سیداحمد غفاری
بسم الله الرحمن الرحیم #بخش_دوم پاسخ به جناب آقای گرگیچ پاسخ دوم: جناب گرگیچ میگوید: اگر جنگها
بسم الله الرحمن الرحیم
#بخش_سوم پاسخ به جناب آقای گرگیچ
همانگونه که مشاهده شد، سخنان این عالم اهل سنت هیچ وجاهتی ندارد.
لکن ما نیز، در مقابل رویکرد استدلالی گرگیچ، استدلالهایی را در نامشروع بودن خلافت خلفای اهل سنت تقدیم می کنیم ؛ به این امید که ایشان یا یکی از عالمان اهل سنت، همت بکند و به این استدلال ما، پاسخی قانع کننده ارائه کند:
استدلال اول:
طبق مستندات متواتر و بدون تردید نزد اهل سنت و شیعه، رسول اکرم «ص» قرآن و عترت را دو حقیقت جدا نشدنی معرفی نمودند؛ حال سوال این است که آیا عقل سالم ، عترت پیامبر را ، که حقیقتی همدوش با قرآن کریم است، رها میکند و به سراغ دیگری می رود؟
استدلال دوم:
قرآن کریم در آیه ۵۵ سوره مائده میفرماید:
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
یعنی:
سرپرست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی كه همواره نماز را برپا میدارند و در حالی كه در ركوعند، زكات میدهند.
طبق تفسیر اهل سنت و شیعه، کلمهی «ولیّ» در این عبارت نمی تواند به معنی دوست باشد به دلیل حرف حصر یعنی «انما».
از سوی دیگر، به اجماع مسلمین، تنها مومنی که در حال رکوع صدقه داده است، امیرالمومنین امام علی علیهالسلام است.
حال پرسش این است که آیا عقل سالم با وجود مشاهدهی این آیه شریفه، که می گوید «سرپرست های شما فقط و فقط خدا و پیامبر و علی بن ابیطالب است» علی را رها میکند و سراغ دیگری میرود؟
این دو استدلال، دو مورد از صدها استدلالی است که برای نامشروع بودن خلافت خلفای اهلسنت قابل طرح است.
و اما سخن آخر:
بسیار زیبا خواهد بود که در راستای الفت و برادری میان اهل سنت و شیعه، این گفتگوهای علمی، بدون هیچ هیجان و حاشیه صورت بگیرد، و نه برادران شیعه و نه برادران اهل سنت، از این گفتگوها نگران نشوند و آن را مانعی در مقابل وحدت نپندارند.
قاطعانه اعلام میکنیم که حاضر به مناظره و گفتگوی علمی و استدلالی، در هر موقعیتی هستیم که عالمی از عالمان اهل سنت، اعلام کند و اظهار آمادگی بکند، «به شرط آنکه در مقابل دوربین زنده خبرنگاران بیطرف و رسانههای مستقل قرار بگیرد.»
والسلام
سیداحمد غفاری قرهباغی
طلبه حوزه علمیه قم
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
پرسش:
استاد محترم! حضرت امير پس از شهادت حضرت زهرا س، انتقام نگرفت.
پس چرا صحبت از انتقام حاجقاسم میشود؟
پاسخ:
الف. انتقام، مفهومی قرآنی است؛ خدای متعال در چهار آيه از آیات قرآنی «آيه ۴ سوره آل عمران، آيه ۹۵ مائده، آيه ۴۷ ابراهيم و آیه ۳۷ سوره زمر» خود را منتقم معرفی نموده است. خدای متعال منشأ انتقام را تکذیب نشانههای الهی معرفی میکند:
«فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِی الْیَمِّ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلینَ»
نشانهی الهی به هر حقیقتی گفته میشود که دلالت بر شأنی و اسمی از شئون و اسماء حضرت حق کند. پس نشانهی الهی ممکن است پیامبر خدا یا ولی الهی باشد.
ب. انتقام خدا از مفسدان و انتقام مظلوم از ظالم، حقيقتی عادلانه است؛ چرا که بسياری از انسانها با اطلاع از چنين پيامدی، از فساد پرهيز می کنند؛ همچنين، تحقق انتقام سبب میشود که ديگرانی که فکر فساد را در سر دارند، از پيگيری فساد منصرف شوند.
ج. انتقام بايد حکيمانه باشد؛ انتقام حکيمانه انتقامی است که سبب نابودی يا تضعيف خط فساد باشد؛ در غير اينصورت، صرفاً خاصيت روانی و احساسی دارد و تأثير چندانی به همراه ندارد.
د. در اوضاع مختلف، از شکلهای مختلف انتقام میتوان سخن گفت؛ گاه ممکن است که ظالم، يک شخص خاص باشد و گاه ممکن است که ظالم، يک جريان اجتماعی باشد؛ در فرض دوم، خشکاندن شخص باعث نابودی فساد نمیشود و بايد به نابودی جريان فساد تمرکز کرد.
ه. حضرت امير «ع» هنگام شهادت حضرت زهرا «س» با ظلم شخصی مواجه نبود؛ بلکه جريانی فتنهگر، در مقابل خط ولايت ايستادند و ايجاد شبهه کردند و فضا را غبارآلود کردند؛ در چنين وضعی، مواجهه با يک شخص خاص، نه تنها هيچ کمکی به نابودی خط فساد نمیکرد، بلکه تقابل جريان ولايت با طاغوت را به خصومت شخصی تقليل میداد و اينگونه تداعی میکرد که ادعای ولايت، ادعايی بر پايهی منافع شخصی و در تقابل با منافع يک شخص ديگر است.
اما حضرت امير با کلّ آن جريان در افتاد و با روشنگری بر پای منبر رسول خدا و با جنگ در ميدان کارزار با جريان فساد، خط طاغوت را از خط هدايت و ولايت جدا کرد و فتنهی شبههانگيزی را نابود کرد.
در انتقام از شهادت حاجقاسم عزیز نیز، حضرت امام سیلی اصلی را حذف نیروهای تروریستی آمریکا از منطقه معرفی نمود.
و. انتقام جریان حق از خط فساد و ظلم بینالملل، ظهورات مختلفی دارد؛ انتقام یک شخص نظامی، صدمه به توان نظامی دشمن است؛ ولی انتقام مهمتر، صدمه به خط تحریفگرِ جریان طاغوت است. اگر تبیینگرانِ خط مقاومت و صلاح، وظیفهی الهی خود را بهموقع انجام ندهند، تحریفگرانِ خط طاغوت به تصرف اذهان و قلوب مخاطبان دست خواهند زد.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜
✍ کانال تبیینی سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ نوروزهای حاجقاسم
🆔 @ghafari_ir
⚜ گفتگوی خبرگزاری ایلنا با استاد غفاری در خصوص ابعاد شخصیت حاج قاسم سلیمانی
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#استوری
💢 حرمت مبلغان معارف اهل بیت علیهمالسلام
🎙استاد سید احمد غفاری
🌐 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
#رزق
⚜ آوردهاند هنگامی که حضرت موسی ع از طرف خداوند، برای رفتن به سوی فرعون ،و دعوت او به خداپرستی مأمور شد، موسی عليهالسلام که احساس خطر میكرد، به فكر خانواده و بچههای خود افتاد و به خدا عرض كرد: پروردگارا چه كسی از خانواده و بچههای من ، سرپرستی میكند؟!
خداوند به موسی ع فرمان داد که او عصای خود را بر سنگ زد؛ آن سنگ شكست. در درون آن، سنگ ديگری نمايان شد، با عصای خود يك ضربه ديگر بر آن سنگ زد، آن نيز شكسته شد و در درونش سنگ ديگری پيدا گرديد؛ موسی ع ضربه ديگری با عصای خود بر سنگ سوم زد، و آن سنگ نيز شكسته شد، او در درون آن سنگ، كِرمی را ديد كه چيزی به دهان گرفته و آن را میخورد. پردههای حجاب از گوش موسی ع به كنار رفت و شنيد آن كرم اینگونه نیایش میکند:
⚜ سُبحانَ مَن يَرانی وَ يَسمَعُ كلامی و يَعرِفُ مكانی و يَذكُرُنی و لاينسانی
⚜ پاك و منزه است خداوندی كه مرا میبيند و سخن مرا میشنود و به جايگاه من آگاه است و به یاد من است و مرا فراموش نمیكند.
⚜ به اين ترتيب، موسی ع عینالیقین یافت كه خدای بزرگ عهدهدار رزق و روزی بندگان است و با توكل بر او، كارها سامان میيابد.
✋ عزیزانم! خدایی که هر روز به یک وال دریایی، در دل دریا دو تُن غذا میرساند، قادر است که روزانه برای ما انسانها به اندازهی کف دست، روزی برساند و ما را سیر کند.
پ.ن: عالمان طریقت اصرار بر اثر گذاشتن #نماز_شب در جلب و فراوانی روزی دارند.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️ امروز بهتاريخ ۲۲ جمادی الثانی، سالروز آغاز خلافت غاصبانهی خليفهی دوم اهل سنت است.
امام علی علیهالسلام در خطبهی شقشقیه، ضمن بیان چگونگی دست به دست شدن خلافت بعد از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، در وصف احوال خلیفهی دوم میفرماید:
«فَیا عَجَباً بَینا هُوَ یسْتَقیلُها فى حَیاتِهِ، اِذْ عَقَدَها لاِخَرَ بَعْدَ وَفاتِهِ. لَشَدَّ ما تَشَطَّرا ضَرْعَیها! فَصَیرَهَا فِی حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ یغْلُظُ کلْمُهَا وَ یخْشُنُ مَسُّهَا وَ یکثُرُ الْعِثَارُ فِیهَا وَ الِاعْتِذَارُ مِنْهَا فَصَاحِبُهَا کرَاکبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ فَمُنِی النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ فَصَبَرْتُ عَلَى طُولِ الْمُدَّةِ وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِیلِهِ».
شگفتا! اوّلى بااینکه در زمان حیاتش مىخواست حکومت را واگذارد، ولى براى بعد خود عقد خلافت را جهت دیگرى بست. چه سخت هر کدام به یکى از دو پستان خلافت چسبیدند! حکومت را به فضایى خشن کشانیده، و به کسى رسید که کلامش درشت، و همراهى با او دشوار، و لغزشهایش فراوان، و معذرت خواهیاش زیاد بود. بودن با حکومت او کسى را مىماند که بر شتر چموش سوار است، که اگر مهارش را بکشد بینىاش زخم شود، و اگر رهایش کند خود و راکب را به هلاکت اندازد! به خدا قسم امت در زمان او دچار اشتباه و ناآرامى، و تلوّن مزاج و انحراف از راه خدا شدند. آن مدت طولانى را نیز صبر کردم، و بار سنگین هر بلایى را به دوش کشیدم.
⚜ ابنابىالحديد معتزلى که از دانشمندان نامى اهل سنت است، در توضیح سخن امام علی علیهالسلام در خصوص کم اطلاعی وی به احکام دین می نویسد: عُمر مکرّراً در مورد حکمى از احکام فتوى می داد و سپس آن را نقض مینمود و برخلاف آن، فتواى دیگر میداد. در مورد ارث جدّ که با برادران جمع شود، این امر بهتکرار اتفاق افتاد. روزى اعلام کرد که: اگر به من خبر رسد که مَهر زنى از مَهر زنان پیغمبر صلیاللهعلیهوآله فراتر رفته، آن را از وى بازستانم. زنى که این را شنیده بود به وى گفت: خداوند به تو چنین اجازهاى را نداده، زیرا خداوند خود فرموده: «وآتیتم إحداهنّ قنطارا فلا تأخذوا منه شیئا أتأخذونه بهتانا و إثما مبینا». خلیفهی دوم چون شنید، گفت: همه مردمان از عمر دانشمندترند، حتى زنان پردهنشین. آیا تعجب نمیکنید از پیشوایى که خطا کند و زنى به صواب رود؟!
⚜ او همچنین میگوید: از جمله خصایص اخلاقى عمر این بود که وى متانت در گفتار و عفت کلام را رعایت نمیکرد و ... از آن بخش از سخنان اوست همان جملهی معروف که در بیماری رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله به زبان آورد، که پناه به خدا که او ظاهر آن را قصد نموده باشد....
آنگاه ابنابىالحدید به آن سخن عجیب عمر که در حدیبیه به پیامبر گفت: «مگر تو نگفتی که ما به مکه داخل میشویم؟!» اشاره میکند و از بیان ادامه آن شرم میدارد.
📜شرح نهج البلاغه، ابنابیالحدید، ج۱، ص۱۸۳.
🆔@ghafari_ir
هدایت شده از مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبهٔ قم
⚜ کلاس آزاد استاد غفاری
⚜ تدریس نمط چهارم اشارات «هستیشناسی بوعلیسینا»
⚜ روزهای دوشنبه و سهشنبه ساعت ۱۸ و از روز ۱۸ بهمنماه
✨ شرکت برای عموم برادران و خواهران آزاد است.
✨ لینک ثبتنام جهت استفاده از کلاس مجازی و برخورداری از گواهی:
💻 https://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=111
✨ تذکر: کلاس به صورت حضوری و مجازی است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم:
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
📳 لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @iripir
.
✨﷽✨
⚜ مصاحبهای تفصیلی درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با استاد سیداحمد غفاری
⚜ استاد غفاری: رویکرد سند الگو به سمت تمدّن نوین اسلامی است.
⚜ لینک مصاحبه در خبرگزاری ایسنا:
📳 https://b2n.ir/t46914
━━💠🍃🌺🍃💠━━
✍ کانال اطلاعرسانی دیدگاههای استاد سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
▪️ روح ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.
▪️ شادی روح آن مرجع فقید، فاتحه مع الصلوات.
✍ کانال اطلاعرسانی استاد غفاری
🆔 @ghafari_ir
11.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل گفتگوی فاطمه شجاعی و مولاوردی که منجر به افشای اقدامات امثال مولاوردی و زهرا شجاعی در برنامه زنده شد.
🔺پروژه عقیم سازی و سازماندهی زنان تنفروش برای خدمت به مردان متاهل!
🔺مقابله با ازدواج موقت و شرعی و برنامهریزی برای ترویج و توجیه تنفروشی در دولت اعتدال
⚜ پ.ن: فقط تصور کنید چنین اشخاصی به مدت هشت سال، مدیریت قشر بانوانِ کشور امام زمان علیهالسلام را داشتهاند!
🆘 @ghafari_ir