نشست ضرورت ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی.mp3
43.42M
🎙بشنوید
#صوت
🔻سلسله نشستها و هماندیشیهای
#پیرامون_قانون_اساسی
🔹هم اندیشی اول:
#ضرورتها_و_اقتضائات_گفتگو_پیرامون_قانون_اساسی
🎙با حضور:
#ابوالحسن_حسنی
#محمد_متقیان_تبریزی
#سید_احسان_رفیعی_علوی
#محمدجواد_تاکی
#مجید_رجبی
#عباسعلی_مشکانی_سبزواری
⏰ ۶ اردیبهشت ١۴٠٢
🆔
خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖@ghanoonasaasi
🔰 گزارش نشست «ضرورت ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی» (بخش اول)
🔹اولین جلسه از سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون قانون اساسی با موضوع «ضرورت ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی» عصر چهارشنبه 6 اردیبهشت ماه در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار شد.
🔻گفتمان های موجود در کشور پیرامون قانون اساسی
حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری دبیر این نشست در سخنانی بیان کرد: مسئله اصلاح، تغییر و ارتقای قانون اساسی از اوایل انقلاب اسلامی مطرح بوده است و پیرامون آن صحبت های زیادی شده است و در افواه و السنه جریان های سیاسی و اندیشمندان حوزه های مختلف جاری بوده است.
وی به دو گفتمان در این زمینه اشاره کرد و افزود: یک گفتمان، گفتمان اصلاحی با رویکرد تغییر و تعدیل است که جریان اصلاحات آن را دنبال می کنند و گفتمان دوم، گفتمان اصلاحی ارتقائی است که معتقد است، متناسب با وضعیت کنونی کشور باید قانون اساسی بازنگری شده و ارتقاء داده شود.
🔻صحبت پیرامون قانون اساسی جامعه را متمدن تر می کند
حجت الاسلام والمسلمین سید احسان رفیعی علوی معاون آموزشی دانشگاه باقرالعلوم (ع) طی سخنانی در این نشست عنوان کرد: بازخوانی و توجه به جایگاه قانون اساسی در زمینه های فقه سیاسی دارای اهمیت است. بنظر می رسد نظریه پردازی در مورد ماهیت قانون نزد فقیه خصوصا قانون اساسی که در راس هرم قوانین قرار دارد و توسط یک دستگاه سیاسی به نام شورای نگهبان حمایت و صیانت می شود بسیار حائز اهمیت باشد.
وی گفت: ظرف اعمال حکمرانی در زمان ما و در دولت های جدید، قانون است. برخی معتقدند تفاوت اجتماع و جامعه از نظر مدنیت و تمدنی به این است که ظرف اعمال حکمرانی به عنوان قانون حرف اساسی را می زند بنابراین هرچه پرداختن به قانون اساسی در یک جامعه بیشتر شود، آن جامعه متمدن تر است.
وی تفسیر متن و قانون اساسی زنده را دارای اهمیت دانست و ادامه داد: وقتی درباره قانون اساسی صحبت می کنیم، اولین مساله، مساله ماهیت اساسی، دومین مساله، مساله تفسیر قانون اساسی و سومین مساله هم مساله مفسر است. اما هنوز یک سوال جدی در محافل سیاسی است و آن اینکه قانون اساسی چیست؟ یعنی فقیه، چه چیزی از قانون اساسی را درک می کند؟
وی به آراء مختلف در زمینه ولایت اشاره کرد و گفت: برخی قانون را بنای عقلایی فرض می کنند؛ برخی دیگر می گویند حکم قضاء است؛ برخی دیگر عنوان می کنند که حکم فقیه باسط الید است؛ برخی دیگر می گویند مدلول عقد بیعت است.
وی تصریح کرد: این ماهیت قانون اساسی و ناشناخته ماندن و تئوریزه نشدن آن یکسری اقتضائات خاصی را با خود همراه می کند که آثار فراوانی دارد.
وی به تفسیر متن قانون اساسی اشاره کرد و افزود: اساسا اگر به 80 سال اخیر نگاه کنیم، تفسیر متن اساسی، ذهن جامعه مدرن را به خود معطوف می کرده است. ترتیبی برای اینکه جامعه از الفاظ هنجارشده در قاب قانون اساسی به قانون زنده برسید. فاصله ای که غربی ها نام ان را «قانون رسمی» و «قانون زنده» می گذارند. «قانون رسمی» در مرجع صالحی تصویب شده و «قانون زنده» چیزی است که مردم در میان آن شکاف زندگی می کنند. هرچه «قانون رسمی» به «قانون زنده» نزدیکتر بشود، این جامعه متمدن تر شده است و تفسیر میانه این شکاف را تعدیل می کند و می تواند برون رفت خانه های خالی متن باشد. فرض کنید الان 40 سال از متن ما می گذرد، چقدر کارآمد بوده است؟ چه اصولی از ان اجرا شده است؟ کدام اصول معطل مانده است؟ چه اصولی از آن مغفول مانده است؟
وی بر لزوم مطالعه گفتگوهای فقهای شورای نگهبان قانون اساسی در مقام تصویب قوانین توسط محققین، طلاب و دانشجویان رشته حقوق تاکید کرد و گفت: منهج تفسیر متن اساسی نزد فقیه و نحوه استخدام دلیل توسط فقیه از مواردی است که توجه من را هنگام خواندن این متون به خود جلب کرد. لذا هرچه متمرکز بر قانون شویم، متمرکز بر ارتقای ظرف اعمال حکمرانی در جامعه شده و باعث مترقی شدن اجتماع می شویم.
🆔
خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖@ghanoonasaasi
🔰 گزارش نشست «ضرورت ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی» (بخش دوم)
🔻لزوم تبدیل نهادهای دولتی به نهادهای حاکمیتی
حجت الاسلام محمدجواد تاکی استاد حوزه علمیه قم هم در سخنانی اظهار داشت: قانون اساسی یک پدیده زمانمند است و در ایران هم با قانون مشروطه آغاز شده است و به شدت تحت تاثیر آن است. قانون اساسی مشروطه با پشتوانه های خوش بینی های مرحوم میرزای نائینی از قانون اساسی فرانسه استفاده کرده است. قانون اساسی مرحوم میرزای نائینی مشروعیت خود را با احکام ثابت و متغیر پیدا کرده است. مرحوم شیخ فضل الله نوری معتقد بود قانون اساسی یک بدعت است و کسی که قانون اساسی را قبول دارد، مرتد است اما مرحوم میرزای نائینی می گوید «قانون اساسی ترکیبی از احکام ثابت و متغیر شرعی است».
وی اصل بحث درباره قانون اساسی را مربوط به احکام متغیّر دانست و گفت: احکام متغیّر در تعریف خود این نکته را دارد که طبق شرایط زمان و مکان قابلیت تغییر دارد. مرحوم میرزای نائینی می گوید: «شارع در حیطه احکام متغیر ورود نمی کند چون اقتضائات زمان و مکان را به رسمیت شناخته است و این از انعطاف های فعالانه شریعت است».
وی ادامه داد: ما هراسی از تغییر در احکام متغیر قانون اساسی نباید داشته باشیم. چون این گفتمان دینی ماست که تغییر در قانون اساسی در ذات قانون اساسی نهفته است چون بسیاری از احکام قانون اساسی، احکام متغیر است و قوام احکام متغیّر به شرایط زمان و مکان است.
وی تاکید کرد: قانون اساسی ایران با توجه به اینکه سابقه ان به مشروطه باز می گردد دارای پشتوانه علمایی خوبی است درعین اینکه به لحاظ دارابودن احکام ثابت و متغیبر نیازمند بازنگری است.
وی گفت: ما قانون اساسی را یک پدیده مدرن برای تفکر دولت مدرن باید بفهمیم. قانون اساسی تا قبل از شکل گیری دولت مدرن جایگاهی نداشت؛ دولت مدرن و نظریه دولت – ملت بود که نیاز به قانون اساسی را به شکل جدید ایجاد کرد. ایا نظریه حکمرانی دینی آیا در قانون اساسی ترجمه شده از فرانسه و بلژیک که براساس یک پارادایم فکری دیگر ریخته شده بود، گنجانده شد؟ مفهوم ولایت و امامت در قران و کلام در اصول مربوط به رهبری در قانون اساسی گنجانده شد یا به شدت به ریاست و از ریاست مطلقه به ریاست مقیده و از ریاست مقیده به مجری احکام شریعت فروکاهیده شد؟
وی ابراز عقیده کرد: قانون اساسی حتما باید تغییر کند اما مساله ولایت بازخوانی شود و توسعه معنایی داده شود. این قانون اساسی فعلی با این تفکیک قوایی که در ذات تفکر تمدن دولت – ملت شکل گرفت، چیزی جز فروکاهیدن مفهوم ولایت (موجود در شریعت) نیست. قانون اساسی باید در جهت ارتقای جایگاه ولی تغییر کند.
آقای تاکی تصریح کرد: اصل اشکال در قانون اساسی ایران به این باز می گردد که ما در یک پارادایم دیگر به قانون نویسی پرداختیم. اگر بخواهیم پژوهش های مطلوب نسبت به قانون اساسی بنویسیم، ممکن است بتوانیم کل ساختار قانون اساسی را تغییر دهیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر، ما مشکل قانون اساسی نداریم، مشکل اجرای قانون اساسی داریم. قانون زیاد داریم. بنظر می رسد مجلس روند قانونگذاری را برای مدتی تعطیل کند. هرچه قانون نوشته می شود به مراتب روند کار اجرا سخت تر می شود. ما نیاز به قانون جدید نداریم، خیلی از مشکلات ما با رویه ها و آئین نامه ها و بخشنامه ها حل می شود.
وی خاطرنشان کرد: باید این مساله که ناکارامدی، ناکارامدی قانون نیست، تبدیل به گفتمان شود. واقعیت این است که ما مشکل قانون نداریم. بنظرم بسیاری از اصول قانون اساسی در تکانه های سیاسی که در درون جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، نقض شد درحالیکه با سابقه 44 ساله انقلاب اسلامی می توانیم بسیاری از نهادهای دولتی را به نهادهای حاکمیتی تبدیل کنیم تا تکانه های سیاسی روند هویتی جمهوری اسلامی را تغییر ندهد. وزارتخانه های هویتی نظام از قبیل وزارت اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نباید تحت تاثیر تکانه های سیاسی قرار گیرند.
🆔
خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖@ghanoonasaasi
🔰 گزارش نشست «ضرورت ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی» (بخش سوم)
🔻قانون اساسی امکان گفتگوی انتقادی را فراهم کرده است
حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن حسنی از اساتید حوزه علمیه قم در سخنانی مطرح کرد: یک مساله شرح فقهی قانون اساسی است به این معناکه باید نگاه فقهی به قانون اساسی داشته باشیم و به عنوان یک فقیه ببینیم آنچه در قانون اساسی آمده است از نظر فقهی تا چه اندازه معتبر است و چه اصلاحات یا تفسیرهایی در آن لازم است. مسئله بعدی، شرح عقلانی قانون اساسی است. به این معناکه خارج از گفتمان فقهی، بویژه در عرصه بین الملل بتوانیم نشان دهیم که این قانون اساسی چه ویژگی هایی دارد و چقدر قابل پذیرش برای انسان است.
وی در مورد ضرورت گفتمان سازی پیرامون قانون اساسی گفت: اگر درباره قانون اساسی صحبت نشود، این قانون از «زنده بودن» خارج و تبدیل به «قانون رسمی» می شود و متاسفانه وقتی این صحبت ها درباره قانون اساسی کم شده، این اتفاق هم افتاده است.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که قابلیت گفتگو دارد، «امکان خطابودن» در قانون اساسی است. به هرحال قانون اساسی، قانون بشری است و امکان خطا در آن وجود دارد. این امکان خطا هم به دو گونه است؛ یکی اینکه در قانون اساسی خارج از ظرف زمان خطایی وجود دارد. نوع دیگر این است که قانون اساسی برای آن زمان که نوشته شده، درست بوده حالا با توجه به تغییر زمانه، نیاز به ارتقاء و بروزرسانی دارد. در این قانون ممکن است برای امروز خطا باشد. مانند تحول در فناوری ها، امکان حکمرانی های فرامرزی، تحول قدرت جمهوری اسلامی. قانون اساسی ما باید متناسب با قدرت امروز نوشته شود.
وی با بیان اینکه قانون اساسی امکان گفتگو را ایجاد کرده است، گفت: قانون اساسی همانگونه که امکان بازنگری را فراهم نموده است، امکان گفتگوی انتقادی را هم فراهم کرده است. ما می بایست در گفتگوها توقعات خود از یک قانون اساسی خوب را بیان کنیم و آن توقعات را در گفتگوهایمان پیاده کنیم.
🔻ساختار قانون اساسی یک ساختار دوره گذار به سمت مطلوب است
حجت الاسلام مجید رجبی مدیر پژوهشگاه فقه نظام طی سخنانی اظهار داشت: قانون اساسی درحقیقت دوره «گذار» محسوب می شود و با نگاه تاریخی به فقه سیاسی شیعه، هرچه زمانه پیشتر امده و ظرفیت ها اجازه داده است، فقه خود را قوی تر در عرصه های سیاسی بروز و ظهور داده و ظرفیت های خود را ایجاد کرده است.
وی افزود: اگر با نگاه های اسلامی و فقهی بخواهیم به قانون اساسی بنگریم، بنظر می رسد، قانون اساسی جمهوری اسلامی به مراتب تکامل یافته تر از قانون اساسی مشروطه است. بسیاری از مولفه های نظام سیاسی اسلام و حتی همان نظام امام امت در درون این قانون اساسی گنجانده شد. به عبارت دیگر، باید این نگاه را داشته باشیم که ساختار قانون اساسی یک ساختار دوره گذار به سمت مطلوب است یعنی می خواهد جنبه های فقهی را در خود تقویت کرده و افزایش دهد.
وی با بیان اینکه قانون اساسی فقه عینیت یافته به میزان توان و ابزارهای در اختیار ماست، گفت: هرجا از قانون اساسی می خواهیم صحبت کنیم از دستاوردها و زحماتی که در این دوره کشیده شده و نیز برکات و ارزش های آن بگوئیم.
وی درباره اصلاح قانون اساسی بیان کرد: بنظرم اصلاح قانون اساسی در سه ساحت می تواند مطرح شود؛ یکی ساحت کلان است؛ در دوره ای سلطنت مشروعه، سلطنت ماذونه و در حال حاضر هم جمهوری اسلامی داشتیم. طبق اصل 177 جمهوریت قابل تغییر در قانون نیست اما جمهوریت دارای تفسیرهای مختلفی است؛ برخی به مثابه شکل به ان نگاه می کنند و برخی به مثابه مشارکت عمومی و برپایه آرای عمومی می دانند. علی ای حال تفاسیر آن مختلف است.
وی به ضرورت پژوهش هایی پیرامون اشکال حکومت تاکید کرد و گفت: ما گرفتار یک نوع دوگانگی در مساله شکل حکومت هستیم؛ یا نظام ریاستی یا پارلمانی. آیا نظام سومی وجود ندارد که نه ترکیبی از این دو باشد بلکه برپایه اندیشه های ناب اسلامی از نظام سیاسی اسلامی استخراج شده باشد.
وی بیان کرد: ساحت دیگر اصلاح قانون اساسی مربوط به اصلاح بخش های مختلف مانند انتخابات، قانونگذاری، تفکیک قوا، قضایی و… است. برخی معتقدند ما چیزی تحت عنوان تفکیک قوا در قانون اساسی نداریم و آنچه در قانون داریم، «استقلال قوا» زیرنظر ولایت امر است. ساحت سوم تقویت حکمرانی با استفاده از ظرفیت های موجود در قانون اساسی است.
وی گفت: مطالبه تغییر قانون اساسی را به شکل اصلاح ارتقائی باید داشته باشیم تا طرف مقابل به وضع موجود قانع شود چون وقتی سکوت می کنیم، آنها مطالبه تعدیل دارند اگر ما در عرصه تولید مقاله کتاب و اندیشه جلو بیفتیم، به لحاظ گفتمانی اثرگذار خواهد بود.
🆔
خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖@ghanoonasaasi
🔰 گزارش نشست «ضرورت ها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی» (بخش چهارم)
🔻عدم امتداد و جریان قانون اساسی در کشور به دلیل انسداد درون آن است
حجت الاسلام متقیان مدیرگروه فقه تقنین مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) هم در سخنانی عنوان کرد: اگر به امر سیاسی و حقوقی پیرامون قانون اساسی توجه کنیم، با چالش های جدی تری مواجه می شویم. دوران مذاکرات قانون اساسی از این جهت که دوره انباشت نظریه ها و آشفته بازار نبود، دوران خوبی بود؛ فقها به برخی افراد دانشگاهی می گفتند جمع کنند و بنویسند. الان ما با انباشت نظریات، تلقیات، تصاویر، مبانی و… مواجه هستیم. زمانی تلقی این است که باید قانون اساسی را فقهی بنویسیم ولو بلغ مابلغ. اما ملیت چه می شود؟ چگونه می شود اینها را در یک میثاق ملّی جمع کرد؟ چالش اینجاست که ایده و نظریه ای که ملیّت را تامین کند و ریشه در فقاهت داشته باشد، نداریم. تنها رهبر انقلاب است که تصویر ایشان از ایرانیت و اسلامیت متقوّم به هم است. اما بقیه تصاویر با یکدیگر اصطکاک دارند. اینها چالش های جدی ماست و نوشتن و القاکردن به جامعه، جامعه را نمی سازد بلکه تکه تکه تر می کند، شاید اگر برگردیم و به وضعیت خود نگاه کنیم، ببینیم می توانیم ملیّت مان را بسازیم.
وی گفت: برای افراد داخل این مرز جغرافیایی (ایران) باید قانون نوشته شود. قانونی که فقاهت ما را هم مخدوش نکند و پیوند محکمی با فقاهت ما داشته باشد. اما متاسفانه چنین چیزی نداریم. ما باید در قانون اساسی همه را جمع کنیم. اگر می توانیم زیر بار آن برویم اما اگر نتوانستیم و دست به جراحی زدیم، بعید است که سالم بیرون بیاید. هر روز هم گسل ها و شکاف های بوجودآمده تبدیل به چالش های عمیق تر می شود.
وی خاطرنشان کرد: عدم امتداد و جریان قانون اساسی در کشور بیشتر به انسدادی بر می گردد که به نظر می رسد در دل این قانون گذاشته شده است، بنابراین نیاز به دولتی دارد که متناسب با آن قانون اساسی باشد اما چنین ظرفیتی در آن وجود ندارد.
🆔
خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖@ghanoonasaasi
@dinodanesh.mp3
4.16M
🎧 آتش و باد
خرد چشم جان است چون بنگری
تو بی چشم، شادان جهان نسپری
کسـی کـَش خــرد باشــد، آموزگــار
نگــه داردش گـــــردش روزگـــــار
تو چیزی مَدان کــز خـرد برترست
خـرد، بر همه نیکویـیها سر اسـت
👤 حکیم ابوالقاسم #فردوسی
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
🔺آنچه انتخابات ترکیه را متمایز میسازد!
✍صابر گلعنبری
بالاخره پس فردا یکشنبه 14 می حساسترین و تاریخیترین انتخابات ترکیه برگزار میشود.
اما آنچه انتخابات پیش روی را متمایز از قبل و واجد لقب تاریخیترین انتخابات ترکیه میسازد؛نخست رقابت بیسابقه دو اردوگاه رقیب است که پیشبینی نتیجهرا به امر بسیار دشواری تبدیل کرده است.
دوم این که رقابت کنونی حول محور حذف و یا ماندن اردوغان و حزبش پس از دو دهه حکمرانی شکل گرفته که انتخابات را به نوعی همهپرسی تبدیل کرده. تحقق هر کدام از این دو احتمال پیشگفته، آثار و پیامدهای خاص خود را در دو حوزه داخلی و خارجی ترکیه بر جای خواهد گذاشت؛تا جایی که جبهه مخالف اردوغان از تغییر نظام سیاسی و جهتگیریهای آن در سیاست خارجی در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو سخن میگوید.
البته تحقق این پیروزی نیز به معنای آن نیست که آنچه را مخالفان اردوغان وعده دادهاند،اجرایی خواهد شد.فعلا هدف مشترک آنها با وجود تناقضات فکری و سیاسی ایدئولوژیک، حذف اردوغان است که در صورت تحقق آن احتمالا این تناقضات به اشکالی خود را نشان خواهد داد که اجرایی شدن وعدهها را تحت الشعاع قرار دهد.
کما این که پیروزی اردوغان نیز در چنین انتخاباتی به دلایل مختلف میتواند انگیزه او و حزبش را برای پیگیری سیاستهای داخلی و خارجی خود مضاعف کند و از این رو،احتمالا شاهد سیاستورزی متفاوتتر او در آینده در صورت پیروزی باشیم.البته این مهم در صورتی است که در کنار پیروزی شخص اردوغان،ائتلاف حاکم اکثریت پارلمانی را نیز حفظ کند؛اما اگر این اکثریت را از دست دهد، که احتمال آن وجود دارد شاهد تقسیم قدرت میان دو اردوگاه خواهیم بود و همین میتواند دوره پرتنشی از منازعه را به پشتوانه نهادهای قدرت رقم بزند.
سوم این که این انتخابات سرنوشتساز در یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه برگزار میشود و همین خود معنی و مفهوم سمبلیک خاصی به آن و تحولات احتمالی مترتب بر نتایج بخشیده است.
چهارم این که انتخابات تعیین کننده کنونی در حالی برگزار میشود که ارتش ترکیه دیگر "فعال ما یشاء" نیست و در گوشه رینگ سیاست و قدرت قرار دارد و آخرین مداخله سخت آن برای بازگشت به دوران ما قبلِ به قدرت رسیدن عدالت و توسعه در سال 2016 به شکست انجامید. البته کوتاه کردن دست ارتش از سیاست ورزی و قدرت در ترکیه دستاورد کمی نیست و چه مخالف اردوغان باشیم چه موافق او، پویایی امروزه سپهر سیاست در ترکیه با همه محدودیتها و گرایش به نوعی استبداد فردی، محصول همین دستاورد اوست که طی این دو دهه قواعد بازی را به نفع نیروهای سیاسی و مدنی تغییر داده و آثار آن در آینده نمایانتر نیز میشود؛ از جمله در جهت حل و فصل و گشایش در مسائل بغرنجی چون مساله کردی در ترکیه که تبدیل شدن کردها به یک وزنه سیاسی مهم این روند را تسریع میکند.
پنجمین عامل تمایز انتخابات ترکیه تبدیل شدن کردها به یک بازیگر تعیین کننده است؛ تا جایی که اردوگاه آتاتورکی رقیب اردوغان که پان ترکها در آن حضوری قوی دارند، به ناچار برای پایان دادن به حکمرانی اردوغان و آک پارتی به اتحاد با حزب دموکراتیک خلقها به عنوان مهمترین حزب کردی روی آورده که به آن به عنوان شاخه سیاسی "پ.ک.ک" نگریسته میشود.
اهمیت بازیگر کردی در انتخابات شهرداریها در آنکارا و استانبول در 2019 نمود یافت؛ وقتی که "هدپ" در توافقی نانوشته با قلیچدار اوغلو و برای عدم تشتت آرای مخالفان از نامزد معرفی نکرد و از این طریق موجب پیروزی نامزدهای حزب جمهوریخواه خلق شد. در این دوره نیز بر خلاف گذشته، حزب دموکراتیک خلقها از معرفی نامزد برای ریاست جمهوری خودداری و از نامزدی قلیچدار اوغلو حمایت کرد. ششمین عامل متمایز بودن این انتخابات، برگزاری آن در شرایط منطقهای و بینالمللی بسیار حساس و موقعیت تاثیرگذار ترکیه در این وضعیت گذار است. از این رو، انتخابات فرارو بیش از گذشته مورد توجه شرق و غرب و بازیگران خاورمیانه قرار گرفته است. در منطقه به نظر میرسد که بلوکها و بازیگران رقیب از اسرائیل و عربستان و امارات گرفته تا ایران و محور تحت رهبری آن البته به استثنای حماس به دلایل متفاوت و علی رغم "آشتیها"ی اخیر آنکارا، رفتن اردوغان را بر ماندنش ترجیح میدهند. کما این که گویا به همان اندازه که پوتین ماندن اردوغان در قدرت را به نفع منازعه خود با غرب میپندارد؛ آمریکا و اروپا نیز پسااردوغان را واجد منافع بیشتری برای خود و ناتو میدانند.
هفتمین عامل نیز اهمیت انتخابات ترکیه برای جریان اسلام سیاسی سُنی در منطقه است که با حساسیت بالایی این انتخابات را پیگیری میکند و تقریبا ترکیهِ اردوغان را ایستگاه آخر حضور خود در قدرت و معادلات منطقهای پس از شکست "بهار عربی" و رفتن اردوغان را واجد "فرصتی طلایی" برای رقبای فکری و ایدئولوژیک خود در این گذار تاریخی میداند.
🆔 خانه بقا - قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کسی گفت توی این مملکت آزادی هست
این فیلم را بکوب به صورتش .
وقتی در مجلس این طوری برخورد میشود⚠️⚠️⚠️
وای به برخورد با مردم ... ❗❗❗
🔹 اجازه خواندن و توضیح یکی از اصول قانون اساسی را به نماینده مجلس نمیدهند ❗
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
✳️ در مورد اعدامها یک نکته بگویم
✍ سلمان کدیور
و آن نکته اینکه، شما (مسئولان)
محکم و با یقین میگویید
عدالت اجرا شده و متهمها سزاوار اعدام بودند.
اگر چنین نظری دارید،
پس چرا دادگاهها را علنی برگزار نمیکنید؟!
که هم حق بودن خودتان را اثبات کرده باشید
هم دهن دشمنانتان را ببندید؟
(و به قانون اساسی عمل کرده باشید
بر خلاف الان که به قانون اساسی عمل نمیکنید)
...
...
@Falaakhon
پ ن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مطابق اصل ١۶۵ قانون اساسی، اصل در برگزاری محاکمات دادگاهها، برگزاری محاکمه دادگاه به صورت علنی است
🔴 اما متأسفانه به این اصل ، قانون اساسی عمل نمیشود ❗
این اصل در کنار بسیاری دیگر از اصول قانون اساسی زمین ماندهاند ⚠️
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
اصل سی و هشتم:
🔹 هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است.
🔹 اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست
و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است.
متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود.
پ ن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این هم یکی از اصول زمین ماندهی قانون اساسی است
در کنار حدود نیمی از اصول قانون اساسی که اجرا نمیشود ⚠️
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 هماکنون #تیتر_یک سایت KHAMENEI.IR
🔻تأکید رهبر انقلاب بر طرح همهپرسی از فلسطینیان برای تعیین سرنوشت فلسطین:
▪️ مبارزه با رژیم غاصب را ادامه دهید تا ناچار به قبول همهپرسی شود
🌙 ۱۴۰۰/۲/۱۷ | @Khamenei_ir
مبارزه را ادامه دهید
تا ناچار به قبول همهپرسی شود
مقام معظم رهبری ( ۱۴۰۰/۲/۱۷ )
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
🔻 از رفراندوم بگو
در مناظره آقای مهدی نصیری با آقای علیزاده؛
جناب علیزاده در بخشی از سخنانش میگوید
«یک نمونه از رفراندوم برای امنیت ملی در سطح جهان مثال بزنید من در برنامه جدال را تخته میکنم.»
و این هم پیام دریافتی از سوی آقای نصیری از مخاطبین کانال خودش:
«مثال زیاد است
اما بنده به همین یک نمونه اکتفا میکنم :
رفراندوم در کشور سوئد برای پیوستن به ناتو
که نتیجه آن نپیوستن سوئد به ناتو شد.
لطفا به آقای علیزاده اطلاع دهید
کاسه کوزهاش را هر چه سریعتر جمع کند!!»
✍ ایلیا
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⃣ به آراء ملت مراجعه کنید
🔹 شما ولی مردم نیستید #وکیل هستید، به وکالتتان بپردازید.
🔸 اگر مردم مسیر اشتباه را رفتند (به خاطر #نداشتن_تحلیل) احترام بگذارید. شما چه کار دارید؟
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⃣ علامه مطهری:
قرار نیست حکومت آخوندی تشکیل بدهیم.❗
قرار نیست آزادیها را سلب کنیم.❗
🔴 اگر به آزادی و عدالت و برابری وفادار نباشیم، جمهوری اسلامی رفتنی است.
🔺 و اگر بماند فقط جسمش مانده، دیگر ارزشهای انقلاب ۵۷ را ندارد.
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
@ghanoonasaasi
◀️ این مردمسالاری نیست،
سپاهسالاری است!
✍ مهدی نصیری
🔹 از دههی هفتاد تا کنون لااقل دو بار از منابع موثق شنیدهام که مقامات عالی نظام گفتهاند اگر فقط ۵ میلیون نفر از مردم را داشته باشیم کافی است و بقای جمهوری اسلامی تضمین شده است.
🔹 به نظرم یکی از شواهد صدق این خبر سخنرانیهای رهبری است که به وضوح روشن است جامعه مخاطبانش همان اقلیت ۵ یا ۱۰ میلیونی است و نه جمعیت ۸۰ میلیونی ایران.
🔹 آخرین سخنرانی ایشان در مزار آیت الله خمینی کاملا گویای این امر است که مرتب با تکبیرها و مشتهای گره کرده جمعی چند هزار نفری دست چین شده از همان اقلیت تایید میشد.
🔹 آقای خامنه ای در این سخنرانی گفته است:
«امام به مردم اعتماد داشت؛ به عمل مردم، به انگیزههای مردم، به رأی مردم. جمهوری اسلامی، این مردمسالاری در جمهوری اسلامی، کلمه «جمهوری»، ناشی از همین اعتماد امام بزرگوار به مردم بود. بعضیها اینجور وانمود کردند که امام کلمه جمهوری را از روی رودربایستی گفت! امام آدمی که در رودربایستی گیر کند نبود. لذا مردمسالاری را مطرح کرد.»
در باره این سخنان چند نکته گفتنی است:
🔴 ۱. به نظر میرسد رهبر این سخنان را برای جبران آنچه اخیراف درباره نفی رفراندوم و عدم قدرت تشخیص مردم گفته و موجی از نقد را برانگیخته بود، گفتهاند.
🔴 ۲. گر چه آیت الله خمینی در نوفل لوشاتو و بعد در ایران عبارات درخشانی در باره رأی مردم و دموکراسی و جمهوریت دارد
اما اولاً عباراتی دیگر در تعارض با آنها دارد
و ثانیاً خود در دوران رهبری شان بارها جمهوریت و قواعد دموکراسی را نقض کرد.
🔴 ٣. آقای خمینی از اصطلاح «ولایت مطلقه فقیه» به نحوی مبهم سخن گفت که بعدا مستند ورود اصل "ولایت مطلقه" در قانون اساسی شد ❗ که با استناد به آن همه قوانین اساسی و عادی و ساختارهای جمهوری دور زده می شود
⚠️ و به قول نایینی، فقیه مشروطه خواه،
رهبر در قامت یک خدای زمینی است
که آنچه می خواهد میکند (فعال ما یشاء)،
هرگونه بخواهد فرمان میراند (یحکم ما یرید)،
و در مقابل هیچکس پاسخگو نیست (لا یسئل عما یفعل).
🔹 با وجود چنین ولایت خداگونهای که هیچ قانون و شرع و عرفی نمی تواند به آن لگام بزند، چه جای سخن گفتن از مردم سالاری و جمهوریت است؟
🔴 ۴. یکی از مهمترین ارکان دموکراسی، قدرت مردم و جمهور بر عزل و تغییر حاکم است.
🔹 آقای خامنه ای یا سخنگویی از دفتر ایشان توضیح بدهند که با چه مکانیسمی مردم و جمهور می توانند ایشان را عزل کنند و بعد از سی و چهار سال حکمرانی، رهبری دیگر را به جای ایشان بیاورند تا شاید مسیر یکنواخت سی و چند ساله عوض شود؟
شاید گفته شود مجلس خبرگان، اما با مجلس خبرگانی که آقای خامنه ای با همان امتیاز خدایی و طلایی ولایت مطلقه، حق سئوال و نظارت برای آنان قائل نیست و آنان نیز چنان مستصوَب و انتخاب شده اند که از فرط عشق و شیفتگی برای خود چنین حقی قائل نیستند، چگونه امکان عزل رهبر وجود دارد؟
🔴 ۵. همه انتخاباتها زیر تیغ نظارت استصوابی شورای نگهبان منصوب و ذوب در رهبری
با ریاست آیت الله ۹۷ ساله آن ـ که نه تنها جمهور حق عزل او را ندارد، گویا رهبر نیز حق عزل او را تا دم مرگ برای خود قائل نیست ـ انجام و مهندسی می شود
🔹 و مهمتر آن که این شورا تحت هدایت و نفوذ نهاد اطلاعاتی وابسته به سپاه است و با توصیههای آن، انتخابات را مهندسی میکند.
آیا با وجود چنین مکانیزم انتخاباتی ای می توان این نظام را جمهوری دانست؟ هرگز!
این سپاهسالاری است نه مردمسالاری!
🔴 ۶. همه منتخبینِ همین جمهوری نیم بند و کاملا تحت نظارت نهادهای امنیتی، بعد از پایان یافتن دوران ریاستجمهوریشان، منفور و محصور و مطرود رهبر شدهاند.
اما جالب این است که همه مشکل به مردم و جمهور بر میگردد که از کمترین روزنههای انتخاباتی استفاده کردند و به خاطر ضعف بصیرت! نتوانستند افرادی فانی در رهبری را انتخاب کنند تا کارشان در پایان دوران ریاستشان به جدایی از رهبری فرهمند نیانجامد و مورد غضب واقع نشوند!
🔴 ۷. برهان قاطع بر فقدان مردمسالاری در جمهوری اسلامی آن بخش از همین سخنان رهبری بود که مردم معترض در جنبش مدنی مهسا را فریبخورده، اراذل و اوباش و آلتدست دشمن خواند
🔹 و از سرکوب و کشتار و کور کردن و زندانی کردن هزاران نفر از آنان دفاع کرد و به سرگوبگران حاضر در میدان نازید
🔹 و تلویحا به آنان یادآور شد که اگر دوباره هوس استفاده از حق قانونی خود برای حضور در خیابان را ـ که کمترین حق مردم در نظامهای مردمسالار است ـ داشته باشید با مشت آهنین نظام مردمسالار! روبرو خواهید شد!
✍ مهدی نصیری
۱۴۰۲/۳/۱۸
@nasiri1342238
🔹 اصل بر برائت نیست
🔹 آموزش و بهداشت برای همگان؛
یکسان و رایگان نیست
🔹 نظامیان در سیاست و
روحانیون در حکومت دخالت دارند
🔹 حقوق شهروندی نادیده گرفته میشود
🔹 انتخابات؛ مترادف انتصابات است
🔹 اصول عدالت در حوزه اجرا نادیده گرفته میشود و...
🔴 اینها تبلیغ علیه نظام نیست؛
🔴 یادآوری قانون اساسی است!
🔗 محمد پارسی (@Mohammadparsii)
چه شد که یادآوری قانون اساسی نظام،
شد تبلیغ علیه نظام؟!
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
https://eitaa.com/ghanoonasaasi
https://t.me/ghanoonasaasi
📌 ادامه فعالیت « شورای عالی سران سه قوه »
📌 خلاف قانون اساسی است
🔹 به گزارش فراز، امروز خبری درباره استعفا محسن رضایی منتشر شد. در ابتدا خیلی ها فکر کردند که او به طور کامل از دولت جدا شده.
🔴 اما به سرعت مشخص شد که چنین نیست و ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور طی یک حکم مسئولیت جدیدی به وی سپرده است؛ « دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا » .
❗❗ تا قبل از این چنین جایگاه و عنوان شغلی در کشور وجود نداشت. این بدان معناست که محسن رضایی مسئول تشکیل و تاسیس دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شده است. چیزی که حکایت از دائمی شدن این شورا و تثبیت فعالیت آن دارد.
❗❗ این در شرایطی است که پیشتر قرار بود شورای یاد شده یک فعالیت مقطعی با هدف خنثیسازی فشارهای دوره ریاست جمهوری ترامپ داشته باشد.
🔹 علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم در خصوص ماموریت جدید داده شده به محسن رضایی از سوی رئیس جمهور برای تاسیس دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در گفت و گو با «فراز» گفت:
🔹 « ما برای آقای محسن رضایی آرزوی توفیق میکنیم اما این انتصاب مشکل قانونی دارد، به دلیل اینکه شورای عالی هماهنگی سران قوا یک امر موقت و اضطراری بوده و مقارن با تحریمهای شدید آقای ترامپ به وجود آمد، برای این که بتوانند بهتر و سریعتر تحریمها را دور بزنند.
🔹 وی افزود: تا الان هم در واقع این شورا باید تعطیل شده باشد چون ما از آن شرایط خارج شدیم. الان خوشحالیم که سختی تحریمهای دوره آقای ترامپ دیگر وجود ندارد. در واقع فلسفه وجودی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بین رفته است.
⚠️ لذا این که بخواهند دبیرخانهای تاسیس شود یا گسترش پیدا کند، نشان میدهد که آقایان یک عمر طولانی برای این شورا در نظر گرفتهاند که این خلاف قانون اساسی است چرا که چنین نهادی در قانون اساسی وجود ندارد.
🔹 البته اگر سران قوا بخواهند هر چند وقت یک بار جلسهای تشکیل دهند و با هم مشورت کنند کار خوبی است ولی این که به صورت شورایی در بیاید که قانونگذاری کند خلاف قانون اساسی است.
🔹 نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت:
« این شورا نهادی است که برخی کارهای مجلس را انجام میدهد و گاهی قانونگذاری میکند و اختیارات مجلس را محدود کرده است. ❗❗❗
لذا نمیتواند دائمی باشد.
امیدواریم که تجدیدنظری در خصوص این موضوع صورت بگیرد. »
🔹 مطهری در پاسخ به این سوال که اگر این نهاد نثبیت شود، آیا می تواند به شکل جدیتر وضعیتی مانند چالش شوراهای عالی ایجاد کند یا خیر، گفت:
« بله قطعا شورایی که مرکب از سران سه قوه است از قدرت بیشتری برخوردار است و مجلس را به عنوان «نماینده مردم» به حاشیه میراند، خصوصاً که مصوبات آن به شورای نگهبان نمیرود. »
🔹 وی افزود: به نظر بنده ادامه کار این شورا به صلاح کشور نیست. نباید کاری کنیم که تبدیل به یک نهاد دائمی شود و خساراتی را برای کشور از طریق دخالت در کار مجلس و حتی قوه قضائیه به وجود بیاورد.
🔴 به طور خلاصه ماهیت این شورا دخالت قوا در کار یکدیگر و عدم تفکیک قواست که خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است.
🔹 او در خصوص این استدلال که افراد موافق این شورا میگویند حضور رئیس مجلس در این مجموعه به معنای حضور کل مجلس است، اظهار کرد: خیر؛ این استدلال درست نیست چون نمایندگان مجلس از کار این شورا اطلاعی ندارند. رئیس مجلس سخنگوی مجلس است و این که در شورایی حضور داشته باشد بدین معنا نیست که نظر مجلس را منتقل میکند. نظر مجلس با رأیگیری مشخص میشود.
🔴 به هر حال این شورا اختیارات مجلس را به عنوان نماینده مردم محدود کرده است و باید زودتر به کار خود پایان دهد.
تاریخ انتشار ٢٣ خرداد ١۴٠٢
منبع
https://www.farazdaily.com/fa/tiny/news-63162
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
https://eitaa.com/ghanoonasaasi
https://t.me/ghanoonasaasi
✅✅✅ هزینه ساخت یک متر فردا ؟؟؟
رضا رضائی ٢۴ خرداد ١۴٠٢
🔹🔹🔹 هزینهی ساخت یک متر از ایران آزاد و آباد فردا چقدر است؟
◀️ بی شک وقتی کلمات " هزینه " ، " ساخت " و " فردا "، مطرح و جغرافیایی به وسعت ایران آزاد و آباد مطمع نظر است، کاملا دادهها و اطلاعات قبلی را باید از ذهن پاک کرد
◀️ یعنی هزینه، دیگر هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است،
◀️ ساختن، ضرورتا ساخت بنا نیست
بلکه احداث زیر ساخت ها شامل نرم افزاری و سخت افزاری است
◀️ قطعا " ایران فردای آباد و آزاد " یک رویا و یک آرزوی دست نیافتنی نیست.
🔸🔸🔸 و اما برای شروع بحث این را بپذیریم که حتما باید نمای درست و صحیحی از " ایران امروز " بدهیم و بعد راه و روش ساختن را تببین کنیم .
بعد یک تصویر درست از ایران فردای آزاد و آباد بدهیم، و هزینه های رسیدن به آن را دقیق تعیین کنیم، والا یک خیال باف بیشتر نیستیم.
📚📚📚 نمای ظاهری ایران امروز:
◀️🔴 کشوری استبدادزده، فقیر، منزوی، مستأصل و گرفتار در گرانی و ناکارآمدی و خطاهای متعدد استراتژیکی و تاکتیکی و هیئت حاکمهی خودبرانداز.
◀️🔴 کشوری با ویرانهی زیر ساختهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ارتباطاتی.
◀️🔴 اما کشوری نیرومند و قوی با چندین نوع نیروی نظامی و انتظامی و تولید کنندهی انواع سلاحهای سبک و سنگین و پیشرفته و فوق پیشرفته، کشوری توسعه یافته در حوزهی نانو، هوشمصنوعی با دانشمندان پرتوان فیزیک هستهای و موشکی.
📚📚📚 راه و روش ساخت و ساز:
◀️🔸 اخذ پروانهی تخریب بنا،
(از طریق رفراندوم [برای هر امر مهم] از تمام مردم)
همراه با ارائهی صورت هزینه و جدول زمانی
◀️🔸خراب کردن هرآنچه بد ساخته شده
یا نیمه کاره که علیرغم صرف هزینهی بالا، رهاشده و مانع پیشرفت و توسعه است
( با اخذ نظر کارشناسی متخصصان متعهد مردمی)،
◀️🔸اخذ پروانه ی ساخت
(با تدوین قانوناساسی جدید و اخذ تاییدیه مردم در همهپرسی آزاد و دموکراتیک)،
◀️🔸تخصیص بودجه و تقسیم منابع،
◀️🔸شروع عملیات تخریب و ساخت طبق جدول زمان بندی شده.
◀️🔸 بازخوردگیری و نظارت مستمر بوسیلهی سازمانهای مردمنهاد .
📚📚📚 نمای کلی از ایران فردای آزاد و آباد:
◀️🔹کشوری دارای نظام حکمرانی مردمسالار، پاسخگو و خدمتگزار،
◀️🔹 کشوری دارای مردمی قدرتمند در تدوین قوانین، قوی در مراقبت از حسن اجرا و ناظر و تعالیخواه،
◀️🔹 کشوری دارای نظامهای فسادگریز و عدالتپرور،
◀️🔹 کشوری دارای سیستمهای هوشمند در خدمترفاهمردم،
◀️🔹 کشوری دارای فرهنگ نهادینه شدهی حقوق شهروندی،
◀️🔹کشوری صلحدوست و ضدجنگ،
◀️🔹 کشوری طبیعتدوست و حامی محیطزیست .
📚📚📚 هزینه (سرمایهگذاری)
برای ساخت ایران فردای آزاد و آباد:
◀️ هزینه برای اصلاح و به روزرسانی نظامهای تربیتی، پرورشی، علمی، تحقیقاتی ، فرهنگی، اقتصادی، قانونگذاری و ارزشی،
◀️ هزینه برای نخبهپروری، نخبهشناسی و نخبهگزینی،
◀️ هزینه برای ساخت و تقویت سازمانهای مردمنهاد،
◀️ هزینه برای اصلاح، تغییر و کارآمدسازی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی،
◀️ هزینه برای ساخت و بهینهسازی زیرساختهای آزادیهای فردی، جمعی، ارتباطاتی، رسانه ای و آزادیبیان و انتخاب،
◀️ هزینه برای افزایش پذیرش نقد و اعتراض،
◀️ هزینهی ملی و همگانی برای عبور از موجود به مطلوب .
🔹🔹🔹 به امید رسیدن به ایران آباد و آزاد
🔹🔹🔹 برای همهی ایرانیان
🔹🔹🔹 با همهی اندیشههای گوناگون
* ویرایش از خانه بقا
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
https://eitaa.com/ghanoonasaasi
قانون اساسی.pdf
2.93M
کتاب
قانون اساسی و نظرات تفصیلی شورای نگهبان
🆔 خانه بقا
- خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
mabaani.pdf
4.29M
کتاب
مبانی و مستندات قانون اساسی
جمهوری اسلامی به روایت قانونگذار
🆔 خانه بقا
- خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🗳 آمار #نتیجه_نهایی شمارش آرای
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
برگزار شده در تاریخ جمعه ۸ تیر ١۴۰٣
▫️جزئیات شمارش آرا به شرح زیر است:
🔹 واجدان شرایط شرکت در انتخابات
🔹به تعداد : ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار نفر
🔴 تعداد کل رأیها : ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار رأی
🔴 درصد مشارکت مردم : ٣٩.٩٢ درصد از مردم ایران
⚠️ تعداد عدممشارکت : ٣۶ میلیون و ٩١٧ هزار نفر
⚠️ درصد عدممشارکت مردم : ۶۰.۰٨ درصد از مردم ایران
🆘 #آراء_باطله : ۴.٣۱ درصد رأیها
🆘 ١ میلیون و ۰۵۶ هزار رأی
🔘 ۲ درصد از کل واجدان شرایط
1⃣ مسعود پزشکیان : ۴۲.۴۵ درصد رأیها
با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار رأی
🔘 ١۶.۹۴ درصد از کل واجدان شرایط
2⃣ سعید جلیلی : ۳۸.۶۱ درصد رأیها
با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار رأی
🔘 ۱۵.۴۱ درصد از کل واجدان شرایط
3⃣ محمدباقر قالیباف : ۱۳.۷۹ درصد رأیها
با ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار رأی
🔘 ۵.۵۰ درصد از کل واجدان شرایط
4⃣ مصطفی پورمحمدی : ۰.۸۴ درصد رأیها
با ۲۰۶ هزار رأی
🔘 ۰.۳۳ درصد از کل واجدان شرایط
🔻🔻🔻 نتیجه نهایی شمارش رأیها
پزشکیان و جلیلی به مرحله دوم راه یافتند.
#قانون_اساسی
🔹 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله خامنهای :
عدم حضور مردم در انتخابات،
طبعاً فاصلهگیری مردم از نظام جمهوری اسلامی است
تاریخ سخنرانی : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
دقیقاً دو روز قبل از انتخابات ۲۸ خرداد ١۴٠٠
که با مشارکت حداقلی (۴۸ درصدی) برگزار شد❗
🔹 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
✍🏻 روی صورت
کسی که محترمانه گفتگو میکند
و به بحث میپردازد، بوسیدنی است
🔹 اما نه به اندازه
دست آن کسی که با او بد میگویند
ولی او بازهم با آرامش و احترام پاسخ میدهد!
#روا_داری
🔹 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
✍دکتر داود فیرحی
🔘جامعهای که دچار ظلم ساختاری شد و مصلحان در آن جامعه صدایشان خفه شد، آن جامعه به صورت اتوماتیک در چرخه ویرانی افتاده و در حرکت است و هیچ کسی ترمزی برای آن نمیتواند داشته باشد.
🔘در جوامعی که دولت از جامعه جدا شده و استقلال مییابد دچار یک بیماری خودایمنی شده و با خود جامعه درگیر میشود که نتیجه آن زندانی، قربانی و کشتارهای متفاوت است که زمان و مکان ندارد. هرگاه جامعهای در شرایطی آنومیک قرار گرفت و دولت_ملت یا جامعه_دولت یا حکومت_مردم یک گسلی ایجاد کردند، این گسل سرانجام به تضاد ختم خواهد شد و در قالب شورشها و سرکوبها خود را نشان خواهد داد و نتیجه این بحث هم تنشها و هجومهایی است که به رهبران اجتماعی وارد میشود.
🌐 متن کامل در لینک زیر 👇
https://fa.shafaqna.com/news/630082/
#قانون_اساسی
🔹 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi