ببینید
برخی از مردمی که قدرت تحلیل ندارند
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
⭕️ چند نکته درباره یک سخن:
«مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟»/ رهبرنظام ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
۱_ اینکه گفته شود مردم به بلوغ و تحلیل دخالت در سرنوشت خود نرسیدهاند، نخست باید فاصلهی آنرا با واقعیت دید، و بر فرض قبول باید بنگریم چه کسانی و ساختاری مأمور ارتقای فهم مردم هستند؟!
در مقدمهی #قانون_اساسی تصریح شده:
« هدف از حکومت، رشد دادن
انسان در حرکت به سوی نظام الهی است (والیالله المصیر) تا زمینه بروز و شکوفایی
استعدادها به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان فراهم آید (تخلقوا باخلاق الله) و
این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه
نمیتواند باشد.
با توجه به این جهت، قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل
تصمیمگیریهای سیاسی و سرنوشتساز برای همه افراد اجتماع فراهم میسازد تا در
مسیر تکامل انسان هر فردی خود دست اندرکار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبری گردد که
این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود. (و نرید ان نمن علیالذین
استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین).» / مقدمه قانون اساسی
رهبرانقلاب هم در سال۴۳ گفت که اگر رادیو روزی یک، دو، سه ساعت دست ما باشد، مردم را آشنا میکردیم!
چگونه در ۱۰سال دوره ایشان و ۳۴ سال بعد با چندین شبکه رادیو و تلویزیون و نشریات و مدارس و دانشگاهها و منابر و امامان جمعه و... « دست اندرکار و رهبر» شدن #مردم تحقق نیافته؟!
۲_ ما در سال ۹۶ از پیشنهاد #رفراندوم برای نظرسنجی از مردم برای ماندن #لاریجانی ها و #روحانی در رأس قوا و تداوم وضع موجود که #احمدی_نژاد مطرح کرد حمایت کردیم، ولی او به کودکی تشبیه شد که به قطار پیشرفت کشور سنگ میاندازد(!)، و صریح گفته شد کسیکه هشتسال، دهسال مدیریت داشته سخن نگوید.
آیا مردم قدرت تشخیص ناکارآمدی #روحانی و لاریجانیها را نداشتند که حفظ شدند تا ماجرای طبری و... و تحویل شهر سوخته به بدتر از روحانی را شاهد باشیم؟!
از عجائب اینکه امروز روحانی مدعی رفراندوم بدون تعیین موضوع هم شده!
۳_ چرا اینجا مردم در تمام شئونات خویش صاحب تحلیل دانسته نمیشوند، که در عادیترین امورشان هم نظرشان بیارزش است و اعتراضشان هم به شدت سرکوب میشود؟!
چرا اصل که مردم هستند فراموش شده؟!
۴_ محرز است که، اغلب حاکمیتها حتی مدعیان برترین #دموکراسی ها هم دکترین خود را به #همه_پرسی نمیگذارند، ولی برای اینکه ظاهر دموکراسی را حفظ کنند، و برای جلب رضایت عمومی در بسیاری از امور اساسی و امور روزمره به مردم رجوع میکنند.
مانند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و استقلال اسکاتلند، تا نظرسنجی برای نوع انرژی مصرفی برخی از کشورهای اسکاندیناوی.
که چهل سال پیش که #محمدرضا_پهلوی ایران را تک صدایی کرد و انقلاب برای حاکمیت مردم شد، همان کشورهای اسکاندیناوی برای مشارکت دادن مردم در نظرسنجی، رسانههای ابتدایی آن روزگار و تلویزیون و ادارات و پست و موسساتی را برای آموزش همگانی و دادن قدرت تحلیل موضوع نظرسنجی بسیج کردند و ...
پس ارتقای تحلیل مردم بیسابقه نیست، بلکه امروز با گوشیهای هوشمند و ابزار نوین بسیار راحتتر و کم هزینهتر میتوان مردم را دخیل در امور خودشان کرد، به شرط اینکه جایگاه والای مردم تعریف شود.
منبع @shafieikia
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⃣ اگر یک ملتی قوه تحلیل نداشته باشد،
باز هم باید در تعیین سرنوشتش #آزاد باشد.
🔹 شهید مطهری
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
در دیدار با مردم آذربایجان شرقی:
ملت کاملاً هوشیارند. خود این هم یکی از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده است. مردم بیدار شدهاند، قدرت تحلیل پیدا کردند.
در دیدار جمعی از مردم آذربایجان شرقی
۲۸بهمن۱۳۸۷
خطبههای نماز جمعه:
انقلاب ما را تبدیل کرد به یک ملت آگاه و سیاسی ، امروز نوجوانهای ما هم در دورترین نقاط کشور تحلیل سیاسی میکنند، حوادث سیاسی را درک میکنند، روی هر مسئلهای تحلیل میگذارند.
۱۴بهمن۱۳۹۰
در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
مردم با تحلیل وارد انتخابات شدند و رأی دادند؛ تحلیل داشتند. شما میدیدید از آن جوانِ رأی اوّلی تا آن مرد و زن کهنسال، هر کس از آنها سؤال میکرد که شما چرا رأی میدهید، یک تحلیلی پای آن میگذاشتند.
۱۸اسفند۱۳۹۰
رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان :
مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است ؟کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟این چه حرفی است؟!
۲۹فروردین۱۴۰۲ در دیدار با دانشجویان
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🔴🔴 مرتکب گناه دروغ شدهایم؛
اگر بگوییم در هیچ کجای دنیا، رفراندم برگزار نشده است.
🔴🔴 مرتکب گناه توهین شدهایم؛
اگر بگوییم مردم امکان تحلیل موضوع رفراندم را ندارند.
🔴🔴 مرتکب گناه تحریف شدهایم؛
اگر همهپرسی در مسائل مهم را
به رفراندم در همه مسائل، تحریف کنیم.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
در تاریخ ایران
پنج بار رفراندوم به معنای امروزی داشتیم
دو بار قبل از انقلاب ۵۷
و سه بار بعد از انقلاب ۵۷
1⃣ همهپرسی انحلال هفدهمین دورهٔ مجلس شورای ملی در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۳۲ در تهران و ۱۹ مرداد در سراسر کشور برگزار شد.
این همهپرسی نخستین همهپرسی تاریخ ایران بود
2⃣ همهپرسی انقلاب سفید شاه و ملت در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۴۱ در جهت نظرخواهی از مردم ایران درباره اصول ششگانه پیشنهادی شاه برای یک سلسله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی برگزار شد.
این همهپرسی ، دومین همهپرسی تاریخ ایران بود
همهپرسی انحلال هفدهمین دوره مجلس شورای ملی در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۳۲ در تهران و ۱۹ مرداد در سراسر کشور برگزار شد.
https://www.bartarinha.ir/fa/tiny/news-400205
🗳 طی ۴۵ سال گذشته، در آرژانتین ۱۰ رفراندوم در سطح ملی برگزار شده که ۳ مورد آن در مورد تغییر و اصلاح قانون اساسی بوده است. به دلیل تکثر برگزاری همهپرسیهای محلی و استانی در این کشور، جمعآوری آمار دقیق آنها آسان نیست.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
رفراندوم در سوئیس
سوئیس مهد رفراندوم است
بارها و بارها و بارها رفراندومهای قانون اساسی و رفراندومهای دیگر برگزار کرده است
سوئیس دموکراسی مستقیم را به موازات دموکراسی نمایندگی اعمال می کند ، به همین دلیل سیستم سوئیس به عنوان یک دموکراسی نیمه مستقیم شناخته می شود .
از نظر دموکراسی مستقیم ، سوئیس به هر شهروند این امکان را می دهد که هر قانونی را که توسط پارلمان تصویب شده است به چالش بکشد
یا در هر زمان اصلاح قانون اساسی فدرال را پیشنهاد کند.
در سوئیس تقریباً چهار بار در هر سال، همهپرسی در مورد موضوعات مختلف انجام می شود.
برای نمونه بین ژانویه 1995 و ژوئن 2005، شهروندان سوئیسی 31 بار همهپرسی شرکت کردند،
که به دلیل این هر بار چند همهپرسی همزمان است در بازه ده ساله 103 مورد همهپرسی برگزار شده است
شهروندان می توانند همه پرسی قانون اساسی و قانونگذاری را برگزار کنند. رای دهندگان حق دارند اصلاح قانون اساسی را با جمعآوری امضاء مردمی آغاز کنند.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
💢 واکنش کاربران توییتر
به موضوع رفراندوم و سخنان آیتالله خامنهای
کاربران اصولگرا و اصلاحطلب نیمی از شبکه را شکل دادند
🔹 برگزاری رفراندوم و همهپرسی مدتهاست مورد توجه کاربران توییتر است.
این موضوع با سخنان آیتالله خامنهای راجع به آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت بهنحوی که در یک مقطع ۳ روزه بیش از ۲۴ هزار توییت با ۴۴۴هزار لایک و ۵۵هزار ریتوییت، راجع به آن منتشر شد.
🔸 شبکه بازنشرهای توییتهای مربوط به این موضوع (تصویر) نشان میدهد که هر سه گروه اصولگرا، اصلاحطلب و برانداز نسبت به آن واکنش دادهاند.
در این گراف بیش از ۱۹ هزار کاربر حضور دارند
کاربران برانداز ۴۲درصد از شبکه
کاربران اصلاحطلب و تحولخواه ۲۹درصد از شبکه
و کاربران انقلابی و اصولگرا نیز ۲۵درصد از شبکه را شکل دادهاند.
🔹 امری که نشان میدهد این موضوع برای همه جریانات سیاسی مهم بوده است
کاربران انقلابی و اصولگرا در دفاع از مواضع آیتالله خامنهای
بخشی از کاربران اصلاحطلب در دفاع از اجرای رفراندوم و اصل ۵۹ قانون اساسی
و بخش دیگری از کاربران اصلاحطلب و تحولخواه و همچنین کاربران مخالف جمهوری اسلامی در انتقاد از سخنان رهبری توییت زدهاند.
🔸 جایگاه سید عباس صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و وزیر ارشاد دولت روحانی
و جایگاه وحید اشتری در گراف قابل توجه است.
🔹 در میان توییتهای منتشر شده
فراوانی کلیدواژههای «تحلیل»، «انتخابات»، «حجاب» و «روحانی» بهطرز معناداری زیاد است
که یعنی بیشتر محل بحث کاربران قرار گرفتهاند.
منبع کانال social Media Analysis
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
دموکراسی یعنی عزل حاکمان از سوی مردم بدون خونریزی
کارل پوپر، فیلسوف انگلیسی میگوید :
« دموکراسی نه به معنای حاکمیت مردم است، نه حاکمیت اکثریت !
مردم یا اکثریت هیچوقت حکومت نکردهاند.
مبنا و معیار دیگری نیاز است.
آنچه دموکراسی را دموکراسی میکند توانایی و حقِ عزلِ حاکمان است از سوی مردم، بدون خونریزی و براندازی.
وآنچه دیکتاتوری را دیکتاتوری میکند، بینصیب ماندن مردم از این توان و حق است، مگر با انقلاب و سرنگونی.»
دموکراسی این سؤال افلاطونی را که «چهکس باید حکومت کند؟» کنار میزند و به جای آن میپرسد «چگونه باید حکومت کرد؟»
چنان باید حکومت کرد که شرورترین و رذلترین حاکم را بتوان پایین آورد.
اگر این درس مهم و اساسی پوپر را بسط دهیم، میتوانیم بگوییم حکومت دموکراتیک، نهادها و قوانین و دستگاههایی دارد که از این توان و حق مردمی حمایت میکنند.
بر این اساس، خطاست اگر دموکراسی را به مجلس و رای و چیزهایی از این جنس، تقلیل دهیم.
صندوق رای و پارلمان، دموکراسی را تضمین نمیکنند.
مقصود این نیست که دموکراسی بدون رای گرفتن از مردم، ممکن است بلکه هر رایگرفتنی، به معنای اجرای دموکراسی نیست.
البته که انتخابات ابزار لازم و ضروری است، اما این وسیله باید در خدمت غایتِ دموکراسی باشد؛
حقیقت انتخاباتِ و دموکراسی عزل است نه نصب.
برای دستیابی به دموکراسی ، به دستگاه و نظامی نیاز است که از حق و حقوق مردمان، و در ذیل آن حقِ عزل، پشتیبانی کند.
اینگونه متون برای آموزش عمومی و افزایش آگاهی عامه مردم بسیار لازم است.
بخصوص اینروزها که در بسیاری از کشورها، همه در حال فکر کردن به راه چاره هستند؛
اینکه از کجا ضربه خورده اند و چرا همه حرکت ها و جنبشهای عدالتخواهانه به نتیجه نمیرسد؟
یک مثال تاریخی:
ژنرال شارل دوگل در جنگ جهانی دوم رهبر آزادی بخش فرانسه بود.
او بعد از جنگ به ریاست جمهوری رسید و غیر از تلاشهایی که برای آزادسازی فرانسه از اشغالِ آلمانِ نازی کرد، از اقدامات ارزشمند او آزاد سازی ۱۲ مستعمره آفریقایی فرانسه بود.
در سال ۱۹۶۹ رفراندومی برای اصلاحات قانونی و اجتماعی برگزار کرد.
دوگل مدعی بود برای رفع مشکلاتی که اعتراضات وسیع سال ۱۹۶۸ یکی از نشانه هایش بود، رئیس جمهور به قدرت و اختیارات بیشتری نیاز دارد.
مردم فرانسه علیرغم احترامی که برای شارل دوگل قائل بودند، به آن رفراندوم رای منفی دادند و دوگل که نتوانسته بود اعتماد و موافقت مردم را جلب کند، از قدرت کنارهگیری کرد.
درس بزرگ مردمِ فرانسه برای مردم دنیا این بود که :
سوابقِ جانفشانی و خدمت یک قهرمان, دلیل و توجیه کافی برای سپردن مقدراتِ زندگی یک ملت و کشور به دست آن قهرمان نیست.
چون به سادگی امکان هیولا شدن را به قهرمان میدهد.
دموکراسی متضمن برابری افراد جامعه و تبعیت حاکم از ملت است، هیچ حاکم فرهمندی نباید اختیار بیابد ارادهاش را بر ملت تحمیل کند.
دموکراسی فقط آن نیست که بتوان با رای مردم کسی را به مقامی منصوب کرد
بلکه *دموکراسی آنست که بشود آنکس را که در مسند قدرت است را با رای مردم از قدرت عزل کرد.
در جامعه برخوردار از دموکراسی، هیچ کسی در هیچ مکانیزمی نباید اختیاراتی بر ملت بیابد که بعداً نتوان جز به جنگ و جبر از او پس گرفت.
هیچ فضیلتی اعم از زهد, علم, قول, عهد و سوابق، ضمانت نمیکند که شخص حاکم، منافع خودش یا صنف و گروهش را در پای حقیقت و یا پای مردم قربانی کند.
پس قدرت باید محدود، موقت، قابل نظارت و قابل استرداد باشد.
این سر رشته ای است که اگر در جامعه ای گم شود زندگی در آن جامعه، زندان و جهنم میشود و هر بار وعده تازهای برای رهایی و رستگاری ما را به دنبال خود میکشد تا روزی برسد که بتوان از جهنمی که خود ساختهایم نجات یابیم.
اگر در سال ۱۹۶۹ مردم طبق میل ژنرال دوگل رای داده بودند، احتمالاً امروز دوگل به شدت فردی منفور شده بود
مثل ژنرال فرانکو، معمرقذافی، موگابه، صدام حسین ،حاکمان کره شمالی، کوبا ...
و تا آخر عمر دوگل رئیس جمهور می ماند و هرگز بدون جنگ داخلی و انقلاب و شورش نمیشد قدرت را از او پس گرفت و به منتخبی دیگر انتقال داد، چه رسد به تحت تعقیب قرار دادن رئیس جمهور مجرم یا جنایتکار.
درس گرفتن از تاریخ شرطِ عقل است
و مجازاتِ درس نگرفتن از تاریخ, تکرار تمام مصایب تاریخ...
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🔴 کت بر تن حاکمیت است!
✍️سید هاشم فیروزی
🔸اقتصاد ایران یک اقتصاد تا بن دندان دولتی، نهادی و خصولتیست.ارکان مختلف حاکمیت اعم از زیرمجموعه های رهبری و نهاد دولت کلیت اقتصاد ایران را در دست گرفته اند
🔸چند روزیست که توییت افشاگرایانه رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره نقش دست های پشت پرده در وزارتخانه های دولتی در فضای رسانه ای کشور چرخش دارد.
🔸«مجیدرضا حریری: هیچ وزیر صمتی تا وزیر نشده نمیدونه که زورش به خودروسازها نمیرسه، هیچ وزیر اقتصادی هم زورش به بانکها نمیرسه، هیچ رییس بانک مرکزی هم زورش به گردانندگان بازار ارز، هیچ وزیر بهداشتی به اصلی های حوزه دارو و همه شون زورشون به فولادی ها و پتروشیمیایی ها.»
🔸اقتصاد ایران یک اقتصاد تا بن دندان دولتی، نهادی و خصولتیست.ارکان مختلف حاکمیت اعم از زیرمجموعه های رهبری و نهاد دولت کلیت اقتصاد ایران را در دست گرفته اند.
هنگامی که دانشگاه امام صادق کارخانه داروسازی و بنظرم کارخانه ریسندگی و بافندگی در اختیار دارد.هنگامی که عمده شرکتهای دارویی در بورس متعلق به ستاد اجرایی است.
هنگامی که پتروشیمی ها بین سپاه و نهادهای مختلف حاکمیت و دولت تقسیم شده است. هنگامی که سهامدار عمده غولهای پتروشیمی مجموعه های حاکمیتی هستند و مدیریت کلان تمامی شرکتهای فولادی و فلزی و پتروشیمی و خودروسازی در اختیار حاکمیت است.
🔸هنگامی که شستا بعنوان هولدینگ اقتصادی وزارت رفاه از سیمان تا ساختمان و گردشگری و نفت و پتروشیمی و... را در اختیار دارد.هنگامی که صنعت ساختمان ایران در اختیار زیرمجموعه های ستاد اجرایی و بنیاد شهید و برخی بانکهای دولتی و خصولتی است.
🔸هنگامی که انصار و حکمت و رسالت و مهر و عمدتا وابستگی نظامی به سپاه داشتند و بعدها عمده آنها ادغام شدند با صادرات و سپه.و در نهایت هنگامی که هم اکنون برخی از بانکهای بظاهر خصوصی هم وابستگی نهادی دارند.
🔸سخن از مافیای بیرونی راندن نوعی ایجاد پرش افکار است.اتفاقا بر خلاف خیل دوستان اعتقاد دارم کت بر تن خود حاکمیت است.و اینگونه دیگری تراشی را دیگر فاقد کارکرد می دانم.
🔸این ژانر پلیسی معمایی جاسوسی حقیقتا دوره اش دیگر تمام شده است.اینها برای دوران دانشجویی ما اثرگذار بود.دولت و فراتر از دولت یعنی نهادهای زیرمجموعه رهبری بی نهایت امکان در اختیار بجهت بازگرداندن ورق اقتصاد ایران به نفع مردم دارند,اگر اراده نمایند.
🔸کل بازار و اقتصاد بسته ایران را می شود با واردات و ذی نفع سازی مردم و مردمی سازی واقعی تنظیم نمود. البته اگر بخواهند ایران دیگر تحریم نباشد و نیز دیگر خودشان مالک اقتصاد ایران نباشند!این دو مورد خیلی بحثهای مهم و جدی می باشند.که قطعا تعارض منافع بوجود می آورند.
🔸حاکمیت اگر قصد نماید دسته خویش را ببرد و انحصار صدور مجوزهای اعطایی طلایی در حیطه های مختلف را به نفع آحاد ملت بشکند، ورق خیلی زود برمی گردد.
🔸«فی المثل اکنون بحث امکان واردات خودرو با کدملی مطرح می باشد.باید دید کدام بخش از حاکمیت این امکان را برای مردم تصویب نخواهد کرد.آنگاه اگر دنبال مافیا هم می گردید در همان بخش حاکمیت جستجو نمایید و نه بیرون از آن»
«کت تن کیست» نباید طوری بیان شود که انگار ما شاهد اثرگذاری دست های بیرون از حاکمیت بر اقتصاد ایران هستیم.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
آقای خمینی در انتخابات به چه کسانی رای داده اند.
باز نشر از رسانه جماران
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
لیبرالیسم چیست؟
واژه «لیبرال» از کلمه لاتین «liberty» یا «liber» بهمعنای «آزاد» گرفته شده است. این واژه پیش از قرن نوزدهم بهمعنای «سخاوتمند» یا «بردبار» بود و کمکم به «آزادی» تغییر معنا داد. در حال حاضر، این واژه را برای نوعی مکتب یا دیدگاه سیاسی به کار میبرند.
لیبرالیسم به زبان ساده یعنی تمام اعضای جامعه آزاد باشند دنبال منافع خود بروند آنها را تحقق ببخشند. مکتب لیبرالیسم افزایش آزادی افراد و حمایت از آن را مسئله اصلی سیاست میداند. لیبرالها معمولا معتقدند که وجود دولت برای حمایت از افراد در برابر آسیبها ضروری است، اما همین دولت میتواند به تهدیدی برای آزادی تبدیل شود. توماس پین، نظریهپرداز انقلابی آمریکایی، در کتاب مشهور خود بهنام «عقل سلیم» میگوید:
دولت در بهترین حالت یک شر ضروری است.
بهعقیده لیبرالها، وجود قوانین و قضات و نیروی پلیس برای حفاظت از جان و آزادی اعضای جامعه لازم است، اما قدرت قهری آنها ممکن است افراد را تهدید کند. بنابراین لیبرالها معتقدند که مسئله اساسی در سیاست این است که سیستمی ابداع شود تا به دولت قدرت لازم را بدهد و در عین حال از سوءاستفاده از آن قدرت توسط حاکمان جلوگیری کند.
اصول لیبرالیسم
لیبرالها معتقدند که انسانها خودشان عقل و شعور کافی دارند و باید حداکثر آزادی ممکن را که به آزادی بقیه آسیبی نمیزند، داشته باشند. پیروان این مکتب سیاسی میگویند که برابری و فرصتهای برابر باید با مسئولیتپذیری و سختکوشی همراه شوند. بنابراین اصول یا ارزشهای آزادیگراها عبارتاند از:
فردگرایی: اعتقاد به اولویت فرد بر هر گروه یا بدنه اجتماعی.
عقلگرایی: آنها معتقدند که جهان ساختاری عقلانی دارد و این امر میتواند در منطق و عقل انسان و پرسشگری انتقادی خود را نشان بدهد.
آزادی: توانایی تفکر یا فعالیت برای تعیین سرنوشت به میل خود.
مسئولیت: یعنی انسان در قبال خود و شرایط اقتصادی و اجتماعیای که دارد مسئول است.
عدالت: پاداش و مجازات افراد باید از نظر اخلاقی توجیهپذیر باشد.
مدارا: بهمعنای تحمل و پذیرش دیدگاهها یا اعمالی که مخالف با تفکرات ماست.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
انواع لیبرالیسم
آزادیگرایی مانند سایر مکتبهای سیاسی با زمانه و اوضاع و احوال ارتباط تنگاتنگی دارد. این مکتب فکری در هر کشوری متفاوت است و در هر نسل تغییر میکند. در کل آزادیگرایی ۵ شاخه اصلی دارد.
۱. لیبرالیسم کلاسیک
در این شاخه از آزادیگرایی، تنها آزادی واقعی رهایی از هرگونه اجبار است. مداخله دولت در اقتصاد هم دخالت یک قدرت قهری محسوب میشود که آزادی اقتصادی افراد را محدود میکند. بنابراین باید تا حد امکان از آن اجتناب کرد. این شاخه فکری طرفدار سیاست عدم مداخله دولت یا مداخله حداقلی آن در امور اقتصادی است.
۲. لیبرالیسم اجتماعی
این شاخه فکری به نقش فعال دولتها اشاره میکند. بر این اساس، آزادی واقعی تنها زمانی وجود دارد که شهروندان سالم، تحصیلکرده و در رفاه باشند. لیبرالهای اجتماعی معتقدند زمانی میتوان آزادی افراد را تضمین کرد که دولتها حق برخورداری از آموزش، مراقبتهای بهداشتی و دستمزد آنها را در کنار قوانین ضدتبعیض در حوزه مسکن و اشتغال، محیطزیست و مانند آن تضمین کنند. معمولا این شاخه فکری لیبرالیسم چپ نامیده میشود.
۳. لیبرالیسم محافظه کار
گونهای از آزادیگرایی که جناح راست یا محافظهکار نماینده آن است و ارزشها و سیاستهای لیبرال را با موضع محافظهکارانه ترکیب میکند. بااینحال برخلاف لیبرالهای سنتی که به اقتدار حاکم و سنت و مذهب تمایل دارند، لیبرالهای محافظهکار طرفدار جدایی دین از سیاست هستند.
۴. لیبرالیسم اقتصادی
این نوع از آزادیگرایی را آدام اسمیت توسعه داد. در آزادیگرایی اقتصادی از دخالت حداقلی دولت در اقتصاد حمایت میشود. نئولیبرالیسم و برخی از مکاتب محافظهکار بهویژه لیبرالیسم محافظه کار اغلب لیبرالیسم اقتصادی هم نامیده میشوند.
۵. نئولیبرالیسم
این شکل از آزادیگرایی به کاهش موانع تجاری و محدودیتهای بازار داخلی اشاره دارد. از قدرت دولت هم برای گسترش بازارهای جهانی استفاده میکند. این شکل از لیبرالیسم در واقع تلاشی مدرن برای بازگشت به آزادیگرایی کلاسیک است که سیاستمدارانی همچون رونالد ریگان و مارگارت تاچر حامیان آن بودهاند.
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🔸 بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
در دفاع از حقوق مردم
بسم الله الرحمن الرحیم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ»( نساء، ۱۳۵)
«ای اهل ایمان، عدالت را برپا دارید و برای خدا گواهی دهید هرچند بر ضرر خودتان باشد»
پیشنهاد رفراندوم یا همهپرسی از سوی برخی از نیروهای دلسوز، اصیل و با سابقه انقلاب برای خروج از وضعیت بحرانی و نابسامان کنونی کشور با واکنش منفی از سوی مقامات رسمی روبرو شد.
همهپرسی یکی از راههای تحقق اصل جمهوریت و حاکمیت ملی است، که در راستای نظرخواهی از مردم و جلب مشارکت آنان در حل مشکلات پیچیده اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در اصل ۵۹ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است.
با توجه به نارضایتی و بیاعتمادی گسترده از وضعیت حکمرانی، بیتردید همهپرسی درباره مشکلات اصلی و مهم در حوزه سیاست خارجی و داخلی افزون بر ترمیم شکاف دولت و ملت میتواند راهی برای برون رفت از آنها باشد.
مقامات رسمی به جای استقبال از این پیشنهاد به طرح ایرادهایی پرداختند که نه تنها با قانون اساسی بلکه با باور به حاکمیت ملی ناسازگار به نظر میرسد. این واکنش دیدگاه سطح عالی سیاستگذاری نظام در بیتوجهی به خواست مردم و رجوع به آرای عمومی، که در عمل مبنای واقعی تصمیمگیریها بوده است، را به شکل شفاف و رسمی بیان کرد و دلایل آن را در نیز در معرض داوری عموم قرار داد. تردید در توانایی مردم و این سخن که مردم امکان تحلیل ندارند با یافتههای عقلایی، تجربی و عرفی ناسازگار است. چنین تردیدی میتواند اصل مشروعیت نظام را زیر سوال ببرد، زیرا مردم جایگاه اصلی در پیروزی انقلاب، تعیین و استقرار این نظام داشتهاند. امام خمینی «ره» نیز بر این اساس همواره با احترام و تجلیل از فهم و قدرت تحلیل مردم یاد و با تصمیمگیری اقلیت به جای آنان مخالفت میکرد.
تجربه اعمال حاکمیت در سالیان گذشته نشان میدهد که از دیدگاه مسئولان تنها نقش حمایتی مردم اصالت داشته و از ایشان برای تأیید سیاستهای رسمی بهره برده و از این جهت به آنان افتخار کردهاند. مقامات و سخنرانان رسمی در مواقعی که تصمیم آنان مورد تأیید قرار گیرد، حتی اقشار کم سواد را دارای قدرت تحلیل دانستهاند، اما وقتی پای اعتراض مردم به سیاستهای حاکمیت پیش آمده است، به آنان توجه نشده یا سرکوب شدهاند.
فرض و ادعای این که مردم از توانایی لازم در تحلیل مسائل کلان کشور برخوردار نیستند، نهادها و کسانی را زیر سوال میبرد که مسئولیت رشد و پرورش آگاهیهای سیاسی مردم را عهدهدار بودهاند. از آنان انتظار میرود با اعتراف به قصور یا تقصیر خویش در پدید آمدن این وضعیت، پاسخ دهند که چرا از آزادی بیان مردم و نخبگان، حتی رؤسای جمهور قبلی جلوگیری و آزادی اطلاعرسانی را محدود کردهاند و همه نهادهای ارتباطاتی، مساجد، منابع و مداحیها را تحت سیطره تفکر خود قرار داده و رسانههایی که از سرمایه عمومی تامین میشوند را به ترویج و دفاع از دیدگاه رسمی موظف کردهاند.
بیگانگی و جدایی حکومت و مردم از چالشهای تاریخی دولت در ایران بوده و حل این چالش و کاهش فاصله آنها از اهداف بنیادین انقلاب و جمهوری اسلامی بود و در این راستا همهپرسی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد.
مجمع مدرسین و محققین با تاکید بر این اصل و همسو با همه کسانی که مردم را ولی نعمت و صاحبان اصلی انقلاب میدانند، هرگونه سخنی که بیانگر بیاعتمادی به ایشان باشد را عامل تقویت این چالش و پیچیدهتر شدن اوضاع بحرانی کشور میداند. افزون بر این در راستای حل مشکلات پیچیده کنونی، گفتگو و نظرخواهی مستقیم از مردم را در چارچوب همهپرسی و برگزاری انتخابات آزاد و دیگر شیوههای موثر پیشنهاد میکند.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ۱۴۰۲/۲/۹
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
💡 روایتی عجیب از برکات مرگ آیت الله طالقانی!
✍ جعفر شیرعلینیا
🔹 آقای بهشتی وقتی خبر درگذشت طالقانی را شنید بسیار غمگین شد و به روایت بادامچیان چند دقیقهای نتوانست سخن بگوید و بعد گفت: «عجب! عجب! خیلی بد شد! کارهایی به عهده ایشان بود که فعلا کس دیگری نمیتواند آنها را برای انقلاب انجام دهد.»
❗ اما برخی نیز درگذشت آیت الله طالقانی را بسیار خوش موقع تفسیر میکردند.
❗ مرحوم سید منیرالدین حسینی از اعضای تاثیرگذار مجلس خبرگان قانون اساسی در کتاب خاطراتش با اشاره به درگذشت آیت الله طالقانی گفته است: «رحلت ایشان برای این کشور و قانون اساسی و نیز خود آن بزرگمرد، برکاتی به همراه داشت.»
🔴 19 شهریور 58 آیت الله طالقانی درگذشت و 21 شهریور اصل 5 یکی از چالشیترین اصلهای قانون اساسی پیرامون ولایت فقیه در جلسه پانزدهم مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب شد.
🔴 در خاطرات سید منیرالدین حسینی که از اعضای فعال مجلس خبرگان قانون اساسی بهویژه در بحثهای مربوط به ولایت فقیه بود به مخالفتهای کسانی مانند حجتی کرمانی، بنی صدر و دیگران با اصل ولایت فقیه اشاره شده.
به روایت او حجتی کرمانی خطاب به منیرالدین گفته است: «تو میخواهی استبداد سیاه را بار دیگر بر این کشور حاکم کنی.»
در ادامه منیرالدین میگوید: «از دیگر مخالفان صاحبنام میتوان به مرحوم طالقانی اشاره کرد.»
🔴 منیرالدین معتقد بود اگر آیت الله طالقانی تا تصویب قانون اساسی و در تمام بحثهای آن؛ «در قید حیات بودند، شاید به سختی میشد کار را پیش برد.» او معتقد بود شیوه کار آیت الله طالقانی با سایر مخالفان متفاوت بود؛ «ایشان سعی میکرد هیجانهای مجلس را وارد جامعه کند و به سطح توده مردم بکشاند.»
🔹 در ادامه به سخنانی از آیت الله طالقانی علیه مجلس خبرگان در آخرین خطبه نماز جمعه پیش از درگذشتش اشاره کرده است و نوشته که آیت الله طالقانی گفته: «حضرات در حال دوختن قبایی هستند که برازنده قد و قامت خودشان باشد.»
البته این جمله در خطبه آخر آیتالله طالقانی نیست و احتمالا منیرالدین در جای دیگری این جمله را شنیده است.
🔹 آیتالله طالقانی روی فعالیت شورایی و حضور مردم در قدرت تاکید داشت و در آخرین خطبهاش در ١۶ شهریور ۵٨ نیز روی همین موضوع دست گذاشت:
«صدها بار من گفتم که مسئله شورا از اساسیترین مسئله [مسائل] اسلامی است، حتی به پیغمبرش با آن عظمت میگوید با این مردم مشورت کن، به اینها شخصیت بده، بدانند که مسئولیت دارند، متکی به شخص رهبر نباشند، ولی نه اینکه نکردند، میدانم که چرا نکردند، هنوز هم در مجلس خبرگان بحث میکنند، در این اصل اساسی قرآن، که به چه صورت پیاده بشود: باید، شاید، یا اینکه میتوانند؟ نه، این اصل اسلامیه. یعنی همه مردم از خانه و زندگی و واحدها باید با هم مشورت کنند در کارشان… شاید بعضی از دوستان ما بگویند آقا شما چرا این مسائل را در میان توده مردم مطرح میکنید؟
بیائید در مجلس خبرگان! میگویم بین موکلین شما من مطرح میکنم، اینها هستند که ما را وکیل کردند… باید دردها، اندیشهها، بدبختیها، ناراحتیها، عقبماندگیهای این مردم را جبران کنیم. با قوانین نجاتبخش و حیاتبخش اسلامی. امیدواریم که همه ما هشیار بشویم. فرد، فرد، مسئولیت قبول بکنیم و این مسائل عظیم اسلامی را پیاده بکنیم، خودرأیی و خودخواهی را کنار بگذاریم، گروهخواهی، فرصتطلبی و تحمیل عقیده یا خدای نخواسته استبداد زیر پرده دین را کنار بگذاریم و بیاییم با مردم، با دردمندها، با رنجکشیدهها، با محرومها همصدا بشویم.»
🔴 منیرالدین نگران بود که طالقانی سایر بحثها را نیز به میان مردم بکشد و پس از اشاره به حمله طالقانی به مجلس خبرگان در آخرین خطبه او گفته است: «برداشت من این است که اگر رشته حیات ایشان نمیگسست، به احتمال بسیار زیاد، مردم را به صحنه میکشاند و آنان را علیه مصوبات خبرگان و اصول قانون اساسی میشوراند.»
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ رتبهبندی کشورها بر مبنی عمل به دستورات اسلام .
#بیرون_از_قانون_اساسی
خانه بقا ـ خانهای برای قانون اساسی 📖
🆔 @ghanoonasaasi
🔻 رتبه آزادی اقتصادی در ایران؛ از آخر اول
هرچه آزادی اقتصادی در کشوری بیشتر باشد آن کشور دارای جامعهای سالمتر، سرانه ثروت بیشتر، توسعه انسانی بالاتر، دموکراسی بهتر و بهتر میتواند فقر را کنترل کند.
رتبه آزادی اقتصادی در ایران از آخر، اول است. این وضعیت نشانه نبود بازار آزاد و انحصاری بودن اقتصاد ایران است.
📊 رتبه آزادی اقتصادی ایران ۱۶۷ ؛ از آخر اول
گزارش سال ۲۰۲۱ بنیاد هریتیج نشان میدهد که وضعیت آزادی اقتصادی در ایران سرکوب شده است. ایران در میان ۱۴ کشور منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در رتبه آخر قرار دارد و امتیاز آن از میانگین منطقهای و جهانی کمتر است.
منبع
🔗 https://tejaratnews.com/?p=532618
🆔 خانه بقا - خانهای برای قانون اساسی 📖@ghanoonasaasi
⬆️⬆️ قابل توجه مدعیان نه به لیبرالیسم
تحویل بگیرید اقتصاد بسته ❗
#سوسیالیستی و #رانتی