eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.4هزار دنبال‌کننده
544 عکس
285 ویدیو
29 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ✨﷽✨ ⚜ شبهه‌ای توسط آقای سیدکمال حیدری در این کلیپ وجود دارد مبنی بر اینکه دلیلی بر اعتبار و ارزش استنادی قرآن کریم وجود ندارد. چرا که قرائت راجح، قرائت حفص از عاصم است، حال آنکه این دو شخص، متروک‌الحدیث هستند. ⚜ پاسخ این شبهه، در ادامه تقدیم می‌شود؛ لکن پیش از پاسخ، مخاطبان محترم به این نکته توجه کنند که پاسخ این شبهه، چندان پیچیده نیست. طرح این شبهه با وجود دسترسی به پاسخش در منابع مختلف علمی، یا از سر جهل است، یا از سر خیانت به مکتب تشیّع. چرا که سالیان متمادی است که وهابیون تلاش می‌کنند اثبات کنند که قرآن نزد شیعیان، اعتباری ندارد، و سخنان این شخص، کمک مهمی به مقصود وهابیت است. ⚜ این پرسش قابل تأمل، مطرح است که عالمی همچون سیدکمال حیدری با وجود توان کافی برای جستجو، چگونه از چنین پاسخ روشنی غفلت می‌کند؟! ⚜ برای مشاهده‌ی پاسخ این کلیپ، در کانال استاد غفاری، همراه ما باشید. ⚜⚜⚜⚜⚜ ✍کانالی برای تأمل و اندیشه‌ورزی 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ 🌟 پاسخ به شبهه‌ی آقای حیدری مبنی بر اینکه قرآن موجود، مستند نیست؛ زیرا به قرائت حفص از عاصم است، و این دو شخص، موثق نیستند: ۱. قرآن غیر از قرائت قرآن است. ایشان در سخنانش می‌گوید آنچه ما داریم، قرآن نیست، بلکه قرائت و خوانشی خاص از قرآن است؛ در حالیکه ندانسته است که قرآن، حقیقتی مکتوب است، و آنچه به عاصم یا حفص، نسبت داده می‌شود، قرائت این مکتوب است، نه خود مکتوب. ۲. اعتماد عمومىِ اغلب فرق اسلامی شیعه و سنی به قرائت حفص از عاصم، صرفا از اين جهت‏ است كه با قرائت‏ متداول بین مردم، توافق و تطابق داشته است. نسبت اين قرائت به حفص، به اين معنا نيست كه اين قرائت، مبتنى بر اجتهاد حفص است، بلكه اين يك نسبت رمزى و به منزله‌ی علامت است‏ برای قرائت رایج بین مردم. قبول قرائت‏ حفص، به معنای قبول قرائتى است كه از روز نخست‏ین بین مسلمانان، متواتر و متداول بوده است. در این خصوص، عالمان شیعه تألیفات فراوانی دارند: الف. دانشمند مجاهد شهید ابوالحسن ثابت ‏بن اسلم حلبى، از شاگردان برجسته‏ تقى‌الدين ابوالصلاح حلبى و جانشين او، كتابى ارزنده در ترجيح و توجيه قرائت عاصم نگاشته و تبیین کرده كه قرائت او همان قرائت قريش در صدر اسلام است. ب. ابن شهر آشوب در كتاب‏ «المناقب‏» ج۲ ص ۴۳ می‌گويد: «عاصم قرائت را از ابو عبد الرحمان سلمى فرا گرفته، كه‏ او نيز قرائت تمامى قرآن را از امير مؤمنان عليه‌السلام دريافت نموده و اضافه مى‏‌كند فصيح‌‏ترين قرائات، قرائت عاصم است، زيرا از ريشه‌ی آن ، فرا گرفته و هرچه‏ ديگران، كج رفته‌‏اند، او راه استوار را انتخاب نموده است‏.» ج. علامه حلى در كتاب‏«المنتهى‏» ج۱ ص۲۷۳ می‌گويد: «بهترين قرائت‏ها نزد من، قرائت ‏عاصم است‏» ۳. آقای حیدری می‌گوید چطور ممکن است قرائت قرآن توسط عاصم یا حفص را بپذیرند، ولی در مقام روایت، روایات او را نپذیرند؟ پاسخش کاملاً روشن است؛ چون عاصم و حفص، هر دو شیعه هستند، و لااقل متهم به تشیع هستند، و طبیعی است که علمای اهل سنت امثال بخاری و دارقطنی و بزار، حدیث او را که مشتمل بر رویکرد اهل‌بیت علیهم‌السلام است، نپذیرند. همچنین، عناوینی مانند «متروک‌الحدیث» یا «غیرثقة» در مورد عاصم یا حفص، از سوی عالمان اهل‌سنت طرح شده است و دلیلی غیر از آنچه گفته شد، ندارد. 🆔 @ghafari_ir
🌟 تصور کنید آمریکا در لبنان پایگاه نظامی دارد و مقاومت حزب الله وجود خارجی ندارد؛ يا تصور کنید آمریکا در عراق، پس از [جنگ سال ۲۰۰۳، به پیروزی نهایی رسیده و مقاومت داخلی در عراق بر ضد اشغالگری، شکل نگرفته است؛ يا تصور کنید آمریکا در جنگ هفت ساله‌ی سوریه غلبه کرده است و اینک حکومتی متحد با غرب و صهیونیسم در آنجا حاکم است و داعش و دیگر گروه های تروریستی نيز، مجال فعالیت و توسعه‌ی ارضی دارند؛ در آن صورت، وضعیت امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چگونه بود؟ 🌟موارد فوق فقط بخشی از طرح‌های استراتژيک آمریکا برای تسلط بر منطقه، و تهدید قدرت و موجودیت جمهوری اسلامی ایران است. ✨آری! اگر حاج قاسم نبود، همه‌ی آن تصوّرات، دارای مصداق خارجی بود. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 🆔 @ghafari_ir
▪️ استاد غفاری قره‌باغی: ▪️ گریه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای مبارزه با تحریف تاریخی بود. خبرگزاری حوزه/ حجت‌الاسلام قره‌باغی با تاکید بر این نکته گفت: گریه‌های حضرت برای مبارزه با تحریف تاریخی بود که در آن، علی علیه‌السلام را مرجع تقلید دینی معرفی می‌کردند، اما از مرجعیت اجتماعی و سیاسی ایشان جلوگیری می‌نمودند. ▪️ https://hawzahnews.com/x9Z8X 🌟🌟🌟🌟🌟 ▪️ مدیریت کانال اطلاع‌رسانی استاد غفاری قره‌باغی، سالروز شهادت دخت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله الطاهرین را به همه‌ی محبان و ارادتمندان خاندان رسالت، تسلیت می‌گوید. ▪️ @ghafari_ir
⚜ نشست تخصصی «مقاومت: رویکردهای نظری» در موسسه حکمت و فلسفه ایران ⚜ سخنرانی علمی استاد غفاری با عنوان «درآمدی بر تقابل مقاومت و جهانی‌شدن» ⚜ لینک وبینار: ⚜ http://webinar.irip.ac.ir/ch/res 🆔 @ghafari_ir
1_314240765.mp3
9.4M
⚜شش تفاوت بنیادین انقلاب اسلامی ایران و سایر انقلاب‌های ناکام جهان ┈••✾•🌿🌺🌿•✾•• ✨ فرارسیدن ایام پرخاطره‌ی دهه‌ی فجر بر همه‌ی شما عدالت‌خواهان و آزادگان مبارک 💝 @ghafari_ir
⚜ عن عائشة بنت طلحة عن عائشة، قالت: 🌟 ما رَأیتُ أحداً أشبهَ کلاماً و حدیثاً مِن فاطمةَ برسولِ اللهِ «ص» و کانت إذا دَخَلَت علیه رَحّبَ بِها، و قام إلیها، فأَخذَ بِیَدِها فَقَبّلَها، و أَجلَسَها فی مَجلِسِه. 🌟 از همسر پیامبر اکرم نقل است که «من هیچ کس را در سخن گفتن، از فاطمه شبیه‌تر به رسول خدا ندیدم، هنگامی که وارد بر پدر می‌شد، حضرت رسول به او خوش آمد می‌گفت، و در برابر دخترش فاطمه بر می‌خاست و به سویش حرکت می‌کرد، دست او را می‌گرفت و می‌بوسید، و او را در جای خود می‌نشاند.» ┈••✾•🌿🌺🌿•✾•• ✨ ولادت سراسر نور حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها، بر همه‌ی شما موالیان و مدافعان حریم فاطمی مبارک 💝 @ghafari_ir
. ⚜ نفی جبهه‌ی اصلاحات، لزوماً اثبات جبهه‌ی انقلابی نمی‌کند. . ⚜ نه اصولگرایان لزوماً انقلابی‌اند، و نه اصلاح‌طلبان لزوماً غیرانقلابی. . ⚜ مجلس یا هر نهاد سازمانی دیگر، زمانی می‌تواند انقلابی و متعهد -به معنای واقعی کلمه- باشد که حقیقتاً خود را بداند و دنبال یا هر امتیاز دیگر نباشد. در این صورت، دیگر لازم نیست مردم مطالبه‌ی شفافیت کنند، بلکه نماینده‌ یا مسئول انقلابی و متعهد، عدم شفافیت را خیانت به موکلانش خواهد دید و عدم شفافیت را بر خودش، حرام تلقی خواهد کرد. . ⚜ لکن کسی که با هزینه‌های تبلیغاتی چند میلیاردی، به مجلس رفته‌ است، قطعاً خودش را وامدار این مفاهیم رفیع انقلابی نمی‌داند. چنین کسی حالا حالاها باید مشغول اداء دیون به حامیان مالی‌اش باشد و این وضع، با شفافیت در آراء او منافات دارد. 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ 🌟 «اسلام موسوی عدالت محور و مدافع مستضعفان» و «اسلام هارون‌الرشیدی أشرافی و توسعه‌گرای منهای عدالت و مدافع مرفهّان بی‌درد» ⚜️ تاریخ زندگانی امام کاظم علیه‌السلام شاهد رویارویی دو طیف از مسلمانان است؛ گروه اول، مسلمانان حاکم بر ممالک اسلامی به محوریت هارون است، که زندگی بسیار اشرافی و طاغوتی داشت. حکایت مورخان از نمونه‌های فراوان اشرافیت در زندگی هارون، سر به فلک می‌کشد؛ مانند ازدواج پرخرج و لاکچری هارون با همسرش زبیده، یا مانند قصر بسیار عظیمی که هارون برای خود تدارک دید و ... . ⚜️ به گفته مورخان، دوران حاکمیت هارون‌الرشید، دوران پیشرفت جهان اسلام و تشکّل شهر بغداد به عنوان قطب پیشرفت و علم در جهان است. لکن مورّخان، از حاکمیت فقر حداکثری و وجود هزاران فقیر بدون طعام و بدون کاشانه در آن عصر و مملکت یاد می‌کنند. این طیف از مسلمانان، به توسعه و پیشرفت اهمیت می‌دادند، ولی برایشان مهم نبود که مردم فقیر، روز به روز فقیرتر می‌شوند و ثروتمندان ثروتمندتر! 🌟 در مقابل، گروه دومی به محوریت امام کاظم علیه السلام و به گرد محضر او جمع شده‌اند که مسلمانانی پرهیزگار و دانشمند و در عین حال به شدت کم هزینه هستند. 🌟 این گروه علاوه بر تلاش و مجاهدت علمی و فرهنگی، به فقرای مملکت اسلامی نیز رسیدگی می‌کردند، بگونه‌ای که فقط امام کاظم علیه‌السلام، ۵۰۰ فقیر را تحت تکفل خویش داشت. 🌟 از نکات بسیار عبرت‌انگیز اینکه سیستم اشرافیت، سیستم طمع‌ساز و جذاب است و به‌دنبال جذب نیروی رقیب است. بر همین اساس، دستگاه لاکچری هارون موفق شد برخی از نزدیکان امام کاظم علیه‌السلام مانند عثمان‌بن‌عيسی و حيان سرّاج را به سمت خود جذب کرده و آنان را مبتلا به خیانت به امام خویش کند. این خطر، همان است که در عصر کنونی، برخی همراهان ابتدای مسیر انقلاب اسلامی را از ریل اصیل انقلاب اسلامی خارج کرد، تا بدانجا که در مقابل تریبون رسمی، نه تنها از اشرافیت خود خجالت نمی‌کشند، بلکه به متموّل بودن خود افتخار می‌کنند. 🌟 حضرت امام روح‌الله، نواده‌ی آن امام معصوم، نیز در بیانیه‌ی‌ قطع‌نامه‌ی ۵۹۸، تصریح نمود که انقلاب اسلامی ایران، مبتنی بر نزاع دو الگوی اسلام اشرافیت و اسلام مستضعفان شکل گرفته است. بر این اساس، یکی از مظاهر انقلابی‌گری و مسلمان بودن، پرهیز از مظاهر اشرافیت و همراهی و هم‌سفره بودن با مستضعفان است؛ همچنین، یکی از مظاهر ضدانقلابی‌گری، اشرافیت و بی‌التفاتی به مشکلات اقتصادی دیگران است. آیا کسانی که با ماشین‌های میلیاردی رفت‌و‌آمد و در خانه‌های مجلل سکونت می‌کنند، اصلاً به آه کودک یتیم و فقیری که آنها را در ماشین و خانه‌ی لاکچری می‌بیند و حسرت زندگی آنها را دارد، توجه می‌کنند؟ چگونه شده است که برخی از این افراد، عنوان انقلابی و مجاهد بر روی خود نهاده‌اند؟ 🆔 @ghafari_ir
. نخستین سخنران باکفایت برای تبیین اجرایی و سیاسی بود. . در یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهر بود و در دسترس همه‌ی مردم. معتقد بود که انقلاب برای پابرهنگان است و به همین دلیل زندگی مسئولین را در مناطق بالای شهر، مُنافی شأن یک مدیر انقلابی می‌دانست. . مبالغ کلانی از ، همواره توسط مردم متدین، به ایشان تحویل داده می‌شد، بدون آنکه یک ریال صرف خودش یا فرزندانش بشود. . با اعتمادی که مردم به او داشتند، توانست سازه‌ی ساختمان فوق تخصصی قلب حضرت سیدالشهدا علیه السلام را به اتمام برساند و تحویل دانشگاه علوم پزشکی دهد. . وقتی برخی از محترمین به او پیشنهاد دادند که بیمارستان را به تاسیس کن! با حرارت تمام گفت که از ابتدا نیت نموده‌ام که به نام نامی شهید مظلوم کربلا بنا شود. . صبح روز رحلتش، شخصی از متدینین شهر تماس گرفت و بدون اطلاع از رحلت ایشان، خبر از خواب دیشبش داد که را در ورودی حرم مطهر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام زیارت کرده است. . برای شهر و استان نمی‌کرد؛ اساساً مرد ادعا نبود، ولی محرومان و فقرای شهر، در روز رحلتش گفتند گویا پدرمان را از دست دادیم. پدر فقرای شهر بود و از محل ، کمک فراوانی به آنان نمود. . عمیقاً به به عنوان یک داده‌ی فقهی و عقیدتی اعتقاد داشت، و در فتنه ۸۸ جانانه از ولی فقیه دفاع کرد و خودش را با همه فقاهت و درایتش، سربازی از سربازان ولی فقیه نامید! . ۸ فروردین، سالروز رحلت حضرت استادم آیت‌الله قره‌باغی. 🆔 @ghafari_ir
☀️انتظار و انتظار فرج در بیان رهبر معظم انقلاب 🌟انتظار فرج معنایش این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه‌ی همت خود نکند، صرفاً دل خوش کند به اینکه ما منتظر امام زمان (علیه الصّلاة و السّلام) هستیم. اینکه انتظار نیست. ✨انتظارِ چیست؟ انتظارِ دست قاهرِ قدرتمندِ الهىِ ملکوتی است که باید بیاید و با کمک همین انسانها سیطره‌ی ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بنده‌ی واقعی خدا بکند. باید برای این کار آماده بود. 🌟تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف والاست. انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. ✨انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است. این آمادگی را باید در وجود خودمان، در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم. و خدای متعال نعمت داده است به مردم عزیز ما، به ملت ایران، که توانسته‌اند این قدم بزرگ را بردارند و فضای انتظار را آماده کنند. این معنای انتظار فرج است. ✨انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان (علیه الصّلاة والسّلام) برای آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن. آن انقلاب بزرگ تاریخی برای آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگی انسانی، زندگی الهی، عبودیت خدا؛ این معنای انتظار فرج است. ✨امروز ما انتظار فرج داریم. یعنی منتظریم که دست قدرتمند عدالت‌گستری بیاید و این غلبه‌ی ظلم و جور را که همه‌ی بشریت را تقریباً مقهور خود کرده است، بشکند و این فضای ظلم و جور را دگرگون کند و نسیم عدل را بر زندگی انسانها بوزاند، تا انسانها احساس عدالت کنند. این نیازِ همیشگی یک انسان زنده و یک انسان آگاه است؛ انسانی که سر در پیله‌ی خود نکرده باشد، به زندگی خود دل خوش نکرده باشد. انسانی که به زندگی عمومی بشر با نگاه کلان نگاه میکند، به طور طبیعی حالت انتظار دارد. این معنای انتظار است. ✨انتظار یعنی قانع نشدن، قبول نکردن وضع موجودِ زندگی انسان و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، که مسلّم است این وضع مطلوب با دست قدرتمند ولی خدا، حضرت حجت‌بن‌الحسن، مهدی صاحب زمان (صلوات اللَّه علیه و عجّل اللَّه فرجه و ارواحنا فداه) تحقق پیدا خواهد کرد. باید خود را به عنوان یک سرباز، به عنوان انسانی که حاضر است برای آنچنان شرائطی مجاهدت کند، آماده کنیم. ✨امروز بحمداللَّه ملت ما توجهشان به مقوله‌ی مهدویت و وجود مقدس حضرت مهدی (سلام اللَّه علیه) از همیشه بیشتر است. روز به روز انسان احساس میکند در دل جوانان، در میان آحاد مردم، شوق و عشق و ارادت و تذکر نسبت به وجود مقدس حضرت حجت (سلام اللَّه علیه) بیشتر میشود. این هم از برکات خود آن بزرگوار است. نگاه آن بزرگوار، نظره‌ی رحیمه‌ی آن بزرگوار به ملت ما، دلهای آنها را متوجه آن حقیقت تابناک کرده است. خودِ این، نشانه‌ی توجه آن بزرگوار است. این را باید قدر دانست. ✨البته مثل همه‌ی حقائقی که در برهه‌های مختلفی از زمان ملعبه‌ی دست سودجویان میشود، این حقیقت هم گاهی ملعبه‌ی دست سودجویان میشود. این کسانی که ادعاهای خلاف واقع میکنند - ادعای رؤیت، ادعای تشرف، حتّی به صورت کاملاً خرافی، ادعای اقتدای به آن حضرت در نماز - که حقیقتاً ادعاهای شرم‌آوری است، اینها همان پیرایه‌های باطلی است که این حقیقت روشن را در چشم و دل انسانهای پاکنهاد ممکن است مشوب کند. نباید گذاشت. ✨همه‌ی آحاد مردم توجه داشته باشند این ادعاهای اتصال و ارتباط و تشرف به حضرت و دستور گرفتن از آن بزرگوار، هیچ کدام قابل تصدیق نیست. بزرگان ما، برجستگان ما، انسانهای باارزشی که یک لحظه‌ی عمر آنها ارزش دارد به روزها و ماه‌ها و سالهای عمر امثال ما، چنین ادعاهائی نکردند. ممکن است یک انسان سعادتمندی، چشمش، دلش این ظرفیت را پیدا کند که به نور آن جمال مبارک روشن شود، اما یک چنین کسانی اهل ادعا نیستند؛ اهل گفتن نیستند؛ اهل دکان‌داری نیستند. این کسانی که دکان‌داری میکنند به این وسیله، انسان میتواند به طور قطع و یقین بگوید اینها دروغگو هستند؛ مفتری هستند. این عقیده‌ی روشن و تابناک را بایستی از این آفت اعتقادی دور نگه داشت. ✨نیمه‌ی شعبان، مظهر امید به آینده است. امید به اصلاح نهایی به‌وسیله‌ی ولیّ مطلق حضرت حق، حضرت صاحب‌‌‌‌الزّمان (عجّل‌الله تعالی فرجه و ارواحنا فداه) امید غیر قابل تخلّف است. بزرگ‌ترین خاصیّت اعتقاد به مهدویت در میان شیعیان، امیدآفرینی است. 🆔@ghafari_ir