‌اند همه را یک جور معنی نکنید بلکه این‌ها به متعددی قابل دسته بندی هستند و هر یک ممکن است با لسان دیگری متفاوت باشد و در نتیجه معنای متفاوتی را نیز در پی داشته باشد. ❇️ نسبت به این روایات باید: 1) جداگانه هر یک را بررسی نمود. 2) از هر یک نتیجه گیری کنیم. 3) این نتیجه‌ها را باید یکدیگر مقایسه کنیم. 4) نتیجه کلی را در مرحله آخر از مجموع این‌ها اصطیاد کنیم. 🔹 این روش به طور روشن بر مشی آیت الله (ره) اثرگذار بوده است و در شیوه فقهی ایشان می‌بینیم که با همین سیر به بررسی روایات می‌پردازند. ❇️ پس را نمی‌توان مکتبی غیر اصولی نامید. زیرا این مکتب معتقد به اصول است ولی رسالت خود را به گونه ای دیگر تعریف کرده است و در از تمرکز بر تحلیل کلام معصوم (ع) آغاز می‌کند و در نهایت و پس از برخوردن به تنگنا، از اصول کمک می‌گیرد. پس میزان نقش آفرینی اصول در این مکتب یکی از تفاوت‌های آن با مکتب نجف به شمار می‌آید نه اصل اعتقاد به علم اصول مثل اخباری‌ها که در اصل اعتقاد به علم اصول با قم و نجف دارای اختلاف هستند. 🔻 تورم علم اصول ❇️ یکی دیگر از ویژگی‌های در نحوه نگاه به علم اصول، قائل به متورم بودن علم اصول است. زیرا بر این باورند که بسیاری از مسائل اصولی دارای نتیجه عملی در فقه نیست و بیشتر یک تمرین، ریاضت و ورزش ذهنی است. لذا در مکتب در علم اصول مسائلی مطرح می‌شود که به سختی در فقه مصداق پیدا می‌کند. اما قمی‌ها اصول را در بزنگاه‌های نیاز واقعی فقه به آن وسط می‌کشیدند. ❇️ البته این رویکرد در هم طرفدارانی داشت. از جمله آسید عبدالأعلی سبزواری (ره) 2 جلد اصول دارند که مجموعش به 500 صفحه نمی‌رسد. ایشان می‌فرمود این‌ها از واضحات است. 🔹 اما کتب اصولی آیت الله (ره) را نگاه کنید، می‌بینید در آخر بسیاری از مسائل می گویند این نتیجه عملی ندارد یا در برخی دیگر می گویند این مسئله را طرح کردیم که شاید روزی مصداقی برای آن در فقه پیدا شود. البته این روش در آنجا رسم شده بود که برای استنباط از اصول شروع می‌کردند که اگر در این مسئله أدله و روایات نداشتیم مقتضای أدله اصولی در مسئله چیست. وگرنه خود آقایان اقرار دارند که بسیاری از این مسئله‌ها نتیجه عملی ندارند. 🔻 توجه به فضای صدور روایات ❇️ اما آیت الله (ره) روش ویژه ای را بنا نهادند و آن اینکه علاوه بر اقوال شیعه، اقوال اهل تسنن و عامه نیز در مسئله دیده شود. زیرا جایی بوده است که دوران حاکمت بنی امیه و بنی مروان و بنی عباس است. اهل بیت (علیهم السلام) در چنین فضایی به بیان احکام می‌پرداختند. این فضای حاکم سیاسی – اجتماعی بی تردید بر صدور روایات و لسان آن‌ها و حتی راویان و پرسش کننده‌های از امام معصوم (ع) مؤثر بوده است. فتاوای حاکم بر فضای مسلمین نیز در آن دوره فتاوای خاص عامه بوده و در چنین فضایی که عموم جامعه مسلمین مشی دینی خاصی داشته‌اند و مردم هم چه سنی و چه شیعه با همان فتاوی آشنا بوده‌اند و حال می‌خواهد یک روایت فقهی صادر شود. این حتماً باید مورد بررسی و دقت قرار بگیرد. ❇️ آیت الله (ره) می‌فرمودند وقتی سائل خدمت امام (ع) می‌رسید متأثر از این فضا بوده است و امام (ع) نیز بر اساس این سعی می‌کرده نکته ای را بیان بفرماید. پس فضای حاکم، فضایی بسیط نبوده که کسی مسئله ای فقهی بپرسد و امام (ع) هم حکم آن مسئله را ساده و روان بیان بفرمایند بدون اینکه جوانب مسئله را در نظر گرفته باشند. 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تطبیقات قاعده نفی سبیل 🔻 بررسی کلام شیخ انصاری 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 10 📆 تاریخ 8/11/1399 🆔 @ghaeeni