🌒چند سالی است که سلسله نشستهایی در موضوعات مختلف دینی بهویژه به مناسبت ماه محرم و مکتب عاشورای حسینی(ع) با حضور برخی روشنفکران دانشگاهی و لیبرالهای حوزوی برگزار میشود.
🌘در یکی از این جلسات، آقای مصطفی ملکیان ايدهی «اسطوره سازی از امام حسین(ع)» را مورد بحث قرار داده و شبهاتی پیرامون آن مطرح کرده است.
✨در همین زمینه، خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، با حجتالاسلام والمسلمين دکتر سید احمد غفاری قره باغ -عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو مرکز الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت- به گفتوگو نشسته تا به شبهاتی که از سوی آقای ملکیان طرح شده است، پاسخ دهد.
✨وی معتقد است، اساساً چیزی به نام «عصمت» در نگرش آقای ملکیان وجود ندارد و چون اهل بیت(عليهمالسلام) را صرفاً یک عده انسانهای خوب -و نه بیشتر- در بین مردم تصویر میکند، توجهی به جایگاه آسمانی معصومین(ع) ندارد و از اينرو، هر گونه تصویر آسمانی از ایشان را اسطورهای قلمداد کرده است.
☀️متن کامل این گفتوگو در لينک زیر تقدیم خوانندگان گرامی میشود.
🆔 rasanews.ir/002mWM
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✍️کانال اطلاعرسانی استاد سيد احمد غفاری قرهباغ
🆔 @ghafari_ir
12.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
✨﷽✨
⚜ اخیراً سخنانی از سوی جناب آقای حجتالاسلام علوی بروجردی، که از اساتید فقه حوزهی علمیهی قم میباشد، در نفی اقتصاد اسلامی و بطور کلی در نفی اسلامیسازی علوم طرح شده است.
⚜ نکاتی در نوشتار بعدی در پاسخ به سخنان وی، به حضور مخاطبان محترم تقدیم خواهد شد.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ چند نکته در پاسخ به سخنان حجتالاسلام علوی بروجردی در نفی علوم انسانی اسلامی:
۱. اینکه فرمود پیامبر اکرم «فقط» برای اخلاق و معنویت آمده است، با کدامین مستند قرآنی یا روایی است؟
اگر بگوید روایت «انما بعثت لأتمّم مکارم الأخلاق» را به عنوان دلیل در اختیار دارد، خواهیم گفت این روایت در هیچ یک از منابع شیعی نیامده است. چگونه است که با یک روایت، آن هم روایتی که موجود در منابع اهل سنت است، دربارهی نفی نظام اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اسلام ارائهی رأی میکند، ولی محققان علوم انسانی را مجاز به استفاده از آیات و روایات فراوان تربیتی و اقتصادی و سیاسی برای شکل دادن به نظامات علمی دینی نمیداند؟
۲. فرض میکنیم که پیامبر اکرم (ص) فقط برای معنویت مبعوث شده باشد. پرسش این است که آیا معنویت، حقیقتی خارج از زندگی روزمرهی ما دارد، یا تنیده در اجزاء آن است؟
به عبارت دیگر، آیا سلوک خانوادگی، یا سلوک اجتماعی، یا تعاملات اقتصادی قابل تقسیم به تعاملات معنوی و غیرمعنوی نیستند؟ همچنین تعاملات سیاسی و فرهنگی ما در معاشرتها و روابط اجتماعی.
پس حتی در فرض انحصار رسالت رسول اکرم (ص) در معنویت، حضرت ناگزیر از دخالت در حوزههای رفتاری فردی و اجتماعی است.
۳. اینکه بگوییم ما در علم اقتصاد و علوم مختلف دیگر همچون سیاست و فرهنگ، به رویهی عقلایی مراجعه خواهیم کرد، سخن غلطی نیست. لکن تمام سخن در یافتن همین رویکرد عقلایی است.
مارکسیستها رویکرد عقلایی را در اقتصاد به گونهای ترسیم میکنند و لیبرالها بگونهای دیگر. و همه، رویهی خود را عقلایی میدانند!
حال پرسش ما از گویندهی محترم این است که کدام رویکرد، عقلایی است؟ گویا ایشان تصور کرده است که فقط یک رویهی عقلایی در اقتصاد و همچنین در علوم مختلف وجود دارد و بقیه رویکردها میگویند ما غیرعقلایی هستیم!
۴. دربارهی اسلامی شدن علم، دیدگاههای متنوعی طرح شده است که دیدگاه منتخب و مختار، عبارت است از بازنگری کلی در علوم موجود، بر اساس نفی خودبسندگی فیزیکال و لزوم نقشورزی متافیزیک، همچنین، غنابخشی به علم از حیث نقشورزی روشمند وحی و عقل و خارج ساختن علم از انحصار تجربه است.
