eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.3هزار دنبال‌کننده
544 عکس
284 ویدیو
29 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✨﷽✨ ❓پرسش وارده: ❓چرا با وجود این همه معضلات مشهود در جمهوری اسلامی، از آن دفاع می‌کنید؟ ✅ پاسخ: این پرسش، مبهم است و دارای مقاصد متعددی است: 1⃣ اگر مقصود از دفاع از جمهوری اسلامی، بنیادی جمهوری اسلامی همچون ایده‌ی ولایت فقیه است: در اینصورت باید گفت که امتداد حکمت اسلامی در اجتماع، منجر به پذیرش حکومت اسلامی می‌شود؛ ایده‌ی ولایت فقیه، دقیقاً به معنای ولایت حکیم است؛ این ایده، محصول التزام به قواعد حکمت اسلامی است و دفاع از آن، نتیجه‌ی دفاع از حکمت اسلامی است. چرا که حکمت اسلامی به دلیل عدم پذیرش تکثر در حقانیت، نمی‌تواند به گزینه‌ای غیر از حاکمیت حکیم، رأی مثبت دهد. 2⃣ اگر مقصود از دفاع از جمهوری اسلامی، نظام اسلامی است: این سخن، کاملا درست است. کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، هم در تقویت ابعاد معنوی جامعه قابل طرح است و هم در پیشبرد اهداف دنیوی و مادی. پس از پیروزی انقلاب تاکنون، هم استقلال کشور در برابر متجاوزان، حفظ شده است و هم آزادی مردم در انتخاب دولت‌مردان. همچنین، پیشرفتهای فراوانی همچون پیشرفت در تولید نیروی انبوه متخصص، پیشرفت در صنعت پزشکی، صنعت هسته‌ای، صنعت هوافضا، صنعت نانو و ... پیشرفتهای مشهود در این چهل سال اخیر است. 3⃣ اگر مقصود از دفاع از جمهوری اسلامی، است که توسط مسئولان نظام جمهوری اسلامی رقم خورده است: قطعا چنین دفاعی، نامشروع است. در این چهل‌سال، برخی از سران نظام، دقیقاً برخلاف ایده‌های امامین انقلاب اسلامی در توسعه‌ی عدالت اقتصادی و اجتماعی عمل کرده‌اند و منشأ فساد اقتصادی و اجتماعی وسیع در جامعه شده‌اند و باعث شیوع دورویی و ریاکاری در میان برخی مدیران و سبب بکارگیری آقازاده‌ها در مناصب حاکمیتی شدند. دفاع از چنین مسئولانی، قطعاً مصداق نفاق و فساد عقیدتی است و مستحق مذمّت است. 4⃣ نکته‌ای مهم: عصمت، مختص معصومین است؛ ولیّ فقیه معصوم نیست و حاکمیت اسلامی در دوران غیبت امام زمان علیه‌السلام، حاکمیت بی‌خطا نیست. لکن اگر چهارده قرن پیش، حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، محور جریان حق در تقابل با جریان یزید زمان بود، امروز ولی فقیه و نائب الامام، محور تقابل با جریان طاغوت امروزی است. قطعاً در همراهی با جریان حق، باید برخی محرومیت‌های ناشی از این تقابل و مبارزه را تحمل کرد، هرچند باید در برابر ناعدالتی برخی مسئولان نامسئول داخلی، روشنگری و تبیین کرد. حال اگر کسی، این محرومیت‌ها را بهانه‌ای برای عدم همراهی با جریان حق، قرار دهد، بطور قطع از یاران جریان طاغوت است. چرا که غیر از جریان حق و باطل، جریان سومی در کار نیست. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
📸 برنامه زنده‌ی «چراغ» در شبکه جهانی ولایت ⚜ با کارشناسی استاد سیداحمد غفاری همراه با امکان پرسش و پاسخ از سوی بینندگان محترم ✍️شب‌های چهارشنبه راس ساعت ۱۹:۳۰ ☎️ شماره تماس برای پرسش زنده: 02537841481 «تلفن مستقیم و زنده» 09308768004 «واتساپی و زنده» ⚜ آدرس اینترنتی شبکه: 🌐 www.velayat.tv ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ ❓ پرسشی از سوی مخاطبان گرانقدر درباره‌ی نظریه‌ی وجود ذهنی عرض سلام و احترام در بحث وجود ذهنی، گفته می‌شود که یک ماهیت می‌تواند وجودهای متعددی داشته باشد. یعنی ماهیت موجود خارجی و موجود ذهنی یکی است و اختلاف در وجود است. حال سوال این است: اگر ماهیت، حدّ وجود است و وجود ذهنی غیر از وجود خارجی است، پس هر کدام برای خود حدی دارد، غیر از حدی که برای دیگری است. یعنی به نظر می رسد ماهیت این دو وجود هم نمی‌تواند یکی باشد. اگر دو تا وجود محدود داریم، دو تا ماهیت متفاوت هم باید داشته باشیم. اگر پاسخ و دیدگاهتان را بفرمایید، ممنون می‌شوم. ✅ پاسخ باسلام و تقدیم احترام بنده نه اعتقادی به حد وجود بودن ماهیت دارم و نه نظریه وجود ذهنی را نظریه درستی می‌دانم و این سخن را بطور قطع، سخن باطلی می‌شناسم.‌ زیرا مثلا در وجود ذهنی انسان، آنچه در خارج از ذهن، موجود است، دارای ویژگی حیوانیت است، اما یقینا تصور انسان، حاوی ویژگی حیوانیت نیست و صرفاً تصویر حیوانیت است، نه خود حیوانیت. بر این اساس، آنچه در خارج است، به لحاظ ماهوی، متفاوت با آن‌چیزی است که در ذهن است، و ذهن صرفاً صورتِ شیء خارجی است. این دقیقا همان نظریه‌ی شبح‌گرایی معتدل است. معتقدان به نظریه‌ی اتحاد ماهوی، وقتی با اشکالات فراوان این نظریه، مواجه می‌شوند، فوراً متوسل به تفکیک حمل اولی و شایع می‌شوند و می‌گویند مثلا آنچه در ذهن است، انسان به‌حمل اولی است! حال آنکه انسان ذهنی که انسان به حمل اولی است، مفهوم انسان است و اتحادی با انسان خارجی که انسان به حمل شایع است، ندارد. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✨﷽✨ ⚜ اینگونه نیست که هرکس از معنویت سخن بگوید، الهی باشد و شیطانی نباشد! ⚜ مراقب خودمان باشیم! شیطان برای لگدمال کردن انسان، به پاک‌ترین و زلال‌ترین مفاهیم نیز همچون معنویت، متوسل می‌شود. ⚜ پس به هر ندایی گوش فرا ندهیم و هر کتابی را نخوانیم. برخی مکتوبات و برخی صداها جهت برده نمودن انسان و جلوگیری از پرواز او به سمت ملکوت، متولد می‌شوند. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ کدام طیف از حوزه، مصیبت جهان اسلام و بلای جان حضرت امام بودند و هستند؟ ⚜ به مناسبت سوم اسفند، سالروز صدور منشور روحانیت توسط رهبر کبیر انقلاب ره 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ، با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: ☣ نشست علمی «حکمت عملی از منظر حکیم ملاهادی سبزواری» ☣ سخنرانان: 1⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه؛ معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد 2⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عابدی‌نژاد؛ عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه 3⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر گریوانی؛ پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه 4⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریفی، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ✨ دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غفاری؛ مدیر شعبه موسسه حکمت و فلسفه ایران در قم ✅ زمان: یکشنبه هشتم اسفند سال ۱۴۰۰، ساعت ۱۴ تا ۱۶ ✅ مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ⚜ این نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. ⚜لینک اسکای روم برای حضور مجازی: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/irip/qom ⚜ لینک هیئت آنلاین با ترافیک رایگان: 🌐 http://hekmateislami.com/live ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین برای پاسخ به هرگونه پرسش: 🆔 @iripir
🔰 هم‌اندیشی مبانی و آموزه‌های معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی 🔺ذیل دومین همایش ملی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی🔻 👥 با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران، مشهد، شیراز و قم. ⏰ چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه- ساعت ۱۳ الی ۱۵ لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/ethicsconf ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
⚜ نشست تخصصی اندیشکده معنویت با عنوان: بررسی جایگاه و کاربست معنویت اسلامی در اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ⚜ زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ⚜ سخنرانی استاد غفاری با محوریت شاخص‌های معنویت اسلامی، ساعت ۹:۴۰ صبح ⚜ آدرس سامانه‌ی مجازی نشست: https://seminar.olgou.ir ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
💐 عن الحسین‌بن‌علی علیه‌السلام: 💐 «إِنّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ كُلّ غِشّ وَ غَلّ وَ دَغَلٍ». 💐 «شيعه ما كسى است كه دلش از هرگونه خيانت و نيرنگ و دغل‌کاری، پاك است». 📚 بحار الانوار، ج ۶۵ ص ۱۵۶ ح۱۰. 💐 پ.ن: چه زیبا است اگر همه‌ی ارادتمندان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، معروف به امانتداری و صداقت و سلامت نفس باشند. در بازار، بگویند فلان بازاری، مرید امام حسین ع است و به همین دلیل، کالایش را گران نمی‌فروشد. در دانشگاه، بگویند فلان استاد، مرید امام حسین ع است و به همین خاطر، از دانشجویانش کم نمی‌گذارد؛ و ... . ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
✴️ ✴️ 💎 برکت مهمان 💐 پيامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله: 🔸 ألضَّیفُ یَنزِلُ بِرِزقِهِ وَ یَرتَحِلُ بِذُنوبِ أهلِ البَیتِ ❇️ مهمان، همراه با روزی خود، وارد می‌شود و زمانی که از خانه خارج می‌شود، گناهان اهل آن خانه را نیز بیرون می‌برد. 📚 مستدرک، ج ١٦، ص ٢٥٨ ‌ ‌━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری: 🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
. ✨﷽✨ ✍️ چند نکته از محضر مرحوم استاد آیت‌الله سید عبدالکریم کشمیری برای آمادگی حضور در ضیافت ماه مبارک رمضان ✍ بخش اول 💐 حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزه‌داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز « تفکر»؛ با خود و خدای خود خلوت‌کنید. خصوصاً به نوع رابطه حضرتش با خودتان بیندیشد. امید که ابوابی از معرفت، به رویمان باز شود. 🍂 یکی از مهمترین حالتهای بندگی، خصوصا در رمضان المبارک، حالتی است که توصیه مؤکد نبی مکرم (ص) است و آن «سجده طولانی» می‌باشد. فقط خدا و اولیاء الهی می‌دانند هنگام سجده‌ی عبودیت، چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می‌بارد. پس حتماً در روز ، یک سجده‌ی طولانی داشته باشیم. 💐 آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که فقط به‌خاطر خدا روزه بگیرید؛ فقط للّه. آداب روزه‌داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید. کمیت گرا نباشید و کیفیت‌جو باشید. دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید. در پِی هضم آنها باشید. غذای اندک را خوب بجوییم تا جزء جانمان شود. 🍂 حتی المقدور بر سفره‌ی خانه‌ی خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید. بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه‌ی افطار، به خانواده و خانه‌ی شما تعلق گیرد. 💐 هنگام افطار «دِلال» کنید. در اول دعای افتتاح عرض می‌کنیم «مدلّاً علیک» دِلال -با کسر دال- یعنی ناز کردن؛ هنگام افطار برای خدا ناز کنید، چون برایش روزه‌ گرفتید و حضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمه‌ی اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید و دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید اگر حاجتم را بدهی، افطار می‌کنم؛ به این حالت «دلال» می‌گویند که معجزه می کند. ✍️ادامه دارد... 🆔@ghafari_ir
. ✨﷽✨ ✍️ بخش دوم از نکات رمضانی از محضر مرحوم استاد آیت‌الله کشمیری 🍂 رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اِکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد‌ کنید. همیشه، خصوصاً در این ماه، خوش برخورد باشید. لحظه‌ی عصبانیت و خشم شما، همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است. 🍂 کشتی رؤیایی رمضان، سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می‌رسد. از خدای سبحان در این ماه، خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک درخواست کنید. البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی، دل شکسته داشتن است، و حزن بر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، شرط شکسته‌دلی است. 🍂 از ابتدای ماه رمضان، باید هدف گذاری ما «لیلة القدر» باشد که جانِ جانِ رمضان است. ليکن سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود، نه در ماه. ▪️تو لیلة القبری برو تا لیلة‌القدری شوی ▪️چون‌ قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو 🍂 این ماه، ماه «ربیع القرآن» است. در این بهار قرآنی، هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت، و در پیرامون آن تدبر نمایید. امید است دم دم افطار، آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد. 🍂 بِالإمام تَمامُ الصلاةِ وَ الصِیام. در سراسر ماه رمضان، توجه شما به روزه‌دار حقیقی و انسان کامل، یعنی وجود ذی‌جود حجة بن الحجج البالغة (عج) نمی‌بایست منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از طریق آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می‌یابد. 🍂 در دعا کردن، زرنگ باشیم و دیگران را بر خود، مقدم کنیم. هر آنچه برای خود می‌خواهیم، آن را در قالب دعا برای دیگران بگذاریم. خدای رحمان و رحیم، ملائکه‌ای را موظف نموده که ده‌ها برابر همان حاجت، که برای برادر ایمانی خود خواسته‌ایم، را برای دعاکننده برآورده کنند. 🆔 @ghafari_ir