.
✨﷽✨
⚜ دو مطلب بهمناسبت رحلت أمّالمؤمنین خدیجةالکبری سلاماللهعلیها
🌟 یک روایت در فضیلت أمالمؤمنین خدیجةالکبری:
▪️ در کتاب مسند احمد بن حنبل، ج ۴، ص ۷۷، حدیث شماره ۲۹۰۱، ابن عباس میگوید:
خطّ رسولالله صلى الله عليه و سلم فی الأرض أربعة خطوط؛ قال أتدرون ما هذا؟ قالوا الله و رسوله أعلم. فقال رسولالله صلى الله عليه و سلم: أفضل نساء أهل الجنة خديجة بنت خويلد و فاطمة بنت محمد و مريم بنت عمران و آسية بنت مزاحم امرأة فرعون؛
▪️ نبی مکرم با انگشتشان روی زمین چهار خط کشیدند و فرمود: بگویم این چهار خط معنایش چیست؟ عرض کردند که خدا و رسولش بهتر میدانند. حضرت فرمود: با فضیلتترین زنان اهل بهشت؛ خدیجه بنت خویلد، فاطمه بنت محمد «ص»، مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم همسر فرعون است.
🌟 بررسی سنّت الهی در قبال محاصرهی امت اسلامی
◾️ در عصر حضرات معصومین، شاهد مواردی چند از تنگنای اقتصادی بر امت اسلامی هستیم، که بررسی آنها در شناخت شیوهی دشمن از یکسو، و شناخت سنّت الهی در رفع حصر از سوی دیگر، کمک شایانی میکند.
⚜ ماجرای حصر مسلمانان در منطقهای بنام شعب أبیطالب، ماجرای معروفی است.
اين محاصره به این دلیل رخ داد که کفار از گسترش اسلام در مناطق حبشه و یمن، کلافه شدند و چارهای جز محدود نمودن هرگونه رابطهی مردمی با مسلمانان نیافتند.
این حصر همهجانبه، سه سال طول كشيد و فشار و سختگيری به حد عجيبی رسيد. بگونهای که جوانان و مردان با خوردن يك دانه خرما در شبانهروز زندگی میكردند.
حضرت علی عليهالسّلام از ۱۷ سالگی تا ۲۰ سالگی در شعب، همراه پيامبر صلّیالله عليه و آله بود. همچنين حضرت زهرا سلاماللهعليها نيز دو ساله بودند كه به همراه مادر خود حضرت خديجه در شعب بسر میبردند. تصور بیغذايی برای مادر شيرده، بسيار دشوار است.
در اثر این محاصره، دوتن از شخصیتهای بینظیر تاریخ اسلام، حضرت خدیجه کبری سلاماللهعلیها و حضرت ابوطالب علیهالسلام، به شهادت رسیدند.
لیکن، خداوند متعال به شیوهای معجزهوار، امداد امت اسلامی نمود و عهدنامهی کفار توسط موریانهها نابود شد، و پس از خروج مسلمانان از شِعب، فتوحات مسلمانان یکی پس از دیگری محقّق شد.
⚜ متوکل عباسی که از سختگیرترین خلفای عباسی به اهلبیت علیهمالسلام محسوب میشود، دستور داده بود که هیچ ارتباطی میان امام هادی علیهالسلام و اصحابش، با جامعهی اسلامی نباشد.
این حصر همهجانبه تا بدانجا پیش رفت که در گزارشات تاریخی آمده است مخدّرات اهلبیت رسولالله، گاه در چادری که برای نماز باید به سر میکردند، رعایت نوبت میکردند.
در این ماجرا نیز، خداوند متعال با یدِ اعجاز، مرگ متوکل را با نفرین حجّت زمان، محقق ساخت و متوکل سه روز پس از نفرین حضرت، به درک واصل شد. همچنین، ملیکا یا همان حضرت نرجس سلاماللهعلیها، در همین شرایط خفقان و بطور معجزهوار، به حریم اهلبیت علیهمالسلام وارد شد و خلعت مادری حضرت ولیعصر اروحنالهالفداء را به تن نمود و سبب به دنیاآمدن منجی موعود شد.