این دو نکتهی بنیادین برای دینی شدن علوم، یعنی دخالت دادن متافیزیک در علم موجود و اصلاح حیث روشی علم موجود، دقیقاً همان دو نقیصه است که عالمان اندیشهورز به خاطر این دو، ضرورت دینی شدن علوم را متذکر میشوند.
۵. در سخنی تعجب برانگیز، گویندهی محترم بیان میکند که در کجای اسلام آمده است که برای کنترل تورم لجامگسیخته چه کار باید کرد؟
در پاسخ به سخنان ایشان باید متذکر شد که اصولاً علم در دو ساحت توصیف و توصیه، به تبیین اموری میپردازد که اگر رعایت آنها شود، اصولاً آسیبی پیش نخواهد آمد.
برای فهم آسانتر این سخن، مثال از دانش منطق میزنم که همه منطقدانان گفتهاند رعایت توصیههای منطقی، مانع از خطای در فکر میشود. حال این نادرست است که بگوییم کدام منطقدان برای رهایی از خطای در فکر، راهکار ارائه کرده است؟! طبیعی است که یک منطقدان در پاسخ به این سوال بسیط، پاسخ خواهد داد که توصیههای من اساساً امکان خطای در فکر را باقی نمیگذارد؛ به عبارت دیگر، توصیههای من در نقطهی پیش از آسیب قرار دارند، نه پس از آسیب.
۶. جالب اینکه در همین موضوع کنترل نرخ تورم، توصیهی روشنی را میتوان از مضامین اسلامی اصطیاد کرد.
اسلام بر اساس قاعدهی نفی ضرر، تمامی منافذ ضرر و ضرار اجتماعی را میبندد. حال در اقتصاد کلان، چنانچه مالکیت از واسطه و دلال حذف شود، امکان قیمتگذاری از دلال سلب میشود و تمام روند مسیر تولید تا نقطهی نهایی مصرف، در امنیت کامل از ضرر اقتصادی خواهد بود، و هم تولیدکننده و هم مصرفکننده به سود واقعی دست پیدا خواهند کرد و از ضرر، در امان خواهند ماند.
ایدهی فوق که طرح اقتصادی برخی اقتصاددانان اسلامی است و متّخذ از مضامین دینی و روایی است، به روشنی نشان میدهد که شریعت اسلامی توانا در مدیریت اقتصاد کلان است.
۷. به عنوان آخرین نکته در پاسخ به ادعای مذکور، به گویندهی محترم باید متذکر شد که اسلام دارای شریعتی است مشتمل بر بایدها و نبایدها، که کلیهی رفتارهای انسان را پوشش میدهد و متدین به دین اسلام، موظف است تمام رفتارهای خودش را مطابق با دستورات شرع مقدس کند. اساساً همین جامعیت اسلام است که آنرا متمایز و ممتاز از سایر ادیان تحریف یافته کرده است.
چنانچه بگوییم اسلام برای رفتارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما هیچ پاسخی ندارد، به معنای این خواهد بود که اسلام در اکثریت حوزههای رفتاری و معیشتی انسان، دارای راهبرد مؤثر نیست و بدین ترتیب اساساً اسلام از شکل دادن به سبک زندگی ناکام خواهد ماند.
🌟🌟🌟🌟🌟
✍کانال اطلاعرسانی دیدگاههای حجتالاسلام دکتر سید احمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
🌟خبرگزاری حوزه / سخنان حجتالاسلام والمسلمین سید احمد غفاری قرهباغ، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، و عضو اندیشهورز مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به مدّعیات رییس جمهور:
🌟جناب رییسجمهور! بیغیرتی و عدم همراهی امت، سبب آتشبس میان معاویه و امام مجتبی(ع) شد، نه علاقه امام به صلح.
🌟اینکه جناب رئیس جمهور، اشتباهات خود را در نحوهی مواجهه با آمریکای جنایتکار و دولتهای اروپایی فریبکار و خبیث، منتسب به الگوگیری از امام مجتبی علیهالسلام میکند، فقط در فضایی قابل طرح است که مخاطب سخنان وی، از جریانشناسی تاریخ صدر اسلام بیخبر باشد.
🌟تفصیل سخنان استاد در خبرگزاری حوزه با موضوع جریانشناسی تاریخ زندگانی امام مجتبی علیهالسلام:
▪️ https://hawzahnews.com/x9RGZ
⚜⚜⚜⚜⚜
▪️ @ghafari_ir
⚜رئیس جمهور فرانسه از توهین به حضرت رسولالله صلیاللهعلیهوآله دفاع کرده و گفته عقبنشینی نمیکنیم.
⚜آقای مکرون! جای تعجب نیست! قرون ۱۹ و ۲۰ سیاهترین دوران ضدبشری کشور شماست.
⚜کشتن ۱ میلیون الجزایری در طی ۸ سال، تنها یکی از فصلهای جنایات فرانسه است. با این سابقه و تاریخ، روشن است که در جبههی انسانیت نمیایستید.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜آیهی شریفهی قرآن کریم دربارهی رهبران کفر، سخن از عدم ایمان آنها طرح نمیکند، بلکه پرده از عدم أیمان یعنی «بیتعهدی» برمیدارد.
⚜ حضرت آیتالله خامنهای: در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمیکند. حالا امروز انتخابات آمریکا است، بعضیها همین طور [حرف میزنند] اگر این بیاید چه میشود، اگر آن بیاید چه میشود. ممکن است حوادثی اتّفاق بیفتد، [امّا] در سیاست ما هیچ تأثیری نمیگذارد. ۹۹/۸/۱۳
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
#بازنشر به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم علامه طباطبایی:
⚜بخش اول از مصاحبه خبرگزاری تسنیم با استاد سید احمد غفاری قرهباغ دربارهٔ جایگاه معرفتی علامه طباطبایی:
🔅زمانهشناسی علامه ره و فهم دقیق از ضروریات روزگار و اقتضائات حوزههای علمیه
🔅برخی از ابتکارات فلسفی علامه ره
🔅مواجههٔ علامه ره با مکاتب دگراندیش معاصر
⚜ مشروح مصاحبه در خبرگزاری تسنیم:
🆔 https://tn.ai/2141565
⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
#بازنشر به مناسبت سالگرد رحلت علامه طباطبایی
⚜️بخش دوم مصاحبه خبرگزاری تسنیم دربارهٔ شخصیت علمی علامه طباطبایی:
🔅جایگاه فطرت در عزيمت توحيدی
🔅حکمت و حکومت در اندیشه مرحوم علامه
🔅روش سلوک عرفانی از منظر علامه طباطبایی
🆔 tn.ai/2142551
⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜حضرت عبدالعظیم (ع) فرزند عبدالله بن علی (ع) از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت میرسد.
⚜مرحوم علامه آقابزرگ طهرانی مینویسد: «بنابر نقل کتاب الخصائص العظیمیّه ولادت حضرت عبد العظیم در روز پنجشنبه چهارم ربیع الثانی سال ۱۷۳ ق در مدینه واقع شده است» و مدّت ۷۹ سال، عمر با برکت او با دوران امامت چهار امام معصوم، یعنی امام موسی کاظم علیهالسلام، امام رضا علیهالسلام، امام محمّدتقی علیهالسلام و امام علیّ النّقی علیهالسلام مقارن بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.
⚜امام هادی علیهالسلام به شخصی از اهالی ری میفرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم (ع) را که در نزد شماست زیارت میکردی مانند کسی بودی که امام حسین علیهالسلام را در کربلا زیارت کرده است.
⚜اهتمام حضرت عبدالعظیم به اعتقادات، الگوی ضروری برای جامعهی ما
💎 در زمان امام هادی علیهالسلام، برای تحصیل اطمینان از سلامت عقایدش روزی به حضور امام علیه السلام میرسد و عرض میکند:
«ای پسر پیامبر، بسیار علاقمندم که عقاید دینیام را خدمت شما بیان کنم تا چنانچه عقاید و افکارم مورد تأیید شماست، بر آن استوار باشم وگرنه آن چنان که شایسته است آنها را اصلاح نمایم». آن گاه تک تک مسائل اعتقادی خود را در زمینه توحید، نبوّت، امامت، معاد توضیح میدهد.
وقتی سخنانش به پایان میرسد امام هادی علیهالسلام میفرمایند:
💡 «ای ابوالقاسم، به خدا سوگند، اعتقاداتی که عرضه کردی، مبانی واقعی دین الهی است. بر این اعتقادات ثابتقدم باش... .»
⚜⚜⚜⚜⚜
✍کانال استاد سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
#پیش_نشست_آنلاین
⚜ پیشنشست علمیِ کنگرهٔ بینالمللی بیانیهٔ گام دوم انقلاب
⚜ «جایگاه عقلانیت در بیانیهٔ گام دوم انقلاب اسلامی»
⚜ زمان: دوشنبه ۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ساعت ۱۰ تا ۱۲
⚜ راهنمای ورود:
🌟 https://eitaa.com/mquraan_n/18
⚜ لینک ورود به نشستعلمی:
🌟 http://live.mou.ir/mquran
🌟🌟🌟🌟🌟
✍کانال اطلاعرسانی استاد غفاری
🆔 @ghafari_ir