والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر ......
آیه ٧١ سوره توبه
مردان و زنان با ایمان دوست و یار یکدیگرند؛ همواره به کارهای نیک و شایسته فرمان می دهند و از کارهای زشت و ناپسند بازمی دارند ....
(ترجمه انصاریان)
تفسیر نور (محسن قرائتی)
نکته ها
آيهى ۶٧، دربارهى منافقان تعبيرِ «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» را آورده بود، امّا اين آيه دربارهى مؤمنان مىفرمايد: «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ»، شايد اختلاف تعبير به خاطر آن است كه بر خلاف مؤمنان، وحدت عميق و پيوند ولايت در ميان منافقان نيست و هنگام بروز منافع شخصى، وفادار نيستند و وحدتشان ظاهرى و صورى است، به قول قرآن: «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى» «حشر، ١۴» آنان را متّحد مىپندارى در حالى كه دلهايشان پراكنده است.
چون امر به معروف ونهى از منكر، عامل برپايى واجبات ديگر است، از اينرو در آيه، قبل از نماز و زكات آمده است. «تحفالعقول، ص ٢٣٧»
پیام ها
1- زن و مرد هردو، در اصلاح جامعه تأثير گذارند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ»
2- مؤمنان در جامعهى اسلامى، نسبت به يكديگر از طرف خداوند، حقّ ولايت و نظارت همراه با محبّت دارند و بىتفاوت نيستند. «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ»
3- امر به معروف ونهى از منكر كه بر همهى مردان وزنان با ايمان واجب است، برخاسته از حقّ ولايت بر يكديگر است. بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ ... وَ يَنْهَوْنَ
4- امر ونهى، در سايهى محبّت وولايت قابل اجراست. بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ، يَأْمُرُونَ ...
5- توجّه به زندگى محرومان و تأمين اجتماعى فقرا، در كنار مسائل عبادى ديگر است. يُقِيمُونَ، يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ ...
6- ايمان در اصلاح فرد و جامعه، نقش به سزايى دارد. الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ ... يَأْمُرُونَ، يَنْهَوْنَ، يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ
7- امر به معروف ونهى از منكر، اقامهى نماز، پرداخت زكات واطاعت از خدا و رسول، وظيفه و عملكرد دائمى مؤمنان است. «يَأْمُرُونَ، يَنْهَوْنَ، يُقِيمُونَ، يُؤْتُونَ، يُطِيعُونَ» (فعل مضارع رمز استمرار است)
8- كسانىكه ديگران را به كارهاى خوب دعوت مىكنند، بايد خود نيز اهل عمل باشند. «يَأْمُرُونَ، يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ»
9- اطاعت از خدا و رسول بايد با ميل و رغبت باشد. «يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» (اطاعت در لغت به معناى پيروى با ميل است)
10- هم اطاعت از خدا در برنامههاى عبادى لازم است و هم اطاعت از رسول در برنامههاى حكومتى. «يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»
11- اعمال انسان، زمينهساز رحمت الهى است. «يَأْمُرُونَ، يَنْهَوْنَ، يُقِيمُونَ، يُؤْتُونَ، يُطِيعُونَ، سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ»
12- زن ومرد در دريافت رحمت الهى يكسان مىباشند. الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ ... سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
هدف اصلی این کتاب، ارائه یک چارچوب مشخص برای ابراز اعتراض سیاسی به عملکرد سوء زمامداران در قالب ضوابط فقه شیعه میباشد تا ضمن اینکه هرگونه اعتراض سیاسی تعبیر به خروج از حکومت اسلامی نگردیده (که به موجب آن زمامداران به سمت استبداد و جامعه به سوی اختناق فرو رود) و از سوی دیگر افراد جامعه با شناخت این چارچوب، اولاً با هر ناملایمتی دست به اعتراض سیاسی نزده و یا بازیچه دست بازیگران سیاسی داخلی و دشمنان خارجی قرار نگیرند ثانیاً تکلیف الهی امر به معروف و نهی از منکر که موجب اصلاح و قوام جامعه اسلامی میباشند در بین آحاد جامعه احیاء و فرهنگ گردد.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
چون میخواستند خفقان قبل انقلاب دوباره تکرار نشود، رئیس و نایبش مستدلاتی آوردند که تصویب شد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مخالفان مصوبه مولدسازی چه میگویند؟!
🔸 جواد نیکبین(نماینده کاشمر): این مسیری که سران قوا در پیش گرفتهاند راه سقط است نه تولد! هیئت رئیسه نگذارد سران قوا قدرت قانونگذاری را از مجلس بگیرند.
🔸 ما با فروش اموال مازاد موافقیم و اصلاً قانون مجلس است ولی اینکه در یک هیئت خاصی با مصونیت قضایی باشد این عین فساد است.
🔸 روحالله ایزدخواه(نماینده تهران): فقط سود خالص پالایشگاه های خصولتی امسال بالغ بر ۳۰۰ همت شد که اگر اینها شتاب زده واگذار نمیشد اکنون این پول در خزانه دولت بود و کسری بودجه نیز نداشتیم.
🔸 استفاده از اهرم اذن رهبری در پاسخ به منتقدان این جهت گیری ها ما را ساکت نخواهد کرد؛ چه اینکه کلیت برجام هم اذن رهبری داشت و طرح تعدیل و تثبیت هم از طرف رهبری حمایت شد.
🔸 آیا دستور به آزادباش کامل یک تیم چند نفره مصون از قاعده گذاری مجلس و پیگیری قضایی مبهم، موهوم، کلی و شبهناک نیست؟!
#مولدسازی
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🔹️برای بازگشت مردم به صحنهی کنشگری فعالانهی سیاسی باید علاوه بر بازگشت مجلس به جایگاه حقیقی خود و اصلاح روند بررسی صلاحیتها در انتخابات ریاست جمهوری، اصولِ بر زمینمانده برای مشارکت حداکثری مردم در قانون اساسی نیز احیا شود که به چند مورد آن خواهیم پرداخت.
اصل 27:
حق اعتراض طبق قانون اساسی منوط به اخذ مجوز از هیچ نهادی نیست، اما در قوانین عادی حق اعتراض مقید به اخذ مجوز شده است. در این رابطه باید دقیقاً منطبق بر قانون اساسی عمل شود.
اصل 59:
همهپرسی تنها امکان مشارکت مستقیم مردم در امر قانونگذاری است. بهنظر ما در 44 سال گذشته مواردی از مسائل بسیار مهم وجود داشته که در صورت رجوع به همهپرسی در حل آنها، احتمالاً بسیاری از نابهسامانیها و مناقشات اتفاق نمیافتاد. همچنین اگر همهپرسی تبدیل به رویهای در تصمیمگیریهای بسیار مهم میشد، امروز امکان سوءاستفاده از این کلیدواژه از جانب برخی ورشکستگان سیاسی برای کسب اعتبار مجدد به وجود نمیآمد.
اصل 8:
این اصل روح کلی مشارکت مردم در حکومت است که با نگاههای تقلیلگرایانه به یک ستاد محدود شده. اما بدتر از این نگاه تقلیلگرایانه آن است که مسئولین فعلی این ستاد نیز امر به معروف و نهی از منکر را تنها به حجاب محدود کردهاند.
اصل 104:
این اصل به منظور تحقق قسط اسلامی پیشنهاد تشکیل شورا در صنوف مختلف را میدهد اما متأسفانه با غلبهی نگاههای امنیتی، یا جلوی شکلگیری این شوراها گرفته میشود یا همان حداقلهای موجود نیز تضعیف میگردد.
قسمتی از نطق آقای محمدصالح ترکمان دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی، در دیدار جمعی از دانشجویان با رهبری 🔹 ۲۹فروردین ۱۴۰۲
متن کامل را در لینک زیر ببینید
https://t.me/edalatkhahi/8490
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🗳 ژنرال آگوستو پینوشه در طول ۱۷ سال حکومتش در شیلی، ۳ رفراندوم ملی برگزار کرد که در آخرینش، ۵۴ درصد مردم شیلی با ادامه حکومتش مخالفت کردند. دیکتاتور شیلی در کمتر از دو سال بعد از آن، از قدرت کنارهگیری کرد.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🗳 از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران تا به امروز، ملت اکوادور در ۱۲ رفراندوم به ۶۵ سوال دربارۀ «مسائل گوناگون کشورشان» پاسخ دادهاند که دو موردش، رفراندوم قانون اساسی بوده است.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🗳 سرهنگ هوگو چاوز پس تشکیل دولت انقلابی در ونزوئلا، در طول چهارده سال حکومتش، ۵ رفراندوم ملی برگزار کرد و نظر مردم را دربارۀ «مسائل گوناگون کشورشان» جویا شد.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🗳 طی ۳۴ سال گذشته، یعنی از سال ۱۹۸۹ که رفراندوم به عنوان یک مرجع تصمیمگیری در قانون اساسی اروگوئه گنجانده شد، تا امروز ۲۳ رفراندوم ملی در این کشور برگزار شده و مردم دربارۀ «مسائل گوناگون کشورشان» همچون اصلاحات قوانین، خصوصیسازی، قانون کار، بازنشستگی، سقط جنین و ... نظر دادهاند.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🗳 ملت پرو تا کنون در ۵ رفراندوم ملی برای تغییر و اصلاح قانون اساسی کشورشان شرکت کردهاند. در این کشور تمام مقامات منتخب محلی، منطقهای و ملی با درخواست ۲۵ درصد رأیدهندگان در معرض رفراندوم در مورد ادامه یا پایان فعالیتشان قرار میگیرند.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
پناهیان:
🔹 رفراندوم، اسم رمز اتاق فکر جاسوسپرور، علیه مشارکت حقیقی مردم است
🔹 اولین سوءاستفاده از رفراندوم، در غصب فدک بود
پ ن ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⁉️🔴 احتمالا دومین سوءاستفاده از رفراندوم در ١٢ فروردین ۵٨ بوده
و سومین سوءاستفاده از رفراندوم در ١٢ آذر ۵٨ بوده
و چهارمین سوءاستفاده از رفراندوم ۶مرداد ۶٨
(این آخری واقعاً سوء استفاده بود)
سالهاست ، جمهوری اسلامی در حال سوء استفاده از رفراندوم است
در قانون اساسی هم رفراندوم را نوشتند
اما حتی یکبار مطابق آن رفراندوم برگزار نکردند
که این هم سوء استفاده دیگری از رفراندوم بود
⁉️🔴 نکتهی جالب این که اسم رمز فتنه را مقام معظم رهبری بیان کردند ❗
با دیدگاه پناهیان رهبری فتنه را کلید زده است
جزئیات در لینک زیر
https://www.entekhab.ir/0032Ae
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
رهبری علیه رهبری
🔹 سوال آقای خامنهای :
مگر همه مسائل کشور قابل رفراندوم است؟! مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟
٢٩ فروردین ١۴٠٢ ، آیتالله خامنهای در دیدار با دانشجویان
🔹 پاسخ آقای خامنهای :
« دموکراسی و مراجعه به آرا عمومی یک شیوه مدرن و پیشرفته است که همه دنیا قبول دارند"و گفت پیشنهاد ج.ا به عنوان یک حکومت منطقی این است که"برای تعیین نوع حکومت کشور فلسطین به افکار عمومی مردم فلسطین مراجعه کنید و یک رفراندوم راه بیندازید" و در نهایت از جامعه جهانی پرسید:آیا این نظر بدی است؟ »
۲۰ خرداد ١٣٩٧ ، آیتالله خامنهای در دیدار با دانشگاهیان
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
ببینید
برخی از مردمی که قدرت تحلیل ندارند
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
⭕️ چند نکته درباره یک سخن:
«مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟»/ رهبرنظام ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
۱_ اینکه گفته شود مردم به بلوغ و تحلیل دخالت در سرنوشت خود نرسیدهاند، نخست باید فاصلهی آنرا با واقعیت دید، و بر فرض قبول باید بنگریم چه کسانی و ساختاری مأمور ارتقای فهم مردم هستند؟!
در مقدمهی #قانون_اساسی تصریح شده:
« هدف از حکومت، رشد دادن
انسان در حرکت به سوی نظام الهی است (والیالله المصیر) تا زمینه بروز و شکوفایی
استعدادها به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان فراهم آید (تخلقوا باخلاق الله) و
این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه
نمیتواند باشد.
با توجه به این جهت، قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل
تصمیمگیریهای سیاسی و سرنوشتساز برای همه افراد اجتماع فراهم میسازد تا در
مسیر تکامل انسان هر فردی خود دست اندرکار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبری گردد که
این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود. (و نرید ان نمن علیالذین
استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین).» / مقدمه قانون اساسی
رهبرانقلاب هم در سال۴۳ گفت که اگر رادیو روزی یک، دو، سه ساعت دست ما باشد، مردم را آشنا میکردیم!
چگونه در ۱۰سال دوره ایشان و ۳۴ سال بعد با چندین شبکه رادیو و تلویزیون و نشریات و مدارس و دانشگاهها و منابر و امامان جمعه و... « دست اندرکار و رهبر» شدن #مردم تحقق نیافته؟!
۲_ ما در سال ۹۶ از پیشنهاد #رفراندوم برای نظرسنجی از مردم برای ماندن #لاریجانی ها و #روحانی در رأس قوا و تداوم وضع موجود که #احمدی_نژاد مطرح کرد حمایت کردیم، ولی او به کودکی تشبیه شد که به قطار پیشرفت کشور سنگ میاندازد(!)، و صریح گفته شد کسیکه هشتسال، دهسال مدیریت داشته سخن نگوید.
آیا مردم قدرت تشخیص ناکارآمدی #روحانی و لاریجانیها را نداشتند که حفظ شدند تا ماجرای طبری و... و تحویل شهر سوخته به بدتر از روحانی را شاهد باشیم؟!
از عجائب اینکه امروز روحانی مدعی رفراندوم بدون تعیین موضوع هم شده!
۳_ چرا اینجا مردم در تمام شئونات خویش صاحب تحلیل دانسته نمیشوند، که در عادیترین امورشان هم نظرشان بیارزش است و اعتراضشان هم به شدت سرکوب میشود؟!
چرا اصل که مردم هستند فراموش شده؟!
۴_ محرز است که، اغلب حاکمیتها حتی مدعیان برترین #دموکراسی ها هم دکترین خود را به #همه_پرسی نمیگذارند، ولی برای اینکه ظاهر دموکراسی را حفظ کنند، و برای جلب رضایت عمومی در بسیاری از امور اساسی و امور روزمره به مردم رجوع میکنند.
مانند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و استقلال اسکاتلند، تا نظرسنجی برای نوع انرژی مصرفی برخی از کشورهای اسکاندیناوی.
که چهل سال پیش که #محمدرضا_پهلوی ایران را تک صدایی کرد و انقلاب برای حاکمیت مردم شد، همان کشورهای اسکاندیناوی برای مشارکت دادن مردم در نظرسنجی، رسانههای ابتدایی آن روزگار و تلویزیون و ادارات و پست و موسساتی را برای آموزش همگانی و دادن قدرت تحلیل موضوع نظرسنجی بسیج کردند و ...
پس ارتقای تحلیل مردم بیسابقه نیست، بلکه امروز با گوشیهای هوشمند و ابزار نوین بسیار راحتتر و کم هزینهتر میتوان مردم را دخیل در امور خودشان کرد، به شرط اینکه جایگاه والای مردم تعریف شود.
منبع @shafieikia
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⃣ اگر یک ملتی قوه تحلیل نداشته باشد،
باز هم باید در تعیین سرنوشتش #آزاد باشد.
🔹 شهید مطهری
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
در دیدار با مردم آذربایجان شرقی:
ملت کاملاً هوشیارند. خود این هم یکی از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده است. مردم بیدار شدهاند، قدرت تحلیل پیدا کردند.
در دیدار جمعی از مردم آذربایجان شرقی
۲۸بهمن۱۳۸۷
خطبههای نماز جمعه:
انقلاب ما را تبدیل کرد به یک ملت آگاه و سیاسی ، امروز نوجوانهای ما هم در دورترین نقاط کشور تحلیل سیاسی میکنند، حوادث سیاسی را درک میکنند، روی هر مسئلهای تحلیل میگذارند.
۱۴بهمن۱۳۹۰
در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
مردم با تحلیل وارد انتخابات شدند و رأی دادند؛ تحلیل داشتند. شما میدیدید از آن جوانِ رأی اوّلی تا آن مرد و زن کهنسال، هر کس از آنها سؤال میکرد که شما چرا رأی میدهید، یک تحلیلی پای آن میگذاشتند.
۱۸اسفند۱۳۹۰
رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان :
مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است ؟کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟این چه حرفی است؟!
۲۹فروردین۱۴۰۲ در دیدار با دانشجویان
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🔴🔴 مرتکب گناه دروغ شدهایم؛
اگر بگوییم در هیچ کجای دنیا، رفراندم برگزار نشده است.
🔴🔴 مرتکب گناه توهین شدهایم؛
اگر بگوییم مردم امکان تحلیل موضوع رفراندم را ندارند.
🔴🔴 مرتکب گناه تحریف شدهایم؛
اگر همهپرسی در مسائل مهم را
به رفراندم در همه مسائل، تحریف کنیم.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
در تاریخ ایران
پنج بار رفراندوم به معنای امروزی داشتیم
دو بار قبل از انقلاب ۵۷
و سه بار بعد از انقلاب ۵۷
1⃣ همهپرسی انحلال هفدهمین دورهٔ مجلس شورای ملی در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۳۲ در تهران و ۱۹ مرداد در سراسر کشور برگزار شد.
این همهپرسی نخستین همهپرسی تاریخ ایران بود
2⃣ همهپرسی انقلاب سفید شاه و ملت در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۴۱ در جهت نظرخواهی از مردم ایران درباره اصول ششگانه پیشنهادی شاه برای یک سلسله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی برگزار شد.
این همهپرسی ، دومین همهپرسی تاریخ ایران بود
همهپرسی انحلال هفدهمین دوره مجلس شورای ملی در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۳۲ در تهران و ۱۹ مرداد در سراسر کشور برگزار شد.
https://www.bartarinha.ir/fa/tiny/news-400205
🗳 طی ۴۵ سال گذشته، در آرژانتین ۱۰ رفراندوم در سطح ملی برگزار شده که ۳ مورد آن در مورد تغییر و اصلاح قانون اساسی بوده است. به دلیل تکثر برگزاری همهپرسیهای محلی و استانی در این کشور، جمعآوری آمار دقیق آنها آسان نیست.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
رفراندوم در سوئیس
سوئیس مهد رفراندوم است
بارها و بارها و بارها رفراندومهای قانون اساسی و رفراندومهای دیگر برگزار کرده است
سوئیس دموکراسی مستقیم را به موازات دموکراسی نمایندگی اعمال می کند ، به همین دلیل سیستم سوئیس به عنوان یک دموکراسی نیمه مستقیم شناخته می شود .
از نظر دموکراسی مستقیم ، سوئیس به هر شهروند این امکان را می دهد که هر قانونی را که توسط پارلمان تصویب شده است به چالش بکشد
یا در هر زمان اصلاح قانون اساسی فدرال را پیشنهاد کند.
در سوئیس تقریباً چهار بار در هر سال، همهپرسی در مورد موضوعات مختلف انجام می شود.
برای نمونه بین ژانویه 1995 و ژوئن 2005، شهروندان سوئیسی 31 بار همهپرسی شرکت کردند،
که به دلیل این هر بار چند همهپرسی همزمان است در بازه ده ساله 103 مورد همهپرسی برگزار شده است
شهروندان می توانند همه پرسی قانون اساسی و قانونگذاری را برگزار کنند. رای دهندگان حق دارند اصلاح قانون اساسی را با جمعآوری امضاء مردمی آغاز کنند.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
💢 واکنش کاربران توییتر
به موضوع رفراندوم و سخنان آیتالله خامنهای
کاربران اصولگرا و اصلاحطلب نیمی از شبکه را شکل دادند
🔹 برگزاری رفراندوم و همهپرسی مدتهاست مورد توجه کاربران توییتر است.
این موضوع با سخنان آیتالله خامنهای راجع به آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت بهنحوی که در یک مقطع ۳ روزه بیش از ۲۴ هزار توییت با ۴۴۴هزار لایک و ۵۵هزار ریتوییت، راجع به آن منتشر شد.
🔸 شبکه بازنشرهای توییتهای مربوط به این موضوع (تصویر) نشان میدهد که هر سه گروه اصولگرا، اصلاحطلب و برانداز نسبت به آن واکنش دادهاند.
در این گراف بیش از ۱۹ هزار کاربر حضور دارند
کاربران برانداز ۴۲درصد از شبکه
کاربران اصلاحطلب و تحولخواه ۲۹درصد از شبکه
و کاربران انقلابی و اصولگرا نیز ۲۵درصد از شبکه را شکل دادهاند.
🔹 امری که نشان میدهد این موضوع برای همه جریانات سیاسی مهم بوده است
کاربران انقلابی و اصولگرا در دفاع از مواضع آیتالله خامنهای
بخشی از کاربران اصلاحطلب در دفاع از اجرای رفراندوم و اصل ۵۹ قانون اساسی
و بخش دیگری از کاربران اصلاحطلب و تحولخواه و همچنین کاربران مخالف جمهوری اسلامی در انتقاد از سخنان رهبری توییت زدهاند.
🔸 جایگاه سید عباس صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و وزیر ارشاد دولت روحانی
و جایگاه وحید اشتری در گراف قابل توجه است.
🔹 در میان توییتهای منتشر شده
فراوانی کلیدواژههای «تحلیل»، «انتخابات»، «حجاب» و «روحانی» بهطرز معناداری زیاد است
که یعنی بیشتر محل بحث کاربران قرار گرفتهاند.
منبع کانال social Media Analysis
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
دموکراسی یعنی عزل حاکمان از سوی مردم بدون خونریزی
کارل پوپر، فیلسوف انگلیسی میگوید :
« دموکراسی نه به معنای حاکمیت مردم است، نه حاکمیت اکثریت !
مردم یا اکثریت هیچوقت حکومت نکردهاند.
مبنا و معیار دیگری نیاز است.
آنچه دموکراسی را دموکراسی میکند توانایی و حقِ عزلِ حاکمان است از سوی مردم، بدون خونریزی و براندازی.
وآنچه دیکتاتوری را دیکتاتوری میکند، بینصیب ماندن مردم از این توان و حق است، مگر با انقلاب و سرنگونی.»
دموکراسی این سؤال افلاطونی را که «چهکس باید حکومت کند؟» کنار میزند و به جای آن میپرسد «چگونه باید حکومت کرد؟»
چنان باید حکومت کرد که شرورترین و رذلترین حاکم را بتوان پایین آورد.
اگر این درس مهم و اساسی پوپر را بسط دهیم، میتوانیم بگوییم حکومت دموکراتیک، نهادها و قوانین و دستگاههایی دارد که از این توان و حق مردمی حمایت میکنند.
بر این اساس، خطاست اگر دموکراسی را به مجلس و رای و چیزهایی از این جنس، تقلیل دهیم.
صندوق رای و پارلمان، دموکراسی را تضمین نمیکنند.
مقصود این نیست که دموکراسی بدون رای گرفتن از مردم، ممکن است بلکه هر رایگرفتنی، به معنای اجرای دموکراسی نیست.
البته که انتخابات ابزار لازم و ضروری است، اما این وسیله باید در خدمت غایتِ دموکراسی باشد؛
حقیقت انتخاباتِ و دموکراسی عزل است نه نصب.
برای دستیابی به دموکراسی ، به دستگاه و نظامی نیاز است که از حق و حقوق مردمان، و در ذیل آن حقِ عزل، پشتیبانی کند.
اینگونه متون برای آموزش عمومی و افزایش آگاهی عامه مردم بسیار لازم است.
بخصوص اینروزها که در بسیاری از کشورها، همه در حال فکر کردن به راه چاره هستند؛
اینکه از کجا ضربه خورده اند و چرا همه حرکت ها و جنبشهای عدالتخواهانه به نتیجه نمیرسد؟
یک مثال تاریخی:
ژنرال شارل دوگل در جنگ جهانی دوم رهبر آزادی بخش فرانسه بود.
او بعد از جنگ به ریاست جمهوری رسید و غیر از تلاشهایی که برای آزادسازی فرانسه از اشغالِ آلمانِ نازی کرد، از اقدامات ارزشمند او آزاد سازی ۱۲ مستعمره آفریقایی فرانسه بود.
در سال ۱۹۶۹ رفراندومی برای اصلاحات قانونی و اجتماعی برگزار کرد.
دوگل مدعی بود برای رفع مشکلاتی که اعتراضات وسیع سال ۱۹۶۸ یکی از نشانه هایش بود، رئیس جمهور به قدرت و اختیارات بیشتری نیاز دارد.
مردم فرانسه علیرغم احترامی که برای شارل دوگل قائل بودند، به آن رفراندوم رای منفی دادند و دوگل که نتوانسته بود اعتماد و موافقت مردم را جلب کند، از قدرت کنارهگیری کرد.
درس بزرگ مردمِ فرانسه برای مردم دنیا این بود که :
سوابقِ جانفشانی و خدمت یک قهرمان, دلیل و توجیه کافی برای سپردن مقدراتِ زندگی یک ملت و کشور به دست آن قهرمان نیست.
چون به سادگی امکان هیولا شدن را به قهرمان میدهد.
دموکراسی متضمن برابری افراد جامعه و تبعیت حاکم از ملت است، هیچ حاکم فرهمندی نباید اختیار بیابد ارادهاش را بر ملت تحمیل کند.
دموکراسی فقط آن نیست که بتوان با رای مردم کسی را به مقامی منصوب کرد
بلکه *دموکراسی آنست که بشود آنکس را که در مسند قدرت است را با رای مردم از قدرت عزل کرد.
در جامعه برخوردار از دموکراسی، هیچ کسی در هیچ مکانیزمی نباید اختیاراتی بر ملت بیابد که بعداً نتوان جز به جنگ و جبر از او پس گرفت.
هیچ فضیلتی اعم از زهد, علم, قول, عهد و سوابق، ضمانت نمیکند که شخص حاکم، منافع خودش یا صنف و گروهش را در پای حقیقت و یا پای مردم قربانی کند.
پس قدرت باید محدود، موقت، قابل نظارت و قابل استرداد باشد.
این سر رشته ای است که اگر در جامعه ای گم شود زندگی در آن جامعه، زندان و جهنم میشود و هر بار وعده تازهای برای رهایی و رستگاری ما را به دنبال خود میکشد تا روزی برسد که بتوان از جهنمی که خود ساختهایم نجات یابیم.
اگر در سال ۱۹۶۹ مردم طبق میل ژنرال دوگل رای داده بودند، احتمالاً امروز دوگل به شدت فردی منفور شده بود
مثل ژنرال فرانکو، معمرقذافی، موگابه، صدام حسین ،حاکمان کره شمالی، کوبا ...
و تا آخر عمر دوگل رئیس جمهور می ماند و هرگز بدون جنگ داخلی و انقلاب و شورش نمیشد قدرت را از او پس گرفت و به منتخبی دیگر انتقال داد، چه رسد به تحت تعقیب قرار دادن رئیس جمهور مجرم یا جنایتکار.
درس گرفتن از تاریخ شرطِ عقل است
و مجازاتِ درس نگرفتن از تاریخ, تکرار تمام مصایب تاریخ...
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi