.
✨﷽✨
⚜ نفوذی وابسته به سعودی در وزارت خارجه!
⚜ انتشار مصاحبهی محرمانهی وزیر خارجه کشورمان در رسانه سعودیِ «ایران اینترنشنال» حکایت از نفوذ سازمانیافته در دستگاه دیپلماسی کشور دارد.
⚜ درهرحال، این شکست امنیتی برای دولت، حاوی نکات جالبی برای تولید گاندوی سه و چهار است.
⚜ ظریف در این فایل میگوید: شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی به او اجازه نداده است که میدان مبارزه با داعش را فدای دیپلماسی کند. این اعتراف جالب از سوی ظریف، به این معناست که اگر حاج قاسم سلیمانی میدان را هم مانند عرصه دیپلماسی به دولت واگذار میکرد، احتمالاً همانطور که هنوز برجام بعد از هزاران بار نقض و رفتوبرگشت، همچنان در وین در دست مذاکرههای نافرجام است، میدان مبارزه با داعش نیز باید همچنان بعد از سالها ادامه پیدا میکرد.
⚜ ظریف همچنین ادعا میکند که برای برخی عملیاتهای مهم نظامی به او از قبل اطلاعاتی داده نشده است. فارغ از اینکه این ادعا چقدر راست یا دروغ است، باید این سؤال را پرسید که چرا باید به وزارت خارجهای که یک فایل صوتی محرمانه در آن قابل حفاظت نیست، اعتماد کرد؟!
🆔 @ghafari_ir
🎗 ماه مبارک به نیمه رسیده بود. در خانهی کوچکی چسبیده به مسجد پیامبر رحمت (ص)، نوزادی به دنیا آمده بود. اسمش را جبرئيل آورد: «حسن» معرَّب «شبّر»؛ اسم پسر بزرگ هارون علیهالسلام.
🎗 اسمی که سند تأیید دوبارهای بود بر نسبت میان حضرت پیامبر (ص) و حضرت علی (ع)
⚜ پ.ن: حدیث منزلت: أنتَ مِنّی بمَنزلة هارون مِن موسی إلا أنّه لا نَبِیّ بَعدی
#کریم_آل_طه
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
👤 کانال استاد سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
⚜ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/03/27/1439257/درسهای-امام-علی-ع-برای-تعامل-با-جهان
⚜ حجتالاسلام سید احمد غفاری٬ عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران و مدرس عالی عرفان نظری:
⚜ یکی از مهمترین ابعاد کشورداری و اسلوب فرماندهی یک حاکم سیاسی، مسئله تعامل بینالمللی است. طبیعتا طرف مقابل این تعامل، کسانی هستند که تفکرشان با افراد جامعه اسلامی متفاوت است. توقعی که از هر حاکمی(چه اسلامی و چه غیر اسلامی) درمورد تعامل بینالمللی وجود دارد، حفظ امنیت همهجانبه برای ملت کشور خویش است. عزت، استقلال و... در راستای همین امنیت فراهم میشود.
در کتاب نهجالبلاغه در مواقع مختلف، حضرت امیر(علیه السلام) به امنیت داخلی و اجتماعی پرداختهاند که مفصلترین آنها عهدنامه ایشان با فرمانده رشید اسلام جناب مالک اشتر است که یک خطمشی برای شیوهی حکمرانی محسوب می شود.
۱. ضرورت نگاه دشمنشناسانه
اجمالا، به چند نکته در این مورد بسنده میشود. اولا، حضرت امیر (علیه السلام) در مورد نحوه تعامل با کشورهای خارجی بر کلیدواژه «عدو» تاکید میکنند. در روزگار ایشان، تقریبا تمام کشورهای پیرامون حکومت اسلامی در جنگ و ستیز با کشور اسلامی بودند، چه از ناحیه ایران چه از ناحیه شامات، روم قدیم و...
اگر ما بخواهیم با این واژه، طرف مقابل خودمان را تبیین کنیم، قاعدتا شکل تعامل و نحوه رفتار متفاوت خواهد شد. شرایط زمانی حضرت امیر (علیه السلام) باعث می شود که این کلمه بطور پر رنگ به کارگزار حکومتی ابلاغ شود، وگرنه به هیچ عنوان منطقی نیست که ما همه دنیا را دشمن خویش ببینیم.
طبیعی است که ملتهایی هستند که میتوانند با کشور اسلامی رفتار صلحجویانهای داشته باشند مثل کشور حبشه قدیم که همواره رفتارشان با دنیای اسلام بنابر برادری و انصاف بوده است. از اینرو، تاکید بر کلیدواژهی عدوّ به این خاطر است که مالک در حال اعزام به مصر است و مصر تحت الشعاع دشمنان متعدد از چند جانب بود.
۲. ضرورت تحفظ بر پیمانهای بینالمللی
حضرت امیر درمورد نحوه تعامل با دنیا توصیه اکیدی بر حفظ پیمانها و عهدنامهها میکنند، یعنی دنیا باید دولت و حاکم اسلامی را طایفهای حافظ بر پیمانها ببینند و هیچ وقت نباید در جامعه بین الملل، تردیدی درخصوص عهد شکنی جامعه اسلامی وجود داشته باشد.
این نکته در ادبیات قرآنی هم مشاهده میشود، وقتی خداوند متعال به پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) دستور جهاد با کفار را میدهد و میگوید هیچ وقت به آنها خوشبین نباش و امیدی نداشته باش"قاتلوا ائمة الکفر إنهم لا أیمان لهم". در این تعبیر از کلمه ایمان استفاده نشده بلکه بجای آن از کلمه أیمان که جمع یمین است، استفاده شده است.
مشکلی را که خداوند متعال برای جامعه کفر معین میکند عهدناشناسی آن است. در مقابل، جامعه اسلامی باید خوش عهد و پیمان باشد. لذا حضرت امیر (علیه السلام) میفرمایند «اگر پیمانی را با دشمنت بستی که در آن، صلاح کشورت و رضایت خداوند متعال بود، هیچگاه آن را آسیب نزن».
۳. ضرورت نگاه بدبینانه به دشمن
حضرت امیر(علیه السلام) نسبت به کارگزاران پرهیز میدهد که مبادا خوشبین به دشمن بشوند. خوشبینی حتما ناشی از فریب خوردن از دشمن، نادانی و جهل نسبت موقعیت است. دشمن هیچ وقت به فکر جامعه اسلامی نیست و حتما درصدد ایحاد خلل در جامعه است؛ پس حضرت امیر(علیه السلام) تاکید میفرمایند که در عین اینکه باید تحفظ بر عهد خود با دشمن داشت، اما همیشه باید یک نگاه بدبینانهای هم نسبت به او داشت، «ای مالک! دوراندیش باش و همیشه خوشبینی خودت را متهم کن!» این امر ناشی از شاکله شناسی عدوّ است.
⚜ رهبر معظم انقلاب در بحبوحه مذاکرات برجام در عین تاکید بر تحفظ جمهوری اسلامی از پیمان با دیگران تاکید کردند که نباید به هیچ عنوان به این پیمانها خوشبین بود و فرمودند که خود من هم خوشبین نیستم. چه بسا ایشان وضعیت فعلی را میدیدند که رئیس جمهور آمریکا نه تنها برجام را یک کاغذپاره تلقی کرد، بلکه اقدام به تحریمهای جدید کرد. این طبیعی است؛ زیرا خوی ددمنشانهی دشمن همین است.
⚜ در مجموع، این سه نکته بینشی یعنی نگاه دشمن شناسانه به دشمن، تحفظ از پیمان بسته شده و عدم حسن ظن به جامعه کفر، کلیدواژههای سهگانهای است که در تعامل حضرت امیر با جامعه بینالملل پر رنگ بود.
🆔 @ghafari_ir
دکتر غفاری قره باغی.mp3
19.27M
⚜ پاسخ استاد دکتر سیداحمد غفاری به اشکال دکتر عبدالکریم سروش دربارهی غیرعاطفی بودن جامعهی متدینان به دلیل غیرروحانی بودن محتوای دین
🎗🎗🎗🎗🎗
🆔 @ghafari_ir
44.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ ضرورت تفکر در شب قدر
⚜ سخنان استاد غفاری در شبکه سلامت در خصوص مهمترین عمل در شب قدر
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
☣ فلسطین، فدک امروز
🌟 فدک نام منطقهای حاصلخیز و نزدیک منطقهی خیبر است. این زمین نخست از آنِ یهودیان بود و سرانجام در سال هفتم هجری قمری، یهودیان خیبر برای جبران خیانت خویش، آن را به پیامبر اکرم واگذار کردند و حضرت رسول ص، آن را به حضرت زهرا سلاماللهعلیها به عنوان حق اقرباء بخشید.
🌟 سید بن طاووس در کتاب کشف المحجة مینویسد: درآمد سالیانهی فدک ۲۴۰۰۰ دینار و بنابر روایتی ۷۰۰۰۰ دینار بوده است. بههرروی، فدک تنها تِکهای زمین نبوده است، بلکه نماد تشیع بر روی زمین، و محور تقویت اقتصادی آن است و خلفای اموی و عباسی نیز به این مسئله آگاه بودند.
⚜ در تاریخ آمده که روزی هارونالرشید عباسی به امام موسیبنجعفر علیهماالسلام پیشنهاد کرد فدک را پس بگیرد. حضرت نخست نپذیرفت و چون پافشاری فراوان خلیفهی عباسی را مشاهده کرد، فرمود من فدک را با گسترهی جغرافیایی که خود تعیین میکنم، پس میگیرم. هارون پرسید حدود فدک کجاست؟ و امام پاسخ داد که اگر من مرزش را به تو بگویم هرگز آن را باز پس نمیدهی. هارون امام را سوگند داد که لب به سخن بگشاید و حضرت فرمود: مرز نخستش عدن(یمن) است؛ چهرهی خلیفه در هم رفت. کرانهی دومش سمرقند(ازبکستان) است؛ رنگ از رخ هارون پرید. مرز سومش آفریقا است؛ چهرهی خلیفه سیاه شد. کرانهی چهارمش نیز سیف البحر(دریای خزر و سواحلش در شمال ایران) است؛ هارون هنگامی که سخن امام را شنید گفت دیگر برای ما چیزی باقی نماند پس بیا جای من بنشین! حضرت کاظم علیهالسلام فرمود: من گفتم اگر مرز آن را تعیین کنم، فدک را نخواهی داد!
🌟 مسئلهی فلسطین در زمان ما همانندِ تاریخچهی فدک است. امروز اصرار رهبر معظم انقلاب بر عدم انحصار موضوع بر فلسطین، به خاطر همان اندیشهای است که در زمان امام کاظم علیهالسلام مطالبهی فدک را منحصر به قطعه زمینی در زمانهی رسولالله نمینماید. همان خط یهودی-صهیونیستی که فلسطین را به اشغال خود درآورده است، مردم مسلمان یمن را به چالش کشیده، و امت مسلمان کشمیر را به یغما کشانده، و منشأ اختلاف داخلی در سوریه شده، و داعش را در آنجا ایجاد نموده است.
🌟 در واقع، بیش از آنکه خاک و تعداد مردم فلسطین اهمیت داشته باشد، آرمان این سرزمین است که برای ما ارزش دارد، و نابود ساختن اندیشهی صهیونیسم -که خود را به ناروا ملت برگزیدهی خدا میداند- نابود ساختن خط اشغالگری و سلطه بر جامعهی انسانی و اسلامی است.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️ این سخن را بدون تعارف میگویم که نسبت به افغانستان که چند صد سال پیش، جزو ایرانِ بزرگ بوده است، همچنان همان حس ایرانی بودن را دارم و همدلانه، با مادران و پدران آن سرزمین، به سوگ نشستهام.
▪️ دیروز که روز جهانی مادر بود، مادران عزیز افغانستانی، پرپر شدن کودکانشان را تماشا کردند، که تنها جرمشان، رفتن به مدرسهای بود که نامش، نام مطهر حضرت سیدالشهدا علیهالسلام بود!
پ.ن۱: این اقدام ننگین دقیقاً زمانی اتفاق افتاد که آمریکا مجبور به عقب نشینی از افغانستان شده است؛ جنایتکاران با این اقدام، خواستند چنین پیامی را القاء کنند که رفتن آمریکا، سبب ناامنی افغانستان است و این، ضرورت هوشیاری برادران افغانی را میطلبد. آری! همچنان باید هرچه فریاد داریم، بر سر آمریکای کودککش بکشیم.
پ.ن۲: از همهی کسانی که نعمت امنیت را نادیده میگیرند، میخواهم صحنههای این جنایت را بارها ببینند و یک لحظه خودشان را بجای خانوادههای این دسته گُلهای بیجان بگذارند! تا بفهمند چرا مدافعان حرم، هزاران کیلومتر دورتر، دشمن وحشی را زمینگیر کرده بودند.
پ.ن۳: قابل توجه مردان دیپلماسی: اگر #مرد_میدان و یارانش نبودند، ما نیز اکنون کنار پیکر فرزندانمان اشک میریختیم.
پ.ن۴: لایوم کیومک یا سیدالشهداء! چه گذشت بر آن کودکی که پدرش، خود حضرت ارباب بود!
#جان_مادر_کجاستی
#جان_پدر_کجاستی
#افغانستان_تسلیت
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
💐 #فطریّه
۱. گشایش قلب در عید فطر
🍂 فطر و فطور در کتب لغت به معنای گشودن است. آنکه غایت توجهش در ماه مبارک رمضان، به پرهیز از غذا بود، گشایش او در عید فطر، متناسب با غذای شکم او است. چنین کسی فقط جسدش روزه گرفته است، و حظی برای قلب او نبوده است.
🍂 اما آنکه اهتمامش در طول ماه مبارک، به پرهیز از خلق و نجوای قلبی با حضرت حق گذشت، گشایش او در معرفت و رؤیت قلب است. پس به گشایش در رفض «من» و رفض خلق و رؤیت حضرت حق میرسد. چرا که خدایش فرموده است:
«إنْ تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً»
🔅 پس اتمام عبادت یکماههاش، عید میشود، چرا که به مقصودش رسیده است، و جشن وصول میگیرد، که لایق جشن است:
🌳بهانه کردهام نان را و لیکن مست خبّازم
🌳نه بر دینار میگردم که بر دیدار میگردم
۲. اجتماع مؤمنین در نماز عید، محصول یک ماه پرهیز قلب
🍂 غایت یک ماه عبادت قلب و پرهیز از اغیار، فرارَوی از منیّت است. چنین کسی به صلح حداکثری با سایر انسانها میرسد. نه توقع از دیگران دارد و نه خود را برتر از دیگران میبیند.
چنین عبادتی، روزهدار را به اجتماع مؤمنین میرساند و وحدت میآفریند، چرا که انزوا از اجتماع مؤمنین، مطلوب سالک طریقت نبوده، و مصداق اختلاف است، و اختلاف محصول منیّت است، که با خودشکنی در ماه رمضان جمع نمیشود.
🔅 به همین جهت است که در آیات قرآنی، درخواست پاداش و تفضل الهی از سوی مؤمنین، به صورت اجتماعی است:
«تَریهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبتَغونَ فَضْلاً مِنَ اللّهِ وَ رِضْواناً»
🔅 و به همین جهت است که در روایات نبوی، مؤمنان همانند انسان واحد هستند:
«إنّما المُؤمِنونَ کَرَجُلٍ واحِدٍ».
💐 أسعدالله أیامکم
🆔 @ghafari_ir
⚜ جناب آقای ظریف! دیپلماسی انقلاب اسلامی، باید کمککار دوستان میداندار در غزه، برای حذف رژیم کودککش باشد.
⚜ تهرانیمقدمها و سلیمانیها با آرزوی نقش داشتن در نابودی این رژیم، پر کشیدند. نشان دهید که غیرت مردان میدان، در خون مردان دیپلماسی هم هست.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
حضرت امام خمینی ره:
«بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بیبضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلابها هستند.»
پ.ن ۱: اصلیترین و عینیترین و غیرانتزاعیترین کلیدواژه برای تبیین دکترین انقلاب اسلامی، #تقابل_اشرافیت_و_محرومیت است. تا زمانی که ملت مستضعف، با مشاهدهی ویترین اشرافیت و با فریب خوردن از رنگ و لعاب آن، به #راهبران_ایدهی_سرمایهداری رأی میدهد، نمیتواند با اشرافیت مبارزه کند. طنز تلخ امروز، همین است که عدهای در عین اعتراض به وضعیت کنونی اقتصاد و معیشت، باز هم به راهبران اقتصاد سرمایهداری و اشرافیت آری میگویند و توقع #تغییر دارند؛ حال آنکه هرگونه تغییر، در گرو حذف ایدههای سرمایهسالارانه از اقتصاد کشور است.
پ.ن۲: ای مسئولان ریاستطلب و بیغیرتی که نمیدانید شب مردم چگونه به صبح میرسد! فرقی نمیکند که به شراب نشسته باشید یا به نیایش ایستاده باشید. موقعیت شما به تصریح آیات و روایات، قعر جهنم است.
پ.ن ۳. برشی از خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی مربوط به روز یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۷۰ (تاسوعای حسینی):
«با هلیکوپتر به سد لتیان آمدیم. بچهها هم تا ظهر کمکم رسیدند. مهدی و فاطی نیامدند. هوای خوبی دارد. عصر همراه بچهها، خواستم اسکی روی آب یاد بگیرم. کمی دنبال قایق کشیده شدم. بدنم آمادگی برای چنین ورزشی ندارد. گرچه آسان است.» [کتاب خاطرات، سال ۱۳۷۰، سازندگی و شکوفایی، ص ۲۳۶]
🆔 @ghafari_ir
هدایت شده از هیأت دانشجویی مهدويون
#قرار_عاشقی
◼مراسم شام شهادت شیخ الائمه، حضرت امام صادق(ع)
🎙به کلام حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر غفاری
🎤با نوای آقای محسن آقاجانی
🗓 یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
🕙ساعت ۲۲
همه دعوتید در حسینیه مجازی هیئت دانشجویی مهدویون به آدرس:
http://instagram.com/nahadfarabi
#شهادت_امام_صادق
#انتخابات
#هیئت_دانشجویی_مهدویون
#مناظره
___🌺🌺🌺
Eitaa: 🆔️@mahdavion_pardisfarabi
Telegram: 🆔 t.me/heiat_mahdavion
Instagram: 🆔http://instagram.com/H.Mahdaviyoon
❓پرسش:
سلام علیکم استاد
شهادت امام صادق علیهالسلام را تسلیت عرض میکنم؛ سوالی ذهنم را مشغول کرده، ممنونم اگر پاسخ دهید. واقعا شورای نگهبان مطمئن بود که این دو نفر صلاحیت پست ریاست جمهوری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارند و بعد اینها را تایید کرد؟
حالا که عدم صلاحیتشان محرز شده، چرا اعلام رد صلاحیت نمیکنند؟
عجیب است از شورای نگهبان!! یا اینکه دیگران در حدی نیستند که در مورد اقدام شورای نگهبان نظر دهند و مصالح دیگری فراتر از صلاحیت در نظر است و دیگران نمیدانند.
✅ پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام و تقدیم احترام
در اینکه شورای محترم نگهبان، از افراد صالح و متقی و بصیر تشکیل شدهاند، هیچ تردیدی نیست. لکن همنوا با پرسش جنابعالی، نکاتی را تقدیم میکنم:
الف. ضرورت ایجاد شفافیت تا حدامکان در بررسی صلاحیتها:
یکی از اشکالات شورای نگهبان، عدم احساس وظیفه از سوی آن شورا نسبت به ایجاد اقناع عمومی است. همین امر، سبب دامن زدن به شایعات در فضای مجازی میشود، که مشاهده کردیم رهبر معظم انقلاب نیز در قبال همین شایعات، ورود کردند. اگر شورای نگهبان نسبت به رفتار خودش، شفافیت إعمال کند، ضرورتی به هزینه شدن رهبری عزیز در برابر شایعات نمیماند.
ب. همانطور که اشاره کردید و در ادامهی نکتهی اول، از جمله شرایط تایید صلاحیت نامزد ریاستجمهوری، احراز «رجل سیاسی» و «رجل مذهبی» و «مؤمن به مبانی جمهوری اسلامی» بودن آن نامزد است.
ولی معالاسف دیروز در مناظرات مشاهده کردیم که برخی از نامزدهای ریاست جمهوری، نه به مذهب، تقیدی دارند و نه به سیاست اسلامی پایبند. در مقابل دوربین و در برابر چشمان میلیونها ایرانی، دروغ گفتند و تهمت زدند.
خود بنده متحیرم که صلاحیت این آقایان نامزدها چگونه احراز شده است؟ آیا شخصی که نسبت به نامزد دیگر به صراحت افترا بزند و او را واجد مدرک کلاس ششم خطاب کند، رجل مذهبی است؟! در حالیکه حداقل مدرک برای نامزدی، مدرک کارشناسی ارشد است!
آیا شخصی که با صراحت، الگوی اقتصاد خودش را اقتصاد لیبرالیستی آلمان معرفی میکند، مؤمن به مبانی جمهوری اسلامی است؟!
دو نکتهی فوق، ابهاماتی است که برای بنده به عنوان مدرّس علوم انسانی وجود دارد. اگر کسی مانند بنده با دسترسیهای فراوان، دارای چنین ابهاماتی باشد، چگونه توقع داشته باشیم که عموم مردم با سطح دسترسی پایین، قانع شده باشند؟!
از شورای محترم نگهبان، صمیمانه درخواست میکنم که باتوجه به اینکه هنوز فرصت باقیست، در امر بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری، تجدیدنظر نموده و با رد صلاحیت افترازنندگان و دروغگویان، #جبران کنند. نیز، اگر حقیقتا رأی به صلاحیت را همچنان قابل دفاع میدانند، روشنگری را از مردم دریغ نکنند.
🆔 @ghafari_ir