🌟 پ.ن ۱: بررسی سنّت الهی در این دو جریان تاریخی، خبر از سنّت ویژهی الهی میدهد، بدین بیان که محاصرههای دشمن بر ضد امت اسلامی، همواره تأثیر معکوس گذاشته و بجای آسیب به امت اسلامی، نابودی امت کفر را به همراه دارد.
🌟 پ.ن ۲: رهبر معظم انقلاب، در اوج محاصرهی کشور اسلامی ایران، خبر از افول هژمونی آمریکا دادند، که از منظر تحلیلگران، شبیه پیشبینی افول اقتدار شوروی سابق توسط رهبر کبیر انقلاب است. فَتَدَبَّر.
┈••✾•🌿◾️◾️🌿•✾••┈┈
✍ کانال استاد سید احمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
☣ پاسخ به شبههای در مورد تقدّس عید فطر
❓ آیا عید فطر، اعتباری است؟!
❓ برخی به بهانهی اختلافاتی که هر سال در تعیین روز عید فطر شکل میگیرد، چنین شبههای را در شبکههای مجازی پخش کردهاند که مقدّس دانستن حقایقی مانند عید فطر، اشتباه است؛ مفاهیم دینی مانند عید فطر، مفاهیم اعتباری هستند و تعیین آنها به دست بشر فانی و خطاپذیر است و همین، اثبات میکند که این مفاهیم، از تقدّس و تعالی برخوردار نیستند.
1⃣ پاسخ اول: اصلی ترین اشکال این شبهه، در عدم درک صحیح از مفهوم تقدّس است؛ حقیقت مقدّس به حقیقتی گفته میشود که جنبهی الهیاتی داشته باشد؛ بر این اساس، خدای متعال ریشهی تقدّس بوده و قُدُّوس است. همچنین، هر حقیقتی که ذاتا تقدس ندارد، به میزان نقشآفرینی در قرب به سوی خدای متعال، مقدس میشوند؛ با این معیار، نخ تسبیح نیز حقیقتی مقدس است و اگر کسی به یک نخ تسبیح، بدین جهت بیحرمتی کند که ارتباط با بندگی خدا دارد، به حقیقت ربوبی خدا توهین نموده است.
✨ بنابراین، خدای متعال اولا و بالذات مقدس است و تمام حقایقی که مرتبط با حیث بندگی خدای متعال باشند، بالتبع مقدس محسوب میشوند.
✨ در موضوع عید فطر، این عید، جشنی برای اطاعت و بندگی در پایان یکماه روزهداری و تقرب به سوی خدای متعال است؛ پس این جشن، حقیقتی مرتبط با بندگی انسان به خدا است و لذا حقیقتی قدسی است.
2⃣ پاسخ دوم: دومین اشکال مهم این شبهه، در این نکته است که شبههکننده خیال کرده است حقیقتهای مقدس، حقیقتهایی معصوم، غیرقابل دسترس و غیر زمینی هستند، و این خطایی بسیار مهم است.
⚜ اساساً دین برای این منظور است که حقیقتهای زمینی را در همان زندگی زمینیشان، ملکوتی و آسمانی و قدسی بکند؛ به عنوان نمونه، در روایت صحیح و معتبر آمده است که حرمت انسان مؤمن، از حرمت کعبه بالاتر است؛ این برتری، نه به دلیل عصمت انسان مؤمن، بلکه به این دلیل است که او بندهی خدا و مرتبط با ربالعالمین است و هر حقیقتی این چنین، محترم و مقدس است و تعرّض به او، در حدّ جسارت به خانهی خدا و بلکه به خدای متعال تلقی میشود.
⚜ این به دلیل آن است که خطاپذیری عبد مومن، مانع ملکوتی بودن و متعالی شدن آن انسان نمیشود؛ بلکه مهم آن است که عبد است و مطیع درگاه ربوبی.
✅ بنابراین، این که عید فطر توسط رؤیت انسان خطاپذیر، ثابت میشود، آسیبی به تقدّس آن وارد نمیکند؛ زیرا این رؤیت پس از سی روز روزهداری و توسط بندهای مومن و عادل شکل میگیرد و خدای متعال به «رؤیت عبد مومن» علیرغم احتمال خطایش، حرمت گذاشته و آن را مقدّس لحاظ کرده و معیار عید قرار داده است و بدین سبب، تعرض و جسارت به عیدِ چنین عبد مؤمنی، تعرض به خود خدا محسوب میشود.
#عید_فطر
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
🏷️ انقلاب اسلامی و آسیبشناسی آن از منظر شهید مطهری
🏷️ مصاحبه رسانهی فکرت با استاد غفاری قرهباغی
🆔 https://fekrat.net/?p=8755
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
⚜ سخنرانی استاد سیداحمد غفاری در یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ آغاز اجرا و تقسیم کار ملی»
⚜ عنوان سخنرانی: «بررسی شاخصهای معنویت اسلامی در فرایند تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»
⚜ آدرس برای حضور مجازی:
💻 http://conference11.olgou.ir/
⚜ زمان: چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ جالب است که در رسانههای غربی با مخاطبان غربی، فرزندآوری مورد تبلیغ قرار میگیرد.
⚜ اما در رسانههای غربی با مخاطب ایرانی، فرزندآوری چندشآور و غیرعاقلانه و رفتار سیاسی حاکمیتی است!
#فرزند_آوری
#جمعیت
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️ نکتهای از عطار نیشابوری بهمناسبت سالروز شهادت امام صادق علیهالسلام
▪️ عطار نیشابوری کتاب پرآوازهٔ خود، یعنی تذکرة الأولیاء را با امام صادق علیهالسلام آغاز کرده است و نکات و تعابیر دلکشی دربارهٔ حضرت آورده که در ذیل، بخشهایی از آن آورده میشود:
▪️ آن سلطانِ ملّتِ مصطفوى، آن عالِم صدّيق، آن عالَمِ تحقيق، آن ميوهٔ دل اوليا، آن گوشهٔ جگر انبيا، آن ناقلِ على، آن وارثِ نبى، آن عارفِ عاشق، ابو محمّد جعفر صادق...
▪️ گفته بوديم كه اگر ذكر انبيا و صحابه و اهل بيت كنيم، يك كتاب جداگانه میبايد، و اين كتاب شرح حال اين قوم خواهد بود، از مشايخ، كه بعد از ايشان بودهاند.
▪️ امّا به سبب تبرّك، به «صادق» علیهالسلام ابتدا كنيم ... و چون روايت از او بيش آمده، كلمهاى چند از آن حضرت بياورم، كه ايشان همه يكیاند. چون ذكر او كرده آمد، ذكر همه بود.
▪️ نبينى كه قومى كه مذهب او دارند، مذهب دوازده امام دارند؟ يعنى يكى دوازده است و دوازده يكى. اگر تنها صفت او گويم، به زبان عبارت من راست نيايد، كه در جمله علوم، و اشارات و عبارات بیتكلف به كمال بود. و قُدوهٔ جملهٔ مشايخ بود، و اعتماد همه بر او بود. و مقتداى مطلق بود و همه الٰهيان را شيخ بود، و همه محمّديان را امام بود. هم اهل ذوق را پيشرو بود و هم اهل عشق را پيشوا.
▪️ هم عبّاد را مقدّم بود و هم زهّاد را مكرّم. هم در تصنيف اسرار حقايق، خطير بود، هم در لطايف اسرار تنزيل و تفسير، بینظير.
⚜ نقل است كه منصور خليفه، شبى وزير را گفت: «برو و «صادق» علیهالسلام را بياور، تا بكشيم». وزير گفت: «او در گوشهاى نشسته است و عزلت گرفته، و به عبادت مشغول شده و دست از مُلك كوتاه كرده، و اميرالمؤمنين را از وى رنجى نه. در آزار وى چه فايده بود؟». هر چند گفت، سودى نداشت. وزير برفت. منصور غلامان را گفت: «چون «صادق» علیهالسلام درآيد و من كلاه از سر بردارم، شما او را بكشيد.» وزير «صادق» علیهالسلام را در آورد. منصور در حال برجست و پيش «صادق» علیهالسلام باز دويد و در صدرش بنشاند و به دو زانو پيش او بنشست.
⚜ غلامان را عجب آمد. پس منصور گفت: «چه حاجت دارى؟». گفت: «آن كه مرا پيش خود نخوانى و به طاعت خداى-عزّوجلّ-بازگذارى». پس دستورى داد و به اعزازى تمام، او را روانه كرد.
⚜ و در حال، لرزه بر منصور افتاد و سر در كشيد و بیهوش شد، تا سه روز. و به روايتى تا سه نماز از وى فوت شد. چون باز آمد، وزير پرسيد كه: «اين چه حال بود؟». گفت: «چون «صادق» علیهالسلام از در درآمد، اژدهايى ديدم كه لبى به زير صفّه نهاد، و لبى بر زبر. و مرا گفت: اگر او را بيازارى، تو را با اين صُفّه فروبرم. و من از بيم آن اژدها ندانستم كه چه میگويم و از او عذر خواستم و بیهوش شدم».
━━💠▪️▪️▪️💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
#کرسی_علمی_ترویجی
✳️ گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: نقد و بررسی کتاب: عقلانیت در معنویت دینی و معنویت سکولار؛ چیستی و جایگاه
👤 ارائهکننده: آقای حجت الاسلام و المسلمین #علی_قربانی
👤 ناقد: جناب حجت الاسلام و المسلین آقای دکتر #سید_احمد_غفاری
👤 مدیر کرسی: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای #مجتبی_ارشدی
🗓 دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ⏰ ۱۸:۳۰
🌐 حضور مجازی👇
🔸 میهمانان محترم:
🌐 iki.ac.ir/su/?u=1
🔸 ورود اعضای پورتال:
🌐 http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx
#کرسی_علمی_ترویجی
#کرسی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
014-Aboozar-Rouhi-www.ziaossalehin.ir-Farmandeh-Shahidam-AF01.mp3
17.63M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤㅤ
ㅤㅤ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤㅤㅤ↻
⚜ کار جدید گروه #سلام_فرمانده
به دعات محتاجم ؛ مثل قطرھای کہ آرزوۍ دریا رو داره💔!
رفیق شهیدم
چقدر دوست دارم ♥️🥀"
. . .
- حاجابوذرروحـے
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
از غزلخوانی چشمان پر از ناز تو آه
من فدای رخ زیبای تو ای حضرت ماه
...
همه گفتیم که بر دلبریات «آمنّا»
تو ولی زمزمهی زیر لبت «لا اکراه»
جان من بر کف و عشقم همهاش تقدیمت
نور چشمم! تو ببین و تو بگو و تو بخواه
کار من نیست تحمل، که تو چون معجزهای
به خداوند، به نقاش ظریف تو پناه
شاعر: حمیدرضا گلشن
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
24.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
.
✨﷽✨
✨امام رضا جانم؛ خیلی دوستت دارم..
باید غبار صحن تو را توتیا کنند
«آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند»
هو هوی باد نیست که پیچیده در رواق
خیل ملائکند رضا یا رضا کنند
«هرگز نمیرد آنکه دلش» جَلد مشهد است
حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند
#امام_رضا
#دهه_کرامت
━💠🍃🌺🍃💠━━
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
📣 نخستین کرسی از سلسله کرسیهای ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی» با عنوان «تقریر علامه طباطبایی از اختیاری بودن اراده با توجه به نظریه ادراکات اعتباری»
🟦 سخنران: محمد حسینزاده، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🟨 ناقد: سیداحمد غفاری قرهباغ، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🟪 دبیر کرسی: ابوالحسن غفاری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⬜ تاریخ: سهشنبه ۲۴ خرداد ساعت ۱۸
🟫 آدرس حضوری: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
🟩 آدرس مجازی:
(https://www.irip.ac.ir/u/136)
🟦 برای کسب اطلاعات بیشتر، به این لینک(https://www.irip.ac.ir/fa/news/331) مراجعه نمایید.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
📸 برنامه زندهی «چراغ» در شبکه جهانی ولایت
⚜ با کارشناسی استاد سیداحمد غفاری همراه با امکان پرسش و پاسخ از سوی بینندگان محترم
✍️ چهارشنبهها رأس ساعت ۲۰:۳۰
☎️ شماره تماس برای پرسش زنده:
02537841481 «تلفن مستقیم و زنده»
09308768004 «واتساپی و زنده»
⚜ آدرس اینترنتی شبکه:
🌐 www.velayat.tv
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir